Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

RATSUNI

Jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Noniin täällä tuloilmapuhaltimen laakeri pitää sellaista ääntä että pakko kohta vaihtaa.
Emblastilta uusi 345€ alv 0%
http://www.ebmpapst.fi/fi/tuotteet/Varaosavalikoima/Kaavuttomat-keskipakopuhaltimet/R3G160AC5001

Aika suolainen hinta..
Joten osaisiko joku sanoa oikeat laakerit tuohon puhaltimeen, malli om tuo R3G160-AC50-11
Jos yrittäisi ne vaihtaa..
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

^Erittäin todennäköisesti ketjun aloitusviestissä on oikea laakerikoko ilmoitettu, eli 6000-sarja. Kumitiivisteillä laittaisin..
 

RATSUNI

Jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

niinhän siellä oli kun ajatuksella luki läpi :cool:
Käyn tänään paikallisessa ikhssa
 

RATSUNI

Jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Kyllä! ne on siellä :cool:
uudet laakerit siis!
3.5€/kpl IKHssa laakeri. eibät olleet parhaat mitä rahalla sai mutta uudet kuitenkin, muovisuojauksella.
Pitää sitten kun joskus uudet vaihtaa hommata paremmat. itseasiassa oli helppo homma ja aikaa meni vajaa tunti ensikertalaiselta.
On vissiin ollut jo kauan laakerit lopussa kun niin hiljaselle kuulostaa nyt ;D
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

RATSUNI sanoi:
Kyllä! ne on siellä :cool:
uudet laakerit siis!
Onnistumisen iloa ;D. Kyllä noita iv-puhaltimia kannattaa laakeroida, puhaltimelle tulee uusi elämä eikä homma ole paha.
 

Aapeli63

Tulokas
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Repomiehen ohjeilla tuli vaihdettua laakerit. Kiitoksia.

Onko kokemusta, miten laakerin kumitiivisteet kestävät puhallinmoottorin sisällä? Taitaa olla hieman lämmintä kesällä?

Aapeli
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

^Ei ole ollut ongelmia. Onhan siinä kuitenkin reippaasti jäähdyttävää ilmamassaa. Eikä noissa alun perinkään ole aina metallisia tiivisteitä: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=13388.msg190321#msg190321
 

make200

Jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

laakerit vaihdettu molempiin puhaltimiin repomiehen ohjeilla ja taas tuli säästö satasia ;D
FAG C3 muovi tiivisteillä
Edelliset pyöri 5V
 

Vega_

Jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Poistopuhallin ääntää, niin taidan vaihtaa laakerit tässä kun kompura remonttikin tulossa. Mulla on yksi laakerivikainen tulopuhallin hyllyssä, niin jos laakeroin sen, niin käykö suoraan poistopuhaltimen tilalle? Onko liittimet yms samanlaiset?
Näkeehän tuon kun alkaa purkamaan, mutta en viitsi huvikseen alkaa purkamaan ja vielä ei ole uusia laakereitakaan käsissä.
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Vega_ sanoi:
Poistopuhallin ääntää, niin taidan vaihtaa laakerit tässä kun kompura remonttikin tulossa. Mulla on yksi laakerivikainen tulopuhallin hyllyssä, niin jos laakeroin sen, niin käykö suoraan poistopuhaltimen tilalle? Onko liittimet yms samanlaiset?
Näkeehän tuon kun alkaa purkamaan, mutta en viitsi huvikseen alkaa purkamaan ja vielä ei ole uusia laakereitakaan käsissä.
Onko sen veden värjäytymisen ja paineiden katoamisen syy jo selvinnyt? Tarkoitan, että jos se kattila sökö, niin ei varmaan kannata tehdä mitään remonttia pilppiin.
 

Vega_

Jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Savustaja sanoi:
Onko sen veden värjäytymisen ja paineiden katoamisen syy jo selvinnyt? Tarkoitan, että jos se kattila sökö, niin ei varmaan kannata tehdä mitään remonttia pilppiin.
Niben huoltomies tulee uuden kompuran kanssa parin viikon päästä käymään, niin täytyy sitte katsoa vielä tuo. Ei ole enää ruskeaa vettä tullut kun ei ole jakotukkiin koskenut...
 

Vega_

Jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Vega_ sanoi:
Poistopuhallin ääntää, niin taidan vaihtaa laakerit tässä kun kompura remonttikin tulossa. Mulla on yksi laakerivikainen tulopuhallin hyllyssä, niin jos laakeroin sen, niin käykö suoraan poistopuhaltimen tilalle? Onko liittimet yms samanlaiset?
Itse itselleni vastaten. Puhaltimet on samanlaisia.
Nyt on uusi kompura ja taas kehrää kuin uusi. Sähkönkulutuskin laski aika tuntuvasti ;D
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Vega_ sanoi:
Itse itselleni vastaten. Puhaltimet on samanlaisia.
Nyt on uusi kompura ja taas kehrää kuin uusi. Sähkönkulutuskin laski aika tuntuvasti ;D
Sorry offtopic, mutta mielenkiinnosta kysyn kuitenkin tässä ketjussa: Oliko sillä Niben ukolla jotain hyvää teoriaa siitä sinun käyttöveden värivirheestä?
 

Vega_

Jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Savustaja sanoi:
Sorry offtopic, mutta mielenkiinnosta kysyn kuitenkin tässä ketjussa: Oliko sillä Niben ukolla jotain hyvää teoriaa siitä sinun käyttöveden värivirheestä?
Sanoi että jos kattila olisi puhki, niin paine nousisi. Ei siis pitäisi olla mahdollista...ei osannut oikein sen kummemmin sanoa. Eikä sitä ole enää tapahtunut.
 

menza

Tulokas
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Olisiko kellään antaa hyvää vinkkiä, miten tuloilmapuhaltimen saa ulos paikaltaan? Omassa laitteessa puhallin tuntuu olevan jumissa hahlossaan, enkä puhallinta saa nostettua pois paikoiltaan. Jonkinlaista vipuvarttakin on jo tullut testattua, mutta puhallin on jumissa ahtaimmasta mahdollisesta paikasta, eli tuloilmaläpän vetomagneetin vierestä. Moottori ei mahdu puhaltimesta ulos ilman, että laitteen irroittaa kokonaan koneesta. :mad:
 

pAy

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

menza sanoi:
Olisiko kellään antaa hyvää vinkkiä, miten tuloilmapuhaltimen saa ulos paikaltaan? Omassa laitteessa puhallin tuntuu olevan jumissa hahlossaan, enkä puhallinta saa nostettua pois paikoiltaan. Jonkinlaista vipuvarttakin on jo tullut testattua, mutta puhallin on jumissa ahtaimmasta mahdollisesta paikasta, eli tuloilmaläpän vetomagneetin vierestä. Moottori ei mahdu puhaltimesta ulos ilman, että laitteen irroittaa kokonaan koneesta. :mad:
En oikein ymmärrä miten se voi jumiutua? Sehän on vain pudotettuna pelti hahloon, olisiko voinut asentaessa mennä jotenkin vinoon?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Voimaa. Koneen peltiä voi yrittää vääntää. Puhallinkaapu taitaa olla kevytmetallia monesti, sitä ei sovi väännellä liikaa.
 

menza

Tulokas
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Kiitos avusta. Omasta takaa ei voimaa riittävästi löytynyt, mutta onneksi saimme puhaltimen irti ja laakerit vaihdettua.
 

mj

Jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Laakeri alkoi ääntää Nibe F470:ssä ja ketjun oppien mukaan innokkaana irrottamaan puhallinta, jotta varmistuisi, mikä laakeri menee. Pääsin ketjun kolmannen sivun kuvaan yksi asti, mutta en saanut piirikorttia irti. Piirikortista meni monta juotettua johtoa siihen lämmönpoisto (?) elementtiin, joka taas oli liimattu metalliseen runkoon (klipsien poistolla sai vain sen ohuen "paperin" pois). Eli olisi pitänyt leikata johdot poikki, että olisi kortti irronnut.

Missasinko nyt jotain purkamisesta vai onko tuuletinta "kehitetty" huonommin huollettavaksi?
 

burmanm

Vakionaama
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Tuossa kun toisessa threadissa mainittiin näistä laakereista, niin itselläni samalla merkinnällä (G3G160-AC50-01) olevassa puhaltimessa 410P:stä oli hieman eri näköiset laakerit: https://photos.app.goo.gl/whyKRn2fhlFvDriC3

Nämä on eristetty tuosta päältä näköjään. Jotain skeidaa selvästi on lentänyt ja tuo poistopuhallin äänteli niin päätin avata. Oli muuten erittäin tiukassa tuo akseli..
 

Tuomasss

Tulokas
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Aloin tuossa purkamaan omaa puhallinta mallia g3g160-ac50-11 ja tuntuu että, piirikortti olisi jotenkin muutenkin kiinni kuin yhdellä torxilla plus parilla muoviklipsulla ja metalliklipsulla. Jonkun videon aiheesta löysinkin ja siinä hieman eri mallisesta kotelosta piirikortti irtoaa lähes itsellään. Onko tuossa joku juju vai mikä on oikea tekniikka tuon kortin irroitukseen. Ei oikein uskalla kovin suurella voimalla väännellä ettei vaan kortti hajoa.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Tuomasss sanoi:
Aloin tuossa purkamaan omaa puhallinta mallia g3g160-ac50-11 ja tuntuu että, piirikortti olisi jotenkin muutenkin kiinni kuin yhdellä torxilla plus parilla muoviklipsulla ja metalliklipsulla. Jonkun videon aiheesta löysinkin ja siinä hieman eri mallisesta kotelosta piirikortti irtoaa lähes itsellään. Onko tuossa joku juju vai mikä on oikea tekniikka tuon kortin irroitukseen. Ei oikein uskalla kovin suurella voimalla väännellä ettei vaan kortti hajoa.
Siellä oli mulla ainakin sellaista purkkaa välissä siinä korokkeessa (josta ne pari klipsua otetaan pois). Niitä väänsin pois päin ja sieltä nostin, kohtuu tiukassa oli (eikä lähtenyt nätisti muualta vetämällä). Mutta ei siellä mitään muuta kiinnikettä ole.
 

JoKoi

Tulokas
Noniin nyt on Nibe 410p vuosimallia 2008 laakerit alkanu ääntää.
Tarkoitus ite vaihtaa ja löysin tämän ketjun niin eiköhän se neuvvoja noudattamalla onnistu.
Kiitos hyvistä vinkeistä jo valmiiksi.

Luin että puhaltimet sais sammutettua ja vastuksien avulla pysyis lämpimänä. Joku neuvo että kannattee sammuttaa ettei tule isompaa vahinkoa. Mikäli laakerit alkaa huutaan.
Mitenkä käytännössä tapahtuu tämä pysäytys?
6000 2Z/C3LHT2 Tuolla koodilla olevat laakerit olis tulossa. Toivottavasti sopivat.

Laakerien asennuksen jälkeen alkaakin neuvvojen metsästys tasapainotuksesta.
 

repomies

Hyperaktiivi
Ei se nyt päivälleen pitäisi prakata jos nyt vähän huutaa. Ihan siitä etulevyn käyttökytkimestä saa käsisäätötilaan mutta silloin ei pelaa shunttaus joten ehkä parempi antaa huutaa vaan.

Nuo teräskuulalaakerit ei tule kestämään, jos siellä ei ole eristettyä laakeripesää. Uusissa puhaltimissa on eristetty pesä. Kannattaa huvikseen avata vanha laakeri, sivu pois ja kuulat toiseen laitaan, sisäkehän voi painaa silloin sivuun ja kuulat saa pois.. ne ei taida olla terästä, sattuneesta syystä.
 

Turtle

135m2 + PILP + ILP
Muutama ampiainen yms. oli mun tulo puhaltimessa :)
2019-01-02 19.36.25.jpg
Olis ehkä syytä laittaa joka tiheämpi verkko vielä moottorin ilmanottoaukon eteen. Aika hyvin kyllä tuntuu suodatin vuotavan, kun ampiaiset pääsee noin helposti läpi.
 

Turtle

135m2 + PILP + ILP
Ei se nyt päivälleen pitäisi prakata jos nyt vähän huutaa. Ihan siitä etulevyn käyttökytkimestä saa käsisäätötilaan mutta silloin ei pelaa shunttaus joten ehkä parempi antaa huutaa vaan.

Nuo teräskuulalaakerit ei tule kestämään, jos siellä ei ole eristettyä laakeripesää. Uusissa puhaltimissa on eristetty pesä. Kannattaa huvikseen avata vanha laakeri, sivu pois ja kuulat toiseen laitaan, sisäkehän voi painaa silloin sivuun ja kuulat saa pois.. ne ei taida olla terästä, sattuneesta syystä.
Mulla oli 6000-2RSH laakerit puhaltimessa. Noihan on ihan teräskuulilla, kumitiivisteet.
 

repomies

Hyperaktiivi
Oliko eristetty laakeripesä? Tuo on huono konstruktio mikäli on teräskuulalaakeri ilman eristystä ec-puhaltimessa.
 

reiska77

Tulokas
Vähän aiheen sivusta, mutta onkohan nuo F470:n ja F410:n puhaltimet keskenään vaihtokelpoisia? 410:n puhallin on G3G160-AC50-01 ja
470:n G3G160-CU09-17. Liitin näyttää olevan ainakin erilainen. Ajettelin, että kannattaako pitää varapuhaltimina vai myynkö pois. Tuossa ylempänä oli 470:n puhaltimien laakeroinnista, onko tuosta enempää kokemusta?
 

burmanm

Vakionaama
F470:sta on myyty myös G3G160-AC50-01:llä. ebmpapstin sivut eivät tunne tuota uudempaa mallinumeroa, mutta näyttäisi olevan kuitenkin samaa sarjaa - uudempi versio vain.
 

reiska77

Tulokas
Ok, kiitoksia! Tuo 470 on 2016 mallinen. Liitin on tosiaan erilainen ja puhaltimen siipipyörä vaikuttaa muoviselta. Taidan vielä säilyttää
nuo vanhat puhaltimet.
 

burmanm

Vakionaama
Liitin voi olla 410P:n ja F470:n välillä erilainen (jos tarkoitat sitä valkoista mötikkaa siellä päässä), mutta se onkin Niben valinta. Mutta tuohan nyt on helpohko vaihtaa, samaa 230V ja 0-10V ohjaustahan kumpikin käyttävät.
 

Harrihylje

Tulokas
Minulla on myös Nibe Fighter 410P ja siinä puhallin R3G160-AC50-11. Bistrotecilta sain vastauksen, että tämä on siihen sopiva: https://www.bistrotec.fi/product/33441/nibe-410p-ec-puhallinmoottori. Puhaltimen hinnan vuoksi kuitenkin ajattelin josko laakerit saisi vaihdettua. Mutta nyt tulee se tyhmä kysymys, montako laakeria tuossa on/ tiedän ostaa valmiiksi ennenkuin puran. Vaatiiko myös ulosvetäjän ja jos niin onko tämän osalta suosituksia (mahd edullinen toki, tuskin tarvii toista kertaa käyttää....) ?
 

fraatti

Vakionaama
Tuosta gyntheriltä mallia hommaan.

Laakerit tuolla olivat olleet:
SFK 6000 -2z / +28 ITALY 03 20 133E"
ja tilalle oli paiskannut SKF 6000 2Z tai E2.6000-2Z / C3
Siitä seuraakin taas se ikuisuuskysymys että kestääkö tai onko hiljainen ja kuinka kauan.

Jos nyhdät laakerit irti niin katsoisitko löytyykö vanhoista laakereista keraamiset kuulat? Pölysuojan kun nyhtää irti niin keraamiset kuulat ovat mustia/tumman harmaita.


Tuolta kommenteista seuraava poiminta:
"Great video, like the music too! One idea for future upgrades is using SKF E3 bearings, they have 30-50% less drag (friction). Using less power for the same output! Have just got bearings in my BOSCH front load washer (2yrs old) with these .... much better spin at 1600rpm. E3 bearings should be used with RPM for more than 1000rpm for some reason. I see your fan is rated upto 2700rpm. "

Täällä mainittu noista laakereista ja kierroksista: https://www.skf.com/my/industry-solutions/portable-power-tools/applications/saws/skf-sealed-energy-efficient-deep-groove-ball-bearing/index.html
Herää kysymys miksi yli 1000rpm? Siksi että pienemmillä kierroksilla rasva ei ole lämmintä ja ei voitele hyvin? Mietin meinaan itse että tuhosinko oman iv-koneen laakerit aikoinaan käyttämällä myös kotona-poissa tilaa eli konee teho putosi huomattavasti... Tutuilla vastaavat puhaltimet on nyt rullannut vuositolkulla ilman ongelmia....
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom