Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

R

röllykkä

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Meille on hommattu niben 410p ja ilmeisesti kaikki on vielä tehdasasetuksilla ja sähkönkulutus vaihtelee 20 - 100 kWh välillä näillä parin asteen miinuskeleillä täällä napapiirin tuntumassa. Myös lattialämmitys (Nereus) säätämättä, kun ei ole vielä muutettu. Lisänä takka-leivinuuni + puuhella, joista puuhella vielä olemattomalla käytöllä, takka lämpiää pari krt vkossa. Lähes kaikki sähkö on siis lämmitystä, ainoastaan jääkaappi ja pakastin päällä, apk pyörii kerran vkossa ja puusauna lämpiää kerran vkossa ja pesuvettä kuluu silloin aika lailla kun meitä on 2+4.

Mitäs meidän pitäisi nyt ekana tehdä? Ketjua yritin lukea, mutta en ymmärtänyt puoliakaan. :-[

Tuloilman lämpötila näyttää 20 eli sitä on laskettava. Pitääkö kone sammuttaa siksi aikaa, kun tuota säätää? Ajattelimme testata miltä 16 astetta tuntuu. Tuloilmapatterin ukko aikoi myös ilmata tänään, jos osaa.

Ja puhallusnopeutta pitäs kai säätää myös, ukko meinas että puhaltaa liikaa, mutta ei ymmärtänyt sitä puhalluskäyrää, kuten en minäkään.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

röllykkä sanoi:
Meille on hommattu niben 410p ja ilmeisesti kaikki on vielä tehdasasetuksilla ja sähkönkulutus vaihtelee 20 - 100 kWh välillä näillä parin asteen miinuskeleillä täällä napapiirin tuntumassa. Myös lattialämmitys (Nereus) säätämättä, kun ei ole vielä muutettu. Lisänä takka-leivinuuni + puuhella, joista puuhella vielä olemattomalla käytöllä, takka lämpiää pari krt vkossa. Lähes kaikki sähkö on siis lämmitystä, ainoastaan jääkaappi ja pakastin päällä, apk pyörii kerran vkossa ja puusauna lämpiää kerran vkossa ja pesuvettä kuluu silloin aika lailla kun meitä on 2+4.

Mitäs meidän pitäisi nyt ekana tehdä? Ketjua yritin lukea, mutta en ymmärtänyt puoliakaan. :-[

Tuloilman lämpötila näyttää 20 eli sitä on laskettava. Pitääkö kone sammuttaa siksi aikaa, kun tuota säätää? Ajattelimme testata miltä 16 astetta tuntuu. Tuloilmapatterin ukko aikoi myös ilmata tänään, jos osaa.

Ja puhallusnopeutta pitäs kai säätää myös, ukko meinas että puhaltaa liikaa, mutta ei ymmärtänyt sitä puhalluskäyrää, kuten en minäkään.

Tuloilman säätö on suojakorkin alla, se säädetään kuusiokoloavaimella. Älä hitossa sammuta turhaan konetta sitä varten. Käytännössä sitä on mahdoton säätää niin että se pysyisi kaikissa ulkolämpötiloissa lähelläkään sitä asetusta johon sen nyt ruuvaat. Mikä ei tarkoita, etteikö sitä kannattaisi nyt säätää 16 asteeseen, mutta turha kuvitella että se pysyisi 16:a sitten kun pakkasta on vaikkapa -20 astetta tai ollaan +10 asteessa. Tai jos ukkosi ruuvaa puhalluksia. Tai jos ruuvaatte lämpökäyrää. Kaikki nuo säädöt vaikuttaa myös siihen tuloilman lämpötilaan.

Puhallukset pitäisi periaatteessa mitata ihan mittareilla ja katsoa että kämppä jää sopivasti, mutta ei liikaa, alipaineiseksi. Lisäksi normi on, että ilma vaihtuu kokonaan vähintään kerran kahdessa tunnissa. Hattuvakiolla ja mutulla tuo säätö ei osu, se on varma. LVI-asentajalla on työkalut joilla ilmavirtaukset saa mitattua.

Tuloilmapatterin ilmaus on helppo homma. Pumppu pois päältä, tuloilmapuolen suodatinkotelo auki, siellä on sellainen pieni ruuvi ylhäällä vasemmalla josta se ruikkaisee nestettä kun kääntää vastapäivään. Kuppi alle ja vesikaaresta koppi.
 
R

röllykkä

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Puhallukset pitäisi periaatteessa mitata ihan mittareilla ja katsoa että kämppä jää sopivasti, mutta ei liikaa, alipaineiseksi. Lisäksi normi on, että ilma vaihtuu kokonaan vähintään kerran kahdessa tunnissa. Hattuvakiolla ja mutulla tuo säätö ei osu, se on varma. LVI-asentajalla on työkalut joilla ilmavirtaukset saa mitattua.

Meillä on lvi-asentaja ne tulo- ja poistoventtiilit säätäny niin, että niistä tulee ja lähtee oikeat määrät, mutta kone puhaltaa ilmeisesti ilmaa liikaa "jonnekin" eli se puhalluskäyrä olis pitäny säätää ensin oikeaksi ja sitten vasta säätää nuo venttiilit, jos olen oikein ymmärtäny. Nyt täytys ensin selvittää miten sitä puhalluskäyrää tulkitaan eli mitä sen pitäis meillä olla, miten se säädetään ja sitten soittaa lvi-asentaja tekemään uudet säädöt venttiileihin vai mitä?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

röllykkä sanoi:
Meillä on lvi-asentaja ne tulo- ja poistoventtiilit säätäny niin, että niistä tulee ja lähtee oikeat määrät, mutta kone puhaltaa ilmeisesti ilmaa liikaa "jonnekin" eli se puhalluskäyrä olis pitäny säätää ensin oikeaksi ja sitten vasta säätää nuo venttiilit, jos olen oikein ymmärtäny. Nyt täytys ensin selvittää miten sitä puhalluskäyrää tulkitaan eli mitä sen pitäis meillä olla, miten se säädetään ja sitten soittaa lvi-asentaja tekemään uudet säädöt venttiileihin vai mitä?

Ei se kone "jonnekin" puhalla, se puhaltaa taloon ja imee talosta. Toivottavasti imee enemmän kuin puhaltaa, muuten sisäilman kosteus yrittää painua sisältä seiniin. Eikä ne höyrynsulut välttämättä ihan tiiviitä joka paikasta ole.

Siis ilmeisesti LVI-asentaja sääti ilmanvaihdon turhan suureksi ukkosi mielestä. Venttiilit ovat kuitenkin varmaankin balanssissa keskenään, eli niihin ei tarvinne koskea. Nyt kysymys kuuluu että jos lähdette säätämään pelkkiä puhallintehoja, saatteko mutupohjalta säädettyä tehot niin että kämppä pysyy "sopivasti" alipaineisena. Mahdollisesti. Uudemmassa Nibessä on jopa kolmet eri säädöt joita voi eri tilanteissa käyttää, esimerkiksi juhlien aikana voi laittaa ilmanvaihdon kovemmalle, ja lomille lähtiessä pienimmälle säädölle. Teoriassa LVI-asentaja olisi voinut tarkistaa että ne kaikki kolme esisäätöä ovat sopivasti alipaineisia, ehkä hän tekikin niin?

Jos ilmanvaihto on liian kovalla, talo kuluttaa enemmän sähköä talvisin. Esimerkiksi minulla on normin ylittävä ilmanvaihto, eli talon ilma vaihtuu hieman useammin kuin kerran kahdessa tunnissa. Minulla on myös lyhyen seurantani perusteella ilmeisesti yhdet palstan kovimmista sähkönkulutuksista, kun ainoa "pumppu" on juuri tuo Niben 410p. Oikeat pumppaajat ILPpeineen tai VILPpeineen vetävät ohi vasemmalta ja oikealta pienempine sähkönkulutuksineen. Jos haluaa säästää sähköä, melkeinpä voisi suositella että ei laita sitä ilmanvaihtoa yhtään kovemmalle kuin mitä normissa seisoo. Silloin tuloilmaa tarvitsee lämmittää vähiten -> energiaa säästyy. Poistosta kun ei kuitenkaan riitä pakkasilla energiaa, vastuksia tarvitaan.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

röllykkä sanoi:
repomies sanoi:
Puhallukset pitäisi periaatteessa mitata ihan mittareilla ja katsoa että kämppä jää sopivasti, mutta ei liikaa, alipaineiseksi. Lisäksi normi on, että ilma vaihtuu kokonaan vähintään kerran kahdessa tunnissa. Hattuvakiolla ja mutulla tuo säätö ei osu, se on varma. LVI-asentajalla on työkalut joilla ilmavirtaukset saa mitattua.

Meillä on lvi-asentaja ne tulo- ja poistoventtiilit säätäny niin, että niistä tulee ja lähtee oikeat määrät, mutta kone puhaltaa ilmeisesti ilmaa liikaa "jonnekin" eli se puhalluskäyrä olis pitäny säätää ensin oikeaksi ja sitten vasta säätää nuo venttiilit, jos olen oikein ymmärtäny. Nyt täytys ensin selvittää miten sitä puhalluskäyrää tulkitaan eli mitä sen pitäis meillä olla, miten se säädetään ja sitten soittaa lvi-asentaja tekemään uudet säädöt venttiileihin vai mitä?

Jos teillä on tulo ja posto säädetty niin oletetavasti asiasta on jokin sortin pöytäkirja? Myös siitä lattialäämityksestä pitäisi löytyä pöytäkirja mikä keroo virtaamat eri piireissä.
 
R

röllykkä

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Suonette anteeksi, että en osaa asioita selittää, mutta siis:

Repomies: Ukon mielestä ne puhallintehot on liian isolla siinä normaaliasennossa (B). Alakerran tulo- ja poistoventtiilit on säädetty lvi-asentajan toimesta tuolla normaaliasennolla ilmanvaihtosuunitelman mukaisiksi. Koska meillä ei yläkerta ole vielä valmis ja sieltä puuttuu siis venttiilit, niin ukon mielestä nykyinen puhallinteho on ehkä sopiva silloin kun koko talo on valmis eli jos se ei puhalla "jonnekin", niin yrittääkö se puhaltaako nyt ylimääräistä eli käykö kone turhaan ylikierroksilla? Minun pää vain sanoo, että jos puhallinteho on turhan iso, niin se kuluttaa energiaakin sitten turhaan?

EDIT Niin, siis jos puhallintehoja laskis ja säätäs venttiilit isommalle, niin sais samat arvot kuin nyt eli ilmastointisuunnitelman mukaan. Vähentäiskö tämä kulutusta?

Espejot: Ilmanvaihdosta pöytäkirja löytyy, lattialämmityksestä ei. Olettaisin lattialämmityksen säädön olevan Nereuksen hommia ja se sanoivat, että se kannattaa tehdä vasta pari viikkoa muuton jälkeen?

Ilmastointi pitää tietty säätää sitten uudestaan kun yläkertakin on valmis, mutta ei kai siinäkään ole mitään järkeä, että säädöt on nyt päin mäntyä tämän väliajan, kun se kuitenkin kestää varmaan vuoden.

No, sitä tuloilmanlämpötilaa ukko sääti, takkakin on kyllä lämmin ja keli nollassa, mutta edellisen vrk:n kulutus oli 15kWh ja minusta se on ok.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

röllykkä sanoi:
EDIT Niin, siis jos puhallintehoja laskis ja säätäs venttiilit isommalle, niin sais samat arvot kuin nyt eli ilmastointisuunnitelman mukaan. Vähentäiskö tämä kulutusta?

No kyllä, laskutoimitus on aika yksinkertainen. Oletetaan että ilmamäärä saadaan jotenkin pysymään samana - vaikeaa käytännössä, mutta kuvitellaan että se onnistuu venttiilejä avaamalla.

Jos puhallintehot putoavat yhteensä vaikkapa 70 wattia, se tekee vuodessa 365*24*70 wattia = 613kWh eli karkeasti 60 euroa.

Suurempi säästö syntyy, jos pudotatte ilman virtausta siten että normia (koko talon ilma vaihtuu kahdessa tunnissa) ei ylitetä. Nimittäin talvella poistoilmasta ei saada tarpeeksi energiaa tuloilman lämmittämiseen, ja loppu pitää tehdä sähkövastuksilla, takalla, tai jotenkin muuten - se maksaa. Eli talvisin ei kannattaisi talousmielessä pitää ilmanvaihtoa täysillä. Säästön määrä on kuitenkin vaikea laskea tarkasti, joten en edes yritä.

röllykkä sanoi:
No, sitä tuloilmanlämpötilaa ukko sääti, takkakin on kyllä lämmin ja keli nollassa, mutta edellisen vrk:n kulutus oli 15kWh ja minusta se on ok.

Tuo ei ole mikään kulutus, tuo on passiivitalon käyttösähkö. ;D

Sitä en oikein ymmärrä miten teillä heittelee tuo noin pienen ja sitten paljon suuremman kulutuksen välillä. Fantastisesti se toimii jos menee nollakeleillä 15kWh oli takassa ollut tulta tai ei. Melkoinen takka saa olla jos koko kämppä sillä lämpenee. Minulla menee nollakeleillä n. 80-85kWh, taloni on energiakatastrofi. :-\
 
R

röllykkä

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Repomies: Me ei ole muutettu eli edellisen vuorokauden aikana sähköä on menny ainoastaan pilpin, jääkaapin ja pakastimen toimintaan. Yläkerrassa on välillä ollu vielä aukkoja villoituksessa & höyrynsuluissa, joten silloin kun ukko on siellä touhunnu ja porrasaukko ollu auki, niin silloin on lämpöä karannu harakoille. Nyt on kaikki villat paikoillaan ja höyrynsulku yläkerrassakin ok, mutta sisäpuolen villat ja levyt puuttuu vielä. Ja porrasaukossa pidetään paria styroksin palaa eli yläkerta ei ole nomaalilämmöllä.

Ukko toivottavasti osaa laskea miten meillä ilma vaihtuu nyt, mie en.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

röllykkä sanoi:
Repomies: Me ei ole muutettu eli edellisen vuorokauden aikana sähköä on menny ainoastaan pilpin, jääkaapin ja pakastimen toimintaan.

Epäilen tuota 15kWh lukemaa näköhäiriöksi. Siihen on kaksi syytä - oman taloni järkyttävä kulutus, ja yksinkertainen laskutoimitus:

Niben uuden mallin kompressori ottaa 650W tehoa
Poisto- ja tuloilmapuhaltimet ottavat vähintään 25W kumpikin, eli 50W yhteensä
Kiertopumpun minimiteho on 45W (muistaakseni, esitteen mukaan nimellisesti 100W, mutta muistan että ykkösellä se on 45W)

Nämä yhteensä ovat 650+50+45 = 745W. Ja todennäköisesti sekä kiertopumppu että puhaltimet ottavat enemmän.

Koska keli on nollassa, laite imee nolla-lämpöistä ilmaa sisäänsä. Tällä kelillä kompressori käy jatkuvasti, jos tuloilmaa lämmitetään edes 15 asteiseksi ja lattialämmitykseen menee edes muutama watti lämpöä. Näin ollen 24 tunnissa Niben pitäisi yksinään syödä vähintään 745W * 24h = ~ 18kWh. Ja tällöin siis Nibe ei käyttänyt vielä kertaakaan vastuksiaan. Ja ne kylmälaitteet sitten tuohon päälle.

Jos takka on lämmitetty todella kuumaksi ja lattialämmityksen kierrot ovat kiinni termostaattien ansiosta, ja jos ukkosi ruuvasi tuloilman lämmön jonnekin kymmenen asteen kieppeille, tuo 15kWh voi olla mahdollista mikäli Nibe välillä sammuttelee kompressoria.
 
R

röllykkä

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
röllykkä sanoi:
Repomies: Me ei ole muutettu eli edellisen vuorokauden aikana sähköä on menny ainoastaan pilpin, jääkaapin ja pakastimen toimintaan.

Epäilen tuota 15kWh lukemaa näköhäiriöksi. Siihen on kaksi syytä - oman taloni järkyttävä kulutus, ja yksinkertainen laskutoimitus:

Niben uuden mallin kompressori ottaa 650W tehoa
Poisto- ja tuloilmapuhaltimet ottavat vähintään 25W kumpikin, eli 50W yhteensä
Kiertopumpun minimiteho on 45W (muistaakseni, esitteen mukaan nimellisesti 100W, mutta muistan että ykkösellä se on 45W)

Nämä yhteensä ovat 650+50+45 = 745W. Ja todennäköisesti sekä kiertopumppu että puhaltimet ottavat enemmän.

Koska keli on nollassa, laite imee nolla-lämpöistä ilmaa sisäänsä. Tällä kelillä kompressori käy jatkuvasti, jos tuloilmaa lämmitetään edes 15 asteiseksi ja lattialämmitykseen menee edes muutama watti lämpöä. Näin ollen 24 tunnissa Niben pitäisi yksinään syödä vähintään 745W * 24h = ~ 18kWh. Ja tällöin siis Nibe ei käyttänyt vielä kertaakaan vastuksiaan. Ja ne kylmälaitteet sitten tuohon päälle.

Jos takka on lämmitetty todella kuumaksi ja lattialämmityksen kierrot ovat kiinni termostaattien ansiosta, ja jos ukkosi ruuvasi tuloilman lämmön jonnekin kymmenen asteen kieppeille, tuo 15kWh voi olla mahdollista mikäli Nibe välillä sammuttelee kompressoria.

Sähkömittarin lukema 2.11.2009 klo 10.05 oli 10619 ja 1.11.2009 klo 9.46 oli 10604, minusta se on erotus on 15kWh. Illalla oli ukko kattonu, että tuloilma vaihtelee 16- 17 asteisen välillä. Takkaa on lämmitetty 1.11.2009 ja eilen illakin ukko oli polttanu yhden pesällisen puita, mutta tämän päivän lukemaa en ole vielä käny katsomassa. Lattialämmitykset on ihan toiminnassa, ainakin märkätilojen lattiat on lämpimät, makuuhuoneiden lattialämmitykset napsahtaa päälle 18 asteessa ja tupakeittiö 21 asteessa, sitä en tiedä mitä jakotukeilta on säädetty, ne on mulle ihan hepreaa. Ja minusta kompressori ei ole koko aikaa käynnissä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

röllykkä sanoi:
Ja minusta kompressori ei ole koko aikaa käynnissä.

Ei se kompressori tuolla kulutuksella voi tosiaan olla koko aikaa käynnissä. Se kyllä selittää sitten pienen kulutuksen, mitä ilmeisimmin lämmön talteenotto toimii uudella kompuralla ja puhtaalla höyrystimellä erittäin hyvin ja termostaatit on vetäneet lattialämmöt seis takan ansiosta. Ei tuohon oikein muuta selitystä ole. Kysypäs ukoltasi mikä on höyrystimen ja jäteilman lämpötila, ne näkyy niistä Niben kanavista eli näytöstä. Nimimerkillä "kiinnostunut".
 
R

röllykkä

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
röllykkä sanoi:
Ja minusta kompressori ei ole koko aikaa käynnissä.

Ei se kompressori tuolla kulutuksella voi tosiaan olla koko aikaa käynnissä. Se kyllä selittää sitten pienen kulutuksen, mitä ilmeisimmin lämmön talteenotto toimii uudella kompuralla ja puhtaalla höyrystimellä erittäin hyvin ja termostaatit on vetäneet lattialämmöt seis takan ansiosta. Ei tuohon oikein muuta selitystä ole. Kysypäs ukoltasi mikä on höyrystimen ja jäteilman lämpötila, ne näkyy niistä Niben kanavista eli näytöstä. Nimimerkillä "kiinnostunut".

Seuraavan vuorokauden kulutus oli 16kWh ja nyt edellisen 21kWh. Tuohon viimeiseen sisältyy 4 hengen saunominen ja takka & puukiuas lämpesi molemmat.
Höyrystin näyttää olevan 0 ja jäteilma 1.

Lisäksi huomattiin nyt semmonen juttu, että talopaketin piirrustuksissa on kuutiot väärin (liian isot) ja niiden mukaan on tehty ilmanvaihtosuunnitelma ja suunnittelijakaan ei ole huomannu kämmiä ja asentaja on sitten tuon suunnitelman mukaan venttiilit säätäny. Eli ilma vaihtuu nyt tosiaan liian usein, ero on kuiten aika iso, piirrustuksissa 540 ja todellinen pikkasen alle 400. Täytyy siis alkaa korjaamaan asiaa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

röllykkä sanoi:
repomies sanoi:
röllykkä sanoi:
Ja minusta kompressori ei ole koko aikaa käynnissä.

Ei se kompressori tuolla kulutuksella voi tosiaan olla koko aikaa käynnissä. Se kyllä selittää sitten pienen kulutuksen, mitä ilmeisimmin lämmön talteenotto toimii uudella kompuralla ja puhtaalla höyrystimellä erittäin hyvin ja termostaatit on vetäneet lattialämmöt seis takan ansiosta. Ei tuohon oikein muuta selitystä ole. Kysypäs ukoltasi mikä on höyrystimen ja jäteilman lämpötila, ne näkyy niistä Niben kanavista eli näytöstä. Nimimerkillä "kiinnostunut".

Seuraavan vuorokauden kulutus oli 16kWh ja nyt edellisen 21kWh. Tuohon viimeiseen sisältyy 4 hengen saunominen ja takka & puukiuas lämpesi molemmat.
Höyrystin näyttää olevan 0 ja jäteilma 1.

Lisäksi huomattiin nyt semmonen juttu, että talopaketin piirrustuksissa on kuutiot väärin (liian isot) ja niiden mukaan on tehty ilmanvaihtosuunnitelma ja suunnittelijakaan ei ole huomannu kämmiä ja asentaja on sitten tuon suunnitelman mukaan venttiilit säätäny. Eli ilma vaihtuu nyt tosiaan liian usein, ero on kuiten aika iso, piirrustuksissa 540 ja todellinen pikkasen alle 400. Täytyy siis alkaa korjaamaan asiaa.

Tästä tulee semmoinen ongelma että jos poistoilma laskee kovin paljon niin jäteilma valahtaa miinukselle mistä seutaa sulattelua mikä taas on epätoivottava tilanne.
Asiaa voi yrittää kierää esim. ilmankostetuuta nostamalla... ilman kosteus nostaa ilmasta saatavaa energiamäärää ja ja näin nostaa jäteilman lämpötilaa.... ainakin itse olen havainnut ilmankosteden vaikutuksen jäteilmaan. Tuo mitatut 0 ja 1 ei ole varmaankaan mitattu sanumisen yhteydessä...
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Tuo mitatut 0 ja 1 ei ole varmaankaan mitattu sanumisen yhteydessä...

Nuo on erittäin hyvät luvut. Jos poistoa pienentää, on paljon mahdollista että höyrystin valahtaa pakkaselle ja alkaa jäätyä.

Minun huonosti toimiva Nibeni ei pääse ikinä alle 4:n asteen päähän höyrystimen lämmöstä (eli jos höyrystin 0 -> poisto on +4, parhaimmillaan - pahimmillaan poisto voi olla vaikka +7).

Kun pienensin poistoa yhden vaivaisen pykälän, höyrystin alkoi painua pakkaselle, mutta poistoilma näytti kuutta astetta. Lopulta, eli muutaman päivän päästä, höyristin näytti -5, poisto oli +6. Siinä vaiheessa sammutin koneen ja aloin hämmästellä suodattimen kohdalta - ei näkynyt jäätä, eikä paljon pölyäkään, olen tuon putsannut vasta hiljattain. Kun laitteen laittoi taas päälle, se käy 20 minuuttia ilman kompressoria ja puhaltaa lämmintä ilmaa harakoille. Silloin alkoi kondenssiputkesta tulla norona vettä, eli kai siellä höyrystimen alaosassa sitten oli jäätä. Sen olisi tietysti voinut katsoa poistamalla tuuletin, mutta se on siinä määrin vittumainen ruuvattava surkeine peltiruuveineen, etten jaksanut tällä kertaa.

Missä höyrystimen lämpötilassa teillä alkaa sulatus toimia?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

röllykkä sanoi:
Lisäksi huomattiin nyt semmonen juttu, että talopaketin piirrustuksissa on kuutiot väärin (liian isot) ja niiden mukaan on tehty ilmanvaihtosuunnitelma ja suunnittelijakaan ei ole huomannu kämmiä ja asentaja on sitten tuon suunnitelman mukaan venttiilit säätäny. Eli ilma vaihtuu nyt tosiaan liian usein, ero on kuiten aika iso, piirrustuksissa 540 ja todellinen pikkasen alle 400. Täytyy siis alkaa korjaamaan asiaa.

Ne kuutiot piirustuksissa lienee rakentamismääräysten mukaisesti laskettu ihan oikein.. se ei tarkoita että ne olisivat suoraan yhtä kuin huoneiston sisäpuolella olevat ilmanvaihdon kuutiot.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Missä höyrystimen lämpötilassa teillä alkaa sulatus toimia?

En nyt muista miten toi meni mutta muistaakse niin että tietyn aikaa kun on pakkasella (muistaaksen positoilma) niin sitten sulatelee.
Meillä kieppuu höyristin -1 ja 0 pinnassa ja poisto +2-3 pinassa.
 
R

röllykkä

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
röllykkä sanoi:
Lisäksi huomattiin nyt semmonen juttu, että talopaketin piirrustuksissa on kuutiot väärin (liian isot) ja niiden mukaan on tehty ilmanvaihtosuunnitelma ja suunnittelijakaan ei ole huomannu kämmiä ja asentaja on sitten tuon suunnitelman mukaan venttiilit säätäny. Eli ilma vaihtuu nyt tosiaan liian usein, ero on kuiten aika iso, piirrustuksissa 540 ja todellinen pikkasen alle 400. Täytyy siis alkaa korjaamaan asiaa.

Ne kuutiot piirustuksissa lienee rakentamismääräysten mukaisesti laskettu ihan oikein.. se ei tarkoita että ne olisivat suoraan yhtä kuin huoneiston sisäpuolella olevat ilmanvaihdon kuutiot.

Miten nuo kuutiot sitten lasketaan? Meillä on huoneistoala 150 ja kerrosala 176. Alakerran huonekorkeus jotain 2,5m ja yläkerta keskeltä n. 2,4 ja laidoilta n. 2,1 muistaakseni eli putkiullakko. Mie lasken 176*2,5=440 eli mistä se 100 kuutiota tulee lisää ja tuokinhan on laskettu väärin eli oletin, että jos huonekorkeus olisi joka paikassa tuon 2,5m.
 

Raksaaja

Vakionaama
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

röllykkä sanoi:
repomies sanoi:
röllykkä sanoi:
Lisäksi huomattiin nyt semmonen juttu, että talopaketin piirrustuksissa on kuutiot väärin (liian isot) ja niiden mukaan on tehty ilmanvaihtosuunnitelma ja suunnittelijakaan ei ole huomannu kämmiä ja asentaja on sitten tuon suunnitelman mukaan venttiilit säätäny. Eli ilma vaihtuu nyt tosiaan liian usein, ero on kuiten aika iso, piirrustuksissa 540 ja todellinen pikkasen alle 400. Täytyy siis alkaa korjaamaan asiaa.

Ne kuutiot piirustuksissa lienee rakentamismääräysten mukaisesti laskettu ihan oikein.. se ei tarkoita että ne olisivat suoraan yhtä kuin huoneiston sisäpuolella olevat ilmanvaihdon kuutiot.

Miten nuo kuutiot sitten lasketaan? Meillä on huoneistoala 150 ja kerrosala 176. Alakerran huonekorkeus jotain 2,5m ja yläkerta keskeltä n. 2,4 ja laidoilta n. 2,1 muistaakseni eli putkiullakko. Mie lasken 176*2,5=440 eli mistä se 100 kuutiota tulee lisää ja tuokinhan on laskettu väärin eli oletin, että jos huonekorkeus olisi joka paikassa tuon 2,5m.

Muistaakseni energiakulutuslaskelmissa käytettävät kuutiot lasketaan eristeiden ulkopinnasta. Paljonko antaisi tulokseksi k-a * (huonekorkeus + alapohjaneristeet + yläpohjaneristeet) Esim. 176m2*(2,5+0,15+0,4)=536,8m3
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

röllykkä sanoi:
Miten nuo kuutiot sitten lasketaan?

En ole varma, mutta Wikipedian mukaan näin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rakennuksen_pinta-alat#Tilavuus
 
R

röllykkä

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Nyt oli menny jo 33 kWh, kun ei lämmitetty takkaa eilen illalla ja nyt ollu pakkastakin muutama aste. Saa nähdä mitä näyttää huomenna, kun tänään ollu lattialämmöt kai koko päivän päällä.

Ja sitten vielä tuosta meidän pumpusta... Siitä ei ole asennuksen yhteydessä säädetty puhallintehoja ollenkaan, eli meillä on ollut vain asennus ilman säätöjä. Tästä syystä esim. tuloilmapatterin säätöventtiili oli kokonaan auki. Myöskään lämpökäyrää ei asetettu asentajan toimesta. Myös puhallintehot ovat siinä säädössä kuin ne tehtaalta tulivat. Ja ukko on sitä mieltä, että ne puhallintehot olisi pitänyt ensin säätää sopivaksi ennen kuin tulo- ja poistoilmaventtiileiltä näitä virtauksia alettiin mittaamaan eli ukon mielestä virtaukset on nyt säädetty väkisin vastaamaan ilmanvaihtosuunnitelmassa olevia arvoja eli puhallintehot ovat nyt niin suurella että venttiilejä avaamaalla niitä virtauksia saisi vielä paljon suuremmiksi. Ukko ei ole varma miten tuota puhallinkäyrää luetaan eli paljonko sen puhallinkäyrän mukaan on poistoja jos poistoilmapuhallin on Normaaliasennossa B säädetty asentoon I?

Ukko ei myöskään usko että talossa vaihdettavan ilman määrä lasketaan käyttämällä lähtöarvona rakennuksen tilavuutta. Jos oletetaan että kaksi naapuria rakentavat täsmälleen samanlaiset talot, sillä erotuksella että toinen laittaa ulkoseiniin, ylä- ja alapohjaan kaikkiin 200mm enemmän eristeitä, niin hän joutuisi käyttämään suurempaa tilavuutta ilmanvaihtoa laskiessa, vaikka talot höyrynsulun sisäpuolelta ovat täysin samankokoiset? Entä 1½ tai 2-kerroksinen talo, niin lasketaanko koko kerrosalalle todellakin alapohjan ja yläpohjan eristevahvuudet? Lisäksi aika monessa ohjeessa sanotaan että ilmanvaihto tulisi säätää sellaiseksi että asunnon ilma vaihtuu kerran 2 tunnissa. Missään ei sanota että rakennuksen tilavuuden verran ilmaa pitää vaihtua kerran 2 tunnissa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

röllykkä sanoi:
Ukko ei myöskään usko että talossa vaihdettavan ilman määrä lasketaan käyttämällä lähtöarvona rakennuksen tilavuutt...

LVI suunnittelija on laskenut ne ilmavirrat varmasttikkin oikein huonekohtaisesti... katsokaa siitä suunitelmasta arvot jokun huoneen osalta ja ynnäilkää (makarissa tuplailmavaito)
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Ukkosi on ihan oikeassa siinä ettei ilmanvaihdossa tarvitse eristeiden mukaan tilavuutta laskea. Tartuin vaan siihen kun sanoit että talopaketissa kuutiot on laskettu väärin. Ei ne ole, mutta ilmanvaihdon kannalta ne ei ole ne "oikeat" kuutiot.

Noitten puhallinkäyrien osalta minä en valitettavasti osaa auttaa. Minä en edes kuvittele tietäväni ilmanvaihdon määrää kuin niissä yksissä asetuksissa jotka on mitattu. Se ei ole estänyt minua ruuvaamasta asetuksia, mutta esimerkkini ei ole mikään suositus!

Sähkönkulutuksenne on yhä naurettavan alhainen.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

röllykkä sanoi:
Nyt oli menny jo ...

Minkä verran teillä on neliöitä lattialäämityksen perässä ... ja minkä asteinen vesi tällähetkellä menee lattiapiireihin.
 
R

röllykkä

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Ukko sanoi, että ilmanvaihtosuunnitelmassa olevat huonekohtaiset tulo- ja poistoilmamäärät ovat n. 1,5 kertaiset, verrattuna D2 SUOMEN RAKENTAMISMÄÄRÄYSKOKOELMAN "Rakennusten sisäilmasto ja ilmanvaihto" oleviin suosituksiin.

Lattialämmitys on nyt alakerrassa eli 100 neliötä ja menee kuulemma 26 asteinen vesi.
 

Sade

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Voi vittu mua vituttaa tää värkki niin yli kaiken. Ensinnäkin mua vituttaa toi meteli (jurnutus) mitä se koko ajan pitää. Varsinkin kun meillä on makkari ihan kodinhoitohuoneen läheisyydessä... nyt onneksi olen jo oppinut suht hyvin nukkumaan tuossa metelissä, mutta alkuun ei tullut mitään.

Mut siis joo... toi tuloilman lämpötila, nyt kun oli pakkasta se kymmenen, se laski 16:sta, meillä siis on ollut se joko 19 tai 20. No, nyt kun tuli taas nää parin asteen pakkaset, oli lämpötila 23. Nyt on 21, kun kiristin taas. Mutta kuka vittu noita jaksaa joka päivä olla säätelemässä? Mikä on järkevää? Toisekseen oli pakko laittaa vastukset päälle, kun oli noi pakkaset ja kattilan lämpötila pysytteli jossain 35:ssä. Kannattaako sen vastuksen kanssa nyt leikkiä edes takas vai antaako olla päällä?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Äänieristystä seiniin, käytännössä tarvitset lisää massaa. Ovet tiiviiksi ja samoin massiivisiksi, "desibeliovi" toimii. Sillä se melu vähenee.

Tuolla "omat modifikaatiot" palstalla on tarina virityksestäni eli termostaatin asentamisesta tuloilmapatterin kiertoon. Toimii paremmin, ei täydellisesti. Ei tartte ruuvata enää.

Mitä vastuksiin tulee niin fantsua jos olet tähän asti pärjännyt ilman. Minulla ei ole mitään toivoa yrittää ilman niitä.
 
M

mhj

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Eikai sitä tuloilmaventtiiliä ole tarkoitus kokoaikaa ollakaan ruuvaamassa. Omani säätelin siten, että nollakeleillä-pikkupakkasilla tuloilman lämpö on siinä +15 asteen tietämillä. Viime talven kovemmilla (ad -20) pakkasilla tuloilma säilyi kuitenkin kymmenen asteen paremmalla puolella, liian alhainen lämpötila alkaa jo tuntumaan vetona. Säätö on sitten siinä enkä siihen enää koske.
Käyrä 2/+1 tuntuu toiimivan parhaiten. Talo on hirsitalo, Uudellamaalla sisämaassa ja kuutioita on ehkä 700. Alakerrassa on vesikiertoinen lattialämpö ja yläkerrassa erilliset sähköpatterit, joita emme ole koskaan käyttäneet. Alakerrasta varaavan vuolukiviuunin lämpö nousee riittävässä määrin yläkertaan. Taloa on tarkoitus lämmittää puilla niinpaljon kuin mahdollista, Nibe saa lämmittää lattioita sen verran, että eivät tunnu kylmiltä. Ilman uunia lämpö tippuu jonnekin 17-18 asteen tienoille esmes muutaman päivän poissaolon aikana.
Lisävarusteena on se kolmiasentoinen ilmanvaihdon säätöpotikka FHO 30. Se on kesäajat kakkosella, ns. normaaliasennossa ja sitten talveksi käännän sen pienemmälle, ts. ykköselle. Ilmanvaihdon pienennän samalla, kun laitan sähkövastukset päälle, käytännössä siis jossain 0-+5 asteen tietämillä. Ykkösasennon ilmanvaihdon määrän asettelin siten, että jäteilman lämpö on hieman päälle nollassa, aika usein +2 asteen luokkaa. Sehän sitten vaihtelee ilmankosteuden yms. mukaan, mutta tarkoitus on, ettei vehje turhaan joutuisi sulattelemaan kennoa. Talossa on pieni alipaine toki.
Takassa/uunissa palaa päivittäin puuta sen verran paljon, että ilmaa vaihtuu sitäkin kautta.

Tolleen toi värkki on toiminut toistaiseksi ihan siedettävästi. On talon edellisen omistajan (rakennuttajan) hankkima, vuodelta 2005. Saa nähdä kauanko se vielä jaksaa jyrskyttää, ennenkun poikii.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

jaahs... tuli taas tänään tiirailtua 410P kanavien arvoja
04 = 9 (höyristin)
05 = 4 (postoilma)

Poistoarvo ihan normaalin rajoissa kun ollaan plussan puolella mutta toi höyristi ??? eikö se normaalisti ole matalampi kuin jäteilman oloarvo...
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
jaahs... tuli taas tänään tiirailtua 410P kanavien arvoja
04 = 9 (höyristin)
05 = 4 (postoilma)

Poistoarvo ihan normaalin rajoissa kun ollaan plussan puolella mutta toi höyristi ??? eikö se normaalisti ole matalampi kuin jäteilman oloarvo...

Tuntuisi loogiselta, että kanava 4 antaisi pienempää lukemaa kuin 5. Oliko tää vain hetkellinen tilanne vai jatkunut pitempään? Mulla kahden viikon jaksolla neloskanava on antanut koko ajan n. 2...4 astetta pienempää lukemaa kuin tuo poistoilma.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
jaahs... tuli taas tänään tiirailtua 410P kanavien arvoja
04 = 9 (höyristin)
05 = 4 (postoilma)

Poistoarvo ihan normaalin rajoissa kun ollaan plussan puolella mutta toi höyristi ??? eikö se normaalisti ole matalampi kuin jäteilman oloarvo...

Tuollainen tilanne ei pitäisi olla mahdollinen. Laitteen näytöt bugaavat, jompi kumpi lämpötiloista on pielessä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Tänään huomasin... sammutin laitteen ja käynnistin uudestaan mutta samoja lukuja on näyttänyt. Laitoin ilmanvaihdon A:lle eikkä tuntunut oleva juurikaan vaikutusta. Soitampa huoltoon...
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Tänään huomasin... sammutin laitteen ja käynnistin uudestaan mutta samoja lukuja on näyttänyt. Laitoin ilmanvaihdon A:lle eikkä tuntunut oleva juurikaan vaikutusta. Soitampa huoltoon...

Villi arvaukseni on että höyrystimen termistori bugaa, mutta ei sillä ole välttämättä mitään merkitystä laitteen toiminnan kannalta. Kunhan poistoilma on kylmää, laite siirtää lämpöä johonkin talossa..
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Huolto tilattu... hieman nikotelivat kun otin suoraa yhteyttä maahantuojaan mutta totesin että se on minun oikeuteni :)
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Huolto tilattu... hieman nikotelivat kun otin suoraa yhteyttä maahantuojaan mutta totesin että se on minun oikeuteni :)

Saat siis ihan maahantuojan edustajan paikalle vai tuleeko kuitenkin joku valtuutettu huoltomies? Arvailiko muuten syytä?

Ensi viikolla nyt sitten kuitenkin näyttäisi tulevan sen verran kylmä, että laite saa tehdä oikeasti töitä ja mulla ei oo vieläkään sitä puhalluksen säätöä :(
 
H

hegemony

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Uusi Niben omistaja ilmoittautuu... :)

Ostettiin vajaa kuukaus sitten vuonna 2007 valmistunut 144 neliöinen
omakotitalo ja saatiin talon mukana Nibe 410P fighter + vesikiertoinen
Wirsbo lattialämmitys. Aluksi sormi ihan suussa, että mitä tällä tehdään.
Tästä ketjusta olen saanut ihan hyviä vinkkejä, joten kirjottelen vähän
kokemuksia.

Aluksi lämpökäyrä oli 4 ja korjaus +4. Talossa 2 kW vuolukivitakka, jota
olen poltellut. Ilma oli tuskaisen kuuma, joten rupesin pikkuhiljaa
laskemaan tuota korjausta. 4 -2 lämpökäyrällä talo tuntui sopivan
lämpöiseltä, mutta lattialaatat liian olivat liian kylmät. Nibestä
katsoin, että menoveden lämpötila oli 26C. Kiertovesipumppu oli
kolmosella.

Muutin muutama päivä sitten lämpökäyräksi 3 +2 ja nyt Latiaan menee 28-30 asteinen vesi tässä nollakeleillä. Tuo on ihan hyvä. Termostaatteja olen sitten kierrellyt pienemmälle. Kiertovesipumpun muutin kakkoselle ja ei paljonkaan laske veden lämpötila kierron aikana. Tuloilmaventtiiliä kiersin n. 2,5 kierrosta kiinni ja tuloilman muutos 19->16. Nyt mietityttää jäteilman lämpötila (+5), höyrystin (+3). Käsittääkseni tuo voisi olla vähän alhaisempikin. Puhallin on kakkosella.

Sähkön kulutusta rupesin seurailemaan, voin pistää lukemia jossain vaiheessa tänne.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

hegemony sanoi:
mietityttää jäteilman lämpötila (+5), höyrystin (+3). Käsittääkseni tuo voisi olla vähän alhaisempikin. Puhallin on kakkosella.

Se laskee kun pakkaset kuivattaa sisäilmaa...
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Lämpötila ulkona -17C

Vastukset laulaa siten että
2min30s vastukset päällä ja 8 min45s ilman vastuksia (ei muuta vedenkäyttöä mittausajankohtana). 55s 3 kWh (?) ja loput ajasta 8 kWh. Saan loputulokseksi että vastukset on päällä 28% ajasta ja n 1,7 kWh mikä tekee 41 kWh/d suorasähköllä. Laskinkohan oikein?

Jatketaan seurantaa ennen lisälaskutoimituksia & johtopäätöksiä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Lämpötila ulkona -17C

Vastukset laulaa siten että
2min30s vastukset päällä ja 8 min45s ilman vastuksia (ei muuta vedenkäyttöä mittausajankohtana). 55s 3 kWh (?) ja loput ajasta 8 kWh. Saan loputulokseksi että vastukset on päällä 28% ajasta ja n 1,7 kWh mikä tekee 41 kWh/d suorasähköllä. Laskinkohan oikein?

Ensin Nibessä menee se 3*2 = 6 kW vastukset päälle. Sitten menee joko 2*1 = 2kW tai 3*1=3kW lisäksi päälle.

Edit: miksiköhän se muuten on noin päin? Kuitenkin näin muistelen ihan sähkömittarin kanssa katsoneeni.

Vieläkö Tossu tekee lämpöä noilla keleillä?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Espejot sanoi:
Lämpötila ulkona -17C

Vastukset laulaa siten että
2min30s vastukset päällä ja 8 min45s ilman vastuksia (ei muuta vedenkäyttöä mittausajankohtana). 55s 3 kWh (?) ja loput ajasta 8 kWh. Saan loputulokseksi että vastukset on päällä 28% ajasta ja n 1,7 kWh mikä tekee 41 kWh/d suorasähköllä. Laskinkohan oikein?

Ensin Nibessä menee se 3*2 = 6 kW vastukset päälle. Sitten menee joko 2*1 = 2kW tai 3*1=3kW lisäksi päälle.

Onko varmaa tietoa... mun mielestä toiminta viittaa juuri päinvasttaiseen toimitaan, ekaksi vähän ja sitten lisää? Meillä on kytketty 8 kWh.

repomies sanoi:
Vieläkö Tossu tekee lämpöä noilla keleillä?

Hyvin tekee, kenno huurtuu vain nimeksi mutta sulattelee n 90 minuutin välein n 5(...7) min.
Aluksi puhaltaa lämoöa n46C 43C mutta laskee siitä sitten 30-34C tasolle*

Kun pistää max pyynin niin lämmöt saa nousemaan sinne +46Cout/25Cin n. 20min vatkauksen tuloksena eli rapiat 4 kWh antoteho (puhallus tapissa 634m3/h)... mutta veikkaan että tolla ajolla sulatus tulee aika pikaseen. Max käyttötehot (yhdellä yksiköllä) III puhaluksella (+49Cout/25Cin) lienee reilut 3 kWh nurkilla... joten veikaampa ettei toi COP ole kovinpaljon yli yhden ainakaan yhdellä sisäyksiköllä säädöt tapissa...
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Onko varmaa tietoa... mun mielestä toiminta viittaa juuri päinvasttaiseen toimitaan, ekaksi vähän ja sitten lisää? Meillä on kytketty 8 kWh.

Hyvä jos tossu toimii, moni pumppu on tuossa lämpötilassam jo kyykyssä ja cop liki 1.

Tuo vastusten järjestys perustuu muistiin, sähkömittariin ja ohjekirjan kytkentäohjeeseen. Voin minä sen vielä tarkastaa illalla. Minunkin mielestäni olisi loogisempaa jos ensin menisi pienemmät vastukset päälle.
 
Back
Ylös Bottom