Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Espejot sanoi:
Onko varmaa tietoa... mun mielestä toiminta viittaa juuri päinvasttaiseen toimitaan, ekaksi vähän ja sitten lisää? Meillä on kytketty 8 kWh.

Hyvä jos tossu toimii, moni pumppu on tuossa lämpötilassam jo kyykyssä ja cop liki 1.

Tuo vastusten järjestys perustuu muistiin, sähkömittariin ja ohjekirjan kytkentäohjeeseen. Voin minä sen vielä tarkastaa illalla. Minunkin mielestäni olisi loogisempaa jos ensin menisi pienemmät vastukset päälle.

Taidat olla oikeassa... kaaviossa lukee power stage 1 6kW, power stage 2 3kW. Kaaviossa lukee tehon vaihtokytkentä 8 kW:sta 6 kW:iin. Äh, tää taitaa olla jotkin ihan muuta...

Tossun COP:sta en tiedä ... ehkä niin on parempikin :cool:

Meillä alkoi keittiön halogeenut temppuilee, syttymään päälle omia aikojaan. Säätimessä kuulemma vika - sähkäri tulee uusimaan säätimen ja kWh mittari taitaa asentua samalla.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Tietääkö kukaa millä algoritmillä toi hyöristimen sulatus käynnistyy... muistan joskus kuulleeni jotakin asian tiimoilta
Höyristin nyt -3...-2 ja jäteilma -1...0. Ilmankostutin tuntuu vaikuttavan aika lailla näihin arvoihin...
 
H

hegemony

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Mä tiputin eilen ilmanvaihtoa ykköselle, että katellaan mihin ilma riittää. Äsken katoin lämpötilat:

höyrystin, jäteilma -7 (ulkolämpötila -10)

Näytössä ei ainakaan näkynyt mitään virhekoodeja, en tiedä sitten onko sulatellut tms. Laitoin ilmanvaihdon takaisin kakkoselle. Katellaan mihin lämpötilat asettuu.

edit:

Nyt oli jo höyrystin -3, jäteilma 0. En sitten tiedä voiko ilmanvaihtoa pitää ykkösellä pakkasilla.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

hegemony sanoi:
Mä tiputin eilen ilmanvaihtoa ykköselle, että katellaan mihin ilma riittää. Äsken katoin lämpötilat:

höyrystin, jäteilma -7 (ulkolämpötila -10)

Näytössä ei ainakaan näkynyt mitään virhekoodeja, en tiedä sitten onko sulatellut tms. Laitoin ilmanvaihdon takaisin kakkoselle. Katellaan mihin lämpötilat asettuu.

Sulla pamahtaa melko varmastu sulatukselle jos höyristin on -7C
 
H

hegemony

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

hegemony sanoi:
Sulla pamahtaa melko varmastu sulatukselle jos höyristin on -7C
Nyt höyrystin 2, jäteilma 1. Ilmanvaihto on ollut jotain 40 min kakkosella. Siinä sitten taidan pitää.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Mulla meni äskön sulatukselle... höyristin oli lopulta -5 ja poistoilma samanverran. Käänsi ilmanvaihdon A:lta B:lle mutta ei auttanut vaan sulatus oli edessä.
A:n säädöt pitäisi ohjekirjan mukaan säätää 31 l/s mikä on minimi arvo... ei toimi ainakaan talvella (ja on minusta täten hyödytön). Ajattelin nostaa A:n puhalusta ja tehdä siitä pakkaskelien ilmanvaihdon...
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Espejot sanoi:
Tänään huomasin... sammutin laitteen ja käynnistin uudestaan mutta samoja lukuja on näyttänyt. Laitoin ilmanvaihdon A:lle eikkä tuntunut oleva juurikaan vaikutusta. Soitampa huoltoon...

Villi arvaukseni on että höyrystimen termistori bugaa, mutta ei sillä ole välttämättä mitään merkitystä laitteen toiminnan kannalta. Kunhan poistoilma on kylmää, laite siirtää lämpöä johonkin talossa..

Viime yönä tuli A-03 vikakoodi (kylmäpiirin ali/ylipaine). Käynnistin koneen uudelleen ja samalla kanavien 4 ja 5 arvotkin tuli järkeviksi... täytynee seurailla tilannetta.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Viime yönä tuli A-03 vikakoodi (kylmäpiirin ali/ylipaine). Käynnistin koneen uudelleen ja samalla kanavien 4 ja 5 arvotkin tuli järkeviksi... täytynee seurailla tilannetta.

Vanhemman mallin ohjekirjassa mainitaan että toinen noista A-03 virheistä vaatii laitteen sisältä ropeltamista, muistaakseni ylipainevahdin palautuksen. Eli jos se itsekseen rauhoittuu uudelleen käynnistyksellä, se on alipaine sitten. Siitä alipaineesta sanotaan että voi johtua vaikka tuulettimen pysähtymisestä tai vastaavasta. Olikos niin että kokeilit hiljattain hyvin matalia tuuletinnopeuksia?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Espejot sanoi:
Viime yönä tuli A-03 vikakoodi (kylmäpiirin ali/ylipaine). Käynnistin koneen uudelleen ja samalla kanavien #4 ja #5 arvotkin tuli järkeviksi... täytynee seurailla tilannetta.

Vanhemman mallin ohjekirjassa mainitaan että toinen noista A-03 virheistä vaatii laitteen sisältä ropeltamista, muistaakseni ylipainevahdin palautuksen. Eli jos se itsekseen rauhoittuu uudelleen käynnistyksellä, se on alipaine sitten. Siitä alipaineesta sanotaan että voi johtua vaikka tuulettimen pysähtymisestä tai vastaavasta. Olikos niin että kokeilit hiljattain hyvin matalia tuuletinnopeuksia?

Ihan normi asetukset ollut... mutta ajatus että ongelma liittyi tuohon kanavan #4 järjetömään anturiarvoon on käynyt mielessä...

EDIT: soitin huoltoon ja sanoivat että jos koodi kuittaantuu niin on ollu alipaintta. Vika voisi johtua höyristimen jäätymisestä... tai jonkun ventiilin jumitumiseta.
Samalla kysyin vastuksista niin tosiaankin ensiksi kytkeytyy 6 kWh päälle...
 
T

tijuma

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto


Meillä on 130 neliötä ja n.340 kuutiota. Puusauna ja takkaleivinuuni (3500kg). Puuta on poltettu 4-6 kertaa viikossa, yleensä reilu korillinen kerralla ja saunottu 2 kertaa viikkossa. Talo sijaitsee Nummelan nurkilla.

A) Käyrä on 3 ja korjaus +2 talvella tai 0 kesällä. Kylpytilan lattia on sähköllä (pois päältä kuitenkin läpi vuoden ja silti lämmin kun ovet auki). Sisälämpötilat on 22-22. Olen säätänyt tuloilmapatterin säätöruuvia auki 2 kierrosta talveksi.

B) Ilmanvaihtopuhaltimet ovat mininiaseuksessa. Venttiilit alkuperäisissä säädöissä. (vm. 2003 kone, joten puhaltimien säädöt kivikaudelta)

D) Tulevan lämmönsäätö tapahtuu tuloilmapatterin säätämisellä. Tässäkin NIBE on säästänyt eikä ole pistänyt kunnollista säätöruuvia

Kulutuslukemat niinkin mairittelevat kuin 8800-9500kWh/vuosi (taloudessa 3 henk). Lisävastus päällä 6kk vuodessa. Eli pienellä menee?


[/quote]
 

raolli

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Ostettiin syksyllä puolitoistakerroksinen omakotitalo Lounais-Suomesta 164/187m2 ja kodinhoitohuoneessa jyrisee 410P, sitä uudempaa mallia. Olohuoneessa takka jota lämmitetään pakkasilla joka päivä. Rakennustilavuus 540m3 ja ilmatilavuus (lämpimät tilat) 450m3. Rakennus matalenergiamallinen.

Käyrä 4 korjaus 0, alussa oli +1, mutta oli liian lämmintä. Yläkerran takia joutuu käyrää pitämään nelosella, kolmosella ei pienet makuuhuoneet lämpene tarpeeksi (kokeiltu 3 +2). Sisälämmöt alhaalla +21 ja ylhäällä iso makkari +25, pienet +20. Isosta makkarista ei lämpöjä meinaa saada pienemmälle, vaikka kiertoja kutistaa reilusti. Alapuolella oleva takka todennäköisesti lämmittää.. Tuloilmapatteri säädetty, siten, että -5 asteessa sisälle tulee +17 asteinen ilma.

Nibe näyttää seuraavia tietoja kun ulkolämpötila on -5.
1 53; 2 31; 3 -05; 4 00; 5 3; 6 4; 7 00; 8 42; 9 17
Poistoilman lämpötilaa ei saa millään lähemmäs nollaa, yleensä keikkuu +4-+5 paikkeilla kelistä riippumatta.

Ilmanvaihto on muka säädetty, mutta koneen säätöpaneeli oli tehdasasetuksissa, eli puhallus liian suurella b asennossa. A asennossa puhallus pienimmällä mahdollisella ja C asetuksella suurimmalla mahdollisella, jolloin puhallusäänet sisällä todella kovat. Ilmanvaihdon säädön tehnyt mies myönsi kun kysyin, ettei ole hakenut säätöpaneelista oikeita asetuksia ennen ilmavirtausten säätöä. Lisäksi yläkerran makkariin kuuluu kovaääninen suhina niben poistoilmakanavasta joka menee seinän takana katolle. Sille pitää tehdä jotain..

Kulutus on ollut noin 100kwh/päivä -13 asteen pakkasilla, viiden asteen pakkasilla menee noin 55kwh/päivä. Saunassa käydään pari kertaa viikossa (sähköllä).
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

raolli sanoi:
Lisäksi yläkerran makkariin kuuluu kovaääninen suhina niben poistoilmakanavasta joka menee seinän takana katolle. Sille pitää tehdä jotain..

Kulutus on ollut noin 100kwh/päivä -13 asteen pakkasilla, viiden asteen pakkasilla menee noin 55kwh/päivä. Saunassa käydään pari kertaa viikossa (sähköllä).

Nuo kulutukset kuulostavat normaaleilta Niben lukemiksi jos apuna on vain takka. Sitä en toki tiedä miten paljon sitä puuta poltat, mutta muuten kuulosti siltä että olet hakenut säädöt ihan oikein. Oikeastaan ainoa mitä voit tehdä energiansäästömielessä pakkasilla, on pienentää ilmanvaihtoa. Suhinoiden kannalta lienee järkevintä pyrkiä saamaan haluttu ilmanvaihto aikaiseksi pienimmällä mahdollisella paine-erolla. Eli venttiilit auki, pienempi puhallus.

Mitenkäs muuten nuo ilmamäärät saa itse mitattua? Minulla olisi aikaa ja intoa mitata ja säätää eri puhallinasetuksilla, mutta tarvitsisi jonkun jolla mitata litramäärät.
 

raolli

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Kiitos repomiehelle kommenteista. Ilmanvaihtösäädön väärin tehnyt asentaja on meillä luvannut tulla uudelleen mittaamaan ja säätämään, tästä lupauksesta on kyllä jo kaksi kuukautta. Säätöön menee asentajan mukaan noin pari tuntia.

Poistoilmanlämpötilaa olen ihmetellyt, kun se ei laske lähemmäs nollaa, mutta johtuu varmaan liian suuresta puhallinnopeudesta. Tuntuu vain pahalta puhaltaa +4 asteista ilmaa ulos 13 asteen pakkasella.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

raolli sanoi:
Käyrä 4 korjaus 0, alussa oli +1, mutta oli liian lämmintä.

Meillä samat asetukset ja tuntuu olevan meille sopivat. Saavutetaan n. 20 asteen sisälämpötila lähes kaikilla keleillä.

raolli sanoi:
Nibe näyttää seuraavia tietoja kun ulkolämpötila on -5.
1 53; 2 31; 3 -05; 4 00; 5 3; 6 4; 7 00; 8 42; 9 17
Poistoilman lämpötilaa ei saa millään lähemmäs nollaa, yleensä keikkuu +4-+5 paikkeilla kelistä riippumatta.

Meillä kanavatiedot perjantailta oli seuraavat: #1 52, #2 34, #3 -16, #4 -3, #5 1, #8 38, #9 17

raolli sanoi:
Ilmanvaihto on muka säädetty, mutta koneen säätöpaneeli oli tehdasasetuksissa, eli puhallus liian suurella b asennossa. Lisäksi yläkerran makkariin kuuluu kovaääninen suhina niben poistoilmakanavasta joka menee seinän takana katolle. Sille pitää tehdä jotain..

Meillä on ilmastointi kyllä säädetty ihan piirustusten mukaiselle tasolle, mutta koska meillä on vanhanmallinen NIBE, niin siinä ei ole tuota A/B/C-säätöä. Meillä tehot pudotettiin tuolta puhallinmuuntajalta näin talveksi, sillä normaaliasetuksen mukainen puhallus on aika kova talvipakkasille. Edelleen mm. WC:n poisto pitää meillä aika ääntä, mutta onhan se nyt paljon alhaisempi, kuin ennen tuota puhallustehon pudotusta. Olisi silti mukava, jos tuota litramäärää pääsisi jotenkin itse mittaamaan, että voisi varmistaa millä tasolla mikin venttiili oikein on ja tasapainoakin voisi hiukan korjata. Ei vaan viitsi ostaa tuollaista ilmamäärämittaria tällaista tarvetta varten. Täytyy varmaan ostaa porukalla ns. osuuskuntameiningillä yksi ja vaihdella sitä sitten foorumilaisten kesken ;D

raolli sanoi:
Kulutus on ollut noin 100kwh/päivä -13 asteen pakkasilla, viiden asteen pakkasilla menee noin 55kwh/päivä. Saunassa käydään pari kertaa viikossa (sähköllä).

Lukemat on ihan hyvän oloisia. Meillä kulutus vaihdellu välillä 89...145 kWh/d näin hiukan kovemmilla pakkasilla. Tässä viestissä muuten meiltä kerättyä dataa n. kuukauden ajalta - mittaustaajuus 1x vuorokaudessa: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=8038.msg101091#msg101091
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

raolli sanoi:
Poistoilmanlämpötilaa olen ihmetellyt, kun se ei laske lähemmäs nollaa, mutta johtuu varmaan liian suuresta puhallinnopeudesta. Tuntuu vain pahalta puhaltaa +4 asteista ilmaa ulos 13 asteen pakkasella.

Meillä puhallustehon laskeminen on laskenut myös kanavan#5 lämpötilaa. Aiemmin en saanut lukemaa yhtään sen alemmaksi kuin sinäkään. Tosin olen tehnyt tässä myös muitakin säätöjä matkan varrella ja osalla näistä muutoksista on varmasti myös vaikutusta tuohon jäteilman lämpötilaan.

Jos puhallus on oikein kova, niin eihän se kompura kerkiä kaikkea lämpöä ottamaan talteen. Toisaalta liian alhainen puhallus aiheuttaa toisensuuntaisia ongelmia ja edessä on sähkövastuksella kennoston sulattelua tai lisälämmitystä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

raolli sanoi:
Poistoilmanlämpötilaa olen ihmetellyt, kun se ei laske lähemmäs nollaa, mutta johtuu varmaan liian suuresta puhallinnopeudesta. Tuntuu vain pahalta puhaltaa +4 asteista ilmaa ulos 13 asteen pakkasella.

Teillä on isohko kämppä Nibelle... liian iso jotta se voisi toimia oprimitasolla jos ilmanvaihto on suositusten mukainen. Nibessä on on/off kompura joka on mitoitettu tietylle ilmaviralle jonka kompura saa hyodynettyä. Kun ilmanvaihtoa lisätään niin ilman vaihdon hyötysuhde huononeen. Meillä on 144m2 ilmanvaihdon piirissä ja jäteilma tasaisesti on n. +2 nyt kun on ilmankostutin.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

John_T sanoi:
Edelleen mm. WC:n poisto pitää meillä aika ääntä, mutta onhan se nyt paljon alhaisempi, kuin ennen tuota puhallustehon pudotusta. Olisi silti mukava, jos tuota litramäärää pääsisi jotenkin itse mittaamaan, että voisi varmistaa millä tasolla mikin venttiili oikein on ja tasapainoakin voisi hiukan korjata.

Syy tuskin on Niben vaan vika on kanavissa (?) ... meillä ei ilmanvaihtoa huomaa ollenkaan. Onko teillä äänenvaimentimet kanavistossa...

John_T sanoi:
Ei vaan viitsi ostaa tuollaista ilmamäärämittaria tällaista tarvetta varten. Täytyy varmaan ostaa porukalla ns. osuuskuntameiningillä yksi ja vaihdella sitä sitten foorumilaisten kesken ;D

Ei huono ajatus. Pilpittäjät ry vain pydeen...
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Syy tuskin on Niben vaan vika on kanvissa (?) ... meillä ei ilmanvaihtoa huomaa ollenkaan. Onko teillä äänenvaimentyimet kanavistossa...

En NIBE:ä syytäkään, mutta onhan se osana tuota IV-järjestelmää. Ääni syntyy jossain ja tokihan puhallustehon pudottaminen vähentää ilmanvaihdosta syntyvää ääntä. Meillä on osa porukasta niin herkkäkorvaista, että täällä ei saisi kuulua mitään ääntä ;)

Kuten aiemmista viesteistäni voi päätellä, en todellakaan tiedä mitä tänne asuntoon on eri kohteisiin asennettu (jätetty asentamatta) ja millä tavalla asennukset on tehty. Täytyy selvitellä näitä vaimennusasioitakin, mutta taidan tehdä sen vasta kesällä :cool:
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

John_T sanoi:
Espejot sanoi:
Syy tuskin on Niben vaan vika on kanvissa (?) ... meillä ei ilmanvaihtoa huomaa ollenkaan. Onko teillä äänenvaimentyimet kanavistossa...

En NIBE:ä syytäkään, mutta onhan se osana tuota IV-järjestelmää. Ääni syntyy jossain ja tokihan puhallustehon pudottaminen vähentää ilmanvaihdosta syntyvää ääntä. Meillä on osa porukasta niin herkkäkorvaista, että täällä ei saisi kuulua mitään ääntä ;)

Kuten aiemmista viesteistäni voi päätellä, en todellakaan tiedä mitä tänne asuntoon on eri kohteisiin asennettu (jätetty asentamatta) ja millä tavalla asennukset on tehty. Täytyy selvitellä näitä vaimennusasioitakin, mutta taidan tehdä sen vasta kesällä :cool:

Ei ne kanavassa olevat äänenvaimentimet poista sisältä kuin puhallinten äänet. Jos venttiili vinkuu ja ujeltaa, siihen se ei auta.

Yksi halpa keino on puhdistaa venttiili kunnolla. Jos venttiili on tukkeutumassa liasta, se alkaa vihellellä kunnolla.

Minulla on mielenkiintoinen pakastuskoe käynnissä höyrystimen kanssa. Niben höyrystin menee enemmän ja enemmän pakkaselle, ja poistoilman lämpötila nousee. Nyt höyrystin on -4, poistoilma +5. Kyllähän tuon saisi sulatettua jos sen sammuttaisi, mutta olkoot perkele. Katsotaan laukeaako koko romu.. ;)
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

John_T sanoi:
Meillä puhallustehon laskeminen on laskenut myös kanavan#5 lämpötilaa. Aiemmin en saanut lukemaa yhtään sen alemmaksi kuin sinäkään. Tosin olen tehnyt tässä myös muitakin säätöjä matkan varrella ja osalla näistä muutoksista on varmasti myös vaikutusta tuohon jäteilman lämpötilaan.

Minulle ei tule mieleen mitään muuta säätöä tuon puhalluksen lisäksi kuin sisäilman kuivaaminen ja lämpötilan lasku. Lämpötilaa en aio laskea koska tulisi vilu, ja huulirasvaa tarvitsee jo nyt, joten ei kiitos tämän kuivempaa ilmaa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Minulla on mielenkiintoinen pakastuskoe käynnissä höyrystimen kanssa. Niben höyrystin menee enemmän ja enemmän pakkaselle, ja poistoilman lämpötila nousee. Nyt höyrystin on -4, poistoilma +5. Kyllähän tuon saisi sulatettua jos sen sammuttaisi, mutta olkoot perkele. Katsotaan laukeaako koko romu.. ;)

Höyristimen teho laskee kun se jätyy ... alkaa hidas ryömiminen kohti sulatusta.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Ei ne kanavassa olevat äänenvaimentimet poista sisältä kuin puhallinten äänet. Jos venttiili vinkuu ja ujeltaa, siihen se ei auta.

Yksi halpa keino on puhdistaa venttiili kunnolla. Jos venttiili on tukkeutumassa liasta, se alkaa vihellellä kunnolla.

Minulla on mielenkiintoinen pakastuskoe käynnissä höyrystimen kanssa. Niben höyrystin menee enemmän ja enemmän pakkaselle, ja poistoilman lämpötila nousee. Nyt höyrystin on -4, poistoilma +5. Kyllähän tuon saisi sulatettua jos sen sammuttaisi, mutta olkoot perkele. Katsotaan laukeaako koko romu.. ;)

IV-kanavat on "nuohottu" marraskuussa ja jokainen venttiili on erikseen pesty, joten ei liene siitä kiinni. Voi olla, että venttiiliä hiukan säätämällä saisi osan äänestä häviämään. Onneksi WC ei sinällään ole tila, jossa ääni kovasti ketään häiritsisi.

Meillä on pysyny tuo höyrystimen lämpötila myös pitkää pakkasella. Tänään se oli tosin plussalla yhden asteen. Jäteilman lämpötila vaihdellut välillä 0...+2.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
repomies sanoi:
Minulla on mielenkiintoinen pakastuskoe käynnissä höyrystimen kanssa. Niben höyrystin menee enemmän ja enemmän pakkaselle, ja poistoilman lämpötila nousee. Nyt höyrystin on -4, poistoilma +5. Kyllähän tuon saisi sulatettua jos sen sammuttaisi, mutta olkoot perkele. Katsotaan laukeaako koko romu.. ;)
Höyristimen teho laskee kun se jätyy ... alkaa hidas ryömiminen kohti sulatusta.

Ollaan oltu aika paljon poissa kotoa näin pyhien aikana, mutta eilen seurailin tuota NIBE:n toimintaa. Kyllä se vaan on niin, että aika usein se itseään sulattelee, sillä höyrystimen lämpötila menee pitkälti miinukselle ja sitten sulatetaan. Tällöin lämpötila höyrystimellä nousee plussalle ja kierto alkaa uudestaan. Poistoilman lämpötila (kanava #5) oli eilen 0-astetta, kun höyrystin näytti lukemaa -3. Tällä kelillä siis PILP kyllä suorastaan syö sähköä, koska joutuu lähes kaikkeen käyttämään sähköä ja vastukset naksuvat jatkuvasti päälle. Kanavan #1 lämpötila seilaa väliä 47...51 astetta ja lasku tuolta 51:stä alkaa heti kun vastukset kytkeytyy pois päältä. Takkaakin on poltettu, mutta aavistuksen vähemmän kuin kotona koko ajan ollessa.

Tällaista täällä Hämeenlinnassa näin joulun jälkeisiä eleltäessä :D

EDIT: Poistoilman lämpötilaa ilmoittavan kanavan numero korjattu nelosesta vitoseen
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

John_T sanoi:
Ollaan oltu aika paljon poissa kotoa näin pyhien aikana, mutta eilen seurailin tuota NIBE:n toimintaa. Kyllä se vaan on niin, että aika usein se itseään sulattelee, sillä höyrystimen lämpötila menee pitkälti miinukselle ja sitten sulatetaan. Tällöin lämpötila höyrystimellä nousee plussalle ja kierto alkaa uudestaan. Poistoilman lämpötila (kanava #4) oli eilen 0-astetta, kun höyrystin näytti lukemaa -3. Tällä kelillä siis PILP kyllä suorastaan syö sähköä, koska joutuu lähes kaikkeen käyttämään sähköä ja vastukset naksuvat jatkuvasti päälle. Kanavan #1 lämpötila seilaa väliä 47...51 astetta ja lasku tuolta 51:stä alkaa heti kun vastukset kytkeytyy pois päältä. Takkaakin on poltettu, mutta aavistuksen vähemmän kuin kotona koko ajan ollessa.

Tällaista täällä Hämeenlinnassa näin joulun jälkeisiä eleltäessä :D

Itsellä jäi nibe vuotamaan varoventtiilistä hissukseen juuri kun lähdin reissuun. Vinkki - älä tarkasta niiden paineventtiilien toimintaa juuri ennen kuin lähdet reissuun. Minä katsoin edellisenä iltana ja aamulla oli puolen barin verran tiputellut viemäriin ja tiputtelu jatkui. Voitte uskoa että vitutti kuin pientä oravaa. Virittelin nopeasti 1-wire verkon etäluettavaksi ssh-yhteyden yli ja nyt olen sitten saanut tarkkailla sitä reissun päällä kännykällä. Eipä ole lämmöt kadonneet menovedestä tai kattilasta, joten kai se vuoto jossain vaiheessa loppui paineiden kadotessa.

Tutustuin muuten uudempaan 410p -malliin täällä. Ko. talossa oli ilmanvaihto ilmeisesti ongelmana, eli syystä taikka toisesta ei oikein ilma riitä jättiläismäiselle takalle jne. Sulatteli todella tiheään (2h välein) siellä vieraillessani, ja tuloilma oli +28, eli ei ihan säädöissään. Silti ahkeralla takan poltolla oli saanut kulutuksen jonnekin 13000 kwh nurkille vuodessa. Kompuran anturi näytti reilusti yli 40 astetta vaikka ulkona oli yli 10 astetta pakkasta, eli hirveästi ei talo nibestä lämpöä kiskonut. Talossa huonetermostaatit kaikkialla, joku 130 neliötä, 50 senttiä puhallusvillaa katolla ja olisiko ollut niinkin vähän kuin 17,5 senttiä villaa seinissä.

Kerrankin talo jossa takkaa lämmittämällä Nibe käytännössä pääsee huilailemaan ja sähköä oikeasti säästyy. Toisaalta vaikutti siltä että ilmanvaihto oli niin huonoa että harakoille ei liikaa jäteilmaa herunut. Omistaja valitteli ettei niben ilmanvaihtotehot riitä, mutta itse epäilin että venttiilit oli yksinkertaisesti liian kiinni, silmämääräisesti näytti siltä. Puhallintehoja en katsonut.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Itsellä jäi nibe vuotamaan varoventtiilistä hissukseen juuri kun lähdin reissuun. Vinkki - älä tarkasta niiden paineventtiilien toimintaa juuri ennen kuin lähdet reissuun. Minä katsoin edellisenä iltana ja aamulla oli puolen barin verran tiputellut viemäriin ja tiputtelu jatkui. Voitte uskoa että vitutti kuin pientä oravaa. Virittelin nopeasti 1-wire verkon etäluettavaksi ssh-yhteyden yli ja nyt olen sitten saanut tarkkailla sitä reissun päällä kännykällä. Eipä ole lämmöt kadonneet menovedestä tai kattilasta, joten kai se vuoto jossain vaiheessa loppui paineiden kadotessa.

Toivottavasti ongelma korjaantuu. Multa ei olis tuollaisen etäluettavan verkon rakentaminen tuohon tilanteeseen kyllä onnistunut :p

Tämä oli juuri se skenaario, jonka pelkäsin toteutuvan ennen edellistä työreissuani Venäjälle. Mennä nyt NIBE:ä säätämään ja jättää naisväki sitten pärjäämään yksikseen. Onneksi mitään erikoista ei tapahtunut.

repomies sanoi:
Tutustuin muuten uudempaan 410p -malliin täällä. Ko. talossa oli ilmanvaihto ilmeisesti ongelmana, eli syystä taikka toisesta ei oikein ilma riitä jättiläismäiselle takalle jne. Sulatteli todella tiheään (2h välein) siellä vieraillessani, ja tuloilma oli +28, eli ei ihan säädöissään. Silti ahkeralla takan poltolla oli saanut kulutuksen jonnekin 13000 kwh nurkille vuodessa. Kompuran anturi näytti reilusti yli 40 astetta vaikka ulkona oli yli 10 astetta pakkasta, eli hirveästi ei talo nibestä lämpöä kiskonut. Talossa huonetermostaatit kaikkialla, joku 130 neliötä, 50 senttiä puhallusvillaa katolla ja olisiko ollut niinkin vähän kuin 17,5 senttiä villaa seinissä.

Sähkönkulutus vaikuttaa ihan asialliselta. Nuo lämpötilat kyllä herättää epäilyksiä, kuten sanoitkin. Ei taida kaikki olla ihan kunnossa. Voisiko olla lisää säästöpotentiaalia löydettävissä, kun IV-asetukset saisi kohdilleen? Voisiko olla sama ongelma, josta joku aiemmin kirjoitti eli asento B olisi säädetty kohdilleen, mutta A olisi sitten laitettu pienimmälle mahdolliselle ja C sitten ihan täysille - tai sitten ei oo säädetty ollenkaan eli on tehdas asetuksilla, jotka siis A:n ja C:n osalta ainakin nuo edellä mainitut.

Olen itse kallistumassa tuon puhallusvillan lisäämiseen tuonne katolle, josko siitä olisi edes hiukan apua??

repomies sanoi:
Kerrankin talo jossa takkaa lämmittämällä Nibe käytännössä pääsee huilailemaan ja sähköä oikeasti säästyy.

Täällä vain kaukaista unelmaa :-\
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

John_T sanoi:
Toivottavasti ongelma korjaantuu. Multa ei olis tuollaisen etäluettavan verkon rakentaminen tuohon tilanteeseen kyllä onnistunut :p

Tämä oli juuri se skenaario, jonka pelkäsin toteutuvan ennen edellistä työreissuani Venäjälle. Mennä nyt NIBE:ä säätämään ja jättää naisväki sitten pärjäämään yksikseen. Onneksi mitään erikoista ei tapahtunut.

Sähkönkulutus vaikuttaa ihan asialliselta. Nuo lämpötilat kyllä herättää epäilyksiä, kuten sanoitkin. Ei taida kaikki olla ihan kunnossa. Voisiko olla lisää säästöpotentiaalia löydettävissä, kun IV-asetukset saisi kohdilleen? Voisiko olla sama ongelma, josta joku aiemmin kirjoitti eli asento B olisi säädetty kohdilleen, mutta A olisi sitten laitettu pienimmälle mahdolliselle ja C sitten ihan täysille - tai sitten ei oo säädetty ollenkaan eli on tehdas asetuksilla, jotka siis A:n ja C:n osalta ainakin nuo edellä mainitut.

Olen itse kallistumassa tuon puhallusvillan lisäämiseen tuonne katolle, josko siitä olisi edes hiukan apua??

repomies sanoi:
Kerrankin talo jossa takkaa lämmittämällä Nibe käytännössä pääsee huilailemaan ja sähköä oikeasti säästyy.

Täällä vain kaukaista unelmaa :-\

Minulla siis oli se 1-wire verkko valmiina, mutta tunti siinä tuhrautui että sai wlan-reitittimen tarjoilemaan ssh-palvelimen ulkomaailmaan. Ei siinä mitään muuta tarvinnut tehdä, kaiken muun olin jo viritellyt kun olen tässä harrastellut ja hämmästellyt niben toimintaa.

Mitä tulee tuohon taloon johon tutustuin, siinä oli ilmanvaihdon säädin B-asennossa. Mutta eihän se mitään tarkoita, olisi pitänyt katsoa kytkentärimasta mihin B-piuhat on kytketty.

Sitten se talon takka, se ei ole mikään koriste, vaan ilmeisesti joku suhteilla hommattu Tulikiven takka-levinuuni, oletettavasti ei edes mikään vakiomalliston laitos. Iso kuin mikä ja varmasti jaksaa pitää koko talon lämpimänä kun on fiksusti sijoitettu piippu vähän keskemmälle taloa.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Mitä tulee tuohon taloon johon tutustuin, siinä oli ilmanvaihdon säädin B-asennossa. Mutta eihän se mitään tarkoita, olisi pitänyt katsoa kytkentärimasta mihin B-piuhat on kytketty.

Sitten se talon takka, se ei ole mikään koriste, vaan ilmeisesti joku suhteilla hommattu Tulikiven takka-levinuuni, oletettavasti ei edes mikään vakiomalliston laitos. Iso kuin mikä ja varmasti jaksaa pitää koko talon lämpimänä kun on fiksusti sijoitettu piippu vähän keskemmälle taloa.

Niinpä, sielunelämään pitää tutustua, jotta tietää mitkä asetukset on puhallustehoon valittu. Tosin luulisi, että kämpälle on jossain vaiheessa tehty IV:n säätö - mutta voihan olla, että on jätetty tekemättäkin.

Tuollainen takka sitä pitäisi itselläkin olla, joka loisi ympärilleen hiukan muutakin kuin tunnelmaa ;D
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Zero. Nada. None. Nolla.

Valitan kuvan huonoutta. Räpsäisin kännykällä liian läheltä.
 

Liitteet

  • Hyvat_paineet.jpg
    Hyvat_paineet.jpg
    27,2 KB · Katsottu: 535

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Zero. Nada. None. Nolla.

Valitan kuvan huonoutta. Räpsäisin kännykällä liian läheltä.

Shit happens - joko syy selvisi vai onko tosiaan vuotanu venttiilin kautta kaiken pihalle? Onko itse masiina edellee kunnossa ja kämpässä lämpöjä jäljellä? Smiley211006
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Valitan kuvan huonoutta. Räpsäisin kännykällä liian läheltä.

Piti kommentoida, että meillä tuo näyttötaulu on muuten eri näköinen ja paneelikin on musta, toisin kuin sinulla - valkoinen.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

John_T sanoi:
Shit happens - joko syy selvisi vai onko tosiaan vuotanu venttiilin kautta kaiken pihalle? Onko itse masiina edellee kunnossa ja kämpässä lämpöjä jäljellä? Smiley211006

Kaikki paineet tuli pihalle ja vettäkin kohtalaisesti, sain laskea täyttöventtiilistä aimo tovin ennen kuin paineet nousi. Ilmasin ja huuhtelin tuota lämmityksen venttiiliä päästämällä siitä reilulla vauhdilla vettä viemäriin. Saa nähdä auttoiko, ainakin nyt illalla on paineet pysyneet eikä laite tiputtele viemäriin nähtävästi. Edit - näemmä paineet pysyvät eli kunnon huuhtelu venttiilistä ilmaamalla auttaa mikäli se on jäänyt aavistuksen tiputtamaan.

Kämppä pysyi lämpimänä eikä kiertovesipumppu imenyt ilmaa ainakaan niin paljoa että veden kierto olisi pysähtynyt.
 
P

peltsi85

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Asiantuntija apua kaivattaisiin.

Jukkatalon paketti saatu asumiskuntoon nyt tammikuussa 2010. Lämmityksenä Nibe 410, ja lämmönjakona Nereuksen vesikiertoinen. Talo Laitilassa Länsi-Suomessa. Olohuoneessa iso varaava takka ja saunassa puukiuas.
Säädöt on seuraavat, lämpökäyrä 4 ja muutos 0, tuloimapatteri on auki 1.5 kierrosta.

Lukemat inforuudulta ovat seuraavat:

1. 55
2. 28
3. 02
4. 00
5. 03
6. 04
7. 00
8. 45
9. 19
10. 27
11. 00
12. 50
13. 00
14. 01

Kaikki lämpötilat siis plus asteisia, eli miinus merkkejä en unohtanut. Pari seikkaa mietityttää.
Jäteilma on melkein samoissa kuin ulkoilma, ja muilla foorumilaisilla tuntuu tuo jäteilma olevan ihan nolla asteista muutenkin. ???

Toinen on tuloilma ja tuloilmapatteri, tuloilma on ollut tuossa 19-20 astetta jopa enemmän. Jos pistän muutos lämpökäyrästä vaikka -02, tulee taloon hiukan viileä ja mutta tuloilman lämpötilaan sillä ei ole juurikaan vaikutusta. Jos taas pidän muutoksen 00:ssa, niin tuloilma kipuaa samoihin kuin lattialämmitystermareiden pyynti!!! Eli mikä olisi taloudellisen säätö saada talo lämpimäksi? Nyt olen siis tosiaan kiertänyt tuloilmapatterin 2.8:sta 1.5:teen jotta tuloilman lämpötila pysyisi kurissa.

Kulutukset muuten ovat nyt olleet viime päivät sellaista 40-55kw per päivä kun ulkona ollut tuollaista nollakeliä ehkä pientä pakkasta. Ja viimepäivinä on mennyt pesä tai puoltoista puuta takkaan.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Asiantuntemuksesta en ole niinkään varma, mutta kokemuksia on kuitenkin ;)

Kanavatiedot näyttävät normaaleilta ja hyvin saman suuntaisilta kuin meillä. Kattilan lämpötila ei meillä nouse koskaan +53C ylemmäksi, paitsi korotetulla käyttöveden lämpötilalla. +55C on se mitä sen säädösten mukaan pitää minimissään olla, joten hyvältä näyttää.

Meilläkin valittu käyrä on 4 ja korjaus on 0.

Jäteilman lämpötila (#5) pysyttelee meillä tällä hetkellä tasolla +2...+3C, eikä se siitä juurikaan muuksi muutu. Höyrystimen lämpötila (#4) vaihtelee välillä -1...0C. Jäteilma ja höyrystimen lämpö eivät juurikaan muutu ulkolämpötilan vaikutuksesta, mutta jos sisälämpötilassa tapahtuu merkittäviä muutoksia, niin sitten nuokin lukemat muuttuvat.

Meillä tuloilman lämpötila vaihtelee välillä +16...+20C. En ole koskenut koko talvena säätöihin ja vaihtelu johtuu lähinnä ulkolämpötilan vaihtelusta. Tuloilman lämpötilan säädön joutuu tekemään venttiiliä nro 81 säätämällä, muuten siihen ei juurikaan pääse vaikuttamaan.

Jos korjausta vetää miinukselle, niin sen vaikutus pitäisi näkyä kanavien 2 ja 10 lämpötiloissa eli lähinnä lattialämmityksen kierros olevan veden lämpötila laskee ja viileneminen johtuu tästä. Kanava 10 on eräänlainen asetusarvo, johon 2 kanavan tietoa verrataan ja kanavalla 11 näkyy em. kanavien erotus. Valittu käyrä ja sen korjaus vaikuttaa siihen kuinka ärhäkästi laite reagoi ulkolämpötilan muutoksiin. Mitä loivempi (= alhaisemman luvun) käyrä on valittuna sitä hitaammin lattialämmityksen lämpö lähtee nousuun.

Meillä viimeisin 24h on vienyt 40 kWh, joten nuo sinun lukemasi ovat saman suuruisia. Edellisinä päivinä on mennyt hiukan enemmän ja välittömästi kun keli lähtee jäähtymään, niin kulutukseen tulee selkeä piikki.

Toivottavasti tästä oli edes jotain apua.
 
P

peltsi85

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

John_T sanoi:
Asiantuntemuksesta en ole niinkään varma, mutta kokemuksia on kuitenkin ;)

Meilläkin valittu käyrä on 4 ja korjaus on 0.

Meillä tuloilman lämpötila vajavascript:void(0);ihtelee välillä +16...+20C. En ole koskenut koko talvena säätöihin ja vaihtelu johtuu lähinnä ulkolämpötilan vaihtelusta. Tuloilman lämpötilan säädön joutuu tekemään venttiiliä nro 81 säätämällä, muuten siihen ei juurikaan pääse vaikuttamaan.

Meillä viimeisin 24h on vienyt 40 kWh, joten nuo sinun lukemasi ovat saman suuruisia. Edellisinä päivinä on mennyt hiukan enemmän ja välittömästi kun keli lähtee jäähtymään, niin kulutukseen tulee selkeä piikki.

Toivottavasti tästä oli edes jotain apua.

Ei se asiantuntemus vaan se vertaistuki. ;D

No ei meilläkään varmaan voi sitten olla säädöt tosiaan ihan metässä jos sullakin on noinkin samanlaiset lukemat. Venttiili 81 oli mulla pitkään kokonaan auki =6 , kunnes alan ammattilainen käänsi sen perusasetukseen 2.8! Samainen kaveri muistutti että tuloilman lämpötilan pitäisi olla aina muutaman asteen alempi kuin lattialämmön termostaattien asennon. Koska meillä on termareissa 21-22.5 ja tuloilma oli 19 -20 jopa välillä 21 niin sääsin tuon venttiili 81: sen vain 1.8 kierrosta auki. Tuloilma putosi 18-19 asteeseen.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Merkittävä vaikutus sillä, kuinka kylmältä tuo tuloilma tuntuu on tietysti IV:n puhallusteholla. Meillä termarit kytkeytyvät n. +21C lämpötilassa. Takka lämmittää olohuonetta, ruokailutilaa ja keittiötä sekä yhtä makkaria. Muissa makkareissa on viileämpää, lämpötila on hyvin lähellä tuloilman lämpötilaa ja siellä termostaattienkin kytkeytymislämpö on säädetty alemmas.
 
P

peltsi85

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

No jatkokysymyksenä voisin laittaa että mitenkäs on porukka säätänyt laitetta menneinä vuosina näin kevään ja kesänkin tottakai tullessa?

Ilmeisesti ainakin osa porukasta säätää juurikin tuota tuloilmapatteri(venttiili 81) pienemmälle, jotkut ilmeisesti ihan kuumimpaan kesäaikaan ovat laittaneet patterin jopa kokonaan kiinni.
Mutta aiheuttaako ulkoilman lämpeneminen +10...+20 asteeseen tarvetta kajota lämpökäyriin?
 

raolli

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Muutin Espejotin vinkistä käyrän talviasennosta (4;1) loivempaan. Laitoin eilen asetukset 2;5 ja tuntuu yhden yön kokemuksella toimivan hyvin. Aamulla oli tuloilma vain +14, mutta vetoa ei tuntunut ja kämppä oli lämmin (+21). Päivälämpötila oli eilen +12 ja yöllä oli käynyt asteen pakkasella. Ilman vastuksia laitetta ei pysty yölämpötilojen takia käyttämään.

Ilmanvaihtokin on nyt säädetty kuntoon, säädön teki eri kaveri kuin alunperin. Muuttotarkastusta varten tehty säätö oli tehty huonosti ja venttiilit oli melkein kiinni ja puhallus oli tarpeettoman kovalla. Säätöjen jälkeen puhaltimista kuuluva humina vaimeni oleellisesti ja siäilmakin on parempi.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

raolli sanoi:
Muutin Espejotin vinkistä käyrän talviasennosta (4;1) loivempaan. Laitoin eilen asetukset 2;5 ja tuntuu yhden yön kokemuksella toimivan hyvin. Aamulla oli tuloilma vain +14, mutta vetoa ei tuntunut ja kämppä oli lämmin (+21). Päivälämpötila oli eilen +12 ja yöllä oli käynyt asteen pakkasella. Ilman vastuksia laitetta ei pysty yölämpötilojen takia käyttämään.

Ilmanvaihtokin on nyt säädetty kuntoon, säädön teki eri kaveri kuin alunperin. Muuttotarkastusta varten tehty säätö oli tehty huonosti ja venttiilit oli melkein kiinni ja puhallus oli tarpeettoman kovalla. Säätöjen jälkeen puhaltimista kuuluva humina vaimeni oleellisesti ja siäilmakin on parempi.

Laitoinkin vastaavasta aiheesta jo eri ketjuun, mutta ehkäpä tämä olisi ollut parempi paikka asialle.

Meillä talvi mentiin asetuksella 4;0. Pudotin tuossa menneellä viikolla asetukseen 3;2. Edelleen lattiassa kiertävän veden lämpötila laski liian alas päivällä ja yöllä taas vastukset olivat kovassa käytössä.

Eilen menin sitten laittamaan asetuksen 1;5 ja siitä seurasi kämpän totaalinen jäähtyminen, vaikka lattioissa kiersikin +26C vesi. Jäähtyminen johtui lähinnä ilmanvaihdon lämpötilan putoamisesta tasosta +19...+20C, tasoon +17C. Pitää muistaa, että vesi ei ole enää päiväkausiin kiertänyt termostaattipiireissä vaan ainoastaan käsisäätöisissä piireissä ja siksi lattiat on olleet jo pitkään aika viileitä. Huonelämpö putosi tasoon +19C ja kaikki termostaatit olivat sitten aamulla auki. Sähköä on varmaan kulunut reippaasti - selviää muutaman tunnin kuluttua paljonko.

Kiersin nyt säätöä hiukan takaisin päin eli nyt asetuksena on 2;5. Katsotaan mihin se riittää. Pitäisi ainakin nyt olla OK, sillä ulkolämpötila on tällä hetkellä tasossa +11C.

Mielenkiintoinen yksityiskohta viime yöltä on myös se, että kanavan 8 lämpötila putosi +30C tasoon.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Täällä tippui lämpö kuin kivi +12 asteesta -3 asteen tienoille yöksi, ja betonilaattaa alettiin pitkästä aikaa lämmittää. Harmi vaan että VILP oli jäänyt tehonrajoitusmoodiin, joten kattilan lämpö dyykkasi hieman, vielä riitti suihkuihin, mutta ei ykköskanava paljon yli 40:ä ollut aamulla.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

John_T sanoi:
Huonelämpö putosi tasoon +19C ja kaikki termostaatit olivat sitten aamulla auki. Sähköä on varmaan kulunut reippaasti - selviää muutaman tunnin kuluttua paljonko.

Sähköä oli mennyt 49 kWh eli aika runsaasti olosuhteisiin nähden. Jotenkin tuntuu siltä, että kun NIBE:n jättää nuo vastukset päälle, niin kompurasta ei tule puristettua ihan kaikkea irti, sillä vastukset kytkeytyvät tavallaan "liian helposti" päälle. Ehkäpä se vain tuntuu siltä.
 
Back
Ylös Bottom