Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Sade

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Ostimme omakotitalon, jossa 410P. Emme ymmärrä siitä hevon ...tua. Asumme Kanta-Hämeessä. Missä näiden säätöjen pitäisi olle. Täytyykö vastusta pitää päällä talvella? Meillä siis tämä lämmittää lattiat kosteissa (laatoitetut tilat, kuten khh, kylppäri, eteinen ja vessat), muualla on muu lattialämmitys, lisäksi on takka ja ilmalämpöpumppu. Meillä ei ole vielä mitään lämmitystä päällä. Sekin harmittaa, että lattioiden lämpötilaa ei voi säätää muuten kuin säätämällä tuon värkin nappuloita enkä ymmärrä niistä yhtään mitään.

Eli kysymykset ovat. Mitkä säädöt kannattaa laittaa ja kuinka paljon niitä voi säätää ja mitä kannattaa säätää? Mikä lukema nro-näytössä pitäisi olla? kannattaako vastusta pitää päällä?

Kiitos!
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Sade sanoi:
Ostimme omakotitalon, jossa 410P. Emme ymmärrä siitä hevon ...tua. Asumme Kanta-Hämeessä. Missä näiden säätöjen pitäisi olle. Täytyykö vastusta pitää päällä talvella? Meillä siis tämä lämmittää lattiat kosteissa (laatoitetut tilat, kuten khh, kylppäri, eteinen ja vessat), muualla on muu lattialämmitys, lisäksi on takka ja ilmalämpöpumppu. Meillä ei ole vielä mitään lämmitystä päällä. Sekin harmittaa, että lattioiden lämpötilaa ei voi säätää muuten kuin säätämällä tuon värkin nappuloita enkä ymmärrä niistä yhtään mitään.

Eli kysymykset ovat. Mitkä säädöt kannattaa laittaa ja kuinka paljon niitä voi säätää ja mitä kannattaa säätää? Mikä lukema nro-näytössä pitäisi olla? kannattaako vastusta pitää päällä?

Kiitos!

Itse laitan vastukset päälle sitten kun niitä tarvitsee ... milloin tämä tapahtuu on tapauskohtaista.
410p on ns. lämpökäyriä, mitä suurempi on käyrän numero sitä nopeammion lattialämmitykseen pumpatun veden lämpötila nousee. Lämpökäyrää pystyy säätämään korjausluvuaalla. Tuloilmaa säädetään tuloilma ventiiliä avaamalla tai sulkemalla. Kevät - syksy välisenä aikan olen sulkenut/pienentänyt ko. ventiiliä. Säätöjä kannataa kokeilla koska ne on talo / mieltymyskohtaisa.

Minulla on käyrä 1 ja koprjauksena +3. jolloin 0 asteessa lämpötila on n 25 astetta. Kun ulkolämpötila tippuu niin jokaista n. 5-6c tiputusta kohden lattialämmitysveden lämpötila nousee 1 asteen. Sinulle suosittelen (sikäli kun amatöörii voi mitään suositella) suurempaa käyrää, ehkä joku 3 voisi olla hyvä aloitus. Siihen päälle sitten korjausta jonkin verran. Toinen asia mitä kannattaa tarkkailla on tuloilman lämpötila ja pyrkiä säätämään se halutunlaiseksi (sanosin että se löytyy haarkusta 15-20c). Ongelamana Nibessä on että tuloilman lämpötila vaeltaa ulkolämpötilan mukaan, varsinkin jos käyrä on pieni (kuten meillä).

Ja ns. jäteilman lämpötila ei sasi laskea pitkäksi aikaa reilusti miinusmerkkiseksi. Se laukaiseen sulatuksen ja toistuvana tapahtumana on epätoivottu. Yleen mitä kovemiksi pakkaset käy, jäteilman lämpötila laskee. Uskon tämän johtuvan sisäilman kosteuden laskemisesta. Aionkin kokeilla tänä talvena ilman kostuttimia muutamassa huoneess ja seurata niiden vaikutusta mm. tuohon jäteilmaan...
 

Sade

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Nyt tällä hetkellä säädöt näyttäisi olevan käyrä 4 ja korjaus +2. Kattilan lämpötila on ollut nyt sitten 33 eilisestä asti... ja lattiat aika viileät. Mistä tää tuloilman venttiili löytyy? Enpä löytänyt... jäteilma on nyt 2 astetta ja tuloilma 22, joten se ilmeisesti liian suuri. MIten näitä säätöjä nyt kannattaisi rukata? Vastus ei ole vielä päällä...
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Sade sanoi:
Nyt tällä hetkellä säädöt näyttäisi olevan käyrä 4 ja korjaus +2. Kattilan lämpötila on ollut nyt sitten 33 eilisestä asti... ja lattiat aika viileät. Mistä tää tuloilman venttiili löytyy? Enpä löytänyt... jäteilma on nyt 2 astetta ja tuloilma 22, joten se ilmeisesti liian suuri. MIten näitä säätöjä nyt kannattaisi rukata? Vastus ei ole vielä päällä...

Jos kattilan lämpötila vajoaa alle 50 pitkäksi aikaa niin silloin vastuksia tarvitaan. Missä ulkolämpötilassa tämä tapahtuu riipuu lämmitytarpeesta. Nibe 410p yksi "ongelma" on tehottomuus, 2 kWh:sta ei irtoa lämpöä joka paikkaan. Jos haluuaa säästyä suorasähköltä niin esim. takan / ILP apua tarvitaan. "Ongelmaksi" tulee miten säätää Nibe jotta työnjako toimisi energiatehokaaksi.

Aika moni asia on mileipide/totumus kysymyksiä. Mitä tulee lattianlämpötilaan niin niitä saat lämpimämmäksi jos säädät tuloilman* lämpötilaa pienemälle ja kasvatat menoveden lämpötilaa. Jyrkän käyrän ongelma on sen "toimimattomuus" nollakeleillä - lattian menoveden lämpötilat laskevat ja lattiat voivat tuntua kylmiltä. Kannattaa seurata miten lämpötilat pysyy eri huoneissa, joku halpis mittari joka tallentaa min/max lämpötilat passaa hyvin. Tuo jäteilma lienee passeli ja epäilen että kun sisäilman kosteus laskee niin jäteilman lämpötilakin laksee. Olethan puhdistanut ilmanvaihdon suodattimet? Likaiset & kulahtanee suodattimet "kuristavat" ilmanvaihtia ja voi johtaa jäteilman lämpötilan laskuun.



* Ohjekirja sivu 31. Tuloilma ventiili 81. Ota mutteri pois, sisältä löytyy ventiili jota voi säätää kuusiokolo avaimella. Väännä esim puolikierosta kerallaan ja odota minuutti pari miten lämpötila käyttätyyy.
 

Sade

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Jaaha, mitähän täs nyt pitäisi tehdä. Eilen putsattu suodattimet ja kiristetty sitä venttiiliä. Se tuloilma on edelleen 23. Ja nyt jäteilmakin on 23! Tosin aikaisemmin tänään oli 8... Mitähän tässä pitäisi säätää??
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Sade sanoi:
Jaaha, mitähän täs nyt pitäisi tehdä. Eilen putsattu suodattimet ja kiristetty sitä venttiiliä. Se tuloilma on edelleen 23. Ja nyt jäteilmakin on 23! Tosin aikaisemmin tänään oli 8... Mitähän tässä pitäisi säätää??

Jäteilman lämpö vaihtelee sen mukaan miten kompura käy. Jos kompura ei ole toviin käynyt, niin kyllähän se jäteilman lämpö nousee. En ole seurannut miten käy sulatuksen aikana. (edit: loogisesti jäteilma lienee melko kylmää sulatuksen aikana) Kun kompura on aikansa jyrisyttänyt, höyrystimen lämmön pitäisi olla alhaalla (mulla just nyt +3 astetta) ja jäteilman sitten pikkuisen tuota höyrystintä lämpimämpää.

Jos kompura on käynyt pitkään, ja höyrystimen sekä jäteilman lämpö ei laske, on vasta syytä huoleen.

Allekirjoittaneella se tuloilmapatterin venttiili oli tehdasasetuksessaan täysin auki. Kesäkeleillä se sai olla korkeintaan neljäsosakierroksen auki asennosta "täysin kiinni", eli sitä saa kiristää aika tosissaan ennen kuin lämpimillä säillä alkaa näkyä vaikutusta.

Itse kyllästyin tuohon venttiilin ruuvaamiseen ja asennutin termostaatin tuloilmapatteriin. Ajan myötä selvinnee, oliko fiksua vai ei. Toistaiseksi on tuntunut toimivan, mutta toisaalta ulkolämpötilanvaihtelut eivät olekaan olleet enää kovin suuria.
 

Sade

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

öö... kuinka paljon tuon venttiilin sitten pitäisi olla auki? Vähemmän kuitenkin kuin kesällä?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Sade sanoi:
öö... kuinka paljon tuon venttiilin sitten pitäisi olla auki? Vähemmän kuitenkin kuin kesällä?

No sen siis ei kesällä välttämättä tarvitse juuri olla auki. Jotkut hurjat sulkevat kokonaan, mutta sitten voi öisin tulla melkoisen viileätä ilmaa sisään. Nyt sen pitää kyllä olla auki jonkin verran. Olen vähän jäävi enää neuvomaan mitään oikeaa arvoa, koska mulla tuo on täysin kiinni ja termari hoitaa hommat. Kiristä kunnes lämpö alkaa pudota 23:a. Jos kiristät sen päivällä puskemaan vaikka 20 asteista niin ehkä yölläkin tulee riittävän lämmintä. Toivottavasti.

Siihen mikä on venttiilin oikea arvo, vaikuttaa ainakin

1) ulkolämpötila
2) ilmanvaihdon voimakkuus
3) valittu lämpökäyrä ja muutos, eli käytännössä menoveden lämpötila (ulkolämpötilan funktiona)
4) virtauksen määrä eli kiertovesipumpun asetus (1, 2 vai 3)
5) mahdollisesti termostaattien sulkemat lattialämmityspiirit tai patterit seinillä (koska virtaus muuttuu)

Lyhyt vastaus kysymykseen "oikea arvo" on, että yleispätevää vastausta ei ole. Se riippuu talosta ja tilanteesta. Jos talossa on lattialämmitys tai patterit ilman termostaatteja, voi nuo virtauksen vaihtelut jättää pois muuttujien joukosta.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Kesällä on 1/4 kierosta auki. En juurikaan seurannut lämpötiloja.
Syksyllä ja keväällä 3/4 kierosta auki. Lämpötilat seilas aika paljo 12-16c.
Lämpötilan seilaamista en ole huomannut muuten kuin mittarista katsomalla. Vedosta ei ole edes perheen vilukissakaan valittanut.

Mutta yksi ongelma tuosta vaeltamiseta on - makuuhuone, jossa ilman vaihto on kaksinkertainen, viilenee yöllä jos ovi on kiinni.... njaa tamäkin haitta on lähinnä akateeminen, ei haittaa itseäni koska pidän vällyjen välissä nukkumisesta. Mutta se tietysti kismittää että en voi termarilla säätää makuuhuonetta. Siksi olenkin aluksi (halvin vaihtoehto) hankimassa lisää toimilaitteita olohuoneeseen jotta voin tehokkaammin kontroloida (laskea tarvittaessa) lämpötilaa siellä. Kun tuo onnistuu niin nostan lämpökäyrää jotta makuhuone regoisi paremmin pakkasiin.

Viimme talvella ventiili oli 1 3/4 auki. Itse pitäsin optimilmpötilaa noin 15 asteen paikkeilla.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Tuo optimilämpötila tuloilmalle on mielenkiintoinen juttu sinänsä. Itse huomaan kyllä vedon, jos tuloilma on 15 asteista. Mutta makuasiahan tuo on. Jotkut pitää koko kämpän 18 asteessa. Minulle 21 on oleskelutiloihin sopiva lämpö.

Haadon suositus on 3 astetta alle huoneen tavoitelämpötilan. Se on mielestäni aika hyvin tontilla, koska jos tuloilma on vaikkapa 6 astetta alle huoneen tavoitelämmön, lattialämmitys alkaa taistella ilmanvaihdon kanssa. Ja todennäköisesti se häviää sen taistelun. Sitten jos nostaa menoveden sairaan kuumaksi, voi saada huoneenkin lämpenemään, mutta ei liian korkea menoveden lämpö tee säädöstä helpompaa. Tietysti jos tykkää siitä että lattia on kuuma..Muutama, esimerkiksi kolme astetta alle tavoitteen, takaa sen että lattiaan menee lämpöä, mutta ei kuitenkaan järjettömiä määriä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Tuo optimilämpötila tuloilmalle on mielenkiintoinen juttu sinänsä. Itse huomaan kyllä vedon, jos tuloilma on 15 asteista. Mutta makuasiahan tuo on. Jotkut pitää koko kämpän 18 asteessa. Minulle 21 on oleskelutiloihin sopiva lämpö.

Haadon suositus on 3 astetta alle huoneen tavoitelämpötilan. Se on mielestäni aika hyvin tontilla, koska jos tuloilma on vaikkapa 6 astetta alle huoneen tavoitelämmön, lattialämmitys alkaa taistella ilmanvaihdon kanssa. Ja todennäköisesti se häviää sen taistelun. Sitten jos nostaa menoveden sairaan kuumaksi, voi saada huoneenkin lämpenemään, mutta ei liian korkea menoveden lämpö tee säädöstä helpompaa. Tietysti jos tykkää siitä että lattia on kuuma..Muutama, esimerkiksi kolme astetta alle tavoitteen, takaa sen että lattiaan menee lämpöä, mutta ei kuitenkaan järjettömiä määriä.

Joo, makuasioita, itse tykkään että ilma sekoittuu... ajatus on että lattialla lämmitetään enemmän siellä minne ILP ei ulotu.
Liian kuumat lattiat ei tosiaankaan huoleta. Parin asteen kasvua kaavailin nykysiin arvoihion. Vuoden verran olen säädellyt ja mittareita tutkaillut ja tämä nykynen skulaa hyvin myös nollan kieppeillä - lattiat pysyvät ihan ok lämpöisinä... vaikka eihän viileät laatat minua hirveästi ole koskaan pelottaneet.


Mutta tuo sinun termostaattisysteemi kyllä kiinostaa jotta voisin kuristaa tulo ilmaa hallitummin ... niin että se ei ylittäisi tuota 15 astettaa kovin paljoa :)
 

Sade

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

No voi venäjä, eilen säädettiin taas venttiiliä ja on nyt ehkä kierroksen auki, pitäisi olla siis enemmän auki? No, lämpötilaan se ei vaikuta näköjään, 23 astetta edelleen. Jäteilmakin näyttää nyt pyörivän 8 asteessa. Mikä on se menoveden lämpötila, mitä pitäisi tarkkailla ( siis mikä noista lukemista) ja paljon sen olisi hyvä olla?

Meillä on sisällä ollut aina aika lämmintä, 23 varmaankin... meillä on siis myös takka olohuoneessa ja ilmalämpöpumppu sisäeteisessä... Lattialämmitys, mutta poistoilmalämpöpumppu lämmittää vain laatoitetut tilat. Vessoissa ja eteisessä on selvästi lämpimämmät lattiat kuin khh:ssa ja kylppärissä. Kyseisissä huoneissa emme pysty mitenkään säätämään lattian lämpöä. Nyt khh ja kylppäri ovat liian viileät, muut tilat ok. Kun khh ja kylppäri ovat ok, on muissa tiloissa vähän liian lämpimät lattiat mielestäni. Neliöitä talossa 140.

Pitäisikö nyt käyrää muuttaa jotenkin? Avata lisää venttiiliä (sitä on kiristetty jonkin verran ja vaikutusta ei ole ollut)? Vai mitä kannattaisi tehdä?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Sade sanoi:
No voi venäjä, eilen säädettiin taas venttiiliä ja on nyt ehkä kierroksen auki, pitäisi olla siis enemmän auki? No, lämpötilaan se ei vaikuta näköjään, 23 astetta edelleen. Jäteilmakin näyttää nyt pyörivän 8 asteessa. Mikä on se menoveden lämpötila, mitä pitäisi tarkkailla ( siis mikä noista lukemista) ja paljon sen olisi hyvä olla?

2 = menolämpötila
Tuo arvo on ulkolämpötila riipuvainen.

Sade sanoi:
Lattialämmitys, mutta poistoilmalämpöpumppu lämmittää vain laatoitetut tilat. Vessoissa ja eteisessä on selvästi lämpimämmät lattiat kuin khh:ssa ja kylppärissä. Kyseisissä huoneissa emme pysty mitenkään säätämään lattian lämpöä. Nyt khh ja kylppäri ovat liian viileät, muut tilat ok. Kun khh ja kylppäri ovat ok, on muissa tiloissa vähän liian lämpimät lattiat mielestäni. Neliöitä talossa 140.

hmmm... kyllähän tuonne pitäisi saman lämpöinen vesi mennä joka paikkaan. Jakotukeilta voi säätää lattialämmityspiirien virtausta ja muuttaa lattian lämpötiloja mutta nuo kyllä pitäis olla säädetty oikein rakennusvaiheessa...

Sade sanoi:
Pitäisikö nyt käyrää muuttaa jotenkin? Avata lisää venttiiliä (sitä on kiristetty jonkin verran ja vaikutusta ei ole ollut)? Vai mitä kannattaisi tehdä?

Kierrä ventiili kokonaan kiinni ja lähde avaamaan ... vaikka yksi kierros aluksi. Odota ja tarkista lämpötila ... siihen päälle 1/4 kerrallaan kunnes olet saavuttanut halutun lämpötilan.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Mutta tuo sinun termostaattisysteemi kyllä kiinostaa jotta voisin kuristaa tulo ilmaa hallitummin ... niin että se ei ylittäisi tuota 15 astettaa kovin paljoa :)

Eiköhän se toimi tuossakin lämpötilassa ihan ok. Voin vaikka kokeilla illalla sellaista että vetäisen tuloilman 15:a ja nostan sitten lämpökäyrää rajusti. Jos tuloilman lämpö palaa 15:a hetken päästä, niin sitten se toimii.

Se on sitten tosiaan makuasia että haluaako tuloilman olevan 3, 4 vai 5 astetta huoneen lämpötilaa viileämpää. Alle kolmen asteen en tuota eroa päästäisi, muuten menee helposti ilmalämmitteiseksi koko talo.

Niistä jakotukkien säädöistä muuten, ei kannata tehdä oletuksia siitä että ne olisi rakennusaikana säädetty juuri oikein. Mulla oli joka tukissa jokainen kierto täysin auki.. ja sen tietää että vesi meni enimmäkseen sieltä mistä helpoiten pääsi, eli lyhimmistä piireistä. Tämä siis sen lisäksi että 1) termostaatit olivat sähköttömiä (-> toimilaitteet eivät toimineet), 2) menovesi oli kytketty paluutukkiin, jolloin virtausmittarit eivät toimineet, 3) tuloilmaventtiili oli täysin auki. Hyvin oli säädetty rakennusaikana, ja toimi loistavasti.. ::)
 

Sade

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Mä olen nyt tänään säädellyt sitä venttiiliä ja samassa se pysyy koko ajan, eli 23 astetta. Missä nää jakotukit ovat? ::)
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Sade sanoi:
Mä olen nyt tänään säädellyt sitä venttiiliä ja samassa se pysyy koko ajan, eli 23 astetta. Missä nää jakotukit ovat? ::)

Kierrä sitä venttiiliä 81 kunnes se on täysin kiinni. Odota 10 minuuttia. Katso mikä on tuloilman lämpö eli näyttö nr 9. Jos on 23 niin sulla on jotain vikaa systeemissä, se ei ime ulkoa tms. Edit: jos ulkona on pakkasta tai tulossa yöpakkasia, älä jätä sitä venttiiliä täysin kiinni. Kun olet varmistunut siitä että se vaikuttaa tuloilman lämpöön, avaa sitä sen verran kuin espejot neuvoi. Ja olethan nyt varmasti ottanut jakoavaimella sen korkin pois ja teet sitä säätöä kuusiokoloavaimella?

Jakotukit on jossain kämpässä, mikäli talossa on vesikiertoinen lattialämmitys. Katso niben ohjekirjasta (vaikka netistä) menoveden liitäntä ja seuraa siihen kytkettyä putkea. Todennäköisesti löydät yhden tukin - tai jos et, niin ainakin paikan josta putki painuu lattiaan. Talon myyjä/rakentaja varmasti osaa neuvoa, jos tukkia ei ala löytyä.
 

Sade

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Pitää vielä kysyä, että kumpaan suuntaan venttiiliä pitää kääntää, jotta on kiinni? Vasta- vai myötäpäivään. Ja juu, oikeaa venttiiliä on kiristelty...
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Sade sanoi:
Pitää vielä kysyä, että kumpaan suuntaan venttiiliä pitää kääntää, jotta on kiinni? Vasta- vai myötäpäivään. Ja juu, oikeaa venttiiliä on kiristelty...

Myötäpäivään on kiinni. Vastapäivään on auki. Kuten korkki.
 

Sade

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Nyt on saatu lämpötila alle 20 asteeseen, tosin ei voi vielä kierrosta avata... ehkä sitten myöhemmin kun ilmat viilenevät?

Ongelmana on nyt se, että lattiat ovat liian viileät. Pitääkö säätää käyrää tai muutosta jonnekin suuntaan?
 

zadah

Vakionaama
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Muistuttaisin, että tämä on LTO-laite, mutta voit valita mihin käytät poistoilman energian.

Eli Raakasti yksinkertaistettuna. Jos Postoilma jäähtyy 20 -> 8 astetta, niin sinulla on 12 Celciusta "lämpöenergiaa".

Tällä energialla voit, joko lämmittää sitä tuloilmaa 12 astetta tai sitten sitä pannua teholla x.

Jos käytät tuohon tuloilman lämmitykseen tuon 12 astetta esim. ulkona +4 ja sisään +16 ei sinulle jää enää energiaa sinne pannuun, eli tarvitset vastuksia.

Tämä oli sitten todella yksinkertainen esimerkki, eli ei tarvitse valistaa kompuran energiasta, kosteudesta, eikä tulo ja menoilman välisistä virtauseroista. Eli halusin selventää vähän missä mennään :)

EDIT korjattu laskuvirheitä ;)
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Sade sanoi:
Nyt on saatu lämpötila alle 20 asteeseen, tosin ei voi vielä kierrosta avata... ehkä sitten myöhemmin kun ilmat viilenevät?

Ongelmana on nyt se, että lattiat ovat liian viileät. Pitääkö säätää käyrää tai muutosta jonnekin suuntaan?

jyrkän käyrän ongelma on että noillakeleillä lattiat kylmeenee... loivan käyrän ongelma on että lattiat ei lämpene tarpeeksi pakkasilla.
Sinun täytyy etsiä hyväksyttävä välimuoto .... tai voit käyttää kaksia asetuksia, yksiä talvella ja yksiä keväällä/syksyllä.
Itse lähdin siitä että etsin lämpötilan missä lattiat on "tarpeeksi" lämpimät - meillä se on about 24 astetta...

....niin, ja kysehän ei ole siitä mihin energiaa ohjataan tai paljonko kompurasta irtoo tehoja vaan siitä kuinka lämmintä vettä kiertoon päästetään... ja siitä että 410 on onnetomat säätömahdollisuudet.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
....niin, ja kysehän ei ole siitä mihin energiaa ohjataan tai paljonko kompurasta irtoo tehoja vaan siitä kuinka lämmintä vettä kiertoon päästetään... ja siitä että 410 on onnetomat säätömahdollisuudet.

No onhan tässä kyse myös energian riittävyydestä, mikäli vastuksia ei käytetä. Nyt ilmeisesti pannun lämpötila laskee kohtuu reilusti kun vastukset eivät ole päällä.

Kieltämättä tuo vastuksen ohjaus on aika surkea tässä laitteessa, eli se on ilmeisesti aina päällä kompuran käydessä mikäli se kytketään ON:lle, lisäksi täydellä tehollaan.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

zadah sanoi:
Espejot sanoi:
....niin, ja kysehän ei ole siitä mihin energiaa ohjataan tai paljonko kompurasta irtoo tehoja vaan siitä kuinka lämmintä vettä kiertoon päästetään... ja siitä että 410 on onnetomat säätömahdollisuudet.

No onhan tässä kyse myös energian riittävyydestä, mikäli vastuksia ei käytetä. Nyt ilmeisesti pannun lämpötila laskee kohtuu reilusti kun vastukset eivät ole päällä.

Kieltämättä tuo vastuksen ohjaus on aika surkea tässä laitteessa, eli se on ilmeisesti aina päällä kompuran käydessä mikäli se kytketään ON:lle, lisäksi täydellä tehollaan.

Älä viitsi saivarrella.... nyt on kyse veden lämmöstä mikä lasketaan lattiakiertoon, ei kattilan lämpötilasta. Tämmä seisoo tekstissä aivan selvästi.

Vastukset voidaan kytkeä niin että ne on päällä vain jos kompura on päällä, ja ne napsahtavat päälle kun mennään alle 50c ... ja mielestäni vaiheittan (oisko 3+6 kWh?). Jos tietyn ajan kulttua ei saavuteta yli 51 asteen lämpötilaa, kaikki vastukset napsahtaa päälle. Tämä on mutua mutta kellon kanssa kun olen sekunteja laskenut (mitä vastukset on päällä) niin oisko 30s kohdalla kuulunut ylimääräinen releen napsahdus.

No, niin tai näin, säädöt ovat kaiken kaikkiaan aika venäläiset....
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Sade sanoi:
Ongelmana on nyt se, että lattiat ovat liian viileät.
Niin yleensä.

Sade sanoi:
Pitääkö säätää käyrää tai muutosta jonnekin suuntaan?

Jos haluat lattiaan lisää lämpöä:
1) varmista että veden kierto on riittävä (jakotukista ei ole vedetty virtausta kiinni, kiertovesipumpun asetus 2/3 -kolmonen on tehokkain, kuluttaa 90W sähköä tosin). Itsellä on ainoa täysin auki oleva kierto yllätys yllätys pesuhuoneessa, eli siellä kiertää eniten vettä ja lämpövaikutus on suurin
2) jos kierto on riittävä, nosta menoveden lämpöä muuttamalla käyrää joko jyrkemmäksi tai muutosta plussalle. Liian jyrkkä käyrä ei auta välttämättä kun keli on hieman plussalla, eli ennemmin nostaisin ensin sitä muutosta.

Minulla on käyrä 4 ja muutos +2 betonilaatassa kiertävässä lattialämmityksessä käytössä, enkä sanoisi vapaalla kierrolla olevia laatoitettuja alueita varsinaisesti kuumiksi, haaleiksi ehkä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Mutta tuo sinun termostaattisysteemi kyllä kiinostaa jotta voisin kuristaa tulo ilmaa hallitummin ... niin että se ei ylittäisi tuota 15 astettaa kovin paljoa :)

Nyt kun tuli funtsittua tuota tuloilman lämmitystä ja ILPin energiatehokkuutta niin alleviivataan tätä asiaa hieman. Voi jopa olla että tästä pitäisi breikata oma threadi aiheesta miksi NIBE 410P + ILP ei ole erityisen optimaalinen yhdistelmä.

Jos sinulla on ILP (kuten olen käsittänyt) NIBEn lisäksi, ehdottomasti säästöjen kannalta kannattaa pitää tuloilma viileänä. Mikäli NIBE lämmittää ne tuloilmat, sen tehot eivät riitä lämmittämään vettä sen lisäksi kuin aivan kesäkeleillä. Eli lattiaan ei riitä lämpöä ilman vastuksia. Sitten kun tehot ei riitä, NIBE lämmittää vastuksilla, ja ILPille ei jää talon sisällä ihan hirveästi tekemistä.

Laskin että omassa kämpässä, Tuusulan lämpötilojen pysyvyydellä tosin (en asu Tuusulassa, ei vaan satu olemaan Pirkkalan pysyvyystietoja), tuloilman lämmittämiseen menee 9000 kilowattituntia vuodessa. Ja tuo menee kyllä aika pitkälti ihan kuten suoralla sähköllä, mikäli NIBE sen homman hoitaa. Se on 9000 kilowattituntia jota on hankala saada ILPillä enää säästettyä koska NIBE sen ilman jo lämmitti.

Jos NIBEllä ei pahemmin lämmittele tuloilmaa, sitten ILPistä sisällä alkaa olla enemmän hyötyä. Mutta siinä on sitten veto-ongelmia odotettavissa niissä tiloissa joihin ILPin puhallus ei riitä, termostaattiohjattu lattialämmitys lienee niissä paikoissa lähes aina täydellä virtauksella auki ja tappelee ilmanvaihdon kanssa, jne.

Toinen ongelma NIBE-ILP yhdistelmässä on termostaattiohjattu lattialämmitys siellä mihin ILP yltää. Jos ILPillä puhaltaa lämmintä ilmaa, termostaatti herkästi vetäisee kierron kiinni ja lattia jäähtyy. Ei mikään erityisen mukava efekti tuokaan, varsinkin jos on laatoitettua lattiapintaa.

En tässä halua dissata ratkaisuasi mitenkään, tuon vain esiin ajatuksiani. Harkitsen itse ILPpiä mutta en kyllä usko sitä lämmityskäyttöön ainakaan talon sisälle laittavani.
 

jarip

Vakionaama
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Yleensä raportoidaan, että ILP nimenomaan tuo helpotusta kylmiin lattioihin, jos talossa on vaikkapa patterilämmitys. Ainakin meillä tilanne kohentui kovasti, varsinkin nurkissa.

Laattalattiaa ajatellen edullisin ratkaisu lienee ILP + reinot ja keskittyy tuloilman lämmitykseen ;-)) Tai sitten laittaa sopivasti mattoja tai vaihtaa älykkäämmän lattiapinnan.

Kokemuksesta voisin sanoa, että kun kerran on reinot hankkinut, niitä ei vaihtaisi pois. Tosin en käytä niitä kuitenkaan sisällä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Espejot sanoi:
Mutta tuo sinun termostaattisysteemi kyllä kiinostaa jotta voisin kuristaa tulo ilmaa hallitummin ... niin että se ei ylittäisi tuota 15 astettaa kovin paljoa :)

Nyt kun tuli funtsittua tuota tuloilman lämmitystä ja ILPin energiatehokkuutta niin alleviivataan tätä asiaa hieman. Voi jopa olla että tästä pitäisi breikata oma threadi aiheesta miksi NIBE 410P + ILP ei ole erityisen optimaalinen yhdistelmä.

Jos sinulla on ILP (kuten olen käsittänyt) NIBEn lisäksi, ehdottomasti säästöjen kannalta kannattaa pitää tuloilma viileänä. Mikäli NIBE lämmittää ne tuloilmat, sen tehot eivät riitä lämmittämään vettä sen lisäksi kuin aivan kesäkeleillä. Eli lattiaan ei riitä lämpöä ilman vastuksia. Sitten kun tehot ei riitä, NIBE lämmittää vastuksilla, ja ILPille ei jää talon sisällä ihan hirveästi tekemistä.

Laskin että omassa kämpässä, Tuusulan lämpötilojen pysyvyydellä tosin (en asu Tuusulassa, ei vaan satu olemaan Pirkkalan pysyvyystietoja), tuloilman lämmittämiseen menee 9000 kilowattituntia vuodessa. Ja tuo menee kyllä aika pitkälti ihan kuten suoralla sähköllä, mikäli NIBE sen homman hoitaa. Se on 9000 kilowattituntia jota on hankala saada ILPillä enää säästettyä koska NIBE sen ilman jo lämmitti.

Jos NIBEllä ei pahemmin lämmittele tuloilmaa, sitten ILPistä sisällä alkaa olla enemmän hyötyä. Mutta siinä on sitten veto-ongelmia odotettavissa niissä tiloissa joihin ILPin puhallus ei riitä, termostaattiohjattu lattialämmitys lienee niissä paikoissa lähes aina täydellä virtauksella auki ja tappelee ilmanvaihdon kanssa, jne.

Toinen ongelma NIBE-ILP yhdistelmässä on termostaattiohjattu lattialämmitys siellä mihin ILP yltää. Jos ILPillä puhaltaa lämmintä ilmaa, termostaatti herkästi vetäisee kierron kiinni ja lattia jäähtyy. Ei mikään erityisen mukava efekti tuokaan, varsinkin jos on laatoitettua lattiapintaa.

ILP:llä lämittämien on aina haastelista, olis sinulla mikä lämmitysmuot tahansa. Tämä kylmät lattiat ja veto on kestoasioota mihin viitataan. Meillä on n. 70m2 laattaa oleskelutiloissa (+ kosteat tilat) ja anturi valussa. Tarkoitus on säätää tuo valun lämpöätila n. 22-24 aseteiseksi. Lattia on lämpimämpi tällöin kuin jos lattialämitysta ei olisi ollenkaan. Koska minua varoteltiin laattalattioiden lämpötilasta on kiinnitänyt vierauilulla huomiota asiaan. En koe asiaa ongelmana vaikka kärsin ääreisverenkierron heikkoudesta. Olen huomannut että lattian lämpöisyyteen vaikuttaa eniten oma aktiviteetti - jos istuu ruuden ääressä 12h niin mikään mahti maailmassa ei lämitä varpaita.

Veto... no, olen kuulut puhuttavan asiasta. Vanhassa kämpässä meillä veti, uudessa ei ja pää syy lienee että varsinkin ikkunat tuntuvat lämpimiltä ... eikä seinässä ole reikää takan takia. Kylminmillä on tullut n.12c asteista ilmaa enkä tietäisi sitä jos en olisi asiaa tarkkailut.

Säästöt: no, toi on haarukoinissa. Ekan liukuvan vuoden kulutus 16.800 kWh@144m2/13m2 (ei takanpolttoa juuri nimeksikään) ja ajan jakso sisältää kokeiluja. Kesäkulutus ilman viilenystä oli 25 kWh joten lämmityksen osuus olisi about 7.700 kWh... ja eiköhän tuosta vielä yksi tonttu tai puolikas nipistetä pois. kWh-mittarit on asentamati joten kaikki kulutusmielipiteet on päivitäisen seurannan tulosta. Niin, näin mennään pakaslukemille (arvio on -5c) ennen kuin vastuksia tarvitaan. Vielä ei ole tarvittu ja minimi lämpö on ollut tuolla -5 kiepeillä ... kattilan lämpötila ei ole valahtanut alla 50c lämityksen tuloksena.

EDIT: Lokakuun sähkönkulutus on ollut 42 kWh/d (9 vuorokauden keskiarvoa, vaihteluväli 32-57 kWh).
Kulutus hyppelhtii joskus kumallisesti (+10kwh ilman saunaa + merkitävää lämpötilan vaihtelua) ... syyllistä olen etsimässä ja ehdokas nr.1 on tällä hetkellä uppopumppu ... olenkin alkanut lisäillä sadevesitietoja seurantaan.

No, 410p on kuin venäläinen tankki niin hyvässä kuin pahassa... eihän se vedä vertoja hyvälle VILP:lle mutta eipä semmoista toistaiseksi osaisi edes ostaa kohtuuhintaa... minulle itseasiassa tarjottiin VIL:äP mutta hinta & epäilys pakotivat pelaamaan varman päälle. Valuun tein ylimääräisen reijän maalampöa ajatelen mutta tuskipa sitä koskaan tulee.

repomies sanoi:
Harkitsen itse ILPpiä mutta en kyllä usko sitä lämmityskäyttöön ainakaan talon sisälle laittavani.

Paljonko sinulla on vuosikulutus/kesäkulutus/neliöitä? En usko että ILP maksaa itseään takasin mutta minulle viilennys (työhuone) vaikutti ratkaisevasti asiaan...
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

jarip sanoi:
Yleensä raportoidaan, että ILP nimenomaan tuo helpotusta kylmiin lattioihin, jos talossa on vaikkapa patterilämmitys. Ainakin meillä tilanne kohentui kovasti, varsinkin nurkissa.

Paljonko nostit samalla ko. huoneen lämpötilaa?

jarip sanoi:
Kokemuksesta voisin sanoa, että kun kerran on reinot hankkinut, niitä ei vaihtaisi pois. Tosin en käytä niitä kuitenkaan sisällä.

Pitääpä pistää Reiskat hankintalistalle. Näillä nurkilla on joku alan erikoismyymäläkin. En kyllä tiennytkään että ne ovat ulkokäyttöön.. :D
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Paljonko sinulla on vuosikulutus/kesäkulutus/neliöitä? En usko että ILP maksaa itseään takasin mutta minulle viilennyt (työhuone) vaikutti ratkaisevasti asiaan...

En ole vielä vuotta tässä asunut mutta nyt nähdyn kulutuksen nojalla sähköä taitaa mennä pitkälle päälle 20000, ellei jopa yli 30000kWh. Siinä on yksi syy miksi en vielä ole lähtenyt hakemaan säästöä ILPillä, katsotaan nyt ensin käytännön kulutus yhden talven verran. Lämpimiä neliöitä on 165 + 13. Seinät on vähän horot, U=0,24.
 

jarip

Vakionaama
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
jarip sanoi:
Yleensä raportoidaan, että ILP nimenomaan tuo helpotusta kylmiin lattioihin, jos talossa on vaikkapa patterilämmitys. Ainakin meillä tilanne kohentui kovasti, varsinkin nurkissa.

Paljonko nostit samalla ko. huoneen lämpötilaa?

jarip sanoi:
Kokemuksesta voisin sanoa, että kun kerran on reinot hankkinut, niitä ei vaihtaisi pois. Tosin en käytä niitä kuitenkaan sisällä.

Pitääpä pistää Reiskat hankintalistalle. Näillä nurkilla on joku alan erikoismyymäläkin. En kyllä tiennytkään että ne ovat ulkokäyttöön.. :D
Lämpötilaa ei ole nostettu yhtään, paremminkin pienennetty. Ennen oli viileät lattiat ja huonelämpötilat milloin mitäkin. Pahimmillaan olohuoneessa 27, kun takkaa viritteli. Nyt tupakeittiössä aika vakio 23 ja muualla 21 - 22. Pumppu siirtää tehokkaasti takan lämmöt ympäri huushollia. Kaikenkaikkiaan huushollin lämpötilat nurkasta nurkkaan ja lattiasta kattoon ovat tasoittuneet huimasti, eikä takka enää vedä hikeä otsalle, niinkuin aiemmin.

Reinot käyvät mihin vaan, olen jopa pitkillä automatkoilla pitänyt niitä jalassa. Niissä on kumipohja, joten ulkona voi lompsia huoletta. Jotkut käyttävät niitä ihan työkenkinä, varsinkin seisomatyössä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Tää näyttää nyt aika hyvältä... pakkanen käynyt -5 asteessa ja vastuksia ei ole tarvittu. Korvausilma laskenut alimmilleen n. 10c mutta tuota nyt ei tietäs ilman mittarin seurantaa. Tai, ehkä toi kylmä ilma hämää termostaatit välillä päälle vaikka niitä ei oikeasti tarvitsisi. Käyrä on ollut 1 +3 ja lattuakierron vesi se 25c. Saunassa käynti kuormittaa kyllä kompuraa näissä keleissä (kun ulkolämpö nolassa).

Jonkun asteinen lämpötila logerit pitäsi varmaan ostaa... ja kWh mittarit.

EDIT: lämpötilat pysyneet 22,5-23 astetta oleskelutiloissa. Hyvin tuntuu toimivan tossun lämpötilan säätö. Pyynti 22 ja puhallus II-III. Aurinkoisilla keleillä tossun voi samuttaa kun ei sitä itse tajua tehdä ... ei katkokäyntiä, sulatukset h a a a r vakseltaan. Ei ulkoyksikön ääniongelmia.
 

A-P.K

Vakionaama
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Enerventin Pandiossa näillä keleillä poistuva ulos on +2 °C, kun raaka raikas sisään 0°C. Jälkilämmityksen tarve 2-3°C. Huoneeseen se 20-21 °C sisään. Ei tarvitse pitää villasukkia - Ilman jälkilämmitystä 17-18°C sisään tuossa pisteessä.

Tiedä sitten noista pilpeistä ;D
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

A-P.K sanoi:
Enerventin Pandiossa näillä keleillä poistuva ulos on +2 °C, kun raaka raikas sisään 0°C. Jälkilämmityksen tarve 2-3°C. Huoneeseen se 20-21 °C sisään. Ei tarvitse pitää villasukkia - Ilman jälkilämmitystä 17-18°C sisään tuossa pisteessä.

Tiedä sitten noista pilpeistä ;D

No, ainakin varaajan kerostumat tuntuu toimivan... mutta kaikkeahan ei voi saada :cool:
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Tää näyttää nyt aika hyvältä... pakkanen käynyt -5 asteessa ja vastuksia ei ole tarvittu. Korvausilma laskenut alimmilleen n. 10c mutta tuota nyt ei tietäs ilman mittarin seurantaa. Tai, ehkä toi kylmä ilma välillä hämää termostaatit välillä päälle vaikka niitä ei oikeasti tarvitsisi. Käyrä on ollut 1 +3 ja lämmin vesi se 25c. Saunassa käynti kuormittaa kyllä kpmpuraa näissä keleissä (kun ulkolämpö nolassa).

Minulla menee vanhalla 550W kompuralla vastuksille taajaan, ei se jaksa kun pitää ilmaakin lämmittää se 65 litraa sekuntissa. Eikä muuten riittäisi kunnolla tuo 25 asteinen vesikään, nyt on 29 asteista ja se tuntuu olevan noihin laatoitettuihin tiloihin juuri riittävä ilman niitä Reinoja.

Suurimmat säästöt tehdään erittäin todennäköisesti sinunkin tapauksessasi juuri nollan ympärillä, eli jos ilman vastuksia pärjäät -5 asti niin se kattaa jo todella ison osan lämmityskaudesta!

Mikäli ILP on hyvin sijoitettu ja isolla puhalluksella, eikä ovia pidetä kiinni, niin tuosta tuloilman lämpötilasta ei liene harmia. Katso vain ettei se ihan pakkasen puolelle pääse.. ;)
 

zadah

Vakionaama
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Tää näyttää nyt aika hyvältä... pakkanen käynyt -5 asteessa ja vastuksia ei ole tarvittu. Korvausilma laskenut alimmilleen n. 10c mutta tuota nyt ei tietäs ilman mittarin seurantaa. Tai, ehkä toi kylmä ilma välillä hämää termostaatit välillä päälle vaikka niitä ei oikeasti tarvitsisi. Käyrä on ollut 1 +3 ja lämmin vesi se 25c. Saunassa käynti kuormittaa kyllä kpmpuraa näissä keleissä (kun ulkolämpö nolassa).

No tämä nyt on hieman harhaanjohtavaa, mikäli sinulla tosiaan hyrskyttelee se ILPpi siellä taustalla... Voisit tehdä testin siellä -5 asteen paikkeilla, eli sammutat ILPin ja katsot mihin laite pystyy.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

zadah sanoi:
Espejot sanoi:
Tää näyttää nyt aika hyvältä... pakkanen käynyt -5 asteessa ja vastuksia ei ole tarvittu. Korvausilma laskenut alimmilleen n. 10c mutta tuota nyt ei tietäs ilman mittarin seurantaa. Tai, ehkä toi kylmä ilma välillä hämää termostaatit välillä päälle vaikka niitä ei oikeasti tarvitsisi. Käyrä on ollut 1 +3 ja lämmin vesi se 25c. Saunassa käynti kuormittaa kyllä kpmpuraa näissä keleissä (kun ulkolämpö nolassa).

No tämä nyt on hieman harhaanjohtavaa, mikäli sinulla tosiaan hyrskyttelee se ILPpi siellä taustalla... Voisit tehdä testin siellä -5 asteen paikkeilla, eli sammutat ILPin ja katsot mihin laite pystyy.

ILP:n tarkoitus on paikata PILP:ä. Ongelma on miten saada PILP kohdistettua sinne minne ILP ei yllä ilman että asuin mukavuus suuresti kärsii. Eli tavoite on vältty suorasähkölta ... mitä pidemmälle saan työnnetty rajaa sitä "paremalta näyttää" :cool:

Toivon että sillä aikaa kun tätä rotiskoa virittelen purukumilla ja rautalangalla, kaupalliset toimijat saavat jotakin järkevää aikaan VILP puolella.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Minulla menee vanhalla 550W kompuralla vastuksille taajaan, ei se jaksa kun pitää ilmaakin lämmittää se 65 litraa sekuntissa. Eikä muuten riittäisi kunnolla tuo 25 asteinen vesikään, nyt on 29 asteista ja se tuntuu olevan noihin laatoitettuihin tiloihin juuri riittävä ilman niitä Reinoja.

Joo... toi 25c on täällä päässä rajoilla. Kysäisin naisväeltä tänään että onko lattiat kylmiä... vastas tuli kuin tykin suusta "EI".
Olenkin ajatellut vieraille kysymyslomaketta joka täytetään pois lähtiessä

1) Aistitko vedon tunetta a) selvästi b) jonkin verran c) en lainkaan
2) Lattioiden lämpötila a) selvästi liian kylmä b) jonkin verran liian kylmät c) viileät d) lämpimät
3) Häiritsikö ILP puhallu a) Selvästi b)....
4) Häiritsikö PILP kompura a) Selvästi b)....
5) Jyrisikö ILP a) Selvästi b)....

jne jne
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Joo... toi 25c on täällä päässä rajoilla. Kysäisin naisväeltä tänään että onko lattiat kylmiä... vastas tuli kuin tykin suusta "EI".

29c taisi olla sittenkin vähän liikaa. Vaikka kiertoja pudottaa hyvin pieniksi niin minkään termostaatittoman tilan lämpöä on vaikea saada putoamaan alle 22 asteen. Tietysti pienellä viiveellähän tuo muutos näkyy joten kattellaan.. todennäköisesti seuraavaksi koetan 4+1 käyrää.

Mikäs sinulla muuten on höyrystimen lämpö nyt kun kompura jauhaa käytännössä jatkuvasti? Entäs jäteilma? Ja millä asetuksella poistoilman puhallus on?

Minulla jää jäteilmaan 6 astetta lämpöä, höyrystimen lämpö käy nollan ja +2:n välillä, useimmiten +2. Poisto on täysillä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Espejot sanoi:
Joo... toi 25c on täällä päässä rajoilla. Kysäisin naisväeltä tänään että onko lattiat kylmiä... vastas tuli kuin tykin suusta "EI".

29c taisi olla sittenkin vähän liikaa. Vaikka kiertoja pudottaa hyvin pieniksi niin minkään termostaatittoman tilan lämpöä on vaikea saada putoamaan alle 22 asteen. Tietysti pienellä viiveellähän tuo muutos näkyy joten kattellaan.. todennäköisesti seuraavaksi koetan 4+1 käyrää.

Mikäs sinulla muuten on höyrystimen lämpö nyt kun kompura jauhaa käytännössä jatkuvasti? Entäs jäteilma? Ja millä asetuksella poistoilman puhallus on?

Minulla jää jäteilmaan 6 astetta lämpöä, höyrystimen lämpö käy nollan ja +2:n välillä, useimmiten +2. Poisto on täysillä.

Höyristi kanssa 0...1c ja poisto 3c. Ilman kosketus n30%. Jos ilman kosteus laskee 25% pintaan niin postoilma alkaa kolkuttelemaan 0 pintaa.
Noita poistoilmapuhuhaltimen asetuksia en muista... LVI-suunntelman mukaan + pieni kuristu siihen.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Höyristi kanssa 0...1c ja poisto 3c.

Hmm, huomattavasti pienempi ero kuin mulla. Minulla siis pahimmillaan 6 astetta tuo ero höyrystimen ja jäteilman lämmön välillä. Pienimmillään 4 astetta. Joko se johtuu ilmanvaihdon voimakkuudesta (poisto täysillä, mittauspöytäkirjan mukaan taisi olla yli 80 l/s) tai sitten mulla on höyrystin aivan paskainen.

Onko kukaan putsannut tuota höyrystintä? Miten siihen pääsee käsiksi? Edit: poistopuolen suodattimen allahan se on. Ottamalla puhaltimen pois näkee kuinka yläpuolelta (suodattimen kohdalta) valutettu vesi lorahtaa läpi ja päätyy "lauhdevesiletkuun". Ohjekirjan mukaan tuo letku pitäisi irroittaa ja suoristaa, mutta minulla ei ollut hajuakaan miten siihen pääsisi käsiksi joten annoinpas olla. Hyvin tuli vedet alas ja viemäriin. Vaan eipä tuon putsaus sinänsä toimintaa mitenkään muuttanut.
 
Back
Ylös Bottom