Nibe Fighter 410P viat

Lego

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

Meillä on -08 marraskuussa asennettu Nibe 410p. Syyskuussa -09 vaidettu kompura ja sitten lähettivät varmuuden vuoksi uudet puhaltimet takuuseen kun kuulemma on menny tyyppivikaisina rikki. Mutta muuten hyvin toiminu peli eikä desibelitkään ole kauheasti nousseet. Painii jääkaapin kanssa melkein samassa sarjassa. Meillä kone on kodinhoitohuoneessa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe Fighter 410P viat

En koskaan saanut sitä kuvaa puhaltimesta tänne.. mutta vikinä on pahentunut. Ihan selkeä tapaus jo, puhaltimen pyöriessä sen pieni vääntely ja liikuttelu saa äänen hetkittäin katoamaan. Pakko sille on pian jotain tehdä, muuten kärähtää koko vehje.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe Fighter 410P viat

Tweaker sanoi:
Jotain valmistusvikaa noissa laakereissa on ollut kuulemma. Moottori näyttää olevan saksalaisen Ebmpapst:in valmistama.
Voisiko joku Ebm-Papstin puhaltimella varustetun Niben omistaja katsoa moottorin tyyppikilven (foto olis kiva)? Ohessa kuva omastani, joka on Östbergin tekemä. "Huoltovapaa" malli eli huolto mahdoton. Mieleni ei tekisi laittaa enää samanlaista, jos vaan Ebm:n puhallin tuonne sopii.

Edit: Tällainen Ebm:n ropelli näyttäisi speksien puolesta mukavalta: G3G160-AD52-01

Jos tuollaisen saisi survottua Nibeen (laippa ainakin on sama, muut mitat aika liki) niin saisi yhdellä potikalla portaattoman nopeudensäädön. Ja tuon pitäisi olla huomattavasti energiataloudellisempi ropelli. Poistopuolelle jos saisi vastaavan ilman kaapua jotenkin kiinni, niin sähköä säästyisi vielä enemmän (poistopuolen teho kun menee täysin harakoille).
 

Liitteet

mka

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

Osaako kukaan sanoa mistä voisi johtua Niben jatkuva sulattelu (suodattimet on vaihdettu) ja vastuksien käyttö kattilalämpötilan ylläpitoon, kompura ei jaksa olla pitkiä aikoja päällä. Tämä alkoi kun ulkona oli vielä reilusti plussan puolella, joten pakkastakaan ei voi syytellä. Voiko tämä johtua pelkästään viallisista puhaltimista? Puhaltimia on vaihdettu takuuseen kahdesti ja huoltomies on nyt tulossa taas uusien puhaltimien kanssa.
 

kaupamees

Vakionaama
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

mka sanoi:
Osaako kukaan sanoa mistä voisi johtua Niben jatkuva sulattelu (suodattimet on vaihdettu) ja vastuksien käyttö kattilalämpötilan ylläpitoon, kompura ei jaksa olla pitkiä aikoja päällä. Tämä alkoi kun ulkona oli vielä reilusti plussan puolella, joten pakkastakaan ei voi syytellä. Voiko tämä johtua pelkästään viallisista puhaltimista? Puhaltimia on vaihdettu takuuseen kahdesti ja huoltomies on nyt tulossa taas uusien puhaltimien kanssa.
Voi johtua puhaltimistakin. Koneen arvot olisi hyvä laittaa tähän ketjuun.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe Fighter 410P viat

Joku voisi muuten edelleen roiskaista kuvan niistä uudemman mallin puhallinten tyyppikilvistä ja pistää jonnekin tänne.
 

mka

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

kaupamees sanoi:
Voi johtua puhaltimistakin. Koneen arvot olisi hyvä laittaa tähän ketjuun.
koneen arvot

01 53
02 27
03 -09
04 -07
05 -04
06 03
07 -01
08 29
09 15
10 27
11 00
12 26
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe Fighter 410P viat

Hyvin on pakkasella höyrystin. Hämmentävän alhainen käyrä ja muutos, mutta jos lämpö riittää, niin hyvä!

Kyllä noita ilmavirtoja pitäisi päästä mittaamaan poistoventtiileiltä käsin. Jos ilmaa virtaa riittävästi niin seuraavaksi selvittäisin minkä lämpöistä ilmaa sinne höyrystimelle menee. Kompura seis ja mittaus jätekanavasta, älä luota niben anturiin.

Kompura pysyy seis käynnistyksen jälkeen tovin. Voi startata vaikka pariin kertaan niin menee varmasti sitten sulasta kennosta "raakana".
 

mka

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

repomies sanoi:
Hyvin on pakkasella höyrystin. Hämmentävän alhainen käyrä ja muutos, mutta jos lämpö riittää, niin hyvä!

Kyllä noita ilmavirtoja pitäisi päästä mittaamaan poistoventtiileiltä käsin. Jos ilmaa virtaa riittävästi niin seuraavaksi selvittäisin minkä lämpöistä ilmaa sinne höyrystimelle menee. Kompura seis ja mittaus jätekanavasta, älä luota niben anturiin.

Kompura pysyy seis käynnistyksen jälkeen tovin. Voi startata vaikka pariin kertaan niin menee varmasti sitten sulasta kennosta "raakana".
Täytyypä mittailla nuo.

Mitenkä herkkiä lie nämä kompurat särkymään? Kompura on päällä kerrallaan noin 10 min ja sitten sulatellaan vajaa puoli tuntia (höyrystimen lämpötila tippuu nopeasti -7 => 23 mutta silti sulatus päällä).
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe Fighter 410P viat

mka sanoi:
Mitenkä herkkiä lie nämä kompurat särkymään? Kompura on päällä kerrallaan noin 10 min ja sitten sulatellaan vajaa puoli tuntia (höyrystimen lämpötila tippuu nopeasti -7 => 23 mutta silti sulatus päällä).
Tarkoitit varmaan että nousee nopeasti sulatuksessa -7 asteesta 23 asteeseen. Ellen väärin muista niin jollakulla muullakin oli tuollaista tiuhaa sulattelua. Nuo on kyllä outoja juttuja, oma pumppu ei sulattele oikeastaan ikinä, vaikka puhaltimet on pienellä.

Kompurahan ei ole rikki vaan tehokas, jos se onnistuu vetämään höyrystimen pakkaselle. Pikemminkin epäilisin kompuraongelmia jos sitä ei saa vetämään höyrystintä pakkaselle, kuten minulla.

Jos jäteilma nousee sulatuksen aikana noin lämpimäksi niin kaiketi sinne höyrystimelle menee sitten ihan lämmintä ilmaa (eli se ei hori esim jostain yläpohjasta kylmää). Ei kai tuossa voi kuin tarkastuttaa ilmamäärät enää. Ja jos ilmamäärä on riittävän iso eli normin mukainen ja reilusti yli 30 litraa sekuntissa, niin soitto niben huoltoon.
 

janma

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

Pitäisikö huolestua kun painemittari on tämän päivän näyttänyt 0?
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe Fighter 410P viat

janma sanoi:
Pitäisikö huolestua kun painemittari on tämän päivän näyttänyt 0?
Joo. Lisää lämmitysjärjestelmään vettä påfyllning-nupista vastapäivään kääntämällä kunnes painetta on "normaalisti". Sitten etsi vuoto.
 

janma

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

repomies sanoi:
Joo. Lisää lämmitysjärjestelmään vettä påfyllning-nupista vastapäivään kääntämällä kunnes painetta on "normaalisti". Sitten etsi vuoto.
Kiitos, näin tein. Nyt innolla odotan mistä voi vuotaa. Tarkoittaa että voi olla lattian alla kulkevissa putkissa myös? ???
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe Fighter 410P viat

janma sanoi:
Kiitos, näin tein. Nyt innolla odotan mistä voi vuotaa. Tarkoittaa että voi olla lattian alla kulkevissa putkissa myös? ???
Voi olla mutta ensimmäisenä tarkkailisin laitteen omaa tippavesisysteemiä. Siihen tulee myös lämmitysjärjestelmän paineventtiilin vedet (se 2.5 bar venttiili).
 

mka

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

repomies sanoi:
Tarkoitit varmaan että nousee nopeasti sulatuksessa -7 asteesta 23 asteeseen. Ellen väärin muista niin jollakulla muullakin oli tuollaista tiuhaa sulattelua. Nuo on kyllä outoja juttuja, oma pumppu ei sulattele oikeastaan ikinä, vaikka puhaltimet on pienellä.
Huoltomies kävi vaihtamassa uudet puhaltimet. Laakereissa oli selvää rohinaa verrattuna uusiin, mutta tämä ei poistanut alkuperäistä ongelmaa, joten koneen sulattelu vain jatkui.

Kävin poistamassa tuloilmaputken suodatinlaatikosta pussisuodattimen kokonaan pois, nyt näyttää että kompura pysyy kokoajan päällä enkä ole huomannut että kone olisi sulatellut enää. Olisiko tuo erillinen suodatin ahdistanut liikaa ja rasittanut puhaltimia, olen kyllä tuon suodattimen välillä vaihtanut. Täytyy tarkkailla tilannetta ja jos en laita suodatinta enää tuloilmaputkeen niin ilmanvaihto joudutaan todennäköisesti säätämään uudelleen?
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

mka sanoi:
Olisiko tuo erillinen suodatin ahdistanut liikaa ja rasittanut puhaltimia, olen kyllä tuon suodattimen välillä vaihtanut. Täytyy tarkkailla tilannetta ja jos en laita suodatinta enää tuloilmaputkeen niin ilmanvaihto joudutaan todennäköisesti säätämään uudelleen?
Meillä IV:n "nuohouksen" ja säädön yhteydessä kaveri totesi, että hänelle on annettu ohjeet poistaa kaikki ylimääräinen tuloilmakanavasta - ei saa olla edessä edes hyttysverkon tyylistä ratkaisua, kuulemma. Ei varmaan ainakaan paranna tilannetta tuo tuloilman suodatin, tosin mikä sen vaikutus lopulta sitten on tuonne poistopuolelle ja siihe liittyvään sulateluun?
 

janma

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

repomies sanoi:
Voi olla mutta ensimmäisenä tarkkailisin laitteen omaa tippavesisysteemiä. Siihen tulee myös lämmitysjärjestelmän paineventtiilin vedet (se 2.5 bar venttiili).
Eilen nostin paineen 1,5bar ja nyt tällä hetkellä se on 0,6bar. Vuotoja en ole löytänyt Niben ympäriltä ja tippavesikuppi on puolillaan.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe Fighter 410P viat

janma sanoi:
Eilen nostin paineen 1,5bar ja nyt tällä hetkellä se on 0,6bar. Vuotoja en ole löytänyt Niben ympäriltä ja tippavesikuppi on puolillaan.
Sen tippavesikupin pitääkin olla puolillaan, sehän perustuu siihen että noin puolivälistä vesi päätyy viemäröintiin. Meneekö sinne viemäriin jatkuvasti vettä? Meneekö myös silloin, jos sammutat ja käynnistät pumpun, ja kompura ei käy? Jos sinne viemäriin tiputtelee vettä vaikka kompura ei käy, niin vuoto on siinä 2.5bar venttiilissä todennäköisesti.

Minulla jäi kerran juuri siitä 2.5 bar venttiilistä tiputtelemaan pisaroita tippavesialtaaseen ja sitäkautta viemäriin, sen jälkeen kun olin tarkastanut että se venttiili toimii. Sehän pitäisi tarkastaa kai 4x vuodessa virallisesti. Korjaus oli että laskin siitä reilusti vettä, täytin systeemin, laskin lisää reilusti, täytin jne. Lopulta venttiili tuli huuhdottua puhtaaksi ja alkoi pitää, ilmasin vielä systeemin ja täytin oikeaan paineeseen.

Tutkisin jakotukkien ympäristöt vuotojen varalta tuon lisäksi samoin kuin koko niben alla olevan lattian vuotojen varalta. Jos ei löydy niin ammattilainen paikalle, ei kannata välttämättä odotella että vesivahinko etenee.
 

janma

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

repomies sanoi:
Sen tippavesikupin pitääkin olla puolillaan, sehän perustuu siihen että noin puolivälistä vesi päätyy viemäröintiin. Meneekö sinne viemäriin jatkuvasti vettä? Meneekö myös silloin, jos sammutat ja käynnistät pumpun, ja kompura ei käy? Jos sinne viemäriin tiputtelee vettä vaikka kompura ei käy, niin vuoto on siinä 2.5bar venttiilissä todennäköisesti.

Minulla jäi kerran juuri siitä 2.5 bar venttiilistä tiputtelemaan pisaroita tippavesialtaaseen ja sitäkautta viemäriin, sen jälkeen kun olin tarkastanut että se venttiili toimii. Sehän pitäisi tarkastaa kai 4x vuodessa virallisesti. Korjaus oli että laskin siitä reilusti vettä, täytin systeemin, laskin lisää reilusti, täytin jne. Lopulta venttiili tuli huuhdottua puhtaaksi ja alkoi pitää, ilmasin vielä systeemin ja täytin oikeaan paineeseen.

Tutkisin jakotukkien ympäristöt vuotojen varalta tuon lisäksi samoin kuin koko niben alla olevan lattian vuotojen varalta. Jos ei löydy niin ammattilainen paikalle, ei kannata välttämättä odotella että vesivahinko etenee.
Laitoin viemäriin menevän putken valuttamaan lasiin, katsotaan jos kertyy vettä. Jakotukeissa taikka niben alla ei ollut vuotoja/lätäköitä. Tässä alkaa jo vähän jännittämään.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe Fighter 410P viat

janma sanoi:
Laitoin viemäriin menevän putken valuttamaan lasiin, katsotaan jos kertyy vettä. Jakotukeissa taikka niben alla ei ollut vuotoja/lätäköitä. Tässä alkaa jo vähän jännittämään.
Kompuran käydessä on normaalia että tulee vettä. Eli siitä ei voi pidemmän päälle päätellä paljoakaan, jos tulee vettä, mutta siitä voi, jos vettä tulee vaikka kompura ei käy. Käytännössä kompura ei käy n. 10 minuuttia käynnistyksestä, tai sitten siinä rakennusaikamoodissa (käsi/huutomerkki pääkytkimessä). Jälkimmäisessä IV on seis samoin kuin shuntin säätö.

Pahasti alkaa kuulostaa siltä että sinulla on nyt vakavampi ongelma jota selvittämään kannattaa tilata putkari. Lattiapiireille voinee tehdä painekokeen.
 

kaupamees

Vakionaama
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

repomies sanoi:
Minulla jäi kerran juuri siitä 2.5 bar venttiilistä tiputtelemaan pisaroita tippavesialtaaseen ja sitäkautta viemäriin, sen jälkeen kun olin tarkastanut että se venttiili toimii.
Ääni venttiilille (toivottavasti on se). Noi niben venttiilit on taipuvaisia hajoilemaan.
 

alottelija

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

Hei nyt taas pika-apua kiitos

Vaihdon äsken ekaa kertaa suodattimet. ja kun käänsi kytkimen takaisin 1 asentoon ei kompura käynnistynytkään. ainoastaan ilmanvaihto lähti käyntiin ja vastus pamahti päälle kun kattilan lämpötila laski 49 asteeseen. Onko tämä normaalia? miksi kompura ei lähde käyntiin? normaalisti se jyskyttää 24/7
 

alottelija

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

aijaa hyvä. Mulla meni taas hätä P:t housuun. ;D
Ilmeisesti kompura starttaa itsestään jonkin ajan kuluttua..mistä tällainen johtuu, säätääkö kone ensin omat arvonsa kuntoon?
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe Fighter 410P viat

Tokko se mitään säädä. Eiköhän se viive ole siinä suojaamassa kompuraa, lyhyen sähkökatkon jälkeen ei heti yritetä startata vaan annetaan paineiden tasaantua kylmäainekierrossa. Sama homma se on kompuran sammuttua kattilan lämmettyä riittävästi. Ihan heti ei uudelleen starttaa vaikka lorottaisi kaikki kuumat vedet viemäriin.
 

mikko78

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

janma sanoi:
Laitoin viemäriin menevän putken valuttamaan lasiin, katsotaan jos kertyy vettä. Jakotukeissa taikka niben alla ei ollut vuotoja/lätäköitä. Tässä alkaa jo vähän jännittämään.
Mulla oli n. 1,5 vuotta sitten tilanne päällä, jossa paineet putosivat 1.5-->0.5 vuorokaudessa. Nostin paineet takaisin 1.5 ja aina paineet putosi takasin 0.5 bariin n. vuorokaudessa. Viaksi paljastui kattilan lämpötilaa mittaavan anturin läpivienti, josta tihkui vettä. Tästä tapauksesta maininta tämän viestiketjun ensimmäisessä viestissä. Tuo anturi läpivienteineen käytiin vaihtamassa ja vika korjaantui tällä. Tuon anturin läpivienti löytyy siitä edessä olevan keskimmäisen kannen alta. Tsekkaa nyt sekin. Minulla huomasi pienen vesinoron siinä läpiviennin alla kun vika oli päällä.
 

SamiT

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

Voi jessus! Eikös tietenkin kun pyhät alkaa, niin 410P tulopuhallin alkaa huutaa kuin sirkkeli. Tarkastin, ettei jäätä tai muuta ole häiritsemässä puhaltimen toimintaa, mutta ei. Puhaltimethan vaihdettiin kerran jo takuuseen ja koneella tulee juuri 3v täyteen, josta puhaltimet pyörineet 4kk vähemmän. Nibellä tietysti lomailevat vuoden vaihteen yli /party5
Samppa
 

SamiT

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

... ja kaverilla sama juttu parin kilometrin päässä tismalleen saman ikäisessä koneessa, johonka puhaltimet myös vaihdettu :mad:
Nytpä näkee mitä torppa kuluttaa kun PILP on hiljaa pari päivää ;D
Samppa
 

SamiT

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

Pakkasen lauhtuessa starttasin PILP:n ja kas kummaa. Puhaltimet pelittää normaalisti. Kait -28C oli liikaa puhaltimen laakereille.
Samppa
 

kekkonem

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

Moron!

Meillä 410P vuodelta 2003/2004 ja ollut kokoajan käytössä ilman murheita, tähän asti...

Joulupäivänä alkoi polttamaan sulaketta ja luulen paikallistaneeni vian vastukseen. Kattilasta kuuluu "ptonk!" ja ohjaussulake palaa eli värkki sammuu. Tekee sitä säännöllisen epäsäännöllisesti. Onneksi kovimmat pakkaset meni ohi jo, on nimittäin aik aviileää talossa täll hetkellä. Pelkällä kompuralla jaksaa pitää kattilan lämmön 24 asteessa. Varaosista soittopyyntö meneillään parhaillaan.

Onko muilla mennyt vastuksia ja jos on, niin miten on oireillut?

Mikko
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

Onhan tuossa ruuvit kannessa, mutta mahtaako alta löytyä laakerit, jotka kykenee vaihtamaan? Onkohan laakerit valettu johonkin hartsiin, jolloin vaihtamisen voi sitten unohtaa. Tuo sähkömoottori on merkittävästi erilainen kuin vanhemmassa Nibessä, tosin itse roottori näyttää hyvin samanlaiselta.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
221
Vs: Nibe Fighter 410P viat

repomies sanoi:
Onko kukaan kokeillut vaihtaa laakeria tuollaiseen Papstiin?
IV-koneiden EBm/papsteja olen kyllä laakeroinut useita,mutta en juuri tuollaista. Kyllä tuo varmasti on laakeroitavissa kunhan kannen ottaa pois ja alkaa työhön.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe Fighter 410P viat

pökö sanoi:
IV-koneiden EBm/papsteja olen kyllä laakeroinut useita,mutta en juuri tuollaista. Kyllä tuo varmasti on laakeroitavissa kunhan kannen ottaa pois ja alkaa työhön.
Tarvitseeko työhön paljon työkaluja kuten ulosvedintä, tai vastaavaa?

Jos puhaltimen laakerit ovat vaihdettavissa, tuo voisi olla harkinnan arvoinen päivitys ainakin Niben poistopuolelle, ja miksei samantien tulopuolellekin. Poistopuolen tehot kun puhalletaan kokonaisuudessaan harakoille, joten säästö tulee suoraan kotiinpäin. Nykypuhaltimet on mallia halpa AC.

Tulopuolella säästö riippuu lämmitysjärjestelmän COPista. (Esim COP 2, nyt esim. 100W jatkossa 50W: "säästö" 50W joka korvataan COPilla 2 eli toteutunut säästö 25W lämmityskaudella, jäähdytyskaudella 50+ wattia aavistuksen vähentyneen jäähdytystarpeen takia.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
221
Vs: Nibe Fighter 410P viat

Työkaluja ei paljon tarvita,erikoistyökaluja ei ollenkaan ja homma on muutenkin simppeli. Levittävät lukkorengaspihdit helpottaa työtä mukavasti.
Tähän tyyliin vastasin joskus aiemmin foorumilla:

"Ihan simppeli homma.
Puhaltimen takapuolella on pyöreä alumiininen suojapelti,noin euron kolikon kokoinen.Tämän alta löytyy pieni lukkorengas ja kaksi jousilevyä,lukkorengas reippaasti irti ja puhallin purkautuu niin että laakerit tulee näkyviin.
Laakerit on muistaakseni 608 pölysuojatut"
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe Fighter 410P viat

Kiitos, tuo on arvokasta lisäinfoa.

Minä olen aina pitänyt näitä tasavirtaisia EBM-Papsteja puhallinten rollsroyceina. Mistähän noita kannattaisi nuukan miehen kysellä?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
221
Vs: Nibe Fighter 410P viat

Empäs osaa sanoa mistä noita mukavasti saa,meille tilataan yleensä laitteen valmistajalta varaosana jottei tarvi asennuksessa käyttää aikaa virittelyyn. Lähes aina nuo saa laakeroimalla kuntoon.
 

laphilainen

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe Fighter 410P viat

Laakerit (?) alkoivat viikonloppuna pitää ääntä. Nyt mietin että meneekö pelkällä laakerin vaihdolla vai pitääkö vaihtaa koko moottori?
Huolto ehdotti koko moottorin vaihtoa....
 
Ylös Bottom