Nilan ec9, asetukset, ihmettelyä

BUK

Aktiivinen jäsen
Hyvä tässä kommentoida kun itsellä ei ole tätä PILP:iä. Mutta perusongelma on tässä kyllä kirkastunut mikä EC9:n kanssa on: se on tuo IV-jälkilämmityksen puute. Käsittämätön homma, kun käytännössä halvimmissakin LTO laitteissa sellainen on sisäänrakennettuna vakiona.

Kaikkihan toimisi ihan hienosti jos se olisi. Tuloilma olisi aina riittävän lämmintä (esim. min. 16C) ja raitisilma ensin lämmitettäisiin kompuralla niin pitkälle kuin pystytään, jolloin jälkilämmitys ei tulisi useinkaan avuksi. Ja sitten kaikki tuloilman alennus-asetukset pois päältä. Ne on tuhoisia, tyhmiä ja turhia.
No on ne ihan lisävarusteena ostettavissa:
Sähköinen esilämmitys 125 mm, tuotenumero: PTC/PS125-1,5 – hinta: 399 €
Sähköinen esilämmitys 160 mm, tuotenumero: PTC/PS160-2 – hinta: 473 €
Sähköinen esilämmitys 250 mm, tuotenumero: PTC/PS250-3 – hinta: 546 €


Sähköinen jälkilämmitys 125 mm, tuotenumero: 764132 – hinta: 572 €
Sähköinen jälkilämmitys 160 mm, tuotenumero: 764131 – hinta: 637 €
Sähköinen jälkilämmitys 250 mm, tuotenumero: 764331 – hinta: 690 €


Harva varmaan osaa näitä kysellä ostaessa ja todennäköisesti koko laite on vain tullut asunnon mukana valmiina. Sikäli siihen hämmästelyyn voi ottaa palan realismia mukaan.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Hullun hintaisia nuo Nilanin omat patterit, kun ei nuo verkkokaupoista löydettävät kanavapatterit ole sen huonompia ja niitä ei tarvitse mitenkään Nilaniin kytkeä, kun niissä on oma ohjaus.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Miten fiksusti Nilan noita sitten osaa ohjata? Pitääkö kokoajan säätää itse, jotta toimii fiksusti eli antaa tuloilman lämmetä kompuralla mihin lämpeää ja käyttää vastuksia vain pitääkseen tuloilman inhimillisenä. Ellei sitten halua noilla lämmittää.
 

Ali Koo

Jäsen
Itse joskus kanssa katsoin noita lisävastuksia ja muistikuva on, että yleismallisen saa about 150€:lla. En tunne asiaa kovin hyvin, mutta mitä ohjausta se sitten vaatii jos siinä itsessään on termostaatti?

Ja ellen väärin muista, niin sähköinen esilämmityspatteri vaatii eteensä jonkinlaisen suodatuksen eli kannattaa jo siitäkin syystä laittaa patteri vasta koneen jälkeen.
 

Jule

Vakionaama
Hyvä tässä kommentoida kun itsellä ei ole tätä PILP:iä. Mutta perusongelma on tässä kyllä kirkastunut mikä EC9:n kanssa on: se on tuo IV-jälkilämmityksen puute. Käsittämätön homma, kun käytännössä halvimmissakin LTO laitteissa sellainen on sisäänrakennettuna vakiona.

Kaikkihan toimisi ihan hienosti jos se olisi. Tuloilma olisi aina riittävän lämmintä (esim. min. 16C) ja raitisilma ensin lämmitettäisiin kompuralla niin pitkälle kuin pystytään, jolloin jälkilämmitys ei tulisi useinkaan avuksi. Ja sitten kaikki tuloilman alennus-asetukset pois päältä. Ne on tuhoisia, tyhmiä ja turhia.
Jos olisi iv venttiileihin panostettu ei siitä viileästä tuloilmasta olisi mitään haittaa. Usein jo pelkka suuntaava venttiili tekee tuon tuloilman lisälämmityksen tarpeettomaksi.

Noissa lto koneissa on nuo sähköiset lisälämmittimet, jotka ei suurempaa ongelmaa aiheuta,jos talo lämpenee muutenkin sähköllä, mutta jos päälämmönlähde on jokin järkevämpi, niin ei tuossa tuloilman sähkölämmityksessä mitään järkeä ole.

Mulla on tuloilman sähkälömmitys ollut pois päältä jo vuosikymmeniä, yhdessä huoneessa on pitänyt venttiili vaihtaa, muuten tuo suunnattava perusventtiili on riittänyt.
 
Jos olisi iv venttiileihin panostettu ei siitä viileästä tuloilmasta olisi mitään haittaa. Usein jo pelkka suuntaava venttiili tekee tuon tuloilman lisälämmityksen tarpeettomaksi.
Avaatko hieman lisää, mikä on suuntaava venttiili ja miten se tekee kylmästä tuloilmasta vähemmän kylmää?
 

Mikki

Hyperaktiivi
Ennenkuin @Jule kertoo kuinka kylmänä ilma tulee huoneisiin, niin vaikea kommentoida. Nimittäin useinhan IV-putket kulkee lämpimällä puolella rakenteita ja ilma lämpiää varmasti matkalla jos näin on.

Lisäksi huonekorkeus vaikuttaa vedon tunteeseen. Ei siinä kyllä mukavuudesta voi puhua jos on suht matala kämppä ja sisään tulee +5C ilmaa.
 

Jule

Vakionaama
Avaatko hieman lisää, mikä on suuntaava venttiili ja miten se tekee kylmästä tuloilmasta vähemmän kylmää?
Eihän se tietenkään siitä tuloilmasta lämmintä tee, mutta sillähän ei ole mitään merkitystä, vaan sillä miltä ilma tuntuu iholla.

Se halvin suuntaava venttiilihän on ihan vakio tuloilmaventtiili, jossa on sisällä vaan sellainen kaareva peltilirpake jolla ilmavirran pääsuuntaa voi hieman säätää.

Idea kuitenkin on ettei sitä tuloilmaa tarvitsisi lämmittää suoralla sähköllä, vaan se lämpiäisi edullisemman päälämmönlähteen avulla sekoittumalla huoneilmassa.

Tietysti täysin vedoton tila on hankala tehdä ilman esilämmitystä, esim jos seison suoraan telkkarin edessä kovalla pakkasella siinä tuntee kyllä viileän, mutta eipä siinä ole tapana seisoskella. Samoin esim makkarin ikkunan edessä tuntuva viileä on oikeasti peräisin iv:sta eikä ikkunasta, mutta kaikki nuo vetokohdat ovat paikkoja joissa ei oleskella.

Jos tuolla perusmallin suuntaavalla venttiilillä ei saa vetoa pois, niin tämän mallinen venttiili levittää ilman paljon tehokkaammin katon suuntaisesti, josta ilma sitten "valuu" tasaisesti joka puolelle.

 

Puutalo103

Tulokas
Jos täällä on vielä kylmästä tuloilmasta kärsiviä, ja suhteellisen uuden (2021 tai tuoreempi) EC9:n kanssa toimivia niin suosittelen erittäin vahvasti ottamaan yhteyttä omaan huoltoon ja tarkastuttamaan PILP:n puhaltimen/puhaltimet. Meillä kärsittiin nyt alkutalvi ensimmäisten pakkasjaksojen aikaan tästä samaisesta ongelmasta, jossa tuloilma pyöri +10-12 asteen paikkeilla. Lauhduttimen lämpö ei noussut yli 20 asteen esim. ulkolämpötilan ollessa -4 tietämissä.
Huolto tutki asiaa ja vika on tyyppiviallisessa puhaltimessa, joka työntää koko ajan n. 60 % puhallusteholla tuloilmaa vaikka huoltovalikosta kuinka olisi säätänyt tehon esim. 20-22%:iin. Ilmeisesti koko EC9 kyykkäsi jollain tasolla ulkolämmön ollessa -4-5 asteen kohdalla tuon puhaltimen takia.
Nyt puhallin vihdoin vaihdettu, lauhdutin kipusi saman tien +35 asteen paikkeille ja tuloilma nyt +30 astetta. Huolto laittoi samalla puhallustehot korkeammalle kuin tuo 20%.
 

jmaja

Hyperaktiivi
2021 joulukuussa asuttiin tuttavan luona linjasaneerausevakossa. Oli unohtanut vaihtaa tyhjän kesäkennon oikeaan LTO:ssa. Olikohan edes vastukset päällä. Ihmeteltiin, kun oli aika vetoisan tuntuista lähes -20 C ulkolämpötilassa. Paljonkohan oli tuloilma? Jonnekin joulukuun puoliväliin asti meni tuo vaihto eli pystyi noinkin asumaan.
 

HeMi

Tulokas
Iltaa.

Meillä asennettiin myös vuosi sitten nilan ec9 laite. Useampi kk meni että saatiin talo muuttokuntoon. Heti ensimmäisistä päivistä lähtien kun iv otettiin käyttöön ihmeteltiin kun tulee taloon kylmää vaikka mitä tekisi. Soitettiin nilanille ja saatiin asetuksia vaihdettavaksi yms. Eikä vaan auttanut mitä tahansa teki. Sähkömittari pyörisi aina vaan enemmän ja enemmän.

Pitkän jankkauksen jälkeen saatiin vaadittua nilanilta huolto paikalle. Ja heti 2min tutkimisen jälkeen huoltomies sanoi puhaltimet. Eikun autosta uudet puhaltimet paikalleen ja johan alkoi torppa lämpenemään. Pahimmillaan yön ajan puhallus oli + 5 astetta koko ajan. Ihan sama kuinka paljon takkaa lämmitti kun kone heitti lämpimän ilman ulos vaikka viilennykset yms. Pois päältä.

Ne kenellä on ongelmia ottakaa yhteyttä nilanille ja vaatikaa huoltoa tarkastamaan onko puhaltimet oikeat. Ja kyllähän ne sieltä nilanilta tietää heti missä koneissa on väärät puhaltimet kun antaa laitteen tiedot sinne.

Sähkönkulutus tippui vaihdon myötä yli 66% päivässä.
 
Iltaa.

Meillä asennettiin myös vuosi sitten nilan ec9 laite. Useampi kk meni että saatiin talo muuttokuntoon. Heti ensimmäisistä päivistä lähtien kun iv otettiin käyttöön ihmeteltiin kun tulee taloon kylmää vaikka mitä tekisi. Soitettiin nilanille ja saatiin asetuksia vaihdettavaksi yms. Eikä vaan auttanut mitä tahansa teki. Sähkömittari pyörisi aina vaan enemmän ja enemmän.

Pitkän jankkauksen jälkeen saatiin vaadittua nilanilta huolto paikalle. Ja heti 2min tutkimisen jälkeen huoltomies sanoi puhaltimet. Eikun autosta uudet puhaltimet paikalleen ja johan alkoi torppa lämpenemään. Pahimmillaan yön ajan puhallus oli + 5 astetta koko ajan. Ihan sama kuinka paljon takkaa lämmitti kun kone heitti lämpimän ilman ulos vaikka viilennykset yms. Pois päältä.

Ne kenellä on ongelmia ottakaa yhteyttä nilanille ja vaatikaa huoltoa tarkastamaan onko puhaltimet oikeat. Ja kyllähän ne sieltä nilanilta tietää heti missä koneissa on väärät puhaltimet kun antaa laitteen tiedot sinne.

Sähkönkulutus tippui vaihdon myötä yli 66% päivässä.

Paljonko oli kulutus ennen vs nyt?

Kuinka lämmintä nyt tulee?

Itsellä tupa termarien mukaan +19-21°
Takkaa poltetaan joka toinen pv.
Joulukuun kulutuksen keskiarvo 49kwh

Arvot otettu 30.12.22 Kulutus tällöin oli 39.4 Kwh
T1 = 3°
T2 = 29°
T5 = 33°
T6 = -5.2°
T10 = 20.5°

Lattian lämmöt min 26° max 31°
Lämmöt päällä vain tietyissä huoneissa(märkätilat).
 

Skata

Vakionaama
Iv-asioita….vaihdoin eilen Jatkuva2:lle, kun ulkona oli +5-6°. No tuo jäi tietenkin päälle ja nyt ulkona on pakkasta -6,4°. Talvi pien käytössä ja aloin katselemaan mitä lämpötiloja laite tarjoaa. Talvi pien:hän vähentää poistopuhalluksen tehon 1:lle (näkyy näytä data -valikosta), vaikka päänäytön pyynti onkin >2<. Lauhduttaja on +37° (normisti esim. Talvi iv:llä pyörii +32° paikkeilla. Vakiomittausventtiilistä olohuoneessa tulee 30,1 asteista ilmaa kämppään, tämä on useamman asteen normaalia lämpimämpää ilmaa. Huonelämpötila +20,2°.

Iv-tehostuu mm. ruokaa laittaessa ja kohta takkaa polttaessa. Mutta tuli mieleen, että voisiko tuota Jatkuva2 + talvi pien yhdistelmää käyttää surutta esim. päivisin, kun ollaan töissä :hmm:Kosteuskuormaa ei aamulla tule, kun ei suihkussa käydä. Iv on alipaineinen vaikka ei yhtä tehokkaasti käykään kuin 2/2 teholla. Ajatus tuossa olisi, että kämppä ei ehkä viilenisi yhtä paljon päivän aikana ja kotiin tullessa voisi laittaa vaikka Talvi-iv:lle. Toisaalta lauhduttajan lämpötila olisi pitkin päivää normia selvästi korkeampi, onko tuosta haittaa koneelle? Osaako laite nostaa talvi-pien asetuksella poistoa, jos lauhdutin tuosta vielä lisää lämpenisi? Mitäs mieltä raati on?
 

Liitteet

  • 00AA3DC1-63C0-4F56-9485-37635AF80E88.jpeg
    00AA3DC1-63C0-4F56-9485-37635AF80E88.jpeg
    110,1 KB · Katsottu: 120
  • 3A73CDDA-E945-43B0-8A20-5162E090FB14.jpeg
    3A73CDDA-E945-43B0-8A20-5162E090FB14.jpeg
    44,1 KB · Katsottu: 91
  • BD23D33E-16CC-4682-A8A1-4395D3D7472F.jpeg
    BD23D33E-16CC-4682-A8A1-4395D3D7472F.jpeg
    191,2 KB · Katsottu: 98
Talvi pien:hän vähentää poistopuhalluksen tehon 1:lle (näkyy näytä data -valikosta), vaikka päänäytön pyynti onkin >2<. Lauhduttaja on +37° (normisti esim. Talvi iv:llä pyörii +32° paikkeilla. Vakiomittausventtiilistä olohuoneessa tulee 30,1 asteista ilmaa kämppään, tämä on useamman asteen normaalia lämpimämpää ilmaa.
Tämä mielenkiintoista.
Osoittaako että pienemmälläkin poistomäärällä saadaan laitteesta irti jopa enemmän lämpöenergiaa tuloilmaan, vaikka sanotaan että laite elää poistoilmasta. No niinhän se tietysti tekeekin. Miten paljon tuloilmamäärä tipahti?
Pitääpä itsekin plussan ulkokeleillä laittaa testiksi iv Jatkuva2:een.
 

Vbee

Jäsen
Täällä mennään IV tasapainossa kesät ja talvet. Talvella poisto 33% ja tulo 33%. Kesällä poisto 53% ja tulo 53% (iv pöytäkirja mitoitusarvot).

Olen ajatellut että suurinpiirtein saman verran se ottaa poistoilmasta energiaa pienemmälläkin ilmamäärällä, mutta jäteilma vaan menee kylmemmäksi ja sulatuksia tulee sen myötä useammin. Mielummin kuitenkin ottaa sen korvausilman venttiileistä kuin alipaineistettuna rakenteista
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Tämä mielenkiintoista.
Osoittaako että pienemmälläkin poistomäärällä saadaan laitteesta irti jopa enemmän lämpöenergiaa tuloilmaan, vaikka sanotaan että laite elää poistoilmasta. No niinhän se tietysti tekeekin. Miten paljon tuloilmamäärä tipahti?
Pitääpä itsekin plussan ulkokeleillä laittaa testiksi iv Jatkuva2:een.
Kyllä se plussakelillä ja vielä nollan tuntumassa varmaan juurikin toimii noin, sitten pakkasella alkaa ykkösteholla höyrystin jäätymään ja sulattelemaan, jolloin lauhdutin myös kylmenee ja lämpenee (sulatuksista) vuoronperään, mikä ei taas ole varmaan kaikkein optimaalisin tälle laitteelle. Olen ymmärtänyt energiakulutuksen, käytännön toiminnan ja Nilanin tuntevan huollon kautta, että kun höyrystin (tai siis sen pinnan lämpötilaa mittaava anturi) pyörii - 3 ja +3 välissä, laite toimii optimallisimmin. Käytän jatkuva iv:tä aina plussakelillä että tulo ja poisto olisivat tasaiset, mutta en anna iv:n tipahtaa ykköselle (talvi pien off) koska meillä se vaan ei toimi. Toki lauhdutin nousee plussakelillä talvi-iv:ssäkin sen verran, että se tasaa tulon ja poiston käyrän mukaan.

Ilma määristä taitaa (erilaiset talojen kesken) olla paljon kiinni, kenellä ykkös/kakkosteho toimii paremmin, kenellä taas laite ei saa tarpeeksi poistoilmaa. Meillä ykkösellä selvästi ei saa tarpeeksi heti kun liikutaan nollan ulkoilmasta alaspäin, tänne on iv-määrät mitoitettu asennoille 1,2 ja 3 (2 on se mitoitettu iv määrä, 1 siitä 30% vähennys litramäärissä, 3 30% tehostus). 4 asento oli alkuun täydet 100% puhalluksissa, ja siihen saisi liittää takkatoiminnon. Meillä ei sellaista ole, joten olen itse laittanut 4 kohtaan omat iv prosentit niin, että ne ovat noin puolivälistä 1 ja 2 prosenteista. Tällä 4 ilmanvaihtomäärällä ajettaessa voin käyttää jatkuvaa iv:tä pikkupakkasellakin ihan hyvin ilman sulatuksia. Ja talvi iv:ssä paine-ero tasoittuu. Isommilla pakkasilla - 20 kieppeillä tarvii sitten sen 2 iv:n tai höyrystin jäätyy jatkuvasti (se voi joskus olla aikamoinen jääpallokin).

Jos käytän tuota 4 asetusta, niin laitan tehostuksen suihkuttelujen yhteydessä vähäksi aikaa. Muutenhan sisätilojen kosteusprosentti on todella pieni talviaikaan, joten olen juurikin pohtinut, että ei sen iv:n ole pakko sillä kakkosella käydä aina talvella. Tämä menee vähän siihen samaan keskusteluun, jota täällä välillä käydään, ettei ilma vaihtoon saisi itse koskea. Niin tai näin, teet aina väärin. ;)
 
Noin on omaani merkattu.

Mulla on mittaukset tehty prosenteilla 62%!
Jos pidän ilmanvaihdon asetuksella Jatkuva, putoaa tuloilman lämpötila noilla prosenteilla ja näillä keleillä (-2.5) 14.5 asteeseen. Talviasetuksella alipaine on melkoinen. Pinta-alaa on 110m2, olohuoneen korkeus 3m, muualla normaali.

Oon kyllä ajanut pienemmillä prosenteilla, tuntuu että kahdelle hengelle on riittänyt kevyempikin ilmanvaihto.
 

Liitteet

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    138,3 KB · Katsottu: 168

jmaja

Hyperaktiivi
Mulla on mittaukset tehty prosenteilla 62%!
Jos pidän ilmanvaihdon asetuksella Jatkuva, putoaa tuloilman lämpötila noilla prosenteilla ja näillä keleillä (-2.5) 14.5 asteeseen. Talviasetuksella alipaine on melkoinen. Pinta-alaa on 110m2, olohuoneen korkeus 3m, muualla normaali.
Varsin alipaineinen on jo suunnitelma ja mitattu vielä enemmän. Miksi noin valtava ilmamäärä? 110 m2 kämppään pitäis riittää n. 40 l/s suositusten mukaiseksi ja kahdestaan pärjää varmasti pienemmälläkin. Onko tuolla samassa huoneessa sekä poisto että tulo vai onko vain haluttu poikkeuksellisen suuri IV?

Ei Nilan kompuran teho riitä noin suurille ilmamäärille talvella.
 
Varsin alipaineinen on jo suunnitelma ja mitattu vielä enemmän. Miksi noin valtava ilmamäärä? 110 m2 kämppään pitäis riittää n. 40 l/s suositusten mukaiseksi ja kahdestaan pärjää varmasti pienemmälläkin. Onko tuolla samassa huoneessa sekä poisto että tulo vai onko vain haluttu poikkeuksellisen suuri IV?
OH ja K on yhdistetty, siinä tilassa on sekä tulo- että poistoventtiilit, muissa tiloissa jompikumpi.

Kuutioita näyttäisi olevan laskennan lähtötiedoissa seuraavasti:
Rakennuksen ilmatilavuus (m³): 324

Laskennassa oli käytetty poistoilmamääränä 54 l/s. En tiedä, miksi mittauksessa on käytetty poistoilmalle suunnitteluarvona 67 l/s.
Kuten moni on tällä foorumilla todennut, arvoja tunnutaan vedettävän hihasta. Hyvää tässä on kuitenkin se, että ainakin jollain arvoilla on mittauksia tehty.
 

jmaja

Hyperaktiivi
OH ja K on yhdistetty, siinä tilassa on sekä tulo- että poistoventtiilit, muissa tiloissa jompikumpi.

Kuutioita näyttäisi olevan laskennan lähtötiedoissa seuraavasti:
Rakennuksen ilmatilavuus (m³): 324

Laskennassa oli käytetty poistoilmamääränä 54 l/s
Tuo on normitilanne. Joissain taloissa on lähes kaikissa huoneissa sekä tulo että poisto, jolloin tarvitaan tuplamäärä IV:tä.

Tilavuuden perusteella sopiva IV olisi 45 l/s ja neliöiden 39 l/s. Noihin voi tulla lisää useista makuuhuoneista jne., mutta yleensä tuo riittää jo ko. kokoluokan asunnossa.
 

Mirkku

Tulokas
Mulla on keväällä 2022 valmistunut talo, asuinpinta-alaa on 114,5 m2 ja huonekorkeus on 2,65 m eli kuutioina 303 m3.
Käytössä on Nilan EC9, uponorin lattialämmitys ja Daikinin ILP.

Ilmanvaihdon tehokkuutta ihmettelin jo kesällä ja kun ilmat viilenivät, niin uusi talo tuntui epämukavalta ilmanvaihdon takia.

Sähköinssinä tutustuin tarkemmin tehtyihin IV suunnitelmiin ja tulin laskelmien kautta siihen tulokseen, että ilmanvaihdon kuutiot oli mitoitettu koko talon kuutioille eli 400:lle, jotka on kirjattu arkkitehtikuviin. Siis ei oltu mitoitettu käytössä olevan huonekorkeuden mukaan ! Nyt on korjattu.

Talviasetuksella talo menee alipaineiseksi ja tämä on sinällään ikävää, ettei tätä ole tuotu esitteissä selkeästi tietoisuuteen. Olen laskenut ilmanvaihdon käyrää alaspäin oletusarvoista, jotta tulopuhallin säätyisi lähemmäs kakkosnopeudelle lauhduttimen lämpötilan mukaisesti. Oisi mielenkiintoista tietää, miten muissa PILPeissä tämä on hoidettu.
Yleisesti ottaen olen käyttänyt aika paljon aikaa selvittääkseni ja testaillut laitteiston toimintaa. Käytössä oleva wifi liitäntä on helpottanut seurantaa lukuun ottamatta trendipiirtoja, jotka taas toimivat monen päivän viiveellä.
 

mattuome

Tulokas
Voiko olla, että 2019 asennetussa laitteessa ei ole legionella ohjelmaa? En löydä asetuksista ainakaan mistään. Onko vain niin, että hälyttää jos lämmöt ei ole olleet riittävät, mutta ei ole mitään erillistä ohjelmaa siihen? Ohjain tämän näköinen
1673094826353.png
 

Skata

Vakionaama
@mattuome löydöt legionella-ajon huoltovalikosta, jossa voit määrittää ajankohdan (viikonpäivän). Kelaa ensin valikko alas (viimeisenä kielivalikko). Tämän jälkeen paina yhtäaikaa ENTER ja nuoli alas 10 sekunnin ajan. Irrota ja paina nuoli alas, huoltovalikko on ilmestynyt selattavaksi. Legionella on lämm.vesi valikon alla.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Energiansäästö mielessä ajattelin hyödyntää foorumin parviälyä, eli mitkä olisi oikeat asetukset, että Nilan toimisi seuraavalla tavalla:

- Ympäri vuoden Auto-asetus päällä
- +5 asteessa Talvi-IV asetus päälle
- +/- 0 asteessa IV 1 asetukselle
- +5 asteessa Kesä / Jatkuva (mikä noidenkin ero on?) IV tasolle 2
- Huonelämpötila yli +23 asteessa Viilennys päälle
- Kosteus iso ainoastaan ainoastaan kesä-/jatkuva IV-asetuksella

Ja viimeinen olisi tietenkin huonelämpötilan pyynnön tiputus asteittain automaattisesti pitäen esim. huonelämpötilan max 23 asteessa.

Onnistuuko tuollainen jollain HA-virityksillä?
Osan varmaan saisi suoraan Nilanin säädöistä, mutta menee jo pää pyörälle pelkästä ajatuksesta kaikkien kesä/talvi ja pien-iso asetusten kanssa ja mikä toiminto estää sitten toista toimimasta oikein

Noi asetukset kun saisi kohdalleen niin ei tarvis veivaa vehjettä lähes lainkaan. Nyt on hyväksi todettu tuollaiset asetukset sopivan omaan kämppään. ILPpiä toki joutuu veivaamaan sen verran, että nostaa pyyntiä pakkasten kiristyessä.
 

Skata

Vakionaama
@punppumies
Itse veivaan vain Jatkuva2 / Talvi iv:n välillä eli keskimäärin 2 x vuodessa. Toki jos tulee äkillinen selvä kylmä / lämmin jakso niin voi olla, että joutuu tuon tekemään 4 x.

Itselläni käytössä Auto ja viikko-ohjelma. Tuota viikko-ohjelmas tarvittaessa päivitän. Kämpän ollessa tyhjänä, lämpötila menee pienemmälle, tarvittaessa voi vaikka iv:tä tiputtaa jne. Viilennysasetukset kun laittaa ok omasta valikostaan, niin laite kyllä lähtee viilentämään esim. kun haluamasi 23° ylittyessä.

Takkaa / saunaa polttaessa joutuu kyllä iv:tä räpläämään. Takkakytkimen teho 2 on liikaa saunaa lämmittäessä, kun palaa niin joutuu tiputtamaan 1:lle. Mutta muuten en laitteen säätöihin ole koskenut.

Hyödynnä viikko-ohjelmaa, noita tais saada parikin eri tuonne luotua. Mutta täydellisesti ei viikko-ohjelmallakaan laitetta saa ohjattua, tai onko uuden mallin kosteusvalikko ohjelmoitavissa viikko-ohjelmassa?
 

Magirus

Jäsen
Energiansäästö mielessä ajattelin hyödyntää foorumin parviälyä, eli mitkä olisi oikeat asetukset, että Nilan toimisi seuraavalla tavalla:

- Ympäri vuoden Auto-asetus päällä
- +5 asteessa Talvi-IV asetus päälle
- +/- 0 asteessa IV 1 asetukselle
- +5 asteessa Kesä / Jatkuva (mikä noidenkin ero on?) IV tasolle 2
- Huonelämpötila yli +23 asteessa Viilennys päälle
- Kosteus iso ainoastaan ainoastaan kesä-/jatkuva IV-asetuksella

Ja viimeinen olisi tietenkin huonelämpötilan pyynnön tiputus asteittain automaattisesti pitäen esim. huonelämpötilan max 23 asteessa.

Onnistuuko tuollainen jollain HA-virityksillä?
Osan varmaan saisi suoraan Nilanin säädöistä, mutta menee jo pää pyörälle pelkästä ajatuksesta kaikkien kesä/talvi ja pien-iso asetusten kanssa ja mikä toiminto estää sitten toista toimimasta oikein

Noi asetukset kun saisi kohdalleen niin ei tarvis veivaa vehjettä lähes lainkaan. Nyt on hyväksi todettu tuollaiset asetukset sopivan omaan kämppään. ILPpiä toki joutuu veivaamaan sen verran, että nostaa pyyntiä pakkasten kiristyessä.
Tuollaisen saa tehtyä HA:lla tai openHABilla suoraan käyttöliittymässä tai sitten automations (HA) tai rules (openHAB) tiedostossa itse koodinpätkät näpytellen. Tarvitsee toki olla toimiva modbus+Nilan viritelmä ja muutoin valmis perus integraatio pohjalla. Sitten vaan lyhyesti ja yksinkertaisesti lisätään ehdot ja niiden perusteella toimintojen suoritus. Innostuin tässä pörssisähköbuumissa itsekin vähän laajentamaan nykyistä openHABin ohjausta ja rakentelin tuonne ”rules” tiedostoon ajastetun takka- ja tehostuskytkimen. Takkakytkimellä pakotetaan tulo +5% ja poisto -5% valituksi ajaksi. Vielä pitäisi kokeilla rakentaa sellainen ohjaus, että saisi esim. 2-nopeuksien puhallustehoja laskettua etänä huoltovalikosta. Ja jos sen saisi toiminaan, voisi senkin toiminnon automatisoida lämpötiloihin perustuen järkevillä ehdoilla (kuitenkin niin ettei aja puhaltimia liian pienelle ja ala sulatella hullunlailla).
 

Liitteet

  • 2D19488D-5A1B-4095-A038-226B5799B169.png
    2D19488D-5A1B-4095-A038-226B5799B169.png
    200,5 KB · Katsottu: 118

jmaja

Hyperaktiivi
Mitä tarkoittaa tämä? Siis mikä kenno vaihdetaan ja mihin?
Oisko ollut MUH Ilmava eli Valloxin edeltäjä. Siinä voi kesäksi vaihtaa LTO-kennon tilalle tyhjän peltilootan, joka vain ohjaa ilmat oikeaan yhteeseen. Eli ei siirrä lämpöä poistoilmasta tuloilmaan lainkaan, jotta kesällä saisi viilempää ilmaa sisälle. Joulukuussa siis tuli ulkoilmaa sellaisenaan sisään.

Nykyisissä malleissa on ohituspelti tuota varten eli tuloilma ohjataan kennon ohi, kun ei haluta lämmöntalteenottoa.
 

vkomu22

Jäsen
Nyt on hetki menty "uusilla" säädöillä. Lämpötila ja monitorin arvot hieman fiksummat, mutta sähkönkulutus tuntuu edelleen korkealta verrattuna muiden kulutuksiin (103 neliön vuoden vanha talo, ulkoporeamme, 2 hlö, hybridiauto (joulukuussa lataus reilu 140kwh) ja nyt viimeiset 2-3kk takka ollut kovalla käytöllä (puolivaraava). Kovaa vauhtia mennään kohti 20 000kwh/vuosi kulutusta, eli jotain lienee edelleen pielessä? Ensin lämpötiloja/kulutuksia ja lopuksi koko litania asetuksia.

Joulukuu 2508kwh / keskilämpötila -2.5°C
Tammikuu toistaiseksi 11pv 940kwh:
1.1.2023 +0.7°C / 70.32kwh
2.1.2023 -1.9°C / 78.45kwh
3.1.2023 -0.7°C / 63.07kwh (T2 23.9°C / T5 28.1°C / T6 4.0°C / T10 20.1°C / T11 65.5°C / T12 60.8°C / T14 29.7°C)
4.1.2023 -3.5°C / 85.48kwh
5.1.2023 -10.3°C / 109.60kwh
6.1.2023 -9.7°C / 106.08kwh
7.1.2023 -6.9°C / 104.14kwh
8.1.2023 -6.7°C / 85.74kwh
9.1.2023 -4.2°C / 90.75kwh
10.1.2023 -2.0°C / 83.00kwh
11.1.2023 +1.7°C / 62.46kwh

Haluttu lämpötila 28°C

Näytä data:
Nykytila: Ilmanlämmitys
T1 ulkoilma 3.2°C
T2 tulopuh 28.7°C
T5 Lauhdutin 33.0°C
T6 Höyrystin 10.2°C
T10 poistoilma 20.9°C
T11 vesi ylä 68.0°C
T12 vesi ala 62.4°C
T14 menovesi 29.0°C
Ilmankosteus 30%
Tulopuhallin 1
Poistopuhallin 2
Toiminta Käyräohjaus
Meno min. 23°C
Meno max 36°C
Käyrä 2
Siirtymä 0
Kiertovesipumppu jatkuva

Lämminvesi:
KV lisävastus 35°C
Veden lämpötila 50°C
Max veden lämpöt 80°C
Prioriteetti vesi

Viilennys:
Viilen. asetus ja puhallus iso OFF

Kosteus:
Puhallus pieni ja iso OFF
Pieni kostus 30%

Ilmanvaihto:
Ilmanvaihto talvi
käyrä min 30°C
käyrä max 45°C
Kompressori min ja talvi pien OFF

Lämpötilasäätö:
min. kesä 14°C
min. talvi 16°C
max kesä 30°C
max. talvi 30°C
Kesä 12°C

Huolto:
Keskuslämmitys sähköinen
Integraali aika 10sec
Ulostulos Rele 7
Kiertovesipumppu 15°C

Lämminvesi
Lisävastus On
Legionella päivä Maanantai

Ilmanlaatu
Toiminto kosteus+Co2

Ilmanvaihto
Min. tulopuhallus 1
Min poistopuhallus 2
Max. poistopuhallus 4
Tulo teho 1. 35%
Tulo teho 2. 58%
Tulo teho 3. 65%
Tulo teho 4. 60%
Poisto Teho 1. 35%
Poisto teho 2. 58%
Poisto teho 3. 70%
Poisto teho 4. 40%
Käynnistysviive 0 min

Sulatus
Ilmanvaihto etäkytkin
T6 sulatus -2°C
T6 sulatuk lopet 6°C

Lämpötilasäätö
Valitse lämmönläh LP
Huone pieni OFF
Ulk.läm.Siirtymä -1°C

Jotain vinkkejä, millä kulutusta saisi vähän kuriin ilman että talo kylmänä? Nyt huoneiden lämpötilat termostaateissa 19-21°C ja pyörii siellä 18.5-21°C ilman takkaa.
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Nyt on hetki menty "uusilla" säädöillä. Lämpötila ja monitorin arvot hieman fiksummat, mutta sähkönkulutus tuntuu edelleen korkealta verrattuna muiden kulutuksiin (103 neliön vuoden vanha talo, ulkoporeamme, 2 hlö, hybridiauto (joulukuussa lataus reilu 140kwh) ja nyt viimeiset 2-3kk takka ollut kovalla käytöllä (puolivaraava). Kovaa vauhtia mennään kohti 20 000kwh/vuosi kulutusta, eli jotain lienee edelleen pielessä? Ensin lämpötiloja/kulutuksia ja lopuksi koko litania asetuksia.

Joulukuu 2508kwh / keskilämpötila -2.5°C
Tammikuu toistaiseksi 11pv 940kwh:
1.1.2023 +0.7°C / 70.32kwh
2.1.2023 -1.9°C / 78.45kwh
3.1.2023 -0.7°C / 63.07kwh (T2 23.9°C / T5 28.1°C / T6 4.0°C / T10 20.1°C / T11 65.5°C / T12 60.8°C / T14 29.7°C)
4.1.2023 -3.5°C / 85.48kwh
5.1.2023 -10.3°C / 109.60kwh
6.1.2023 -9.7°C / 106.08kwh
7.1.2023 -6.9°C / 104.14kwh
8.1.2023 -6.7°C / 85.74kwh
9.1.2023 -4.2°C / 90.75kwh
10.1.2023 -2.0°C / 83.00kwh
11.1.2023 +1.7°C / 62.46kwh

Haluttu lämpötila 28°C

Näytä data:
Nykytila: Ilmanlämmitys
T1 ulkoilma 3.2°C
T2 tulopuh 28.7°C
T5 Lauhdutin 33.0°C
T6 Höyrystin 10.2°C
T10 poistoilma 20.9°C
T11 vesi ylä 68.0°C
T12 vesi ala 62.4°C
T14 menovesi 29.0°C
Ilmankosteus 30%
Tulopuhallin 1
Poistopuhallin 2
Toiminta Käyräohjaus
Meno min. 23°C
Meno max 36°C
Käyrä 2
Siirtymä 0
Kiertovesipumppu jatkuva

Lämminvesi:
KV lisävastus 35°C
Veden lämpötila 50°C
Max veden lämpöt 80°C
Prioriteetti vesi

Viilennys:
Viilen. asetus ja puhallus iso OFF

Kosteus:
Puhallus pieni ja iso OFF
Pieni kostus 30%

Ilmanvaihto:
Ilmanvaihto talvi
käyrä min 30°C
käyrä max 45°C
Kompressori min ja talvi pien OFF

Lämpötilasäätö:
min. kesä 14°C
min. talvi 16°C
max kesä 30°C
max. talvi 30°C
Kesä 12°C

Huolto:
Keskuslämmitys sähköinen
Integraali aika 10sec
Ulostulos Rele 7
Kiertovesipumppu 15°C

Lämminvesi
Lisävastus On
Legionella päivä Maanantai

Ilmanlaatu
Toiminto kosteus+Co2

Ilmanvaihto
Min. tulopuhallus 1
Min poistopuhallus 2
Max. poistopuhallus 4
Tulo teho 1. 35%
Tulo teho 2. 58%
Tulo teho 3. 65%
Tulo teho 4. 60%
Poisto Teho 1. 35%
Poisto teho 2. 58%
Poisto teho 3. 70%
Poisto teho 4. 40%
Käynnistysviive 0 min

Sulatus
Ilmanvaihto etäkytkin
T6 sulatus -2°C
T6 sulatuk lopet 6°C

Lämpötilasäätö
Valitse lämmönläh LP
Huone pieni OFF
Ulk.läm.Siirtymä -1°C

Jotain vinkkejä, millä kulutusta saisi vähän kuriin ilman että talo kylmänä? Nyt huoneiden lämpötilat termostaateissa 19-21°C ja pyörii siellä 18.5-21°C ilman takkaa.
Keskuslämmitystä voisi ajaa käyrällä 1. Onhan tuloilmasuodatin vaihdettu tiiviimpään malliin kuin koneen mukana tuleva? Sulatusvalikossa laita ilmanvaihtoon ei mitään ja t6 sulatus -4. Kyllä tuo poreallas taitaa myös syödä sen verran ettei voi muihin vastaaviin ihan verrata...
 

jmaja

Hyperaktiivi
T1 ulkoilma 3.2°C
T2 tulopuh 28.7°C
T5 Lauhdutin 33.0°C
T6 Höyrystin 10.2°C
T10 poistoilma 20.9°C
Tuossa pistää silmään varsin vähäinen poistoilman viilenemä jäteilmaksi, joka lienee ainakin yhtä lämmintä kuin T6 Höyrystin. Tuloilma kuitenkin lämpenee mukavasti 25 C. Joko kompurassa on vikaa tai sitten poistoilmamäärä on tolkuton ja vastaavasti tuloilmamäärä varsin pieni.

Tuonhan pitäisi toimia COPilla 3-4 varmaankin. Siis poistoilmasta otetaan 3-4 "osaa" ja tuloilmaan palautetaan 1 "osa" enemmän el 4-5 "osaa". Lämpötiloiksi laskettuna poistoilmasta otetaan n. 10 C, jolloin tuloilman pitäisi lämmetä vain n. 13 C tai hiukan alipaineisena n. 15 C. Mutta se lämpeää 25 C. Tai paremminkin poistoilman pitäsi viilentyä reilusti yli 15 C eli lähelle nollaa.

Jos on todella reilusti alipaineinen eli Nilan jo tuossa himmaa tuloa, pitäisi poistoilmasta ottaa n. 1500 W, jolloin 10 C vastaisi reilusti yli 100 l/s virtaamaa. Jotain siis mättää!

Edit: COP-höpinät väärin yllä eli 3-4 tarkoittaa, että 2/3-3/4 otetaan poistoilmasta ja loput kompuran sähkötehosta. Lämpötilat ei tuosta juuri muutu.
 
Viimeksi muokattu:

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Joo samaa mieltä edelliseen, höyrystin - >jäteilma liian lämmintä, sen pitäisi pyöriä nollaa lähempänä. Onkohan ilmamäärät mitoitettu melko suuriksi? (Toki esim suihkun jälkeen höyrystimen arvo hetkeksi voi nousta.)

Kokeile @vkomu22 ajaa ykköspuhallinnopeudella konetta vaikka päivä, vaikuttaako tulo- ja poistoilman tai höyrystimen arvoihin?
 

Ali Koo

Jäsen
Ilmanvaihto
Min. tulopuhallus 1
Min poistopuhallus 2
Max. poistopuhallus 4
Tulo teho 1. 35%
Tulo teho 2. 58%
Tulo teho 3. 65%
Tulo teho 4. 60%
Poisto Teho 1. 35%
Poisto teho 2. 58%
Poisto teho 3. 70%
Poisto teho 4. 40%

Onhan ilmamäärät säädätetty ja mitattu oikein?
Ja millä puhallinnopeudella se on tehty?

Omaan silmään sulla on aika kovat prosentit jo kakkosnopeudella ja samat prosentit(1 ja 2-nopeudet) tulo- ja poistopuolella herättää myös pientä epäilystä, että on kuristamalla säädetty, eli oiottu hommassa.

Menee harakoille paljon lämpöä jos on liian kovat ilmamäärät ja kylmällä jäähdyttää turhaan kämppää.

Itsellä about saman kokoinen kämppä viiden hengen ilmamäärillä ja puhaltimissa about 10% vähemmän vauhtia, kuin sun 2-nopeudella. Silti olen pienentänyt talveksi vielä 5% tuloa ja poistoa, kun tuntuu menevän jäteilman mukana turhaa lämpöä ja sisäilmakin menee kovin kuivaksi.

Edit: Mun kone on kai vuodelta 2010, joten en tiedä onko puhallinnopeudet vertailukelpoisia uudemman version kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Magirus

Jäsen
Täällä kanssa pakkasjakson jälkeen ensimmäistä kertaa koneen elinkaaren aikana ollut muutaman päivän höyrystin +5..7C astetta. Ainut muutos on ilppi tuottamassa lisälämpöä. Voiko lämpöä olla nyt sitten niin paljon tarjolla poistoilmassa, että osa menee harakoille. Tänään tarkoitus muutenkin avata pellit ja tsekata että kaikki ok, kun lisään kompressoritilaan zigbee vuotovahdin.
 

Ali Koo

Jäsen
Mulla viime päivinä höyrystin ollut pääasiassa 1-2 astetta ulkolämpötilaa korkeampi. Onpa jossain vaiheessa ollut asteen kylmempikin ulkolämpöön verrattuna. Erillistä jäteilmakanavan lämpöanturiahan tässä ei ole.

Karkeasti kai niin, että mitä enemmän saa jäähdytettyä jäteilmaa, niin sen paremmin saa lämmön talteen.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Karkeasti kai niin, että mitä enemmän saa jäähdytettyä jäteilmaa, niin sen paremmin saa lämmön talteen.
Kyllä ja varsinainen lämmitys muulla kuin sähköllä alkaa vasta jäteilman mennessä ulkoilmaa kylmemmäksi. Muutoin kyse on vain lämpöhukan vähentämisestä ja kompuran sähkön tuottaman hukkalämmön tuomisesta sisälle.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Sisälämpötilaan suhteutettuna mielestäni hieman korkea kulutus :hmm:
Täällä meni ILPn avustuksella 25 kWh, pyyntinä 22 astetta ja puhallus tiputettu 2-tasolle. Sisälämpötila n. 21,5 C

Aloin tarkastelemaan näin etänä myös mitä se PILP puuhaa siellä kotona näin plussakelillä ja huomasin samaa käytöstä - eli ilmeisesti lepuuttelee kompuraa vaikka pyynti 30 astetta?? :oops:

Melko tarkalleen tuon käyrän muutoksen kohdalla meni plussalle. Muutin IV:n tasolle 2 (talvi) tuossa kohtaa ja ajattelin, että johtuu jostain syystä siitä, mutta nyt se on jo vuorokauden ollut tasolla 1 takaisin ja sama jatkuu.
Olisiko jollain tietoa mikä asetus pielessä? Pitää nimittäin etänä ohjeistaa vaimoa toimenpiteisiin - eihän toi nyt noin voi mennä plussakeleillä!

katso liitettä 83984

EDIT:

Vettä hän näköjään siellä omatoimisesti lämmittelee 66 asteesta 69 asteeseen vaikka veden pyyntilämpötila 45 astetta. Muistaakseni prioriteetti oli tulo eikä vesi.
Kiva kun ILP:llä saa sitten paikata tota sisään tulevaa 5 asteista ilmaa, koska hän tekee vettä vaikka ei oo pyydetty. :mad:

katso liitettä 83987

Siirsin oman postauksen tuolta kulutusgallupista ja jatkan täällä.

Sain etäopastettua nyt sitten vaimoa ja vähän enemmän dataa kuin mitä Nilanin gateway antaa tänne kauas etänä.

Vaihdoin nyt jatkuvalle IV:lle ja annan mennä tasolla 2.

Komp min nostin 10 asteeseen niin ei pitäisi ainakaan ulkolämpötilasta johtua kompuran stoppi. Se oli siis Off asennossa.

Lisäksi kokeiluluontoisesti laitoin IV-valikosta Talvi Pien asetukselle 1 ja lämpötilaksi -2, eli parin asteen pakkasella toisin sanoen tiputtaa IV jatkuvan tasolle 1.

Viikko-ohjelmat oli offilla kuten oletinkin.

Katsotaan muutaman tunnin päästä loppuuko tuo sekoilu ja käyrä näyttäisi tasaista lämpöä ton katkeilevan sijaan.

———

Ja tuolta kulutusgallup topicista tulikin @Magirus vastaus toiseen asetus-ihmettelyyn jota harkitsin eli Nilanin HA integraatiosta. Kattelin jo vähän halpoja Dellin minibokseja.

Tiedätkö @Magirus vaatiiko tuo erillisen Modbus adapterin vai toimiiko toi Nilanin gateway suoraan Modbus>RJ45 boksina?

Entä ootko järkänny etäohjauksen ja jos olet niin sen jonku maksullisen Nabu Casa Cloudin-vaimikäsenytoli vai suoraan port forwardilla reitittimestä? Koen et melko turha kapistus tuo HA ilman etäohjausta, mutta en vaan millään halua ryhtyä siihen port forward leikkiin. Tuntuu, että saa aina tapella ja kikkailla…
 

Magirus

Jäsen
Siirsin oman postauksen tuolta kulutusgallupista ja jatkan täällä.

Sain etäopastettua nyt sitten vaimoa ja vähän enemmän dataa kuin mitä Nilanin gateway antaa tänne kauas etänä.

Vaihdoin nyt jatkuvalle IV:lle ja annan mennä tasolla 2.

Komp min nostin 10 asteeseen niin ei pitäisi ainakaan ulkolämpötilasta johtua kompuran stoppi. Se oli siis Off asennossa.

Lisäksi kokeiluluontoisesti laitoin IV-valikosta Talvi Pien asetukselle 1 ja lämpötilaksi -2, eli parin asteen pakkasella toisin sanoen tiputtaa IV jatkuvan tasolle 1.

Viikko-ohjelmat oli offilla kuten oletinkin.

Katsotaan muutaman tunnin päästä loppuuko tuo sekoilu ja käyrä näyttäisi tasaista lämpöä ton katkeilevan sijaan.

———

Ja tuolta kulutusgallup topicista tulikin @Magirus vastaus toiseen asetus-ihmettelyyn jota harkitsin eli Nilanin HA integraatiosta. Kattelin jo vähän halpoja Dellin minibokseja.

Tiedätkö @Magirus vaatiiko tuo erillisen Modbus adapterin vai toimiiko toi Nilanin gateway suoraan Modbus>RJ45 boksina?

Entä ootko järkänny etäohjauksen ja jos olet niin sen jonku maksullisen Nabu Casa Cloudin-vaimikäsenytoli vai suoraan port forwardilla reitittimestä? Koen et melko turha kapistus tuo HA ilman etäohjausta, mutta en vaan millään halua ryhtyä siihen port forward leikkiin. Tuntuu, että saa aina tapella ja kikkailla…
Tuohon Nilanin gateway kysymykseen en osaa vastata suoriltaan. Itsellä toimivat combot ollut RS485->USB-adapteri (tällä hetkellä openhabin kanssa ajossa) sekä Wavesharen RS485->ethernet -adapteri (testattu HA:ssa Nilan integraation kanssa).

Openhabissa on ilmainen pilven kautta käytettävyys (myopenhab.org) ja HA:ssa maksullinen Nabu Casa-vaimikäseoli. Molemmat käytössä tällä hetkellä, jälkimmäinen kuukauden trialina.

Oma hommansahan noissa molemmissa on, mutta lopulta palkitsee kun on pystyssä. Ja ympärille voi sitten alkaa rakentaa muutakin kivaa. HA lienee suoraviivaisempi ja helpompi kiitos hyvän veistan tekemän integraation. Olen kustomoinut (ja kääntänyt) openhabin alkuperäistä niin paljon, etten jaksaisi harjoitella samoja HA:n puolella.
 
Back
Ylös Bottom