Nilan ec9, asetukset, ihmettelyä

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Eikös tää laite aina lämmitä vettä kun se lämmittää tuloilmaa. Eli kylmäainepiiri ei koskaan tiputa vesi-kiertoa pois, vaan menee aina läpi sitä kautta. Elikkäs tuloilman lämmitykseen riittää tehoa sitten vasta kun vesi on tarpeeksi lämmintä, jolloin energiaa ei huku enää matkalla "kylmän veden lämmitykseen".

Et siis voi mitenkään valita kumpaa lämmitetään. Aina kun lämmittää ilmaa, niin lämmittää myös vettä.

Tässä ylhäällä on ollut sellaisia viestejä, jossa on kirjoteltu sekavasti asiasta.
Kuka minkäkin kokee sekavana. Kyllä laite lämmittää aina vettä samalla kuin ilmaakin, mutta tässä onkin keskusteltu juuri siitä, miten valikon prioriteetti vesi vs tulopuh vaikuttaa missäkin asetuksessa. Se on tosi sekavaa ihan Nilanin käyttäjällekin, ja vielä vaikeampaa sitä on yrittää kirjoittaa auki, mutta niin se toimii.

Tuo on vähän yksinkertaistettu, että "tuloilman lämmittämiseen riittää tehoa vasta kun vesi tarpeeksi lämmintä", koska voit itse ensinnäkin valita sen t12 tavoitelämpötilan, mihin asti veden lämmitys vie enemmän lämmityskapasiteettia. Siihenkin asti kyllä tuloilman tulee myös jonkin verran lämpöä, muttei niin paljoa kuin sitten sen jälkeen kun vesi t12 on saavuttanut halutun arvon. Tästä on keskusteltu yllä, että jos tuon arvon t12 laittaa todella alas, niin tuloilmaa lämmitetään isommalla kapasiteetilla aikaisemmin kuin jos t12 olisi korkealla (vrt t12 arvo 30 astetta tai t12 50 astetta).

Toisekseen edellä on keskusteltu siitä, että jos laite suuren osan ajasta lämmittää sekä tuloilmaa että vettä niin tehokkaasti, ettei t12 oikeastaan edes välttämättä aktivoidu koska käyttöveden lämpö ei tipu juuri koskaan niin alas kuin mitä sen lämmitys pyyntö on. Silloinhan edelleen laite lämmittää kyllä sitä vettä siinä samalla kuin tuloilmaakin, mutta vesi lämpiää vähän hitaammin kuin siihen t12 pyyntöarvoon asti.

Kolmanneksi on keskusteltu mitä valinta prioriteetti vesi vs tuloilma tekee laitteessa, ja silläkin todellakin on funktionsa jota on avattu edellä. Jos valitset priorit vesi, niin tietyllä iv asetuksella (kesä/talvi) laite laittaa enemmän kapasiteettiaan veden lämmitykseen ja tiputtaa tuloilman puhallusvoimakkuutta niin kauan kun veden lämmitys pyyntö t12 on voimassa. Jos valitsee prioriteetti tuloilman niin tulopuhallus pysyy tasapainossa vaikka veden lämmitys pyynti t12 olisi päällä ja laite vaan vähän hitaammin lämmittää vettä. Asetus vaikuttaa myös viilennys käytössä.

Kyllä näitä saa ihan rautalangasta vääntää auki käytännön toimintoihin, että tajuaa asetuksia, mikä vaikuttaa mihinkäkin, sen se huonohko ohjekirja tekee.
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Ja tähän uskaltaa siis laittaa 28c? Ei tarkoita että laite pyrkisi lämmittämään kämppää 28 asteeseen vaan sillä saadaan vain kompura pysymään talvella varmasti päällä?

Mihin lukemaan tämä tulisi sitten asettaa lämmityskauden ulkopuolella?
Joo ei se saavuta sitä talvikaudella mutta tämä takaa sen, että kompressori ei sammu, jolloin lämmöntalteenotto/tuloilman lämmitys toiminto pysyy päällä koko ajan. Sitten kun ei ole enää pakkasia keväällä, niin voi laittaa sellaisen lämpötilapyynnin kuin mitä haluaa että kämpässä on lämmintä: esim 21 tai 22, se on vähän mieltymyksistä kiinni. Silloin kompressori sammuu eikä turhaan lämmitä enää sisätiloja tuloilman kautta, kun lämpötilapyyntö on saavutettu. Iv toimii kyllä edelleen mutta tuo ulkoilmaa sisään eikä lämmitä sitä. Kun vettä lämmitetään (siihen asti mihin olet t12 arvon asettanut) , on kompressori päällä ja tuloilma tulee myös lämpimämpänä samalla.
 
Viimeksi muokattu:

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Ja jos haluaa sekoittaa pakkaa ja kuten olen ehkä hieman pitkästi selittänyt tuossa aikaisemmin niin:

Kompressorin pakkokäynti onnistuu myös komp min asetuksella jolloin voi pitää sen lämpötilan vaikka siinä 22 asteessa jatkuvasti.

Vaatii toki sen, että tietää miten oma Nilan omassa asunnossa toimii milläkin ulkolämpötilalla.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Siihenkin asti kyllä tuloilman tulee myös jonkin verran lämpöä, muttei niin paljoa kuin sitten sen jälkeen kun vesi t12 on saavuttanut halutun arvon.
Siis tuossa on joku säätösysteemi, joka vaikuttaa siihen miten paljon tehosta menee käyttöveteen vs tuloilmaan? Miten se toimii?
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Siis tuossa on joku säätösysteemi, joka vaikuttaa siihen miten paljon tehosta menee käyttöveteen vs tuloilmaan? Miten se toimii?
T12 asetuksella säädetään sitä mihin asti kompressorin halutaan panostavan veden lämmitykseen, ja samalla lämpiää aina ilmakin. Valitsemalla priorit vesi, laite alentaa tulopuhallinta talvi ja jatkuva2/kesä iv toiminnossa(tähänkin voi vaikuttaa asetuksilla että kuinka paljon) ja vettä siis lämmitetään sitä kautta tehokkaammin siihen t12 rajaan asti. Ei myöskään voi valita että pelkkää vettä lämmitettäisiin ja ilmaa ei ollenkaan (siis kompressorilla). Ja toisaalta valitsemalla priorit tulopuh, ei laite pienennä tulopuhallinta vaikka veden lämmitys pyyntö olisi voimassa. Tämän verran siihen voi itse vaikuttaa. Kun veden lämmitys pyynnön t12 pitää alhaisena, voi vaikuttaa siihen, että saa tulopuhaltimen lämmitykseen paukkuja ns. aikaisemmin.

Ja kuten tällä uudella laitteella aika monella täälläkin on huomattu, laite pitää veden lämpötilan sen verran korkealla yleensä, että t12 voi pitää todella matalalla. (Ilmeisesti ei kaikilla mutta monella, ja riippuu varmaan myös veden kulutuksesta, meillä 4 hlö lotraamassa). Minä en kovin montaa kertaa esim. ole nähnyt t12 menevän sille asetettuun arvoon 40, jolloin käytännössä veden lämmitys pyyntö ei koskaan aktivoidu, tuloilmaa lämmitetään ja vesi lämpenee aina siinä samalla yli 60, jopa yli 70 asteeseen seuraavaksi päiväksi, kelistä riippuen. Kunnon pakkasilla (<-15) alkaa olla, että vesi ei enää jaksa lämmetä noin hyvin jos ei tulopuhaltimen anna laskea siinä tarkoituksessa (eli priorit vesi) tai käytä vastusta.

Aina molemmat, vesi ja ilma, lämpiävät. Kun t12 on saavutettu ja vedelle ei ole enää lämmityspyyntöä, niin kompressorin ollessa käynnissä lämpiää edelleen sekä vesi että tuloilma. Mutta laite ei voi valita että pelkkää vettä tai ilmaa lämmitetään, se tekee niitä molempia, sanoin kun kesällä viilennettäessä se lämmittää myös vettä aina.
 

jmaja

Hyperaktiivi
T12 asetuksella säädetään sitä mihin asti kompressorin halutaan panostavan veden lämmitykseen, ja samalla lämpiää aina ilmakin.
Tarkoitin, että laitteessa onko joku fyysinen säätösysteemi, jolla se pystyy muuttamaan tuota tehojakoa tuloilman ja käyttöveden välillä? Aiemmin olen täältä ymmärtänyt, ettei sellaista olisi, vaan kylmäaine kiertää väkisin molempien kautta samalla tavalla riippumatta asetuksista.
 

Skata

Vakionaama
Siihenkin asti kyllä tuloilman tulee myös jonkin verran lämpöä, muttei niin paljoa kuin sitten sen jälkeen kun vesi t12 on saavuttanut halutun arvon.
Oli pakko kokeilla. Vedenlämmitys. Vesi ylä +60°. Vesi ala +39°. Ulkona - 5°, sisällä +20,6°
Tulo pakotettu 1 (kuten itselläni on normiasetus). Sisään +28,1°, lauhduttaja +35°

Tulo 0 (kuten oletusasetus on). Sisään +27,0°. Lauhduttaja +47°

Pakotin tulon uudelleen päälle. Vesi ala lämmennyt +41°, lauhduttaja pudonnut +36°, sisään +29,2.

Kun veden lämmitys kohta loppuu (asetus +45°, ei +46° kuten vahingossa johonkin ketjuun kirjoitin) niin sisään tulevan ilman lämpötila tulee tippumaan n. +25 - 26° ja lauhduttaja on +32°
Eli oma vanha koneeni tuottaa itse asiassa lämpimämpää ilmaa sisään lämmittäessään vettä tulon ollessa pakotettuna päälle. Sisääntulevan ilman lämpö seuraa aika tarkkaan lauhduttaja - 7-8° kanavahäviöinä. Ja kuten jossain totesin, niin kone tuntuu jopa hieman menettäneen tehojaan, joskus tuli vielä lämpimämpää.
 

Liitteet

  • 40FF430B-8031-4635-A493-F807BB1AE797.jpeg
    40FF430B-8031-4635-A493-F807BB1AE797.jpeg
    52,7 KB · Katsottu: 90
  • 41CFD454-A11B-4F54-8753-A81BE56C7761.jpeg
    41CFD454-A11B-4F54-8753-A81BE56C7761.jpeg
    137,2 KB · Katsottu: 84
  • 3A5B3187-B900-4EA0-94CE-3336233D0ED1.jpeg
    3A5B3187-B900-4EA0-94CE-3336233D0ED1.jpeg
    135,1 KB · Katsottu: 101
  • 25D86486-A08B-4792-A40D-48DECBA2A08C.jpeg
    25D86486-A08B-4792-A40D-48DECBA2A08C.jpeg
    59,9 KB · Katsottu: 88
  • 3CB6445D-476B-4981-AC5A-E52703538E66.jpeg
    3CB6445D-476B-4981-AC5A-E52703538E66.jpeg
    52,7 KB · Katsottu: 90
  • 70E98E96-17F9-4D14-8D32-3B048F5C0E11.jpeg
    70E98E96-17F9-4D14-8D32-3B048F5C0E11.jpeg
    52,3 KB · Katsottu: 92
  • 41E87C0D-CE91-46A5-9D6E-65A558559E53.jpeg
    41E87C0D-CE91-46A5-9D6E-65A558559E53.jpeg
    59,2 KB · Katsottu: 93
  • EBC4A36D-3A29-4639-A4E9-4CBD3D759EF5.jpeg
    EBC4A36D-3A29-4639-A4E9-4CBD3D759EF5.jpeg
    142,1 KB · Katsottu: 90

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Fyysisistä systeemistä en sen tarkemmin tiedä, muuta kuin asetuksia muuttamalla saa itse jonkin verran vaikutettua miten laite milloinkin lämmittää vettä ja ilmaa, kuten edellä kirjoitettu. Tulopuhallintehon alenemisen/poiskytkemisen(mikä on Nilanin oletusasetus veden lämmitykseen, että tulopuh menisi jopa kokonaan pois nollaan talvella vettä lämmittäessä) kautta ainakin panokset menee veden lämmitykseen tehokkaimmin ilman kustannuksella.

@Skata sulla tuntuu olevan tuolla 1 teholla melko optimaaliset ilmamäärät näille keleille muutenkin, mulla ykkösellä menee liian matalaksi varmaan ilmamäärät jo kun laite alkaa helposti jäätyä ja sulatella pikkupakkasilla. Ja muutenki, nämä vanha vs uusi laite tuntuvat vähän eri tavalla toimivan ehkä juuri lauhduttimen/tulopuhaltimen/veden lämmöissä.. (?)
 
Viimeksi muokattu:

Skata

Vakionaama
Ja muutenki, nämä vanha vs uusi laite tuntuvat vähän eri tavalla toimivan ehkä juuri lauhduttimen/tulopuhaltimen/veden lämmöissä.. (?)
Joo, tuntuvat toimivan erilailla uusi ja vanha. Mulla Nilan ei ylipäätään juuri sulattele…tuota olen ihmetellyt yli 11 vuoden ajan :rolleyes: Mutta kulutus kohtuu lukemissa (takalla / saunalla tarvittaessa tuettuna, ja nykyään paneeleilla vielä omaa tuotantoa), lämmintä vettä riittää ja laitteen säätöihin ei juuri tarvitse koskea, nuo riittävät mulle:)
 

Rakentaja

Jäsen
Mielenkiintoista keskustelua.

Itselläni ei ole Nilania vaan vastaavanlainen PILP, joka lämmittää ja jäähdyttää tuloilmaa sekä käyttövettä (energiavaraajaa).

Käsitykseni mukaan laitteiden kylmäprosessin toimintaperiaate on hyvin samantapainen ellei jopa samanlainen. Omassa laitteessani (Ewarco) voi myös valita onko prioriteettina käyttövesi vai tuloilma.

Vaikka valitsisi prioriteetiksi tuloilman lämmityksen, lämmittää laite myös vettä (kuten kommenttien mukaan myös Nilankin tekee).

Kylmäprosessin järkevän toiminnan kannalta laitteen tulisi toimia näin. Kaikkea kylmäprosessin tuottamaa lämpöenergiaa on haastava siirtää pelkästään tuloilman lämmitykseen, koska muuten ilma lämpenisi liikaa.

Omassa laitteessani kuumakaasun loppulämpötila kompressorin puristuksen jälkeen jää alhaisemmaksi kun lämmitetään vettä ja tuloilmaa. Tämä tarkoittaa ”käyttöveden” (energiavaraajan) ylälämpötilan jäämistä noin 5 astetta alhaisempaan lämpötilaan, kuin jos lämmitettäisiin pelkkää vettä.

Toisin sanoen silloin kuin prioriteettina on käyttövesi kaikki lämpöteho ohjataan käyttöveden tekemiseen. Silloin kuin prioriteettina on tuloilma osa tehosta menee tuloilman lämmittämiseen.

Kun prioriteettina on tuloilma, ohjataan kylmäaine, (vasta) käyttöveden lämmittämisen jälkeen, tuloilman lämmittämiseen. Näin kylmäaineen lauhtumislämpötila alenee, koska tuloilman lämpötila on varaajan alaosassa olevan veden lämpötilaa alempi. Tämä (tuloilman lämmitys) parantaa kompressorin hyötysuhdetta.

Samalla kuumakaasun lämpötila jää kompressorin puristuksen jälkeen matalammaksi, eikä käyttöveden tekeminen ole yhtä ”tehokasta”.

Ehkä tämä kuvaus auttaa hahmottamaan paremmin myös Nilanin kylmäprosessin toimintaperiaatetta.
 

huugo

Vakionaama
Mielenkiintoista keskustelua.

Ehkä tämä kuvaus auttaa hahmottamaan paremmin myös Nilanin kylmäprosessin toimintaperiaatetta.

Minusta Nilan ei toimi näin. Nilanissa prioriteetti-asetus ei muuta enegiavirtaa - vaikuttaa ymmärtääkseni tulopuhaltimen tehoon ja kompressorin sammumiseen. Ei kaasun kiertoon.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Pitipä testata uusiksi ja olla räpeltämättä miljoonaa asetusta kerralla.
Vaikuttaa siltä, ettei tuo priorisointi tosiaan vaikuta millään tavalla laitteen toimintaan lämmityksessä. Vaikka tuo prioriteetti on siirretty uudessa laitteessa valikon "Lämmin vesi" alle niin toimintaperiaate on todennäköisesti sama kuin vanhassa ohjeessa eli vaikuttanee ainoastaan viilennyksen tehoon. Jääköön tämäkin testattavaksi sitten sinne viilennyskaudelle, joten sallittakoon tässäkin pieni virheen mahdollisuus. @Suokuokka oli siis oikeassa. Jatkan myös priorisoimalla tuloilman, koska lämmitykseen ei vaikutusta.

Mikä Nilanin malli sinulla @huugo on?
Minulla ei ainakaan tulopuhallus tai kompressorin käynti muutu priorisoinnista.

Ainoa asia minkä huomasin nyt oli se, että kun laite lopettaa veden lämmityksen niin se pysäyttää hetkellisesti kompressorin ja käynnistyy uudestaan (n. 1-2min sisällä). Olen tästä toiminnasta todennäköisesti vetänyt tuon alkuperäisen virheellisen johtopäätöksen, että lämmittää paremmin ilman kautta jos ei tee vettä. Menin varmaan katsomaan juuri tuohon väliin käyttöpaneelia eikä kompura ollut vielä päässyt täyteen tehoonsa.

Tämä tarkoittanee ainakin itselle sitä, ettei tarvitse edes miettiä tuota veden lämpötilaa vaan antaa vehkeen vaan pyöriä ympäri vuoden näillä asetuksilla. Parempi näin. Nyt on automaatti-Nilan lopullisesti valmis.

Veden lämmitys ja prioriteetti vesi:

Veden lämmitys ja prioriteetti vesi
Näyttökuva 2023-1-23 kello 0.32.36.png


Veden lämmitys ja prioriteetti ilma:

Näyttökuva 2023-1-23 kello 0.30.58.png
Näyttökuva 2023-1-23 kello 0.31.49.png


Ilmalämmitys ja prioriteetti vesi:

Näyttökuva 2023-1-23 kello 0.33.37.png
Näyttökuva 2023-1-23 kello 0.34.14.png


Ilmanlämmitys ja prioriteetti ilma:

Näyttökuva 2023-1-23 kello 0.36.04.png
Näyttökuva 2023-1-23 kello 0.35.43.png
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2023-1-23 kello 0.29.26.png
    Näyttökuva 2023-1-23 kello 0.29.26.png
    335,9 KB · Katsottu: 93
Uusi omakotitalo, 105m2, valmistunut loppuvuodesta 2022. Itse en ole vielä Nilanin asetuksiin puuttunut muutoin kuin vaihtanut ilmanvaihdon Talvi asetukselle. Nyt näyttää että tammikuun kulutus menee noin 2000kwh. Ei ole saunottu, poreallasta ei ole, uunia yms käytetty säästeliäästi, kylmäkoneet ja normaali taloussähkö. Perheen sähkönkulutus rivarissa kaukolämpö oli noin 2800kwh per vuosi ja samoilla käyttötottumuksilla vedetty nyt uudessakin asunnossa. Auton lohkolämmitin+sisä päällä vain muutaman kerran maks 1 tunti. Tuntuu tuo 2000kwh aika kovalta kun tammikuu ollut kohtuullisen lämmin. Nilan EC9 viilennyksellä pitäisi olla laitteena, en ole vielä laitteen kilvestä tarkistanut.

Nykytila: lämmitys + vesi
t1 ulkoilma -5.1
t2 tulopuh 32.4
T5 lauhdutin 35.4
T6 höyrystin 4.6
T10 poistoilma 20.9
T11 vesi ylä 67.3
t12 vesi ala 58.4
t14 menovesi 33.8
ilmankosteus 28
Tulopuhallin 1
poistopuhallin 2

Asetukset:
Toiminta On
toimintatila auto

Keskuslämmitys
Toiminta: käyräohjaus
Meno min 25
Meno max 35
Käyrä 2
Siirtymä 0
Kiertovesipumppu: jatkuva

Lämminvesi
Kv lisävastus 30
Veden lämpötila: 60
Legionella päivä: maanantai
Legionella lämpötila: 65
Prioriteetti: vesi

Viilennys
viilen.asetus de-activated
puhallus iso de-activated

Kosteus
puhallus pieni de-activated
pieni kosteus% 30%
puhallus iso de-activated
max aika 60 min


Ilmanvaihto talvi
Käyrä min 35
Käyrä max 50
Kompressori min 5
Talvi pien de-activated


lämpötilasäätö
min.kesä 14
min.talvi 16
kesä 12


Viikko-Ohjelma
käytä ohjelma de-activated

***************

Päänäytöllä lämpötilapyynti on 28c

Pistääkö näissä jokin silmään? Onko normaalia että kulutus 2000kwh kuukaudessa? T10 on melkein 21c, onko tuo ok?
 

huugo

Vakionaama
Mikä Nilanin malli sinulla @huugo on?
Minulla ei ainakaan tulopuhallus tai kompressorin käynti muutu priorisoinnista.

15v vanha käyttövettä lämmittävä. Kaivon ohjekirjasta tekstiä -tämä on minusta prioriteetti ilma vs. vesi asetuksen vaikutus.
Lisäksi toisessa asetuksessa (oliko jatkuva 2) kun veden lämmitys päällä, niin tulopuhallin teho laskee.
==> Eli puhallus ja kompressoin käynti muuttuu ohjauksen muuttuessa. Mutta energiavirtakierros on ihan sama.

1674455178451.png
 

Liuhu

Jäsen
Uusi omakotitalo, 105m2, valmistunut loppuvuodesta 2022. Itse en ole vielä Nilanin asetuksiin puuttunut muutoin kuin vaihtanut ilmanvaihdon Talvi asetukselle. Nyt näyttää että tammikuun kulutus menee noin 2000kwh. Ei ole saunottu, poreallasta ei ole, uunia yms käytetty säästeliäästi, kylmäkoneet ja normaali taloussähkö. Perheen sähkönkulutus rivarissa kaukolämpö oli noin 2800kwh per vuosi ja samoilla käyttötottumuksilla vedetty nyt uudessakin asunnossa. Auton lohkolämmitin+sisä päällä vain muutaman kerran maks 1 tunti. Tuntuu tuo 2000kwh aika kovalta kun tammikuu ollut kohtuullisen lämmin. Nilan EC9 viilennyksellä pitäisi olla laitteena, en ole vielä laitteen kilvestä tarkistanut.
Aika lämmintä vettä (33.8c) menee lattiaan joka tehdään sähköllä. Tiputa keskuslämmitys käyrä 1:lle ja nosta tarvittaessa siirtymää ylöspäin vaikka aste kerrallaan jos tuntuu että lattialämmitys ei jaksa nostaa lämpöjä termostaattien pyyntiin.
 

jmaja

Hyperaktiivi
t1 ulkoilma -5.1
t2 tulopuh 32.4
T5 lauhdutin 35.4
T6 höyrystin 4.6
Höyrystin on varsin lämmin. Pitäisi saada alemmaksi. Mitä sanoo IV mittauspöytäkirja virtaamista? Potentiaalisesti poistoilmavirta on aivan liian suuri ja talo vahvasti alipaineinen, kun tuloilma on noin lämmin.

Noissa @punppumies kuvissa näyttää höyrystin ja jäteilma olevan samat, mutta tuloilma on aina n. 4 astetta alempi kuin lauhdutin.

Onko kukaan mitannut jäteilman lämpötilaa? Nilanhan ei sitä mittaa, vaan mittaa jotain höyrystimestä. Onko se oikeasti jäteilma vai onko jäteilma ehkä samat n. 4 astetta lämpimämpi kuin höyrystin.
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Minusta Nilan ei toimi näin. Nilanissa prioriteetti-asetus ei muuta enegiavirtaa - vaikuttaa ymmärtääkseni tulopuhaltimen tehoon ja kompressorin sammumiseen. Ei kaasun kiertoon
Vaikuttaa siltä, ettei tuo priorisointi tosiaan vaikuta millään tavalla laitteen toimintaan lämmityksessä.

Mikä Nilanin malli sinulla @huugo on?
Minulla ei ainakaan tulopuhallus tai kompressorin käynti muutu priorisoinnista.
Mä vielä vähän selitän tätä lisää kun on omastakin mielestä niin kommervenkki asia.

Se ilma vs vesi prioriteetti vaikuttaa tulopuhaltimen tehoon talvi ja kesä iv:ssä, ei jatkuva iv:ssä. Noissa talvi/kesä tulopuhaltimen tehoa lasketaan (tai pysäytetään jos huoltovalikossa on tulopuh min 0) veden lämmityksen ajaksi jos valittuna priorit vesi; Paitsi jos on valittuna priorit ilma niin tulopuhallinteho ei muutu vaikka veden lämmitys olisi käynnissä.

Tulopuhaltimen voimakkuutta laskemalla laite siis voi tehostaa veden lämmitystä. Kun tuloilman teho laskee (tai menee nollaan) veden lämmityksen ajaksi, menee veteen silloin enemmän resursseja vrt jos tulopuhallin kävisi täydellä teholla ja resurssi jakautuisi veden ja suuremman tuloilman kesken.

Ykköspuhalluksella ajaessa (talvi pien 1 asetuksella) riittää tulopuhallukseen enemmän lämpöä myös näköjään vettä lämmitettäessäkin, kuten @Skatan esimerkeissä on edellä kuvattu (kovemmilla pakkasilla teho saattaa heiketä?). Jos taas ajetaan kakkosnopeudella ja ei alenneta tulopuhalluksen voimakkuutta veden lämmityksen ajaksi, niin silloin lämmitys resurssi jakautuu suuremman tuloilman lämmityksen ja veden lämmityksen kesken niin, että kaikkien lämmitys vähän heikentyy/hidastuu. (Tähän siis vaikuttaa prioriteetin valinta vesi vs tulopuh.)
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Uusi omakotitalo, 105m2, valmistunut loppuvuodesta 2022. Itse en ole vielä Nilanin asetuksiin puuttunut muutoin kuin vaihtanut ilmanvaihdon Talvi asetukselle. Nyt näyttää että tammikuun kulutus menee noin 2000kwh. Ei ole saunottu, poreallasta ei ole, uunia yms käytetty säästeliäästi, kylmäkoneet ja normaali taloussähkö. Perheen sähkönkulutus rivarissa kaukolämpö oli noin 2800kwh per vuosi ja samoilla käyttötottumuksilla vedetty nyt uudessakin asunnossa. Auton lohkolämmitin+sisä päällä vain muutaman kerran maks 1 tunti. Tuntuu tuo 2000kwh aika kovalta kun tammikuu ollut kohtuullisen lämmin. Nilan EC9 viilennyksellä pitäisi olla laitteena, en ole vielä laitteen kilvestä tarkistanut.

Nykytila: lämmitys + vesi
t1 ulkoilma -5.1
t2 tulopuh 32.4
T5 lauhdutin 35.4
T6 höyrystin 4.6
T10 poistoilma 20.9
T11 vesi ylä 67.3
t12 vesi ala 58.4
t14 menovesi 33.8
ilmankosteus 28
Tulopuhallin 1
poistopuhallin 2

Asetukset:
Toiminta On
toimintatila auto

Keskuslämmitys
Toiminta: käyräohjaus
Meno min 25
Meno max 35
Käyrä 2
Siirtymä 0
Kiertovesipumppu: jatkuva

Lämminvesi
Kv lisävastus 30
Veden lämpötila: 60
Legionella päivä: maanantai
Legionella lämpötila: 65
Prioriteetti: vesi

Viilennys
viilen.asetus de-activated
puhallus iso de-activated

Kosteus
puhallus pieni de-activated
pieni kosteus% 30%
puhallus iso de-activated
max aika 60 min


Ilmanvaihto talvi
Käyrä min 35
Käyrä max 50
Kompressori min 5
Talvi pien de-activated


lämpötilasäätö
min.kesä 14
min.talvi 16
kesä 12


Viikko-Ohjelma
käytä ohjelma de-activated

***************

Päänäytöllä lämpötilapyynti on 28c

Pistääkö näissä jokin silmään? Onko normaalia että kulutus 2000kwh kuukaudessa? T10 on melkein 21c, onko tuo ok?
Tuota keskuslämmitystä voisit ajaa käyrällä 1 ja meno min. voi tiputtaa pari astetta alemmas, riippuen mitä haluat pitää miniminä lattian menoveden lämpötilana. Se menoveden lämpötila syö sähköä eniten tässä laitteessa ja useimmat uudet tuon kokoiset lattialämmitystalot on pärjänneet käyrällä 1.

Jos muiden kuin märkätilojen termareita pitää aika pienellä lämpöpyynnillä (meillä tyyliin 18 koska ei tarvita oikein muiden kuin märkätilojen kautta lattialämmitystä) niin siinä on yksi potentiaalinen säästökohde, jos kämpässä riittää lämpöä muuten. Jos ei, niin sitten lattialömpöä vähän kehiin lisää. Onko teillä takkaa/ilppiä?

Tuo t10 kertoo, että teillä on ainakin ihan lämmin talossa, se mittaa kaiken poistoilman lämpötilan sen jälkeen kun jotain lämpötilahävikkiä tapahtuu iv- putkistossa.

Tuo höyrystin on vähän korkealla, mutta meillä ajankin kuuman suihkuttelun/saunan jälkeen se voi hetkellisesti nousta, veden lämmitys päällä noissa niin voi olla suihkuttelu juuri ollut. Jos katsoo sitä arvoa sellaisena hetkenä kun ei olla suihkuteltu/saunottu niin saa paremman kuvan. Teillä on aika lämmintä ehkä sisällä, tai tuon lattiamenoveden mukaan pitäisi olla ainakin, niin höyrystimen lämpö t6 kertoo että laite puskee osan lämpöä ulos. T6 pyrkii lähelle nollaa, mutta ei se aina sinne taida päästä.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tuota keskuslämmitystä voisit ajaa käyrällä 1 ja meno min. voi tiputtaa pari astetta alemmas, riippuen mitä haluat pitää miniminä lattian menoveden lämpötilana. Se menoveden lämpötila syö sähköä eniten tässä laitteessa ja useimmat uudet tuon kokoiset lattialämmitystalot on pärjänneet käyrällä 1.
Sähköä toki säästyy käyrää laskemalla, mutta myös sisälämpötila laskee ellei käytetä jotain ulkopuolista vähemmän sähköä käyttävää lämmitystä kuten takka tai ILP. Onko kysyjän kämpässä varaa laskea sisälämpötilaa?

Jos lattialämmityksiä ohjataan termareilla, ei käyrän lasku edes muuta sähkönkulutusta kuin niiden tilojen osalta, joissa termaria ei ole eli tyypillisesti märkätilat.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Noissa @punppumies kuvissa näyttää höyrystin ja jäteilma olevan samat, mutta tuloilma on aina n. 4 astetta alempi kuin lauhdutin.
Olen säätäny IV:n menevän tasolle 1 (tasapainoisena) ulkolämpötilan ollessa alle -1C (kuten ottamissani kuvakaappauksissa oli), koska ei kykene tuottamaan huoneenlämpöistä tuloilmaa (n. 20-21C) tasolla 2.
@BukkakeRandelin :lla on Talvi-IV käytössä joten sellainen ero näissä vertailuissa ainakin on.

Tätä kirjoittaessa ulkolämpötila nousi yli -1 C ja IV siirtyi tasolle 2:


Näyttökuva 2023-1-23 kello 13.26.37.png
Näyttökuva 2023-1-23 kello 13.27.07.png



@BukkakeRandelin voisi tarkastaa huoltovalikosta mitkä ovat säädetyt prosentit.
Mittauksia tehdessä ovat mahdollisesti säätäneet vain tasoa 2 ja loput on tehdasasetuksilla?

Huoltovalikon salasana on 02.

lämpötilasäätö
min.kesä 14
min.talvi 16
kesä 12

@BukkakeRandelin :n talossa todennäköisesti jälki- / esilämmityspatteri mikäli antaa säätää talvi-min tuloilman lämpötilan.


Näyttökuva 2023-1-23 kello 13.13.13.png


Suodatin kannattanee myös tarkastaa eli onko rakennuspölyä täynnä.
 
Viimeksi muokattu:

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Sähköä toki säästyy käyrää laskemalla, mutta myös sisälämpötila laskee ellei käytetä jotain ulkopuolista vähemmän sähköä käyttävää lämmitystä kuten takka tai ILP. Onko kysyjän kämpässä varaa laskea sisälämpötilaa?

Jos lattialämmityksiä ohjataan termareilla, ei käyrän lasku edes muuta sähkönkulutusta kuin niiden tilojen osalta, joissa termaria ei ole eli tyypillisesti märkätilat.
Kyllä nimenomaan lattiamenoven lämpötilan lasku ja käyrän lasku Nilanissa vaikuttaa suoraan sähkönkulutukseen, näin on kyllä useammassa taloudessa ja Nilanissa todettua.

Tuossa myös juuri samassa yhteydessä totesin, että kannattaa seurata kämpän lämpötilaa että mikä lattialämpö riittää. (Kursiivi tulee tähän jostain syystä nyt pakotettuna). Kysyjä kysyi sähkösäästökeinoja ja silloin siihen kerrotaan mikä vaikuttaa, mitä voisi kokeilla toimiiko omassa.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
15v vanha käyttövettä lämmittävä. Kaivon ohjekirjasta tekstiä -tämä on minusta prioriteetti ilma vs. vesi asetuksen vaikutus.
Lisäksi toisessa asetuksessa (oliko jatkuva 2) kun veden lämmitys päällä, niin tulopuhallin teho laskee.
==> Eli puhallus ja kompressoin käynti muuttuu ohjauksen muuttuessa. Mutta energiavirtakierros on ihan sama.

katso liitettä 84263
Taisi olla tuossa vanhassa "Jatkuva2" = Kesä uudessa eli sallii ts. viilennyksen?

Uudessa laitteessa (ainakin manuaalin ja oman kokemuksen mukaan) T12 ja T11 ohjaa joko kompressoria tai vastusta, mutta ei pitäisi vaihtaa pysätyslämpötilan määrittelevää termostaattia(?) No en tiedä kuin tästä uudesta laitteesta ja viilennyskautta odotellessa varmaan selviää tämäkin asia.

Melkoisesti tuonkin saanut Nilan Suomi väännettyä: "... käyttäytyy laite kuten vanhan käyttöohjeen mukaan."
Eli eivät jaksaneet tuolloinkaan päivittää käyttöohjeita selkeästi selittämällä mitä laite tekee.

Tähtäimenä vaan myydä niin monta laitetta vuodessa kuin mahdollista välittämättä laitteen tuotekehityksestä tai käyttäjien opastamisesta.
Helpoin tapakin näyttää olleen opastaa käyttäjiä nostamaan lämpötilapyynnin ylös vaikka laitetta oikein säätämällä olisi voinut vain määritellä komp min rajan.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Munkin laite antaa säätää nuo vaihtoehdot, vaikkei ole lisäpattereita käytössä. Eli onkohan tuokin virheellisesti kirjoitettu oppaaseen(?)
Todennäköisesti :huh: Ootko ihan varma ettei sulla oo sellasta;)

Mulla ei sitä ole näkyvissä. Ei vaikka valitsisin Talvi- tai Kesä-IV:n.

Mitä sinun Nilan tekee jos vedät tuon Talvi min lämpötilan tappiin eli manuaalin mukaan 22 asteeseen? Nouseeko lämpötila ja alkaako kuristelemaan jotain tuloja tms?

Laite siis myydään kuluttajalle yritys-erehdys taktiikalla ja koska varmaan 80% käyttäjistä ei ymmärrä laitteen toiminnasta tuon taivaallista niin näemmä aivan sama päivittääkkö / tarkastaako käyttöohjeita kun ainoa ohje Nilan Suomelta on nostaa pyyntilämpötila talvella ylös.

Talvi-IV:n käytöstä kysyin suositusta, mutta ei uskaltanut antaa.
Ymmärtää varmaan riskit mikäli kirjallisesti suosittelee vetämään kämpän alipaineiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Kyllä nimenomaan lattiamenoven lämpötilan lasku ja käyrän lasku Nilanissa vaikuttaa suoraan sähkönkulutukseen, näin on kyllä useammassa taloudessa ja Nilanissa todettua.
Mutta vain silloin kun on liian kuuma tai lämmittää jollain muulla. Se oli minun viestini asiaan.

Olikos @BukkakeRandelin talossa takka tai ILP ja käytetäänkö niitä ahkerasti? Niillähän säästöä saa ellei sisälämpötilaa laskematta.
 
Mutta vain silloin kun on liian kuuma tai lämmittää jollain muulla. Se oli minun viestini asiaan.

Olikos @BukkakeRandelin talossa takka tai ILP ja käytetäänkö niitä ahkerasti? Niillähän säästöä saa ellei sisälämpötilaa laskematta.
Vastaan nyt ensimmäisenä tähän helpoimpaan eli takkaa tai ILPiä ei ole.

ILP hankinta harkinnassa, kun nyt ensimmäisenä oppisi ymmärtämään edes alkeet tästä tämänhetkisestä lämmitysratkaisusta ja kuinka hyvin se riittää tähän asuntoon niin sitten uskaltaa ILPinkin ehkä hankkia.
 
Olen säätäny IV:n menevän tasolle 1 (tasapainoisena) ulkolämpötilan ollessa alle -1C (kuten ottamissani kuvakaappauksissa oli), koska ei kykene tuottamaan huoneenlämpöistä tuloilmaa (n. 20-21C) tasolla 2.
@BukkakeRandelin :lla on Talvi-IV käytössä joten sellainen ero näissä vertailuissa ainakin on.

Tätä kirjoittaessa ulkolämpötila nousi yli -1 C ja IV siirtyi tasolle 2:


katso liitettä 84288katso liitettä 84289


@BukkakeRandelin voisi tarkastaa huoltovalikosta mitkä ovat säädetyt prosentit.
Mittauksia tehdessä ovat mahdollisesti säätäneet vain tasoa 2 ja loput on tehdasasetuksilla?

Huoltovalikon salasana on 02.



@BukkakeRandelin :n talossa todennäköisesti jälki- / esilämmityspatteri mikäli antaa säätää talvi-min tuloilman lämpötilan.


katso liitettä 84287

Suodatin kannattanee myös tarkastaa eli onko rakennuspölyä täynnä.
Tässä huoltovalikon data:


Keskuslämmitys
Keskuslämmitys sähköinen
integraali aika 10 sec
ulostulo rele 7
Kiertovesipumppu: 5

lämminvesi
Kv lisävastus activated
Max veden lämpöt 80

ilmanlaatu
toiminto Kosteus+Co2

Ilmanvaihto
Min. tulopuhallus Teho 1
Min. poistopuhallus Teho 1
Max. poistopuhallus Teho 4
Tulo Teho 1. 23%
Tulo Teho 2. 63%
Tulo Teho 3. 75%
Tulo Teho 4. 100%
Poisto Teho 1. 25%
Poisto Teho 2. 59%
Poisto Teho 3. 77%
Poisto Teho 4. 100%
Käynnistysviive 0 min

Sulatus
Ilmanvaihto ei mitään
T6 sulatus alku -2
T6 Sulatuk lopet 6
T6 min. sulat 30 sec

lämpötilasäätö
Valitse lämmönläh LP
Huone pieni de-activated
Ulk.läm. siirtymä -1

Tulopuhallinsäätö
Uudellenkäynnist 6min

Huonesäätö
Neutraali alue 2

HP and Exch. only ei

Uudell. käynnis. de-activated

Tehdasasetus de-activated

Manuaalitoiminta de-activated

Modbus osoite 30

Datalog väli 10 min

Perusnäyttö Talo

RH sensor SHT3x (pyöreä)

Onko ylläolevasta mitään apua? Itselle nuo luvut eivät sano mitään, voisi olla vaikka venäjää tai hindua tilalla.

Jälki- ja esilämmityspatterista en osaa sanoa mitään. En tunnistaisi vaikka kompastuisin ko. komponentteihin.

Asunnossa termarit on huoneissa säädetty välille 20-20.7c. Termarit näyttää tällä hetkellä lämpötiloiksi eri huoneissa astelukuja väleillä 20.8-21, paikalla kaksi aikuista etätöissä. Mielestäni kämpässä ei ole ihan niin lämmintä että pitäisi kulua 2000kwh leutona tammikuuna, nyt saattaa mennä siis jopa yli 2000kwh. Ja asunto sijaitsee Pirkanmaalla.

Lähtökohtaisesti entiselle rivitaloasujalle (vesikiertoinen lattialämmitys kaukolämpö) joka ei ole insinööri/rakennusorientoitunut on tämä koko sivuston keskustelun seuraaminen kauniisti sanotta erittäin hankalaa kun termit ja käsitteet hukassa, ihmettelen suuresti että Nilan saa myydä tälläisiä laitteita ilman että edessä on joukkokanne oikeudessa. Varmaan 90% käyttäjistä ei ole koskaan vieraillut tällä forumilla ja tiedosta kuinka pihalla tämän laitteen sielunelämästä ovat.
 
Höyrystin on varsin lämmin. Pitäisi saada alemmaksi. Mitä sanoo IV mittauspöytäkirja virtaamista? Potentiaalisesti poistoilmavirta on aivan liian suuri ja talo vahvasti alipaineinen, kun tuloilma on noin lämmin.

Noissa @punppumies kuvissa näyttää höyrystin ja jäteilma olevan samat, mutta tuloilma on aina n. 4 astetta alempi kuin lauhdutin.

Onko kukaan mitannut jäteilman lämpötilaa? Nilanhan ei sitä mittaa, vaan mittaa jotain höyrystimestä. Onko se oikeasti jäteilma vai onko jäteilma ehkä samat n. 4 astetta lämpimämpi kuin höyrystin.

Mittauspöytäkirja ja virtaamat ovat itselle aika hepreaa, löysin rakennusvaiheen "ilmamäärien mittauspöytäkirja" nimisen dokumentin? Varmaankin tämä? Suoritettu marraskuussa 22 ja ulkolämpötila +5. Mitä lukua paperista pitäisi löytyä jota on helppoa tulkita? Täsäs on ilmeisesti mittaustuloksia tuloilma ja poistoilma osioissa, eivät itselle kerro mitään ja valitettavasti kuvakin aika heikkolaatuinen, saako tuosta jotain tolkkua?
 

Liitteet

  • ScreenHunter 190.png
    ScreenHunter 190.png
    373,6 KB · Katsottu: 145
Talvi-IV:n käytöstä kysyin suositusta, mutta ei uskaltanut antaa.
Ymmärtää varmaan riskit mikäli kirjallisesti suosittelee vetämään kämpän alipaineiseksi.

Pitääkö tuota talvi-IV käyttöä jotenkin välttää? Mitä ovat riskit sen käytössä ja alipaineisuudessa?

Ja pahoittelut jos on tyhmä kysymys mutta aloittelijalle nuo eivät aukea...
 

jmaja

Hyperaktiivi
Täsäs on ilmeisesti mittaustuloksia tuloilma ja poistoilma osioissa, eivät itselle kerro mitään ja valitettavasti kuvakin aika heikkolaatuinen, saako tuosta jotain tolkkua?
Varsin suuret on virtaamat, mutta ilmeisesti pienessä talossakin on paljon huoneita. Noin lähtökohtaisesti 105 m2 taloon pitäisi riittää 40 l/s. Nyt on 69 l/s vaadittu ja lähes sama mitattu. Se on todella paljon noin pieneen taloon ja tyypillinen vasta n. 200 m2 talossa. Tuolla ilmamäärällä Nilan ei pysty ottamaan lämpöä hyvin talteen, vaan puhaltaa lämmintä ulos. Sen teho pitää korvata vastuksilla, jolloin sähköä kuluu.

Nilan pystyy ottamaan n. 1500 W, mikä vastaa 69 l/s virtaamalla 18 C lämpötila-alenemaa. Edes aivan tuohon ei pääse. Vastaavasti se lämmittää käyttövettä ja tuloilmaa n. 2000 W, jolloin käyttöveden ollessa jo kuumaa tuloilma lämpenee tuolla virtaamalla n. 24 C. Sinulla lämpeää paljon enemmän eli tuloilmaa on kuristettu ja talo alipaineinen. Tällöin osa raittiista ilmasta tulee rakenteiden läpi, mikä ei ole suositeltavaa nykymääräyksillä.

Pitäisi vielä tietää tuosta IV-mittauksesta millä puhaltimien kierrosluvuilla se on mitattu ja mitkä ovat nyt käytössä.

Ilmanvaihdon suosituksista voi lukea täätlä:

Tuon mukaan 100 m2 4 ah 36 l/s ja 5 ah 44 l/s. Ah on mh tai oh. Mittauspöytäkirjassa pistää silmään OH:n valtava ilmamäärä. Suositus on 8 l/s tai 0,35 l/s/m2. 22 l/s olisi sopiva 63 m2 olohuoneeseen (ilman mahdollista keittiötä). Sellaista tuskin on 105 m2 talossa, jossa kolme mh. Myös osa MH:sta lienee ylimitoitettu. Suurin ja yli 11 m2 MH:t 12 l/s, muut 8 l/s. Ideana on 1 vs 2 nukkujaa.

Poistoja pienennetään samassa suhteessa. Keittiössä näyttää olevan kaksi jne.

Toinen vaihtoehto on pienentää IV-määrää vain lämmityskaudelle sallimalla pienempi puhallinteho poistoon.

ILP hankinta harkinnassa
Tuo kannattaa hankkia pian, jos on halua kulutusta pienentää. Pirkkalan lentokentällä lämpötila on keskimäärin ollut -3 C tammikuussa. Kyllä siinä joutuu jo väkisin 105 m2 kämppää lämmittämään. Hiha-arviolla 2 kW, jolloin kuukaudessa kuluu 1500 kWh nyt vastuksiin, mikä vastaisi hyvin havaintoja. Jos tuon tekee ILPillä, se veisi n. 500 kWh eli kulutus tippuisi 1000 kWh.

ILPin tehokas käyttö vaatii avoimia ovia ja lattioiden viilennystä. Jos sitä ei hyväksy, pitää tyytyä suurempaan kulutukseen. Kulutusta voi tok tiputtaa myös IV-määrää vähentämällä.
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Tässä huoltovalikon data:


Keskuslämmitys
Keskuslämmitys sähköinen
integraali aika 10 sec
ulostulo rele 7
Kiertovesipumppu: 5

lämminvesi
Kv lisävastus activated
Max veden lämpöt 80

ilmanlaatu
toiminto Kosteus+Co2

Ilmanvaihto
Min. tulopuhallus Teho 1
Min. poistopuhallus Teho 1
Max. poistopuhallus Teho 4
Tulo Teho 1. 23%
Tulo Teho 2. 63%
Tulo Teho 3. 75%
Tulo Teho 4. 100%
Poisto Teho 1. 25%
Poisto Teho 2. 59%
Poisto Teho 3. 77%
Poisto Teho 4. 100%
Käynnistysviive 0 min

Sulatus
Ilmanvaihto ei mitään
T6 sulatus alku -2
T6 Sulatuk lopet 6
T6 min. sulat 30 sec

lämpötilasäätö
Valitse lämmönläh LP
Huone pieni de-activated
Ulk.läm. siirtymä -1

Tulopuhallinsäätö
Uudellenkäynnist 6min

Huonesäätö
Neutraali alue 2

HP and Exch. only ei

Uudell. käynnis. de-activated

Tehdasasetus de-activated

Manuaalitoiminta de-activated

Modbus osoite 30

Datalog väli 10 min

Perusnäyttö Talo

RH sensor SHT3x (pyöreä)

Onko ylläolevasta mitään apua? Itselle nuo luvut eivät sano mitään, voisi olla vaikka venäjää tai hindua tilalla.

Jälki- ja esilämmityspatterista en osaa sanoa mitään. En tunnistaisi vaikka kompastuisin ko. komponentteihin.

Asunnossa termarit on huoneissa säädetty välille 20-20.7c. Termarit näyttää tällä hetkellä lämpötiloiksi eri huoneissa astelukuja väleillä 20.8-21, paikalla kaksi aikuista etätöissä. Mielestäni kämpässä ei ole ihan niin lämmintä että pitäisi kulua 2000kwh leutona tammikuuna, nyt saattaa mennä siis jopa yli 2000kwh. Ja asunto sijaitsee Pirkanmaalla.

Lähtökohtaisesti entiselle rivitaloasujalle (vesikiertoinen lattialämmitys kaukolämpö) joka ei ole insinööri/rakennusorientoitunut on tämä koko sivuston keskustelun seuraaminen kauniisti sanotta erittäin hankalaa kun termit ja käsitteet hukassa, ihmettelen suuresti että Nilan saa myydä tälläisiä laitteita ilman että edessä on joukkokanne oikeudessa. Varmaan 90% käyttäjistä ei ole koskaan vieraillut tällä forumilla ja tiedosta kuinka pihalla tämän laitteen sielunelämästä ovat.
Joo on teillä aika kova kulutus ollut, meillä saman kokoisessa talossa vei vuoden 2021 joulukuussa 1800kwh; tuolloin ei käytetty takkaa ollenkaan, oli kylmempi kuin v. 2022 ja lisäksi autotalli lämpesi ilpillä 15 aseteiseksi koko ajan. Nyt 2022 joulukuussa meni 1100 kwh kun ollaan poltettu takkaa myös noin joka toinen päivä, ja sisälämpötila ollut jotain +23 sen myötä, nyt taisi kuitenkin olla lämpimämpi joulukuu. Tässä tammikuussa en ole tarvinnut polttaa takkaa kertaakaan tammikuussa, ollut jo sen verran leutoa että ollaan pärjätty sillä, että Nilan tuo mukavan lämpöistä tuloilmaa sisään ja vain märkätilassa lattialämpö kiertämässä.

Teillä on ikäänkuin mennyt lattialämpöjen kautta nyt aika paljonkin puhtia lämmitykseen, ja siiten todella kovalla ollut ilmanvaihto on puskenut sitä hyötyä ulos.

Talvi-iv on vähintäänkin paljon mielipiteitä herättävä kysymys. Se laskee tuloilmaa mutta poistoilma pysyy korkeammalla, eli kämppään muodostuu alipainetta. Sitä osa käyttää ja osa välttelee. Mä pidän aina pikkupakkasille asti jatkuvan ilmanvaihdon, ja kun alkaa olla lähelle -10, siirrän talvi iv:n. Mulla on se toiminut ihan ilman ongelmia, alipaine ei tunnu oikein missään, ovet avautuvat ilman vastavetoa ja takastakaan ei puhalla ilma toiseen suuntaan. Se on kunnon pakkasilmoilla ollut ihan hyvä vaihtoehto käyttää (kaikista muista mielipiteistä huolimatta) ja sitä laite opastaa käyttämään talvella.

Toinen vaihtoehto on käyttää tasapainoista iv:tä pienemmillä puhallintehoilla, esim. ykkösteholla päänäytön poistopuhallin. Tai sitten siellä ilmanvaihdossa on sellainen valikko, kun talvi/talvi pien: jos laitat siihen - 1 ja 1, tarkoittaa se, että kun ulkolämpötila menee alle - 1, siirtyy ilmanvaihto ykkösteholle.

Meillä meinaa pakkasilla höyrystin jäätyä ykkösteholla, niin mulla on silloin mielummin talvi iv ja korkeampi teho. Joka tosin ei ole lähellekään noin korkea kuin teillä kakkosteho, siinä muodostuu jo paljonkin alipainetta.

Ilp olisi varmaan ihan hyvä laite teillä Nilanin kaverina lämmittämässä pakkasilla, niin silloin ei tarvii lattiaan viedä lämpöä niin paljoa.
 
Munkin laite antaa säätää nuo vaihtoehdot, vaikkei ole lisäpattereita käytössä. Eli onkohan tuokin virheellisesti kirjoitettu oppaaseen(?)
Ei vaikutusta onko lisäpatteri vai ei, antaa säätää noita arvoja.
Kokeilin joskus mielenkiinnosta säätää noita ja onnistuin laittamaan Nilanin vikatilaan jossa se sammutti tuloilman ja antoi liian kylmä virheilmoituksen.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Meillä on suunnitteluvirtaus 66 L/s ja toteutunut 63 L/s tilassa "Normaali".
Tämä tarkoittaa tasoa 2 ja prosenteissa 62% poisto ja 62% tulo - tässä 112 m2 huoneistossa.
Näyttökuva 2023-1-23 kello 17.24.13.png


Eikö tuolla @jmaja sinun linkissä puhuta vähimmäisvaatimuksista?

@BukkakeRandelin Kannattaa hommata se ILP vaikka ei siitä PILPistä vielä pääsisi kärryille.
Sähköä säästyy vuodessa noin 20-30%.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Ei vaikutusta onko lisäpatteri vai ei, antaa säätää noita arvoja.
Kokeilin joskus mielenkiinnosta säätää noita ja onnistuin laittamaan Nilanin vikatilaan jossa se sammutti tuloilman ja antoi liian kylmä virheilmoituksen.
Ok. Täällä puuttuu koko valikko joten ei pääse edes säätämään.
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Todennäköisesti :huh: Ootko ihan varma ettei sulla oo sellasta;)

Mulla ei sitä ole näkyvissä. Ei vaikka valitsisin Talvi- tai Kesä-IV:n.

Mitä sinun Nilan tekee jos vedät tuon Talvi min lämpötilan tappiin eli manuaalin mukaan 22 asteeseen? Nouseeko lämpötila ja alkaako kuristelemaan jotain tuloja tms?
Talvi min ei tapahdu mitään mistään vaikka miten säätelee niitä. Ja varma ettei mitään lisiä ole pattereita
 
Varsin suuret on virtaamat, mutta ilmeisesti pienessä talossakin on paljon huoneita. Noin lähtökohtaisesti 105 m2 taloon pitäisi riittää 40 l/s. Nyt on 69 l/s vaadittu ja lähes sama mitattu. Se on todella paljon noin pieneen taloon ja tyypillinen vasta n. 200 m2 talossa. Tuolla ilmamäärällä Nilan ei pysty ottamaan lämpöä hyvin talteen, vaan puhaltaa lämmintä ulos. Sen teho pitää korvata vastuksilla, jolloin sähköä kuluu.

Nilan pystyy ottamaan n. 1500 W, mikä vastaa 69 l/s virtaamalla 18 C lämpötila-alenemaa. Edes aivan tuohon ei pääse. Vastaavasti se lämmittää käyttövettä ja tuloilmaa n. 2000 W, jolloin käyttöveden ollessa jo kuumaa tuloilma lämpenee tuolla virtaamalla n. 24 C. Sinulla lämpeää paljon enemmän eli tuloilmaa on kuristettu ja talo alipaineinen. Tällöin osa raittiista ilmasta tulee rakenteiden läpi, mikä ei ole suositeltavaa nykymääräyksillä.

Pitäisi vielä tietää tuosta IV-mittauksesta millä puhaltimien kierrosluvuilla se on mitattu ja mitkä ovat nyt käytössä.

Ilmanvaihdon suosituksista voi lukea täätlä:

Tuon mukaan 100 m2 4 ah 36 l/s ja 5 ah 44 l/s. Ah on mh tai oh. Mittauspöytäkirjassa pistää silmään OH:n valtava ilmamäärä. Suositus on 8 l/s tai 0,35 l/s/m2. 22 l/s olisi sopiva 63 m2 olohuoneeseen (ilman mahdollista keittiötä). Sellaista tuskin on 105 m2 talossa, jossa kolme mh. Myös osa MH:sta lienee ylimitoitettu. Suurin ja yli 11 m2 MH:t 12 l/s, muut 8 l/s. Ideana on 1 vs 2 nukkujaa.

Poistoja pienennetään samassa suhteessa. Keittiössä näyttää olevan kaksi jne.

Toinen vaihtoehto on pienentää IV-määrää vain lämmityskaudelle sallimalla pienempi puhallinteho poistoon.


Tuo kannattaa hankkia pian, jos on halua kulutusta pienentää. Pirkkalan lentokentällä lämpötila on keskimäärin ollut -3 C tammikuussa. Kyllä siinä joutuu jo väkisin 105 m2 kämppää lämmittämään. Hiha-arviolla 2 kW, jolloin kuukaudessa kuluu 1500 kWh nyt vastuksiin, mikä vastaisi hyvin havaintoja. Jos tuon tekee ILPillä, se veisi n. 500 kWh eli kulutus tippuisi 1000 kWh.

ILPin tehokas käyttö vaatii avoimia ovia ja lattioiden viilennystä. Jos sitä ei hyväksy, pitää tyytyä suurempaan kulutukseen. Kulutusta voi tok tiputtaa myös IV-määrää vähentämällä.

Ensinnäkin paljon kiitoksia kaikista vastauksista.

Pieni talo, huonemäärä 3mh+olohuone/keittiö joka on 42m2, sauna, kodinhoituhuone ja kylppäri, joten huoneita ei lukumääräisesti ole paljoa, itseasiassa monessa tämän kokoisessa uudessa on tarjolla 4mh.

Mittauspöytäkirjassa on "koneen pyörintänopeus" kohdassa tulo 63% ja poisto 59%, mitään kierroslukumääriä ei ole ilmoitettu.

Nyt käytössä tieto löytynee jostain tästä, (tulopuhallin ja poistopuhallin)?

Nykytila: lämmitys + vesi
t1 ulkoilma -5.1
t2 tulopuh 32.4
T5 lauhdutin 35.4
T6 höyrystin 4.6
T10 poistoilma 20.9
T11 vesi ylä 67.3
t12 vesi ala 58.4
t14 menovesi 33.8
ilmankosteus 28
Tulopuhallin 1
poistopuhallin 2

Ilmanvaihto (huolto)
Min. tulopuhallus Teho 1
Min. poistopuhallus Teho 1
Max. poistopuhallus Teho 4
Tulo Teho 1. 23%
Tulo Teho 2. 63%
Tulo Teho 3. 75%
Tulo Teho 4. 100%
Poisto Teho 1. 25%
Poisto Teho 2. 59%
Poisto Teho 3. 77%
Poisto Teho 4. 100%
Käynnistysviive 0 min


Täytynee laittaa se ILP tilaukseen, avoimet ovet ja viileät lattiat eivät ole ongelma (lattiat ovat jo viileät)


Tuo ilmanvaihdon säätäminen omin luvin ei varmaan ole järkevää kun siitä ei mitään ymmärrä. Jos/kun nämä ovat ammattilaisten(talotehdas/nilan) jäljiltä tässä jamassa niin mistä sen parhaan avun saisi? Nilanilta? Jostain muualta? Onko mahdollista että tuo EC9n puhaltimet ovat vialliset kuten moni on aikaisemmilla sivuilla esittänyt?
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Ilmanvaihto
Min. tulopuhallus Teho 1
Min. poistopuhallus Teho 1
Max. poistopuhallus Teho 4
Tulo Teho 1. 23%
Tulo Teho 2. 63%
Tulo Teho 3. 75%
Tulo Teho 4. 100%
Poisto Teho 1. 25%
Poisto Teho 2. 59%
Poisto Teho 3. 77%
Poisto Teho 4. 100%
Käynnistysviive 0 min
Tuossa näyttäisi, että on säädetty tasoja 2 ja 3 tehdasasetuksista.
Onhan tuossa melkoinen ero tulossa ja poistossa tasoilla 1 ja 2 eli tässä tapauksessa juuri kun käytetään Talvi-IV asetusta.
Näyttää siltä, että kyseistä IV-asetusta ei noteerata tietenkään mittauksissa.

En ole IV-asiantuntija, mutta omassa Nilanissa räpeltäisin ainakin noi tason 1 tehot vaikka näin: 35% tulo ja 35% poisto. Saattaa auttaa hieman.

Merkitse ylös muutokset.

Itse ottaisin nuo asiat puheeksi noin uudessa talossa suoraan laitetoimittajien / rakennuttajan tms. vastuuhenkilöiden kanssa.

Sulatus
Ilmanvaihto ei mitään
T6 sulatus alku -2
T6 Sulatuk lopet 6
T6 min. sulat 30 sec
Käyttöohje sanoo tähän suositukseksi T6 sulatus alku -6

Onko ylläolevasta mitään apua? Itselle nuo luvut eivät sano mitään, voisi olla vaikka venäjää tai hindua tilalla.

Jälki- ja esilämmityspatterista en osaa sanoa mitään. En tunnistaisi vaikka kompastuisin ko. komponentteihin.

Asunnossa termarit on huoneissa säädetty välille 20-20.7c. Termarit näyttää tällä hetkellä lämpötiloiksi eri huoneissa astelukuja väleillä 20.8-21, paikalla kaksi aikuista etätöissä. Mielestäni kämpässä ei ole ihan niin lämmintä että pitäisi kulua 2000kwh leutona tammikuuna, nyt saattaa mennä siis jopa yli 2000kwh. Ja asunto sijaitsee Pirkanmaalla.

Lähtökohtaisesti entiselle rivitaloasujalle (vesikiertoinen lattialämmitys kaukolämpö) joka ei ole insinööri/rakennusorientoitunut on tämä koko sivuston keskustelun seuraaminen kauniisti sanotta erittäin hankalaa kun termit ja käsitteet hukassa, ihmettelen suuresti että Nilan saa myydä tälläisiä laitteita ilman että edessä on joukkokanne oikeudessa. Varmaan 90% käyttäjistä ei ole koskaan vieraillut tällä forumilla ja tiedosta kuinka pihalla tämän laitteen sielunelämästä ovat.
Meillä on merkitty 112 m2 rivitalohuoneistoon 102 e-luvuksi = B 2018 ja sähkön laskennallinen kulutus noin 11500-12000 kwh ilman ILPpiä.
Naapureilla menee suurinpiirtein tuo määrä sähköä vuodessa - siis rivitalossa (=vähemmän kylmää seinäpintaa).

Meillä meni ILPillä ja säästötoimilla (=lattialämmöistä pihistelemällä noin 9500 kWh/a.
Täyttä vuotta ei olla vielä ehditty tuon ILPin kanssa asumaan joten tippuu varmaankin jonnekkin 8000-9000 kWh tietämiin mikäli jatketaan pihistelyä. Sähköä siis säästyy sellainen 20-30%.

Mitä energiatodistus väittää?
Siitä saa jonkin suuntaa antavan arvon vuotuiselle kulutukselle.
Paljonko joulukuussa meni?

Ensi vuonna sitten sinulla on jokin vertailuarvo ja näet oliko kulutus todellakin suurta vai ei. Ei täällä kuukausitason vertailuilla hirveän pitkälle pääse, koska kaikilla on omat asumistottumukset.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom