Nilan ec9, asetukset, ihmettelyä

Magirus

Jäsen
Jatkuva1 ja tulo- sekä poistopuhaltimet seuraa ’viilennys’ asetuksessa määriteltyä nopeutta molemmissa tilanteissa (viilennys+vedenlämmitys tai pelkkä viilennys). Kone 2015 ja CTS602.

Rauno

Tulokas
109 neliöisessä yksikerroksisessa asunnossa yhteiselo Nilanin ja ilmalämpöpumpun kanssa meni kesällä mukavasti.

Miten olette muuttaneet asetuksia tässä syksyllä ja kohti talvee mentäessä, nyt kun vuorokauden lämpötila veivaa -1 - +6C välillä. Itsellä ensimmäinen kerta.

Nykyisillä kesäasetuksilla alkaa olla sisällä lämmintä 19C mikä on yöllä nukkuessa makuuhuoneessa hyvä mutta koko asunnossa vähän liian viileä.

Mihin asentoon ehdottaisitte mitäkin? Voisin kokeilla ja katsoa miten käy.

Rauno

Tulokas
Vaihdoin kokeeksi maaliskuussa 2023 hyväksi todetut talviasetukset. Lattialämmityksen min-max on 22-27C mutta jostain syystä lattialämmityksen vesi esim. tällä hetkellä on 18,3C. Eikä muutenkaan jaksa nousta 18-19C yläpuolelle. Naapurissa on identtinen asunto samalla Nilanilla mutta siellä näyttää toimivan kaikki.

Joten:

1. Tuleeko mieleen joku asetus, joka jumittaisi veden lämpötilan noin alas?
2. Onko joku anturi tms. muu rikki ettei toimi?

nilan.jpg

Skata

Vakionaama
Lattialämmityksen min-max on 22-27C mutta jostain syystä lattialämmityksen vesi esim. tällä hetkellä on 18,3C. Eikä muutenkaan jaksa nousta 18-19C yläpuolelle.
Lattialämmityksen suoja lauennut (ollut liian korkea menoveden lämpötila)? Onko hälylokissa merkintä? Nilanin alapelti pois ja vasemmalla sinkkiboxin kyljessä olevan rusehtavan napin napakka painaminen … auttaako?

Rauno

Tulokas
Lattialämmityksen suoja lauennut (ollut liian korkea menoveden lämpötila)? Onko hälylokissa merkintä? Nilanin alapelti pois ja vasemmalla sinkkiboxin kyljessä olevan rusehtavan napin napakka painaminen … auttaako?
Hälylogissa ei näytä olevan mitään ilmoituksia. Tässä meidän 2022 asennetussa Nilan-mallissa ei ole alapeltiä jota irrottaa.

EDIT: päävalikosta kyllä löytyy "Toiminta: on/off", jota käytin muutaman minuutin off-asennossa, katsotaan onko mitään apua.

Viimeksi muokattu:

grendy

Vakionaama
Onkos nyt kelien kylmetessä mitään erityisiä asetuksia mitä kannattaisi muuttaa? Oon jatkuva1:n miehiä, eli haluan että IV on tasapainossa jatkuvasti eli sillä ympäri vuoden. IV:n tehoa oon jo pudottanut 2->1, mutta oliko siellä mitään sulatuksiin tms liittyvää mistä pitäisi tietää?

Ja koska IV:n 2->1 oon muuttanut niin muutin samalla sitten kosteudenpoiston tehostuksen 3->2 ja jäähdytys on kans pois päältä ettei käy koneella vahinkoa takan tai ilpin kanssa :)

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Onkos nyt kelien kylmetessä mitään erityisiä asetuksia mitä kannattaisi muuttaa? Oon jatkuva1:n miehiä, eli haluan että IV on tasapainossa jatkuvasti eli sillä ympäri vuoden. IV:n tehoa oon jo pudottanut 2->1, mutta oliko siellä mitään sulatuksiin tms liittyvää mistä pitäisi tietää?

Ja koska IV:n 2->1 oon muuttanut niin muutin samalla sitten kosteudenpoiston tehostuksen 3->2 ja jäähdytys on kans pois päältä ettei käy koneella vahinkoa takan tai ilpin kanssa :)
Sulatus taisi olla maahantuojan suosittelemana alku -6 ja lopetus +6.

Kosteusasetus itsellä off.
Säädän tarpeen mukaan kännykän äpillä esim. saunan jälkeen.

Itse käytän ilmanvaihdon asetuksista:

Kompressori min: 8°C
Talvi pieni: 1
Talvi: 4°C

Eli kompressori käy jatkuvasti kun ulkolämpötila menee alle 8°C ja kun alle 4°C IV tippuu tasolle 1.
Tällöin ei tarvitse pakottaa kompressoria päälle talveksi huonelämpötilaa keinotekoisesti nostamalla.
Itsellä meni ainakin hermot heti ensimmäisenä keväänä ja syksylläkin vrk-lämpötilojen sahatessa ja kun aurinko lämmittää ikkunoiden kautta kämppää niin laite vaan jatkaa lämmittämistä.

Jokaiseen asuntoon löytynee omat sopivat lämpötilarajat. Tuo 4°C on laitteen mittaama ulkolämpötila, joka ei tarkalleen vastaa todellisuutta, mutta kuitenkin raja jonka kohdalla käytettäessä jatkuvaa tasapainoista ilmanvaihtoa pöytäkirjan mukaisilla mitatuilla ilmamäärillä tasolla 2 tuloilma lähenee 21-22 astetta.
Eli siirtyy sitten automaattisesti tasolle 1 ja tuloilma pysyy lämpimänä aina sinne jonnekkin -15°C saakka.

Olen nostanut tason 1 prosentteja vastaamaan vanhaa normia, eli 0,5x/h ilmanvaihto.
Tasolla 2 nykynormi eli huonekoon ja -käyttötarkoituksen mukaan.
Tässä huushollissa taso 2 jotain 65% ja taso 1 jotain noin 45% (oli aikaisemmin 30 vai 33%(?)
Sekin siis tietenkin asuntokohtaista.

grendy

Vakionaama
Sulatus taisi olla maahantuojan suosittelemana alku -6 ja lopetus +6.

Kosteusasetus itsellä off.
Säädän tarpeen mukaan kännykän äpillä esim. saunan jälkeen.

Itse käytän ilmanvaihdon asetuksista:

Kompressori min: 8°C
Talvi pieni: 1
Talvi: 4°C

Eli kompressori käy jatkuvasti kun ulkolämpötila menee alle 8°C ja kun alle 4°C IV tippuu tasolle 1.
Tällöin ei tarvitse pakottaa kompressoria päälle talveksi huonelämpötilaa keinotekoisesti nostamalla.
Itsellä meni ainakin hermot heti ensimmäisenä keväänä ja syksylläkin vrk-lämpötilojen sahatessa ja kun aurinko lämmittää ikkunoiden kautta kämppää niin laite vaan jatkaa lämmittämistä.

Jokaiseen asuntoon löytynee omat sopivat lämpötilarajat. Tuo 4°C on laitteen mittaama ulkolämpötila, joka ei tarkalleen vastaa todellisuutta, mutta kuitenkin raja jonka kohdalla käytettäessä jatkuvaa tasapainoista ilmanvaihtoa pöytäkirjan mukaisilla mitatuilla ilmamäärillä tasolla 2 tuloilma lähenee 21-22 astetta.
Eli siirtyy sitten automaattisesti tasolle 1 ja tuloilma pysyy lämpimänä aina sinne jonnekkin -15°C saakka.
Kiitos vastauksesta! Heti selkeni noi asetukset ja taidan pistää saman tyyppiset, että tuo IV-vaihto tapahtuu automaattisesti ja lämpötilapyynti voisi olla kohtuu realistinen. Tosin veikkaan että tässä vaiheessa vuotta ei ihan hetkeen liian kuuma kyllä tule pelkän Nilanin voimalla ennen tosiaan ensi kevättä ;)

Olen nostanut tason 1 prosentteja vastaamaan vanhaa normia, eli 0,5x/h ilmanvaihto.
Tasolla 2 nykynormi eli huonekoon ja -käyttötarkoituksen mukaan.
Tässä huushollissa taso 2 jotain 65% ja taso 1 jotain noin 45% (oli aikaisemmin 30 vai 33%(?)
Sekin siis tietenkin asuntokohtaista.
Mites tää muuten menee kun jäi vähän epäselväksi IV-nuohouksen ja säädön yhteydessä. Eli kun suunnittelija on laskenut arvot IV-suunnitelmaan niin että tulo on+74l ja poisto -78l. IV-säätäjät sai lukemiksi tulo +70 ja poisto -75 kun 2-tason asetukset Nilanissa on tulo 64% ja poisto 51%. Jotain ne selitti, että noi suunnitelmien lukemat on suunniteltu jo jonkin moiselle tehostustilalle, eli onko normaalina kesäasetuksena ihan ok toi +70 ja -75 vai onko ne ihan liian kovat tehot kahden ihmiset ja yhden koiran taloudelle? Pitäskö

1-tehon asetukset on poisto 31 ja tulo 36. Eli about 1-teho on about puolet pienemmällä kuin 2-teho.... Tilavuus lon papereiden mukaan tasan 500m3 ja neliöitä 155m2.

EDIT: Lasketaankos se nyt näin: 0,35*155=54,25l/s olis siis tuo normin mukainen tarve tuloilmalle...

Viimeksi muokattu:

grendy

Vakionaama
Kyllä ja ei. Jos on paljon huoneita, huonekohtaiset minimit pakottavat kokonaismäärän suuremmaksi kuin tuo.
No katos vaan. Olipas noita paljon. Ei näemmä toteudu yläkerrassa isoissa 11m2 makuuhuoneissa näemmä kesätehoillakaan 12l/s. Näemmä suunnittelija oli laskenut 8l/s toiseen isoon ja toiseen 12l/s. No, vahvistaa käsitystä että Nilan on vähän turhan pieni kone tähän taloon.

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Kiitos vastauksesta! Heti selkeni noi asetukset ja taidan pistää saman tyyppiset, että tuo IV-vaihto tapahtuu automaattisesti ja lämpötilapyynti voisi olla kohtuu realistinen. Tosin veikkaan että tässä vaiheessa vuotta ei ihan hetkeen liian kuuma kyllä tule pelkän Nilanin voimalla ennen tosiaan ensi kevättä ;)
Mites tää muuten menee kun jäi vähän epäselväksi IV-nuohouksen ja säädön yhteydessä. Eli kun suunnittelija on laskenut arvot IV-suunnitelmaan niin että tulo on+74l ja poisto -78l. IV-säätäjät sai lukemiksi tulo +70 ja poisto -75 kun 2-tason asetukset Nilanissa on tulo 64% ja poisto 51%. Jotain ne selitti, että noi suunnitelmien lukemat on suunniteltu jo jonkin moiselle tehostustilalle, eli onko normaalina kesäasetuksena ihan ok toi +70 ja -75 vai onko ne ihan liian kovat tehot kahden ihmiset ja yhden koiran taloudelle? Pitäskö

1-tehon asetukset on poisto 31 ja tulo 36. Eli about 1-teho on about puolet pienemmällä kuin 2-teho.... Tilavuus lon papereiden mukaan tasan 500m3 ja neliöitä 155m2.

EDIT: Lasketaankos se nyt näin: 0,35*155=54,25l/s olis siis tuo normin mukainen tarve tuloilmalle...
Itse suosin omassa kämpässä suunniteltuja arvoja, koska uusi ja rivitalo. Tähän löytyy monta koulukuntaa ja kukin tekee niinkuin parhaaksi asunnolleen näkee.

70 L/s = 252 m3 tunnissa eli aika liki vanhaa nyrkkisääntöä 0,5x/h ja suunnittelijan 266 m3/h niin eipä noissa suurta eroa ole. En puhuisi mistään tehostetusta vaan tavallisesta arkikäytön ilmanvaihdosta.

Voi olla, että ei tosiaan Nilan riitä noihin kuutioihin ainakaan säätövaran osalta. Jos asumismukavuus ja itse rakennus ei kärsi niin säädä taso 1 vaikka 20% alle suunniteltujen ja katso mihin saakka sillä pärjää kun pakkaset saapuu kunnolla. IV:n puolitus tuntuisi jo aika rajulta tiputukselta ja huomaisit sen aika nopeasti varmaan tunkkaisuudessa, kosteudessa, ruuankäryssä ym.

Kaikki muutokset tietenkin omalla vastuulla ja mielellään ajatuksen kanssa tehtynä.

grendy

Vakionaama
Itse suosin omassa kämpässä suunniteltuja arvoja, koska uusi ja rivitalo. Tähän löytyy monta koulukuntaa ja kukin tekee niinkuin parhaaksi asunnolleen näkee.

70 L/s = 252 m3 tunnissa eli aika liki vanhaa nyrkkisääntöä 0,5x/h ja suunnittelijan 266 m3/h niin eipä noissa suurta eroa ole. En puhuisi mistään tehostetusta vaan tavallisesta arkikäytön ilmanvaihdosta.

Voi olla, että ei tosiaan Nilan riitä noihin kuutioihin ainakaan säätövaran osalta. Jos asumismukavuus ja itse rakennus ei kärsi niin säädä taso 1 vaikka 20% alle suunniteltujen ja katso mihin saakka sillä pärjää kun pakkaset saapuu kunnolla. IV:n puolitus tuntuisi jo aika rajulta tiputukselta ja huomaisit sen aika nopeasti varmaan tunkkaisuudessa, kosteudessa, ruuankäryssä ym.

Kaikki muutokset tietenkin omalla vastuulla ja mielellään ajatuksen kanssa tehtynä.
Juu noi 1-tehon asetukset eli ~50% alle on ollut tässä jo kyllä hetken käytössä ja sitä oon seurannut Netamon CO2-tasoilla ja tietysti aistinvaraisilla fiiliksillä. Ei mitään tunkkaisuuttta, käryjä, kosteutta tms. CO2 makuuhuoneessa nukkuessakin (ovi auki) 800-900ppm. Olohuoneessa telkkaria katsellessa 700-800ppm. Eli erittäinkin hyviä lukemia mun mielestä verrattuna esim edelliseen kerrostalokämppään missä oli pelkkä koneellinen poisto ja tuloilma tuli seinistä rööreistä. Siellä oli nukkuessa käytännössä aina yli 1000ppm.
Ja tosiaan kosteudenpoistotehostus (en muista oliko 15min vai 30min) 1->2 suihkutteluja ajatellen että saa märkätilat nopeammin kuivaksi.

Eli yrittänyt olla järkevä näissä säädöissä, kiinnostusta ainakin tehdä asiat kunnolla on, mitäs muuta varten täällä foorumillakaan hengaisin :D

Läjä

Jäsen
Minkälaisiin tuloilman lämpötiloihin olette päässeet esim 0-asteen ulkolämpötilassa? Itsellä on maksimi ollut n.+23, kun laite on lämmittänyt tuloilmaan ( pyynti +28 ). Toinen kysymys, mitä tarkoittaa Ilmanvaihto- valikossa talviasetuksilla "käyrä min" ja "käyrä max"? Ja mitä näissä kannattaisi pitää?

BUK

Aktiivinen jäsen
Minkälaisiin tuloilman lämpötiloihin olette päässeet esim 0-asteen ulkolämpötilassa?
Hyvä huomioida, että tuloilman lämpötila riippuu olennaisesti puhallusnopeudesta, jota voi säätää asteikolla 1-4 ja joiden tarkat puhallinnopeudet säädetään huoltovalikon kautta. Nilan näyttäisi meillä tuollaisen 25’C pystyvän tekemään lisää lämpöä tuloilmaan.

Lintulauta

Tulokas
Ei jumalaare. Olen ulkona kuin lintulauta. Yrittänyt etsiä oikeita asetuksia ja lukenut kaiken mualmin foorumit. Toinen sanoo toista ja toinen toista silti sähkönkulutus on mielestäni aikas kova (nyt n.75kw/h vuorokaudessa) ja talvi on vasta tulossa. Olisiko jollain ammattilaisella antaa todistetusti hyvät säädöt käyttöön?
Talo on n.140m2 ja takkaa käytetään 1-2päivän välein.

torvinen

Tulokas
Hei,
meillä on tälläinen trio:
- Nilan Compact PC EK9 XL
- Mitsun LN-35 ILP
- kiertoilmatakka n. 5kW (?)

Löytyykö jostain ohjetta, miten Nilanin asetukset pitäis talvella olla että olisi järkevintä? Nyt viime talvi meni ihan ok lukemilla, hoidettiin pääasiallinen lämmitys Mitsulla, ja laitettiin sekin vaan puhaltamaan kun takassa oli tuli. Takka toi taloon lämpöä hyvin, siinä ei moittimista. Olisiko paras tässäkin kohtaa laittaa Nilanin pyyntö 28 huoneistoon, ja lattiaan joku 25-27 astetta ja Mitsu lämmitysasentoon ja siihen pyynti 24. Ja kun takassa on tuli, Mitsu vaan puhaltamaan ja Nilaniin ei tarttisi koskea lainkaan?

grendy

Vakionaama
Ei jumalaare. Olen ulkona kuin lintulauta. Yrittänyt etsiä oikeita asetuksia ja lukenut kaiken mualmin foorumit. Toinen sanoo toista ja toinen toista silti sähkönkulutus on mielestäni aikas kova (nyt n.75kw/h vuorokaudessa) ja talvi on vasta tulossa. Olisiko jollain ammattilaisella antaa todistetusti hyvät säädöt käyttöön?
Talo on n.140m2 ja takkaa käytetään 1-2päivän välein.
En oo ammattilainen kun vasta eka talvi tulossa itselläkin Nilanin kanssa, mut melkoiset on kulutukset jo tässä vaiheessa "talvea"! Lyhyesti virsi kaunis: Jos Nilanin asetukset on syypäänä tohon kovaan kulutukseen niin vaihtoehtoja on 2:
-Käyttövettä lämmitetään sähkövastuksella
tai
-Lattia/patterilämmitys (eli sähkölämmitys) huutaa täysillä

Eli sen verran oot varmaan löytänyt että kato käyttöveden asetukset kuntoon että siellä on jotain tän tyylistä:
Sähkövas T11: 30C
Kompres T12: 55C (joillain ilmeisesti tää 45C ja homma toimii ihan hyvin)
Komp MAX T12: 80C

Sit lattia/patterilämmitys (Keskuslämmitys) niin että se on joko OFFilla ja Pumppu: jatkuva (eli lämmitystä ei siis ole ja vesi vaan kiertää lattioissa ja kerää lämpöä esim takasta tai mahdollisesta ILPistä)
tai
Keskuslämmityksen MIN ja MAX arvot on järkevät eikä lattioissa/pattereissa kierrä niin kuuma vesi että sen lämmitys sähköllä maksaa maltaita.

Muut ammattilaisemmat saa jatkaa :)

EDIT: Niin ja lämpötilapyynti niin korkeaksi että kompressori käy koko ajan ja lämmittää tuloilmaa (ja vettä)

Lintulauta

Tulokas
En oo ammattilainen kun vasta eka talvi tulossa itselläkin Nilanin kanssa, mut melkoiset on kulutukset jo tässä vaiheessa "talvea"! Lyhyesti virsi kaunis: Jos Nilanin asetukset on syypäänä tohon kovaan kulutukseen niin vaihtoehtoja on 2:
-Käyttövettä lämmitetään sähkövastuksella
tai
-Lattia/patterilämmitys (eli sähkölämmitys) huutaa täysillä

Eli sen verran oot varmaan löytänyt että kato käyttöveden asetukset kuntoon että siellä on jotain tän tyylistä:
Sähkövas T11: 30C
Kompres T12: 55C (joillain ilmeisesti tää 45C ja homma toimii ihan hyvin)
Komp MAX T12: 80C

Sit lattia/patterilämmitys (Keskuslämmitys) niin että se on joko OFFilla ja Pumppu: jatkuva (eli lämmitystä ei siis ole ja vesi vaan kiertää lattioissa ja kerää lämpöä esim takasta tai mahdollisesta ILPistä)
tai
Keskuslämmityksen MIN ja MAX arvot on järkevät eikä lattioissa/pattereissa kierrä niin kuuma vesi että sen lämmitys sähköllä maksaa maltaita.

Muut ammattilaisemmat saa jatkaa :)

EDIT: Niin ja lämpötilapyynti niin korkeaksi että kompressori käy koko ajan ja lämmittää tuloilmaa (ja vettä)
Mistä löydän T11 ja T12? Katsoin joka kohdan asetuksista, eikä missään lue T11 tai T12 niin että pystyisin säätämään

grendy

Vakionaama
Mistä löydän T11 ja T12? Katsoin joka kohdan asetuksista, eikä missään lue T11 tai T12 niin että pystyisin säätämään
Varmaan jotain eri versioiden juttuja taas, mutta valikon otsikko Lämminvesi/Käyttövesi tms ja sieltä alta sitten pitäis kaiken järjen mukaan löytyä oikeat kohdat. Noi T11 ja T12 voi olla että just puuttuu, mutta luulis nyt et lukis jotain Sähkövastus, Kompressori ja Kompressori MAX?

Lintulauta

Tulokas
Varmaan jotain eri versioiden juttuja taas, mutta valikon otsikko Lämminvesi/Käyttövesi tms ja sieltä alta sitten pitäis kaiken järjen mukaan löytyä oikeat kohdat. Noi T11 ja T12 voi olla että just puuttuu, mutta luulis nyt et lukis jotain Sähkövastus, Kompressori ja Kompressori MAX?
Joo elikkäs minulla on Nilan EK9. Siihen jos joku sanomaan hyvät asetukset niin kiitän. Kopressori kohtaa en ole vieläkään löytänyt.

Skata

Vakionaama
Joo elikkäs minulla on Nilan EK9. Siihen jos joku sanomaan hyvät asetukset niin kiitän. Kopressori kohtaa en ole vieläkään löytänyt.
Siis periaatteessa sama laite kuin EC9, vähän vanhempi kone. Ohjauspaneeli on varmaan CTS-600. Eiköhän läm.vesi valikon alta löydy kompress, komp. max jne. Tuosta ohjekirja luettavaksi, ellei ole jo sisäistetty. Muutoin katselet täältä vanhoja ketjuja, omat asetukseni taitaa jostain löytyä ja niillä on kohtalaisen hyvin pärjätty.

Jokke

Jäsen
Onko tällä laitteella turha toive, että jos käyttää tuota kosteuden poiston automaattista tehostusta, että saisi kylmemmillä ilmoilla vielä puhaltamaan vaikka 20 asteista ilmaa sisälle, jos kone on alkanut lämmittää vettä?

grendy

Vakionaama
Onko tällä laitteella turha toive, että jos käyttää tuota kosteuden poiston automaattista tehostusta, että saisi kylmemmillä ilmoilla vielä puhaltamaan vaikka 20 asteista ilmaa sisälle, jos kone on alkanut lämmittää vettä?
varmaan riippuu mikä teho on kosteudenpoistoon asetettu. Ite säädin sen nyt kakkosteholle, koska muuten vakikäytössä on ykkösteho. Ja taisin pistää ajaksi 15min tms.

Jokke

Jäsen
varmaan riippuu mikä teho on kosteudenpoistoon asetettu. Ite säädin sen nyt kakkosteholle, koska muuten vakikäytössä on ykkösteho. Ja taisin pistää ajaksi 15min tms.
Ok, Väkisin vertaan vanhaan ”normaali” IV-koneeseen, joka oli siis erillinen laite lämmöntalteenotolla. Ei ollut väliä vaikka kolmosteholla kovillakin pakkasilla, niin ei tullut kylmää sisään, vaikka olis ollu pidempään. Vastuksella se tietysti sitä lämmitti.

Saako tähän Nilaniin halutessaan lisäsähkövastuksen lämmittämään tuloilmaa?

Riittääkö tuo ykkösteho teillä ilmanvaihtoon? Ja onko jatkuva vai talvi asento?

kidr78

Jäsen
Hei,

Olemme äskettäin asentaneet Nilan EC9:n ComfortZone CE50:n korvaajaksi. Rehellisesti sanottuna vanhempi järjestelmä lämmitti talon paremmin ja edullisemmin. Eikä se vaatinut jatkuvaa säätöä minulta. Nilanin kanssa joudun jatkuvasti säätämään jotain. :) En itse asiassa onnistu löytämään parhaita asetuksia sille. Tällä hetkellä minulla on nämä asetukset:

Keskuslämmitys:

Toiminta: Käyräohjaus
Meno min: 26C
Meno Max.: 50C
Käyrä: 2
Siirtymä: -2C
Kiertovesipumppu: Jatkuva

Ilmanvaihto:

Ilmanvaihto: Talvi
käyrä min: 35C
kärä max: 50C
Kompressori Min: 5C
Talvi pien: Teho1
Talvi: 0C

mutta niillä järjestelmä kuluttaa liikaa sähköä. Mikä olisi paras asetusjärjestelmä tälle laitteelle?

kidr78

Jäsen
"Ja muuten, mitä tarkoittaa salama? Luulen, että alue on 1-10, minun on aina 1 tai 2. Oletan, että järjestelmä käyttää ylimääräistä sähköä?"

Jule

Vakionaama
Hei,

Olemme äskettäin asentaneet Nilan EC9:n ComfortZone CE50:n korvaajaksi. Rehellisesti sanottuna vanhempi järjestelmä lämmitti talon paremmin ja edullisemmin. Eikä se vaatinut jatkuvaa säätöä minulta. Nilanin kanssa joudun jatkuvasti säätämään jotain. :) En itse asiassa onnistu löytämään parhaita asetuksia sille. Tällä hetkellä minulla on nämä asetukset:

Keskuslämmitys:

Toiminta: Käyräohjaus
Meno min: 26C
Meno Max.: 50C
Käyrä: 2
Siirtymä: -2C
Kiertovesipumppu: Jatkuva

Ilmanvaihto:

Ilmanvaihto: Talvi
käyrä min: 35C
kärä max: 50C
Kompressori Min: 5C
Talvi pien: Teho1
Talvi: 0C

mutta niillä järjestelmä kuluttaa liikaa sähköä. Mikä olisi paras asetusjärjestelmä tälle laitteelle?
Ei tuolla ec9 liene mitenkään edes mahdollista päästä samaan kulutukseen kuin tuolla vanhalla kolme kertaa isommalla pilpillä.

Mielenkiinnosta, miksi tuollaiseen pilpin pienennysoperaatioon on edes lähdetty?

kidr78

Jäsen
Ei tuolla ec9 liene mitenkään edes mahdollista päästä samaan kulutukseen kuin tuolla vanhalla kolme kertaa isommalla pilpillä.

Mielenkiinnosta, miksi tuollaiseen pilpin pienennysoperaatioon on edes lähdetty?
"Anteeksi, suomen kielen taitoni on melko huono! Voin lukea sitä, mutta en osaa puhua sujuvasti, joten käytän ChatGPT:ta seurana:)

Käytännössä vanha järjestelmä hajosi 17 vuoden käytön jälkeen, eikä kukaan halunnut korjata sitä, vaikka uskon, että se olisi ollut mahdollista :)"

"Järjestelmä ehdotettiin yhden yrityksen toimesta, jolta pyysimme tarjousta, ja se sopi talomme teknisiin vaatimuksiin."

grendy

Vakionaama
Riittääkö tuo ykkösteho teillä ilmanvaihtoon? Ja onko jatkuva vai talvi asento?

No kyllä ainakin kahdelle asukille riittää kun CO2 tasoja ihan puhtaasti vaan seuraa. Toki varmasti enemmänkin ilmavirtaa voisi olla, mutta niin kauan kun CO2 näyttää hyvältä niin mun mielestä kaikki ok. Aika monessa Nilanissa taitaa tosiaan automaatti heittää jo kosteuden puolestakin ykköstehon käyttöön ihan ilman manuaalisäätöäkin. Ja tietysti noita tehonumeroiden puhallintehojahan voi säätää huoltovalikosta ihan manuaalisesti käytännössä mihin tahansa, kun vaan säilyttää sen (oletettavasti kunnossa olevan) tulo- ja poistoilman tasapainon.

trail

Jäsen
No kyllä ainakin kahdelle asukille riittää kun CO2 tasoja ihan puhtaasti vaan seuraa. Toki varmasti enemmänkin ilmavirtaa voisi olla, mutta niin kauan kun CO2 näyttää hyvältä niin mun mielestä kaikki ok.
Millä tavoin oot tuota CO2-tasoa seurannut? Kokemuksia jostain hyväksi havaitusta mittarista? Harkinnassa joku, mutta noita tuntuu olevan aika laidasta laitaan, myös hinnan puolesta.

Jiiteel

Tulokas
Tervehdys!

Täällä reilu vuosi Nilania takana ja edelleen laitteen käyttö on yhtä ihmettelyä Foorumia on tullut luettua tiiviisti ja oikeita säätöjä haettu,mutta nyt totesin että täytyy turvautua enemmän tietävien apuun.

Eli asumme vuonna 2008 rakennetussa paritalossa ja pilppinä toimii Nilanin VP18cek. Tässä tulee laitteen data ja asetukset:

Näyttö:

Auto/2/26C

Data:

Nykytila läm.vesi
Huone T15 25C
Ulkoilma T1 2C
Vesi-ylä T11 59C
Vesi-ala T12 43C
Meno T14 25C
Lauhdutin T5 48C
Tulopuh teho 0
Poistopuh teho 2

Keskuslämmitys:

Toiminta lämmitys
Meno min 22C
Meno max 30C
Käyrä 1
Siirtymäkäyrä 0C
Pumppu jatkuva

Läm.vesi:

Sähkövastus T11 35C
Kompressori T12 45C
Komperossi max T12 70C
Priorit. vesi

Ilmanvaihto:

Talvi
Käyrä min 30C
Käyrä max 50C
Komp min 2C
Talvi pien. off

Lämpötilan säätö:

Kesä min 14C
Talvi min 16C
Kesä >12C

Lisäksi asunnosta löytyy varaava takka,sekä ILP.

Onko mielestänne säädöissä jotain säätövaraa taloudellisempaan suuntaan?

Millä tavoin ILP:iä kannattaa talvella käyttää hyödyksi,jotta lämmitys olisi kustannustehokasta?

Takan suhteen ei liene mitään ihmeellistä,mitä pitäisi ottaa huomioon?

Kiitos jo etukäteen vinkeistä ja kommenteista!

grendy

Vakionaama
^Talvella kannattaa varmaan pistää IV-teho 1-tasolle, ei riitä Nilanissa kyllä (sillä oletuksella että iv-tehot on säädetty oikein) potku talvella 2-teholla niin että tuloilma olis tarpeeks lämmintä. "Liian kova" ilmanvaihto talvella hukkaa energiaa, mutta toki sen pitää olla riittävä talvellakin. Tossa sun tilanteessa kun on tuloilma nollilla ja poisto 2 on aika kova alipaine kun asetuksina on toi, että vettä lämmittäessä pistää tuloilman säppiin kokonaan. "Makuasia", mutta ite ainakin puhun ehdottomasti 24/7 tasapainossa olevan ilmanvaihdon puolesta. Mieluummin vähän viileämpää (mutta plussa puolella olevaa) tuloilmaa tasapainoisesti sieltä mistä sen on tarkoitus tulla, kuin että raakaa ulkoilmaa talon kaikista vuotavista nurkista ja ikkunoiden raoista. Eli jos tota haluat kokeilla niin vähän mallista riippuen IV-asetuksien talvi pitäis muuttaa jatkuva tai jatkuva1 tosiaan Nilanin mallista riippuen.

Taloudellisuus on pitkälti kiinni siitä kuinka paljon minimoit lattia/patterilämmityksen käyttöä. Eli niistä tiloista mitä ilppi lämmittää niin termarit pois päältä kokonaan. Maksimoi ilpin käyttö, minimoi lattialämmityksen käyttö :).. Niin saa varmasti parhaat tulokset. Takka ei sinänsä tohon yhtälöön tuo muuta uutta kuin että takalla sitten voi vähentää taas ilpin käyttöä, mutta nilaniin se ei persaatteessa enää vaikuta jos sen käyttö on jo minimoitu.

Disclaimer: En oo vielä pro, vähemmän aikaa oon Nilania käyttänyt kun sää, mutta mielestäni päässyt jonkin verran laitteen sielunelämään jo kiinni :)

kidr78

Jäsen
Mikä on kaikkien sähkönkulutus tähän mennessä tänä kuukautena? Minulla se on jo 1100, mikä on 400 enemmän kuin viime vuonna :(

grendy

Vakionaama
972,89 kWh josta sähköauton latausta 241kWh eli 731kWh vertailukelpoista "kotikulutusta". Sisältää jäämiä myös viikko sitten päälle pistetystä ulkovaraston sähkölattialämmityksestä joka tosin asetettu vain 5C lämpötilaan, eli tuskin montaa kWh.

kidr78

Jäsen
972,89 kWh josta sähköauton latausta 241kWh eli 731kWh vertailukelpoista "kotikulutusta". Sisältää jäämiä myös viikko sitten päälle pistetystä ulkovaraston sähkölattialämmityksestä joka tosin asetettu vain 5C lämpötilaan, eli tuskin montaa kWh.
"Unohdin vähentää myös auton lataamisen, joka on myös noin 250kWh. Joten arvelisin, ettei tilanne ole niin huono. Olen myös säätänyt järjestelmän asetuksia paljon tässä kuussa, joten epäilen, että olen tuhlannut paljon energiaa."

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom