Nilan ec9, asetukset, ihmettelyä

Harrastelija

Vakionaama
Näyttäs että klo 9 aikoihin on heräilty ja jotain sähkölaitteita laitettu koko päiväksi päälle noin 4-500W edestä.
Kyllähän tuo yökulutus voisi vähemmänkin olla. Ilmanvaihto vie osansa mutta ei ne puhaltimet 800W vie.

Eihän siellä ole ilman jälkilämmityspatteri päällä? Viileämmällä kelillä lämmittää sisälle tulevaa ilmaa. Jaa mutta videolla näkyy Nilanin ohjain eli onko PILP asennettuna? Saa PILP ihmiset vastailla että mitä säätöjä kannattaa tarkistaa.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Eikö toi oo aika paljon kesäksi? Tietokone on vielä paketissa joten en pääse asetuksis tän kauniimmin esitteleen, mutta onko tässä jotain mikä soittaa heti hälytyskelloja mikä kannattais muuttaa asap? Talo ollut siis tyhjillään käytännössä koko päivän.
155m2 Kangasala 2016 2krs omakotitalo.
Tiputa ainakin vedenlämmitys vastukselta selvästi alle kompressorin. Nyt teet suurimman osan ajasta vettä suorasähköllä - mikäli tulkitsin oikein tuosta vanhemman mallin paneelista asetuksen.
Itsellä vastus 30 astetta ja kompressori 55.
Toki vastus toimii ylälämmön ja kompressori alalämmön mukaan, mutta tuolla saattais olla vaikutus / selitys päiväajan kulutukselle. Kokeile jos vaikutusta.

Toki jos tarve suurelle määrälle vettä ja uhkaa loppua niin sitten vastus töihin.
 

grendy

Vakionaama
Tiputa ainakin vedenlämmitys vastukselta selvästi alle kompressorin. Nyt teet suurimman osan ajasta vettä suorasähköllä - mikäli tulkitsin oikein tuosta vanhemman mallin paneelista asetuksen.
Itsellä vastus 30 astetta ja kompressori 55.
Toki vastus toimii ylälämmön ja kompressori alalämmön mukaan, mutta tuolla saattais olla vaikutus / selitys päiväajan kulutukselle. Kokeile jos vaikutusta.

Toki jos tarve suurelle määrälle vettä ja uhkaa loppua niin sitten vastus töihin.
Tässä vielä liitteenä karmeilla harakanvarpailla lähtöasetukset.

Ja ei todellakaan ole tarve suurelle määrälle vettä, 2 aikuista vaan eli hyvin pieni kulutus tulee oleen!

Eli:
Läm vesi->sähkövas t11=30C ja
Läm vesi->kompres t12=55C?

Sanomattakin selvää että oon ihan noob vielä laitteen hallinnan kanssa, mutta etukäteen jo valmistautunut henkisesti tähän alkusäätöön ja testailuun :D.. eli tuhannesti kiitos jo nyt ja tulevaisuudessakin kaikkien tyhmien kysymysten kanssa. Mutta nyt kerkee vielä löytään kesän optimaaliset asetukset hienosti ja sit talvellahan vasta se todellinen säätö alkaa
 

Liitteet

  • 20230708_232823.jpg
    20230708_232823.jpg
    154,4 KB · Katsottu: 164

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Tässä vielä liitteenä karmeilla harakanvarpailla lähtöasetukset.

Ja ei todellakaan ole tarve suurelle määrälle vettä, 2 aikuista vaan eli hyvin pieni kulutus tulee oleen!

Eli:
Läm vesi->sähkövas t11=30C ja
Läm vesi->kompres t12=55C?

Sanomattakin selvää että oon ihan noob vielä laitteen hallinnan kanssa, mutta etukäteen jo valmistautunut henkisesti tähän alkusäätöön ja testailuun :D.. eli tuhannesti kiitos jo nyt ja tulevaisuudessakin kaikkien tyhmien kysymysten kanssa. Mutta nyt kerkee vielä löytään kesän optimaaliset asetukset hienosti ja sit talvellahan vasta se todellinen säätö alkaa
Eipä mitään, ei kukaan ole seppä syntyessään. Itsellä vasta 1,5 vuotta vm 2022 laitteen kanssa ja sanoisin, että sen vuoden tai mielellään 1,5 vuotta kun käy läpi kaikki vuodenajat tuon Nilanin kanssa niin löytyy varmasti ne oman asunnon sopivat asetukset.

Sellainen huomio vielä, että kannattanee rajoittaa lattiatermostaatteja kuivista tiloista, koska sulla on lämpötilapyynti niinkin alhainen kuin 18 astetta, mutta silti lattialämmitys minimi 24 astetta. Itse en käytä käyräohjausta vaan pyyntiä, joten en nyt ihan varmaksi osaa sanoa miten tuo käyttäytyy näillä kesäkeleillä, mutta yleisesti kannattaa mahdollinen lämmitystarve kevät-kesä-syksy-ajalla hoitaa aina kompressorilla eli toisin sanoen huonelämpötilan pyynnillä eikä suorasähköllä toimivalla lattialämmityksellä. Märkätilojen lattiat tietenkin erikseen tarpeen, mieltymyksen ja kuivanapidon mukaan.

Huoltovalikosta kannattaa laittaa varaajan lämpötilaraja tappiin saakka. Edellisellä sivulla nimim. Gmmo :n teksti kannattaa lukea.

Ja tietenkin yleinen vinkki, että sitten kun innostuu räpeltämään asetuksia niin kannattaa tehdä pieniä muutoksia kerralla ja odotella hetki vaikutusta kuten tässä tuo sähkönkulutus varmasti selviää taannehtivasti ja sitten lämmityskaudella laatan ajat lämmetä yms. - niin ja tietenkin muistaa mitä asetuksia on muuttanut.
 

grendy

Vakionaama
Eipä mitään, ei kukaan ole seppä syntyessään. Itsellä vasta 1,5 vuotta vm 2022 laitteen kanssa ja sanoisin, että sen vuoden tai mielellään 1,5 vuotta kun käy läpi kaikki vuodenajat tuon Nilanin kanssa niin löytyy varmasti ne oman asunnon sopivat asetukset.

Sellainen huomio vielä, että kannattanee rajoittaa lattiatermostaatteja kuivista tiloista, koska sulla on lämpötilapyynti niinkin alhainen kuin 18 astetta, mutta silti lattialämmitys minimi 24 astetta. Itse en käytä käyräohjausta vaan pyyntiä, joten en nyt ihan varmaksi osaa sanoa miten tuo käyttäytyy näillä kesäkeleillä, mutta yleisesti kannattaa mahdollinen lämmitystarve kevät-kesä-syksy-ajalla hoitaa aina kompressorilla eli toisin sanoen huonelämpötilan pyynnillä eikä suorasähköllä toimivalla lattialämmityksellä. Märkätilojen lattiat tietenkin erikseen tarpeen, mieltymyksen ja kuivanapidon mukaan.

Huoltovalikosta kannattaa laittaa varaajan lämpötilaraja tappiin saakka. Edellisellä sivulla nimim. Gmmo :n teksti kannattaa lukea.

Ja tietenkin yleinen vinkki, että sitten kun innostuu räpeltämään asetuksia niin kannattaa tehdä pieniä muutoksia kerralla ja odotella hetki vaikutusta kuten tässä tuo sähkönkulutus varmasti selviää taannehtivasti ja sitten lämmityskaudella laatan ajat lämmetä yms. - niin ja tietenkin muistaa mitä asetuksia on muuttanut.
Eli siis varaajan lämpötila-asetus:
läm.vesi->komp max t12 maksimiin nykyisestä 75C? "Vähän" vielä hakusessa nää termit
Onko toi samassa valikossa löytyvä "priorit vesi" muuten järkevä kun meillä kuulan veden tarve on tosi pieni? Eli voi varmaan käydä varmaan just noin että vesi saavuttaa halutun lämpötilan ja sit kone rupee pyöritteleen peukaloitaan tyytyväisenä ;)

Ja onko toi pääasetus "Auto 2 18C" järkevä vai pitäiskö 18C olla oikeasti jotain mitä tavoitellaan, eli esim 21C? Helteillä ymmärrän kyllä että pistäisi minimiin mutta nyt ei oo niin kuuma. Lämpömittaria ei oo vielä sisällä niin en tiedä todellista tilannetta, mutta jos näin aluun heittäisin kaikki huonetermlstaatot nollille ja pyynnin esim 21C tänään kun mennään talolla käymään? Ja pitäiskö toi keskuslämmitys->MENO MIN muuttaa johonkin pienemmäksi tosta 24C?

Huh tulipas taas sekava viesti kun ajatuksen pomppii. Huomenna on sit itse muutto :)
 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Meno min 24 on ihan ok, jos saat suljettua termareilla kierron kaikista muista tiloista paitsi kylppäristä.

Jos oikein haluaa nuukailla sen lämmityksen voi sammuttaa kokonaan, pesutilat kyllä kuivuvat pelkällä ilmanvaihdollakin, mutta kylmä kivilattia ei ole kovin mukava.

Jos sisällä alkaa tulla vilu, niin tietysti silloin pyyntiä ylöspäin.

Kannattaa huomioida että tuon koneen lämmitys ja ilmanvaihdon jäähdytys ovat erillisiä yksiköitä, kone on mahdollista asettaa sekä lämmittämään että jäähdyttämään samanaikaisesti.
 

Gmmo

Jäsen
Onko muuten sama asia kesäisin laittaa keskuslämmitys OFF-asentoon tai kääntää termostaatit nollille? Eli kuluttaako/lämmittääkö tuo keskuslämmitys silti jotakin, vaikka termostaatit olisivat käännettynä nollille? Itse olen pitänyt tuota nyt kokonaan OFF-asennossa, koska lattialämmitystä ei kesäisin tarvitse, ja omat märkätilat ala- ja yläkerrassa toimivat silti omillaan.
 

Jule

Vakionaama
Onko muuten sama asia kesäisin laittaa keskuslämmitys OFF-asentoon tai kääntää termostaatit nollille? Eli kuluttaako/lämmittääkö tuo keskuslämmitys silti jotakin, vaikka termostaatit olisivat käännettynä nollille? Itse olen pitänyt tuota nyt kokonaan OFF-asennossa, koska lattialämmitystä ei kesäisin tarvitse, ja omat märkätilat ala- ja yläkerrassa toimivat silti omillaan.
Tuo johtuu loppupeleissä siitä miten talon lämmönjako on toteutettu, mutta käytännössä aina nykyään osa tiloista on vapaakierrolla, eli jonkintasoinen lämmitys on aina päällä esim pesutiloissa, jos sitä ei erikseen koneesta sammuta.
 

grendy

Vakionaama
Meno min 24 on ihan ok, jos saat suljettua termareilla kierron kaikista muista tiloista paitsi kylppäristä.

Jos oikein haluaa nuukailla sen lämmityksen voi sammuttaa kokonaan, pesutilat kyllä kuivuvat pelkällä ilmanvaihdollakin, mutta kylmä kivilattia ei ole kovin mukava.

Jos sisällä alkaa tulla vilu, niin tietysti silloin pyyntiä ylöspäin.

Kannattaa huomioida että tuon koneen lämmitys ja ilmanvaihdon jäähdytys ovat erillisiä yksiköitä, kone on mahdollista asettaa sekä lämmittämään että jäähdyttämään samanaikaisesti.
Kiitos! Ja oletan että nyt kun nostin 18->21 pyyntiä (ja muutin noi veden asetukset niin ettei pitäisi sähköllä lämmittää) niin kompressorin valo sammui ja se on ihan ok? Nykytilassa datassa lukee "odota"...
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Eli siis varaajan lämpötila-asetus:
läm.vesi->komp max t12 maksimiin nykyisestä 75C? "Vähän" vielä hakusessa nää termit
Juu tuo 75 on varmasti riittävä. Manuaalissa oli jokin maininta, että siellä pitäis olla joku ylikuumenemissuoja jotta sen saa laittaa noin korkeaksi, joten olettaisin, että siellä sellainen on myös tuossa vanhassa mallissa. @Skata voinee tässä kohtaa varmistaa asian?

Onko toi samassa valikossa löytyvä "priorit vesi" muuten järkevä kun meillä kuulan veden tarve on tosi pieni? Eli voi varmaan käydä varmaan just noin että vesi saavuttaa halutun lämpötilan ja sit kone rupee pyöritteleen peukaloitaan tyytyväisenä ;)
Useimmilla se on noin. Se on hyvin sekavasti selitetty manuaalissa ja sitten sen toimintaperiaate muuttui muistaakseni esim. viilennyksessä. Kuuluu ns. hienosäätötouhuun eli anna olla noin toistaiseksi. Se sekava manuaali kannattaa lukea myös, koska sulla on vanhempi malli kuin minulla.
Ja onko toi pääasetus "Auto 2 18C" järkevä vai pitäiskö 18C olla oikeasti jotain mitä tavoitellaan, eli esim 21C? Helteillä ymmärrän kyllä että pistäisi minimiin mutta nyt ei oo niin kuuma. Lämpömittaria ei oo vielä sisällä niin en tiedä todellista tilannetta, mutta jos näin aluun heittäisin kaikki huonetermlstaatot nollille ja pyynnin esim 21C tänään kun mennään talolla käymään? Ja pitäiskö toi keskuslämmitys->MENO MIN muuttaa johonkin pienemmäksi tosta 24C?

Huh tulipas taas sekava viesti kun ajatuksen pomppii. Huomenna on sit itse muutto :)
Laita lämpötila siihen asuntoon sopivaksi - selviää ainostaan asumalla ja omien tottumusten mukaan. Meillä esim 21 sopiva, koska 2 krs kämppä ja yläkerrassa aina lämmin eli jos tuosta tiputan niin alakerrassa alkaa olla liian viileä. Helteillä se ei kuitenkaan kykene siihen 18 asteeseen viilentämään niin turha sitä ehkä kellon ympäri viilentää ja voi kompura levätä yöllä. Toki jokainen viilentäköön oman tarpeensa mukaan.

Kokeile aluksi keskuslämmitystä sillä 24 asteella, mutta jos haluat alkaa säästelemään niin tiputa aste tai pari. Jos tulee napinaa muilta asukkailta niin sitten varmaan takaisin ylös :)
Onko muuten sama asia kesäisin laittaa keskuslämmitys OFF-asentoon tai kääntää termostaatit nollille? Eli kuluttaako/lämmittääkö tuo keskuslämmitys silti jotakin, vaikka termostaatit olisivat käännettynä nollille? Itse olen pitänyt tuota nyt kokonaan OFF-asennossa, koska lattialämmitystä ei kesäisin tarvitse, ja omat märkätilat ala- ja yläkerrassa toimivat silti omillaan.
Tuolla aikaisemmassa viestissä sulla oli siinä ”Lämmitys”, eli otit sen jälkeen pois päältä?
Mikäli sulla ei ole jotain erillistä sähköistä lattialämmitystä niin tuolla asetuksella se lopettaa lämmityksen kokonaan myös niistä vapaan kierron tiloista, eli voi tulla melko kylmä lattia eikä kuivu helposti.
Kannattaa vähän tutkia miten termostaatit ja se lämmönjako on tosiaan toteutettu niinkuin @Jule tuossa jo totesi.

Itsellä on kaikki kuivien tilojen termostaatit nollilla kesällä eli ei syötä lämmintä vettä niihin tiloihin, mutta kosteat tilat vapaassa kierrossa. Lisäksi ajan hieman säästöliekillä lattialämmitystä pyynnöllä maks 24, kiertovesi ”säästö” ja viiveellä 10 min., sopii meidän talouteen ja lattiat ihan mukavat ja kuivuu nopeasti. Mutta nämä on niitä hienosäätöjä joita kannattaa ehkä sitten harkita myöhemmin kunhan saa ensin laitteen palvelemaan perusasetuksilla omaa asuntoa ja tarpeita varten.

Yksi vaihtoehto on kesäisin laittaa kiertovesipumppu jatkuvalle ja kaikki termostaatit täysin auki, mutta keskuslämmitys ”Off” tilaan. Näin saat jaettua esim. kesällä lämpeävästä olohuoneen lattiasta lämpöä viileämpään kylpyhuoneeseen. Nämäkin hienosäätöjä eikä välttämättä toimi kaikissa asunnoissa. Meillä toimii esim. hyvin, koska 2 kerrosta ja yläkerta lämpenee isojen ikkunoiden takia ja markiisista huolimatta todella herkästi.
 

Gmmo

Jäsen
Tuolla aikaisemmassa viestissä sulla oli siinä ”Lämmitys”, eli otit sen jälkeen pois päältä?
Mikäli sulla ei ole jotain erillistä sähköistä lattialämmitystä niin tuolla asetuksella se lopettaa lämmityksen kokonaan myös niistä vapaan kierron tiloista, eli voi tulla melko kylmä lattia eikä kuivu helposti.
Tuo "Lämmitys" siis luki konsolissa statuksena, eli ei keskuslämmitys-valikossa. Vähän huonosti sen muotoilin. Keskuslämmitys on itselläni OFF-asennossa, koska märkätiloissa on tosiaan omat erilliset termostaatit ja ne toimivat erillään tuosta keskuslämmityksestä. En tiedä sen tarkemmin toteutuksesta. Suihkutiloissa lattialämpötilat nousevat sen mukaan, mitä termostaatista säätää.

Ja tosiaan tuo alkuperäinen kysymys oli, että kannattaako keskuslämmitystä pitää päällä kesällä, niin ilmeisesti ei, jos vain märkätilojen lämmitys on hoidossa ja jalat kestävät viileempää lattiaa.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Tuo "Lämmitys" siis luki konsolissa statuksena, eli ei keskuslämmitys-valikossa. Vähän huonosti sen muotoilin. Keskuslämmitys on itselläni OFF-asennossa, koska märkätiloissa on tosiaan omat erilliset termostaatit ja ne toimivat erillään tuosta keskuslämmityksestä. En tiedä sen tarkemmin toteutuksesta. Suihkutiloissa lattialämpötilat nousevat sen mukaan, mitä termostaatista säätää. Ja tosiaan tuo alkuperäinen kysymys oli, että kannattaako keskuslämmitystä pitää päällä kesällä, niin ilmeisesti ei, jos vain märkätilojen lämmitys on hoidossa ja jalat kestävät viileempää lattiaa.

Keskuslämmitys = vesikiertoinen lattialämmitys joka lämpenee sähkön voimalla.
Jos se on Off niin ei ne lattiat enää lämpene. Ei se termostaatin veivaaminen auta jos ei vesi lämpene. Tai toki jos käyttää tuota edellisessä viestissä kertomaani kikkaa jakaa / tasata lämpöä kaikissa piireissä, mutta silloin pitää sen kiertovesipumpun pyöriä ja kaikki termostaatit auki.
 

Gmmo

Jäsen
Keskuslämmitys = vesikiertoinen lattialämmitys joka lämpenee sähkön voimalla.
Jos se on Off niin ei ne lattiat enää lämpene. Ei se termostaatin veivaaminen auta jos ei vesi lämpene. Tai toki jos käyttää tuota edellisessä viestissä kertomaani kikkaa jakaa / tasata lämpöä kaikissa piireissä, mutta silloin pitää sen kiertovesipumpun pyöriä ja kaikki termostaatit auki.
Ollut koko kesän tuo keskuslämmitys OFF-asennossa ja märkätilat lämpiävät silti sen mukaan, mitä termostaatista säätää. Voin tuon vielä erikseen todentaa termostaatin näytöltä, mistä näkee huone ja lattialämmöt erikseen. Eli siis märkätilat ovat erillään tuosta Nilanin lämmityksestä.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Ollut koko kesän tuo keskuslämmitys OFF-asennossa ja märkätilat lämpiävät silti sen mukaan, mitä termostaatista säätää. Voin tuon vielä erikseen todentaa termostaatin näytöltä, mistä näkee huone ja lattialämmöt erikseen. Eli siis märkätilat ovat erillään tuosta Nilanin lämmityksestä.
Ok, eli siellä on sitten todennäköisesti erillinen sähkövastuksilla toteutettu lämmitys eikä ne termostaatit liity mitenkään Nilaniin.

Siinä tapauksessa ehdottomasti niin aikaisin keväällä ja niin myöhään syksyyn kuin vain mukavuuden ja sähkölaskun puitteissa keskuslämmitys Off.

Mielenkiintoinen ellei jopa poikkeuksellinen toteutustapa noinkin uudessa talossa.
 

grendy

Vakionaama
Yksi vaihtoehto on kesäisin laittaa kiertovesipumppu jatkuvalle ja kaikki termostaatit täysin auki, mutta keskuslämmitys ”Off” tilaan. Näin saat jaettua esim. kesällä lämpeävästä olohuoneen lattiasta lämpöä viileämpään kylpyhuoneeseen. Nämäkin hienosäätöjä eikä välttämättä toimi kaikissa asunnoissa. Meillä toimii esim. hyvin, koska 2 kerrosta ja yläkerta lämpenee isojen ikkunoiden takia ja markiisista huolimatta todella herkästi.
Mistäs tollanen asetus löytyy että kiertovesipumpun sais päälle? Kuulostaa siltä että kiinnostais testata tota!
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Mistäs tollanen asetus löytyy että kiertovesipumpun sais päälle? Kuulostaa siltä että kiinnostais testata tota!

Keskuslämmitys-valikosta > pumppu. (viitaten lähettämääsi kuvaan).

Sulla oli siellä ”Jatkuva”, eli pyörii jo jatkuvasti, mutta jos termostaatit kiinni niin ei pyöri missään mikään eli avaat kaikki termarit täysin auki jos tuota haluat koittaa.
 

grendy

Vakionaama
En vielä tota kietovesipumppujuttua tehnyt, mutta aiemmilla teidän neuvoilla putosi päiväkulutus 27-28->16-17kWh! Ihan vaan tiedoksi ja kiitokseksi kaikille neuvoista!

Nyt kutsuu mökki muuttamisen tieltä hetkeksi ja paljon kivempi jättää talo tyhjilleen kun on asetukset paljon lähempänä totuutta kuin aluksi :)
 

Jule

Vakionaama
Sinänsä tuo pesutilojen lämmitys suoraan sähköllä on ihan fiksu ratkaisu, vaikkei kovin yleinen olekaan. Tuolla saa pesutilojen lattian pidettyä mukavana ja kuivatuksen tehokkaana, ilman että muun talon suhteen tarvitsee tehdä mitään kompromisseja.

Sähkönkulutusta tuo ei lisää, se jopa saattaa vähentää sitä, mutta rakennusvaiheessa tuo on hieman arvokkaampi ja työläämpi ratkaisu kuin perinteinen vesikiertoinen.
 

grendy

Vakionaama
Keskuslämmitys-valikosta > pumppu. (viitaten lähettämääsi kuvaan).

Sulla oli siellä ”Jatkuva”, eli pyörii jo jatkuvasti, mutta jos termostaatit kiinni niin ei pyöri missään mikään eli avaat kaikki termarit täysin auki jos tuota haluat koittaa.
Pistin nyt keskuslämmitys OFF, pumppu jatkuvalle kuten olikin ja termarit auki. Nilan lopetti viilennyksen AUTO-tilassa, kuulostaako normaalilta? Pistin nyt AUTO->viilennys, oliko oikea ratkaisu kun ainakin kompressori meni päälle ;)

Edit: kyllä se AUTO toimi muutoksenkin jälkeen, vähän jotenkin eri logiikalla kuitenkin. Ja kulutus laski! Näillä toistaiseksi mennään :)
 
Viimeksi muokattu:

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Pistin nyt keskuslämmitys OFF, pumppu jatkuvalle kuten olikin ja termarit auki. Nilan lopetti viilennyksen AUTO-tilassa, kuulostaako normaalilta? Pistin nyt AUTO->viilennys, oliko oikea ratkaisu kun ainakin kompressori meni päälle ;)

Edit: kyllä se AUTO toimi muutoksenkin jälkeen, vähän jotenkin eri logiikalla kuitenkin. Ja kulutus laski! Näillä toistaiseksi mennään :)

Ei sillä Auto/Viilennys/Lämmitys valinnalla oo suoraa yhteyttä lattialämmitykseen, mikäli sitä tarkoitit.

Auto-valinnalla se pitää jotenkuten pyydetyssä lämpötilassa asuntoa, mutta tekee aina joko viilennystä tai lämmitystä mikäli tarve lämmittää käyttövettä. Meidän kämpässä välillä melko rasittavaa 20-24 asteen sahaamista, mutta sehän on tämän hieman vinoon suunnitellun laitteen ominaisuus - varsinkin 2krs kämpässä.

Jos käyttövesi halutussa lämpötilassa ja kämpässä pyydetty lämpötila niin toimii tavallisena poistoilmanvahtona eli kompura sammuu mikä on luonnollisesti ihan ok, koska turhaa kuluttaa sähköä.
 

grendy

Vakionaama
5,24kWh eilisen kulutus kun talo tyhjillään, ei viilennyksen tarvetta ja lattioissa kiertää vain erikseen lämmittämätön vesi. Nyt alkaa oleen hyviä kulutuksia tällaiselle kotoa poissa -asetukselle! Toki taitaa olla aika optimaalinen lämpötila juuri nyt kun ei viilennystä eikä ainakaan paljoa lämmitystä tarvi. Lämpötila-asetuksena +21C ja normi puhallus 2.
 

trail

Jäsen
Löytyykö asiaa paremmin tuntevilta tietoa, valistuneita arvauksia tai vaikka hiharavistuksia siitä, millaisilla asetuksilla kannattaisi kesällä viilennellä kämppää kun Nilanin kaverina ilmalämpöpumppu? ILP saatiin vasta ja muutenkin eka kesä Nilanin kanssa, joten ei vielä kauheasti omakohtaisia kokemuksia.

Nyt ollaan pidetty Nilanissa lämpötila-asetusta sellaisena että kompressori pyörii käytännössä jatkuvasti ja sitten ILP:llä viilennetty tarvittaessa lisää jos Nilanin teho ei riitä (ILP toki vain viilennysmoodissa ettei vahingossa ala lämmittämään). Tämä pitää asunnon ihan mukavana, mutta lämmintä vettä kuluu meillä sen verran vähän että käyttövesi on aikalailla jatkuvasti yli 70-asteista.

Yritin kaivella tietoja siitä, kumpi on viilennyksen kannalta energiatehokkaampi, mutta en mitään järkevää oikein löytänyt. Ajatuksia, näkemyksiä? Näillä pörssisähkön hinnoilla tässä tuskin suurta rahallista säästöä tulee teki miten teki, mutta mielellään kuitenkin käyttäisi laitteita järkevästi kun molemmat löytyy.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Sanoisin että Nilanilla viilennys kannattaa kun siinä sivussa se lämminvesi tulee. Ja on sen COP sangen hyvä näin.

ILPllä tosiaan sitten kun Nilan ei riitä tai varaajaan ei enempää mahdu.
 

Liuhu

Jäsen
Olen yrittänyt ymmärtää lämmin vesi-valikon prioriteetti vesi/tulo logiikkaa mutta tuntuu että viilennyksen kanssa tuo ei toimi oikein.

Minulla on kesä-asetus päällä, jolloin laite tiputtaa tulopuhalluksen 1-teholle kun vettä aletaan lämmittämään kompuralla, jolloin vesi lämpenee kohtuullisen nopeasti. Jos kuitenkin viilennys-asetus on päällä (vaikka viilennystä ei juuri silloin tehdä) niin tuota tulopuhalluksen laskua ei tapahdu, vaan kompuran mennessä päälle veden lämmitystä varten, laite jatkaa tulopuhallusta teholla 2 ja alkaa puhaltamaan viileää sisään. Vesi lämpenee tällöin hyvin hitaasti. Lopputuloksena laite viilentää monta tuntia kovalla teholla kun veden lämpö nousee niin hitaasti pyyntiin. Olettaisin että prioriteetti vesi asetuksella tulo tippuisi myös viilennys-asetuksen päällä ollessa, jolloin vesi lämpenisi paljon nopeammin.

Onkohan laitteessani joku bugi vai toimiiko kaikilla näin?
 

grendy

Vakionaama
Olen yrittänyt ymmärtää lämmin vesi-valikon prioriteetti vesi/tulo logiikkaa mutta tuntuu että viilennyksen kanssa tuo ei toimi oikein.

Minulla on kesä-asetus päällä, jolloin laite tiputtaa tulopuhalluksen 1-teholle kun vettä aletaan lämmittämään kompuralla, jolloin vesi lämpenee kohtuullisen nopeasti. Jos kuitenkin viilennys-asetus on päällä (vaikka viilennystä ei juuri silloin tehdä) niin tuota tulopuhalluksen laskua ei tapahdu, vaan kompuran mennessä päälle veden lämmitystä varten, laite jatkaa tulopuhallusta teholla 2 ja alkaa puhaltamaan viileää sisään. Vesi lämpenee tällöin hyvin hitaasti. Lopputuloksena laite viilentää monta tuntia kovalla teholla kun veden lämpö nousee niin hitaasti pyyntiin. Olettaisin että prioriteetti vesi asetuksella tulo tippuisi myös viilennys-asetuksen päällä ollessa, jolloin vesi lämpenisi paljon nopeammin.

Onkohan laitteessani joku bugi vai toimiiko kaikilla näin?
Oon kans yrittänyt ottaa selvää että miten toi IV-logiikka toimii, kun itse en taas siitä, että kämppä muuttuu alipaineiseksi ja korvausilmaa alkaa tulla esim takan kautta. Itsellä siis prioriteetti ilmahvaihto ja kuitenkin usein tuloilma putoaa nollaan veden lämmityksen ajaksi. Muutin nyt jatkuva2->jatkuva1 jos pääsisin tästä ongelmasta eroon.

Ei kannata hirveää painoarvoa pistää mun vinkille kun vasta kolme viikkoa laitetta opetellut, mutta ota viilennys pois päältä kokonaan asetuksista ja testaa miten se sitten reagoi?
 

Liuhu

Jäsen
Oon kans yrittänyt ottaa selvää että miten toi IV-logiikka toimii, kun itse en taas siitä, että kämppä muuttuu alipaineiseksi ja korvausilmaa alkaa tulla esim takan kautta. Itsellä siis prioriteetti ilmahvaihto ja kuitenkin usein tuloilma putoaa nollaan veden lämmityksen ajaksi. Muutin nyt jatkuva2->jatkuva1 jos pääsisin tästä ongelmasta eroon.

Ei kannata hirveää painoarvoa pistää mun vinkille kun vasta kolme viikkoa laitetta opetellut, mutta ota viilennys pois päältä kokonaan asetuksista ja testaa miten se sitten reagoi?
Jos viilennyksen laittaa kokonaan pois niin silloin reagoi kuten kuuluukin, eli tuloteho tippuu kun vettä tarvitsee lämmittää. Ongelma nimenomaan siis se että kun viilennys on päällä niin veden lämmitys kompuralla on todella hidasta kun laite ei tiputa tuloa. Itseäni ei niin haittaa alipaine vedenlämmityksen aikana kun yleensä veden lämpö nousee tavoitteeseen suhteellisen nopeasti. Tänä kesänä on ulkolämpötilat olleet sellaisia että viilennystä ei ole kovin usein tarvittu niin mieluummin valitsen lyhyen alipaineisen jakson veden lämmityksen ajaksi ja sen jälkeen ns. normaalin ilmanvaihdon (kompura pois päältä) kuin että kämppään puhalletaan kylmää tuntikaupalla vaikka ei olisi tarvetta.

Olen nyt aika usein ottanut viilennyksen pois päältä kun vettä on tarvinnut lämmittää ja laittanut viilennysasetuksen takaisin päälle kun ollaan tavoitteessa mutta onhan tuo turhaa säätämistä kun ymmärtääkseni laitteen pitäisi osata tuloa tiputtaa vaikka viilennysasetus on päällä.

EDIT: Näköjään ohjeessa sanotaankin "Jatkuva2 Tällä asetuksella tulopuhallus pysähtyy kunkäyttövettä lämmitetään. Jos laite on viilennystilassa ei tulopuhallus pysähdy", eli ehkä onkin niin että jos viilennysasetus on päällä niin tuloteho ei muutu...

EDIT2: Ohjeen Viilennys-kohdassa taas sanotaan prioriteettiasetuksesta:
Määrittele onko viilennys tärkeämpää kuinkäyttöveden lämmitys*.

*Käyttövettä lämmitettäessä laite toimii korkeammalla teholla eikä voi viilentää samaan aikaan.

Jos viilennys on tärkeämpää kuin käyttöveden lämmitys, laite viilentää ja samaan aikaa lämmittääkäyttövettä. Käyttövesi lämpenee kuitenkin hitaammin kuin veden lämmitys tilassa.

Ota tästä nyt selvää mitä tuo prioriteettivalinta oikeasti tekee vai tekeekö yhtään mitään.
 
Viimeksi muokattu:

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Jatkuva2 on uudemmassa laitteessa nimeltään ”Talvi” ja tekee tuota alipainehommaa jonka käytön päätin lopettaa, koska yhdenkään asunnon ei kuulu olla voimakkaasti alipaineinen ja näyttää elämä olevan helpompaa myös noiden priorisointien osalta.
 

grendy

Vakionaama
Jatkuva2 on uudemmassa laitteessa nimeltään ”Talvi” ja tekee tuota alipainehommaa jonka käytön päätin lopettaa, koska yhdenkään asunnon ei kuulu olla voimakkaasti alipaineinen ja näyttää elämä olevan helpompaa myös noiden priorisointien osalta.
Okei hyvä kuulla että toi Jatkuva2 -> Jatkuva1 oli siis ihan itse opiskeltuna ilmeisesti hyvä peliliike!

Hypin vähän asioiden edelle tulevia talvi-konffauksia jo miettiessä, mutta mites sitten kun talvi oikeasti tulee, niin mitkä asetukset sillon on hyvät? En edelleenkään haluaisi että kämppä muuttuu alipaineiseksi yhtäkkiä kun vettä ruvetaan lämmittään. Onko Jatkuva1 hyvä ja toimiva vaihtoehto siis ympäri vuoden, vai onko siinä jotain miinusta mikä pitäisi ottaa huomioon? Ellen nyt väärin muista niin joka tapauksessa talvisin ilmanvaihtoon riittänee 1-asetus 2:n sijasta, että jos poisto on 1 ja tulo 0 niin ei sentään ole _niin_ alipaineinen kuin 2 poistolla ja 0 tulolla, mutta kuitenkin.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Okei hyvä kuulla että toi Jatkuva2 -> Jatkuva1 oli siis ihan itse opiskeltuna ilmeisesti hyvä peliliike!

Hypin vähän asioiden edelle tulevia talvi-konffauksia jo miettiessä, mutta mites sitten kun talvi oikeasti tulee, niin mitkä asetukset sillon on hyvät? En edelleenkään haluaisi että kämppä muuttuu alipaineiseksi yhtäkkiä kun vettä ruvetaan lämmittään. Onko Jatkuva1 hyvä ja toimiva vaihtoehto siis ympäri vuoden, vai onko siinä jotain miinusta mikä pitäisi ottaa huomioon? Ellen nyt väärin muista niin joka tapauksessa talvisin ilmanvaihtoon riittänee 1-asetus 2:n sijasta, että jos poisto on 1 ja tulo 0 niin ei sentään ole _niin_ alipaineinen kuin 2 poistolla ja 0 tulolla, mutta kuitenkin.
Minkään nykyaikaisen lähtökohtaisesti tiiviiksi rakennetun muovipussitalon ei kuulu olla alipaineinen ja oli se poisto/tulo sitten 2/1, 2/0 tai 1/0 niin se on sitä.

Kysyttyäni Nilanin edustajalta suositteleeko talvi-asetuksen käyttämistä niin ei sanonut muuta kuin, että laite toimii suunnitellusti ja laitteen käyttäjä päättää käyttääkö talvi-asetusta. Toisin sanoen ymmärtää riskin vastata kirjallisesti kysyttäessä suositusta reilusti alipaineiseen ilmanvaihtoon, joten kierteli kuin poliitikko. Edes LVI-pääsunnittelija ei ollut tietoinen tästä Nilanin talvi”ominaisuudesta” ja hän oli yllättynyt, että tuollaisia ylipäätänsä asennetaan.

Talvella Nilanin kompurassa loppuu teho omassa asunnossa suunnitelluilla ilmamäärillä tasolla 2 ulkolämpötilan ollessa muistaakseni hieman nollan yläpuolella, eli alkaa tunkemaan alle huoneilman lämpötilan olevaa ilmaa. Siitä sitten suorasähköllä lämmitetään puuttuva osa lattialämmityksen avulla.

Meillä on ILP ja haluan siitä kaiken hyödyn irti sekä mennä pienellä sähkölaskuilla eli minimoida lattialämmityksen tarpeen. En myöskään pidä siitä Nilanin edustajan ohjeesta, että kompuraa pidetään väkisin päällä nostamalla pyyntiä, koska lämpötilan sahatessa keväisin ja syksyisin kämppään tulee herkästi liian kuuma - eli pitäisi tarpeen tullen olla säätämässä pitkin vuorokautta sopivaa lämpötilaa.

Yllä mainituista syistä johtuen itselle ja omaan asuntoon sopiva asetus löytyi ”Komp. Min” asetuksella eli määritellään ulkolämpötila jonka alapuolella kompressori pakotetaan päälle jolloin huonelämpötilapyynnön voi pitää siinä normaalissa 21-22 asteessa.
Lisäksi käyttäessäni tasapainoista ilmanvaihtoa määrittelin sekä ”Puhallus pieni” ja ”Talvi pieni” rajat omaan asuntoon sopivaksi, eli lopputuloksena:
Kompressori alkaa jauhaa aina väkisin jossain muistaakseni +8 - +10 asteessa, ja ilmanvaihto tippuu nollan asteen paikkeilla tasolle 1/1, tulo/poisto.
Lisäksi määrittelemällä kesälämpötilarajan sopivaksi voin pitää laitetta Auto-asetuksella, eli ei tarvetta säätää lämmityksen ja viilennyksen välillä.

Nostin huoltovalikosta tason 1 puhallustehoja tehdasasetuksista, jotta ilma kuitenkin vaihtuu riittävästi. Näillä asetuksilla pärjää hyvin sinne n. -10 asteen pakkasiin saakka ja siitä eteenpäin pitää alkaa pyytelemään ensiksi ILPiltä lisää lämpöä ja viime kädessä sitten nostelemaan lattialämmityksen rajoja. Toisaalta täällä rannikolla harvemmin tuosta alemmas ikinä mennään kuin korkeintaan muutamaksi päiväksi niin eipä tuokaan mikään ongelma.

Eli jos alkaa ym. tapaan ohjaamaan Nilania niin pitää tietää mitä on tekemässä ja hakea sopivat lämpötilarajat kaikkeen toimintaan.

Yksinkertaisin vaihtoehto on toki se, että vetää pyynnin tappiin ja jos sillä pärjää niin hyvä niin. Tuossa toinen vaihtoehto.

IMG_9213.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Liuhu

Jäsen
Lisäksi määrittelemällä kesälämpötilarajan sopivaksi voin pitää laitetta Auto-asetuksella, eli ei tarvetta säätää lämmityksen ja viilennyksen välillä.
Voisitko vähän avata tarkemmin minkälaisen rajan olet tuolle asettanut ja mitä tuo käytännössä tekee? En ihan saa ohjekirjasta kiinni tuon toiminnasta. Oletan että kyse on Lämpötilasäätö-kohdan kesä-asetuksesta?
 

grendy

Vakionaama
Minkään nykyaikaisen lähtökohtaisesti tiiviiksi rakennetun muovipussitalon ei kuulu olla alipaineinen ja oli se poisto/tulo sitten 2/1, 2/0 tai 1/0 niin se on sitä.

Kysyttyäni Nilanin edustajalta suositteleeko talvi-asetuksen käyttämistä niin ei sanonut muuta kuin, että laite toimii suunnitellusti ja laitteen käyttäjä päättää käyttääkö talvi-asetusta. Toisin sanoen ymmärtää riskin vastata kirjallisesti kysyttäessä suositusta reilusti alipaineiseen ilmanvaihtoon, joten kierteli kuin poliitikko. Edes LVI-pääsunnittelija ei ollut tietoinen tästä Nilanin talvi”ominaisuudesta” ja hän oli yllättynyt, että tuollaisia ylipäätänsä asennetaan.

Talvella Nilanin kompurassa loppuu teho omassa asunnossa suunnitelluilla ilmamäärillä tasolla 2 ulkolämpötilan ollessa muistaakseni hieman nollan yläpuolella, eli alkaa tunkemaan alle huoneilman lämpötilan olevaa ilmaa. Siitä sitten suorasähköllä lämmitetään puuttuva osa lattialämmityksen avulla.

Meillä on ILP ja haluan siitä kaiken hyödyn irti sekä mennä pienellä sähkölaskuilla eli minimoida lattialämmityksen tarpeen. En myöskään pidä siitä Nilanin edustajan ohjeesta, että kompuraa pidetään väkisin päällä nostamalla pyyntiä, koska lämpötilan sahatessa keväisin ja syksyisin kämppään tulee herkästi liian kuuma - eli pitäisi tarpeen tullen olla säätämässä pitkin vuorokautta sopivaa lämpötilaa.

Yllä mainituista syistä johtuen itselle ja omaan asuntoon sopiva asetus löytyi ”Komp. Min” asetuksella eli määritellään ulkolämpötila jonka alapuolella kompressori pakotetaan päälle jolloin huonelämpötilapyynnön voi pitää siinä normaalissa 21-22 asteessa.
Lisäksi käyttäessäni tasapainoista ilmanvaihtoa määrittelin sekä ”Puhallus pieni” ja ”Talvi pieni” rajat omaan asuntoon sopivaksi, eli lopputuloksena:
Kompressori alkaa jauhaa aina väkisin jossain muistaakseni +8 - +10 asteessa, ja ilmanvaihto tippuu nollan asteen paikkeilla tasolle 1/1, tulo/poisto.
Lisäksi määrittelemällä kesälämpötilarajan sopivaksi voin pitää laitetta Auto-asetuksella, eli ei tarvetta säätää lämmityksen ja viilennyksen välillä.

Nostin huoltovalikosta tason 1 puhallustehoja tehdasasetuksista, jotta ilma kuitenkin vaihtuu riittävästi. Näillä asetuksilla pärjää hyvin sinne n. -10 asteen pakkasiin saakka ja siitä eteenpäin pitää alkaa pyytelemään ensiksi ILPiltä lisää lämpöä ja viime kädessä sitten nostelemaan lattialämmityksen rajoja. Toisaalta täällä rannikolla harvemmin tuosta alemmas ikinä mennään kuin korkeintaan muutamaksi päiväksi niin eipä tuokaan mikään ongelma.

Eli jos alkaa ym. tapaan ohjaamaan Nilania niin pitää tietää mitä on tekemässä ja hakea sopivat lämpötilarajat kaikkeen toimintaan.

Yksinkertaisin vaihtoehto on toki se, että vetää pyynnin tappiin ja jos sillä pärjää niin hyvä niin. Tuossa toinen vaihtoehto.

katso liitettä 87802
Hei kiitos! Vaikka en oo mikään LVI-alan ammattilainen niin oon täysin samoilla linjoilla, että en halua tuollaista järjetöntä alipainetta taloon ja voisinkin yrittää toimia samaan tapaan kuin oot toiminut!

En katsonut että ootko tänne jo jossain välissä heittänyt sun kaikki asetuksesi, mutta jos et oo niin kiinnostaisi nähdä kokonaisuus, josta voisi sitten testaamalla apinoida parhaat palat meillekin.

ILP on tarkoitus asennuttaa tässä ennen talvea vielä meillekin 2krs omakotitaloon ja yritän minimoida lattialämmityksen tarpeen tulevana talvena, joka on siis tosiaan ensimmäinen talvi Nilan-talossa. Toivottavasti pörssisähkön hinta pysyy aisoissa, että tarpeen tullen kuitenkin raaskii käyttää lattialämmitystä...
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Voisitko vähän avata tarkemmin minkälaisen rajan olet tuolle asettanut ja mitä tuo käytännössä tekee? En ihan saa ohjekirjasta kiinni tuon toiminnasta. Oletan että kyse on Lämpötilasäätö-kohdan kesä-asetuksesta?
Itseasiassa pitää tämä korjata. Itselläkin "vasta" 1,5 vuotta laitteen kanssa takana. Käyttöohjeissa (1.1.2019 = vanha malli) sanotaan Kesä-toiminnon tekevän sen mitä kuvittelin sen tekevän. Seuraavassa (12.12.2019 = HMI paneeli) höpistään myös jostain bypass-pellistä mistä ei ole kyllä mitään tietoa enkä usko sellaisen olemassaoloon. Siitä seuraavassa (5.2.2020 kotisivuilla päivätyn, mutta ladatessa tulee 1.7.2023 versio) on bypass pellit unohdettu ja väitetään, että siellä on jotain kesä-talvi min-max asetuksia ja mitälie.

Tässä kun sopivasti lämpötila 16,5 astetta ulkona niin testasin tuota omaa 18 asteen asetusta ja eihän se mitään toimi! Käyttöohjeita ei juuri sekavammiksi saa ja kaiken lisäksi HMI-paneelien ja käyttöohjeiden välillä on huomattavia eroja eikä Suomen Nilan tunnu välittävän pätkän vertaa siitä, että asiakkailla on kymmentä eri versiota laitteista ja softista eikä mikään käyttöohje vastaa oikeen minkään laitteen toimintaa.
No mutta Auto-asetuksella mennään ja se tarkoittaa vaan sitä, että pumppu sahaa viilennyksen ja lämmityksen välillä, mikä ainakin tässä 2krs kämpässä nyppii ajoittain kun alakerrassa voi olla 20 astetta ja yläkerrassa 24.

Hei kiitos! Vaikka en oo mikään LVI-alan ammattilainen niin oon täysin samoilla linjoilla, että en halua tuollaista järjetöntä alipainetta taloon ja voisinkin yrittää toimia samaan tapaan kuin oot toiminut!

En katsonut että ootko tänne jo jossain välissä heittänyt sun kaikki asetuksesi, mutta jos et oo niin kiinnostaisi nähdä kokonaisuus, josta voisi sitten testaamalla apinoida parhaat palat meillekin.

ILP on tarkoitus asennuttaa tässä ennen talvea vielä meillekin 2krs omakotitaloon ja yritän minimoida lattialämmityksen tarpeen tulevana talvena, joka on siis tosiaan ensimmäinen talvi Nilan-talossa. Toivottavasti pörssisähkön hinta pysyy aisoissa, että tarpeen tullen kuitenkin raaskii käyttää lattialämmitystä...
En ole mitään koko listaa vaivautunut laittamaan enkä tiedä kannattaako niitä apinoida.

Ainoat muutokset sellaseen Nilanin "peruskäyttöön" on noi ed. postauksessa mainitsemani komp. min ym. asetukset.
Toinen poikkeus on se, että en aja lattialämmitystä käyrällä vaan pyynnöllä ILPin takia jossa asetukset:
Pyyntö
Meno min 20
Meno max 24
Viive 10 min
Säästö

Yllä mainitut asetukset on vielä kokematta kunnon talviajalla ja yrittänen tehdä huonekohtaisilla termareilla lisäksi jotain taikatemppuja. Viime talvi meni varmaan kaikilla vähän säätöjä ja säästöjä hakiessa, lisäksi saatiin ILP vasta lokakuussa paikalleen, joten ehkei kannata lähteä suoraan kopioimaan säätöjä. Hakee sitten pikkuhiljaa säätö kerrallaan omaa asuntoon sopivat asetukset.
Selvinnee siis myöhemmin pitääkö mm. viivettä ja pumpun kiertoa tihentää tai lämpötilaa nostaa tms.
 
Viimeksi muokattu:

grendy

Vakionaama
Eksyin ensimmäistä kertaa tuonne huoltovalikkoon ja kovasti ihmettelen löytämääni:

Tuloilma
1 30%
2 60%
3 80%
4 100%

Poistoilma
1 30%
2 55%
3 70%
4 100%

Mites teille on suhteet poiston ja tulon kanssa? Tännne näemmä joku konffannut niin että 1/1 asetuksella on tasan 50:50, mutta 2 ja 3 asetuksilla tulopuhallus on 5% tai 10% suurempi kuin poisto ja 4 onkin sitten taas 50-50. Mitään mittaria tai pöytäkirjaa ei ole olemassa IV:stä.
Tai siis onhan mulla Netatmon mittarit jotka CO2 osalta ainakin kertoo että CO2 tasot pysyy kyllä hyvinä, että ainakin ilma vaihtuu, mutta vähän vaan ihmettelen tuota tulon korkeampaa tehoa 2/3 asetuksilla vai onko se ihan ok?

Tuli vaan ilmi kun olin yhteydessä liesituulettimen valmistajaan ja valitin, että on niin voimakas moottori siinä, että kämppään tulee järkyttävä alipaine (ja meteli) kun pistää (hormiin menevän) liesituulettimen pienimmällekin teholle. Alkaa meinaan imeä takan kautta tuloilmaa ja ovien avaaminenkin on koomista :D

EDIT: Lähinnä nyt siis se, että kun ylipainetta ei saisi käsittääkseni tavoitella, niin vaikka näillä asetuksilla näyttääkin olevan 5% ylipaine, niin voiko totuus olla kuitenkin että IV on tasapainossa tai vähän alipaineinen? Vai onko syytä huolestua :D
 
Viimeksi muokattu:

Liuhu

Jäsen
IV mittauksesta ja säädöstä kyllä luulisi jonkin pöytäkirjan löytyvän jos on tuore talo. Prosentit eivät suoraan kerro ilmamääristä kun venttiilien asennoilla on suuri vaikutus niin periaatteessa noillakin prosenteilla IV voi olla suunnitelman mukaan säädetty vaikka näyttääkin hassulta että poisto on pienempi kuin tulo. Ilmeisesti riippuu vähän tekijästäkin että kuinka pieteetillä säätö tehdään.

Omaan silmään näyttää kyllä oudolta tuo että suhteet eroavat eri tehoilla. Meillä IV-mittaaja sääti kaiken kohdilleen tehoille 2/2 ja sitten prosentuaalisesti muutti 1 ja 3 tehot siten että suhde pysyi samana. Eli jos teillä on teholla 2 säädetty suunnitelman mukaan tulo 60% ja poisto 55% ja teholla 1 haluttaisiin esim. puolet pienempi ilmanvaihto niin silloin tehon 1 prosentit pitäisi olla tulo 30% ja poisto 27-28%.
 

grendy

Vakionaama
IV mittauksesta ja säädöstä kyllä luulisi jonkin pöytäkirjan löytyvän jos on tuore talo. Prosentit eivät suoraan kerro ilmamääristä kun venttiilien asennoilla on suuri vaikutus niin periaatteessa noillakin prosenteilla IV voi olla suunnitelman mukaan säädetty vaikka näyttääkin hassulta että poisto on pienempi kuin tulo. Ilmeisesti riippuu vähän tekijästäkin että kuinka pieteetillä säätö tehdään.

Omaan silmään näyttää kyllä oudolta tuo että suhteet eroavat eri tehoilla. Meillä IV-mittaaja sääti kaiken kohdilleen tehoille 2/2 ja sitten prosentuaalisesti muutti 1 ja 3 tehot siten että suhde pysyi samana. Eli jos teillä on teholla 2 säädetty suunnitelman mukaan tulo 60% ja poisto 55% ja teholla 1 haluttaisiin esim. puolet pienempi ilmanvaihto niin silloin tehon 1 prosentit pitäisi olla tulo 30% ja poisto 27-28%.
Juu samaa mieltä. Pitääpä katsoa vielä paperit läpi jos vaan missasin ekalla selailulla tuon lapun, 2016 talo on kyseessä. Ja nyt kun on 2/2 asetus niin kaikki merkit viittaa kyllä siihen, että on jonkin asteinen alipaine, kun ihan pieni ilmavirta takasta tulee nytkin vaikka tuloilma on 5% kovempi kuin poisto tehojen perusteella. Mutta paha näihin on kyllä sanoa sen enempää eikä oikein uskalla muitakaan arvoja muuttaa samalla suhteella kun ei ole mitään ammattiosaamista tai työkaluja :|

EDIT: Joo ei kyllä löytynyt IV-mittauksista mitään. Piirrustukset ja suunnitelmat kyllä löytyy joissa todetaan että kokonaisilmamäärä -78l/s ja +74l/s ja sitten venttiilikohtaiset ilmamäärät.. Pitääkö sitä hankkia ilmamäärämittari vai mitähän maksaisi iv-tasapainotus omakotitaloon :D.. ILP on juuri hankinnassa joten kysyn iv-tasapainotusta siihen samaan diiliin!
 
Viimeksi muokattu:

Magirus

Jäsen
Kannattaa raottaa liekkarin käytönajaksi tuuletusikkunaa jos sellainen löytyy keittiöstä tai ruokailutilasta. Sen verran tehokkaita repimään ilmaa ettei toimi vaikka Nilan poisto 0 ja tulo 4. Minulla ikkunan karmissa Zigbeellä kommunikoiva ikkuna/ovitunnistin joka ohjaa HA:n kautta Shellyä joka puolestaan sallii liesituulettimelle sähköt. Näin ei voi liekkaria käyttää koskaan ilman että ikkuna on avattu. Lisäksi toki HA huutaa puhelimeen 1,5h jälkke notta ’sulje tollo ikkuna’ jos unohtuu ruoanlaiton jälkeen auki.

Ja kyllä, avaan ikkunan vaikka pakkasta olisi -30C astetta.
 

grendy

Vakionaama
Kannattaa raottaa liekkarin käytönajaksi tuuletusikkunaa jos sellainen löytyy keittiöstä tai ruokailutilasta. Sen verran tehokkaita repimään ilmaa ettei toimi vaikka Nilan poisto 0 ja tulo 4. Minulla ikkunan karmissa Zigbeellä kommunikoiva ikkuna/ovitunnistin joka ohjaa HA:n kautta Shellyä joka puolestaan sallii liesituulettimelle sähköt. Näin ei voi liekkaria käyttää koskaan ilman että ikkuna on avattu. Lisäksi toki HA huutaa puhelimeen 1,5h jälkke notta ’sulje tollo ikkuna’ jos unohtuu ruoanlaiton jälkeen auki.

Ja kyllä, avaan ikkunan vaikka pakkasta olisi -30C astetta.
Joo onneksi on keittiössä yhden askeleen päässä ovi terassille! Käsittämätöntä että ei oo mitään tehonsäätöä liesituulettimen moottorissa. Tai siis onhan siinä, mutta kaikista pienin asetus on jo tollanen joka yrittää avata mustan aukon talon sisään :D
 

Ali Koo

Jäsen
Osaakos joku kertoa, että miksi jäähdytys+vedenlämmitys -tilassa kone laittaa tulon 3 ja poiston 2 -nopeudelle. Sitten kun vain jäähdyttää, niin pitää molemmissa samaa nopeutta.
 

grendy

Vakionaama
Vaikka helteistä onkin jo tovi niin melkein uskallan väittää, että kyllä itsellä pelkässä viilennystilassa meni tuo isompi tuloteho päälle jos sellainen oli konffattu meneväksi päälle. Yritin kyllä muuttaa kaikki asetukset sen suuntaisiksi että IV-olisi tilanteessa kuin tilanteessa aina tasapainossa.
 
Back
Ylös Bottom