Nilan ec9, asetukset, ihmettelyä

Huoneen lämpötila 22, toki nyt kelit aikalailla plussan puolella paitsi öisin. Pitäiskö sitä yöks aina nostaa sit vaikka tohon 28, kun vetää vielä pakkaselle?

Eilen pieniä säätöjä foorumia luettua tolle teinkin ja mm. ton keskuslämmityksen laitoin käyrä 1. Tän päivän jälkeen näkee oliko säädöillä vaikutusta parempaan vai huonompaan suuntaan

Edit. Tein säädöt nilanille eilen noin klo 15, ja kulutus eiliseltä oli jo laskenu 53kwh lauantain ja perjantain 65kwh kulutuksesta, eli uskoisin ton lähtevän tosta kyllä parempaan suuntaan jo noilla. Tän päivän jälkeen varmaan jo kuitenkin huomaa todellisen eron, kun saa kulutuksen uusilla säädöillä koko päivältä. Eilen jo ekaa kertaa ainakin hävis kaikki sähkövastuksien kuvat taulusta
Noni suunta on ainakin oikea nyt. Tuo 13c tuloilma on kyllä mielestäni ihan liian kylmä. Itse säädin eilen kevät asetukset eli huonelämpötilan päänäytöltä 28c ---> 22c, ilmanvaihto: talvi ---> jatkuva, talvi pien. teho 1 ja talvi siirtymä -2c. Ei ainakaan viime yönä kylmä tullut vaikka pientä pakkasta olikin ja sisään pöhisi päänäytön mukaan 22 asteista ilmaa. Asustellaan tuusulassa.
 

IkeM

Tulokas
Tuore Nilan EC9 käyttäjä koittaa opetella täällä säätöjä. Joulukuussa muutettiin 99 neliöiseen uuteen hirsitaloon. Sorry, jos tulee kysymyksiä, joihin on jo aiemmin vastattu. Meillä on takka ja ILP tuon Nilanin lisäksi. Tavoitteena olisi luonnollisesti minimoida energiankulutus.
Tässä muutama ongelma / kysymys:

  1. saunomisen yhteydessä - puskee lämmintä ilmaa pihalle ja kylmää sisään. Saattaa tulla sisälle jopa pakkasilmaa? Mitä pitäisi tehdä?
  2. Takkakytkimen kanssa käy samaa: Kylmää puskee sisään ja lämmintä (jopa yli +20 asteista) puskee ulos.
  3. Yhteiskäyttö takan kanssa? Miten saada takan lämmöt talteen?
  4. Yhteiskäyttö ilmalämpöpumpun kanssa: miten kannattaa säätää?
  5. Sää vaihtelut: milloin säätää, miten? Nyt esim. aurinko lämmittää tuvan jo näillä keleillä 25 asteeseen: miten jäähdyttää sitten, että saa lämmöt talteen veden lämmitykseen.
  6. Energiatehokkaimmat tavat eri vuoden aikoihin.
  7. Paljonko kulutus pitäisi olla 100 neliöisessä talossa?
  8. Puhallintehot (Suply Air Fan, Extract Air Fan) miten missäkin tilanteessa?
  9. Miten säätää, kun haluaa hyödyntää lämpimän ilman puhallusta lämmitykseen eli esim. talvella, kun takka on lämmin?
  10. Talon jäähdyttäminen. Työnjako ILPin kanssa. Miten on energiatehokkainta ja miten saa lämmön käytettyä käyttöveden lämmitykseen
  11. Loma-asetus? Miten säätää, kun on pitempään poissa kotoa.
    Kiitos jo ennakkoon avusta. Myös jos löytyy oppaita, videoita ym. niin olisin kiitollinen.
 

Liuhu

Jäsen
Terve!

Täällä tuntuis porukalla olevan sen verran tietämystä tän laitteen (ec9) hengen elämästä, että kysäsempä nyt heti, ennen kun menee pää enempää pyörälle lankaa lukiessa.

Eli ollaan muutettu nyt tammikuussa just valmistuneeseen taloon, jossa asuinneliöt 108 ja huonekorkeus kaikkialla muualla 2.5m paitsi olohuone/keittiö, jossa korotettu sisäkatto, jossa korkeimmillaan noin 3m.

Ensimmäinen ja ehkä tässä kohtaa isoin ongelma on, että lämmin vesi ei riitä sitten alkuunkaan päivän tarpeisiin neljän hengen perheelle. Lämmintä vettä ei lutrata, vaan suihkut pyritään tekeen niin nopeesti kun vaan mahdollista, ja silti lämmintä vettä ei tunnu riittävän viimeselle (eli yleensä allekirjottaneelle) käyttäjälle ollenkaan. Taloudessa siis kaks alle nelivuotiasta lasta ja kaks aikuista, eli ei ole mitään teinejäkään taloudessa, jotka käyttäis vettä niin, että sitä ei kaikille riitä. Varsinkin päivinä, kun on käyty saunassa (aikuiset + vanhempi tyttö), vesi vaikuttais loppuvan kaikista nopeiten. Eli tuohon pitäis saada apu ja suht nopeesti.

Toinen ongelma on sisäilman viileydessä. Vaikka huonekohtaset säätöpaneelit näyttäis lämpötilaks 21.5, tuntuu ilma usein kylmältä, ja esim nenänpää jäätyy, niin kun olis ulkona Ja vaikka huoneilman lämmittäis takalla (kevyt kamiina, eli ei juurikaan varaa) 25 asteeseen illalla, on aamulla jo asteet takasin 20 asteessa.

Kolmas ongelma (tai en tiedä onko varsinaisesti ongelma vai ominaisuus) on että nilanin ohjauspaneelissa on tän reilun kolmen kk aikana jatkuvasti ollu näkyvissä sähkövastuksen merkki. Käyn päivittäin useemman kerran nilanilla kurkkimassa ohjauspaneelia, ja en oo vielä kertaakaan nähnyt, että sähkövastuksen merkkiä ei olis siinä ollu. Olettaisin, että sähkövastuksen ei kuuluis olla jatkuvasti päällä.

Neljäs ongelma on sitten iso sähkönkulutus, joka varmaan osittain selittyy tuolla edellä mainitullakin. Maaliskuussa päivän ka oli 75kwh, eli kokonaiskulutus 2300kwh. Eli omasta mielestä vaikuttais olevan melko korkee. Poreallas on, mutta ei vielä kytketty käyttöön, ja hybridiauto, jota aina öisin ajastetusti ladataan. Lueskelin lankaa, ja joku päässy ka kulutuksessa alle 40kwh, eli ainakin käytännössä tuota olis ilmeisesti mahdollista saada laskeen vielä tuosta?

Tänään ollaan oltu koko päivä pois kotoo (ite töissä ja muu perhe sillä välin mummulassa), eli vettä ei olla käytetty oikeestaan kun aamulla hyvin vähän, ja nyt illalla puoliso käyny suihkussa. Liitän tähän kuvan ohjauspaneelista, joka otettu nyt kirjotushetkellä.

Sitten tähän vielä perään nilanin asetukset

Toiminta on/off: On
Toimintatila: Auto

Näytä data
T1 ulkoilma: -5.5
T2 tulopuh: 12.6
T5 lauhdutin: 15.8
T6 höyrystin: -1.4
T10 poistoilma: 21.8
T11 vesi ylä: 50.5
T12 vesi ala: 19.1
T14 menovesi: 29.9
Ilmankosteus: 23%
Tulopuhallin: 1
Poistopuhallin: 1

Keskuslämmitys
Toiminta: Käyräohjaus
Meno min.: 23
Meno max.: 42
Käyrä: 2
Siirtymä: -2
Kiertovesipumppu: Jatkuva

Lämminvesi
KV lisävastus: 50
Veden lämpötila: 60
Legionella lämpöt.: 65
Prioriteetti: Vesi

Viilennys
Viilen. Asetus: Asetus+2
Puhallus iso: De-activated

Kosteus
Puhallus pieni: De-activated
Pieni kostus%: 30%
Puhallus iso: De-activated
Max aika: 60min

Ilmanvaihto
Ilmanvaihto: Talvi
Käyrä min.: 35
Käyrä max.: 50
Kompressori min.: 10
Talvi pien.: De-activated

Lämpötilansäätö
Min. kesä: 14
Min. talvi: 14
Kesä: 12

Huolto
Keskuslämmitys: Sähköinen
Integraali aika: 10 sec
Kiertovesipumppu: 5

Lämminvesi
KV lisävastus: Activated
Max veden lämpöt: 80

Ilmanlaatu
Toiminto: Kosteus+Co2

Ilmanvaihto
Min. tulopuhallus: 1
Min. poistopuhallus: 1
Max. poistopuhallus: 4
Tulo teho 1: 44%
Tulo teho 2: 64%
Tulo teho 3: 84%
Tulo teho 4: 100%
Poisto teho 1: 40%
Poisto teho 2: 60%
Poisto teho 3: 80%
Poisto teho 4: 100%
Käynnistysviive: 0 min

Sulatus
Ilmanvaihto: Etäkytkin
T6 sulatus alku: -2
T6 sulatuk lopet: 6
T6 min. sulat: 30 sec

Lämpötilansäätö
Valitse lämmönlähde: LP
Huone pieni: De-activated
Ulk.läm. siirtymä: -1

Tulopuhallinsäätö
Uudelleenkäynnist: 6 min

Huonesäätö
Neutraali alue: 2
HP and Exch. only: Ei
Uudell. käynnis.: De-activated
Tehdasasetus: De-activated
Manuaalitoiminta: De-activated
Modbus osoite: 30
Datalog. väli: 10 min

Ei mitään käsitystä tarvitteko näitä kaikkia tietoja auttaaksenne, mutta aattelin nyt raapustaa kaiken mitä toi vehje kertoo.

Iso kiitos jo etukäteen vastauksista ja avusta!
Hieman jännältä näyttää nuo tulo- ja poistotehot kun yleensä poisto on kovemmalla jotta syntyy pieni alipaine mutta teillä näyttää olevan juuri toisin päin. Onko sinulla mittauspöytäkirjaa ilmanvaihdon säädöistä? Myös nuo 1-tehot sekä tulossa että poistossa ovat melko korkeat, meille mittamies sanoi että perinteisesti laittaa ns. poissaolotehot puolelle normaalista, eli 2-tehosta. Nämä olisi sinulla silloin tulo 32% ja poisto 30%.

Tarkista myös niin kuin joku ehdotti että sisälämpötilan pyynti on korkealla. Kompressori sammuu kun pyynti tavoitetaan, eli jos sinulla on siinä ollut 22 ja sisälämpötila on noussut 22 asteeseen niin kompressori on sammunut ja veden lämmityskin mahdollisesti loppunut. Toisaalta kun tuo veden pyynti on ainakin nyt 60C niin kompressorin ei tulisi sammua ennen kuin se on täytetty.

Huoltovalikosta voit laittaa lämmin vesi-valikosta min tulopuhalluksen nollaan, jolloin talviasetuksella tulopuhallus pysähtyy kun käyttöveden lämpötila on alle lämminvesivalikossa asetetun, sinulla 60C. Tätä kyllä kannattanee silloin tiputtaa esim. 45C koska muuten talonne on ilman tulopuhallusta aika pitkään sillä tuo 60C ei kovin nopeasti tule jos lähdetään kovin kylmästä vedestä kompressorilla nostamaan. Veden lämpötila kuitenkin jatkaa nousua, kunhan kompressori pysyy päällä eli pyydettyä sisälämpötilaa ei ole saavutettu. Testaa kuitenkin tuon min tulon laitto nollaan niin pitäisi lauhduttimen lämmön nousta reippaasti ja vedenkin alkaa lämmetä nopeammin. Jos lauhduttimen lämpötila ei nouse niin sitten lienee jotain vikaa.

Tuolla hetkellä kun olet ottanut datat ylös niin kylmä tuloilma johtuu varmaankin siitä että lämmin vesi on sen verran viileää että tuloilman lämmitykselle ei enää ole riittänyt paukkuja.
 

Jule

Vakionaama
Sehän johtuu ihan kanavistosta millä puhaltimen teholla se talo lievästi alipaineiseksi saadaan. Jos poistokanava on suorempi se äkkiä virtaa herkemmin ja riittää pienempi teho.

Lisäksi jos torppa on tiivis, virallisen ohjeistuksen mukaan säädetty iv tuottaa niin kovan alipaineen ettei pikkulapset pääse ovesta ulos.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Lisäksi jos torppa on tiivis, virallisen ohjeistuksen mukaan säädetty iv tuottaa niin kovan alipaineen ettei pikkulapset pääse ovesta ulos.

Ei ole enää niin... nykyään säännöt sanovat että IV pitäisi säätää tasapainoon. Tosin tuo on aika teoriahömppää.
 

huugo

Vakionaama
Lisäksi jos torppa on tiivis, virallisen ohjeistuksen mukaan säädetty iv tuottaa niin kovan alipaineen ettei pikkulapset pääse ovesta ulos.
Monet Nilanistit pakottavat ilmastoinnin reilusti alipaoneiseksi. Eli reilusti tätä tilannetta alipaineisemmaksi.

Lopputulos on että korvausilma tulee jostakin - seinän raoista ja ikkunan kulmista tms.

Nilanin veden lämmitys onnistuu ja tuloilma lämpenee mutta kokonaisuus ei muutu kyllä paremmaksi. Jostakin energia tulee jolla raaka sisäänimetty ilma lämpenee.

Kaikki tietty valintoja ja näitä jokainen on vapaa tekemään.
 

Jule

Vakionaama
Monet Nilanistit pakottavat ilmastoinnin reilusti alipaoneiseksi. Eli reilusti tätä tilannetta alipaineisemmaksi.

Lopputulos on että korvausilma tulee jostakin - seinän raoista ja ikkunan kulmista tms.

Nilanin veden lämmitys onnistuu ja tuloilma lämpenee mutta kokonaisuus ei muutu kyllä paremmaksi. Jostakin energia tulee jolla raaka sisäänimetty ilma lämpenee.

Kaikki tietty valintoja ja näitä jokainen on vapaa tekemään.
Ei tuota oikein voi tehdä jos talo on tiivis, asumusmukavuus kärsii liikaa.

Tietysti perusharakanpesässä tuota ei huomaa kun joka paikka vuotaa, jolloin se vuotoilma vaan lämmitetään siinä missä muukin tupa sähköllä.
 
Talvi on vaihtumassa kesäksi joten kysytään hiukan neuvoja:

1. Täälä on neuvottu pitämään Nilanin lämpötilapyynti mahdollisimman korkealla, tyyliin 28 astetta jotta kompura ei sammu. Muuttuko tilanne kun siirrytään lämmityakauden ulkopuolelle? Muutetaanko lämpötilapyynti?
2. Kun talossa on sekä Nilan viilennyksellä että ILP niin kuinka näiden yhteistoiminta tulisi sovittaa kesäkaudella? Molemmissa viilennys päälle? Mihin asetetaan lämpötilapyynnit?
3. Nilanin ilmanvaihtoasetus on vielä talvi-iv asetuksella, missä vaiheessa kevättä olette luopuneet talvi-iv asetuksesta ja mitä laitetaan tilalle? Onko nyt oikea ajankohta siirtyä kesä asetuksiin kun vuorokauden lämpötila etelässä siirtymässä kohta +0 paremmalle puolen?
 

huugo

Vakionaama
Talvi on vaihtumassa kesäksi joten kysytään hiukan neuvoja:

1. Täälä on neuvottu pitämään Nilanin lämpötilapyynti mahdollisimman korkealla, tyyliin 28 astetta jotta kompura ei sammu. Muuttuko tilanne kun siirrytään lämmityakauden ulkopuolelle? Muutetaanko lämpötilapyynti?
2. Kun talossa on sekä Nilan viilennyksellä että ILP niin kuinka näiden yhteistoiminta tulisi sovittaa kesäkaudella? Molemmissa viilennys päälle? Mihin asetetaan lämpötilapyynnit?
3. Nilanin ilmanvaihtoasetus on vielä talvi-iv asetuksella, missä vaiheessa kevättä olette luopuneet talvi-iv asetuksesta ja mitä laitetaan tilalle? Onko nyt oikea ajankohta siirtyä kesä asetuksiin kun vuorokauden lämpötila etelässä siirtymässä kohta +0 paremmalle puolen?
Hyvin olet löytänyt säätökohtia. Miten ajattelit itse laittaa - varmaan kommenttia tulee paremmin kun ehdottaa omia ratkaisuja.
 
Hyvin olet löytänyt säätökohtia. Miten ajattelit itse laittaa - varmaan kommenttia tulee paremmin kun ehdottaa omia ratkaisuja.

Nöyrin anteeksipyyntö että lähdin kysymään, en olisi varmaan kysynyt jos minulla olisi vastaukset.

Täällä on tähän mennessä saanut asiantuntevia ja ystävällisiä vastauksia kun täysin aloittelijana on lähtenyt kysymään, kukaan ei ole vielä ennen tätä lähtenyt ojentamaan että väärin kysytty.
 

huugo

Vakionaama
Nöyrin anteeksipyyntö että lähdin kysymään, en olisi varmaan kysynyt jos minulla olisi vastaukset.

Täällä on tähän mennessä saanut asiantuntevia ja ystävällisiä vastauksia kun täysin aloittelijana on lähtenyt kysymään, kukaan ei ole vielä ennen tätä lähtenyt ojentamaan että väärin kysytty.
Minun mielestä olet hyvin pitkällä kun ihan oikeita kysymyksiä on esitetty! Eli ajatus on olemassa. Rohkeasti vaan ratkaisuja & ajatuksia esille - niihin varmasti tulee kommentteja!
 

salosa

Jäsen
Talvi on vaihtumassa kesäksi joten kysytään hiukan neuvoja:

1. Täälä on neuvottu pitämään Nilanin lämpötilapyynti mahdollisimman korkealla, tyyliin 28 astetta jotta kompura ei sammu. Muuttuko tilanne kun siirrytään lämmityakauden ulkopuolelle? Muutetaanko lämpötilapyynti?
2. Kun talossa on sekä Nilan viilennyksellä että ILP niin kuinka näiden yhteistoiminta tulisi sovittaa kesäkaudella? Molemmissa viilennys päälle? Mihin asetetaan lämpötilapyynnit?
3. Nilanin ilmanvaihtoasetus on vielä talvi-iv asetuksella, missä vaiheessa kevättä olette luopuneet talvi-iv asetuksesta ja mitä laitetaan tilalle? Onko nyt oikea ajankohta siirtyä kesä asetuksiin kun vuorokauden lämpötila etelässä siirtymässä kohta +0 paremmalle puolen?
Eli kesäksi vaihdetaan ilmanvaihto TALVI -> JATKUVA2 ja lämpötilapyynti halutuksi. Mä olen jo siirtynyt kesäasetukseen, koska talviasetuksella alkaa lämpötila nousemaan kämpässä.
Tätä samaa kysyin muuten jo tässä ketjussa aikaisemmin, olisiko edellisellä sivulla.
Tässä vielä Nilanin video säädöistä. https://www.nilan.fi/videot/nain-laitat-edellisen-version-nilan-ec9n-asetukset-kuntoon/
Mulla ei ole ILPiä ja olen mennyt pelkällä PILPin viilennyksellä kesällä. Siihen en osaa vastata.
 

Jule

Vakionaama
Tuotahan on hieman pohdittu että mikä on energiatehokkain tapa pitää tupa viileänä sen jälkeen kun tarvittava lämmin käyttövesi on tuotettu.. Todennäköisesti se ILP on hieman energiatehokkaampi, mutta toisaalta asumismukavuuden kannalta mä sanoisin että pitää nilanin aktiivisempana ja käyttää ilppiä vain jos nilanista loppuu potku, jäähdytys on loppupeleissä niin pieni energiakulu, ettei se säästöpotentiaali ole kovinkaan kummoinen.
 
Täälä on moni siirtynyt talvi asetuksista kevät/kesä asetuksiin ja siinä yhteydessä ilmanvaihto vaihdettu JATKUVA2 tilaan, nilanin oppaissa eri tilat kuvattu Jatkuva2/Jatkuva1/Talvi

Minulla ilmanvaihto valikossa on vaihtoehdot Kesä/Jatkuva/Talvi. Osaako joku sanoa miksi valikostani ei löydy tuota Jatkuva2 nimistä tilaa tai miksi ylipäätään laitteen valikossa on erinimiset vaihtoehdot kuin valmistajan käyttö-oppaassa?
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Täälä on moni siirtynyt talvi asetuksista kevät/kesä asetuksiin ja siinä yhteydessä ilmanvaihto vaihdettu JATKUVA2 tilaan, nilanin oppaissa eri tilat kuvattu Jatkuva2/Jatkuva1/Talvi

Minulla ilmanvaihto valikossa on vaihtoehdot Kesä/Jatkuva/Talvi. Osaako joku sanoa miksi valikostani ei löydy tuota Jatkuva2 nimistä tilaa tai miksi ylipäätään laitteen valikossa on erinimiset vaihtoehdot kuin valmistajan käyttö-oppaassa?
Sulla on uudempi malli Nilanista, tuo jatkuva2 on sama kuin kesä uudessa eli laita nyt siihen kesä ilmanvaihtoon.
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Talvi on vaihtumassa kesäksi joten kysytään hiukan neuvoja:

1. Täälä on neuvottu pitämään Nilanin lämpötilapyynti mahdollisimman korkealla, tyyliin 28 astetta jotta kompura ei sammu. Muuttuko tilanne kun siirrytään lämmityakauden ulkopuolelle? Muutetaanko lämpötilapyynti?
2. Kun talossa on sekä Nilan viilennyksellä että ILP niin kuinka näiden yhteistoiminta tulisi sovittaa kesäkaudella? Molemmissa viilennys päälle? Mihin asetetaan lämpötilapyynnit?
3. Nilanin ilmanvaihtoasetus on vielä talvi-iv asetuksella, missä vaiheessa kevättä olette luopuneet talvi-iv asetuksesta ja mitä laitetaan tilalle? Onko nyt oikea ajankohta siirtyä kesä asetuksiin kun vuorokauden lämpötila etelässä siirtymässä kohta +0 paremmalle puolen?
1. Nyt kun yöpakkaset loppuvat, kannattaa lämpötilapyyntönä pitää se mikä kämpässä halutaan olevan lämpötila. Meillä se on esim 21 astetta.

2. Nilanin viilennys ei käytännössä vie kovin paljoa energiaa ja lisäksi lämmittää käyttövettä samalla koko ajan, eli se on erittäin kannattavaa pitää päällä aina lämmityskauden ulkopuolella. Asetus viilennykselle +2 tai jopa +1 etenkin kuumilla kesäilmoilla, kokeile mikä on teille sopiva. Ilpin viilennys päälle kesällä sitten, kun Nilanin viilennys ei riitä teille ilman viilennykselle. Nilanin etu on että erittäin energiatehokas viilennys ja samalla lämmittää käyttöveden täysin.
3. Siirry kesä iv asetukselle kun a kämpässä tulee kuuma ja b kun ulkolämpötila on öisinkin nollan paremmalla puolella.
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Tuore Nilan EC9 käyttäjä koittaa opetella täällä säätöjä. Joulukuussa muutettiin 99 neliöiseen uuteen hirsitaloon. Sorry, jos tulee kysymyksiä, joihin on jo aiemmin vastattu. Meillä on takka ja ILP tuon Nilanin lisäksi. Tavoitteena olisi luonnollisesti minimoida energiankulutus.
Tässä muutama ongelma / kysymys:

  1. saunomisen yhteydessä - puskee lämmintä ilmaa pihalle ja kylmää sisään. Saattaa tulla sisälle jopa pakkasilmaa? Mitä pitäisi tehdä?
  2. Takkakytkimen kanssa käy samaa: Kylmää puskee sisään ja lämmintä (jopa yli +20 asteista) puskee ulos.
  3. Yhteiskäyttö takan kanssa? Miten saada takan lämmöt talteen?
  4. Yhteiskäyttö ilmalämpöpumpun kanssa: miten kannattaa säätää?
  5. Sää vaihtelut: milloin säätää, miten? Nyt esim. aurinko lämmittää tuvan jo näillä keleillä 25 asteeseen: miten jäähdyttää sitten, että saa lämmöt talteen veden lämmitykseen.
  6. Energiatehokkaimmat tavat eri vuoden aikoihin.
  7. Paljonko kulutus pitäisi olla 100 neliöisessä talossa?
  8. Puhallintehot (Suply Air Fan, Extract Air Fan) miten missäkin tilanteessa?
  9. Miten säätää, kun haluaa hyödyntää lämpimän ilman puhallusta lämmitykseen eli esim. talvella, kun takka on lämmin?
  10. Talon jäähdyttäminen. Työnjako ILPin kanssa. Miten on energiatehokkainta ja miten saa lämmön käytettyä käyttöveden lämmitykseen
  11. Loma-asetus? Miten säätää, kun on pitempään poissa kotoa.
    Kiitos jo ennakkoon avusta. Myös jos löytyy oppaita, videoita ym. niin olisin kiitollinen.
1. Onko päänäytön lämpötilapyyntönä tarpeeksi iso lukema? Jos lämmität saunaa tai takkaa ja ilma lämpenee yli pyynnön, voi laite tulkita että pitäisi silloin viilentää. Talvikaudella luonnollisesti viilennyskäyrön voi laittaa Off asentoon sen valikosta ja päänäytöllä lämpötilapyyntönä pitää korkeaa lulemaa esim 28, niin ei ala viilentää. Lämmityskauden ulkopuolella voi viilennykseen myös estää saunoessa jos ei halua että ilmaa viilennetään.
2. Takka palaessaan tarvitsee paloilmaa ulkoa, sille ei oikein voi mitään jos ei ole takalla suoraa tuloilmaputkea tehty niin sitten tietysti se tarvitsee korvausilman sisäilmasta. Pieni aika suhteessa, että yleensä hyvä takka alkaa varsinaisesti lämmittää vasta sitten kun se on jo palanut (varaava).
3. Meillä toimii parhaiten kun suljetaan koko nilanin ilmanvaihto takan poltossa alkuun, ja laitetaan päälle kun takka on palanut hetken. Korvausilma tulee takkaan sillon ikkunoiden räppänöistä tai takan omasta korvausilmaputkesta.
4. Kokeile eri vaihtoehtoja. Talvella nilanin pyyntii aina korkealla, esim. 28, ja ilpissä sitten tukilämpö esim 23 astetta (mikä on toivelämpötilanne). Kesällä Nilanin lämmitys myös hyödynnetään ensin, koska se lämmittää samalla käyttöveden. Kun ilmaa halutaan vielä viileämmäksi helteillä, ilpin viilennys apuun.
5. Nilanin viilennys lämmittää vettä aina samalla, eli ottaa talteen veden lämmön. Muuten nyt keväällä tai syksyllä jos ei ole lämmitystarvetta, voi antaa kompuran pysähtyä jolloin ulkoilma tulee sen lämpöisenä sisälle ja jäähdyttää vähän itsessään jos ikkunoista ym tulee lämpöä. Pidä veden läömityspyuntö lämminvesivalikossa t12 sellaisena, että vesi riittää teille vaikkei kompura lämmitä ilmaa keväällä. Meillä esim t12 40 astetta riittää jo.
6. Talvella talvi iv, lattian keskuslämmitys vesi mahd matalalla ja vain märkätiloissa päällä, muuten lämpö iv:n ja ilpin kautta. Keväällä antaa kompuran pysähtyä jos ei lämmitystarvetta. Kesällä viilennys lämmittää käyttöveden.
7.riippuu muistakin tekijöistä, meillä esim 4 hlön taloudessa ja autotallin kanssa vajaa 10 000 kwh/vuosi kokonaiskulutus. Talvella n.850- 1200kwh/kk, kesällä 350-500kwh/kk.
9. Pidä päänäytön lämpötilapyyntönä korkea luku esim 28. Aina talvella.
10. Käyrä nilanin viilennys tä niin pitkään kuin se pystyy sitten vasta ilp avuksi, nilan lämmittää samalla aina veden ns ilmaiseksi samalla kun viilentää.
11. Talvella voi laittaa lämpöjä pari astetta alemmaksi, ja voi laittaa ilmanvaihdon vaikka ykköselle. Kesällä ei kannata alentaa ilmanvaihtoa, ettei vesi kattila ylikuumene. Kesällähän nilani ei haittaisi olla vaikka kokonaan pois päältä, iv putkista virtaa sen verran ilmaa edes takaisin joka tapauksessa ja jos vaikka on vielä joissain ikkunoissa iv räppänöitä lisäksi niin niitäkin voi avata. Itse ei kajota asetuksiin jos on max viikon poissaoloja.
 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
. Kesällä ei kannata alentaa ilmanvaihtoa, ettei vesi kattila ylikuumene. Kesällähän nilani ei haittaisi olla vaikka kokonaan pois päältä, iv putkista virtaa sen verran ilmaa edes takaisin joka tapauksessa ja jos vaikka on vielä joissain ikkunoissa iv räppänöitä lisäksi niin niitäkin voi avata. Itse ei kajota asetuksiin jos on max viikon poissaoloja.
Miten se vesikattila muka ylikuumenisi jos ilmanvaihdon sammuttaa tai alentaa?

Koneellisen ilmanvaihdon kanavista ei kyllä ilmaa virtaa jos kone on pois päältä, ja vielä vähemmän edestakaisin. Savupiipun kautta voi saada aikaiseksi vetoa riittävästi, niin että ilmaa tulee sisäänpäin, mutta edestakaisin se ei kulje.
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Miten se vesikattila muka ylikuumenisi jos ilmanvaihdon sammuttaa tai alentaa?

Koneellisen ilmanvaihdon kanavista ei kyllä ilmaa virtaa jos kone on pois päältä, ja vielä vähemmän edestakaisin. Savupiipun kautta voi saada aikaiseksi vetoa riittävästi, niin että ilmaa tulee sisäänpäin, mutta edestakaisin se ei kulje.
Tämä on ihan Nilanin opastuksesta saatu tieto ja käytännössä meillä todettukin: Jos kesällä laite viilentää paljon ja ilmanvaihtoa alentaa esim kakkoselta ykköselle niin vesi kuumenee enemmän ja menee helpommin sinne veden max arvoon, siis silloin kun ollaan poissa kotoa ja vettä ei käytetä ollenkaan. Iv:n ollessa kovemmalla energiaa ohjautuu enemmän myös siihen ja ei "kuormita" vesi kattilaa niin kovaa. En osaa tarkemmin kertoa fyysisistä termeistä tai prosesseista, näin käytännössä tapahtuu kun laitetta käyttää ja näin Nilan ilta ohjeistettu.
Tässä kohdassa iv:n poiskytkeminenhän sitten lopettaisi myös veden kuumentamisen, mutta puhuinkin vain alentamisesta.

Nilan ei sulje ilmanvaihdosta mitään räppänöitä jos sellaisia ei sinne ole asetettu joten ilmaa virtaa kyllä, se on ihan mitattukin meillä kun oli aikanaan tilanne, että iv:tä täytyi pitää poissa pari viikkoa. Ja ilman tulon ihan tuntee kädelläkin silloin. Tällöin ei varmaan päästä mihinkään optimi iv arvoihin tms, mutta talosta ei myöskään muodostu täysin tiivistä pulloa, ja tämä oli esimerkki kysymykseen voiko iv:n tiputtaa pois esim jos ollaan kotoa poissa. Toki takka+tulo räppänät esim ikkunan päällä toimisivat varmasti sellaisessa tilanteessa parhaiten.
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
1. Onko päänäytön lämpötilapyyntönä tarpeeksi iso lukema? Jos lämmität saunaa tai takkaa ja ilma lämpenee yli pyynnön, voi laite tulkita että pitäisi silloin viilentää. Talvikaudella luonnollisesti viilennyskäyrön voi laittaa Off asentoon sen valikosta ja päänäytöllä lämpötilapyyntönä pitää korkeaa lulemaa esim 28, niin ei ala viilentää. Lämmityskauden ulkopuolella voi viilennykseen myös estää saunoessa jos ei halua että ilmaa viilennetään.
2. Takka palaessaan tarvitsee paloilmaa ulkoa, sille ei oikein voi mitään jos ei ole takalla suoraa tuloilmaputkea tehty niin sitten tietysti se tarvitsee korvausilman sisäilmasta. Pieni aika suhteessa, että yleensä hyvä takka alkaa varsinaisesti lämmittää vasta sitten kun se on jo palanut (varaava).
3. Meillä toimii parhaiten kun suljetaan koko nilanin ilmanvaihto takan poltossa alkuun, ja laitetaan päälle kun takka on palanut hetken. Korvausilma tulee takkaan sillon ikkunoiden räppänöistä tai takan omasta korvausilmaputkesta.
4. Kokeile eri vaihtoehtoja. Talvella nilanin pyyntii aina korkealla, esim. 28, ja ilpissä sitten tukilämpö esim 23 astetta (mikä on toivelämpötilanne). Kesällä Nilanin lämmitys myös hyödynnetään ensin, koska se lämmittää samalla käyttöveden. Kun ilmaa halutaan vielä viileämmäksi helteillä, ilpin viilennys apuun.
5. Nilanin viilennys lämmittää vettä aina samalla, eli ottaa talteen veden lämmön. Muuten nyt keväällä tai syksyllä jos ei ole lämmitystarvetta, voi antaa kompuran pysähtyä jolloin ulkoilma tulee sen lämpöisenä sisälle ja jäähdyttää vähän itsessään jos ikkunoista ym tulee lämpöä. Pidä veden läömityspyuntö lämminvesivalikossa t12 sellaisena, että vesi riittää teille vaikkei kompura lämmitä ilmaa keväällä. Meillä esim t12 40 astetta riittää jo.
6. Talvella talvi iv, lattian keskuslämmitys vesi mahd matalalla ja vain märkätiloissa päällä, muuten lämpö iv:n ja ilpin kautta. Keväällä antaa kompuran pysähtyä jos ei lämmitystarvetta. Kesällä viilennys lämmittää käyttöveden.
7.riippuu muistakin tekijöistä ä, meillä esim 4 hlön taloudessa ja autotallin kanssa vajaa 10 000 kwh/vuosi. Talvella n. 1200kwh/kk, kesällä 350-500kwh/kk.
9. Pidä päänäytön lämpötilapyyntönä korkea luku esim 28. Aina talvella.
10. Käyrä nilanin viilennys tä niin pitkään kuin se pystyy sitten vasta ilp avuksi, nilan lämmittää samalla aina veden ns ilmaiseksi samalla kun viilentää.
11. Talvella voi laittaa lämpöjä pari astetta alemmaksi, ja voi laittaa ilmanvaihdon vaikka ykköselle. Kesällä ei kannata alentaa ilmanvaihtoa, ettei vesi kattila ylikuumene. Kesällähän nilani ei haittaisi olla vaikka kokonaan pois päältä, iv putkista virtaa sen verran ilmaa edes takaisin joka tapauksessa ja jos vaikka on vielä joissain ikkunoissa iv räppänöitä lisäksi niin niitäkin voi avata. Itse ei kajota asetuksiin jos on max viikon poissaoloja.
Lisään vielä tarkennuksena kohtaan 11, että kesällä reissupoissaolojen aikaan jos viilennys on päällä (oli oletukseni) paljon ja ilmanvaihtoa laskee, voi vesikattila kuumeta lähelle maksimirajaa helpommin, jolloin kompressori sammuu (siitäkään ei mitään haittaa ole, kunhan sen tiedostaa). Jos viilennykseen laittaa pois päältä poissaolon ajaksi, voi silloin ilmanvaihtoakin laskea ilman tätä ongelmaa.
 

Jule

Vakionaama
Lisään vielä tarkennuksena kohtaan 11, että kesällä reissupoissaolojen aikaan jos viilennys on päällä (oli oletukseni) paljon ja ilmanvaihtoa laskee, voi vesikattila kuumeta lähelle maksimirajaa helpommin, jolloin kompressori sammuu (siitäkään ei mitään haittaa ole, kunhan sen tiedostaa). Jos viilennykseen laittaa pois päältä poissaolon ajaksi, voi silloin ilmanvaihtoakin laskea ilman tätä ongelmaa.
Joo, se nilanihan lykkää kuumaa ulos myös poistoilman mukana ja jos poistoilmaa on vähän siten myös sen mukana voidaan siirtää vain vähän lämpöä ulos.

Mua nyt hämäsi tuo sana "kattila" jonka yhdistin automaattisesti sähkökattilaan -> lämmitykseen, johon tuolla ilmanvaihdolla ei ole mitään vaikutusta. Lämminvesivaraajaa ei yleensä kutsuta kattilaksi, vaikka se tietysti tavallaan sellainen onkin.

Sinänsä se lämmin vesi siellä varaajassa ei aiheuta ongelmaa, mutta jäähdytys lakkaa kun varaajan vesi on saavuttanut asetetun makaimi arvon.
 
Varmaan tätä jo kysyttykin. Miten laitteella saa lämmitettyä käyttövettä pelkästään vastuksilla ILMAN että tuloilmaa lämmitetään/viilennetään, eli kompura saa olla stop-tilassa. On päiviä jolloin ei ole tarvetta tehdä tuloilmalle mitään, silti käyttövettä pitää lämmittää, välillä päivälläkin.
Testiksi laitoin LÄM.VESI valikosta Sähkövastus asetusarvon reilusti ylös, 58. Kompr.asetusarvon laskin arvoon 35, jotta ei ala sillä lämmittämään. Veden lämmöt testin aikana: ylä 53, ala 44.
Seurasin 10 min, mitään ei tapahtunut, ei W-kirjainta alkunäytössä merkiksi vastuslämmityksestä.
Noilla asetusarvoilla kuuluisi mennä vastukset päälle?
 

Magirus

Jäsen
Varmaan tätä jo kysyttykin. Miten laitteella saa lämmitettyä käyttövettä pelkästään vastuksilla ILMAN että tuloilmaa lämmitetään/viilennetään, eli kompura saa olla stop-tilassa. On päiviä jolloin ei ole tarvetta tehdä tuloilmalle mitään, silti käyttövettä pitää lämmittää, välillä päivälläkin.
Testiksi laitoin LÄM.VESI valikosta Sähkövastus asetusarvon reilusti ylös, 58. Kompr.asetusarvon laskin arvoon 35, jotta ei ala sillä lämmittämään. Veden lämmöt testin aikana: ylä 53, ala 44.
Seurasin 10 min, mitään ei tapahtunut, ei W-kirjainta alkunäytössä merkiksi vastuslämmityksestä.
Noilla asetusarvoilla kuuluisi mennä vastukset päälle?
Siinä on varmaan reiluhko hystereesi. Nosta pyyntiä lisää (tai käytä surutta vettä niin että varaajan ylöosassakin alkaa veden lämpötila laskea). Sama tuo kompuralämmityksessäkin. Jos asetus 40C, lähtee kompura päälle vasta kun veden lämpötila laskenut reilu 5C astetta tuon asetetun alle.
 
Siinä on varmaan reiluhko hystereesi. Nosta pyyntiä lisää (tai käytä surutta vettä niin että varaajan ylöosassakin alkaa veden lämpötila laskea). Sama tuo kompuralämmityksessäkin. Jos asetus 40C, lähtee kompura päälle vasta kun veden lämpötila laskenut reilu 5C astetta tuon asetetun alle.
Niinpä olikin. Piti nostaa vastuksen asetuslämpötilaa 60, niin meni päälle. Kompuralla muuten onnistuu vedenlämmitys ilman että työnnetään lämmitettyä tuloilmaa huoneisiin, laittamalla huoltovalikosta tuloilmapuhaltimen minimiarvon nollaan. Lämpenee käyttövesi huomattavasti nopeamminkin tällä tavalla. Miinuksena huoneiden alipaine kun tulopuoli nollassa.
 

Skata

Vakionaama
En kyllä ymmärrä miksi vastuksella lämmittäis vettä eikä kompuralla, joka tulee halvemmaksi. Sisäpyyntö sellaiseksi, että kompura käy vain vettä lämmittäessä. Tai jopa viilentää ja lämmittää vettä ”ilmaiseksi” samaan aikaan … eipä se huonelämpötila tuossa juuri nouse vedenlämmityksen aikana … mutta jokainen tavallaan :)
 
En kyllä ymmärrä miksi vastuksella lämmittäis vettä eikä kompuralla, joka tulee halvemmaksi. Sisäpyyntö sellaiseksi, että kompura käy vain vettä lämmittäessä. Tai jopa viilentää ja lämmittää vettä ”ilmaiseksi” samaan aikaan … eipä se huonelämpötila tuossa juuri nouse vedenlämmityksen aikana … mutta jokainen tavallaan :)
Joskus tulee tilanteita jolloin tarvii nopeaa vesilämmitystä. Vastuksella se käsittääkseni on nopeampaa kuin kompuralla, eikä ihan vähääkään.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Tähän saakka näköjään päästiin tuolla "automaatti-Nilanilla" eli toisin sanoen kesälämpötilaa, komp. min. ja talvi min. asetuksia säätämällä.

Nyt tuli raja vastaan kun vrk lämpötila sahaa lähes 20 astetta. Päivällä tuntuu tuo lämpö varautuvan rakenteisiin sen verran paljon ja lisäksi aurinko lämmittää ulkopuolelta jo suhteellisen aikaisin pitkälle iltaan niin ei toimi ainakaan kaksikerroksisessa rakennuksessa. Yläkerrassa saattaa olla 23,5 astetta kun taas alakerran makuuhuoneissa sopiva 20-21 astetta, eli lämpötehoa voisi ajaa pelkästään alakertaan / pitämään lämpötilan tuossa, mutta yläkerran lämmitys pitäisi saada kokonaan pois päältä... Puhumattakaan saunan käytöstä jolloin Nilani tulkitsee sisälämpötilaksi esim. 28 astetta ja yrittää alkaa viilentämään vaikka alakerran makuuhuoneissa olisi tuo sopiva 20-21. Ei ole saunallisiin asuntoihin tarkoitettu tuo vekotin.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Ei se kyllä sen nopeammin oikein voi sillä sähkövastuksella lämmetä, ellei tietysti ole kompuran lisänä.
Kompuran antoteho on 2kW jos puhutaan EC9:stä. Ja vastusteho 1,5kW käyttövedessä. Että kyllä... kompura on tuossa tehokkaampi.
Ihmeen pienitehoinen tuo käyttöveden vastus. Toki riittää kompuran kanssa hyvin.

1684166716755.png
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Näinse o. Sahataan viilennyksen ja lämmityksen väliä niin kauan, että T12 on saavutettu.

Ei kyllä voi suositella 2-kerros kämppään ja suurella huonekorkeudella.
 
Viimeksi muokattu:

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Tuntuu nyt vähän hölmöltä kysyä tässä vaiheessa kun on laitetta käyttänyt melko pitkään ja asetuksia on tullut roplattua, mutta:

Onko tuo vekotin tosiaan niin tyhmä, että vesi ei lämpene kompuralla ellei joko viilennä tai lämmitä??
Eikö se osaa ajaa vaikkapa sitä kuumaa lauhdeilmaa pihalle ja tuoda ihan vain tälläkin hetkellä sopivaa ulkoilmaa sisälle?

Mietin, että onko mulla nyt jokin väärä ”kesä” lämpötila tai mahdollisesti Jatkuva asetuksesta pitää laittaa IV kesä-moodiin tms. eli osais avata jonku bypass pellin tms…??
Aivan saakelin raivostuttavaa kun vesi meinaa loppua koko ajan kesken, kämpässä sopiva lämpötila ja sitten on pakko alkaa lapsen alakerran makkaria viilentää jossa on jo viileä tai yläkerran olohuonetta lämmittää jossa on jo melko lämmin. Ulkoota tulis juuri sopivaa n. 18-19 asteista, mutta sitte on viileä vesipytty.

Vastuksillako sitä pitää alkaa nyt sitte lämmittää??

Tuntuu ettei sitä viilennystä tai lämmitystä saa edes stopattua mitenkään järkevästi kun ei tottele edes lämpötilan pyyntiä mitenkään tarkasti, koska hän vaan tekee vettä siellä. Pyynti 21, viilennys +1 ja saattaa viilentää 19 asteeseen ja välillä lämmittää 24 asteeseen.

Onko nyt joku asetus pielessä vai onko toi nyt vaan taas ominaisuus by Nilan?
Taitaapi olla ominaisuus valitettavasti. Itse annan viilentää aika herkästi kun sen kautta tuntuisi olevan edullisinta kuumentaa vettä. Meillä tosin vesi ei lopu kesken useinkaan näinä välikausinakaan, mutta joskus jos ei ole tarvittu viilennystä eikä lämmitystä aikoihin, niin sitten annan auringon lämmittää kämppää (sälekaihtimet auki) jotta vesi lämpiää voihan sillä vastuksellakin varmistella jos haluaa näinä välikausina, kevät/syksy. Kesällä viilennys kyllä hoitelee veden liiaksikin taas sitten.
 
Meillä tuo Nilan pitää aina joskus kovaäänistä naksuntaa/kolinaa noin minuutina aikajakson. Ensimmäisellä kerralla kun laite kolisi niin pelästyin että talossa on murtovaras kun kolina on niin äänekästä että kuuluu koko taloon tuolta teknisestä tilasta. Onki teillä muilla Nilanisteillä samaa havaintoa? Mistä tuo noin 30-60sek kestävä kolina/naksuminen aiheutuu? Onko normaalia vai pitäisikö tilata huoltoa?
 
Ei ole saunallisiin asuntoihin tarkoitettu tuo vekotin.
Väitän että on
Jos et tiennyt niin Nilaniin saa 2-takkakytkintä toiselle voi laittaa saunomiseen sopivat asetukset ajalle x minuuttia ja jos ei halua piuhoja kauheesti vedellä pitkin asuntoa niin takkakytkimen voi laittaa pikku (esim. shellyn) wifi releellä etäyhteyteen jolloin senkin voi painaa kännykällä päälle kun aloittaa saunomisen. Ja takkakytkin tosiaan ohittaa kaikki toiminnot määritetyksi ajaksi.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Väitän että on
Jos et tiennyt niin Nilaniin saa 2-takkakytkintä toiselle voi laittaa saunomiseen sopivat asetukset ajalle x minuuttia ja jos ei halua piuhoja kauheesti vedellä pitkin asuntoa niin takkakytkimen voi laittaa pikku (esim. shellyn) wifi releellä etäyhteyteen jolloin senkin voi painaa kännykällä päälle kun aloittaa saunomisen. Ja takkakytkin tosiaan ohittaa kaikki toiminnot määritetyksi ajaksi.
Ahh… kuulostaa ihanan yksinkertaiselta eikä lainkaan leikkaa-liimaa viritykseltä / alkuperäisen tuotteen vajaavaisuuksia paikkailevalta toiminnalta? Lisäksi suihkuhuoneessa kosteutta ei pelkkää IV:tä ohjaamalla poistu riittävästi joka on kuitenkin yksi saunomiseen liittyvä olennainen toiminto.

Helpoin on ihan vaan tuosta Gateway user äpistä tiputtaa IV-tasoja ja kosteusvalikot pois käytöstä saunomisen alussa niin ei tarvitse piuhoja vedellä tai säätöjä tehdä. Mikään näistä ei poista itse ongelmaa joka johtuu keskitetystä ilmanvaihdosta eli laite kuin laite olettaa IV-kanavasta imettävän ilman olevan aina ”huoneilmaa”.
Kaikista paras ja yksinkertaisin ratkaisu on suljettava poistoventtiili saunassa, joka ei samalla sekoita Nilania kuvitteellisiin lämpötiloihin. Se pitää vain muistaa sitten saunomisen päätteeksi avata taas täysin auki asentoon.

2-kerroksisessa asunnossa syksyisin ja keväisin ongelma on myös aivan toista luokkaa verrattuna 1-kerroksiseen, koska vaikka kuinka yrität pelailla kesä-talvi-lämpötiloilla, komp. min-asetuksilla niin jossain vaiheessa huomaat, että Nilan tulkitsee, että kämpässä 28 astetta ja viilennystä vaaditaan myös pienen lapsen makkariin alakertaan jossa saattaa olla jo valmiiksi 20,5 astetta niin eipä muuta kuin 5 asteista ilmaa sisään kaikille tasapuolisesti?

Onko sitten ongelma pelkästään Nilanin jossa ihan hyvä huonekohtainen viilennys, Suomen sahaavat kevät-syksy vrk-lämpötilat, saunatilojen erityisominaisuudet tai mikä tahansa - niin kaikissa vaihtoehdoissa pitää jatkuvasti säätää ja ropeltaa.

Jos tuon saunaventtiilin saisi vaikkapa yksinkertaisena termostaattiohjattuna niin voisi nauttia lämpimistä löylyistä ”energiatehokkaasti”, pitää suihkuhuoneen kosteuden matalampana eikä tarvitse pelätä vilustuttavansa pientä lasta ja mikä tärkeintä ei tarvitse räpeltää mitään tai kärsiä suurista lämpötila- / kosteuseroista. Takkakytkin ei mielestäni kykene samaan.

IMG_8962.jpeg
 
Luulin että tuo suljettava poistoventtiili on ihan itsestään selvyys saunassa.

Kyllä noita moottoroituja ilmanvaihdon tehostusventtiileitä saa alan kaupasta mutta sitä en tiedä että kestääkö sellainen saunan kuumuutta,
ehkä moottoroitu sulkupelti voisi olla parempi niin saa sijoitettua kauemmaksi kuumuudesta.

Takkakytkimellä tosiaan saa hetkellisesti pakotettua puhallustehon pysymään vakiopuhalluksella(itsellä 2 teho)
itsellä tuo ottaa aika herkästi kosteudenpoiston tai viilennyksen ja vedentuotannon käyttöön ja juuri kun aikoo suihkun jälkeen mennä saunomaan niin viilennys ja veden tuotanto lähtee päälle ja puhallus tehostuu jolloin saunan tuloventtiilistä alkaa tihkua kosteaa ja kylmää ilmaa.

Saunaan olisin laittanut saunakanavan parantamaan saunan ilmanvaihtoa mutta talotoimittaja ei sellaiseen suostunut joten se jää tulevaisuuteen kun joskus tarvii saunaa uusia.

Saunakanavalla tosiaan pystyy ohjaamaan tuloilman ja poistoilman saunassa oikeaan kohtaan eli sähkökiukaan päälle tai puukiukaan tulipesän lähelle ja lauteiden alle tulee poisto mikä on aina auki ja yläpuolta säädetään poistoa saunaventtiilillä tällöin saadaan optimaalisin ilmanvaihto saunaan.
 

Liitteet

  • IMG_20230616_171503.jpg
    IMG_20230616_171503.jpg
    57,3 KB · Katsottu: 118
  • IMG_20230616_172938.jpg
    IMG_20230616_172938.jpg
    156,8 KB · Katsottu: 108

Gmmo

Jäsen
Onkohan ihan normaalia, että oma Nilan (vm ~2015) näyttää sisäyksikön ruudussa "Lämmitys", vaikka pyynti on +19 (AUTO-mode) ja muuten viilennys on tänä kesänä toiminut moitteetta? Laite on viilentänyt sisäilmaa hienosti näillä hellejaksoilla, mutta eilen illalla rupesin ihmettelemään, kun sisällä on lähemmäs +23 ja tänään aamulla sama juttu. Yleensä laite on viilentänyt asunnon sopivasti tuonne 19-20 asteen tienoille yön aikana.

Aamulla kävin data-valikosta läpi eri kohdat:
Vesi-ylä (T11) 70
Vesi-ala (T12) 65
Meno (T14) 24
Lauhduttaja (T5) 46
Tulo/poisto 2

Erityisesti tuo lauhduttajan arvo ihmetyttää, koska en muista nähneeni sitä ikinä noin korkeena. Vesi-ylä 70c on myös sellainen lukema, mitä harvemmin olen nähnyt. Eli onko tässä nyt kyseessä tuo Nilanin ominaisuus, että kun veden lämpötila on tarpeeksi korkea, niin viilennystä ei enää tapahdu? Suihkussa on käyty normaalisti noin kerran päivässä.

Vaihdoin asetuksista nyt AUTO-moden viilennykselle, lämmin vesi-valikosta prioriteetin tuloilmalle ja viilennys-valikosta puhallus iso asetukselle 2 (oli OFF). Katsotaan muuttavatko nuo tilannetta.

Pitänyt tuo laite sen verta kovaa ääntä myös viimeiset kuukaudet, etten ihmettelisi jos vaatisi huoltoa.

EDIT: näytti johtuvan juurikin tuosta maksimista veden lämpötilasta, eli pitkän suihkun jälkeen alkoi taas jäähdytys ja T5 laski huomattavasti.
 
Viimeksi muokattu:

grendy

Vakionaama
Saatiin avaimet 2016 valmistuneeseen omakotitaloon eilen ja nyt katsoin ensimmäisen päivän kulutustiedot:


Aikaväli (7.7.2023)Keskiteho
00:000,96 kW
01:000,94 kW
02:000,93 kW
03:000,88 kW
04:000,86 kW
05:000,88 kW
06:000,85 kW
07:000,86 kW
08:000,84 kW
09:001,17 kW
10:001,29 kW
11:001,27 kW
12:001,27 kW
13:001,27 kW
14:001,29 kW
15:001,27 kW
16:001,29 kW
17:001,28 kW
18:001,34 kW
19:001,32 kW
20:001,29 kW
21:001,33 kW
22:001,30 kW
23:000,64 kW
Yhteensä26,62 kWh

Eikö toi oo aika paljon kesäksi? Tietokone on vielä paketissa joten en pääse asetuksis tän kauniimmin esitteleen, mutta onko tässä jotain mikä soittaa heti hälytyskelloja mikä kannattais muuttaa asap? Talo ollut siis tyhjillään käytännössä koko päivän.
155m2 Kangasala 2016 2krs omakotitalo.

 
Back
Ylös Bottom