Nilan ec9, asetukset, ihmettelyä

Joons

Jäsen
Ja eli nyt varmaan puhutaan että keskuslämmitysvalikosta toiminta kohta mikä nyt on käyräohjaus niin siihen de-activated? Kierrättääkö tämä silti vettä kokoajan lattiassa mutta ei lämmitä lainkaan vai?

BUK

Aktiivinen jäsen
Ajattelin pistää yön käyrä 3 ja aamulla HAn ohjaamana 25'C ylärajoitin päälle eli vastukset on pois kunnes menovesi tippuu tuon alle.

-18'C pakkaskelillä kun 35'C vedellä lämmittelee yön (22:00 - 05:00 tiistai-keskviikkona) niin 10h päästä on menovesi noin 25'C. Luulen, että näillä liki -20'C pakkasilla tuo turvaraja pitää pitää 27'C asteessa tai muuten alkaa tulla vähän vilpoista.

Kovin alhaisilla vedenlämmöillä moni talo täältä forumilta katsottuna tuntuu lämpenevän, jopa erikoisen alhaisilla.

Skata

Vakionaama
Eli siis ne voi ihan huoletta olla pois päältä? Ei mene talon putket jäähän tai mitään? Eli jos on itellä sisällä tarpeeks vaatetta päällä niin voi olla vaikka koko päivän ilman että kone on edes päällä?
Periaatteessa voi. Mutta jos olet pörssissä ja lauantaikin olisi hirmuhintainen (onneksi teollisuus ei vie ihan niin paljon vklp:na), niin sähköä menee viilentyneiden rakenteiden / laatan lämmitykseen. Tapanimyrskyn aikana täällä oli sähköt pois 4 tuntia eikä kämppä juuri viilentynyt, toki lämpimämpi keli. Ja ei ollut edes polttopuita tuolloin. Pudota lämpötilaa huomenna mutta järki päässä. Vedä laatta lämpimäksi yöllä, vaikka maksaakin, niin hiukan mukavampaa huomenna :)

Joons

Jäsen
Ja eli nyt varmaan puhutaan että keskuslämmitysvalikosta toiminta kohta mikä nyt on käyräohjaus niin siihen de-activated? Kierrättääkö tämä silti vettä kokoajan lattiassa mutta ei lämmitä lainkaan vai?
Eli toimiiko tämä näin?

Ja ilppi varmaan kannattaa laittaa minimipuhallukselle ja lämpötila siitäkin aika pienelle esim 18 astetta? Ilppiä kun ei ilmeisesti saa sammuttaa tai saa sammuttaa mutta ei saisi laittaa enään takasin päälle kun se voi ilmeisesti rikkoutua kylmillä keleillä

pekka75

Jäsen
Toki mahtaako tuo lisätä kulutusta, kun joudun nyt pitämään komperssorilla vedenlämmitystä kohtuu korkealla. Koska CTS600 on mennyt Kv-lisävastuksen ohjausrele rikki (tähänkin jos jollain on hyvää vinkkiä niin otetaan vastaan).
se on juuri toisinpäin. Sitä enemmän säästät mitä vähemmän joudut sitä käyttöveden 1,5kW lisävastusta käyttämään ja lämmität käyttöveden juuri tuolla kompuralla.
En muista milloin itsellä lisävastus olisi edes käynyt päällä. Joskus viime talvena ehkä kun oli enemmän saunojia kerralla ja uutta lämmintä vettä piti saada normaalia nopeammin

grendy

Vakionaama
Eli toimiiko tämä näin?

Ja ilppi varmaan kannattaa laittaa minimipuhallukselle ja lämpötila siitäkin aika pienelle esim 18 astetta? Ilppiä kun ei ilmeisesti saa sammuttaa tai saa sammuttaa mutta ei saisi laittaa enään takasin päälle kun se voi ilmeisesti rikkoutua kylmillä keleillä
Keskuslämmitys->toiminta OFF. Itellä ton tekee Shellyn kytkin joka pistää kokonaan virrat pois sähkökattilalta. BUK tossa yllä meinasi että menoveden asetuksen pudotus ajaisi saman asian, mutta tollain varmasti kattila ei ainakaan tee yhtään töitä sillon kun ei halua.

Ilp riippuu ihan merkistä ja mallista mut offille ei kanna pistää joo. Ite pistän Daikinista tarveohjausta vaan rajoittaan ja sit takan polttoa :)

Anttisl

Jäsen
Olen miettinyt myös sitä, onko pumppuyksikön sijainnin lämpötilalla merkitystä sen toimintaan? Meillä se on teknisessä tilassa, jossa on nyt vain peruslämpö (12-15 astetta). Kyseinen koppero lämpenee pikku patterilla.

Skata

Vakionaama
Onkos täälä koskaan tehty datakollaasia siitä miten henkilöiden ec9:t käyttäytyy ja millaisissa olosuhteissa?

Eritoten alkoi kiinnostamaan kun luin että @Skata pömpeli on kodarissa, ja taas monella muulla - jotka joutuu taistelee lauhditinmyllyjä vastaan - on erillisessä teknisessä tilassa jotka usein paljon viileämpiä tiloja... Oisko meillä joku mahis debunkkaa näitä korrelaatioita :hmm:

Ei muutakun huomenna tekninen 10 asteesta 20 asteeseen?

Olen miettinyt myös sitä, onko pumppuyksikön sijainnin lämpötilalla merkitystä sen toimintaan? Meillä se on teknisessä tilassa, jossa on nyt vain peruslämpö (12-15 astetta). Kyseinen koppero lämpenee pikku patterilla.
@Anttisl @Quutti :han tuota samaa pohti. Varmasti jonkinlainen merkitys voi olla. Mulla menee vielä tuloputki saunan yläpuolella ja Nilan on saunan seinän takana, joten ainakin paperilla optimipaikassa :D

Anttisl

Jäsen
@Anttisl @Quutti :han tuota samaa pohti. Varmasti jonkinlainen merkitys voi olla. Mulla menee vielä tuloputki saunan yläpuolella ja Nilan on saunan seinän takana, joten ainakin paperilla optimipaikassa :D
Pirulainen, mulla ei latautunut jostain syystä uusimmat keskustelut, niin tuli typerä toisintokyssäri, sori.

Jostain syystä veden ylä ja alalämpö ei ole noussut eilisen suihkujen jälkeen. 34/36 astetta.

Skata

Vakionaama
Pirulainen, mulla ei latautunut jostain syystä uusimmat keskustelut, niin tuli typerä toisintokyssäri, sori.
Eiköhän täällä aika monia asioita uudelleen huudella, ei hätiä mitiä ;)
Jostain syystä veden ylä ja alalämpö ei ole noussut eilisen suihkujen jälkeen. 34/36 astetta.
Saako tulopuhallin pysähtyä? Nyt on niin kylmää, että tulopuhaltimen ollessa päällä vedenlämmitys kestää ikuisuuksia.

Anttisl

Jäsen
Eiköhän täällä aika monia asioita uudelleen huudella, ei hätiä mitiä ;)

Saako tulopuhallin pysähtyä? Nyt on niin kylmää, että tulopuhaltimen ollessa päällä vedenlämmitys kestää ikuisuuksia.
Muistuttapas mua mistä se asetus löytyi?
Prioriteetti vesi, taisi olla se asetus. Sillä se on.

Viimeksi muokattu:

pekka75

Jäsen
jos min tulopuhallus on nolla niin mitkä kaikki ehdot pitää täyttyä, että tulopuhallus sammuu?
Ilmeisesti siis tuo käyttöveden alhainen lämpötila ja hidas lämpötilan nousu sen ainakin sammuttaa vai millainen logiikka tuossa on?

Kihveli

Tulokas
Pistänpä tähän tiedoksi kiinnostuneille, että tämäkin on mahdollista jos tähdet on oikeassa asennossa. Varmaan putkien eristykset ja koneen sijoittelu saattaa näytellä omaa osaansa. Itsellä teknisessä tilassa ja siellä lämpöä tuottaa laite itse ja muutama muu sähkölaite. Pari astetta sain tuota nostettua parissa päivässä kun ruuvasin seinässä olevan ilmanvaihtokanavan kiinni josta tuli pelkkää pakkasilmaa sisälle, eli kohtuullinen vaikutus tuntuisi olevan jos laite itsessään on lämpöisessä/viileässä tilassa. Veden lämmitys ei ole ollu kuvanottohetkellä useampaan tuntiin päällä. Lämpötila tällä hetkellä siellä tilassa n. 20 astetta perstuntumalla.

Tuloilman prosentit ykkösellä on 20%. Normaalisti 23%, mutta pudotin pakkasille sen minkä pystyi. Poiston 2 prosentit 42%.

IMG_4786.jpeg

IMG_4787.jpeg

IMG_4788.jpeg

IMG_4789.jpeg

Täälä porukka puhuu sujuvasti Nilanin sulattelusta. Mitä tuo tarkoittaa? Mistä näkee koska laite sulattelee tai milloin sulattelulle on tarvetta? Joissakin kommenteissa puhutaan että sulattelun voi käynnistää manuaalisesti? Onko tälle manuaaliselle tarvetta, eikö kone osaa itse tehdä automaattisesti?

Skata

Vakionaama
Pistä 0. Lisää valitettavasti vedenlämmityksen ajan alipainetta mutta veden pitäisi lämmetä myös nopeammin.
jos min tulopuhallus on nolla niin mitkä kaikki ehdot pitää täyttyä, että tulopuhallus sammuu?
Ilmeisesti siis tuo käyttöveden alhainen lämpötila ja hidas lämpötilan nousu sen ainakin sammuttaa vai millainen logiikka tuossa on?
vaikuttaa vedenlämmitykseen. Eli jos vedenlämmitystarve on, tulo putoaa nollaan. Nopeuttaa vedenlämmitystä aina mutta erityisesti näillä pakkasilla tuo pitää tehdä, sillä muuten kone jurnuttaa sitä vettä tuntitolkulla. Lisää toki alipainetta mutta itse totesin tuon muutama vuosi sitten -20° pahemmalla puolella ainoaksi järkeväksi. Muutoin mulla on tulo pakotettuna 1:lle, lähinnä 2 hormin vuoksi, jotka ovat muutoin helpoin tie korvausilmalle.

Anttisl

Jäsen
Pistä 0. Lisää valitettavasti vedenlämmityksen ajan alipainetta mutta veden pitäisi lämmetä myös nopeammin.

vaikuttaa vedenlämmitykseen. Eli jos vedenlämmitystarve on, tulo putoaa nollaan. Nopeuttaa vedenlämmitystä aina mutta erityisesti näillä pakkasilla tuo pitää tehdä, sillä muuten kone jurnuttaa sitä vettä tuntitolkulla. Lisää toki alipainetta mutta itse totesin tuon muutama vuosi sitten -20° pahemmalla puolella ainoaksi järkeväksi. Muutoin mulla on tulo pakotettuna 1:lle, lähinnä 2 hormin vuoksi, jotka ovat muutoin helpoin tie korvausilmalle.
Meillähän ei ole liesaria, joka puhaltaa ulos vaan toimii aktiivihiilellä. Tästä johtuen LVI-ukot halusi taloon XL-puhaltimet ilmanvaihtoon. Katsoin huoltovalikosta teho 2:n prosentit. Oli 40/45, säädin ne 35/40 prossaan. Uskon että tolla konstin saa ilmanvaihtoon hivenen lisää lämpöä?

Quutti

Jäsen
Täälä taas ihmetellään tuota lauhdittimen lämpöä. Sisään tulee 7.4 ja lauhdutin hurisee 10 paikkeilla, onhan tuola ulkona toki jääpuikkokeli -29.4, mutta eikö nyt 15 poistolla lauhdutin vähän korkeammalla kuuluisi pöristä?

Ja pilp noin 10-12 asteisessa teknisessä tilassa.

1000012577.jpg
1000012578.jpg

Viimeksi muokattu:

Paulatha

Jäsen
Erittäin hyvää huomenta.

Nykytila lämm+vesi
Paneeli t15, 21c
Ulkoinen t10, 17c
Kosteus 24%
Tulopuh T2, -2c
Ulkoilma T1, -23c
Vesi-ylä T11, 53c
Vesi-ala T12, 31c
Meno T14, 35c
Laudut. T5, 1c
Höyrysrt. T6, -4c

Eniten ärsyttää toi tulopuhallus, miten se voi olla noin kylmä??

Susanna

Jäsen
Täällä meni eilen 100kWh sähköä päivässä. Ei nyt välttämättä liity suoraan Nilaniin mutta alkaa kyllä usko loppua kun neliöitä tosiaan se 90,5 ja kämppä lämpiää nyt märkätiloja ja eteistä lukuun ottamatta ILP:llä, eikä pakkasta ollut kuin max. -19,3C. Eihän se ILP tietysti ilmaista lämpöä ole sekään, mutta tuo kulutus tuntuu niin hurjalta asunnon kokoon nähden.

grendy

Vakionaama
Täälä porukka puhuu sujuvasti Nilanin sulattelusta. Mitä tuo tarkoittaa? Mistä näkee koska laite sulattelee tai milloin sulattelulle on tarvetta? Joissakin kommenteissa puhutaan että sulattelun voi käynnistää manuaalisesti? Onko tälle manuaaliselle tarvetta, eikö kone osaa itse tehdä automaattisesti?
Sulattelut näkee data-valikosta jos sattuu just sillä hetkellä sinne vilkaiseen. Eli se (laitteen mallista riippuen) se missä lukee esim "Nykytila lämm+vesi" niin lukeekin "sulatus"

Ja tarve kannattaa vilkasta ihan itse avaamalla luukut, eli se ruuvien takana oleva kotelo lämminvesivaraajan yläpuolella ja sieltä tän näköinen näkymä. Jos tuolla on jossain jäätä isompikin kerrostuma niin kannattaa tehdä manuaalisulatus. Kyllä se automaattisesti niitä tekee, mutta sama kun kaikkien lämpöpumppujen kanssa niin automatiikka ei aina vaan onnistu kun ne tehdään anturien tietojen perusteella eikä ihmissilmän havaintojen perusteella. Eli jos on vähän liian lyhyitä sulatuksia niin johonkin voi alkaa kertyyn jäätä, kuten mulla oli ihan vähän alkanut kertyyn tohon ihan keskellä kuvaa olevan putken ympärille.
1704440309748.png

iibor

Tulokas
Pakko sanoa, että hieman kyllä ihmetystä herättää joidenkin kulutuslukemat täällä. Tai oikeastaan kaikkien, jotka kulutuksia tänne on laittaneet... Meillä eilen ja toissa päivänä kulutus sellaista 170kWh, eikä tuossa ollut edes ladattu kumpanakaan päivänä autoa.

Meillä siis 126m2 yhdessä tasossa ja Toshiba Aurora 35 PILPin kaverina. Nyt ollut lattiaan menevässä vedessä käyrä 2 ja siirtymänä -1. Minimilämpö 26 ja max 40. Huonetermarit on olleet noin 18 asteessa, paitsi olkkarissa 20 astetta ja ILP huutanut kolmosella 23 astetta sisään. Keskuslämmityksen vastukset on kyllä tolla kakkoskäyrällä olleet lähes koko ajan päällä vähintään ykkösellä eli onko tuossa suurin syy kulutukseen? Pihalla myös poreallas, joka ollut kyllä Ready-tilassa ja lämpönä 38,5, mutta mitä olen seurannut, niin ei ihan kovin suurta kulutusta ole tuo aiheuttanut.

Lisäksi ihmettelin tuota @Skata n sisään tulevaa lämpöä, kun meillä näyttää nyt -16 asteessa sisään tulevan 10 astetta. Tätä varmaan oon ennenkin kysellyt, mutta kysytään nyt vielä, että mistä nämä erot johtuvat? Lämpöservicen kaverit kävi korjaamassa meidän Nilanin kylmäaineongelmat tuossa joku aika sitten ja silloin asiasta kysyin ja mainitsi, että Nilan pystyy lämmittämään tuloilmaa 30 astetta ulkoilmaa lämpimämmäksi eli siihen haarukkaan tuo meillä osuu. Sen vuoksi tuota @Skata n lämpöä ihmettelinkin :D

Laitetaan tähän nyt nuo arvot vielä, laskin juuri käyrän lattian osalta ykköselle:

Nykytila: Ilmanlämmitys
T1 ulkoilma: -16,7 C
T2 tulopuh: 9,6 C
T5 lauhdutin: 14,8 C
T6 höyrystin: 8,6 C
T10 poistoilma: 18,5 C
T11 vesi ylä: 60,5 C
T12 vesi ala: 57,8 C
T14 Menovesi: 26,8 C
Ilmankosteus: 22%
Tulopuhallin: Teho 1
Poistopuhallin: Teho 2

IV:

Min tulopuh.: de-activated
Min. poisto: teho 1
Max. poisto: teho 4
tulo 1: 29%
tulo 2: 58%
tulo 3: 75%
tulo 4: 87%
poisto 1: 32%
poisto 2: 63%
poisto 3: 83%
poisto 4: 95%
viive: 0min

Prossat IV-kavereiden asettamat.

Pörssisähköllä mentiin vielä eilen, mutta onneksi Omavoimalla oli mahdollista siirtyä päivän varoajalla kiinteään toistaiseksi voimassaolevaan, niin tää päivä mennään sitten 14,90snt/kWh hinnalla, olisi näillä kulutuksilla tullut vähän turhan kallis päivä...

Nase

Tulokas
Pakko sanoa, että hieman kyllä ihmetystä herättää joidenkin kulutuslukemat täällä. Tai oikeastaan kaikkien, jotka kulutuksia tänne on laittaneet... Meillä eilen ja toissa päivänä kulutus sellaista 170kWh, eikä tuossa ollut edes ladattu kumpanakaan päivänä autoa.

Meillä siis 126m2 yhdessä tasossa ja Toshiba Aurora 35 PILPin kaverina. Nyt ollut lattiaan menevässä vedessä käyrä 2 ja siirtymänä -1. Minimilämpö 26 ja max 40. Huonetermarit on olleet noin 18 asteessa, paitsi olkkarissa 20 astetta ja ILP huutanut kolmosella 23 astetta sisään. Keskuslämmityksen vastukset on kyllä tolla kakkoskäyrällä olleet lähes koko ajan päällä vähintään ykkösellä eli onko tuossa suurin syy kulutukseen? Pihalla myös poreallas, joka ollut kyllä Ready-tilassa ja lämpönä 38,5, mutta mitä olen seurannut, niin ei ihan kovin suurta kulutusta ole tuo aiheuttanut.

Lisäksi ihmettelin tuota @Skata n sisään tulevaa lämpöä, kun meillä näyttää nyt -16 asteessa sisään tulevan 10 astetta. Tätä varmaan oon ennenkin kysellyt, mutta kysytään nyt vielä, että mistä nämä erot johtuvat? Lämpöservicen kaverit kävi korjaamassa meidän Nilanin kylmäaineongelmat tuossa joku aika sitten ja silloin asiasta kysyin ja mainitsi, että Nilan pystyy lämmittämään tuloilmaa 30 astetta ulkoilmaa lämpimämmäksi eli siihen haarukkaan tuo meillä osuu. Sen vuoksi tuota @Skata n lämpöä ihmettelinkin :D

Laitetaan tähän nyt nuo arvot vielä, laskin juuri käyrän lattian osalta ykköselle:

IV:

Pörssisähköllä mentiin vielä eilen, mutta onneksi Omavoimalla oli mahdollista siirtyä päivän varoajalla kiinteään toistaiseksi voimassaolevaan, niin tää päivä mennään sitten 14,90snt/kWh hinnalla, olisi näillä kulutuksilla tullut vähän turhan kallis päivä...
Itsellä aika samat ”speksit”. 120m2 yhdessä tasossa varsinais-suomessa. Toshiba Polar 35 Pilpin kaverina. Kulutus oli aiemmin n. 125kwh näillä pakkasilla kun oli keskuslämmityksen käyrä kakkosella. Tiistai illalla tiputin käyrän ykköselle (meno vesi ollut n. 27 astetta kylppäri/khh), laskin huone termareiden pyynnit 20 asteeseen ja nostin ilp:n 24 asteeseen 3 puhalluksella. Meillä riittää hyvin noilla asetuksilla lämmöt. Tosin täytyy pitää kaikki väliovet auki jotta lämpö leviää paremmin. Kulutus oli keskiviikkona tippunu 78kwh ja eilen näytti olevan 90kwh. Pilp näyttää lauhduttimen lämmöksi 45-46 astetta ja tuloilmaksi jatkuvasti n. 40 asteen paremmallapuolella (puhelimesta seurannut vähän väliä) ja ilmanvaihdon käyrä pitää tulopuhalluksen 4:lla koska lämpö niin korkealla (pisto mulla 2:lla). Digitaalisella paistomittarilla mittasin olohuoneesta (n. Puolessa välissä taloa) tuloilma venttiilistä 27 astetta ja talon toissa päässä saunasta 21 astetta. Eilen suihkun jälkeen vedenlämmitys laski lauhduttimen lämpöä n. 21 asteeseen mutta yön aikana oli noussut taas tuonne 40 asteeseen. Aamulla tiputtelin vielä lattialämpöjä alemmas tälle päivälle jos saisi vielä nipistettyä kulutusta. Sisälämpö pyörii 20-21 asteessa.

Liuhu

Jäsen

IV:

Kuulostaa kyllä 170kwh kovalta tuon kokoiseen asuntoon. IV asetukset näyttää ihan järkeviltä mutta höyrystimen lämpötila on hämmästyttävän korkea. Lattialämmitys todennäköisesti kuluttaa mutta voiko olla muita merkittäviä kulutuskohteita, esim. se poreallas? Muistaakseni olen täällä nähnyt jonkun mitanneen että ykkösvastuksella Nilan vie yhteensä 1,4kw ja kakkosvastuksella 3,4kw. Jos pääosin mennään ykkösvastuksella niin ei siitä kyllä 170kwh/vrk tule mitenkään. Kakkosvastuksellakin Nilanin kulutus olisi 80kwh/vrk luokkaa.

Meillä kulutus on nyt -17 keleillä ollut n. 60kwh/vrk, uusi talo 107m2 kahdessa kerroksessa ja alakerrassa ILP Daikin Perfera 30H. Sisällä lämpötilat alhaalla 23-24 ja ylhäällä 21-22. Lattialämmitys päällä märkätiloissa, eteisessä ja yläkerran aulassa jatkuvalla kierrolla, olkkari ja makkarit termareiden takana. Yläkerran makkareissa menee lattialämmitys päälle jos oven laittaa kiinni mutta nukutaan ovet raollaan niin ei aina mene makkareissakaan öisin. Toki tuo 24 asteinen vesi ei paljoa auta mutta on riittänyt ainakin näillä pakkasilla. Käytännössä meillä siis ILP lämmittää lähes koko asunnon. Riittääkö Toshiba lämmittämään yksinään mitään tiloja, eli onko termarit jatkuvasti auki kaikkialla?

Lattialämmityksen asetukset käyrä 2, siirtymä -5, min 21 ja max 24, eli 24 asteista vettä kiertää. Käyrä 2 tuolla siirtymällä jäänyt tuohon ILPiä edeltävältä ajalta kun Nilan oli ihan tehokas nollakeleihin mutta tuntui että pakkasille kun mentiin ei veden lämpö noussut ykköskäyrällä tarpeeksi jyrkästi. Tuolla -5 siirtymällä käyrä 2 on aika lähellä tai jopa alle käyrä 1 lämpöjen tuonne nollan paikkeille mutta siitä kylmemmällä se sitten lämpenee jyrkemmin. Ennen ILPiä olin laittanut max 29.

Liitteet

• käyrät.png
    käyrät.png
    128,9 KB · Katsottu: 74
  • image3.jpg
    image3.jpg
    49,8 KB · Katsottu: 68

iibor

Tulokas
Jos pääosin mennään ykkösvastuksella niin ei siitä kyllä 170kwh/vrk tule mitenkään. Kakkosvastuksellakin Nilanin kulutus olisi 80kwh/vrk luokkaa.

Tuo huiteli kyllä aika monta päivää kolmosvastuksellakin... siis tuolla kakkoskäyrällä noilla aiemmin laittamillani veden lämpötiloilla. Voisi kokeilla tuota samaa kakkoskäyrää -5 siirtymällä ja laskea lattiaan meneviä lämpötiloja reilusti.
Lattialämmitys päällä märkätiloissa, eteisessä ja yläkerran aulassa jatkuvalla kierrolla, olkkari ja makkarit termareiden takana.

Meillä on siis kaikissa huoneissa (4 makkaria+olkkari+kodari+märkätilat sekä lämmin erillinen varasto) ihan normaalit Rothin manuaaliset termarisäätimet. Miten käytännössä laitettaisiin siis lattialämmöt pois tietyistä huoneista? Meneekö se vaan sillä, että pudottaa tuosta Rothista arvoon 1 niistä huoneista, missä ei lattialämpöä halua?

Riittääkö Toshiba lämmittämään yksinään mitään tiloja, eli onko termarit jatkuvasti auki kaikkialla?

Kyllä mun mielestä pitäisi riittää ainakin olkkarin ja kahden makkarin lämmittämiseen, mutta pakko myöntää, etten ole vielä kunnolla näillä pakkasilla kokeillut... täytyykin sekin nyt kokeilla.

grendy

Vakionaama

IV:

Ihan ok asetukset nopeella vilkaisulla, paitsi et selvästi ota ILPistä kaikkea iloa irti. Eli siirrä vastuuta ILPille ja pistä lattialämpöä kokonaan pois niistä tiloista missä sitä ei tarvita. Toi käyrän siirto jo hyvä peliliike. ILP pyynti johonkin 25, siinä on hyvä hyötysuhde kun lattialämmityksessä on surkea hyötysuhde.

Liuhu

Jäsen
Meillä on siis kaikissa huoneissa (4 makkaria+olkkari+kodari+märkätilat sekä lämmin erillinen varasto) ihan normaalit Rothin manuaaliset termarisäätimet. Miten käytännössä laitettaisiin siis lattialämmöt pois tietyistä huoneista? Meneekö se vaan sillä, että pudottaa tuosta Rothista arvoon 1 niistä huoneista, missä ei lattialämpöä halua?
En tiedä mitä lämpötiloja noi manuaalitermareiden numerot meinaavat mutta ykkösellä varmasti menee pois päältä. Onko termareissa joku valo? Se meinaa että kun valo palaa niin lattiakierto on auki ja kun sammuu niin kiinni.

pekka75

Jäsen
Täällä meni eilen 100kWh sähköä päivässä. Ei nyt välttämättä liity suoraan Nilaniin mutta alkaa kyllä usko loppua kun neliöitä tosiaan se 90,5 ja kämppä lämpiää nyt märkätiloja ja eteistä lukuun ottamatta ILP:llä, eikä pakkasta ollut kuin max. -19,3C. Eihän se ILP tietysti ilmaista lämpöä ole sekään, mutta tuo kulutus tuntuu niin hurjalta asunnon kokoon nähden.
täällä 103 neliötä ilman ilpiä tai takkaa noin 120-140 kWh/vrk. Pakkanen välillä -20...-29. Ei muita ihmeellisempiä sähkökäyttöjä kuin PILP.
Että aika linjassa sinulla ainakin minuun verrattuna

Skata

Vakionaama
Meillä tuo laite on aina puhkunut hyvin lämpöä, toki laite on vuodelta 2011 ja tuo uusi Nilanin versio toimii selvästi erilailla kun foorumia on seurannut. En tiedä paljonko tuolla takalla / puusaunalla / laitteen sijainnilla kodinhoitohuoneessa on merkitystä, toisaalta onhan täällä muillakin takkoja / ILP:pejä / lattiat käyvät lämpimämmällä, eihän se laite tiedä mistä se lämpö tulee. Hieman tuntuu kyllä omani menettäneen tehojakin viimeisen vuoden aikana. Vedenlämmitys ei nosta enää arvoja yhtä korkealle ja tuo tuloilmakin on ollut aiemmin lämpimämpää. Pitää alkaa tutkimaan onko jotain häikkää mutta eipä ole jaksanut kun vielä noinkin hyvin toimii.

Tuossa kuvassa tilanne nyt: -21,5° ulkona ja sisään tulee +22,4°

Mittasiko Skata sen tuloilman lämpötilan huoneventtiilistä? Minusta tuo vois osaltaan selittään hänen epäilyttävän hyvät lukemat.
Huoneventtiilistä n. keskeltä taloa olohuoneesta (aina sama mittauspiste). Kun tulisijoja polttelen ja etäkytkimellä tulo 2 / poisto 1 tippuu tuo mittarin tulos näillä keleillä +10° tienoille eli mittari kyllä toimii vaikka ei tieteellisesti kalibroitu olekaan. Toki uudella Nilanin mallille tuntuu tuo +10° olevan normi-ilmanvaihdon tulos, kun mulla se tulee vielä tuloa lisätessä.

Pilp näyttää lauhduttimen lämmöksi 45-46 astetta ja tuloilmaksi jatkuvasti n. 40 asteen paremmallapuolella
Tuollaisiin lukemiin ei kyllä mun laite taivu :oops:

ihan normaalit Rothin manuaaliset termarisäätimet. Miten käytännössä laitettaisiin siis lattialämmöt pois tietyistä huoneista? Meneekö se vaan sillä, että pudottaa tuosta Rothista arvoon 1 niistä huoneista, missä ei lattialämpöä halua?
Täällä myös Roth:n järjestelmä. Vedät vaan seinätermarista pyynnin niin alas ettei lämmitä lattiaa :)
72613637041__5C80570C-BAE3-41BF-A316-2EE26130D1BA.jpeg
IMG_0454.jpeg

pekka75

Jäsen
Erittäin hyvää huomenta.

Nykytila lämm+vesi
Paneeli t15, 21c
Ulkoinen t10, 17c
Kosteus 24%
Tulopuh T2, -2c
Ulkoilma T1, -23c
Vesi-ylä T11, 53c
Vesi-ala T12, 31c
Meno T14, 35c
Laudut. T5, 1c
Höyrysrt. T6, -4c

Eniten ärsyttää toi tulopuhallus, miten se voi olla noin kylmä??
oletko katsonut näitä keskusteluja vähän taaksepäin? Sieltä löytyy vastauksia mitä kannattaa tsekata.
Mutta lyhykäisesti: onko huonelämpötilan pyynti vähintään 28C ja käyttöveden yläraja max asetus vähintään 75-80 astetta? Nämä auttaa pitämään kompressorin päällä koko ajan.
Ja huoltovalikosta puhallustehot tehot olisi hyvä tarkistaa

grendy

Vakionaama
Pilp näyttää lauhduttimen lämmöksi 45-46 astetta ja tuloilmaksi jatkuvasti n. 40 asteen paremmallapuolella (puhelimesta seurannut vähän väliä) ja ilmanvaihdon käyrä pitää tulopuhalluksen 4:lla koska lämpö niin korkealla (pisto mulla 2:lla). Digitaalisella paistomittarilla mittasin olohuoneesta (n. Puolessa välissä taloa) tuloilma venttiilistä 27 astetta ja talon toissa päässä saunasta 21 astetta. Eilen suihkun jälkeen vedenlämmitys laski lauhduttimen lämpöä n. 21 asteeseen mutta yön aikana oli noussut taas tuonne 40 asteeseen. Aamulla tiputtelin vielä lattialämpöjä alemmas tälle päivälle jos saisi vielä nipistettyä kulutusta. Sisälämpö pyörii 20-21 asteessa.
Jaa siis Nilanilla tulopuhallus 4 (eli 100%?) ja poisto 2 ja Nilan väittää että tulee yli 40 asteista tuloilmaa ilman mitään tuloilman erillistä lisälämmitintä? Mutta 40 astetta onkin todellisuudessa 21-27C? Asutko Suomessa? :D

pekka75

Jäsen
Itsellä aika samat ”speksit”. 120m2 yhdessä tasossa varsinais-suomessa. Toshiba Polar 35 Pilpin kaverina. Kulutus oli aiemmin n. 125kwh näillä pakkasilla kun oli keskuslämmityksen käyrä kakkosella. Tiistai illalla tiputin käyrän ykköselle (meno vesi ollut n. 27 astetta kylppäri/khh), laskin huone termareiden pyynnit 20 asteeseen ja nostin ilp:n 24 asteeseen 3 puhalluksella. Meillä riittää hyvin noilla asetuksilla lämmöt. Tosin täytyy pitää kaikki väliovet auki jotta lämpö leviää paremmin. Kulutus oli keskiviikkona tippunu 78kwh ja eilen näytti olevan 90kwh. Pilp näyttää lauhduttimen lämmöksi 45-46 astetta ja tuloilmaksi jatkuvasti n. 40 asteen paremmallapuolella (puhelimesta seurannut vähän väliä) ja ilmanvaihdon käyrä pitää tulopuhalluksen 4:lla koska lämpö niin korkealla (pisto mulla 2:lla). Digitaalisella paistomittarilla mittasin olohuoneesta (n. Puolessa välissä taloa) tuloilma venttiilistä 27 astetta ja talon toissa päässä saunasta 21 astetta. Eilen suihkun jälkeen vedenlämmitys laski lauhduttimen lämpöä n. 21 asteeseen mutta yön aikana oli noussut taas tuonne 40 asteeseen. Aamulla tiputtelin vielä lattialämpöjä alemmas tälle päivälle jos saisi vielä nipistettyä kulutusta. Sisälämpö pyörii 20-21 asteessa.
epäilen vahvasti virheitä lämpömittareiden toiminnassa, kirjoitusvirheitä tekstissä tai sitten Nilan näyttää täysin vääriä numeroita vähän joka valikossa

pekka75

Jäsen

IV:

Skata taitaa olla viilannut iv:n puhallintehoja vähän alaspäin siitä mitä ne mitoitusarvoilla olisivat. Näin olen tehnyt minäkin nyt näillä kovilla pakkasilla. Sulla tulo 29%. Pudottamalla tuon 20%:iin saat 5-10 astetta lisää tuottoa tuon 30:n päälle.

Katsopa tämä keskustelu, siellä lisää aiheesta

Täälä 2022 okt 132 m² ilmatilavuus 510M³ Ulkoporeallas(rest tilassa+33°) Nilan ec9 sol ja 1300kg pientä takkaa poltetaan 2x päivässä,
sähköä kului Joulukuussa keskimäärin 63kwh keskilämpötila oli -6°

Nyt 24 Tammikuussa sähköä kuluu keskimäärin 69.6 kwh ja keskilämpötila -22° toki tässä vasta 3pv arvio joten veikkaan tuota 63 tammikuulle.

Energiatodistus näyttää 14000kwh/vuosi ja mulla meni 23 vuonna 14015kwh että aika hyvin ovat insinöörit laskeneet todistuksen

Nase

Tulokas
Jaa siis Nilanilla tulopuhallus 4 (eli 100%?) ja poisto 2 ja Nilan väittää että tulee yli 40 asteista tuloilmaa ilman mitään tuloilman erillistä lisälämmitintä? Mutta 40 astetta onkin todellisuudessa 21-27C? Asutko Suomessa? :D
epäilen vahvasti virheitä lämpömittareiden toiminnassa, kirjoitusvirheitä tekstissä tai sitten Nilan näyttää täysin vääriä numeroita vähän joka valikossa
Voi toki olla jokin noista tai sitten vaikka kaikki, mutta tällaisia arvoja nyt kuitenkin näyttää ja lämmintä on. Kuvat juuri otettu.

Liitteet

• IMG_6013.jpeg
    IMG_6013.jpeg
    106 KB · Katsottu: 103
  • IMG_6014.jpeg
    IMG_6014.jpeg
    96,6 KB · Katsottu: 102
  • IMG_6015.jpeg
    IMG_6015.jpeg
    85,8 KB · Katsottu: 96
  • IMG_6016.png
    IMG_6016.png
    111,2 KB · Katsottu: 90
  • IMG_6018.jpeg
    IMG_6018.jpeg
    104,4 KB · Katsottu: 103

pekka75

Jäsen
Voi toki olla jokin noista tai sitten vaikka kaikki, mutta tällaisia arvoja nyt kuitenkin näyttää ja lämmintä on. Kuvat juuri otettu.
19,7C poistolla lauhdutin 46,2C ja -10C ulkolämmöllä sisäänpuhallus 43,5C = nousua 53,5C. Ja vielä puhallintehot täysillä (oletettavasti lähellä 100%).
Ei vain ole tuo yhtälö mahdollinen.

Viimeksi muokattu:

pekka75

Jäsen
Huoneventtiilistä n. keskeltä taloa olohuoneesta (aina sama mittauspiste). Kun tulisijoja polttelen ja etäkytkimellä tulo 2 / poisto 1 tippuu tuo mittarin tulos näillä keleillä +10° tienoille eli mittari kyllä toimii vaikka ei tieteellisesti kalibroitu olekaan. Toki uudella Nilanin mallille tuntuu tuo +10° olevan normi-ilmanvaihdon tulos, kun mulla se tulee vielä tuloa lisätessä.
kuinka paljon sinulla poikkeaa venttiilistä mitattu siitä mitä Nilan näyttää?
Minulla Nilan 12,7C ja venttiilistä mitattuna 8,6C. Eli nelisen astetta eroa.

Back
Ylös Bottom