Olkiluoto 3:n polttoaine on Olkiluodossa

Tila
Keskustelu on suljettu.

tet

Hyperaktiivi
Vaikeaa on automaatiosoftan päivitys.

Volkkarin toimari sai kalossia takalistoon softaongelmien takia. Koskahan tuolla työmaalla..
Tuskin se pelkkä päivitys on vaikeaa, sen jälkeinen testaus sen sijaan varmaankin ottaa aikaa. Ei noita softia testaamatta käyttöön oteta, paljon simulaatiota ajetaan ennenkuin homma on hyväksytysti pulkassa. Simulaatio tarkoittaa tässä ihan fyysistä simulaatiota, eli esim. mittalaitteiden lähettämiä suureita simuloidaan lähtöpäästä. Automaatiosoftan näkökulmasta siis eri laitteita ajetaan, vaikkei oikeasti, vaan mittaustieto tuleekin simulaattorilaitteesta.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tuskin se pelkkä päivitys on vaikeaa, sen jälkeinen testaus sen sijaan varmaankin ottaa aikaa.
Varmasti, mutta käsittämätöntä, että jatkuvasti kaikessa uskotaan OL3:ssa menevän nopeammin kuin menee. Vähän kuten Länsi-Metrossa ennen kuin johto vaihtui.

Ei tässä enää voi olla paljoa pelivaraa kaupallisen käyttöönotonkin siirtoon. Nyt on jo ainakin kuukausi hukattu kesäkuussa kerrotusta koekäytöstä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Varmasti, mutta käsittämätöntä, että jatkuvasti kaikessa uskotaan OL3:ssa menevän nopeammin kuin menee. Vähän kuten Länsi-Metrossa ennen kuin johto vaihtui.
Mitäs luette ja uskotte, mitä media kirjoittaa ja ministeri sanoo (tai ainakaan moiseen vetoatte)? Ei noin vaikeat hommat suju kuin Strömsöhön on lavastettu.
 

kotte

Hyperaktiivi
En lue, vaan katson tuota OL3:n omaa tiedotusta.
Ei noitakaan kannata ottaa sitoumuksiksi, vaan aikatauluarvioiksi. Noiden luonne on ikään kuin säätiedotuksilla, eli ylimääräinen sähkö tai tuotannon vaihtelut vaikuttavat moniin osapuoliin ja niihin voi olla syytä varautua ajoissa. Nuo varautumistoimetkin voivat viedä pitkään ja niihinkin sisältyy aikatauluepävarmuuksia (mutta ao. osapuolet sitten vastaavat kohdaltaan). Erityisesti mahdollisen korvaavan lämpövoiman tuotannon kannalta ennakkoarviot voivat olla oleellisia. Kun ollaan lähempänä ajankohtaa, arviota tarkennetaan samaan tapaan kuin säätiedotuksilla. Silti välistä tapahtuu yllätyksiä. Ihme ja kumma, miksi epävarmoille asioille halutaan hirmuisen tarkkoja arvioita ja sitten moititaan, kun nuo arviot elävät. Parempi noin kuin ei yhtään mitään arvioita.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Ei noitakaan kannata ottaa sitoumuksiksi, vaan aikatauluarvioiksi. Noiden luonne on ikään kuin säätiedotuksilla
Säätiedoitukset pitävät keskimäärin paikkansa. Noi on vähän kuin sääennustaja käyttäisi kesäkuun dataa tammikuun ennusteeseen.
 

Ristoa

Jäsen
Varmasti, mutta käsittämätöntä, että jatkuvasti kaikessa uskotaan OL3:ssa menevän nopeammin kuin menee. Vähän kuten Länsi-Metrossa ennen kuin johto vaihtui.

Ei tässä enää voi olla paljoa pelivaraa kaupallisen käyttöönotonkin siirtoon. Nyt on jo ainakin kuukausi hukattu kesäkuussa kerrotusta koekäytöstä.
Ei kyllä ole kohta enää pelivaraa ja edessä on vielä todella rankan näköisiä testejä kun katsoo käppyrää. Melkein voisin vetoa lyödä ettei lähde joulukuussa..
 

huugo

Vakionaama
Ei kyllä ole kohta enää pelivaraa ja edessä on vielä todella rankan näköisiä testejä kun katsoo käppyrää. Melkein voisin vetoa lyödä ettei lähde joulukuussa..
Tuotantokäytön aloitus sinällään aika teoreettinen ajankohta. Tärkeintä olisi että vaikka koeajojaksot jatkuisivat hyvällä teholla kovimman pakkauskauden läpi. Toivottavasti olisi pelisilmää ajaa kovan teho koekäyttö pahimmat pakkasviikot.
 

kotte

Hyperaktiivi
Säätiedoitukset pitävät keskimäärin paikkansa.
Niissäkin huomaan välillä, että säätilan muutokset tapahtuvat todellisuudessa myöhemmin kuin aluksi ennakoidaan, vaikka toki menee joskus toisinkin päin.

Puolustan kuitenkin noita OL3:n optimistisesti painottuvia ennusteita sillä, että eiväthän nuo ole tarkoitettu ns. suuren yleisön tiedonnälkään tai rauhoittelemiseksi, vaan sähkötukkukauppaan osallistuville, joille liian aikaiseksi osoittautuva ennuste on paljon parempi kuin myöhästyvä etenkin pitkälle tulevaisuuteen ajoittuvien tapahtumien kohdalla. Itse toki ole tullut skeptiseksi mm. syystä, kun homma on muutenkin jo 13 vuotta myöhässä alkuperäisestä aikataulusta (vaikka muistankin olleeni jo projektin käynnistysvaiheessa skeptinen asian suhteen alan kansainväliseksi käytännöksi edeltävinä vuosikymmeninä muodostuneen aikataulupitävyyden tarkkuuden ja ylenmäärin liioitellun optimismin takia).
 

huugo

Vakionaama
Teoretisoidaan vähän. Nyt havaittu automatiikkapäivitystarve. Teho oli 400MW. Onko OL3 nyt sellaisessa tilassa että siltä voidaan halutessaan ajaa 400MW teholla muutama kuukausi ilman riskejä?

Ajatuksena siis että voidaanko todeta että ajetaan vakioteholla pahimmat kuukaudet läpi ja koekäyttö jatkuu riskeineen sen jälkeen?

Koekäytössä testataan sähköjärjestelmänkin rajoja joten minusta ei fiksua talvella. Eli ei pelkästään OL3 laitoksen toimintaa. Sähköjärjestelmä jokatapauksessa herkässä ja riskipitoisessa tilassa. Jos jotakin tapahtuu niin pahimmillaan koko Suomi pimeänä. Eli voiko tässä käydä niin ettei riskien takia koeajoa kannata jatkaa talven sähköniukkuuden aikana?
 

kotte

Hyperaktiivi
Varmaan kaasuturbiinivaravoima pidetään reservinä juuri koeajojen luomien mahdollisten yllättävien tilanteiden varalta. Ainakaan noita vehkeitä ei pitäisi käyttää sähkön hinnan alentamiseen (jota ne tuskin tekevätkään, koska jo polttoaine maksaa vähintään luokkaa 50c/kWh tuollaisten varaturbiiniratkaisujen heikohkon hyötysuhteen takia).
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Teoretisoidaan vähän. Nyt havaittu automatiikkapäivitystarve
Ehkä pikemminkin saatu uutta ja päätetty että laitetaan samoilla kitinöillä. OL3 ongelma on se, että automaation toimittaja lopetti nämä ydin-hommat jo monta vuotta sitten, mutta OL3:lle on saatu sovittua ilmeisesti aika pitkä tukisoppari josta ne jotenkin koittavat selvitä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jos laitos on muutenkin jumissa niin eikö siellä pysty tekemään kahta asiaa samaan aikaan?

Joka ongelma odottaa omaa aikansa?
 
Viimeksi muokattu:

Esäätäjä

Vakionaama
Jos laitos on muutenkin jumissa niin eikö siellä pysty tekemään kahta asiaa samaan aikaan?

Joka ongelma odottaa omaa aikansa?
Juu ei, joku voi vaikka vaikuttaa johonkin, asia kerrallaan ja välissä aina ihmettely, mietintä ja suunnittelupalaverit. Ja sitten aloitetaan kierros alusta...
 

kotte

Hyperaktiivi
Kyseessähän on vastaanottotarkastuskokonaisuus, eli onko kymmenen miljardin laitos, josta on maksettu 5 miljardia sellainen, kun on speksattu ja luokkaa kymmenvuotisen oikeusprosessin vahvistamilla ehdoilla sovittu. Tuollaisessa sietääkin olla tarkkana on aivan hällä väliä, vaikka kuluttaja-asiakkaat joutuisivat hiukan pyristelemään korkeita sähkölaskujaan maksaessaan.
 

Seppaant

Aktiivinen jäsen
Käynnistyy....ei käynisty.... käynnistyy...??
 

Liitteet

  • OL3_teho_01.JPG
    OL3_teho_01.JPG
    145,2 KB · Katsottu: 119

jmaja

Hyperaktiivi
Aamulla 900 MW, mutta silti sähkö on todella kallista. Eivätkö uskalla myydä tuota vai pihdataanko muuta tuotantoa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Voi olla vain ahneutta. Tai sitten on varovaisuutta eli ei uskalleta myydä tuota 900 MW hinnalla, jolla ei saa ostettua jostain, jos ei OL3 tuotakaan 900 MW.
 

kotte

Hyperaktiivi
Aamulla 900 MW, mutta silti sähkö on todella kallista. Eivätkö uskalla myydä tuota vai pihdataanko muuta tuotantoa.
Tuo menee varmaan säätömarkkinoilla huseeraavien eduksi. Kyllä hintojen poukkoilun yhtenä syynä ehdottamasti on tiettyjen ennakolta suuremmaksi arvioitujen tuotantomuotojen vähentynyt osuus (vesivoima, maakaasu ja ydinvoima Ranskassa esimerkiksi). Jos ja kun kulutus ei ole tippunut vastaavasti, sähkö on haalittava pörssistä ja kun on totuttu kiinteisiin hintoihin, joustoa ei kultuksesta löydy riittävästi kuin maksamalla ruhtinaallisia palkkioita niille, jotka suostuvat ja pystyvät vähentämään kulutustaan siitä, mitä ovat ennakolta sopineet.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Aamulla 900 MW, mutta silti sähkö on todella kallista. Eivätkö uskalla myydä tuota vai pihdataanko muuta tuotantoa.
Ovat niin monta kertaa pari tuntia ennen ilmoittaneet että zorry - ehkä huomenna, että ehkä OL3 ei ole vielä hinnoissa mukana..
 

jmaja

Hyperaktiivi
Kävihän se muutaman tunnin. Nyt on seis ja ei taulukon mukaan ainakaan ennen keskiviikkoa käy.

Mikähän nyt mätti? Näytti lähtevän hiukan laukalle? 900 MW oli juuri ennen sammumista (pikasulku?). Siis enemmän kuin suunnitelman 830 MW.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Sellaasta... Ja tämä on vasta puolitehon testejä. Turbiinivaurio tähän kohtaan ja se on goodbye ensi vuosikin.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Ei hyvältä näytä…

”The OL3 power plant disconnected from the main grid due to turbine disturbance starting at 10.54.”

Lähde: https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/f2fe2ec7-82ca-48a8-8566-662b2feb98fd/178
Voi jestas... ja minä heitin tuon puolivitsinä. Jos tuo turbiini on suunnittelultaan virheellinen, niin sama kuin kenkäisisi käynnistyspurkkia hamaan tulevaisuuteen: ei kannata edes vuotta arvata milloin laitos pääsee ajoon.

Huolestuttaa kyllä nyt aidosti ensi talvi ja seuraava ja sitä seuraava ja....
 

kotte

Hyperaktiivi
Voi jestas... ja minä heitin tuon puolivitsinä. Jos tuo turbiini on suunnittelultaan virheellinen, niin sama kuin kenkäisisi käynnistyspurkkia hamaan tulevaisuuteen: ei kannata edes vuotta arvata milloin laitos pääsee ajoon.
Se on päässyt happanemaan, kun parasta ennen päivämäärä meni laitteen maatessa yhdessä asennossa?
 

Mikki

Hyperaktiivi
Johan sitä on 15v arvottu!

Juu, mutta jos kuviteltaisiin että STUK toteaa että turbiinia ei voi ottaa käyttöön ennenkuin suunnitteluvirheet on korjattu ja turbiini uusittu kokonaan uusiksi, niin onhan tuossa riskinä että siihen tuo homma sitten jää. Siksi pitää lopettaa se vuoden arpominen.
 

kaihakki

Vakionaama
Alkaa huolestuttamaan TVO:n insinöörien osaaminen. Mekaniikkapuolen luulisi olevan täysin hallinnassa. Koneinsinöörien opit ovat hyvin vakiintuneita; kymmenien vuosien aikana kehittyneitä. Softapuoli kyllä mättää aina ja siitä ei koskaan päästä eroon. Kummassakohan on vikaa.
 
Tila
Keskustelu on suljettu.
Back
Ylös Bottom