Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Riippuu kiinteän hinnasta. Täällä pörssi on ollut selvästi halvempi kuin tarjotut kiinteät koko oman pörssihistorian ajan (ei KV). Lasken kustannusta koko vuoden keskiarvolla. Tämä vuosi näyttää tältä. Punainen oma käyrä. Hybridiä ladattu alkuvuonna lähinnä yöllä mutta aina kun mahdollista omalla tuotolla. Maaliskuu päivä / yö-suhde oli 48/52, tässä kuussa yöllinen korostuu vielä enemmän.Ei se pörssi näämmä sitten kiinteää halvemmaksi taida tulla. Ihme että sen halpuutta ylistetään.
Kyllä se voi tulla halvemmaksi, mutta ei ole mitenkään varmaa. Itse ajattelen, että jos vaikka pörssisähköllä säästäisi esim. 2 snt/kwh, niin vuotuinen hyöty olisi n. 200 euroa. On kyllä rahaa, mutta toisaalta voi olla, että meneekin toiseen suuntaan. pari satkua vuodessa on kuitenkin aika pieni raha tällaisessa omakotielämisessä.Ei se pörssi näämmä sitten kiinteää halvemmaksi taida tulla. Ihme että sen halpuutta ylistetään.
Nyt kun minä olen kiinteässä ollut niin kaikki huutaa kurkku suorana että kiinteessä on vaan tyhmät koska pörssi on AINA halvempi.Riippuu kiinteän hinnasta
Kyllä se spotti tulee edullisemaksi mutta se kv ei ole niin suuri ja se nostaa sinun spotin keskihintaa jonkin verran. Nämä on makuasioita mutta epäilen että sinun kannattaa kokeilla spotti ja tehdä sen jälkeen päätös. Se mitä voit hävitä on silakoita eli riski olematon.Nyt kun minä olen kiinteässä ollut niin kaikki huutaa kurkku suorana että kiinteessä on vaan tyhmät koska pörssi on AINA halvempi.
Nyt kun pystyn PVllä tappamaan kalliit päiväsähköt ja käyttämään ilmaiset yön sähköt niin sanotaankin että pörssi ei kannata?
Onko arviota myynin keskihinnasta?Nämä aurinkopaneelit sekoittaa vielä lisää tilannetta. Olen nyt muutamina päivinä, kun pörssihinta on ollut korkealla, ajoittanut kaikki laitteet nollille päiväsaikaan, jolloin kaikki paneelituotto on mennyt myyntiin. Tämä tuottopuoli jää nähtäväksi syksyyn mennessä, että paljonko sitä nappulaa tulee.
Ei se kesä, vaan se talvi. Sulla on kuitenkin MLP ja kulutus (onko vielä) siellä ~ 9000 kWh vuosi? Tuosta tulet tiputtamaan paljon maalis-lokakuun ajan mutta jos marras-helmikuu hinnat ovat pilvissä, niin voi pörssi kosahtaa. Mutta jos minä PILP:llä, ilman automatiikkaa, olen tuohon pystynyt, niin pystyt sinäkin noilla laitteillasi. Näin sanoen ens talvena pörssika. on 30 snt/kWhNyt kun minä olen kiinteässä ollut niin kaikki huutaa kurkku suorana että kiinteessä on vaan tyhmät koska pörssi on AINA halvempi.
Nyt kun pystyn PVllä tappamaan kalliit päiväsähköt ja käyttämään ilmaiset yön sähköt niin sanotaankin että pörssi ei kannata?

Ei ole vielä mitään lukuja. Odotellaan huhtukuun sähkölaskua, että paljonko siinä on myyntituloja. Maaliskuussa taisi olla n. 3 euroa myyntituloja.Onko arviota myynin keskihinnasta?
Odotan tuon 9000 alittuvan.Ei se kesä, vaan se talvi. Sulla on kuitenkin MLP ja kulutus (onko vielä) siellä ~ 9000 kWh vuosi?
No tulee alittumaan ja paljon, eiköhän luvut ala jatkossa joka tapauksessa 7:lla, parhaimmillaan jopa 6:lla. Sullahan oli jo akkukin alkanut herättämään kiinnostustaOdotan tuon 9000 alittuvan.
Kiinnostuksen tasolla se ei vielä vaikutaSullahan oli jo akkukin alkanut herättämään kiinnostusta![]()
VieläKiinnostuksen tasolla se ei vielä vaikuta
Kyllä tuo pörssi on aina järjestäin ollut jokaista meidän kiinteää sopparia edullisempi mitä olen niitä liukurilla jälkikäteen kalkuloinut. Juu, silloin syksyllä -22 kun oli ne Venäjän maakaasujutut, oli pörssihinnat todellakin ihan pilvissä ja tuolloin meni jopa 1.5v ennen kuin tuolloinen 24kk kiinteäni 11.4c/kWh tuli lopulta rahtusen kalliimmaksi. Tuon jälkeen tuli 6kk kiinteä 7c/kWh joka loppui nyt 02/25, niin koska talvi oli varsin leuto, otin jopa tuostakin jonkun euron nokkaani. No nyt on pörssi ainakin kesän yli, katsotaan sitten syssymmällä mitä tekee, joskos tulisi joku passeli kiinteä tai sitten vain kiinnitän tämän pörssin joltain osin, koska sekin olisi mahdollista. We'll see...Ei se pörssi näämmä sitten kiinteää halvemmaksi taida tulla. Ihme että sen halpuutta ylistetään.
Isoin osa akuttajista tuntuu ajattelevan/laittavan sen pelkästä kiinnostuksesta, että siitä vaan kopioiden.Vieläitselläkin on akku kyllä herättänyt kiinnostusta mutta tarttis olla se 10-15 kW, jopa 20 kW, jolloin omavaraisuus olisi taattu huhti-lokakuu. Tuossa ajassa omalla profiilillani sähkönsiirrot maksaisi vajaat 200 €, sähköt ehkä ~ 100 €. En ole vielä saanut hankintaa kannattavaksi.
Eise juurikaan tule ainakaan meikän käyttöprofiililla.Ei se pörssi näämmä sitten kiinteää halvemmaksi taida tulla. Ihme että sen halpuutta ylistetään.
Riippuu miten laskee ja kuinka pitkä aika "koskaan" on. Jos esim laskee TMA:n elinkaariajatelun mukaan niin ei energiainvestointeja tappiolliseksikaan saa. Sähkön hinta ja volatiliteetti tietysti ratkaisee paljon. Nyt ollaan spotin syklin aallonpohjalla, eletään laskevien hintojen aikaa. Mielenkiintoista nähdä miten spotin käy kun taloudellinen toimeliaisuus alkaa nousta.Isoin osa akuttajista tuntuu ajattelevan/laittavan sen pelkästä kiinnostuksesta, että siitä vaan kopioiden.
Omat luvut vastaavasti niin ettei omakäytön lisääminen ja spotpeli akkua koskaan kannattavaksi tee, eli ei noilla perusteilla.
Tuo on hyvä, voi olla minunkin ratkaisu loikata Helen kyytiin.Heinäkuu -> elokuu 10.8 menen pörssillä ja sitten helenin 6,55 snt kiinteään kiinni.
Mahtaa harvoin tulla kenenkään kulutusprofiililla ihan itsestään. Jos mitään ei tee eikä mitään muuta lämmitystapaa käytä, KV on aina plussalla, veikkaan että >20% kk:n pörssin keskihintaan, jolloin olisi oltu nyt ainakin viimeinen vuosi ~tasoissa. Suuruusluokkaa 20% pääsee miinukselle suhteellisen yksinkertaisesti, kattilan kanssa talvella joskus huomattavasti parempaakin mutta eihän tämmöisinä talvina kattilastakaan mitään hyötyä ole ollut, kun vain yksittäisinä tunteina kattilalla voisi teoriassa senttejä säästää.Eise juurikaan tule ainakaan meikän käyttöprofiililla.
No jos tuollainen kuukausi tulee, niin sähkö voi maksaa vaikkapa 30 snt/kwh eli 1500 euroa, niin tuli kallis pörssikokeilu.
Tuommoisia kyllä maailmalla on, mutta on kyllä huono paikka sijoittaa ulos jäätymään tai lämpöä hukkaamaan. Katselisin kyllä itse joko jotain vanhaa öljykattilaa tai autojen lämmittimiä. Vanhojen autojen diesel-lämmittimiä on jo purkaamot pullollaan. Jos sellaisen peruskunnostaa, sen voisi olettaa toimivan suuruusluokkaa tuhat käyttötuntia. Se on vähän vaikkapa oikeaan öljypolttimeen verrattuna mutta voisi noilla käyttötuntimäärillä riittää ties kuinka kauan. Nuo lämmittimet ovat vielä todella pieniä, suuren termospullon kokoisia paketteja.Olen miettinyt olisiko öljykattilan tilalle tarjolla pieniä kaasukäyttöisiä vedenlämmittimiä ilman kattilaa.
Täällä pörssille tuli keskihinnaksi huhtikuussa 3,81 snt/kWh (päälle tulee marginaali). Kulutus 590 kWh ja se on -40% viimevuodesta. Tähän vaikuttaa paljon se että nyt mlp:a on käytetty paljon aurinkosähkön aikaan ja "optimoitu" sen käyntiä samalla tavalla kuin pörssisähkön kanssa.
Koko alkuvuoden keskihinta 4,39 snt/kWh(+marg.).
katso liitettä 106702
Noi on Helenin mobiiliaplikaatiostaMitä noi värit merkitsevät?
Miten näyttää että maaliskuun tuotto olisi suurempi kuin huhtikuun?Noi on Helenin mobiiliaplikaatiosta
Keltainen auringon omakäyttö
Vihreä myynti
Omat vastaavat 4,78 ja 768,286Huhtikuun oma pörssihinta 3,67 c/kWh (sis. marginaalin) kulutuksen ollessa 984 kWh
Mutta ei mitään järkeä ottaa kiinteä hintaista sähkö sopparia..
Sulla lienee isohko akku kun olet saanut pidettyä myyntihinnan noin hyvänä?Arpoin että kehtaako tänne laittaa omaa huhtikuun pörssi sähkön kulutus historiaa.. no tässä..
1kk perusmaksu on 4,91 €/kk ja marginaali 0,5c/kwh jotka on laskussa mukana..
On käytössä akusto ja PV voimala (11.5kWp) joka on minimoinut kulutusta.. sähköä on myyty 713,80 kWh josta tullut viimekuussa 91,66 €
Mutta ei mitään järkeä ottaa kiinteä hintaista sähkö sopparia..
Akku kapasiteettia on yhteensä 32kWh, kaksia16kwh Lifepo4 matala jännite akkua, (16kpl 314Ah).Sulla lienee isohko akku kun olet saanut pidettyä myyntihinnan noin hyvänä?
Näin hieman ajatelinkin kun laskin kWp suhdettaan myyntiin kWh ja keskihintaan. Mikä inut sulla on?Akku kapasiteettia on yhteensä 32kWh, kaksia16kwh Lifepo4 matala jännite akkua, (16kpl 314Ah).
Viimeinen päivä oli myynniltään paras 90,5 kW meni silloin myyntiin
Hyvin bongattu. Helenillä oli palvelu että he käyvä tsekkaamassa invertteristä tuotot ja ne tulevat myös tuonne graafille. Palvelu lopetettiin viime kuun puolivälissä, joten ~puolen kuun data puuttuu.Miten näyttää että maaliskuun tuotto olisi suurempi kuin huhtikuun?
Hiukan ot. Keskustelua yleensä olisi helpompi seurata jos taustatietoja näkyy tuolla "allekirjoituksessa" ? Voisi olla hyvä että sinne itse kukin kävisi päivittämässä jotain? Tuossa joku esimerkki mistä näkee heti "laitteiston".Näin hieman ajatelinkin kun laskin kWp suhdettaan myyntiin kWh ja keskihintaan. Mikä inut sulla on?