Pörssisähkö vs kiinteä hintainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja remykv
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse en kyllä osaa rinnastaa kodinkoneita (jotka vapauttavat manuaalisesta työstä) ja aurinkopaneeleita (vai veivaisitko muuten genua käsin?). Kellari ei taida ihan joka suhteessa korvata jääkaappia.

En myöskään osaa rinnastaa etelänlomaa ja aurinkopaneeleita, etelänloma tuottaa jonkinlaisia positiivisia elämyksiä (toivottavasti), aurinkopaneelit sähköä. Toisaalta, jos esim. tuottolukemien tuijottelu on yhtä mukavaa ja rentouttavaa kuin auringossa makoilu (ja monelle se voi ollakin), niin siinä mielessä kyllä. Muu perhe (jos sellaista on) voi tosin olla eri mieltä.

Eihän TMA:a tietenkään tarvitse laskea, jos hankinnalla on jokin muu(kin) tarkoitus kuin säästää rahaa. Mutta jos hankinnan ainoa tarkoitus on säästää rahaa (niin kuin monella aurinkopaneelien osalta tällä hetkellä on), niin silloin on varmaan järkevää laskea se TMA.

Aurinkopaneelit on siitä hauska hankinta vs muut, että ne sentään tuottaa jotain eikä tarvii hankinnan jälkeen juurikaan laittaa rikkaa ristiin.

Siinä mielessä paneelit eroaa etelänmatkasta että se on taloudellinen investointi kun etelänmatka on investointia esim. hyvinvointiin tai mihin lie.

Jos taloudellisesti asiaa katsoo niin paneelien sijaan kannattaa ehkä investoida sähköyhtiön osakkeisiin niin saa paremman tuoton ja investoinnin arvo säilyy.

Monissa ellei peräti useimmissa jääkaapeissa lienee jonkinlainen pakastelokero tai vastaava, jossa voi säilyttää pientä määrää pakasteita, tehdä jääpaloja jne. Mites tämä onnistuu kellarissa?
Pakastelokero on mallioptio. Kaappeja on myös ilman sitä.

Ei kellarissa tarvitse tehdä jääpaloja. Niitä lohkotaan talvella nostetuista jääteleistä.
Pakasteet voi laittaa jäätelien päälle, sahanjauhojen alle.

minulla olisi kyllä aivan optimaalinen paikka asentaa paneelit itäiselle ja läntiselle lappeelle katolle jolloin saisin omaa energiaa mahdollisimman pitkän ajan vuorokaudesta, ja omakäyttö osuus olisi näin ollen mahdollisimman iso.

no alkaa oleen ihan off topic juttua

Minä kun ostin ekan 3kWp voimalan 2021 niin en kyllä osannut kuvitella paljon lopulta investoidaankaan 4 vuoden sisään. Ekan ostoksen tiukat TMA laskelmat ei kyllä kestä enään uusiksi arviointeja nyky setupista mutta onnellinen olen että noin tein :)
Nyt sitten voi valita sähkösopparin pienemmällä pohdinnalla, liikkua autolla hetkellisen päähänpistojen mukaan, harrastaa kokonaisvaltaista optimoinnin hieromista aina vain paremmaksi ym.

Katsotaan sitten 2031 että saanko tämän kokonaisuuden jotenkin näyttämään TMA mielessä hyvältä :)

Mutta topikkiin liittyen paneelit + akusto helpottaa "optimin" sähkösopparin valintaa. Ei ollut vaikea valita varuiksi 6kk soppariia 18.8 hintaan 7.69snt kun tiesi että pääasiallinen osuus sopimuksen kestosta sattuu voimalan nolla tuoton ajalle ja kokemukseen perustuva tieto siitä että kulutus vaikutus tulee olemaan negatiivinen

Minä katsoin omia sähkönsäästö-harrastuksia ja totesin etten ole yksin (dbwarrior) laittamaan rahaa aurinkosähköön. Toisaalta on näkynyt neljässä vuodessa 22000kWh:sta alenema 7700kWh:iin ja rahassa se on jo jotakin.
Ja pörssi-sähkö säilyy, lisänä nyt on kiinnitysmahdollisuus mikä tietenkin rajoittaa "yö-hinnoitellun" ostamista akkuihin

Takaisin
Ylös Bottom