P1 HAN - liitäntäportti

iqo

Vakionaama
Ei noiden sopivien 6-pin liittimien tai piuhojen hankkiminen hirvittävän vaikea homma ole, mutta ei niitä ihan joka marketista löydä ja hinnat on tosiaan poskettomat. Ärsyttävä valinta kyllä RJ12 noihin mittareihin, miksei ole voinut laittaa RJ45-liitintä?

Itsekin sähläsin sopivan piuhan hankkimisen kanssa ja jouduin lopulta viilaushommiin. Taisi olla ihan normi RJ45-liitin, jonka sai sopimaan kun viilaa tasaisesti molemmista kyljistä sopivasti kapeammaksi. Piti olla minullakin väliaikainen ratkaisu, mutta mitä sitä toimivaa muuttamaan...
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Ärsyttävä valinta kyllä RJ12 noihin mittareihin, miksei ole voinut laittaa RJ45-liitintä?

Se on kalliimpi ja sitten joku pölvästi laittaa sellaisen Ethernet kaapelin siihen kun se näyttää sopivalta.

Itsellä on kasapäin puristettavia RJ12 liittimiä niin en osaa sanoa että niitä olisi hankala hankkia. Varmaan jos on kiire ja tarvitsee yhden kappaleen eikä voi hakea sitä täältä:

 

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Se on kalliimpi ja sitten joku pölvästi laittaa sellaisen Ethernet kaapelin siihen kun se näyttää sopivalta.

.........
tuolla sapluunalla invertterit, akut, ohjelmoitavat reitittimet ja switchit jne ovat pölvästille hyvä apaja, niissä modbus ja serial, rs232, can ja 485 sekä 422 jne kulkevat sillä rj45 liittimellä mitä erikoisimmin kytkennöin
 

Arisoft

Hyperaktiivi
tuolla sapluunalla invertterit, akut, ohjelmoitavat reitittimet ja switchit jne ovat pölvästille hyvä apaja, niissä modbus ja serial, rs232, can ja 485 sekä 422 jne kulkevat sillä rj45 liittimellä mitä erikoisimmin kytkennöin

Mutta sähkömittariin he pystyvät kytkemään vain vanhan modeeminsa, jonka liitin siihen mahtuu. Puhelinliittymiä kun ei juuri enää ole.
 

tuna

Vakionaama

Suolainen hinta kieltämättä.
No ei ole kyllä minkäänsorttiselle marketista ostetulle valmiille kymmenmetriselle kaapelille suolaista lähelläkään nykyaikana jos kympin joutuu maksamaan. Varsinkin kun viisimetrisen saa 3 euroa halvemmalla jos ja kun luultavasti riittää.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
No ei ole kyllä minkäänsorttiselle marketista ostetulle valmiille kymmenmetriselle kaapelille suolaista lähelläkään nykyaikana jos kympin joutuu maksamaan. Varsinkin kun viisimetrisen saa 3 euroa halvemmalla jos ja kun luultavasti riittää.

Tähän käyttötarkoitukseen on kun 60 senttiä maksaa tarvittava liitin.
 

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Mutta sähkömittariin he pystyvät kytkemään vain vanhan modeeminsa, jonka liitin siihen mahtuu. Puhelinliittymiä kun ei juuri enää ole.
niinpä, siksi p1han liitin pitäisi olla sellainen ettei siihen mitään muuta voi kytkeä, aina vain parempi kuin joka mittarissa olisi omanlaisensa ja sen saisi hankkia valmistajalta vain sähköyhtiön myöntämällä luvalla joka tietysti olisi maksullinen ja sen saisi asentaa vain tukesin numeron omaava asentaja joka olisi suorittanut tarvittavat koulutukset ja sitten tarkastuspöytäkirja jonka jälkeen hyväksyntä ja sitten kaikki siirtyy haltijan vastuulle.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Tilaat tuon maksaen postimaksun tai ajelet kaupasta kauppaan liitintä etsien. Sit ajat Puuiloon tai Biltemaan ostamaan kympillä pihdit. Tein itse ja säästin 😁

Eikös kaikilla ole jo pihdit? Itsellä on useammatkin.

Ja jos olet oikein fiksu, käyt vain testaamassa niitä pihtejä siellä kaupassa. Toiset tilaa postimyynnistä ja palauttaa.
 

wannabe

Aktiivinen jäsen
Itse en laittanut senttiäkään HAN portin lukijaan kun kaikki osat löyty omasta hyllystä.

Kai sä olet osat joskus maksanut. Jos on joku kauppa, joka palauttaa rahat, kun ostettuja osia pitää hyllyllä jonkun tietyn aikaa, niin laita ihmeessä kaupan linkkiä jakoon ;)
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Kai sä olet osat joskus maksanut. Jos on joku kauppa, joka palauttaa rahat, kun ostettuja osia pitää hyllyllä jonkun tietyn aikaa, niin laita ihmeessä kaupan linkkiä jakoon ;)

Purin osat romutettavista laitteista. Mutta nytpäs muistankin... ostin siihen kiinasta valmiin dc/dc muuntimen. Siitä taisin maksaa joitain kymmeniä senttejä. Eli ei se ollutkaan ihan ilmainen.
 

jussi

Vakionaama
Hauskaa kun laitetaan vitonen kaapeliin, kymppi espiin jne ja HomeWizard P1 saa parilla kympillä
Mikä kymppi esp'piin? Kalliista paikasta 3€. Kaapeleita on pinossa hyllyssä, kun niitä tulee yhen sun toisen vehkeen kylkiäisenä turhina.
Materiaalikulu siis ehkä noin 3,5€ ja loppu on sitä harrastelua (aika). Joka yleensäkin maksaa jotain, tässä sille saa vaan sen hyödynkin.
 

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Mikä kymppi esp'piin? Kalliista paikasta 3€. Kaapeleita on pinossa hyllyssä, kun niitä tulee yhen sun toisen vehkeen kylkiäisenä turhina.
Materiaalikulu siis ehkä noin 3,5€ ja loppu on sitä harrastelua (aika). Joka yleensäkin maksaa jotain, tässä sille saa vaan sen hyödynkin.
nämä esp8266 oli filmissä muistaakseni jotai 0,9€/kpl

1778868360346.png
 

tet

Hyperaktiivi
Mielestäni tämä on juuri niin että kansallinen viranomainen toimii tässä tilanteessa direktiivin henkeä vastaan (viittaus perustelukappaleisiin). Miten voin parantaa energiatehokkuuttani jos minulla ei ole dataa saatavilla (ja sen lisäksi laskutetaankin vielä ylimääräistä sähkön myyjän toimesta koska Caruna pitää peukaloa perseessä - varmaan muuten mun perseessä eikä omassaan).

Sinun täytyy nyt tehdä hyvä arvaus, milloin mittarisi tarkka vaihtoajankohta on. Sitten lasket, voisitko HAN-portin datan avulla säästää tuohon ajankohtaan mennessä enemmän, kuin sen 270 € jonka mittarin vaihto maksaa. Lottoahan tuo on, jos vaihdon itse maksaa - ja lopputulostakaan ei välttämättä tiedä, koska se oikea vaihtoajankohta jäänee ikuiseksi arvoitukseksi.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Miten voin parantaa energiatehokkuuttani jos minulla ei ole dataa saatavilla

Itse odottelin HAN-porttia yli vuoden enkä lähtenyt kehittelemään mitään muita ratkaisuja sen tilalle. Olen sen tarjoamaan tietoon ollut hyvin tyytyväinen, varmasti sinäkin olet sitten kun olet sen saanut käyttöösi.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Odotellaan, odotellaan ... Carunan kanssa ei ole vielä tarvinnut kiirehtiä mihinkään. Meinasin tarttua Homewizardin kympin tarjoukseen joskus, mutta ajattelin, että P1-mittari happanee hyllyyn HAN-porttia odottaessa.

Vaihdamme uudet sähkömittarit kaikille asiakkaillemme

Aloitamme mittavan sähkömittariuudistuksen vuonna 2027. Vaihdamme kaikille asiakkaillemme uudet sähkömittarit vuoteen 2030 mennessä.
 

-Teme-

Vakionaama
Itsellä onllut Shellyn Pro 3EM mittaamassa kulutusta useita vuosia, joten HAN portille ei ole mitään akuuttia tarvetta, kuin verrata kulutuksia ja lukijoita keskenään.
Isoin on kuitenkin tuo halu sulkea kulutusdata pois 3.osapuolen tarjoamista palveluista.
Vaikka arkadianmäellä koetetaan avata ohjauksia enemmän että saadaan älyä verkkoon, niin Energiavirasto ja verkkoyhtiöt laittavat Trafia lobbaamalla kapuloita rattaisiin
Työryhmän tehtävänä oli selvittää ja esittää konkreettisia toimia, joilla älykäs sähköjärjestelmä voipalvella asiakkaiden mahdollisuuksia osallistua sähkömarkkinoille ja edistää toimitusvarmuudenylläpitoa.
Työryhmä katsoo, että kulutusjousto tulee olla kilpailtua liiketoimintaa. Näin ollen jakeluverkkoyhtiöiden kuormanohjauksesta luovutaan hallitusti. Myös varastojen omistaminen jakäyttö kuuluvat markkinatoimijoille. Sähkönsiirron ja -myynnin yhteislaskutuksen mahdollistaminen lisää asiakkaan vaihtoehtoja.Työryhmä suhtautuu positiivisesti energiayhteisöihin sekä asiakkaiden sähköntuotantoa ja kulutusta suuremmiksi kokonaisuuksiksi kerääviin aggregaattoreihin. Tavoitteena on uusien toimijoiden osallistuminen sähkömarkkinoille tasapuolisesti ja markkinaehtoisesti. Työryhmä suhtautuu positiivisesti sähkönsiirron kiinteän maksun korvaamiseen tehokomponentilla, jolloin asiakkaalla on paremmat mahdollisuudet vaikuttaa siirtolaskuunsa. Siirtomaksurakenteiden harmonisointi selkeyttää siirtymää. Työryhmä ei kannata suhteellisen sähköveron käyttöönottoa sen monien ongelmien vuoksi.Uusiin älymittareihin ehdotettu kuormanohjaus tuo kulutusjouston suurelle määrälle asiakkaita.
Rakennusten tekniset järjestelmät tulisi suunnitella joustoa tukien.
Älylaitteiden lisääntyessä onvarmistettava järjestelmän kyberturvallisuuden riittävä taso.
lähde Älyverkkotyöryhmän loppuraportti
Tuosta muutama boldattu kohta johon Traficomin päätös osuu suoraan vastaisesti. Avoin ja reaaliaikainen data minkä asiakas voi jakaa aggregaattorille tukee juuri kyseisiä asioita
 

kotte

Hyperaktiivi
Itsellä onllut Shellyn Pro 3EM mittaamassa kulutusta useita vuosia, joten HAN portille ei ole mitään akuuttia tarvetta, kuin verrata kulutuksia ja lukijoita keskenään.
Tuostahan saa neljän kvadrantin pätötehotehotiedot vaihekohtaisesti ja yhdistettynä sekuntikeskiarvona noin sekunnin viiveellä, joten se on käsittääkseni käytännössä hyödyllisempi erilaisen energiansäätöautomaation perustaksikin kuin HAN-portti.
 

-Teme-

Vakionaama
Tuostahan saa neljän kvadrantin pätötehotehotiedot vaihekohtaisesti ja yhdistettynä sekuntikeskiarvona noin sekunnin viiveellä, joten se on käsittääkseni käytännössä hyödyllisempi erilaisen energiansäätöautomaation perustaksikin kuin HAN-portti.
no on, eikä HAN portin data ole tässä se ydin, vaan verkko-operaattorin keräämä data käyttäjästä mikä kuuluu DataActin piiriin ja tulee olla jaettavissa aggregaattorille.
Shellyllä se onnistuu, mutta niin myös EU direktiivin mukaan ilman erillislaitetta.
Itseasiassa Shellystä datan saa tiedot ModBus TCP kyselyllä 30ms välein että ei tarvita sekunttikeskiarvoa.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Tuostahan saa neljän kvadrantin pätötehotehotiedot vaihekohtaisesti ja yhdistettynä sekuntikeskiarvona noin sekunnin viiveellä, joten se on käsittääkseni käytännössä hyödyllisempi erilaisen energiansäätöautomaation perustaksikin kuin HAN-portti.

1s tai 10s onko sillä erolla juurikaan merkitystä? HAN portissa arvostan sitä että se on 100% tarkka kertomaan paljonko sähköä laskutetaan.
 

kotte

Hyperaktiivi
1s tai 10s onko sillä erolla juurikaan merkitystä? HAN portissa arvostan sitä että se on 100% tarkka kertomaan paljonko sähköä laskutetaan.
Jos on sähkön myyntisopimus ja varttinetotus käytössä, niin tuskin muuta kuin netotukseen tarkkuuteen vartin vaihdoskohdassa. Sekuntien tasolla jo sähkömittarikin tyypillisesti netottaa (alle sekunnin ohjauskompensaatioviiveillä tyypillisesti aina). Viittaan siis omassa kontrollissa oleviin kulutuslaitteisiin (esimerkkinä vedenvaraaja), joiden tehoa voi ohjata tarkasti jopa alle sekunnin keskitehonsäädöllä eli ne saa vastaamaan paneelien merkittävästi vaihtelevaan tuottoon poutapilivisellä säällä taikka muiden kulutuslaitteiden nopeastikin vaihtelevaan kuormaan. Varttinetotuksella tuollaiset ongelmat toki keskittyvät vain promilleluokan osajaksoihin kokonaisajasta HAN-portinkin perusteella optimoituna.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Sekuntien tasolla jo sähkömittarikin tyypillisesti netottaa

Tätä voisi hieman pohtia. MIttari laskee koko ajan neljää kvadranttia kaikista vaiheista ja raportoi ne. Millainen ilmiö saisi sen netottamaan sekuntitasolla? Se siis laskee erikseen verkkoon suuntautuneen energia ja kuluttajalle suuntautuneen energian omiin laskureihinsa. Jotain jekkua siinä silti täytyy olla ettei se laske reaktiivisia kuormia molempiin suuntiin. Niille se kyllä laskee loisehon eli osaa erotella.

Olen kuvitellut, että ne neljä kvadranttia olisivat nuo neljä vaiheen osaa, joista ensimmäinen on 0-90 astetta jne...
1780689043081.png

Tuossa kuvassa on induktiivinen kuorma. Energian suunta on Q1- Q2+ Q3- Q4+ joista määristä (pinta-alat) saadaan suoraan mittarin laskemat neljä tietoa. Niistä mittarin laskee pätötehon (Q1+Q4)-(Q2+Q3) sekä loistehon (Q1+Q2)-(Q3+Q4). Jos se toimii näin kuin olen kuvitellut niin minkäänlaista netottamista ei mittaustapahtumaan sisälly. Loisteho eliminoituu mittauksen kvadranttien symmetrisyyden perusteella pätötehosta.
 
Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
Jos on sähkön myyntisopimus ja varttinetotus käytössä, niin tuskin muuta kuin netotukseen tarkkuuteen vartin vaihdoskohdassa.

HAN-portista tuleva 10 sekunnin data näyttäisi tulevan aina tasakympeille, eli tasaminuutilta, 10 s yli, 20 s yli jne. Siitä saa kyllä kohdistettua vartit oikein.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
HAN-portista tuleva 10 sekunnin data näyttäisi tulevan aina tasakympeille, eli tasaminuutilta, 10 s yli, 20 s yli jne. Siitä saa kyllä kohdistettua vartit oikein.

Energian laskenta tosiaan tulee 10s jäljessä ja kerran minuutissa. Johtuu kai siitä että tasaminuutille laskenta ei ole vielä valmistunut. Portista luettu kulutus on itsellä ollut täsmälleen sama kuin datahubista verrattu. Kun tuo minuutin tarkan kulutuksen lukee ja arvioi siihen päälle 10s välein tulevan hetkellisen tehon, niin saa varsin tarkan arvion miten kulutusta pitää säätää sen minuutin sisällä, jotta saa eliminoitua oston tai myynnin nollaan.
 

korsteeni

Aktiivinen jäsen
kokeilin kiskomittarin ohjaamana vastuksen säätämistä paneleilta tulevan ylijäämän säätöön keinoälyn innoittamana.
ei sillä datalla tehnyt yhtään mitään vs arduino/CT joka antaa livenä ilman viiveettä ohjauksen.
keinoälykin tunnusti "kokeilumme" epäonnistuneen ja ehdotti paluun entiseen.
tuo han portin data on vielä huonomti kun sitä tihkuu niin harvakseltaan ettei sillä pysty ohjaamaan mitään......no hieman siimaa, kilowatin tarkkuudella päällä/pois tyyliin
 

Arisoft

Hyperaktiivi
tuo han portin data on vielä huonomti kun sitä tihkuu niin harvakseltaan ettei sillä pysty ohjaamaan mitään......no hieman siimaa, kilowatin tarkkuudella päällä/pois tyyliin

Et vain osaa ohjata :) Minulla HAN portin avulla säätyy ylituotannon kulutus varsin tarkkaan ihan 6 kW on/off kuormaa säätäen.

Kaivelenpa tähän todistetta tuota datahubista.

24-25 päivä oli sähkö suhteellisen halpaa joten systeemi vältti myyntiä. Osto ja myyntikäyrät näyttävät tältä.

1780740905794.png

1780741194749.png


24. päivä on sähköä tullut ostettua iltapäivällä mutta 25. päivä on ostoon mennyt pari pientä piikkiä ja myyntiin samoin. Hyvin moni vartti mennyt käytännössä nollille eli valtava liikenne ulos ja sisään mutta netotettuna nollilla.
 
Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
Energian laskenta tosiaan tulee 10s jäljessä ja kerran minuutissa. Johtuu kai siitä että tasaminuutille laskenta ei ole vielä valmistunut. Portista luettu kulutus on itsellä ollut täsmälleen sama kuin datahubista verrattu.

No joo, näemmä nuo energiat päivittyvät vain 10 s yli tulevassa sanomassa.

Kun tuo minuutin tarkan kulutuksen lukee ja arvioi siihen päälle 10s välein tulevan hetkellisen tehon, niin saa varsin tarkan arvion miten kulutusta pitää säätää sen minuutin sisällä, jotta saa eliminoitua oston tai myynnin nollaan.

Olisko vähän turhaa hienosäätöä? Varttinetotus antaa sentään viisitoista yritystä, vaikka pelkästään energialaskurin perusteella säätää. :)
 
Back
Ylös Bottom