Palautetta ylläpidolle ja moderaattoreille

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Kaikkea ei tarvitse niellä, ei moderaattoreidenkaan. Jos he olisivat täysin vapaata riistaa joka ketjussa, ei minulla ole täällä enää kohta yhtään moderaattoria. Kaikki ovat vain ihmisiä inhimillisine ominaisuuksineen. Tarkoitus on hyvä, pitää aiheet ja yksittäiset viestit sääntöjen mukaisina. Tässä tarkoituksessa ei ole mitään henkilökohtaista ketään vastaan, mutta pieniä rosoja syntyy aina kun ihmiset ovat eri mieltä asioista keskenään.

roots

Vakionaama
Kaikkea ei tarvitse niellä, ei moderaattoreidenkaan. Jos he olisivat täysin vapaata riistaa joka ketjussa, ei minulla ole täällä enää kohta yhtään moderaattoria.
Ei täällä niitä tarvitakkaan ainakaan tuossa olomuodossa missä nyt ovat, eli ovat aktiivisia kirjoittajia kaikki tyynni...siinä menee jyvät ja lakanat sekasi kun mode on ottamassa kovasti kantaa keskusteluihin. Kun katselee vaikka vierus-foorumeita niin eihän niissä modeja näy missään ja hyvin menee moderointi mielessä.
Täälläkin vois aikalailla vähentää noita mode-kortteja, se on liian voimakas ässä aktiivi kirjoittajille... :grandpa:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Nyt ollaan kuitenkin harrastajafoorumilla. Jos halutaan moderaattoreita, jotka eivät liity sivuston käyttäjäkuntaan mitenkään, niin ne pitäisi palkata. Joillain foorumeilla on moderaattoreille erilliset, normikäyttäjästä erilliset modetunnukset. Tämä tekee varmasti moderaattorit näennäisesti puolueettomammiksi, mutta käytännössähän asia on päinvastoin.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
On se väärin muita kohtaan että mode vänkää asioista pää punaisena ja sitten pamauttaa bannit vastapuolelle ja heittää kirjotukset roskiin.

Mikki

Vakionaama
Yksi asia on takuuvarmaa, että Suomessa yrityksen kunniaa ei voi loukata. Henkilöitä kyllä ja moderointi, joka osuu henkilöön kohdistuviin solvauksiin, on perusteltua.

Olisi kannattanut mennä käräjille sen asennusliikkeen kunnian loukkaamisesta. Huijarifirmoille olisi mukava aiheuttaa oikeuskuluja tukevasti.

Tosin toiminimiyrityksen kanssa pitää olla varovaisempi, millainen asennusyritys voipi olla. Näissä rajanveto on haastavampaa.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Jos moderoidaan puollueellisesti tai väärin niin se on ilman muuta tarkastelun paikka. Mutta ilman yhtään esimerkkiä missä lakanat ja vällyt on menneet sekaisin niin vaikea on asiaa puida.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Jos moderoidaan puollueellisesti tai väärin niin se on ilman muuta tarkastelun paikka. Mutta ilman yhtään esimerkkiä missä lakanat ja vällyt on menneet sekaisin niin vaikea on asiaa puida.
Esimerkkejä löytyy menneisyydestä kyllä, ollaan niissä ihan molemmat edustettuina.
Onneks ei ole hetkeen ollut näitä.

repomies

Hyperaktiivi
Itse katson asian olevan niin, että moderaattoreille on hankala antaa palautetta. Vaikka ehkä monen joskus mieli tekisikin, niin käytännössä palaute tulee sitä kautta, että joku kirjoittaja poistuu kuvioista pysyvästi ja lähtiessään toteaa jonkun moderaattorin lähinnä vittuiluun keskittyväksi idiootiksi. Onhan näitä lähtijöitä nähty ja epäilemättä nähdään jatkossakin. Siinä kohtaa sitä itsesensuurista vapaata palautetta sitten tulee, jos on tullakseen.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Yksi asia on takuuvarmaa, että Suomessa yrityksen kunniaa ei voi loukata. Henkilöitä kyllä ja moderointi, joka osuu henkilöön kohdistuviin solvauksiin, on perusteltua.

Olisi kannattanut mennä käräjille sen asennusliikkeen kunnian loukkaamisesta. Huijarifirmoille olisi mukava aiheuttaa oikeuskuluja tukevasti.

Tosin toiminimiyrityksen kanssa pitää olla varovaisempi, millainen asennusyritys voipi olla. Näissä rajanveto on haastavampaa.
Silloin täytyy olla tarkkana että ei erehdy vahingossakaan loukaamaan omistajien, hallitusten jäsenten tai toimitusjohtajan kunniaa. Pienen yrityksen kohdalla tämä on ihan varteenotettava riski.

"Kunnianloukkauksella suojataan ihmisiä yksilöinä, ja onkin edellytettävä että loukkauksen kohde on yksilöitävissä ja tunnistettavissa. Oikeushenkilö kuten yritys tai yhteisö voivat siis saada vain niin sanottua välillistä suojaa sitä kautta, että siihen kohdistuneen loukkauksen katsotaan kohdistuvat esimerkiksi yrityksen omistajaan tai yhteisön hallituksen jäseniin."

Viimeksi muokattu:

Killi10

Aktiivinen jäsen
Olin muinoin töissä firmassa, jossa johtajalla oli aikaa selata nettiä ja uhkailla oikeudella negatiivisesta palautteesta moderaattoreita. Oli vielä ylpeä tästä toiminnasta ja retosteli asialla. Sinänsä perseestä, kun kaikilla ei ole aikaa/häpyä käyttää siihen aikaansa. Ja asiakkaita ei se palvele.

slpoy

Vakionaama
Et ole tosissasi , voisin kertoa vaikka kymmeniä kohtia. Jotakin tälläkin palstalla on jo käyty läpi koskien minua ja erästä moderaattoria jolla on jotain hampaankolossa minua vastaan ja juurikin viime kirjoitukseen taas piti puuttua

Tapsa123

Jäsen
Tuossa tapsa123:n viestissä hyvin selväsanaisesti leimattiin yritys. Oma historiani foorumin pitäjänä alkoi sillä, että varoitin silloisella tuoreella foorumilla yhdestä lähiseudun asennusyrityksestä, jonka toiminta ei moneltakaan osin kestänyt päivänvaloa. Parin päivän päästä minulle soitti Poliisi ja antoi kaksi vaihtoehtoa:
a) oikeuteen
b) poistan kaiken arvostelun ja hän painostaa vastapuolta jättämään jutun sikseen.
Tämä case tuli hyvin aikaisin ja opetti paljon. Suomessa on hyvin hankalaa suorin ja kärkevin sanankääntein tuomita ketään rikolliseksi. Varoittaa saa, mutta tuon viestin kielenkäyttö oli liian kärkevää. Ylläpidossa pitää tasapainoilla käyttäjien palvelemisen ja lain noudattamisen rajalla. Ja me pysymme lain noudattamisen puolella, vaikka joskus se voi käyttäjistä näyttää turhankin aktiiviselta sensuroinnilta.

Esim. tämä Tapsan viesti jäi, josta siitäkin kyllä voi lukea varoituksen kohtuullisen selkeästi
Mainitsin että yrityksessä on samoja henkilöitä jotka ovat olleet mukana edellisissä vedätyksissä. Tämä poistenttiin joten tein uuden varoituksen missä poistin osan ensimmäisestä tekstistä ja sekin moderaattori vielä muokkasi.

Kyseenalaistin miksi moderaattori joka oli ollut mukana keskustelussa kyseisestä yrityksestä missä monet olivat varoitelleet avusti foorumilaisia kyseisen yrityksen kysymyksen kanssa siten että siinä ei ollut mitään vikaa.

Ja tänään kun uutisissa oli yritksestä otin esiin mitä tapahtui ja se viesti poistettiin.

Saman moderaattorin ansiosta joka luultavasti siirsi koko keskustelun aikoinaan kyseisestä yrityksestä osioon "Kuumarinki - Kuumakallejen kokoontumispaikka "

Vaikutti eriskummalliselta että muualla on kritiikkiä kyseisetä yrityksestä mutta täällä sitä sensuroitiin syystä jota en vieläkään ymmärrä.

Ei saa antaa palautetta tai kritisoida yrityksiä ja samalla ohjataan jäseniä näihin kysenalaisiin yrityksiin? siitä syntyy epäluottamus teidän toimintaa kohtaan.

mk

Aktiivinen jäsen
On se väärin muita kohtaan että mode vänkää asioista pää punaisena ja sitten pamauttaa bannit vastapuolelle ja heittää kirjotukset roskiin.
Joissan sovelluksissa kaikki kirjoitukset säilyy, ainoastaan niiden näkymät muuttuu.

Joissain ympyröissä ei itse arvostella omaa viestintää.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Et ole tosissasi , voisin kertoa vaikka kymmeniä kohtia. Jotakin tälläkin palstalla on jo käyty läpi koskien minua ja erästä moderaattoria jolla on jotain hampaankolossa minua vastaan ja juurikin viime kirjoitukseen taas piti puuttua
Olen tosissani.

Esimerkiksi viimmeisin väärinymmärysgate aiheutui epäselvästä viestistä. Epäselvät viitaukset aiheuttavat hämminkiä ja siksi viesti kannattaa kohdetaan mahdollisimman hyvin, väärinkäsitysten vältämiseksi.

Kyse tästä ketjusta

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Mainitsin että yrityksessä on samoja henkilöitä jotka ovat olleet mukana edellisissä vedätyksissä. Tämä poistenttiin joten tein uuden varoituksen missä poistin osan ensimmäisestä tekstistä ja sekin moderaattori vielä muokkasi.
Ollaanpa tarkkoina. Viestisi joka poistettiin sisälsi suurennetulla ja vahvennetulla, sekä punaisella väritetyn viestin. Sinänsä viesti oli kyllä varmasti aiheellinen. Siinä ei ollut mainintaa taustahenkilöistä, vaan ne olivat seuraavassa viestissä joka on vieläkin koskematta siellä. Mitään viestiä ei ole modejen toimesta muokattu. Kaikki viestiversiot jäävät historiaan ja noissa viestissä ei ole mitään merkkiä muokkauksesta. Tämän kanssa ehkä oltiin varovaisia, mutta kuten aiemmin jo olen maininnut mieluummin karvan liian varovainen kuin ylimääräinen säätö ja vaiva.

En näe että ylläpidon puolesta meidän kannattaa ottaa vahvasti kantaa minkään firman osalta puolesta tai vastaan.

Viimeksi muokattu:

Tapsa123

Jäsen
Ollaanpa tarkkoina. Viestisi joka poistettiin sisälsi suurennetulla ja vahvennetulla, sekä punaisella väritetyn viestin. Siinä ei ollut mainintaa taustahenkilöistä, vaan ne olivat seuraavassa viestissä joka on vieläkin koskematta siellä. Mitään viestiä ei ole modejen toimesta muokattu. Kaikki viestiversiot jäävät historiaan ja noissa viestissä ei ole mitään merkkiä muokkauksesta. Sen voi kyllä myöntää että itse varoitus oli aiheellinen.

En näe että ylläpidon puolesta meidän kannattaa ottaa vahvasti kantaa minkään firman osalta puolesta tai vastaan.
Joko et tiedä tai valehtelet

tota muokattiin ylläpidon toimesta.

Ja sitä ennen poistettiin kokonaan.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Joko et tiedä tai valehtelet

tota muokattiin ylläpidon toimesta.

Ja sitä ennen poistettiin kokonaan.
Tuohan on meidän vakio varoituspohja joka lähetetään yksityisviestillä. Eli tuota ei ole edes janti kirjoittanut, vaan se tulee kun varoittaessa laittaa täpän oikeaan kohtaan. Tuo on näkyvä vain sinulle ja jantille. Ei janti voi poistaa sinun yksityisviestejä mielestäni. Ja nuo sinun tuossa kirjoittamat näkyy vain jantille. Näin kyllä sen poistetun viestin kuten yllä kirjoitin.

Tapsa123

Jäsen
Tuohan on meidän vakio varoituspohja joka lähetetään yksityisviestillä. Eli tuota ei ole edes janti kirjoittanut, vaan se tulee kun varoittaessa laittaa täpän oikeaan kohtaan. Tuo on näkyvä vain sinulle ja jantille. Ei janti voi poistaa sinun yksityisviestejä mielestäni
Katso sitä viestiä ja sitä mikä on foorumilla (se minun muokattu varoitus). Tämä ei ole muokattu toinen on, ja sen teki moderaattori. Samalla poisti myös edellisen viestini ennen sitä

Se teksti mikä tulee "kiitos tiedosta." viestin alle kuvassa on se mitä alunperin kirjoitin. (sen jälkeen kuin ensimmäinen poistettiin)

Muokkaan tätä tämän verran niin näkee millainen merkintä siitä jää -Samppa

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Tämä on poistettu (klikkaamalla isoksi).
Screenshot_20200123-203913.jpg
Tämä on se toinen viesti.
Screenshot_20200123-204045.jpg
Tässä ei ole merkkiä muokkauksesta. En väitä etteikö joku tekninen juttu voi olla jonka vuoksi merkintää ei ole tullut, mutta yleensä nämä on toimineet. Kirjoitan ihan sen pohjalta miten asia minulle näyttäytyy käytettävissä olevan tekniikan ja logiemme nojalta.

Ensimmäisessä viestissä on maininta muokkauksesta, mutta sen on käsitykseni mukaan tehnyt kirjoittaja itse lyhyen ajan sisällä viestin kirjoittamisesta. Siinä tapauksessa ei näytä jäävän historiaan ensiversiota. Jos ylläpito muokkaa tekstiä, niin siitä jää selkeä merkintä. Muokkasin tätä viestiä edeltävää viestiä niin voitte katsoa itse. Alla kuvakaappaus tästä
1579805300094.png

Tapsa123

Jäsen
Ok, mutta kuten näet sitä toista oli muokattu, ja vaikuttaa enemmän siltä että kyseinen moderaattori ei vain tykännyt kritiikistäni ja poisti/muokkasi niitä siksi. Jos kaveri ei saanut jotain maksua siitä että sensuroi ja auttoi yrityksen kanssa niin olen erittäin kujalla miksi hän näin teki.

(vaikea olla 100% tarkkana kun kirjoitin viestin melkeen vuosi sitten enkä itse nähnyt miltä se näytti kuin se poistettiin)

Se on fakta että sitä toista muokattiin ja se ensimmäinen poistettiin.

Voit väittää mitä haluat mutta en sitä muokannut tohon muotoon, sen teki ylläpito. Jos sitä ei näe niin siinä on varmasti jokin syy, menee pois ajan myötä, jos muokkasin sitä ensin vaikka kirjoitusvirheen takia ja ylläpitö sen jälkeen niin se näkyy noin, en tiedä mutta sen tiedän että en sitä noin kirjoittanut tai muokannut.

Viimeksi muokattu:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Noh tuossa on esimerkiksi isolla punaisella tekstillä "Fi-nergy on kusetusyritys pysy poissa". Se on hivenen vahva ilmaisu, jollaisia yleensä äkikseltään on pyritty välttämään kun asian voi ilmaista hitusen vähemmänkin dramaattisesti. Kuten seuraavassa viestissä esimerkiksi teit. Jälkeenpäin varmasti osa näistä tuntuu epäreilulta ja väärältäkin. Tämä viesti oli sen sävyinen, että se olisi voinut kärjistää keskustelua. Nyt kun näitä kaikenlaisia "huijarifirmoja" tuntuu olevan enenevissä määrin, niin meidän kyllä kannattaa miettiä niihin suhtautumista. Kyllä jokaisen lukijan etu on saada varoituksia hyvissä ajoin, jos jollain on tarkempaa tietoa taustoista.

Voit väittää mitä haluat mutta en sitä muokannut tohon muotoon, sen teki ylläpito
Joo taidat olla oikeassa tässä. k...yrityksissä on ilmeisesti ollut alunperin kusetusyrityksissä. Tämä on sellainen asia että voin kyllä helposti myöntää erehtyväisyyteni.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ok, mutta kuten näet sitä toista oli muokattu, ja vaikuttaa enemmän siltä että kyseinen moderaattori ei vain tykännyt kritiikistäni ja poisti/muokkasi niitä siksi. Jos kaveri ei saanut jotain maksua siitä että sensuroi ja auttoi yrityksen kanssa niin olen erittäin kujalla miksi hän näin teki.

(vaikea olla 100% tarkkana kun kirjoitin viestin melkeen vuosi sitten enkä itse nähnyt miltä se näytti kuin se poistettiin)

Se on fakta että sitä toista muokattiin ja se ensimmäinen poistettiin.
Jos tämäntyylisiä vihjauksia kirjoitetaan niin viestin poisto on kyllä ihan looginen ratkaisu.

Tässä on nyt jotenkin tullut kärpäsestä härkänen. Viestin tai parin poistamisesta ei varmaan kannata edes mieltänsä pahoittaa. Tärkeintä nyt kuitenkin että näistä jutuista on mahdollista vaihtaa kokemuksia. Kaikille foorumin lukijoille on varmaa jo selvillä, missä ja millaisiin sähköntoimitusongelmiin voi törmätä ja miten ne voi yksinkertaisesti välttää.
Olisi tähdellisempiäkin juttuja kommentoitavaksi.

Tapsa123

Jäsen
Noh tuossa on esimerkiksi isolla punaisella tekstillä "Fi-nergy on kusetusyritys pysy poissa". Se on hivenen vahva ilmaisu, jollaisia yleensä äkikseltään on pyritty välttämään kun asian voi ilmaista hitusen vähemmänkin dramaattisesti. Kuten seuraavassa viestissä esimerkiksi teit. Jälkeenpäin varmasti osa näistä tuntuu epäreilulta ja väärältäkin. Tämä viesti oli sen sävyinen, että se olisi voinut kärjistää keskustelua. Nyt kun näitä kaikenlaisia "huijarifirmoja" tuntuu olevan enenevissä määrin, niin meidän kyllä kannattaa ylläpidossakin miettiä niihin suhtautumista. Kyllä jokaisen lukijan etu on saada varoituksia hyvissä ajoin, jos jollain on tarkempaa tietoa taustoista.
Jos ei muuta niin ainakaan ei anneta avustusta tai siirretä piiloon kun tulee kritiikkiä "Kuumarinki - Kuumakallejen kokoontumispaikka" osioon.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Jos tämäntyylisiä vihjauksia kirjoitetaan niin viestin poisto on kyllä ihan looginen ratkaisu
Mitä loogista poistamisessa on, eikö asia ensin kuulu selvittää?

Täällä jos modet muokkailee toisten viestit ja kritiikin tullessa lykkää pään puskaan niin parempi on tutkia ennen kuin hutkia.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Täällä jos modet muokkailee toisten viestit ja kritiikin tullessa lykkää pään puskaan niin parempi on tutkia ennen kuin hutkia.
Joo, mun mielestä ton tyyppiset viestit kuuluu roskikseen, turha niitä on muokkailla. Mutta opiksi otetaan, kukin tahollaan.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
En ole juuri tähän jupakkaan osallistunut, mutta kun itse poistan viestejä niin yleensä syynä on estää turhan jauhannan alkaminen jostain sellaisesta tunteisiin menevästä jota on jo jauhettu ihan riittävän monta kertaa. Minusta kukin saa häpäistä itsensä ihan rauhassa, sellaisiin viesteihin en puutu.

Erilaisten firmojen mollaaminen vaikka ihan aiheesta pitää tehdä taiten eikä tunteella - koska putiikit käyvät toisinaan suoraan Sampan kimppuun. joka on foorumilaisten tunteenpurkausten takia tapahtuvana ihan turhaa selkänahan raapimista - viesti vaikka jostain FI-Nergystä saadaan perille ilmankin.

mk

Aktiivinen jäsen
Jotenkin tuntuu ettei nyt ymmärretä mistä on kysymys.

Jokainen on vastuussa omista tekemisistään.
Mutta myös palstan pitäjä on vastuussa jokaisesta palstalla tekemisestä.

On eri asia sanoa, että ihan paska lafka, älä osta sieltä ja ihan paska lafka, minä en osta sieltä.
Tai kusettivat minua ja kusettavat sinua.

roots

Vakionaama
Yleisellä tasolla on hyvä muistaa, että jos joku tarjoaa ilmaiseksi muille käyttöön keskustelufoorumin, tuo joku voi myös päättää mitä foorumilla tehdään ja miten.
Jaa...että jos on jotain mieltä ja ylläpitö ei mahdollisesti ole samaa mieltä, niin se mielipide voidaan pyyhkiä... ;D

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ollaan tässä kyllä ihan oikean aiheen äärellä ja se on viestien muokkaus. Koska jokainen viesti on ikään kuin signeerattu on viestien muokka kyllä arveluttavaa koska muokkauksen jälkeen kyse ei ole enään siitä mitä on oikeasti sanottu tai ehkä tarkoitettu. Yleensä viestejä muokataan jos asiallinen viesti sisältää jonkun selkeän epäasiallisuuden. Viestin muokkaamisella on yritetty taspainoilla hyvän ja pahan välillä. Minun mielestä viestin moukkauksella on edelleen paikansa mutta epäilen että tämä viimeisin tapaus nostaa rimaa ja siirtää rajaa [edit:] kohti yhden näppäimen tekniikkaa.

Sen sijaan asiallista ja perusteltua kritiikkiä en ole nähnyt sensuroitavan.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom