Panasonic 7 kw J-sarjan monoblock kokemuksia (1-vaihe kone)

kaihakki

Vakionaama
Kävin mittaamassa. On 28 cm seinästä väliä. Kuva valehtelee.

Panan service manuaalista en löydä ohjearvoa seinän ja laitteen välille. Jossain sivustolla oli että vähintään 10 cm, jossain että 30-40 cm.
Hyvin tuo 28 cm on riittänyt. Laitehan ottaa ilman seinän puolelta.

Viimeksi muokattu:

MikkoRi

Jäsen
Kävin mittaamassa. On 28 cm seinästä väliä. Kuva valehtelee.

Panan service manuaalista en löydä ohjearvoa seinän ja laitteen välille. Jossain sivustolla oli että vähintään 10 cm, jossain että 30-40 cm.
Hyvin tuo 28 cm on riittänyt. Laitehan ottaa ilman seinän puolelta.
Kyllä minä muistelen että asennusohjeessa oli tarkasti 30 cm minimietäisyys seinästä, sitä tutkin tarkkaan kun rakentelin seinätelinettä!

kaihakki

Vakionaama
Nyt löytyi asennusohje. Seinän väliin 300 mm.

Löytyy tästä yleisohjeesta.

1767684712553.png

kaihakki

Vakionaama
Pana sinnittelee pakkasissa. 7 kw kone näyttää riittävän hyvin näihin pakkasiin täällä Vantaalla. n. -17 pakkasiin ja vähän allekin ollaan menty kompuralla. Sisätilan lämpötila on laskenut n. 20,5 asteen paikkeille, kun yleensä on n. 23 astetta.
Pana on käyttänyt 3 kw vastusta yhteensä n. 9 tuntia. Lisäksi olen pitänyt sisällä 1 kw sähköpatteria ehkä n. 30 tunnin verran päällä kovimmilla pakkasilla. -22 ollut kovimmillaan.

Nyt näyttää sääennuste pari viikkoa eteenpäin reippaasti lauhempaa. Taisi olla tässä tämän talven kovimmat pakkaset.

Nihan

Aktiivinen jäsen
Hyvin potkii täälläkin, ei ole käyty yli kompuran sammumisrajan vaikka lähistön sääasemilla on niissä lukemissa käyty. Näyttää olevan pari astetta lämpimämpää meillä yleensä. Tukilämmitystä on annettu vain varaavalla takalla pesällinen per päivä. Tulisiko siitä joku 1kW keskitehot. Vastukset on disabloituna.

Nyt -16C ja menee jo puolitehoilla, otto 1400W, COP 2,7.

Kondenssiviemäröinti veti jäähän kun olen testaillut saako sitä toimimaan ilman saattolämmitystä. Ei taida saada, kovilla pakkasilla vettä tulee niin vähän että se ei pysty pitämään putkea avoinna vaikka alkuveto on pystysuoraan ja siitä hyvä kaato metrin päähän kaivoon. Noh saavilla mennään kunnes vähän lauhtuu.

kaihakki

Vakionaama
Ollut kosteaa ja pana on sulatellut vähän väliä. Jäätä tulee jatkuvasti. Kolme kertaa tähän mennessä olen piikannut jäitä pois ja sen jälkeen n. 10 litraa tulikuumaa vettä kastelukannulla. Täytyy ehkä aktivoida joku kaukalo jos jäätyminen jatkuu.
Viime talvena ei tarvinnut piikata kertaakaan. Toissatalvena taisi olla pari kertaa.

Hitman47

Jäsen
On ollut kyllä rapeat kelit. Enimmillään on hätyytelty -29 mutta onneksi vaan pari täyttä päivää, mikä on menty vastuksilla ja Uuniseppien lauhkeastilämpiävä niin kuumana kuin sen saa. Pari kertaa on tuo sulatushulluttelukin nähty.

Meinas käydä ohrasesti, kun oltiin reissussa ja kattelin HA:lla kämpän lämpöjä ja huomasin, et Pana oli sammunu eikä vastukset toimineet. Olin unohtanut sallia vastuskäytön, eikä sitä etänä saa päälle. Nyt se on päällä, rajana -20 mikä on riittänyt hyvin. Tuosta tilanteesta selvittiin, kun starttailin etäkäytöllä veteraani-ikäisen Fujitsun ILPin pöhisemään.

Hyvin riittää tossa -22 paikkeilla Panan ja takan lämpöteho omassa torpassa. Sulatusputkikin on pysynyt hyvin sulana kun sulanapitokaapelin pistorasiaa olen pätkinyt vartin jaksoissa on-off.
Quiet mode 3n otin pois tossa alle -17:ssa täysien tehojen saamiseksi. Nyt on about -15 ja laitoin QM3 takaisin ja tuntui että COP parani heti ja on jyrskytelty nyt 25Hz taajuuksilla tämä päivä.

Ääni tuossa äärilämpötilassa on aika raakaa sellasta pärisevää ininää, mutta ei kuulu seinän taakse makuuhuoneeseen. Tietyillä ropellin kierroksilla jyrinä kuuluu.

kaihakki

Vakionaama
On kyllä pippurinen masiina tämä panan 7 kw J-mono. On ollut pakkasia ja nytkin näyttää -21 astetta. Pana jaksaa puurtaa. Vastuksia ei vieläkään päällä. Sisällä 23 astetta.
Sain meluasiankin hallintaan kuukauden mittaisella kirjanpidolla Bilteman äänimittarin avulla. Kompressorin pyörintänopeus vaikuttaa meluun ratkaisevasti. Alle 60 Hz melu kasvaa. Pyyntiä nostamalla 45 asteeseen melu pienenee. Kompuran vauhdilla 65 Hz näyttäisi olevan hiljaisimmillaan. Eli 43 dB 10 metrin päässä suoraan edessä, jolloin pakkasta oli -12 astetta.
Kun pakkanen kiristyi -17 asteeseen, niin kompura vauhdittui 77 Hz ja melu kasvoi 48 dB:iin.

Viimeksi muokattu:

Nihan

Aktiivinen jäsen
Rakkine hukkasi käyräasetukset... Olikos tämä nyt ihan ominaisuus? Muistan että joskus ennenkin on käynyt samoin, palasi johonkin oletuskäyrään mutta en muista mikä sen silloin liipaisi.

Eilen kävin enabloimassa vastuksen kun on sen verran tiukkaa pakkasta tiedossa, illemmalla huomasin että yritti apinan raivolla tehdä jotain 53-asteista kiertovettä 31-asteisen sijaan. Käyrähän sieltä kateissa oli, enkä oikein keksi muuta aiheuttajaa kuin tuon kun laitoin koneen offille ja kävin piilovalikoissa.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Mä olen omassa koneessa huomannut että jos olen asettanut sopivan käyrän ja tyytyväisenä sitä käyttänyt, niin jos käyn vaikka vain vilkaisemassa "suora" asetusta, niin kun palaan takas käyräasetukseen niin se onkin muuttunut tehdasoletuksille.

Jalppi

Aktiivinen jäsen
Pyöriikö tämän Panan kiertovesipumppu myös vilpin levätessä? Yritin valikoista katsella äskein. Mutta en löytänyt tähän mitään asetusta. Mietin vaan lämmitänkö pumpun levylämminvaihdinta kattilaa lämmittäessä muutenkin kuin vapaakierrolla.

kaihakki

Vakionaama
Panan kiertovesipumppu pyörii vaikka kompura olisi seis. -23 pakkasessa kompura pysähtyy ja 3 kw vastus jatkaa ja kv-pumppu pyörii. Näin pakkasilla ei ole jäätymisvaaraa. Panaa ei kannata missään tapauksessa sammuttaa pakkasilla. Sen vesitila on sen verran pieni, että jäähtyy ja jäätyy aika nopeasti, jos vesi ei kierrä. Jos kuitenkin vapaakierto toimii, niin voi sammuttaa.

Hitman47

Jäsen
Jos on "saavuttanut tavoitelämpönsä" ja lepää odotellen kierron jäähtymistä, pumppu vatkaa vettä n.10ltr/min. Jos on painettu kytkimestä OFF, niin kierrokset on paljon maltillisemmat, olikohan alle 1ltr/min. Estää vaan levaria jäätymästä, muttei hukkaa kauheasti ulos

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Kontaktorille ohjaus pohjavastukselta ja kontaktorilta virta sitten saattokaapelille. Näin se mulla on kytketty ja monella muullakin taitaa olla. Kontaktori sopii hyvin Panan kuorien sisään. Kaapelina tämä: https://www.minimani.fi/emax-heating-sulanapitokaapeli-2m-230v-34w-itsesaatyva-pist.html
tjani, olen hankkinut J-sarjan 9 kW monoblockin ja valmistelen sen asennusta. Olisiko sinulla kenties valokuvaa tästä pohjavastuksen ja saattokaapelin ohjauksesta? 🤔

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Vedet saa tulemaan yhdestä reiästä koneen pohjasta kun laittaa mukana tulevat tulpat muihin ja pohjavastusta asentassa tiivistää niiden kiinnikkeiden reiät jollain massalla. Tuntui toimivan ihan hyvin, vaikka virallinen ohje taitaa olla että ei saisi tulpata ilmastossa jossa vesi jäätyy.
tjani, miten tämä on toiminut?

Back
Ylös Bottom