pökö
Kaivo jäässä
Joo. On tuolla sitten helppo seurata laitteen toimintaa tulevina vuosina.Nojoo. Voi laskea erilaisia coppeja. Itse lasken kompressorille oman copin, jolloin lukuja voi vertailla valmistajan taulukoihin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo. On tuolla sitten helppo seurata laitteen toimintaa tulevina vuosina.Nojoo. Voi laskea erilaisia coppeja. Itse lasken kompressorille oman copin, jolloin lukuja voi vertailla valmistajan taulukoihin.
Onko tämä lämmitykseen vastuksella tuotettua lisäenergiaa "3 kw vastus 555 kWh ". Lämmin käyttöveden loppukuumennus erikseen ? Paljonko meni kuuman käyttöveden priimaukseen kWh ?Tänään tuli täyteen eka vuosi panan kanssa. Talon kaikki lämmitys on tullut panan kautta. Lisäksi käyttöveden esilämmitystä on myös tehty varaajassa panan lämmittämällä vedellä.
Eltako mittareiden mukaan kompressori otti 7460 kwh ja 3 kw vastus 555 kwh, eli kokonaiskulutus oli 8015 kwh. Samaan aikaan pollucomin mukaan lämpöä on tuotettu 21383 kwh. Lisäksi Logtemp softan päivittäiskuvista laskin, että sulatuksia on ollut yhteensä n. 1500 kpl.
Vuosicop ilman sulatuksia = (21383-555)/7460 = 2,79
Sulatukset ovat käyttäneet n. 1500 x 0,3 kw =450 kwh varaajasta otettua lämpöä. 300 W per sulatus perustuu omiin ja myös muiden mittauksiin.
Eli vuosicop sulatukset huomioon ottaen on (21383-555-450)/7460 = 2,73
Vastusta on tarvittu vasta -17 pakkasen jälkeen.
Pana on todella tehokas kone yllättävän hyvällä vuosicopilla.
On kyllä menty valovuoden verran eteenpäin edellisestä Ultimate 5000EEV:stä.
Oli hyvä ostos. Ja mitoituskin meni nappiin. 7 kw pana riittää 150 m2 yhden tason talon lämmittämiseen Vantaalla.
Panan omien mittareiden luvut:
Ottoenergia 6976 kwh
Antoenergia 20301 kwh
Vuosicop 2,9
Panan molemmissa luvuissa taitaa olla mukana myös vastuksen osuus. Panan molemmissa luvuissa on jonkin verran virhettä, mutta ovat kuitenkin riittävä tarkat systeemin seurantaan ja hienosäätöihin.
Kaihakki mittaa pelkkää kompuran tuoton coppia. Siitä pois, vastus, käyttöveden priimaus ja sulattelut.Onko tämä lämmitykseen vastuksella tuotettua lisäenergiaa "3 kw vastus 555 kWh ". Lämmin käyttöveden loppukuumennus erikseen ? Paljonko meni kuuman käyttöveden priimaukseen kWh ?
Onko kytkentä sinulla sellainen että vilppi syöttää isoa lämmitysvaraajaa ( xx L ). Vilpin ja ison lämmitysvaraaja välillä pollucom, joka käytännössä mittaa kaiken varaajaan syötetyn tehon ja energian. Varaajassa kierukka josta otata esilämmitetyn veden ( +5C -> ~ 35C ) suorasähkö lämminkäyttövesivaraajaan (LKV). LKV varaajassa erillinen vastus joka priimaa veden kuumaksi ( mittaus kWh ? ). Oliko LKV sähkölle kWh-mittausta.Juu. On minulla priimausvaraajan energian kulutus kirjattuna kuukausittain. Osa VILPin tuotosta menee käyttöveden esilämmitykseen, mutta sitä ei tarkasti saa selvitettyä. Ei ole järkevää sekoittaa sitä VILPin tuottojen ja coppien laskentaan.
Meillä VILP lämmittää varaajaa ja käyttövesikierukka menee varaajan yläosassa ja esilämpenee siellä ja sen jälkeen priimausvaraajaan.
Kiinnostaa yleisesti kokonaisuus ja mistä kulutus muodostuu. Koska sinulla on hyvin asennettu mittareita järjestelmään.Kyllä on justiinsa noin. 2000 litran varaaja. VILPille meno alayhteestä ja paluu VILPiltä varaajan yläyhteeseen. Paluulinjassa on pollucom, joka mittaa kaiken lämpötehon, joka tulee VILPiltä. Eli sisältää sekä kompuran tuotot että VILPin 3 kw vastuksen tuottaman 555 kw lämmön. Varaajan yläosassa on kierukka, jonka kautta käyttövesi menee ensin ja lämpenee n. 40 asteen paikkeille ja siitä priimausvaraajaan, jossa lämpenee n. 60 asteeseen.
Minulla on priimausvaraajassa oma kwh mittari, jolla saan mitattua käyttöveden priimauslämmitykseen menevän energian.
Miten vilpin sähkönkulutus mitataan?Kyllä on justiinsa noin. 2000 litran varaaja. VILPille meno alayhteestä ja paluu VILPiltä varaajan yläyhteeseen. Paluulinjassa on pollucom, joka mittaa kaiken lämpötehon, joka tulee VILPiltä. Eli sisältää sekä kompuran tuotot että VILPin 3 kw vastuksen tuottaman 555 kw lämmön. Varaajan yläosassa on kierukka, jonka kautta käyttövesi menee ensin ja lämpenee n. 40 asteen paikkeille ja siitä priimausvaraajaan, jossa lämpenee n. 60 asteeseen.
Minulla on priimausvaraajassa oma kwh mittari, jolla saan mitattua käyttöveden priimauslämmitykseen menevän energian.
1. Varaajassa on kolme kappaletta 5 kw 3-vaihevastusta, joita ei ole tarvittu ollenkaan nykyisen panan kanssa. Olivat käytössä aikoinaan yösähkölämmityksessä ja edellisen Ultimate VILPin kanssa.Kiinnostaa yleisesti kokonaisuus ja mistä kulutus muodostuu. Koska sinulla on hyvin asennettu mittareita järjestelmään.
1. Onko tuossa 2000 L lämmitysvaraajassa erillisiä lämmitysvastuksia.
2. Paljonko mene edellinen vuosi 6/2023 - 6/2024 tuon priimausvaraajan kWh-mittarin mukaan sähköä priimaukseen.
3. Onko sulatuskaukalon saattolämmitysvastus vilpin kWh - mittauksen takana
4. Onko kondessivesienkeräysputken saattolämmitysvastus vilpin kWh - mittauksen takana.
Minulla on Eltako mittarit sekä vastukselle että kompuralle.Miten vilpin sähkönkulutus mitataan?
1. Ei tarvita mitään anturointeja. Pana "Direct" moodiin ja käy taukoamatta. Pyynti 35 asteeseen ja laite päälle. Panalla on oma logiikka, jolla se laitetta pyörittää. Käyrämoodi on myös ok, mutta itse en ole sitä kokeillut. Meillä pyynti on 43 astetta läpi vuoden. Varaajassa esilämpenee myös käyttövesi, joten jos pyyntiä alentaa kesällä, niin käyttöveden lämmitys priimausvaraajassa ottaa enemmän suoraa sähköä. Kyse on tosi pienestä säästöpotentiaalista.Uutena foorumilla kyselisin hiukan lisätietoja/vahvistusta tästä laitteesta.
Ideana olisi lisätä se nykyiseen Hybrid 500 GTV varaajaan laipion alapuolelle. Lämmitettävänä olisi lattialämmityksen kautta 120 neliötä hirsitaloa korotetulla katolla. Vedenkiertoa lattiaan ohjaa Ouman EH-800B. Samaiseen varajaan on kytketty myös noin 5kw vesitakka sekä asunnosta löytyy myös ILP. Käyttövesi tehdään kierukoilla, varaajan yläosan vesi lämmitetään 60 asteeseen vastuksella, jos vesitakka ei ole käytössä (myös laipion alaosasta löytyy vastus).
Sitten kysymyksiä:
1. Tarvitseeko VILP mitään muuta anturointia kuin mitä monoblockissa jo on, jos tavoitteena olisi tuottaa koko ajan noin 35 asteista vettä laipion alapuolelle tai Oumanin lämpökäyrän mukaista? Mikäli seuraa Oumanin lämpökäyrää niin häviääkö tuossa silloin paljon että käyttövesi ei lämpene alemmassa kierukassa niin paljoa?
2. Onko väliä käyttääkö VILP vai varaajan alavastusta tukemaan lämmitystä?
3. Kannattaako kesällä VILP:in tekemä vesi nostaa tuonne 50 asteen tienoille, jotta se hoitaisi suuremman osan käyttöveden lämmityksestä? Tämä olisi varmaan myös mahdollista ajastaa päiväsaikaan, jolloin aurinkopaneelit tarvitsisivat muutenkin kuormaa?
Tarkennus panan käyttäytymiseen kun tulevan veden lämpö on ollut 3 minuuttia asetuslämmössä laite pysähtyy ja käynnistyy kun ollut 3 minuuttia käynnistyslämmössäNoniin tänään sain laitteen hyrskyttämään. Asennus tehtiin tosiaan Ecowatin valmiisiin puskurivaraajan (150ltr) yhteisiin. Täytyy vielä kahlata noi Panan valikot läpi ja tehdä tänne tarvittavat kysymykset järkevistä asetuksista, kun täällä sitä kokemusta on. Nyt pistin vaan Direct:lla tuottamaan 35 asteista, muistaakseni käynnistyy kun -5 ja sammuu kun +2.
T9 arvoa voisi huijata ulkoisella vastuksella jota ohjataan etäohjattavalla releellä.Vielä kun keksisi, miten tuota Ecowatin käyttövesipuolta ohjattaisiin etänä ja tarpeen mukaan.
Jaa -5 asteessakin? Melko hyvä lukema jos näin on. Mulla menee käyrällä varaajaan jotain 32-asteista vettä, lattiaan menee 28.3,5-4,5 välillä seilaa, 30C kiertovesi suoraan lattiaan.
Ei tuo huono ole. COPpiin vaikuttaa myös se kuinka lämpimästä vedestä kone alkaa lämpöä tehdä, pelkkä ulostuleva lämpötila ei sitä määrää.No ei tuo mun 2.4 sitten kovin hyvä ole kun ottaa huomioon että pyynti lähes 10 astetta vähemmän kuin monella täällä. Mistäköhän tuota lähtisi selvittämään miksi noin alhainen..
Pakkasilla saattaa anturit vähän heittää, jos eristeet on sinne päin. Anturit ja putkia voi myös lisäeristää. Itse olen lisäeristänyt anturit, putkia, pumpun ja paisuntasäiliötä sen mitä pystyi.No ei tuo mun 2.4 sitten kovin hyvä ole kun ottaa huomioon että pyynti lähes 10 astetta vähemmän kuin monella täällä. Mistäköhän tuota lähtisi selvittämään miksi noin alhainen..
Sullahan on hirveä ero. Tuohan tarkoittaa että mun todellinen cop olisi reilusti alle 2 jos sama mittavirhe mulla.Lisäsin omaan postaukseen Panan näytön näyttämät. Onha niissä heittoa.
Ei se niin alas mene.Sullahan on hirveä ero. Tuohan tarkoittaa että mun todellinen cop olisi reilusti alle 2 jos sama mittavirhe mulla.