Panasonic H-sarjan lämpötila-anturit PAW-A2W

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Täällä kans vasta ihmetellään mitä kaikkea tästä saatais irti. Minulla lämmittää keräimet samaa varaajaa niin sen lämpö
riittää pitkälle yöhön näillä keleillä, viime yönä ainut käyntipätkä oli 4-7 eli 3 h. Kun tuota käyntiaikaa on vähän ja kokeiltavaa
paljon niin en ole päässyt vielä alkua pitemmälle.
Kytkin nyt 4,7k NTC vastukset kaikkiin vapaisiin anturipaikkoihin ja otin toisenkin alueen käyttöön.
Näyttöön tuli lisää ruutuja ja taas lisää opiskeltavaa.
Nyt näytössä on 3 lämpötilaa eli anturit sopiviin paikkoihin niin saattais saada sisä-, ulko-ja varaajan lämmöt suoraan
perusnäyttöön. 20210504_094202.jpg20210504_094217.jpg20210504_094237.jpg
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Kun tuolla alkaa olla noita käyriä aika paljon laitoin pumpun käynnille oman violetin viivan josta näkee suoraan pumpun käyntiajat.20210504_100706.jpg
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Täälläkin vasta opetellaan. Meillä tankki on tänään käyttäytynyt noin (kuva), ainoa anturi on buffer tank sensor. Lämmityspyyntö on 32 astetta, manuaalista selviää miksi minimi on 34 vaikka pyydetään 32. ∆T näyttäisi olevan edelleen 5 astetta, vaikka olen koittanut saada siitä kasvatettua, mielestäni piti olla 8 astetta.

katso liitettä 71640


katso liitettä 71639
Oliko valikoissa joku oma asetus buffer tankin lämpötilalle? Ei osunut silmään. Vai vaikuttaako ajaako käyrällä?
Tuo sun koneen käytös sentään vaikuttaa edes jokseenkin loogiselta vs. toi oma tapaus, jossa varaaja päästettiin jo vähän turhankin viileäksi.
Laitteen mukana tullut manuaalikin tuntui olevan aika suppea. Jonkun manuaalin ehdin jo ladata koneelle, muttei ole ehtinyt tutkimaan vielä kunnolla.
 

MetaX

Aktiivinen jäsen
Oma havainto tuosta Panan ohjauslogiikasta on se, että se tahtoo päästää veden kylmemmäksi kuin mitä targetiksi on asetettu jos ulkolämpötila on esimerkiksi 10 asteen tuntumassa. Nollakelissä homma toimii loogisemmin. Tässä kuvassa esimerkiksi pyynti on ollut 32 astetta jatkuvasti, mutta silti lämpötilat putoaa alle 26 asteen ennen kuin pumppu starttaa. Alemmassa kuvassa pumpun näkemät lämpötilat ja ylemmässä todelliset.

Edit: Pumppu on itseasissa startannut tasan silloin kun Outlet veden lämpö on 5 astetta alle targetin.

1620125386920.png
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
jossa varaaja päästettiin jo vähän turhankin viileäksi.
Katsoin viimeyön käyriä, samoin myös pönttö laski 25 asteeseen ja oli siinä aika kauan . Näyttää tosiaan että ne tulo tai menolämmöt
herättää vasta herättää koneen, mutta kun vesi ei kierrä niin lämpö tippuu hitaasti koneen sisällä eli siitäkö tuo viive
joka päästää varaajan kylmäksi.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Näyttöön tuli lisää ruutuja ja taas lisää opiskeltavaa
Nyt on otettava askel taakse ja aikalisä, oli kone jonkun anturin innoittamana tempaissut parissa tunnissa lämmöt
viiteenkymppiin. Varmaan mietintämyssy päähän ja ensin selvitettävä tämä booster tankin ohjaus .
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Booster Heater on DHW ohjaamiseen, eli luuleekohan se VILP tekevänsä ns. käyttövettä tällä hetkellä jonkin anturin kanssa?
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Ei ole kuin tankin ∆T, lämpötila pitää valita Heat-toimintatilan kautta.
Eli onko se nyt sitten toi sama valikko, josta valitaan joko käyrällä ajo, tai sitten vakiolämpö?
Nyt oli päivällä tiputtanut varaajan lämpötilan 22'c paikkeille ennen kuin oli taas rykäissyt säiliön lämpimäksi jonnekin 40'c tienoille.

Suunta on silti "vanhaan" verrattuna oikea. Pumpulla 13kpl käynnistyksiä noin 28h aikana, josta 7h käyntiä.
Hitachilla olisi ollut käynnistyksiä varmaan sellaiset 150 samassa ajassa, sillä se veti niin kovaa pätkää näillä keleillä. Tämän olettaisi näkyvän kompressorin iässä aika selkeästi Panan eduksi.

Pitäis saada tapeltua HeishaMon toimintaan, ni ei kaikkea ehdi säätämään :huh2:
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Booster Heater on DHW ohjaamiseen
Tuolla on kaavio jossa on ainoastaan buffer tank ja lattialämmitys, eli kyllä sen pitäisi toimia pelkälle lämmitykselle.
Siinä ei vain sanota millä anturilla sitä parhaiten ohjataan.
Tuo sekoilu johtui siitä kun halusin nähdä mitä kaikkea tuohon näyttöön saisi yhtäaikaa. Ne anturit oli vääriä arvoltaa
ja vain roikkuivat koneen sisällä eikä niitä ollut mitenkään säädetty. Väärän arvon takia kone luuli että nyt tarvitaan
50 asteista vettä ja teki sitä.
Kokeilin alussa sitä käyttöveden tekoa oikealla anturilla ja vaihtiventtiilillä, kone toimi ihan oikein mutta varaajan putkikytkennät eivät olleet oikein sopivat.
 

Hhartikainen

Aktiivinen jäsen
Katsoin viimeyön käyriä, samoin myös pönttö laski 25 asteeseen ja oli siinä aika kauan . Näyttää tosiaan että ne tulo tai menolämmöt
herättää vasta herättää koneen, mutta kun vesi ei kierrä niin lämpö tippuu hitaasti koneen sisällä eli siitäkö tuo viive
joka päästää varaajan kylmäksi.
Itsellä Panan 12kW monoblock odottaa vielä asennusta, mutta ohjeita ym. eri dokumentteja lukemalla ymmärsin, että tuo ”buffer tank” anturi antaa varaajan lämmetä aseteltavan dt:n verran yli zone1 lämpötilan (joka käsittääkseni tulee käyrältä tai kiinteä asetus).
Eli jos zone1 anturin teippaisi kokeeksi varaajalta lähtevään lämpöjohtoon (eli pattereille tai lattialämmitykseen), niin silloinhan lämmityspiirin oma pumppu kierrättää tuota vettä ja lämpötila on todellinen, toisin kuin vilpin putkissa, kun sen oma kiertopumppu on seis.
 
Viimeksi muokattu:

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Hei, mistä tuon näköisiä ohjeita on löytynyt? Näyttävät paremmilta mitä minä olen löytänyt.
Noissa entisissä ohjeissa ei ole mitään sanallisia selityksiä ja yritys ja erehdys metodilla tämä on vähän hidasta puuhaa.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Tuolla on kaavio jossa on ainoastaan buffer tank ja lattialämmitys, eli kyllä sen pitäisi toimia pelkälle lämmitykselle.
Siinä ei vain sanota millä anturilla sitä parhaiten ohjataan.
Meinaatko tätä kaaviota? Sehän on nimenomaan käyttöveden lämmitykseen, ei lämmityskierron lämmitykseen.
 

Liitteet

  • 11.2.2dhw.jpg
    11.2.2dhw.jpg
    58,5 KB · Katsottu: 211

Pretor

Aktiivinen jäsen
Nyt menee kyllä ohi mitä haet booster heaterilla (jota siis käytetään siihen käyttöveden lämmittämiseen), sillä tämä kaaviohan on se ihan normaali kytkentäkaavio lisäkortin kanssa. Eli buffer tank ja sille buffer tank sensor. Lisäksi tuossa näyttäisi olevan zone1 sensor lämmitykseen lähtevälle vedelle, vaikkei sitä tuossa kaaviossa ole mainittu.
Eli eihän tuossa kaaviossa edes ole booster tankin kytkentää.

Eri asia jos sillä booster heaterilla haluaa jotain lämmitystä ohjata, niin silloin sitä pitää ohjata käyttövesimoodin kautta ja sen ohjaus on yleensä vähän kankeaa lämmityskäyttöön.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Katsoin viimeyön käyriä, samoin myös pönttö laski 25 asteeseen ja oli siinä aika kauan . Näyttää tosiaan että ne tulo tai menolämmöt
herättää vasta herättää koneen, mutta kun vesi ei kierrä niin lämpö tippuu hitaasti koneen sisällä eli siitäkö tuo viive
joka päästää varaajan kylmäksi.
Mulla näkyy ohjaimen näytössä sisälämpötila 23'c. Kun tuohon lämpötilan kohdalle menee, niin sitä voi säätää ylös/alas. Oletin tämän olevan Hitachin tapaan sisälämpötilan pyyntisäätö(?), eli jos asetan siihen esim. 24'c, niin kone säätäisi lämmityskäyrää ja tarjoaisi vähän lämpöisempää vettä. Säädin eilen tuohon 29'c ja nyt buffer tank ei tiputtanut lämpöjä ~30'c alle. Eli säätääkö tuo nyt jotain minimilämpmtilspyyntiä? En äkkiseltään löytänyt selitystä tuon toimintaan.
Tuossa oli siis ensin 24'c ja tosiaan buffer tankin lämpötila tippui jonnekin noille nurkille.

EDIT:
jantin linkkaamista ohjeista löytyikin ohjeet/selitykset näille toiminnoille.
 
Viimeksi muokattu:

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Minä haen juuri tuon buffer tankin mukaista kytkentää sillä erotuksella että Ouman hoitaa lämmitysverkon säädön
erillisen kiertovesipumppujen ja shunttien avulla.
Buffer tankin tilalla on varaaja joka pitäisi saada lämpenemään mieluummin käyrän mukaan mahdollisimman lähelle
patteriverkon lämpötilaa. Taukojen aikana latauspumppu seis.
Ongelma näyttää olevan että miten pumppu saadaan pitämään se varaaja halutussa lämmössä.
Käyttövesi hoidetaan varaajassa olevalla tuplakierukalla ja 100 litran sähkövaraajalla.
Tuo lisäkortti näyttää vaativan sen zone 1 sensorin jotta häly saadaan pois.
Tuossa jantin laittamassa ohjeessahan näyttää olevan perustelujakin asioille josko sieltä selviäis paremmin.
 

Hhartikainen

Aktiivinen jäsen
Joko teille on se 0-10V ”demand control” ohjaus selvinnyt? Saako sieltä 0-100% tehoa suoraan ulos, käyrästä riippumatta, vai 0-100% käyrän suhteen vai jotain ihan muuta?
Itse meinasin laittaa ulkoisen ohjauksen, käyttämällä ”external sw” liitäntää käyntilupana ja tuota ”demand control” säätöviestiä lämpötilan (tehon) säätöön.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Minä haen juuri tuon buffer tankin mukaista kytkentää sillä erotuksella että Ouman hoitaa lämmitysverkon säädön
erillisen kiertovesipumppujen ja shunttien avulla.
Buffer tankin tilalla on varaaja joka pitäisi saada lämpenemään mieluummin käyrän mukaan mahdollisimman lähelle
patteriverkon lämpötilaa. Taukojen aikana latauspumppu seis.
Ongelma näyttää olevan että miten pumppu saadaan pitämään se varaaja halutussa lämmössä.
Käyttövesi hoidetaan varaajassa olevalla tuplakierukalla ja 100 litran sähkövaraajalla.
Tuo lisäkortti näyttää vaativan sen zone 1 sensorin jotta häly saadaan pois.
Tuossa jantin laittamassa ohjeessahan näyttää olevan perustelujakin asioille josko sieltä selviäis paremmin.
No ihmettelin, kun ensin puhuit booster heaterista ja sillä taas ei ole mitään tekemistä tämän kanssa :huh2:
Ei se varaaja ole buffer tankin tilalla, sillä se varaaja ON se buffer tank. Setti taitaa olla aika samantyylinen, kuin meilläkin.

Jos sen varaajan/buffer tankin pitää seurata patterilämpötiloja, niin silloinhan säädät ainoastaan VILPin käyrää hieman Oumania jyrkemmäksi. Oletan että tuolla zone1 anturilla tuon saa seuraamaan vielä paremmin käyrää, kun VILP tietää myös lähtevän veden lämpötilan.
Noin juuri minä ajoin Hitachilla tähän asti, eli siellä oli varaajassa aste-pari reserviä koko ajan, kun käyrät seurasivat lähellä toisiaan. Tosin Hitachi(kaan) ei tiennyt lähtevän veden lämpöä. Pätkäkäyntiä oli silti ja paljon, sillä ei aste-pari reserviä vaikuta tuohon ollenkaan, kun VILP seuraa ainaostaan omaa käyräänsä ja veden lämpöjänsä.

Mun idea tälle lisäkortille oli juurikin se, että käyntiaikoja voisi pidentää ja samalla purkuaikoja pidentää, jolloin ei tule niin rankkaa pätkäkäyntiäkään. Se taas vaatii ylilämmittämistä, eikä oikein toimi patteriverkon käyrää seuraamalla.

Sinänsä tämä on hassua, että inverter-koneella haetaan on/off-koneen käyntiä :D

Joo näissä ohjeissa onkin fiksummin selitetty toiminnoista ja paljon enemmän infoa.
 
Viimeksi muokattu:

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Täytyypä lukea omat tuotoksensa tarkemmin ennen lähetystä, siellä on sekoiltu sanoissa, koko ajan on tarkoitettu
buffer tank = varaaja kytkentää vaikka sinne on lipsahtanut sana booster. Booster heateria en löytänyt.
 

Ton1A

Vakionaama
Tuli tällainen pöljä ajatus mieleen, että josko tuota voisi ohjata Ouman EH-203:n 0-10V signaalilla... Mulla on kaksi shunttimoottoria, mutta kävin just laittamassa pesutilojen moottorin lämpimän käyttöveden eli LV-piirin säätöön. Käyttöveden saa säädettyä tarpeeksi alas pesutiloja ajatellen, eikä niissä välttämättä tarvita ulkolämpökompensointia.

Eli nyt olisi L2 vapaana ja siitä saisi 0-10V signaalin ulos.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Juuri sillä minäkin ajattelin sitä ohjata, kokeilu tällä säädollä on toistaiseksi antanut aika vaatimattoman tuloksen.
Ei mielestäni vastaa sitä taulukkoa joka on manuaalissa.
 

Ton1A

Vakionaama
Mistä saisi yhden 6.5k NTC-vastuksen jotta pääsisi tuosta H43-hälystä? Vai pitäisikö tehdä on viritys vaikkapa 10k NTC:stä rinnankytkettynä jonkun sopivan kanssa, vastuslajitelma löytyy... Zave tietty toimittaisi 19€ hinnalla buffer tank sensorin joka olisi tuohon sopiva.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
@Ton1A
Mulla on 6.8K anturit vieläkin matkalla kiinasta, joten tein juuri äsken kaksi anturia itse, kun kaivelin miljoonalaatikkoa. Hitachista jäi kaksi 20K anturia, joten käytin niitä molemmissa. Löytyi yksi NTC10K ja yksi NTC5K, joten ei kun testailemaan:
20K+10K rinnan... nämä näyttää ~ 2'c väärin
20K+5K jossa 6.2K vastus sarjassa... nämä näyttää ~ 4'c väärin
20K+5K jossa 5.1K vastus sarjassa... nämä näyttää ~ 3'c väärin
20K+5K jossa 4.7K vastus sarjassa... nämä näyttää ~ 2'c väärin

En mitenkään sen erityisemmin ole mitannut/kalibroinut verrattavaa lämpötilaa, että kuinka oikein se on. Nuo on verrattu kiinamittariin ja 1wire anturiin, jotka putken pinnalla aluteipillä kiinni eristeen alla ja ne näyttää suunnilleen samaa lukemaa. Nuo on tosin kalibroitu Hitachin lämpötilojen kanssa.

EDIT:
Laitoin uudet 1wiret ja nyt näyttää lämpötilat 1wire/anturit:
Zone1: 25,6'c/25'c
Zone2: 27,9'c/27'c

Zone1 on 20k+10k ja Zone2 on 20K+(5K+4.7K)

Ehdin jo noi vanhat 1wire-anturit poistamaan tietokannasta, mutta ne taisi olla kalibroitu noin +1'c, joten taitaa näyttää Panan kanssa noi anturit kuitenkin vain noin 1'c väärin.
 
Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Mä olen koko ajan ihmetellyt miksi tää sahaa tätä 5 asteen väliä ∆T asetuksista riippumatta. Mutta olenkin ymmärtänyt väärin, nuo ∆T-asetukset liittyvät siihen kuinka suuri lämpötilasiirto sisäiseen tavoitelämpötilaan tehdään. Tuo 5 astetta taas on 'toimintaikkuna' johon ei voi suoraan vaikuttaa.

Huoltomanuaalissa sanotaan, että ulkoyksikkö pysähtyy kun sisäinen tavoitelämpötila ylitetään 2°C ja käynnistyy taas uudelleen kun tavoitelämpötila alitetaan 3°C. Eli eroalue on tuo 5 astetta.

1620501184967.png

1620501075678.png


Sisäinen tavoitelämpötila taas lasketaan näin (tiivistettynä):

1620501379382.png

1620501397446.png


Eli jos on buffer tank, niin sisäinen tavoitelämpötila olisi lämmityspyyntö + buffer ∆T + 2°C. Ulkoyksikköä käytetään siten että tuo ylitetään max 2°C ja alitetaan max 3°C.

Zone 1 menovesianturin puute aiheuttaa hälyn H43, ja ilmeisesti sen että kone käy aina täysillä kunnes törmätään tuohon lämpötilan ylärajaan.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Joo mulle jäi kyllä vähän hämäräksi, että miten se tuon anturin puuttuessa toimii. Teki reilusti kuumempaa vettä mitä olisi pitänyt ja lämmitti varaajaa pääsääntöisesti jonnekin 40-44'c välille. Jollain tavalla se silti seurasi (jotain) käyrää, koska ei kuitenkaan tehnyt vakiolämpöistä vettä, vaan huippulämmöt seilasi käyrän/ulkolämpötilan mukaisesti, mutta teki silti selkeästi liian kuumaa.
Heti kun laitoin zone1 anturin, niin osasi tiputtaa lämpötiloja. Sinänsä tuo on varsin typerää, että se menovesianturi on pakollinen. Kyllähän se kone saa tiedon buffer tankin lämpötilasta, joten ihan hyvin se voisi käyrää seuraamalla tehdä oikeain lämpöistä ainoastaan seuraamalla tuota anturia. Toki nyt tuon anturin kanssa se osaa kompensoida käyrää myös sisälämpötilan kanssa paremmin, kun saa tiedon mahdollisesti pienemmästä (ja myös suuremmasta) menoveden lämpötilasta.
->Aurinko paistaa->sisälämpötila nousee->sisäanturi kertoo käyrälle, että viileämpi vesi riittää (oumanin sisälämpöanturi kertoo shuntille, että viileämpi vesi riittää)->lämmityksen menovesi viilenee->zone1/menovesianturi ilmoittaa veden viilenneen->vilp tajuaa, että viileämpi vesi riittää, jolloin se tajuaa pudottaa myös buffer tankin tavoitelämpötilaa.

Mietin tässä muuten samalla talvikäyttöä, jolloin taitaa olla parempi ajaa normaalilla käyrällä ja unohtaa tämä buffer tank-kytkentä. Meillä toi lähtevä 45'c vesi riittää jonnekin -25'c kieppeille. Buffer tankin kanssa tuo siis teksi kovemmilla pakkasilla samoilla säädöillä käyrä+7'c, eli jotain 52'c vettä. Talvella menisi turhaan koneen rääkkäämisen puolelle jatkuvalla ylikuumalla vedellä. Ja tarkoitan tässä tapauksessa tuolla rääkkäämisellä omiin tarpeisiin turhaa rääkkäämistä. Jollain toisellahan se ihan normaali käyräkin voi olla vaikka 55'c noissa pakkaslukemissa.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
On tuo lisäkortti ollut vähän pettymys sekä buffer tank kytkennän että demand controllin osalta, liekö vika kytkennöissä
tai asetuksissa. Näyttää säätiedot siltä että jatkokokeilut jää syksyyn, lkv otetaan keräimillä taivaalta ja loppu sähköllä
tarvittaessa.
 

iqo

Vakionaama
On tuo lisäkortti ollut vähän pettymys sekä buffer tank kytkennän että demand controllin osalta
Tätä valitettavasti vähän pelkäsinkin. Nuo toiminnot vaikuttivat vähän liian hyvältä, ollakseen sitä mitä itsekin toivoin. Valitettavasti jälleen taisi tulla osoitettua, että näiden vehkeiden todellinen toimintalogiikka selviää vasta itse kokeilemalla.

Ei onneksi ole kovin kallis kokeilu tuo lisäkortti. Ja toisaalta, ei se 5 asteen deltaT on/off -hystereesissä ihan toivoton ole. Sen kanssa saa jo jonkinlaista varaajan latausta toimimaan. Toisin on esim. tämän minun vanha Mitsu, jossa on n. 2 asteen hystereesi, joka johtaa ihan tolkuttoman pätkäkäyntiin.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Voihan se olla että vielä ei ole kaikkia vaihtoehtoja kokeiltu kun nuo kelit ei oikein suosi enään. Ihmetellään lisää
syksyllä.
Onko tuosta demand controllista muilla kokemuksia.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Demand control vaikutus: sääto 10V ottoteho 2,75kW, säätö 1,8V ottoteho 1,9-2kW.
En tiedä mitä olen ymmärtänyt väärin mutta tämä tulos ei oikein vastaa manuaalissa olevaa taulukkoa.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Tätä valitettavasti vähän pelkäsinkin. Nuo toiminnot vaikuttivat vähän liian hyvältä, ollakseen sitä mitä itsekin toivoin. Valitettavasti jälleen taisi tulla osoitettua, että näiden vehkeiden todellinen toimintalogiikka selviää vasta itse kokeilemalla.

Ei onneksi ole kovin kallis kokeilu tuo lisäkortti. Ja toisaalta, ei se 5 asteen deltaT on/off -hystereesissä ihan toivoton ole. Sen kanssa saa jo jonkinlaista varaajan latausta toimimaan. Toisin on esim. tämän minun vanha Mitsu, jossa on n. 2 asteen hystereesi, joka johtaa ihan tolkuttoman pätkäkäyntiin.
Saahan toki tuon deltaT:n säädettyä väliltä 0-10'c. Oletuksena se on 5'c. Ei tämä silti ole sellainen "säädä asetukset ja unohda" -tyyppinen ratkaisu ainakaan tällaisille vähän enemmän näihin perehtyneille pumppaajille.
Kyllä tälle paikkansa on näissä pätkäkäyntikeleissä, mutta säätämistähän tämä vaatii sitten kelien/vuodenaikojen mukaan.

Kuten aikaisemminkin totesin, niin Hitachilla olisi varmaan sellaiset 150 käynnistystä/vrk, kun tämä vetelee 10x pienemmillä käynnistyksillä. Nopeasti se tuon 500l hybridin vetäsee lämpimäksi, eli ei kuitenkaan jauha pitkää siivua sitä lämmittäessä.

vilpkaynnistykset_chart.jpeg

N
 

eliel

Aktiivinen jäsen
Demand controllista ei kokemuksia. Sellaisen havainnon tehnyt, että aika laiskasti Pana tekee välillä lämpöä tällaisilla kevät keleillä. Ei turhia ryntäile vaan on tyytyväinen jos lämpötila nousee tasaisesti kohti pyyntiä.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Onko tuo ottotehon käyrä?
Johtuuko ulkolämpötilasta vai lisäkortista että minulla on ottoteho nyt n. 2kW kun se talvella kävi vain n. 1kW ottotehoilla.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Onko tuo ottotehon käyrä?
Johtuuko ulkolämpötilasta vai lisäkortista että minulla on ottoteho nyt n. 2kW kun se talvella kävi vain n. 1kW ottotehoilla.
Joo tuo on ottoteho. Luulen tuon liittyvän siihen sun jossain mainitsemaan "ryntäilyyn", eli käynnistyessään vetää alkukiukulla ja sitten ollaankin melkein heti tavoitelämpötilassa. Tuollein se Hitachikin veteli.
Ehkä tuo kylmemmillä keleillä ja jatkuvasti käynnissä ollessaan osaa tosiaan käyttäytyä niin kuin invertterin pitääkin ja säätää tehojansa sen mukaan.

Ja kyllä se ulkolämpötilakin tuohon "ryntäilyyn" vaikuttaa (ja käynnistysmääriin samalla deltaT-asetuksella). Tässä viileämmältä päivältä samaa kuvaajaa:
VILP_Pana_chart.jpeg
 

Ton1A

Vakionaama
Saahan toki tuon deltaT:n säädettyä väliltä 0-10'c. Oletuksena se on 5'c.
Öh, mähän just tuossa selvitin tuota (viesti #6:cool: ja mielestäni tuo on aika lailla kiinteä 5°C.

Tilasin Zavesta toisen buffer tank sensorin, se saa palvella zone1 menovesianturina ja kaiketin pääsen eroon H43-hälystä.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Öh, mähän just tuossa selvitin tuota (viesti #6:cool: ja mielestäni tuo on aika lailla kiinteä 5°C.

Tilasin Zavesta toisen buffer tank sensorin, se saa palvella zone1 menovesianturina ja kaiketin pääsen eroon H43-hälystä.
Buffert tankin deltaT kyseessä, jota säätämällä on myös pelivaraa. Lämmityksen deltaT on erikseen.

A) Buffer tankin deltaT 10'c, niin pumppu tekee käyrä+10'c+2'c.
Jos käyrä 30'c, niin pumppu lämmittää buffer tankin 42'c asti.

B) Buffer tankin deltaT 1'c, niin pumppu tekee käyrä+1'c+2'c.
Jos käyrä 30'c, niin pumppu lämmittää buffer tankin 33'c asti.

Jos se lämmityksen deltaT on 5'c, niin lämmitys loppuu/käynnistyy:
A) Lämmitys loppuu, kun buffer tankin lämpötila on 42'c ja lämmitys käynnistyy uudelleen, kun buffer tankin lämpötila on 37'c
B) Lämmitys loppuu, kun buffer tankin lämpötila on 33'c ja lämmitys käynnisyy uudelleen, kun buffer tankin lämpötila on 28'c

Tuon lämmityksen deltaT:n voi säätää väliltä 1-15'c. Se miten ja missä suhteessa tuo käyttäytyy, jos sitä säätää, niin ei kun kokeilemaan.

Tämä alla oleva on omaa arvailua käytöksestä:
Esim. lämmityksen deltaT 8'c ja buffer tankin deltaT 10'c, niin käyttäytyykö näin?:

Pumppu tekee käyrä 30'c+10'c+2'c =42'c
Lämmitys alkaa, kun buffer tankin lämpötila on 34'c ja loppuu kun se on 42'c =deltaT 8'c

Pitäisi oll 1wire anturi samassa taskussa tuon buffer tank -anturin kanssa, niin näkisi suoraan tuon on/off käyttäytymisen
 
Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Jees, buffer tank sensor tuli. Kytkin sen zone1 water sensoriksi ja pääsin virhekoodista. Saas nähdä vaikuttaako sensorin olemassaolo mihinkään.

Varauduin samalla tulevaisuuden laajennuksiin ja vedin sisältä koneeseen kaksi 20mm kurttuputkea hitusähköille, toisessa on nyt kaukosäätimen ja antureiden piuhat. HeishaMon on vielä koneessa sisällä kun en tajunnut tilata sitä 5m piuhalla.
 
Back
Ylös Bottom