Pienet ydinvoimalat

fraatti

Hyperaktiivi

fraatti

Hyperaktiivi

Mikkolan

Vakionaama
Reaktorifyysikko Riku tunnetaan myös nimellä Refy. Ilmeisesti pääkoppa toimii senkin paremmin mitä kehosta puuttuu, on kirjoittanut pari kirjaakin ihan silmillään.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kiinasta kajahtaa

The world’s first modular high temperature gas-cooled reactor nuclear power plant has entered commercial operation, China’s National Energy Administration has announced.

It follows a successful 168-hour demonstration run for the High Temperature Gas-Cooled Reactor - Pebble-bed Module (HTR-PM) in Shidao Bay (also known as Shidaowan), in Shandong Province, which is currently operating at 2×200 MWt power.

 

kotte

Hyperaktiivi
Eikö ne ymmärtäny et pelkkä lämmön tuotanto riittää...
Kaasukuulareaktori voisi olla aivan hyvä sähkön tuotantoonkin, mitä perinteinen vesihidasteinen ei oikeastaan ole. Vastaavasti vesihidasteinen on aivan mainio pelkän matalapaineisen lämmitysveden tuottamiseen, kaasukuulareaktori taas kärpäsen ampumista tykillä härkänä.
 

Jule

Vakionaama
Tuommoisiakin todella pieniä on suunnitteilla näemmä
Tuon laitteen kanssa kun vielä kierrättäisivät ydinjätteen uudelleen käyttöön, olisi kyllä aika viksu vekotin.

Tuo 3d mallinnus tosin sai ainakin meikäläisen aluksi ajattelemaan että olisi sellainen putkikassin kokoinen laite, mutta onhan tuo nyt vähän reilu putkikassiksi.

Mitenköhän helposti tuolla pysyisi säätämään tehoa, vai jyllääkö täysillä 247?
 

kotte

Hyperaktiivi
Paristohan tuo on siinä mielessä (lämpö-sellainen), että reaktorikokonaisuus tuodaan kontissa käyttöpaikkaan ja palautetaan tehtaalle kokonaisena kierrätykseen, kun polttoaine on muutaman vuoden kuluessa palanut käytännössä loppuun. Polttoainettahan ei ole tarkoitus eikä voi vaihtaa käyttöpaikalla. Laitehan on oikeastaan lämmönlähde suljetun kierron kaasuturbiinille (tai vaihtoehtoisesti pelkkä hyvin kuuman lämmön tuottaja).
 

fraatti

Hyperaktiivi
Small modular reactors are still too expensive, too slow, and too risky
 

Mikki

Hyperaktiivi
Paristohan tuo on siinä mielessä (lämpö-sellainen), että reaktorikokonaisuus tuodaan kontissa käyttöpaikkaan ja palautetaan tehtaalle kokonaisena kierrätykseen, kun polttoaine on muutaman vuoden kuluessa palanut käytännössä loppuun. Polttoainettahan ei ole tarkoitus eikä voi vaihtaa käyttöpaikalla. Laitehan on oikeastaan lämmönlähde suljetun kierron kaasuturbiinille (tai vaihtoehtoisesti pelkkä hyvin kuuman lämmön tuottaja).

Tuollaisessa on paljon järkeä. Erittäin fiksu kaukolämmön tuottoon. Suomessa kun on kymmeniä erillisiä kaukolämpöverkkoja, niin kotimarkkinassa oliisi jo potentiaalia jos yhtiöt perustaisi vaikka jonkinlaisen yhteisyrityksen moisten akkujen logistiikan pyörittämiseen.
 

kotte

Hyperaktiivi
Erittäin fiksu kaukolämmön tuottoon.
Kaukolämmön tuotanto ehkä onkin ainoa järkevä kohde uuden ydinvoiman rakentamiselle ainakin lähitulevaisuudessa. Sähköpuolella paukut pitäisi panna erilaisten sähkövarastoratkaisujen kehittämiseen (kulutusjoustoa tukevien teknologia- ja liiketoimintaratkaisujen ohella). Ydinvoima ei ole enää kilpailukykyistä perusenergiantuotannossa (siis tuotetun energian suhteessa uusien voimaloiden rakentamiskustannuksiin). Säätövoimana ydinvoima ei koskaan ole kilpailukykyistä ollutkaan. Teollisuuden perusvoimana jo rakennettu ydinvoima toimii vielä pitkään taloudellisena ratkaisuna, kunhan laitosten ylläpidosta huolehditaan.
 
  • Tykkää
Reactions: tet

fraatti

Hyperaktiivi

Suomeen rakennetaan ydinkaukolämmön pilottilaitos – ilman ydinreaktiota​

Teknologiayhtiö Steady Energy alkaa rakentaa Suomeen kaukolämpöä tekevää koelaitosta ensi vuoden aikana. Vaihtoehtoina ovat Kuopio, Lahti ja Helsinki.
 

Kamis

Aktiivinen jäsen

Suomeen rakennetaan ydinkaukolämmön pilottilaitos – ilman ydinreaktiota​

Teknologiayhtiö Steady Energy alkaa rakentaa Suomeen kaukolämpöä tekevää koelaitosta ensi vuoden aikana. Vaihtoehtoina ovat Kuopio, Lahti ja Helsinki.
" ... koelaitoksessa vettä kuumennetaan ydinpolttoaineen sijasta sähkövastuksella."
Eiköhän tuo osuus ole jo tunnettua ja koeteltua tekniikkaa?
 

tet

Hyperaktiivi
" ... koelaitoksessa vettä kuumennetaan ydinpolttoaineen sijasta sähkövastuksella."
Eiköhän tuo osuus ole jo tunnettua ja koeteltua tekniikkaa?

Toki, mutta tuollaisen tarkoitus on mallintaa oikean ydinreaktorin käyttäytymistä. Siinä testataan esim. passiivisen jäähdytyksen toimintaa häiriötilanteissa, simuloiden sähkövastuksilla sammutetun ydinreaktorin jäännöshajoamisesta tulevaa jälkilämpöä.
 

puuteknikko

Vakionaama
Toivottaisin koelaitoksen tervetulleeksi Lahteen, LUTin kanssa saisivat varmasti hyvän yhteisen hankkeen aikaiseksi ja hyödyttäisi sitten myös tutkimuspuolta. Lienee todennäköisin vaihtoehto sijoituspaikaksi juuri tästä syystä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Itse veikkaisin sijoituspaikaksi Helsinkiä tai Espoota syystä, että Steady Energy on VTT:n spinoff ja aiheeseen liittyvät tutkimusresurssit ovat Espoossa. Toki yhteistyötä saattaa olla muiden t&k-organisaatioiden kanssa. Helen on ollut varsin innokas kaukolämmitysydinvoimalan edistämisessä. Fortum ei ole puhunut asian puolesta yhtä paljon julkisuudessa, mutta on ilman muuta kiinnostunut asiasta. Käytännössä nimenomaan Espoossa olisi melko valmiit resurssit asennella ja tutkia tuollaista systeemiä (Kiviruukin tutkimuslaitoskompleksin yhteydessä) ja aivan vieressä on kaukolämmön tuotantoakin ja siirtoputkisto, minne lämpö voidaan kokeiluissa dumpata (nykyisinkin taidetaan jo dumpata muiden teknologioiden kehittelystä).

Varsinainen reaktori ja sen sijoittaminen ovat mm. säteilysuojauksen ja polttoaineen käsittelyn osalta aivan oma lukunsa. Tuskinpa sähkölämmitteistä testilaitosta edes kannattaa suunnitella niin, että se myöhemmin muutettaisiin tuotantokäyttöön, koska tuohon tulee lisää muita juttuja? Lappeerannassahan on oma tutkimusreaktoriprojekti käynnissä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vattenfallin suunnitelmat Ruotsissa Ringhalsissa etenevät

 

tet

Hyperaktiivi
Vattenfallin suunnitelmat Ruotsissa Ringhalsissa etenevät

Jotenkin minusta alkaa tuntua, että jos joku noista lukuisista SMR-reaktoria suunnittelevista startupeista haluaa oikeasti vempeleensä joskus markkinoille, ainoa mahdollisuus on myydä sen oikeudet jollekulle perinteiselle energia-alan valmistajalle. Tässäkin on puolta tusinaa reaktoria verrattu, ja mukana ovat enää Rolls-Royce ja GE Hitachi. Eipä ole "nevöhööd" startup-firmoja kumpainenkaan.
 

kotte

Hyperaktiivi
mukana ovat enää Rolls-Royce ja GE Hitachi. Eipä ole "nevöhööd" startup-firmoja kumpainenkaan.
Mutta mitähän näyttöä R&R:llä on ydinvoimaloiden rakentamisesta? Ainakaan tiedotusmateriaali ei itsenäni vakuuta. GE Hitachi toki on tunnettujen tekijöiden yhdistymisen tulos (jonka ansiot ovat muussakin kuin lentokonomoottoreiden valmistamisessa, mikä tosin sekin kertoo kyvykkyydestä rakentaa ja operoida suuria ja teknologialtaan hyvin vaativia teollisten valmistajien verkostoja).
 

Mikki

Hyperaktiivi
R&R herättää kyllä luottamusta. Onhan niiden lentokoneiden ja laivojen moottorit ja muu kalusto huippulaatua.

Ei ydinvoimala mikään temppu ole suunnitella jos on varaa palkata kunnon insinöörit tekemään sitä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Onhan niiden lentokoneiden ja laivojen moottorit ja muu kalusto huippulaatua.
Lentokoneiden suihkuturbiinit ovat toki ehdotonta maailmanluokkaa, mutta laivojen kohdalla turbiinit eivät ole järin kilpailukukyisiä enää suuren polttoaineekulutuksen takia, vaikka moottorit ovat hyvin kevyitä. R&R olikin putoamassa kelkasta, kun mäntämoottorit olivat jääneet firman tuotannossa sivuosaan toisen maailmasodan jälkeen. Tiesivät itsekin pudonneensa kelkasta ja yrittivät useampi vuosi sitten korjata asiaa mm. ostamalla Wärtsilän kaasumoottorituotannon, mutta omistajat eivät suostuneet myymään tehdyn tarjouksen perusteella.

Ovat sittemmin ruvenneet valmistamaan mäntämoottoreita merikäyttöön lähinnä erikoissektoreille kuten sota-aluksiin (ehkä sotilaslentokoneiden moottorireferenssit ovat helpottaneet pääsyä noille markkinoille) ja tehneet myös moottoreita pienempiin aluksiin, mutta vaikuttaa hiukan näpertelyiltä alan suuriin tekijöihin nähden kuten Wärtsilä, Man ja Mitsubishi. Toki noilla on eteviä mekaanisia ruoripotkurituotteita (suomalaisen tytäryhtiön tuotevastuulla), joka yhdessä pienempien dieselmottoreiden kanssa on kokonaisratkaisu esimerksi hinaajan kaltaisten alusten voimanlähteeksi.
 
Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
Mutta mitähän näyttöä R&R:llä on ydinvoimaloiden rakentamisesta?

En tiedä mitä muuta ovat ydinvoiman puolella puuhanneet aiemmin, mutta ainakin automaatiota. Esimerkiksi Loviisassa on R&R turva-automaatio. Tosin myivät sen bisneksen taannoin ranskalaisille.
 

kotte

Hyperaktiivi
En tiedä mitä muuta ovat ydinvoiman puolella puuhanneet aiemmin, mutta ainakin automaatiota. Esimerkiksi Loviisassa on R&R turva-automaatio. Tosin myivät sen bisneksen taannoin ranskalaisille.
Ehkä nuo ovat myös toimittaneet brittiläisten ydinsukellusveneiden reaktorivarusteistoa (tuli mieleen asiaa tarkemmin asiaa pohtiessa)? Brittiläisen ydinvoiman historia on kunniakasta, mutta kaikesta tuosta on jo pitkä aika ainakin siviilipuolella ja sotilaspuolellakin aikaa on vierähtänyt.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
EDFn projekti jäihin

No ei.. ihan .. pellepelottomat on vaan laitettu vähän jäähylle: Asiakkaat ( Fortum, Vattenfall.. ) vaativat kustannus- ja aikataulukuria - eli vehkeen pitää pysyä tietyssä hintahaarukassa eikä siihen olla pääsemässä keksimällä kaikki pyörät uudelleen vaikka niistä siten vähän pyöreämpiä tulisikin - nyt otetaan suunnaksi jo olemassaolevien tekniikoiden käyttö.
 
Back
Ylös Bottom