Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Dokumentoidaanpa tänne havainto pumpun ohjauslogiikasta.

Pumppu ei hirveästi diggaile lämmityksellä tilanteesta, jossa imuilma-anturi näyttää isompaa lämpötilaa kuin sisäyksikön kennoanturi. Ymmärrettävästi tuo tulkitaan jonkinlaiseksi vikatilaksi, eihän noin voi oikeasti olla kuin heti sulatuksen jälkeen. Menee vartin välein tuumaustauolle pumppu, jos tilanne on tuo. Korjaus on yksinkertaisesti se, että imuilman haistama lämpö pitää junailla alemmas kuin tuo kennoanturin näyttämä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Arduinon vuoro ohjata imuilma-anturia. Mittaukset ulkoilmasta, palaavasta vedestä ja lähtevästä vedestä. Arduinon perässä diy-dac operaatiovahvistimella, joka puolestaan käskee vastuksen virkaa toimittavaa optofettiä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Prrkele, liikaa tehoa, liian vähän lattiakiertoja. Ruuvailin tukit "talviasentoon" jonka seurauksena termostaattien sulkeutuessa yhtä aikaa kierto on sen verran vähäisempi että pumppu menee on/off horkkaan näin lämpimällä kelillä. Ongelmaa ei ole, jos kiertoja on auki. Eilinen saunominen ja tänään +9C ulkona oli vissiin liikaa, ei ole lämmitystarvetta.

Noin muuten Arduino toimii kyllä ohjaimena. Tein pienen Qt-kosketusnäyttökäyttöliittymän, jolla voi säätää muutamaa parametriä, mutta aion lisätä siihen vielä tuon lämpökäyrän paloittain säädettäväksi, vastusten ohjausehdot ynnä muuta pientä, kunhan saan tuon perussäädön edes jossain määrin pysymään kasassa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Hyvin tuo arduino tuntuu pelaavan. Jos jotakuta kiinnostaa kytkentä, niin näin:

Ao. sivulta "simple 10-bit dac"
http://embeddednewbie.blogspot.com/2011/02/review-of-arduino-dac-solutions.html

Sitten operaatiovahvistimen ulostulosta 3kOhm vastus H11F1 optofetille jonka ledin toinen jalka on maissa. Imuilma-anturi on irroitettu ja piuhat kiinni optofetissä.

Arduinolle 12V joka myös oparille + syötöksi. Oparin - syöttö on maissa.

1-wire verkkoja on 1 per anturi, niitä varten laatikossani oli jotain 2.2kOhm vastuksia, yksi per verkko kuten arduinon 1-wire kirjastojen yhteydesä on ohjeistettu kytkemään (tosin ohje tais olla 4.7k).

Mittaukset on lämmönvaihtimen paluu ja lähtö sekä ulkolämpötila. Paluu on siksi, että lämpimälle kelille koodasin ohjauksen toimimaan palaavasta vedestä. Sitä ei siis välttämättä tarvitse. Eikä tarvitse ulkolämpötilaakaan ellei halua lämpökäyrällä ohjata tai optimoida sulanapitovastuksen toimintaa.

dT menoveden tavoitteeseen lasketaan softassa ja siirtofunktiona dacille on nyt 952 + 15*dT. DACin alue on 0-1024, josta vain yläpää on käyttökelpoinen tässä kytkennässä. Jos haluaa isomman osan resoluutiosta käyttöön, pitää trimmata useammalla oparilla esim summaavalla kytkennällä jännitealue optolle alkamaan sopivasti dacin arvolla 0. Vastaavasti dacin maksimia pitää samalla säätää alaspäin, siihen onkin ohje tuon dacin suunnittelijalla linkin takana.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Lisäsin eilen fiksumman katkokäynnin. Aiemmin pumppu meni rivakkaan on/off horkkaan kun lämmitystarve laski liian alas ja pumpun mielestä piti aloittaa katkokäynti. Siinähän kävi niin että välittömästi pumpun sammuttua imuilma-anturille näytettiin pirun kylmää, ja pumppu starttasi heti uudelleen, sammuakseen taas jne. Nyt pumppu havaitsee menneensä unten maille ja vetää vartin tirsat jos näin käy. Jos kuitenkin havaitaan sulatus niin sitten torkkumoodi lopetetaan.
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Lisäsin eilen fiksumman katkokäynnin. Aiemmin pumppu meni rivakkaan on/off horkkaan kun lämmitystarve laski liian alas ja pumpun mielestä piti aloittaa katkokäynti. Siinähän kävi niin että välittömästi pumpun sammuttua imuilma-anturille näytettiin pirun kylmää, ja pumppu starttasi heti uudelleen, sammuakseen taas jne. Nyt pumppu havaitsee menneensä unten maille ja vetää vartin tirsat jos näin käy. Jos kuitenkin havaitaan sulatus niin sitten torkkumoodi lopetetaan.

Hyvä että jaksat touhuta tämän katkokäynnin parissa. Ehkäpä jokupäivä kopsaan lopullisen ratkaisun. Minä taaseen väänsin kytkimestä VILPin off asentoon ja laitoin takkaan tulet...jo loppu katkokäynti, viileämpiä kelejä odotellessa :D
Sen verran tuossa iltapuhteina mittailin kun kylppärin lattiaa piti lämmitää, niin ainakin 10 minsaa dt kasvaa käynnistyksestä, joten tätä lyhyemmällä käynnillä käytön hyötysuhde on vähän niin ja näin.

Toki tietty taso dt:ssä saavutettaan aiemmin, mutta jos hakee viimeisetkin kymmenykset.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Nyt kun on arduino ohjaimena, on helpompaa tehdä kun ei ole huolta 1-wire ongelmista entiseen tapaan.

Minullahan on kaksi ratkaisua tuohon katkokäyntiin. Paluuveden mukaan tehty käynti, joka alkaa ulkolämpötilasta +10, ja sitten tämä vartin torkku aina kun pumppu sammahtaa omia aikojaan. ToDo osastolla on tiettyjen juttujen tuominen käyttöliittymään asti, kuten lämpökäyrä ja vastusten käytön ehdot. Kait noita varten pitäisi sitten laittaa samalla eepromille muutokset, vaikka tuo systeemini onkin akkuvarmennettu sen verran ettei asetukset haihdu ihan lyhyessä sähkökatkossa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Nysväsin pumpun kosketusnäyttökäyttöliittymään (N810, Qt) lämpökäyrän. 8 slideria hoitaa asetushommaa, sliderien alue on 25C-35C, asetusväli 0.2C ja käyrä on paloittain lineaarinen. Paloittain lineaariset pisteet ovat +15C, +10C, +5C, 0C, -5C, -10C, -15C ja -20C. Alueen ulkopuolella (ja kahden pisteen välissä) käyrä jatkuu lineaarisena.

Käytännössä pumppu menee paluuvesiohjaukselle kun ulkolämpötila on > 10 joten ainakaan toistaiseksi tuota +15 asetuspistettä ei tarvitse mihinkään. Ja koska pumppu käy täysiä jo ennen -10C ulkolämpötilaa nykyisillä vesikierroilla, jos muita lämmönlähteitä ei käytä, niin kyllä nuo -15C ja -20C arvotkin on lähinnä kuriositeetteja. Mutta tulipahan nyt nysvättyä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Nibe on nyt säädetty kokonaan pois lämmitystehtävistä. Käyrä on 1, muutos -10. Niben luullessa ulkona olevan nyt -8 astetta, se haluaisi menoveden lämmöksi 11 astetta. Projektin kannalta tämä tarkoittaa sitä, että edes DIY-VILPin sulattaessa nibe ei nosta väkisin menoveden lämpöä kuin korkeintaan paukkupakkasilla. Käytännössä kaikki lämmitysvastuu on siis VILPillä ja muilla apulämmitysjärjestelmillä (ILP, takka).

Radikaalin lämpökäyrän on tehnyt mahdolliseksi Enervent Pingvin, joka huolehtii tuloilman lämmittämisestä ja lämmöntalteenotosta. Männävuonna tämä käyrä olisi pistänyt Niben tilttiin sulatuksen aikana liian kylmän tuloilman takia.

Reissuun lähdettäessä pitää kytkeä sähkövastukset ja valita joku turvallinen lämpökäyrä kuten 3, 0 tai 3, 1.

VILP on ensi yönä kuluttanut 7000kWh. Ottoteho on nyt pudonnut alle kilowattiin talon lämmöntarpeen tasaannuttua, ulkona on jotain -6 digimittarieni perusteella (-8 niben mielestä).
 

VesA

In Memoriam
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

http://www.raspberrypi.org/

Vaikuttaa aika lupaavalta kotiautomaatiohankkeisiin.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Erikoista. Pakkasta on 5-6 astetta ja keli kuivahko (rh 85-90). Pumppu pumppasi melkein 2h sulattamatta. Sulatusehdon pitäisi liipaista kun höyrystimen anturi näyttää -6..

Edit: taisi olla vain klappia mittauksissa. Vähän tuulensuunnasta riippuen taitaa sulattelukin näkyä omassa ulkolämpötilamittauksessa, vaikka anturi ei ihan pumpun vieressä olekaan (yli 2 metriä sivussa). Nyt sulattelee kelin kylmettyä ja kosteuden noustua taas entiseen malliin.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

8000kWh näkyi menneen rikki kulutusmittarissa. Osa tuosta on kyllä sulanapitolämmityksiä (viemäröinti ja pohja), joita olen pitänyt nyt aika surutta päällä.

Kompura kuulosti tänään siltä kuin tekisi kuolemaa.. ans kattoo, olisko lie tunnit tulossa täyteen? ;D
 

VesA

In Memoriam
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
8000kWh näkyi menneen rikki kulutusmittarissa. Osa tuosta on kyllä sulanapitolämmityksiä (viemäröinti ja pohja), joita olen pitänyt nyt aika surutta päällä.

Kompura kuulosti tänään siltä kuin tekisi kuolemaa.. ans kattoo, olisko lie tunnit tulossa täyteen? ;D

hee.. mulla on pikku on/off ultin mittarissa kohta 10000kWh. Siinä alkaa olla jo tunteja vehkeelle jonka ottoteho lämpöisillä säillä on 800W ja kylmillä hiukan laskee. Halvan kompuran iäksi povataan 20000h jossain verkkojupinoissa. Vehje onkin ollut lämmmittämässä kesät talvet läpeensä.
 

ekis

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
8000kWh näkyi menneen rikki kulutusmittarissa. Osa tuosta on kyllä sulanapitolämmityksiä (viemäröinti ja pohja), joita olen pitänyt nyt aika surutta päällä.

Kompura kuulosti tänään siltä kuin tekisi kuolemaa.. ans kattoo, olisko lie tunnit tulossa täyteen? ;D

Ei kai tunnit vielä täynnä?
Täällä FD25 on syönyt ~10000kWh ja säästöä on tullut reulu 2000€, joten alkaa olemaan pumppu ja sähkökaapelit maksettu. Seuraavaksi varaajan ja ilmanvaihtokoneen vuoro. :cool:
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Vähän karua ääntä tuolta ulkoyksiköltä on toisinaan kuulunut, mutta nyt taas kuulostaa ihan normaalilta. Olisko lie jäätä kertynyt väärään paikkaan välillä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Pumppu sai paremmat korja-gummit syksyllä. Pärinät vähenivät.

Ardu ohjailee entiseen tapaan, uutena featurena on sulatushuijaus. Sulatusalgoritmi on seuraava: Jos kennon lämpötila on 7 astetta kylmempi kuin ulkoilma, annetaan sulatuksen tapahtua. Sulatus tapahtuu aikaisintaan kompressorin käytyä 35 minuuttia, ja viimeistään kompressorin käytyä 4 tuntia. Eli 4 tunnin jälkeen sulatetaan vaikka väkisin. Paitsi jos kenno on lämpimämpi -3C, silloin ei sulateta lainkaan.

Lisäksi laitoin pumpun menemään vikatilaan mikäli levylämmönvaihtimen pintalämpötila urtsiknöllin alla putoaa alle 7 asteeseen. Toteutus on sulatushuijauksen kautta, ardu avaa releet jolloin pumppu näkee avoimen piirin kennoanturin paikalla, ja pysähtyy siihen paikkaan.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Mihin väliin muuten tungit tuon kennon lämpötilaa mittaavaan anturin? Lamellien väliin?

Mä laitoin anturin pipe temp-anturin kaveriksi putkeen, se on ollut siellä jo toista kuukautta enkä ole vieläkään saanut Arduinoa paikoilleen... seli seli...
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Toni sanoi:
Mihin väliin muuten tungit tuon kennon lämpötilaa mittaavaan anturin? Lamellien väliin?

Jep. Pyöreäpäisellä kuusiokoloavaimella vähän avarsin, anturi koloon ja lamellit painoin sitten takas anturia vasten niin että pysyy.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Noniin, kestotesti on ajettu menestyksekkäästi loppuun ja pumpun sietokyky on selvitetty. Cost controlliin syntyi lukema 14485kWh. Sisäyksikkö pelaa, ulkoyksikkö ei inahdakaan - ei jäähdytyksellä eikä lämmityksellä. Ei vilkuta valojakaan, mikä on hieman merkillistä. Pitänee hieman tarkastella kytkentöjä, jahka ehtii.. jos tuon saisi edes jotain vikakoodia näyttämään.

Kevväämmällä isompaa pumppua, ellei jotain triviaalia vikaa löydy.. nyt ILP pöhisemässä (yäk) ja käyrä 4,0 Nibessä (jota voisi varmaan vähän laskeakin).
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Nyt tuli vilkkuvälkyt näkyviin: timer+operation 2x, sitten timer 3x => Indoor heat exchanger thermistor error.

Kuulostaa kyllä pahasti siltä ettei välttämättä tule vielä uutta pumppua repomiehelle.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Toivotaan että on pelkkä anturivika, olikos sulla tuokin anturi jatketun johdon päässä?

Mulla tuli just 12000 kWh tauluun.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Nyt tuli vilkkuvälkyt näkyviin: timer+operation 2x, sitten timer 3x => Indoor heat exchanger thermistor error.

Kuulostaa kyllä pahasti siltä ettei välttämättä tule vielä uutta pumppua repomiehelle.
Kamala takaisku kun se tuosta vielä pörähtää käyntiin ;D
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Mahtuuko toinen pumppu rinnalle (jos et pääse tuosta ekasta eroon)?
Aja pikkupakkasilla kumpaakin puolitehoilla p-i-t-k-i-l-l-ä sulatusväleillä.
Saataisiin kokemuksia "tandemkäytöstä" :cool:
 

jussi

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Hyvä, että pysyi vielä vahvuudessa. Aika outoa, jos ei mitenkään tuota virhettä indikoinut ilman lisänäppäilyjä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Ei se vielä ole kunnossa. Mutta sentään valoja vilkuttaa, pitää mitata tuo anturi. Tosiaan itte siihen on jatkojohto kolvattu, jotta anturi on saatu levylämmönvaihtimen kylkeen, joten eiköhän se peilistä syyllinen löydy.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Perkele että voi ihminen olla puusilmä. Niin on testattu värisokeus armeijassa mutta silti tulkkasin värit tasan väärin päin tuosta serviis manuelista.

Mutta tulipa purettua sisäyksikkö ja mitattua niin maan helevetin tarkkaan tuo sisäyksikön termistori.

Se on siis 2x vihreetä ja punasta ja 3x punasta (eli yhteensä 2 kpl vihreetä ja 5 kpl punasta) => IPM protection => kaputt?

Kyllä tuo taitaa olla vainaa..
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Perkeleen pakkaset. Ei juurikaan huvita mennä purkamaan ulkoyksikköä ja mittailemaan jotain piirilevyn ja kompuran resistansseja pumpun service instruction -dokkarin ohjeen mukaisesti.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Tutki nyt ihmeessä, lämmintä päälle ja hieman "sisäistä villapaitaa" niin pystyy mihin vain ;D
Onko sellainen ole että kompura petti?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

pökö sanoi:
Tutki nyt ihmeessä, lämmintä päälle ja hieman "sisäistä villapaitaa" niin pystyy mihin vain ;D
Onko sellainen ole että kompura petti?

On. Epäilen että kompurasta on käämi paskana, kun ei tuo tunnu ottavan oikeastaan kuin pohjavastusten verta sähköä, eikä mitään kommunikaatiovikaa tule vilkkuihin. Eli kommunikaatio on ok, vehje ei hörppää sähköä nimeksikään, ja IPM antaa sitten vikavilkut. Voihan se piirilevykin olla pettänyt, en minä mahdottomaksi sitä sanoisi, mutta epätodennäköisenä pidän piirilevyn vikaa.

Sinänsä jännästi meni, logista näkee että virtaa hörppi siinä 6A nurkilla kun kuoli, ja loggaus on alle kahden sekuntin välein. Pitkä aika tuokin tietysti on, ehtiihän siinä sattua.
 

pAy

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Perkeleen pakkaset. Ei juurikaan huvita mennä purkamaan ulkoyksikköä ja mittailemaan jotain piirilevyn ja kompuran resistansseja pumpun service instruction -dokkarin ohjeen mukaisesti.

-6 astetta, eihän tuota voi vielä edes pakkaseksi sanoa, ei taida ensiviikollakaan olla vielä hellettä :)

Oletko muuten kuunnellut koskaan levarin vieressä kun sulatus käynnistyy? Muutamaan kertaan olen osunutpaikalle ja kuuluu aika kaameaa ritinää ja rätinää... nopeasta lämpötilan vaihtelusta kai kyse, mutta kauanko nuo lamellit levarin sisällä sitä kestävät...
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

pAy sanoi:
-6 astetta, eihän tuota voi vielä edes pakkaseksi sanoa, ei taida ensiviikollakaan olla vielä hellettä :)

Joo mutta onhan se silti kohmeessa se pumppu, saattaa joutua repimään jäätä kannen päältä jonkin verran. No saahan sen tietysti sulatettua jos tosissaan on, mutta olisihan tuommoinen +2 keli poikaa.

En yksinkertaisesti ole jaksanut avata sitä. Ehkä huomenna, ehkä keväämmällä. Mutta joskus minä sen aukaisen, se on selvä. Ja sitten kyllä mittaan sekä piirilevyn että kompuran.

Pökö: kompuran hinnasta tai tarkemmasta tyypistä ei havaintoa. Nimellistehon muistan nähneeni jossain dokkarissa, vain 900W. Eli invertteri kierrättää sitä aika hurjasti siihen nähden.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

PaY: ei se levari minulla ole ritissyt. Kyllä se nyt sulatuksessa jotain vähän kohise mutta olen pitänyt sitä ihan vaan kiihtyvän kylmäainekierron äänenä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Noniin, tulipa mitattua IPM-piirilevyn vastukset service instruction dokkarin mukaisesti. Ei klappia mittauspisteiden välillä, ihan prosentin haarukassa kaikki mittaukset.

Samalla tietysti mittasin kompuran käämit, ne oli sitä mitä pitääkin, eli noin 1 ohmia piuhojen välillä.

On muuten nopea homma mitata, kansi päältä pois (2 ruuvia) sitten sähköboksin kansi pois ja piirilevy kompuran piuhoineen on pumpun edessä seisten em laatikon vasemmassa laidassa. Kompuran piuhat lähtevät irti ihan nyppäisemällä, ei tarvitse kiroilla yhtään.

Eli IPM-piirilevy mittausten osalta ok, samoin kompura. Mikä ei tietysti takaa mitään. Kompura ei inahdakaan, kuten ei myöskään flekti, eikä cost control näytä tehojen osalta muuta, kuin että viemäröintivastus menee päälle kun ulkoyksikkö saa sähköt.

Tämmöistä sanoo service instruction dokkari:

[Diagnosis Point]
Heat radiation is blocked (inlet/outlet).
(tämä ei tulisi heti startissa)

Check if outdoor fan is defective (does not rotate).
(no juu, eihän se pyöri, mutta noinkohan se nyt syy on tähän vikaan, pikemminkin IPM vika heti startissa estää puhaltimen käymisen - voin toki olla väärässäkin)

Controller PCB defective (Refer to after mentioned "IPM diagnosis").
(diagnoosi tehty ja päättyy kohtaan missä painetaan kakesta test-nappia ja katsotaan pyöriikö flekti. Ei pyöri -> "PCB or Compressor defective". Kompura mitattu joten oletuksella että se kompura ei ole leikannut kiinni niin sitten se olis piirilevy.)

Refrigeration cycle defective (Refer to after mentioned "refrigeration cycle diagnosis").
(pitäisi silti kompuran pyörähtää startissa, mutta toki paineet olisi hyvä tarkastaa, kertoisihan se jotain jos aineet on karussa - ei vaan näy mitään öljyläikkiä ja login perusteella toiminta katkesi sen verta leikaten ilman oireilua ettei tuo oikein anna ymmärtää laitteen vuotaneen)
 

jussi

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Voit tietysti tietääkin, mutta tuollaisesta 1 ohmin käämiresistanssista ei ihan helposti erota ehjää ja rikkinäistä. Se, että saat sieltä sen ykkösen, ei minusta takaa vielä mitään. Käämin ulkonäkö olisi varmempi, mutta näissähän se ei ikävästi onnistu.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Niin, kai sitä voisi kokeeksi jättää kompuran irti ja katsoa miten se reagoi..
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

jussi sanoi:
Voit tietysti tietääkin, mutta tuollaisesta 1 ohmin käämiresistanssista ei ihan helposti erota ehjää ja rikkinäistä. Se, että saat sieltä sen ykkösen, ei minusta takaa vielä mitään. Käämin ulkonäkö olisi varmempi, mutta näissähän se ei ikävästi onnistu.
repomies sanoi:
Niin, kai sitä voisi kokeeksi jättää kompuran irti ja katsoa miten se reagoi..

Oikeassa taisit Jussi olla, meinaan se ulkoyksikön flekti osoitti heti elonmerkkejä ja alkoi pyöriä, kun kompura oli irti ja painoi kakesta test-nappia. Kaikki merkit viittaavat kilahtaneeseen kompuraan joka startissa ottaa niin paljon virtaa että IPM potkaisee heti. Tosin cost-control ei kerkiä tuohon kiskaisuun oikein mukaan, mutta jos se on lyhyt virtapiikki niin eipä tuo ole ihme.

EEV napsaa myös eli ei tuossa muuten kaiketi mitään vikaa ole, mitä nyt kompura kajahti. Eikä tuota nyt ihmeenä voi pitää, tuommoisessa virityksessä joka ei sääliä ole saanut koskaan. Ajoin läpi useamman talven, täysiä. Hyvin pelasi, kunnes ei pelannut. ;D

Pitää katsoa josko puhallinmoottorit kävisi vielä vanhan AWY17:a varaosiksi, ulkoyksikön kuorethan on fyysisesti samat ja sisäyksikkökin on hyvin samankaltainen. Itse en jaksa kompuraa ruveta vaihdattamaan, kun parempikin pumppu lojuu jo varastossa.. "ko sain halvalla". ;D
 

tms

Aktiivinen jäsen
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Vielä varmaan kannattaisi se käämi/runkovuoto mitata, jos et jo mitannut, mieluiten eristysvastusmittarilla. Onko lämmitysverkoston paineissa ollut mitään epänormaalia jos levari hajoaa niin paine jää hiukan alle varoventtiilin vuotorajan. Ulkoyksikön huoltoliittimen neulaventtiili saattaa myös jäätyä jumiin.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

tms sanoi:
Vielä varmaan kannattaisi se käämi/runkovuoto mitata, jos et jo mitannut, mieluiten eristysvastusmittarilla. Onko lämmitysverkoston paineissa ollut mitään epänormaalia jos levari hajoaa niin paine jää hiukan alle varoventtiilin vuotorajan. Ulkoyksikön huoltoliittimen neulaventtiili saattaa myös jäätyä jumiin.

Jos ulkoyksikön huoltoliitin bugaisi niin kyllä se kompura kai pyörähtäisi silti. Vai meinasitko että vettä kylmäainekierrossa ja kaikki jäässä? Miksei, mutta tosiaan lämmitysverkoston paine on normaali, ilmausruuvista tulee pelkkää vettä.

Eristysvastusmittaria ei ole. Vikavirtasuoja ei laukea.
 

tms

Aktiivinen jäsen
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Vai meinasitko että vettä kylmäainekierrossa ja kaikki jäässä?

Eristysvastusmittaria ei ole. Vikavirtasuoja ei laukea.
Mahdollisesti. Minulta meni yhden testilaitteen levari eikä mennyt login mukaan edes pakkaselle. Toisesta varosta tuli vettä ulos ja kaasut jäi varaajan yläosaan pitämään painetta yllä patteriverkostossa. Niin ja tosiaan se ulkoyksikön neulavettiili oli jäätynyt eikä sitä saanut painettua.
 
Back
Ylös Bottom