Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

A-P.K

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Taitaa sinne -10°C meno jatkua ja sitten tulee tasaista puurtamista ;D ja lämpöjen veivausta alas ja ylös
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Yksi neljän tunnin sulatusväli tänään, epätodellista. On kyllä todella kuiva ilmakin FMI:n mukaan, ja ulkolämpötila on hissukseen noussut, eli ideaalinen keli pumpun kannalta kun lämmitystarve vähenee tasaisesti mitä nyt välillä kattilan lämpöjen takia kiskaisee lisää tehoja.

ILPpi pöhisee vielä, vaikka pakko ei olisi pitää päällä tänään. Keli kuitenkin kylmenee pian, ja turha tuota kompuraa on mielestäni kiusata sammuttelulla. Voi mennä muutama kWh enempi, mutta pysyypä öljyt notkeina.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

A-P.K sanoi:
Missä luokassa cop pyörii?

En tiedä, kylmiltä keleiltä on aika hintsusti sellaisia referenssejä, että olisin ollut viime talvena takka kylmänä pelkän PILPin varassa.

Eiköhän se COP yli ykkösen ole kuitenkin. ;D
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Jahah, nyt on paukut taas loppu Fujista. Fujitsu ei käy edes liki täysiä, ja kämppä on ihan mukavan lämmin, eli takalla on turha yrittää auttaa. Fujitsu lämmittää yhä helposti koko sen alueen mihin takka voisi vaikuttaa, ja enemmänkin.

Nukkumaan mennessäni totesin kattilan lämpöjen romahtaneen ja menoveden olevan 34. Pudotin Niben käyrälle 4,-1 mikä laski hieman menoveden lämpöä - tuo on muuten Niben suosituskäyrä lattialämmitystaloon Pirkanmaalla. Tuloilman lämpö tietysti vähän notkahti samalla. En huomannut aamulla muuta eroa, mitä nyt kurkkuni hieman protestoi öisestä viileämmästä tuulahduksesta. Mutta kämppä on tosiaan lämmin.

Nyt oikeastaan ainoa mitä voi enää tehdä on että kuristelee lattiakiertoja. Taitaa tuo tuotto kuitenkin hiipua sen verran jyrkästi, että pelkän tuloilman lämmitys syö ison osan tehoista. Seuraus on että Nibe ei jaksa.. joten kytken todennäköisesti Nibeen vastukset viimeistään huomenna.

Ulkona Niben mukaan -16, halppisdigimittarin mukaan yli -17 ja FMI:n mukaan hyvä jos -14. Menovesi säätyy Niben anturin mukaan, joten sen mukaan on elettävä.
 

A-P.K

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Sul on aika optimimitoitukset. Jos olisi ollut vielä hiukka vilpissä varaa, niin olisi mennyt varmaan melkein kaikki normitalvet läpi. Extrem pakkasilla sitten olisi pitänyt ottaa energiaa jostakin muualta ;D
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Kyllä tuossa VILPissä olisi saanut olla enempikin potkua. Niben kylkeen naitettuna saisi olla pidempi tuo lämmitysjaksokin näin pakkasilla. Ei se kattilan lämpö siksi laske että kämpässä kylmä olisi, vaan siksi että Nibe avaa shunttia aina Fujin sulatellessa. Tuloilman lämmityksen takia shuntin pitäminen kiinni taas ei ole ns. kivaa.

Nämä nyt on tällaisia pikku ongelmia mitä tulee esiin paluupuolen kytkennässä Niben kanssa. Toivottavasti kokemuksista on muille palstan Nibeilijöille hyötyä. Juttujen nojalla en kuitenkaan ilmeisesti ole ihan ainoa, joka on tuskaillut tuon rakkineen energiankulutuksen kanssa.

Summa summarum: puskurivaraajattomassa paluupuolen kytkennässä on sekä hyviä (hinta, cop) että huonoja puolia (sulatusten shunttihumppa).
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Fuji on vedellyt hemmoa vissiin melkein koko yön - ei ihan, mutta ei paljon puutukaan. Ekstrapoloin tuota vuorokausikulutukseksi mitä se on nyt syönyt sähköä ja sain lukeman noin 44kWh. Sen enempää siihen ei juuri saa vuorokaudessa sähköä työnnettyä, tiheät sulatukset pudottaa keskitehoa.

Fuji ottaa syystä tai toisesta huipputehoa vain noin 2300W. Ilmeisesti lauhtumislämmön pitäisi olla korkeampi, jotta se ottaisi enemmän. + pohjavastus tuohon päälle, silloin kun se on päällä.

APK: kyllä, kehoittaisin paluupuolen kytkennästä Niben kanssa haaveilevien harkitsevan jotain halpaa pikku puskurisäiliötä. Sen ei tarvitse olla erityisen kovaa painetta kestävä tai hyvin eristetty, ei tuo vesi lattialämmityskierrossa niin kuumaa ole.

Itselleni tuollaisen asentaminen olisi, hmm, haastavaa, tilankäytön kannalta.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Kyllä, kehoittaisin paluupuolen kytkennästä Niben kanssa haaveilevien harkitsevan jotain halpaa pikku puskurisäiliötä. Sen ei tarvitse olla erityisen kovaa painetta kestävä tai hyvin eristetty, ei tuo vesi lattialämmityskierrossa niin kuumaa ole.

Mitäs jos laittaa VILP:n yksistään lämmittämään lattiaa, antaa PIL hoitaa IV+KV?

OT: täältä saadaan veretseisautavia lukuja parin päivän päästä, sammutin ILP:n ja takka kylmänä ;D
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Espejot sanoi:
Mitäs jos laittaa VILP:n yksistään lämmittämään lattiaa, antaa PIL hoitaa IV+KV?

PILP ei jaksa lämmittää talvella edes tuloilmaa, eli.. ei, en tekisi noin. Joko saisit välillä kylmää ilmaa tuloilmaventtiileistä, tai joutuisit lämmittämään tuloilmaa vastuksilla.

Ennemmin sitten vaikka niin että sulatusten aikana kiskaistaan sisäanturin kytkennän kautta shuntti kiinni, jolloin tuloilmapatterissa kiertää hetken aika viileää vettä. Jos kiinnostaa, voin tuota kytkentää selittää tarkemmin - se on naurettavan yksinkertainen juttu, hitureleitä ja vastuksia vaan. Ei se pitkään kylmää puhalla, VILP sulatus on yleensä aika lyhyt.

Koska releet ja VILP/sähköasentajan aika maksaa, se puskurivaraaja voisi olla pienempi paha.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
PILP ei jaksa lämmittää talvella edes tuloilmaa, eli.. ei, en tekisi noin. Joko saisit välillä kylmää ilmaa tuloilmaventtiileistä, tai joutuisit lämmittämään tuloilmaa vastuksilla.

Ennemmin sitten vaikka niin että sulatusten aikana kiskaistaan sisäanturin kytkennän kautta shuntti kiinni, jolloin tuloilmapatterissa kiertää hetken aika viileää vettä. Jos kiinnostaa, voin tuota kytkentää selittää tarkemmin - se on naurettavan yksinkertainen juttu, hitureleitä ja vastuksia vaan. Ei se pitkään kylmää puhalla, VILP sulatus on yleensä aika lyhyt.

Koska releet ja VILP/sähköasentajan aika maksaa, se puskurivaraaja voisi olla pienempi paha.

Ei ole tilaa puskurivaraajalle...

Onko mitään arvioita minne asti tuomoinen 650 W PILP jaksaa lämmittää ilmaa? Ajatus olisi että jos nuo eriyttää niin vois hyödyntää VILP ehkä parempaa ohjauslogikkaa.
Olikos joku vaihtoventiili (olikohan oikea termi) sydeemi eli VILP:llä lattiaa suoraan (myös äly vilpistä) ja PILP:n kantilaan kun sen lämmöt romahtaa?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Eikös voisi myös harkita pienen kv-varaajan (esim. 50l) liittämistä Niben perään. Jos Niben lämmön laskevat, saa tuosta varaajasta vielä priimattua käyttövettä. Niben COPikin paranee tuosta (ja sähkökulutuskin hiukan vähenee) ja lisävaraaja vie pääosan vuodesta sähköä vain itsensä pitämiseen lämpimänä. Nibeä voisi jopa pitää kesälläkin viileämpänä ja lisävaraaja listii mahdolliset legionellat.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

kotte sanoi:
Eikös voisi myös harkita pienen kv-varaajan (esim. 50l) liittämistä Niben perään. Jos Niben lämmön laskevat, saa tuosta varaajasta vielä priimattua käyttövettä. Niben COPikin paranee tuosta (ja sähkökulutuskin hiukan vähenee) ja lisävaraaja vie pääosan vuodesta sähköä vain itsensä pitämiseen lämpimänä. Nibeä voisi jopa pitää kesälläkin viileämpänä ja lisävaraaja listii mahdolliset legionellat.

Kyllä, tuossa olisi varmaan järkeä hyötysuhdetta ajatellen - ja tuo tekisi säädöstä triviaalin. Nibestä ei tarvitsisi juuri välittää, sen voisi antaa puuskuttaa sen minkä jaksaa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Espejot sanoi:
Onko mitään arvioita minne asti tuomoinen 650 W PILP jaksaa lämmittää ilmaa? Ajatus olisi että jos nuo eriyttää niin vois hyödyntää VILP ehkä parempaa ohjauslogikkaa.
Olikos joku vaihtoventiili (olikohan oikea termi) sydeemi eli VILP:llä lattiaa suoraan (myös äly vilpistä) ja PILP:n kantilaan kun sen lämmöt romahtaa?

Voi sitä tuloilman lämmitysrajaa laskeskella mutta ei se laskemalla siitä muutu, kylmällä ei riitä teho IV lämmitykseen eikä etenkään lämpimän veden tekoon. Tulon ja poiston litramäärät ja lämpötilaerot.. +650W, siinäpä ne laskun lähtökohdat, karkeasti vaan ilman ominaislämpökapasiteetilla laskien. Kosteuden vaikutus on vaikeampi huomioida.

Vaihtoventtiili.. joo, se voisi toimia sellaisessa tapauksessa että nuo kierrot on eriytetty. Eli jotenkin siten että normaalin lattiakierron sijaan vesi alkaisi kiertää Niben paluukytkennässä, vai meniskö se niin että olisi toinen lämmönvaihdin siellä Niben paluussa? EOS tarkemmin mutta saattaisi se jotenkin pelata, pelkään vaan että menisi aika pikaiseksi ees-taas-humpaamiseksi niben lämmöt ja VILPin COPpi rommaisi.

Ennemmin väkertäisin sen piskuisen puskurivaraajan jonnekin kaapin sisään piiloon. Eukolle uusi kaappi jonnekin taloon. Tuo olisi oma ratkaisuni, jos nyt lähtisin puskurivaraajaa lisäämään.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Pärskuta. Softa tilttasi kun ulkoanturi näytti -15, ja lämmitys tipahti liki offille. No sen tietää miten varaajan lämpöjen kävi. Korjasin bougien.

Surkea tuo halpisdikimittari, minimi sen mukaan jo enempi kuin -20. Nibe sanoo -17.
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Game over. Vastukset päällä. ;D

Täällä Lahden kupeessa menee -20 C rikki pian. Kylmä yö tulossa. Ylävastuksen kontaktori veti liikkuvat taakse hiljattain. :D
 

A-P.K

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Uuteen yritykseen ilman vastuksia. Keli lämpeni hetkeksi.

Uutta automaatiota sinne ja vastusta aina avuksi välillä ;D Näyttää pysyvän vastuksella hyvin "pönikkä" kuumana...
 

huugo

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Uuteen yritykseen ilman vastuksia. Keli lämpeni hetkeksi.

Oli muuten ihme pomppu. Tod nopeasti lähti pakkanen 18 asteesta 12 asteeseen. Yöllä kylmenee taas kun tuo sadealue on mennyt ohi...
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

A-P.K sanoi:
Uutta automaatiota sinne ja vastusta aina avuksi välillä ;D Näyttää pysyvän vastuksella hyvin "pönikkä" kuumana...

No kummahan tuo olisi, jos 6kW vastuksilla ei saisi käyttövettä lämpimäksi. ;D

Helpottaisihan tuo automatiikka tietysti sillä tapaa, että ei tarvitsisi käsin noita vastuksia kytkeä päälle ja pois kelien mukaan. Riskinä olisi sitten se että softa tilttaa ja Nibekään ei lämmitä. En siis ihan hevillä jättäisi esimerkiksi reissun ajaksi tuollaista päälle. Tuntuisi turvallisemmalta koodata softaan "vastusmoodi" jossa yritetään pumpata niin paljon lämpöä että vastusten käynti minimoituu. Sitten vaan vastukset päälle, ja reissuun.
 
V

Vilperö

Vieras
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
No kummahan tuo olisi, jos 6kW vastuksilla ei saisi käyttövettä lämpimäksi. ;D

Helpottaisihan tuo automatiikka tietysti sillä tapaa, että ei tarvitsisi käsin noita vastuksia kytkeä päälle ja pois kelien mukaan. Riskinä olisi sitten se että softa tilttaa ja Nibekään ei lämmitä. En siis ihan hevillä jättäisi esimerkiksi reissun ajaksi tuollaista päälle. Tuntuisi turvallisemmalta koodata softaan "vastusmoodi" jossa yritetään pumpata niin paljon lämpöä että vastusten käynti minimoituu. Sitten vaan vastukset päälle, ja reissuun.
Meillä alavastusta pumpun tueksi manageroi Ouman+EXU ja samassa pytyssä ylempänä oleva LKV taasen on pelkän oman termarin takana. Jos vaikka sattuis niin ikävästi, että Ouman heittää hanskat tiskiin just kovalla pakkasella niin 6kw LKV vastus jaksais punottaa ainakin jonkinlaista lämpöä yllä yksikseenkin.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Vastukset taas päällä ja ilmeisesti vieläpä aika lujilla. Akka on kotona, joten ILPpi on todennäköisesti taas quietilla eikä siten juurikaan lämmitä. Eipä silti, suuren osan ajasta tuo näillä keleillä sulatteleekin vain kennoaan turhan päiten. Samaa tekee VILPpi, jonka COPin uskoisin lähestyvän rajatta ykköstä, ellei ole jo alle sen.

Terassin laudoilla makaava dikimittarin anturi näytti pahimmillaan -24,9C, mutta Nibessä oli järkevämpi -19C kanavalla 3. Analogimittari ikkunan pielessä näytti -20, samoin kuin auto. Ei irtoa ilmasta hirveästi lämpöä näillä kelein.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Kokeilin muuten kovemmalla pakkasella huipputieteellistä kuumakaasun lämpötilamittausta, eli sormi lämmönvaihtimeen siihen mihin tulee kuumakaasuputki (eristeissä sormen mentävä aukko).

Nousee tuskaisen hitaasti tuo kaasun lämpötila kovalla pakkasella. Ei ehdi kovinkaan pitkään ajaa kuumana ennen kuin tulee sulatus. Tehot nousee vedon loppuun asti ja vettä ei juurikaan tule, sulatus on turha ja sitten alkaa taas tuskainen paineiden nosto. Persiistä. :(
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Kokeilin muuten kovemmalla pakkasella huipputieteellistä kuumakaasun lämpötilamittausta, eli sormi lämmönvaihtimeen siihen mihin tulee kuumakaasuputki (eristeissä sormen mentävä aukko).

Mä olen kyllä omissa mittauksissani huomannut että kuumakaasun lämpötilalla ei ole kovin suurta merkitystä. Mutta se mikä on oleellista on se, että vaihtimelta palaavan nestemäisen kylmäaineen lämpötila on mahdollisimman lähellä vaihtimelle tulevan veden lämpötilaa. Mun DS18B20-anturit näyttävät optimitilanteessa noin 0.3 asteen lämpötilaeroa.

Taas mitään kylmätekniikasta ymmärtämättömänä voisin väittää että kovin kuuma kuumakaasun lämpötila ei edes ole tavoiteltava ominaisuus tässä sovelluksessa jossa tulistuslämpöä ei käytetä mitenkään hyväksi. Mutta tuo palaavan kylmäaineen lämpötilasta voi päätellä että alijäähtyminen on sopivalla tasolla ja että kylmäaine palaa pumpulle nestemäisenä (nestelasissa ei tällöin näy kuplia).
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Toni sanoi:
Mä olen kyllä omissa mittauksissani huomannut että kuumakaasun lämpötilalla ei ole kovin suurta merkitystä. Mutta se mikä on oleellista on se, että vaihtimelta palaavan nestemäisen kylmäaineen lämpötila on mahdollisimman lähellä vaihtimelle tulevan veden lämpötilaa.

Tulistuslämmöllä en tosiaan minäkään mitään tee erityisesti, mutta noista logeista on havaittavissa että vedon loppua kohden kylmällä kelillä irtoaa enemmän tehoja. Ainakin jos keli ei kylmene oleellisesti sen reilun puolen tunnin vedon aikana. Samalla kuumakaasu kuumenee hissukseen, vedon alussa menee pitkään kylmänä. Ei noilla välttämättä ole syy ja seuraus -suhdetta, sattuupa vain olemaan noin.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Kurkatkaapa tuota tämän päivän logini loppupäätä, vaikka lämpötila laskee niin tehot nousee aina joka vedon loppua kohden (dT vaihtimelta). Jos tuo *aska ei sulattelisi alvariinsa, tehoa ja COPpia olisi molempia enempi näissä ~-20C keleissä.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Tulistuslämmöllä en tosiaan minäkään mitään tee erityisesti, mutta noista logeista on havaittavissa että vedon loppua kohden kylmällä kelillä irtoaa enemmän tehoja.

Tässä olisi vähän tarkempaa dataa, tuon alussa lämpötila oli -14.4 ja lopussa -16.2 astetta.

Se mitä mä näen tässä on se, että kuumakaasun lämpötila alkaa nousta samalla kun vaihtimessa alkaa olla kunnolla nestemäistä kylmäainetta. Niin kauan kuin pumpulle palaava kylmäaine ei ole lähes yhtä viileää kuin vaihtimelle tuleva neste, se ei myöskään ole kokonaan nestemäisessä muodossa vaan nestelasista katsottuna mukana menee kuplia.

En laittanut tuohon tehograafiin negatiivista tehoa, se menisi noin 4 kW 'pakkasen puolelle'. Jos kiertopumppu hajoaa niin sulatus vetää kyllä vaihtimen äkkiä jäähän.
 

Liitteet

  • vilp_teho_cop.png
    vilp_teho_cop.png
    22,7 KB · Katsottu: 377
  • vilp_lammot.png
    vilp_lammot.png
    22,9 KB · Katsottu: 369

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Toni sanoi:
Jos kiertopumppu hajoaa niin sulatus vetää kyllä vaihtimen äkkiä jäähän.
Pitäis kyllä olla omassakin vehkeessä olla joku virtausvahti.. mistähän niitä sais hommattua...
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Tonin käyrät vastaavat empiiristä sormikoettani kuumakaasun käytöksen osalta. Ja Tonillakin näkyy pakkasella tehot nousevan vedon loppua kohden. Sääli, että sulatusalgoritmit ovat niin yksinkertaisia kuin ovat.
 

Nafta

Propelhead
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

MIetin tuoss havaintojanne.

Saattaa olla niin että pisaranerotin on täynnä nestettä kun sulatus on loppunut.
Se aiheuttaa pitkälti sitä että höyrystyneen nesteen tulistus putoaa takaisin lähelle nollaa ja laskee kuumakaasun lämpötilaa.
Samainen kierrosta pois oleva neste saattaa aiheuttaa myös puuttuvan alijäähtymisen lauhdepuolelta, EEV:lle voi mennä lauhtumatonta tavaraa. Tämä lisää oikeasti höyrystimen tulistusta joka ollessaan aina nollasta poikkeava (r410) laskee kapaa...eli tehoa.
Ja luuppi alkaa alusta.

Mitä mieltä?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Nafta sanoi:
Samainen kierrosta pois oleva neste saattaa aiheuttaa myös puuttuvan alijäähtymisen lauhdepuolelta, EEV:lle voi mennä lauhtumatonta tavaraa.

Menee valitettavasti yli hilseen nuo sinun jutut, pitäisi olla kylmäalan koulutus ja/tai kokemusta, jotta ymmärtäisi. Jotain siinä lauhtuu tehoista päätellen mutta tonin mittaus näyttää kyllä siltä että osa menee läpi kunnes kuumakaasu lämpenee. Syytä en osaa arvailla.

Toni, meneekö sulla täysiä ajaessa kuplia sulatuksen jälkeen pitkän aikaa?
 

zadah

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Kokeilin muuten kovemmalla pakkasella huipputieteellistä kuumakaasun lämpötilamittausta, eli sormi lämmönvaihtimeen siihen mihin tulee kuumakaasuputki (eristeissä sormen mentävä aukko).

Nousee tuskaisen hitaasti tuo kaasun lämpötila kovalla pakkasella. Ei ehdi kovinkaan pitkään ajaa kuumana ennen kuin tulee sulatus. Tehot nousee vedon loppuun asti ja vettä ei juurikaan tule, sulatus on turha ja sitten alkaa taas tuskainen paineiden nosto. Persiistä. :(

EEV syöttää liikaa alkuun. Jos siellä on se imukaasun lämpötilaanturi siirrä se jonnekkin lähemmäs höyrystintä.

Kuumakaasun pitäisi olla näillä keleleillä r 410a:lla niin kuumaa, että sormea ei kestä pitää putkessa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

zadah sanoi:
EEV syöttää liikaa alkuun. Jos siellä on se imukaasun lämpötilaanturi siirrä se jonnekkin lähemmäs höyrystintä.

Kuumakaasun pitäisi olla näillä keleleillä r 410a:lla niin kuumaa, että sormea ei kestä pitää putkessa.

Tuossa vehkeessä on 5 termistoria:
Sisäyksikössä imuilma ja pipe temp
Ulkoyksikössä ulkoilma, "discharge" ja höyrystin.

Noista kompuralta lähtevässä putkessa siis kaiketi tuo discharge. Jos oikein ymmärsin - tuskin - niin varsinaista imukaasuanturia ei ole.

Pipe temppiä voisin siirrellä kylmempään tai kuumempaan, mutta jos pistää hirveän kylmään niin pumppu luulee päällä olevan jonkin vikatilan ja vetelee välillä pikku torkut.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Tuossa vehkeessä on 5 termistoria:
Sisäyksikössä imuilma ja pipe temp
Ulkoyksikössä ulkoilma, "discharge" ja höyrystin.

Noista kompuralta lähtevässä putkessa siis kaiketi tuo discharge. Jos oikein ymmärsin - tuskin - niin varsinaista imukaasuanturia ei ole.

Pipe temppiä voisin siirrellä kylmempään tai kuumempaan, mutta jos pistää hirveän kylmään niin pumppu luulee päällä olevan jonkin vikatilan ja vetelee välillä pikku torkut.

No tuossa tapauksessa ulkolämpötilaanturia voisi tuunata niin, että pumppu luulisi ilman olevan muutaman asteen kylmempää kuin oikeasti.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

zadah sanoi:
No tuossa tapauksessa ulkolämpötilaanturia voisi tuunata niin, että pumppu luulisi ilman olevan muutaman asteen kylmempää kuin oikeasti.

Tuo vaatisi kai vaan potikan toiseen piuhaan.

Osaatko muuten spekuloida miten tuollaisella anturivalikoimalla varustettu pumppu pillastuu jos ulkoyksikön kennotermistori näyttää melko lämmintä vaikka ulkolämpötila-anturi näyttää kylmää? Lähinnä tuota sulatusten ja EEV:n kannalta olen aina miettinyt, että toimiiko EEV-pumpussa panasonic-tyyppinen modi.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Tuo vaatisi kai vaan potikan toiseen piuhaan.

Osaatko muuten spekuloida miten tuollaisella anturivalikoimalla varustettu pumppu pillastuu jos ulkoyksikön kennotermistori näyttää melko lämmintä vaikka ulkolämpötila-anturi näyttää kylmää? Lähinnä tuota sulatusten ja EEV:n kannalta olen aina miettinyt, että toimiiko EEV-pumpussa panasonic-tyyppinen modi.

Vaikeahan se on sanoa minkälaisia suojauksia on pumppuihinsa viritelleet. Kannattaa tosiaan lähteä kokeilemaan sillä sarjassa olevalla potikalla.

Todennäköisesti tuossakin on jokin suojaus joten kovin radikaaleja tuunauksia ei heti kannata tehdä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Sinänsä tuo kuumakaasu tosiaan menee kuumaksi lopulta. Ei siinä vaihtimen kaasuputken juuressa mielellään kättä pidä pitkään.

Minua tuo alun pieni "kiukun keräys" ei haittaa koska ihan mitään mitsun FD -tyylistä se ei ole, ja toiminta normalisoituu ajallaan. Enemmän nyppii tuo sulattelu kovalla pakkasella ilman tarvetta.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Mun mielestäni tuo pumppu toimii varsin hyvin, mutta sulatustiheys -10 astetta kylmemmässä on jonkinlainen ongelma. Sitä lämpimämmässä sulatustiheys näyttäisi olevan OK, välillä mennään jopa neljän tunnin sulatusvälillä. Sulatus käy kyllä varsin nopeaan kun kerran vedestä saa mukavasti sulatustehoa ja tehotkin nousevat varsin äkkiä ylös.

Tuosta kuumakaasusta ja nestelasin kuohumisesta. Jos nyt vielä kurkkaatte tuota mun jälkimmäistä kuvaa 'VILP lämpötilat', niin mun silmämääräiset havainnot aiheesta ovat:
  • Jos pumpulle palaavan kylmäaineen lämpötila (vihreä) ei ole lähellä vaihtimelle tulevan veden lämpötilaa (sininen), niin nestelasissa näkyy kuohuntaa. Tämä on paha ongelma pienillä tehoilla ajettaessa, pumpun pakottaminen ON/OFF-käyntiin nosti COP-arvoa noin kahdesta yli neljään lämpimillä keleillä (ajetaan >500W tehoilla ja sitten huilataan, sen sijaan että ajetaan koko ajan noin 300W tehoilla)
  • Kuumakaasun lämpötila ei nouse niin kauan kuin nestelasissa kuohuu
  • Se miten nopeasti kuohuminen loppuu sulatuksen jälkeen riippuu ulkolämpötilasta. Kovalla pakkasella kuohuu pidempään. Pikkupakkasella pumppu saattaa hetken 'hakea', eli kuumakaasu alkaa ensin lämmetä, mutta putoaa uudestaan ja taas lasissa kuohuu hetken
  • Jos sulatusväli on yli kaksi tuntia, niin tasan kahden tunnin kuluttua sulatuksesta kuumakaasun lämpötila putoaa hetkeksi ja samalla pumpulle palaavan kylmäaineen lämpötila nousee. Ilmeisesti nestelasissa kuohuu, en ole osunut tarkistamaan asiaa... Tämä kestää pari minuuttia, sitten tilanne taas normalisoituu
 
Back
Ylös Bottom