Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
A-P.K sanoi:Missä luokassa cop pyörii?

repomies sanoi:Kyllä, kehoittaisin paluupuolen kytkennästä Niben kanssa haaveilevien harkitsevan jotain halpaa pikku puskurisäiliötä. Sen ei tarvitse olla erityisen kovaa painetta kestävä tai hyvin eristetty, ei tuo vesi lattialämmityskierrossa niin kuumaa ole.

Espejot sanoi:Mitäs jos laittaa VILP:n yksistään lämmittämään lattiaa, antaa PIL hoitaa IV+KV?
repomies sanoi:PILP ei jaksa lämmittää talvella edes tuloilmaa, eli.. ei, en tekisi noin. Joko saisit välillä kylmää ilmaa tuloilmaventtiileistä, tai joutuisit lämmittämään tuloilmaa vastuksilla.
Ennemmin sitten vaikka niin että sulatusten aikana kiskaistaan sisäanturin kytkennän kautta shuntti kiinni, jolloin tuloilmapatterissa kiertää hetken aika viileää vettä. Jos kiinnostaa, voin tuota kytkentää selittää tarkemmin - se on naurettavan yksinkertainen juttu, hitureleitä ja vastuksia vaan. Ei se pitkään kylmää puhalla, VILP sulatus on yleensä aika lyhyt.
Koska releet ja VILP/sähköasentajan aika maksaa, se puskurivaraaja voisi olla pienempi paha.
kotte sanoi:Eikös voisi myös harkita pienen kv-varaajan (esim. 50l) liittämistä Niben perään. Jos Niben lämmön laskevat, saa tuosta varaajasta vielä priimattua käyttövettä. Niben COPikin paranee tuosta (ja sähkökulutuskin hiukan vähenee) ja lisävaraaja vie pääosan vuodesta sähköä vain itsensä pitämiseen lämpimänä. Nibeä voisi jopa pitää kesälläkin viileämpänä ja lisävaraaja listii mahdolliset legionellat.
Espejot sanoi:Onko mitään arvioita minne asti tuomoinen 650 W PILP jaksaa lämmittää ilmaa? Ajatus olisi että jos nuo eriyttää niin vois hyödyntää VILP ehkä parempaa ohjauslogikkaa.
Olikos joku vaihtoventiili (olikohan oikea termi) sydeemi eli VILP:llä lattiaa suoraan (myös äly vilpistä) ja PILP:n kantilaan kun sen lämmöt romahtaa?
repomies sanoi:Game over. Vastukset päällä.![]()
repomies sanoi:Uuteen yritykseen ilman vastuksia. Keli lämpeni hetkeksi.
Näyttää pysyvän vastuksella hyvin "pönikkä" kuumana...repomies sanoi:Uuteen yritykseen ilman vastuksia. Keli lämpeni hetkeksi.
A-P.K sanoi:Uutta automaatiota sinne ja vastusta aina avuksi välilläNäyttää pysyvän vastuksella hyvin "pönikkä" kuumana...

Meillä alavastusta pumpun tueksi manageroi Ouman+EXU ja samassa pytyssä ylempänä oleva LKV taasen on pelkän oman termarin takana. Jos vaikka sattuis niin ikävästi, että Ouman heittää hanskat tiskiin just kovalla pakkasella niin 6kw LKV vastus jaksais punottaa ainakin jonkinlaista lämpöä yllä yksikseenkin.repomies sanoi:No kummahan tuo olisi, jos 6kW vastuksilla ei saisi käyttövettä lämpimäksi.
Helpottaisihan tuo automatiikka tietysti sillä tapaa, että ei tarvitsisi käsin noita vastuksia kytkeä päälle ja pois kelien mukaan. Riskinä olisi sitten se että softa tilttaa ja Nibekään ei lämmitä. En siis ihan hevillä jättäisi esimerkiksi reissun ajaksi tuollaista päälle. Tuntuisi turvallisemmalta koodata softaan "vastusmoodi" jossa yritetään pumpata niin paljon lämpöä että vastusten käynti minimoituu. Sitten vaan vastukset päälle, ja reissuun.
repomies sanoi:Kokeilin muuten kovemmalla pakkasella huipputieteellistä kuumakaasun lämpötilamittausta, eli sormi lämmönvaihtimeen siihen mihin tulee kuumakaasuputki (eristeissä sormen mentävä aukko).
Toni sanoi:Mä olen kyllä omissa mittauksissani huomannut että kuumakaasun lämpötilalla ei ole kovin suurta merkitystä. Mutta se mikä on oleellista on se, että vaihtimelta palaavan nestemäisen kylmäaineen lämpötila on mahdollisimman lähellä vaihtimelle tulevan veden lämpötilaa.
repomies sanoi:Tulistuslämmöllä en tosiaan minäkään mitään tee erityisesti, mutta noista logeista on havaittavissa että vedon loppua kohden kylmällä kelillä irtoaa enemmän tehoja.
Pitäis kyllä olla omassakin vehkeessä olla joku virtausvahti.. mistähän niitä sais hommattua...Toni sanoi:Jos kiertopumppu hajoaa niin sulatus vetää kyllä vaihtimen äkkiä jäähän.
Nafta sanoi:Samainen kierrosta pois oleva neste saattaa aiheuttaa myös puuttuvan alijäähtymisen lauhdepuolelta, EEV:lle voi mennä lauhtumatonta tavaraa.
repomies sanoi:Kokeilin muuten kovemmalla pakkasella huipputieteellistä kuumakaasun lämpötilamittausta, eli sormi lämmönvaihtimeen siihen mihin tulee kuumakaasuputki (eristeissä sormen mentävä aukko).
Nousee tuskaisen hitaasti tuo kaasun lämpötila kovalla pakkasella. Ei ehdi kovinkaan pitkään ajaa kuumana ennen kuin tulee sulatus. Tehot nousee vedon loppuun asti ja vettä ei juurikaan tule, sulatus on turha ja sitten alkaa taas tuskainen paineiden nosto. Persiistä.![]()
zadah sanoi:EEV syöttää liikaa alkuun. Jos siellä on se imukaasun lämpötilaanturi siirrä se jonnekkin lähemmäs höyrystintä.
Kuumakaasun pitäisi olla näillä keleleillä r 410a:lla niin kuumaa, että sormea ei kestä pitää putkessa.
repomies sanoi:Tuossa vehkeessä on 5 termistoria:
Sisäyksikössä imuilma ja pipe temp
Ulkoyksikössä ulkoilma, "discharge" ja höyrystin.
Noista kompuralta lähtevässä putkessa siis kaiketi tuo discharge. Jos oikein ymmärsin - tuskin - niin varsinaista imukaasuanturia ei ole.
Pipe temppiä voisin siirrellä kylmempään tai kuumempaan, mutta jos pistää hirveän kylmään niin pumppu luulee päällä olevan jonkin vikatilan ja vetelee välillä pikku torkut.
zadah sanoi:No tuossa tapauksessa ulkolämpötilaanturia voisi tuunata niin, että pumppu luulisi ilman olevan muutaman asteen kylmempää kuin oikeasti.
repomies sanoi:Tuo vaatisi kai vaan potikan toiseen piuhaan.
Osaatko muuten spekuloida miten tuollaisella anturivalikoimalla varustettu pumppu pillastuu jos ulkoyksikön kennotermistori näyttää melko lämmintä vaikka ulkolämpötila-anturi näyttää kylmää? Lähinnä tuota sulatusten ja EEV:n kannalta olen aina miettinyt, että toimiiko EEV-pumpussa panasonic-tyyppinen modi.