pökö
Kaivo jäässä
Onko kukaan muukaan (janti itse) koticoppaaja mitannut (millä laitteilla) puhallusilman määrää, ei varmasti ole. Siksi nuo koticopit on mitä on.janti sanoi:Oletko jotenkin mitannut tuon puhallusilman määrän?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Onko kukaan muukaan (janti itse) koticoppaaja mitannut (millä laitteilla) puhallusilman määrää, ei varmasti ole. Siksi nuo koticopit on mitä on.janti sanoi:Oletko jotenkin mitannut tuon puhallusilman määrän?
pökö sanoi:Onko kukaan muukaan (janti itse) koticoppaaja mitannut (millä laitteilla) puhallusilman määrää, ei varmasti ole. Siksi nuo koticopit on mitä on.
pökö sanoi:Sellaista fakiiria ei olekaan joka mittaa suoraan ilpin puhallus-aukosta oikean ilmamäärän.
pökö sanoi:Sellaista fakiiria ei olekaan joka mittaa suoraan ilpin puhallus-aukosta oikean ilmamäärän.
Ei se ole mielipide. Suoraan puhaltimesta ei vaan saa mitattua oikein, pitäisi olla pätkä kanavaa ilpin jälkeen ja mittaus sieltä.P3trik sanoi:Mielipiteitä on helppo heittää. Mitä itse olet tehnyt sen eteen että puhalluksen mittatarkkuus paranee ja millä menetelmillä olet tuloksesi varmistanut ;-) ???
Aikalailla tosissaan noita silti välillä vertaillaan.Espejot sanoi:Onko tuolla nyt niin suuri merkitys. Nää COP:t on kuin lumi - vaikea tehdä absoluuttisia vertailuja.
pökö sanoi:Aikalailla tosissaan noita silti välillä vertaillaan.
puh.nopeus valmistaja oma
--------------------------------
lepuutus 300
1 384 370
2 450
3 558 520
4 590
5 714 660
pökö sanoi:Ei se ole mielipide. Suoraan puhaltimesta ei vaan saa mitattua oikein, pitäisi olla pätkä kanavaa ilpin jälkeen ja mittaus sieltä.
En ole itse mitannut puhalluksesta kuin "hemmoja", enkä laskenut coppia vaan olen elellyt arvioiden varassa![]()
Ei ole heitto tämäkään, näitä puhallin/kanava juttuja kun tulee puuhailtua joka arkipäivä 8 tunnin ajanP3trik sanoi:E
Niinpä - taas heitto, vai oletko testannut ?

Jep. Tuossapa pari asiaa jotka sekoittaa mittauksia. Ilmanohjain ei pahemmin vaikuta ilmamäärään vaikka saattaa muuttaa ilman nopeutta reippaasti, mittaustulokset se sekoittaa varmasti.P3trik sanoi:E
Virtauksen kannalta jo pelkästään ilmanohjaimen asennolla ja pölyssuodattimen tukkoisuudella on merkitystä mittaustulokseen.
Monipistemittaus on ihan järkevä idea ja olen itsekin sellaista yrittänyt. Jos käytettävissä on hyvin pieni potkurityyppinen nopeusmittari (sellainen, jonka saa sisäyksiön suuaukon sisäpuolelle) ja jota voi liikuttaa ohjelmoitavalla robottikädellä ja jossa on lisäksi nopea lämpötila-anturi, niin tulos voisi jo olla varsin tarkkakin. Ongelmana vaan on, että mittaus vie aikaa, jolloin lämpötila saattaa muuttua, puhumattakaan siitä, että joko kompressorin tai puhaltimen nopeus muuttuu.P3trik sanoi:Näistä johtuen päädyin tekemään mittaukset kahdella tavalla:
1) monipistemittaus virtausnopeuksista eri kohdissa sekä imu että puhalluspuolelta virtausnopeusmittarilla (en muista merkkiä)
2) monipistemittaus ilmamäärämittarilla (testo)
... ja sitten vertaamaan molempia tuloksia keskenään sekä valmitajan tuloksiin. Näillä mittaustavoilla oli eroja muistaakseni alle 3% keskenään sekä valmistajaan nähden. Mittaus suoritettiin kaikilla puhallustehoilla ja mallinnettiin kierrosnopeuden mukaan lineaarisesti muuttuvaksi algoritmiksi.
COPin laskemisen kannalta pidän tuloksia riittävän tarkkoina antotehon määrittämiseksi. Suurempi virhe kuin tämä ilmamäärän mittaustoleranssi tulee kuten todettu ilmanohjaimen asennosta, pölysuodattimen likaantumisesta sekä siitä että lämpö ei jakaudu tasaisesti koko puhallusalueelle.
Ei ole testidataa tarjolla, mutta jankutan silti vielä että suoraan puhaltimesta mitattaessa ei oikeaa tulosta tule ja jos ilpin puhallusaukosta mitataan niin se on "suoraan puhaltimesta" tehty.P3trik sanoi:Pökön esittämä lähestymistapa toimii venttiileissä ja pelleissä - varsinkin mitattaessa alipainemittarilla mutta kovin vähän sillä on tekemistä lämpöpumpun kanssa, eli ei ole käytännön testidataa johon väitettä perustaa ?
P3trik sanoi:käytännön tiedon ja teorian ero löytyy testaamalla.
Aikalailla olet vaivaa nähnyt ja perusteellisesti mitannut, hyvä niin. Varmaankin sulla on yhdet tarkimmista ja lähinnä oikeita tuloksia koko foorumilla, mennään niillä.P3trik sanoi:No uskoo ken haluaa ja ne joilla on intoa voivat laittaa paremmaksi näiden meikäläisen käyttämien menetelmien käytännön testauksen liittyen ilmamäärän mittaukseen - mielipiteitä aina mahtuu maailmaan, käytännön tiedon ja teorian ero löytyy testaamalla.
pökö sanoi:Tarkemman tuloksen saisi varmaan ilpin imupuolelta koska siellä ilma liikkuu rauhallisemmin.

pökö sanoi:Vaimot varmaan tykkäis katsella tuollaista koteloa![]()
Eli jos mittamiehellä ei ole vaikeuksia niin tulokset on automaattisesti oikeatteukka sanoi:Olen minä mitannut noita puhallusnopeuksia. Käytin sellaista digitaalista anemometria monipistemittauksella eikä minulla ollut mitään vaikeuksia.

.
No tuo näyttää hyväksyttävältä systeemiltä.janti sanoi:Tässä esimerkki miten virallinen mittauslaitos tämän tekee = puhalluspuolelta
http://www.sp.se/sv/index/services/heatpump/fieldmeasurements_hp/Sidor/default.aspx
![]()
pökö sanoi:No tuo näyttää hyväksyttävältä systeemiltä.
pökö sanoi:Voi, mutta virtausnopeus ei ole sama kuin puhalluspuolella koska imupuolella ilma kulkee isommasta aukosta.
Massana mitattuna. Tilavuusvirtana suunnilleen sama silloin, kun ILP on puhallusasetuksilla.janti sanoi:Virtausmäärä kuitenkin on sama.![]()
teukka sanoi:Olen minä mitannut noita puhallusnopeuksia. Käytin sellaista digitaalista anemometria monipistemittauksella eikä minulla ollut mitään vaikeuksia.
Minulla on monen kymmenen vuoden kokemus erilaisten asioiden mittauksesta ja myös käsitys niistä tarkkuuksista, joita näissä jutuissa voi odottaa. On vähän väärin puhua "oikeista "arvoista, kun niitä ei oikeastaan ole olemassakaan - ainakaan siinä mielssä kun maallikko ymmärtää. Joskus olen verrannut näiden asioiden mittaamista siihen, että pitää mennä millimetrimitan kanssa mittaamaan lumen paksuutta ulkona (metsässä).
kotte sanoi:Massana mitattuna. Tilavuusvirtana suunnilleen sama silloin, kun ILP on puhallusasetuksilla.
tinksi sanoi:tuollaisesta ritilästä mitatessa nopeudella lopputulos kannattaa kertoa 1-kertaisella ritilällä 0,85, 2-kertaisella 0,75 jne,,