Raspberry pi ja 1-wire

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ilpena
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vs: Raspberry pi ja 1-wire

apophis sanoi:
Meni eilen oma seurantasysteemi jumekseen. Olen ihmetellyt, kun pikkuhiljaa vapaana olevan RAM muistin määrä vähenee ja ehkä lopulta sen takia kantaan syöttö oli jumissa ja prosessilista täynnä cronin ajamia loggaus skriptejä. Ei voi kehua uptimeä, joka oli vain reilu 2 kuukautta... Reboot korjasi asian, mutta syy on edelleen selvittämättä.
Ei vaikuta ihan vakaalta RPi/Wheezy vaikkei vielä voi sanoakan ettei syy voi olla omissa tekeleissä. Olisiko USB/ETH:ssä jotain häikkää? Muistin käyttö hieman kasvaa itsekseen mutta toisaalta myös se versio jossa muistia on 512 MB hyytyy silloin tällöin.
2 kk on jo hyvin ...

ilpena sanoi:
Sain vapautettua 60Mt muistia pienellä apachen konffauksella. Niitä oli käynnissä yleensä 6-7 kpl.
Tuo mysql/phpmyadmin kombinaatio taitaa olla muutenkin liian raskas Piille.

Oho! Tuo olis merkittävä määrä, mitä piti muuttaa? Toinen vaihtoehto olisi thttpd tai joku muu kevyempi serveri...

Liitetiedostot

• apache2_conf.jpg
    apache2_conf.jpg
    151,9 KB · Lukukerrat: 569

Ok, kiitoksia! Ihan 60 megaa en saanut irti, mutta olisko 20-30 irronnut. Ehkä pitäisi vaihtaa apache2 vaikka lighthttpd : hen, jonka footprintti on huomattavasti pienempi...

EDIT: joo, vaihtamalla lighttpd : n säästää merkittävästi muistia. Eli

$ sudo apache2ctl stop
$ sudo apt-get purge apache2*

$ sudo apt-get install lighttpd
$ sudo lighty-enable-mod cgi

$ sudo nano /etc/lighttpd/conf-enabled/10-cgi.conf

tuonne lopusta kommentit pois, että perl cgi : t toimii

$ sudo /etc/init.d/lighttpd restart

ja vielä

$ ln -s /usr/lib/cgi-bin /var/www/cgi-bin

tai vaihtoehtoisesti laittaa cgi skriptit /var/www/cgi-bin alle.

Ja taas tomii ;)

Rasberryn ja OneWiren kanssa kannattaa sitten käyttää kunnon poweria.

Ohessa kuva miten mittauksiin vaikutti kun vaihdoin halvan kiinalaisen tilalle Nokian 1000mA powerin.
Halvallakin kaikki näytti jotenkuten pelaavan, kunnes tuli mieleen vaihtaa poweria.

Liitetiedostot

• RasberryPoweri.png
    RasberryPoweri.png
    31,4 KB · Lukukerrat: 629

lorvi sanoi:
Tein paljonkin. ihan mielenkiinnosta.
Kokeilin laittaa kaikki yhteen ketjuun kytkemällä paluun joka anturilta viereistä paria käyttäen, ei auttanut, verkon kaapelien pituus ilmeisesti kasvoi niin suureksi tai....en tiedä , ettei Logtemp kään lukenut enää kokoverkkoa.
Sitten kymmeniä eri variaatioita edellisestä mutta en saanut koko verkkoa kyytiin.
Havaitsin myös siinä samalla että jokainen verkkoa pidentävä operaatio heikensi kokonaisuuden toimintaa.
Minulla mittauspaikka on paha, noin 1/3 toisesta päästä.
Ongelmaksi näytti kiteytyvän 3-10m pitkät haarat, olipa ne sitten missä kohdin verkkoa tahansa. Sopivassa kohdin yksi pimensi koko verkon.
100 Ω vastuksilla sain nuo haarat haltuun mutta silti toimi vain jompikumpi puoli- ei yhdessä.
Vastusten paikka olikin tässä verkossa väärä (maximin suositus) . Kun laitoin vastukset liki mittauspistettä juuri ennen adapteria, raspi luki koko verkon.
Sitten oli vielä 2 irroitettua yhden anturin haaraa, joista kumpi tahansa kytkettynä koko paska halvaantui, vain 4-5 anturia löytyi.
Vedin ne jatkokaapelilla mittauspaikalle saakka vastuksella höystettynä, niin johan toimii raspilla koko verkko kaikkine haaroineen.
Nyt on 1 haara kahden 100Ω vastuksen takana, toimii kuitenkin, pitää vielä kokeilla.
Ratkaisu tässä verkossa olivat vastukset ja ne pitää olla mittauspiteessä.

Samanlaiseen ratkaisuun törmäsin netissä surffatessani kanssa, tuolla voisi varmistella 1-wire verkon luotettavuutta...
Eli Datalinjaan hetil alkupäähän 100ohmin vastus, mutta ei 4700pF konkkaa, kuten tuossa kuvassa alla.
Tuolla kokoonpanolla minkälainen tehonkesto 100ohmin vastuksella ja jos laittaa konkan millainen kannattaa laittaa?

Liitetiedostot

• RC Filer tai pelkästään 100ohm vastus sarjassa datalinjaan.JPG
    RC Filer tai pelkästään 100ohm vastus sarjassa datalinjaan.JPG
    78,1 KB · Lukukerrat: 562

HeTi sanoi:
Rasberryn ja OneWiren kanssa kannattaa sitten käyttää kunnon poweria.

Ohessa kuva miten mittauksiin vaikutti kun vaihdoin halvan kiinalaisen tilalle Nokian 1000mA powerin.
Halvallakin kaikki näytti jotenkuten pelaavan, kunnes tuli mieleen vaihtaa poweria.

Oikeassa olet, mutta kun tuon raspin usbt myös virransyöttö sekä +5v ulos ovat "samaa puuta" niin jännitettä ei voi sillä nostaa, minun raspissa se on 4,84v ja jos kunnon powerilla yrittää nostaa, niin johan paikat kuumenee (regu).
Minulla auttoi 1 wire USB lukuun USB hubi (Deltaco), nyt lukee hyvin kun jännite on 5,55v eikä raspi pääse sitä reguloimaan alas. Pitänee ehkä joskun tuota raspin jännitettä nostaa ainakin 5 volttiin, saatta auttaa i2c kautta lukemiseen.

EDIT
Nyt kirjoitin kakkaa, minulla oli yhdessä usb "hilavitkuttimessa" zeneri mikä leikkasi jännitteen, kuitenkin Nokian 1200mA laturi jaksaa nostaa jännitteen 4,8 volttiin ja 5,3voltilla mittauspisteistä 5,15v.

Nyt olen saanut raspin lukemaan kaikki anturit, ne vaan on yhtenä pötkönä siellä, ei nimeä ei numeroa, arvo vain.
Siellä phpmyadmin ohjelmassako niille voi antaa nimen vai jossain muualla.... no eiköhän se siitä aukene.

Tällaisia kuvaajia piirtää talologgergraph.
Loggaus 30s välein.

Liitetiedostot

• ulti.jpg
    ulti.jpg
    113,6 KB · Lukukerrat: 567
  • kWh.png
    kWh.png
    10,8 KB · Lukukerrat: 578

apophis sanoi:
Selväkieliset nimet tulee oikeastaan vasta siinä vaihessa kun teet jollakin plotterilla graafia logatuista arvoista. Esim. gnuplotissa plot komennossa kerrotaan, mistä kolumnista otetaan data ja sitten sille kerrotaan samalla nimi.

Jos oikein hienon systeemin tekee, niin silloin tietenkin laitetaan mysql : ään oma taulu, jossa kerrotaan että minkä niminen anturi on missäkin kolumnissa ;)

Itse olen tehnyt vain niin, että loggeri laittaa kantaan kaikki anturit yhtenä rivinä ja itse tiedän että monesko mikäkin anturi on.

Mulla sqlitessa tuon kuvan mukainen taulu. Eipä tarvi arpoa mitään antureita :)
Datan tuominen onnistuu winukkaan helposti firefoxin sqlite managerilla.

Puhallus 660m3/h ja pulsseja 2000/kWh, jos kiinnostaa

Liitetiedostot

• ScreenHunter.jpg
    ScreenHunter.jpg
    170,4 KB · Lukukerrat: 626

Kiitos apophis + muut selkeistä ohjeista, muuten kynnys olisi ollut ehkä liian korkea tälläkin kertaa linuxia käyttämään. Nälkä kasvaa syödessä ja innostuin asentamaan toiselle kortille toisella foorumilla http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?PHPSESSID=4389feaddd50026bf45e8209e2b3f635&topic=4416.0 hehkutetun imagen. Sain kun sainkin sen vaikeuksien saattelemana kolmessa päivässä jaloilleen. Vaikeutena oli oma tietämättömyys mutta googlettaessa huomasin että muillakin oli ollut mysql/phpmyadminin kanssa vaikeuksia. Eilen se pyöri 3 tuntia kunnes jämähti ilmeisesti johonkin verkkoon liittyvään eikä hellittänyt kun ivo buutilla, nyt on kolmella anturilla mennyt 14 tuntia joten eiköhän.
Talologgeri vaikuttaa hyvälle, etenkin jos on noita muitakin vermeitä toisin kuin minulla on vain 1 wire mittauksia, oumanin 80 ei taida antaa ulos mistään mitään.

Vaihdoin itse phpmyadminin pois, kun se on melko raskas pyöritettävä. Tilalle tuli:

http://phpminiadmin.sourceforge.net/

Eli *yksi* php skripti, jolla tekee melken saman kuin phpmyadminilla! Tuon sai nätisti toimimaan myös lighttpd : n kanssa. Ja on muuten vikkelä!

apophis sanoi:
Vaihdoin itse phpmyadminin pois, kun se on melko raskas pyöritettävä. Tilalle tuli:

http://phpminiadmin.sourceforge.net/

Eli *yksi* php skripti, jolla tekee melken saman kuin phpmyadminilla! Tuon sai nätisti toimimaan myös lighttpd : n kanssa. Ja on muuten vikkelä!

On nopea ja kerrankin helppo asentaa.

ei vaan lähde phpmyadmin pois remove lla

$ sudo apt-get autoremove phpmyadmin

poistaa myös riippuvuudet samalla. Mutta ei ehkä kannata, koska jonkun php5 mokkulan tuo miniadminkin tarvitsee... Mulla on itselläkin jo aika sekainen oma image, pitäisi alusta asti tehdä puhtaalta pöydältä niin, että on lighttpd ja phpminiadmin...

Ison datamäärän kanssa talologgergraphilla joutuu vähän kikkailemaan noiden käppyröiden kanssa, kun raspi raukka ei kerkii/ jaksa piirtää sivua.
Tämänköhän vuoksi suositeltu loggaus väli on aika pitkä, mulla toiminu 30s kuin junan vessa.
Ratkaisin tuon tekemällä oman php sivun joka kuvaaja ryhmälle ja oman conffi tiedoston kys. sivulle.

Eilen julkaistu päivitys ohjelmaan, mukana näämmä ainakin itselle tärkeä DS2423 laskurin toinen kanava digitemppiin ja jotain OWFS toimivuus päivitystä

ilpena sanoi:
Ison datamäärän kanssa talologgergraphilla joutuu vähän kikkailemaan noiden käppyröiden kanssa, kun raspi raukka ei kerkii/ jaksa piirtää sivua.
Tämänköhän vuoksi suositeltu loggaus väli on aika pitkä, mulla toiminu 30s kuin junan vessa.
Ratkaisin tuon tekemällä oman php sivun joka kuvaaja ryhmälle ja oman conffi tiedoston kys. sivulle.

Olen käyttänyt 2 min väliä itse. Se on riittävä mielestäni noiden vehkeiden ja lämpötilojen sielunelämän tarkastelemiseen. Hyvin se voi toki olla 30 sekuntiakin, en sitä sano. Kovin paljon pienemmäksi en laittaisi. Alkaa ruuhkautumaan kyselyt (1-wireanturin luku esim. on 0.5-1.0 sek / kappale helposti). Kannat jne. imevät kyllä ihan kuormittumatta useamminkin dataa.

Raspi on aika mopo ja noiden kuvien generoinnin kanssa. Jälleen tietokannan luku ei mielestäni ole se ongelma, vaan tuo graafien tekeminen. Tekemäsi ratkaisu (vain 1 kuva/sivu) auttaa jonkin verran.

ilpena sanoi:
Eilen julkaistu päivitys ohjelmaan, mukana näämmä ainakin itselle tärkeä DS2423 laskurin toinen kanava digitemppiin ja jotain OWFS toimivuus päivitystä

taloLoggerPi-käyttäjille tein tänään myös päivitysskriptin, jolla voi päivittää taloLoggerPi v1.0a:lla olevat taloLoggerin ja taloLoggerGraphin uusiin versioihin. Ohjeistus tuohon täällä:

http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=4416.msg51572#msg51572

olammi sanoi:
Olen käyttänyt 2 min väliä itse. Se on riittävä mielestäni noiden vehkeiden ja lämpötilojen sielunelämän tarkastelemiseen. Hyvin se voi toki olla 30 sekuntiakin, en sitä sano. Kovin paljon pienemmäksi en laittaisi.

Ilpin sielunelämän tarkasteluun tuo 30s on pitkä aika.

Saako talologgeriin conffattua mitekään virtuaalista anturia, täällä saitilla olis semmoiselle käyttäjiä.

olammi sanoi:
Raspi on aika mopo ja noiden kuvien generoinnin kanssa. Jälleen tietokannan luku ei mielestäni ole se ongelma, vaan tuo graafien tekeminen. Tekemäsi ratkaisu (vain 1 kuva/sivu) auttaa jonkin verran.

Tarkoitin graafin sisältämää datamäärää.
Homma toimi kahdella kuvalla aamupäivän, mutta ei enään illemmalla.

Kiitos hienosti toimivasta ohjelmasta.

ilpena sanoi:
Saako talologgeriin conffattua mitekään virtuaalista anturia, täällä saitilla olis semmoiselle käyttäjiä.

Avaatko hieman, että mitä tuo tarkoittaa tuo virtuaalinen anturi. Eli miten käyttäisit, mitä se tekee, jne?

Siis kahden anturin lämpötilaero.
Puhalluslämpötila - imulämpötila= dT

ilpena sanoi:

Ok. Tulevissa graphin versioissa voi olla (laitetaan toivelistalle).

Pystyisikö sen laittamaan jo loggeriin, että ne jäis jo tietokantaan?

olammi sanoi:
Ok. Tulevissa graphin versioissa voi olla (laitetaan toivelistalle).

Ehdotin jo tuolla toisaalla XML tiedostoa. Eilen kokeilin vaikka miten saada "menovesi-paluuvesi" mutta ei se sitten onnistukaan. Kyllä se olisi hyvä jos menisi kantaan valmiiksi kertoimeksi kuten logtempissä. Nyt ei ainakaan minulta onnistu kulutuksen seuranta.

Minulla ei jaksanut kun noin 20 anturin paikkeille laittaa verkkoa, sitten pari anturia/buutti ja 31 anturi vaati jo 2 buuttia mittausvälin ollessa 300.

Vielä siitä ihmeellisestä XML filusta.
Nyt kun täällä sähkölinjan viimeisessä pisteessä, mihin ei edes mainoslehtiä jaeta, on tuo nettiyhteyden uppi luokkaa puoli megaa, niin ei noita servuja paljoa auta availla, joten ftp on ainoa mahdollisuus, niin XML olisi helposti ymmärrttävästä loogisesta rakenteestaan johtuen hyvä muoto aloittelevalle loppukäyttäjälle saada omia taulukoitaan tuonne operaattorin hitaalle nettiyhyden kylkiäisenä saadulle kotisivulle.

Raspi saa muuten bootissa win8 koneen nettiyhteyden sekaisin jos menee sleeppiin yhteyden ollessa raspiin, resetoi modeeminkin. Koskee ainoastaan win8, win 7 koneet pelaa. Joku asetus ehkä.

lorvi sanoi:
Minulla ei jaksanut kun noin 20 anturin paikkeille laittaa verkkoa, sitten pari anturia/buutti ja 31 anturi vaati jo 2 buuttia mittausvälin ollessa 300.

Tämä saattaa olla 1-wireväyläongelma tai Raspin virransyöttöongelma, jos antureiden lisääminen aiheuttaa buuttitarvetta.

lorvi sanoi:
Vielä siitä ihmeellisestä XML filusta.

Tämä toiminnallisuus on hyvin pitkälti toteutettavissa jo olemassaolevan FILESTORE-moduulin avulla. Oikeastaan ainoa muutos olisi tehdä siihen konfiguroitavaksi, että lisääkö olemassaolevan lokin perään (kuten nyt tekee aina) vai tekeekö jokaisella kirjoituskerralla uuden tiedoston vanhan päälle.

lorvi sanoi:
Raspi saa muuten bootissa win8 koneen nettiyhteyden sekaisin jos menee sleeppiin yhteyden ollessa raspiin, resetoi modeeminkin. Koskee ainoastaan win8, win 7 koneet pelaa. Joku asetus ehkä.

Pidän hyvin epätodennäköisenä, että ongelman aiheuttaja olisi Raspi. Enemmänkin Win8 itse tai siihen asennettu SSH-ohjelma tms.

olammi sanoi:
Tämä saattaa olla 1-wireväyläongelma tai Raspin virransyöttöongelma, jos antureiden lisääminen aiheuttaa buuttitarvetta.

Kyllä se on raspin hitaus, tietokantoja luodessa ilmeisesti koska sen jälkeen se sitten jo sieti lyhentää mittausväliä. Virrat riittää eikä jännitteet laske.

olammi sanoi:
Pidän hyvin epätodennäköisenä, että ongelman aiheuttaja olisi Raspi. Enemmänkin Win8 itse tai siihen asennettu SSH-ohjelma tms.

Olen jokseenkin varma että Win8 sekoilee sleeppiensä kanssa. Jotain ylivuotoja ehkä.

ilpena sanoi:

Voiskohan tollasen laittaa vaikka hätävarana niin, että mysql-kanta lisää yhdelle sarakkeelle tuon aina, kun kantaan lisätään rivi.
Ainakin mikkisoftan sql-kannoissa voi tehdä kannan sisällä toimintoja tiettyihin triggereihin liittyen, esim heti sen jälkeen kun kannan tiettyyn taulukkoon kirjoitetaan jotain.

En tunne mySQL toimintaa, niin en osaa sanoa voiko sillä tehdä noin.

Eikös sitten talograppherillä voisi vain hakea tuon sarakkeen arvo niin kuin se olisi jostain lämpötila-anturista talletettu?

Liittyen tuohon 1-wireen ja owserverin toimintaan.

Käytättekö kaikki vaan tuota owfs eikä teillä ole owserviriä päällä?

Wlore sanoi:
Voiskohan tollasen laittaa vaikka hätävarana niin, että mysql-kanta lisää yhdelle sarakkeelle tuon aina, kun kantaan lisätään rivi.
Ainakin mikkisoftan sql-kannoissa voi tehdä kannan sisällä toimintoja tiettyihin triggereihin liittyen, esim heti sen jälkeen kun kannan tiettyyn taulukkoon kirjoitetaan jotain.

En tunne mySQL toimintaa, niin en osaa sanoa voiko sillä tehdä noin.

Eikös sitten talograppherillä voisi vain hakea tuon sarakkeen arvo niin kuin se olisi jostain lämpötila-anturista talletettu?

Nämä on mullekin uusia ja outoja asioita. Hirmuisen googlettelun ja huonon lontoonkielen taidon perusteella oon tehny johtopäätöksen,
ettei Sqlitellä pysty tekemään laskutoimituksia.
Voin olla asiassa aivan väärässäkin.

Sqlite tuntuis pyörivän kevyemmin raspissa, kuin mysql

Halpa i2c adapteri mallia DIY....1,60€

Liitetiedostot

• DSCN0347.JPG
    DSCN0347.JPG
    94 KB · Lukukerrat: 659

ilpena sanoi:
Nämä on mullekin uusia ja outoja asioita. Hirmuisen googlettelun ja huonon lontoonkielen taidon perusteella oon tehny johtopäätöksen,
ettei Sqlitellä pysty tekemään laskutoimituksia.
Voin olla asiassa aivan väärässäkin.

Sqlite tuntuis pyörivän kevyemmin raspissa, kuin mysql

Minäkin tein hiukan hakuja ja löysin tällaisen sanan kuin "trigger".
Tämä käsittääkseni mahdollistaa kannassa automaattisia toimintoja.
Toimii ainakin sql: ssä, luulen, että mysql:ssä on vastaava.

Toinen vaihtoehtoinen tapa on tietysti tehdä kyseinen toiminto siihen scriptiin, jolla noita arvoja haetaan antureilta ja sitten syötetään kantaan. Toki tekee scriptistä hieman monimutkaisemman ja pitää miettiä sen rakennetta hiukan enempi, mutta varmasti tehtävissä.

esim käyttämällä casea. Määrittelee ne anturit joiden lämpötiloja haluaa laskeskella yhteen ja kun ne osuu haussa kohdalle, siirtää arvon talteen myöhempää käsittelyä varten.
Kun tarvittavat arvot on tallessa ja esim kaikki anturit on haettu niin lopuksi vielä tekee talletetuilla arvoilla laskut ja syöttää ne kantaan saman tyylisesti kuin muutkin anturit, mutta tietysti antaa sille jonkun feikkinumeron.

Tuollaiseen MySQLissä ja muissa laajemmissa tietokannoissa olisi oikeastaan käsite näkymä (VIEW). Olemassaolevista tauluista voi tehdä hakuja ne voivat sisältää esim. yhdisteitä ja laskettuja sarakkeita. SQLitessä ei ole näkymiä tuettuna.

Ongelmaksi muodostuu vain se, että tällainen näkymillä tai muuten SQL:llä toteutettu juttu toimii vain, kun datat on talletettu "excelmäisesti" kantaan (yhdellä rivillä kaikki yhden ajanhetken mittausdatat). Nyt esim. taloLoggerin toinen tapa tallettaa kantaan ei ole tällainen perinteinen vaan data on ajanhetki, mittauspiste -pareina riveillä =>
yhdestä ajanhetkestä tulee useita rivejä kantaan. Tällä saavutetaan dynaamisuutta, jolloin kantarakenteen ei tarvitse joustaa, jos mittauspisteitä muutellaan.

Jos (ja kun) taloLoggeriin tuollaista toiminnallisuutta tulee, niin on kaksi vaihtoehtoa tai molemmat:

1) lokituspäässä luodaan mainittuja "virtuaali"-antureita, jotka sisältävät jonkun funktion saman mittaushetken muista positiosta. Virtuaaliantureiden evaluointi tehdään ennen kantaan talletusta, mutta oikeiden antureiden lukemisen jälkeen. Jos virtuaalianturin funktion jonain operandina oleva anturi ei anna mittaushetkellä dataa, virtuaalianturin arvo on NULL

2) graafipäässä mahdollistetaan kantaan tallettuneiden saman ajanhetken mittauspisteiden perusteella evaluoitavia lausekkeita, joiden mukaan graafi piirretään. Jos jokin lausekkeen operandi on määrittelemätön ajanhetkellä, katsotaan tulos sillä hetkellä määrittelemättömäksi (NULL)

Voiko mysql : n vaihtaa kivuttomasti sqliteen? Pysyykö kannan interface esim. perlistä samana? Entäs datan siirto mysql : stä sqliteen?

apophis sanoi:
Voiko mysql : n vaihtaa kivuttomasti sqliteen? Pysyykö kannan interface esim. perlistä samana? Entäs datan siirto mysql : stä sqliteen?

Kipu on suhteellista. Toki vaihtamiseen aina sisältyy jos jonkinmoista säätöä. Kooditasolle tulee muutoksia. SQL-syntaksi ei ole kuitenkaan sama, ainakaan aikoihin liittyvien käsittelyjen osalta. Ja jos on käytetty MySQL:ssä olevia funktioita niin ne ovat erilaisia.

Datan siirtoon saattaa olla jotain valmiita työkaluja, mutta en tunne niitä. Sanoisin kuitenkin, ettei siirtymä ihan kliks kliks mene.

apophis sanoi:
Entäs datan siirto mysql : stä sqliteen?

Kuvittelisin sqlite managerin pystyvän tuohon.
Data exeliin tms. nimet sarakkeisiin, tallennus csv:nä ja importtia.

Tuossahan on Lorville XML nappulakin.

Liitetiedostot

• Feb. 07 20.21.jpg
    Feb. 07 20.21.jpg
    113,2 KB · Lukukerrat: 538

Jos mulla on mysql : n kanssa tämmöinen query

SELECT * FROM lampotilat WHERE DATE(aika)=DATE("2013-02-02") ORDER BY aika ASC

ja taulussa on aika timestamp tyyppinen, niin onnistuuko sama sqlitellä?

Entäs sellainen, että aika toimii automaattisesti, kun tauluun laittaa tavaraa, niin se saa sen hetkisen aikaleiman automaagisesti?

apophis sanoi:
Jos mulla on mysql : n kanssa tämmöinen query

SELECT * FROM lampotilat WHERE DATE(aika)=DATE("2013-02-02") ORDER BY aika ASC

ja taulussa on aika timestamp tyyppinen, niin onnistuuko sama sqlitellä?

Entäs sellainen, että aika toimii automaattisesti, kun tauluun laittaa tavaraa, niin se saa sen hetkisen aikaleiman automaagisesti?

Onnistuvat kyllä. Tuo ensimmäinen toimii sellaisenaan. Jälkimmäiseen esim. jotain seuraavaa:

Koodi:
INSERT INTO taulu (aika, sarake1, sarake2) VALUES (DATETIME('now'), 143, 12.5);

ilpena sanoi:
Kuvittelisin sqlite managerin pystyvän tuohon.
Data exeliin tms. nimet sarakkeisiin, tallennus csv:nä ja importtia.

Tuossahan on Lorville XML nappulakin.

Ei aukene exelissä sqlite tietokanta, kyllä kaikki "kiva" saadaan helposti winukan perusohjelmilla pöytäkoneella aikaan mutta nyt on minulla tarkoitus saada raspilla aikaan kaikki ,mitä tällähetkellä logtempillä teen miniläpällä, tarkoitus puolittaa virrankulutus ja lisäherkkuna linuxin paljonhehkutetut lisämausteet (onko niitä edes?)
Onko sinulla tuo firefox muuten raspissa?

Takaisin
Ylös Bottom