Renkaanvaihtoa ja hieman muutakin

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Voi mikä yllätys ;D

Talvi yllätti taas autoilijat Helsingissä – kolareita jopa kymmeniä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005881424.html
Kuten aiempinakin vuosina, talven ensimmäisten lumihiutaleiden leijaileminen etelärannikolle aiheutti harmaita hiuksia ja aineellisia vaurioita vaikutusalueellaan. STT:n mukaan Helsingissä on sattunut iltapäivään mennessä kolmisenkymmentä liikenneonnettomuutta, joista suuri osa on ollut peltikolareita, Helsingin poliisista kerrotaan.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Scroll sanoi:
En tiedä missä sinä istut ikkunassa päivystämässä mutta Helsingistä 30 km itään ja tiet ovat aivan jääkaljamana.

Ei todellakaan liioittelua olla talvirenkaat ja vieläpä hyvät sellaiset alla tänään!
Siinä ollaankin jännän äärellä kun/jos tulee se "talvirenkaat kelin mukaan" sääntö, kun puoli Suomea ajaa ylileveillä kesäkumeilla läpi vuoden.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Scroll sanoi:
En tiedä missä sinä istut ikkunassa päivystämässä mutta Helsingistä 30 km itään ja tiet ovat aivan jääkaljamana.

Ei todellakaan liioittelua olla talvirenkaat ja vieläpä hyvät sellaiset alla tänään!

Tämä päivä meni Lahdessa, lumesta tai liukkaasta ei tietoakaan. Huomenna Helsinki, saas nähdä
kuinka käy.

Asiasta toiseen. Mikäs on yleinen mielipide tuohon pyöränpulttien jälkikiristykseen, miten se mielestänne tehdään oikeaoppisesti? Jos oletetaan että pultit on kiritty momenttivarrella tai momenttiavaimella siihen suositeltuun momenttiin, vaikka 120nm, niin tarkoittaako se jälkikiristys että otetaan momenttiavain kouraan parin päivän päästä ja laitetaan lukemaksi 120nm ja jos momenttiavain naksahtaa niin annetaan olla vääntämäti? Vai tarkoittaako se että jokaista pulttia aidosti kiristetään ihan pikkuisen, sen verta että just liikahtaa, ranteella? Vai jotain muuta, mielipiteitä? Siitäkin voisi vääntää onko koko jälkikiristys tarpeellinen.
 

Lurkus

Vakionaama
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

metsänhoitaja sanoi:
Tämä päivä meni Lahdessa, lumesta tai liukkaasta ei tietoakaan. Huomenna Helsinki, saas nähdä
kuinka käy.

Asiasta toiseen. Mikäs on yleinen mielipide tuohon pyöränpulttien jälkikiristykseen, miten se mielestänne tehdään oikeaoppisesti? Jos oletetaan että pultit on kiritty momenttivarrella tai momenttiavaimella siihen suositeltuun momenttiin, vaikka 120nm, niin tarkoittaako se jälkikiristys että otetaan momenttiavain kouraan parin päivän päästä ja laitetaan lukemaksi 120nm ja jos momenttiavain naksahtaa niin annetaan olla vääntämäti? Vai tarkoittaako se että jokaista pulttia aidosti kiristetään ihan pikkuisen, sen verta että just liikahtaa, ranteella? Vai jotain muuta, mielipiteitä? Siitäkin voisi vääntää onko koko jälkikiristys tarpeellinen.

Tänä aamuna lahdessa oli moni paikka jäässä. Keskustan suunnalla ekana jäähallin mäki.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Lurkus sanoi:
Tänä aamuna lahdessa oli moni paikka jäässä. Keskustan suunnalla ekana jäähallin mäki.

Omituista kuinka mulle sattui sula reitti, tulin 12-tietä ja pullapojilta renkomäkeen.
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

120 Nm ja sitten reissu kaupoilla autolla muutama km ja jälkikiristys 120 Nm. On kestänyt renkaat kiinni tähän asti, muutetaan käytäntöä jos toisin käy. Löysiä pultteja ei ole keväisin löytynyt.
 

VesA

In Memoriam
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

pökö sanoi:
Juu +10 kitkat sulaa pois vaikkei ajaiskaan.

Sulatin Nokian vanhat kitkat ajamalla n.140 lahden motarilla helteellä - kokemus oli aika hurja, renkaista hävisi suuntavakavuus melko yhtäkkiä. Palautui jäähdytellen kyllä. Sen jälkeen ne olivat varsinkin sateella aivan luistimet. Kaupunkiajossa, jota meidän autoille pääosin tulee, on aika sama mitä siellä alla on talvisessa Helsingissä.
 

Tulihäntä

Vakionaama
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Scroll sanoi:
Terva rasvaa liukastaa kierteet rasvaa paremmin, joten uskomustemput taas käytössä ;D

Raskaaseen kalustoon vaihdetaan vähän kilometreistä riippuen renkaat 1-3v välein, perävaunuihin vielä harvemmin. Avaapa siinä sitten 3v kiinni olleet pultit. Ja tietty mielellään siten, ettei pinnapultit korkkaa tai katkea.
 

mk

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Takavuosikymmeniltä muistan avaajan johon laitettiin jonkinlainen panos.

--

Onko jo ollut puhetta kitkojen maksimimäärästä?

Jossain oli arvio, että 80% voisi ajaa kitkoilla.
Jos kaikilla kitkat niin tien pinnasta tulee liian sileä.

Kävisikö niin, että postin jakoautoille nastat ja muille kitkat.
Poislukien tietty oikeasti talviset tiet.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

mk sanoi:
Kävisikö niin, että postin jakoautoille nastat ja muille kitkat.
Poislukien tietty oikeasti talviset tiet.

Ei käy, minä olen surkea kuski. Tiedän, koska olen ajanut parhaiden kanssa kilpaa ja aina hävinnyt.
Haluan ehdottomasti ajaa nastoilla mutta en missään nimessä postin jakoautolla.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

metsänhoitaja sanoi:
Asiasta toiseen. Mikäs on yleinen mielipide tuohon pyöränpulttien jälkikiristykseen, miten se mielestänne tehdään oikeaoppisesti? Jos oletetaan että pultit on kiritty momenttivarrella tai momenttiavaimella siihen suositeltuun momenttiin, vaikka 120nm, niin tarkoittaako se jälkikiristys että otetaan momenttiavain kouraan parin päivän päästä ja laitetaan lukemaksi 120nm ja jos momenttiavain naksahtaa niin annetaan olla vääntämäti?

Siitäkin voisi vääntää onko koko jälkikiristys tarpeellinen.

Juuri näin.

Jos haluaa pelata varmaan päälle niin aina tarkistus että pultit ovat kiinni kuten pitääkin. Omien havaintojen mukaan yleensä pultit ovat kiinni kuten pitääkin mutta poikkeusen tekee maalatut tai uudet alumiinivanteet. Todennäköisesti vanteissa oleva maali antaa sen verran periksi että löytymistä alkaa tapahtumaan.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Okei, mutta kun lepokitka on isompi kun liikekitka niin momenttiavainhan naksahtaa 120nm asetuksella heti yhtään kiristymäti vaikka pultti olisi hakeutunut esim. 100nm momenttiin. Eikö pulttia pitäisi avata vaikka neljänneskierros ja sitten vetää tasainen yksimittainen veto siihen 120nm momenttiin?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

metsänhoitaja sanoi:
Okei, mutta kun lepokitka on isompi kun liikekitka niin momenttiavainhan naksahtaa 120nm asetuksella heti yhtään kiristymäti vaikka pultti olisi hakeutunut esim. 100nm momenttiin. Eikö pulttia pitäisi avata vaikka neljänneskierros ja sitten vetää tasainen yksimittainen veto siihen 120nm momenttiin?

Kai se siinä on oleellisinta että todetaan että pultti ei ole löystynyt kunnolla. Ainakin itsellä tulee mieleen että jos aukaiset pultin ja taas kiristät niin olet samassa tilanteessa missä aikaisemminkin eli taas jälkikiristämässä niitä pultteja.
 

tj86430

Vakionaama
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

metsänhoitaja sanoi:
Siitäkin voisi vääntää onko koko jälkikiristys tarpeellinen.
Oman kokemuksen perusteella joskus (joissain autoissa/vanteilla) on, joskus ei. Kakkosautossa on kaksi kertaa lähtenyt pultit aukeamaan, kun en jälkikiristänyt. Muutamissa muissakin autoissa on jäänyt kiristämättä, mutta niissä ei ole koskaan ollut ongelmia, vain tuossa yhdessä autossa.
 

Lurkus

Vakionaama
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

metsänhoitaja sanoi:
Omituista kuinka mulle sattui sula reitti, tulin 12-tietä ja pullapojilta renkomäkeen.

Ihan mahdollista. Keskustan ja pullapoikien (hollola) välillä on monesti eroa useita asteita. Ajan pullapoikien ohi, renkomäkeen ja keskustaan melkein joka päivä mktä lahdessa olen.
 

raksa11

Ajatusrikollinen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Mitenkäs foorumilaiset säilyttävät kesä/talvi kiekkoja kun ne ei ole auton alla? Tästäkin löytynee monta koulukuntaa. ;D

Omat on viileässä ja pimeässä varastossa, rengaspusseissa päällekkäin(!) pinottuna ja täytettynä renkaan maksimipaineeseen. Päällekkäin pinoamisesta olen joskus kuullut olevan haittaa renkaan muodolle? Ja tuo paineenlisäys on tehty siksi. Paras olisi varmaan oma koukku seinässä joka renkaalle, saisi vanteen varaan roikkumaan.
Rengashotelleissahan noita pinotaan huoletta varsin korkeiksi pinoiksi.
 

raksa11

Ajatusrikollinen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

felgenbaum_295mm.jpg
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Mulla on päällekkäin pestynä ja normaalipaineissa rullakon pohjan päällä, sillä on mukava työnnellä koko tornia.
Varastossa huoneenlämmössä.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Mulla on tällaisessa Bilhelveten telineessä: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/korjaamotarvikkeet/rengastelineet/rengasteline-2000034978

Tuotakin joutui tietenkin modaamaan kun lie suunniteltu jollekin kärrynpyörille, 215/60/15 meni vielä nippa nappa neljän rengasta rinnakkain, mutta ei yhtään sen leveämpiä. No kymmenisen senttiä leveämmät poikkipalkit orkkisten tilalle niin nyt mahtuvat 17” vanteetkin kumeineen vaivatta.
 

Arvid

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Autotallista löytyi sovella hyllystö ja kiskosarjat, joten laitoin siihen sopivan telineen. Tai löytyi vain reiät kun talon myyjä oli tulkinnut kiinteistön maakaarta omalla tavallaan, mutta sehän tuli hänelle aivan v***n kalliiksi. Mutta reikiin asensin siis kiskot ja tämän hyllyn. Auton keula mahtuu alle ja renkaat ovat tallin ikkunan kohdalla, mitä tilaa ei muuten helposti voisi hyödyntää.

sovella_rengasteline_kaytossa.jpg
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Arvid sanoi:
Autotallista löytyi sovella hyllystö ja kiskosarjat, joten laitoin siihen sopivan telineen. Tai löytyi vain reiät kun talon myyjä oli tulkinnut kiinteistön maakaarta omalla tavallaan, mutta sehän tuli hänelle aivan v***n kalliiksi. Mutta reikiin asensin siis kiskot ja tämän hyllyn. Auton keula mahtuu alle ja renkaat ovat tallin ikkunan kohdalla, mitä tilaa ei muuten helposti voisi hyödyntää.

sovella_rengasteline_kaytossa.jpg
mahtaisko tuo hylly vanteita kestääkään. Mulla painaa 26kg vanne+talvikumi. Kestääkö tuo sovella 100 kiloa?
 

juu-zo

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Kakkosnelosesta on tehty teline jossa kolmen auton renkaat kahdessa kerroksessa. Säilytystapa siis vähän saman tapainen kuin tuossa sovella hyllyssä, mutta vähän järeämmin tehtynä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Scroll sanoi:
Rytkäytän sillee että lepokitka voitetaan ja sitten ranteeni tarkka momentti suorittaa jälkikiristyksen. Yleensä ei jälkikiristettävää löydy koska rasvatut pultit.

Jo ammattikouluaikoina opetetaan kuinka pultit kiristetään.

CZYx0Xq.png


Tosin kaikki eivät ole käyneet ammattikoulua metallipuolella vaan luottavat maalaisjärkeen joka saattaa joskus tehdä tepposet.
INOvqKc.png


Ja kuten sanoin, valmistajan ohjekirjassa on yleensä maininta siitä että tarviiko pultit rasvaa vai ei. Pääsääntöisesti ei. Oletko tarkistanut asiaa oman autosi käyttöohjekirjasta? Tässä malliksi kuinka asian on esitetty Skoda Octavian käyttöohjekirjassa.

7kGIeWu.png

https://ws.skoda-auto.com/OwnersManualService/Data/fi/Octavia_1U/08-2003/Manual/Octavia/A4_Octavia_OwnersManual.pdf


Jälkikiristyksessä pulttien kireys todetaan momenttiavainta käyttämällä asettamalla siihen sama momentti kuin millä pultit on väännetty kiinni eikä rytkäyttämällä pulttia kiinni vielä lisää "varmuuden vuoksi". Asiaa voi tiedustella vaikka alan suurimmista rengasketjuista että kuinka siellä asia tehdään.

37OhdUC.png

https://www.rengasvalmistajat.fi/uutiset.html?91523

bZ8Fakn.png

http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blogit/vianorin-vaivatonta-palvelua

Mutta näyttää että myös pienemmät rengasliikkeet osaavat tehdä asian oikein.
Oikeaoppisessa rengaspulttien kiristämisen varmistamiseen käytetään aina momenttiavainta, jolla pultit voidaan kiristää oikeaan momenttiin. Momentin tarkistus on erityisen tärkeää käytettäessä erityisesti pulttipyssyjä. Kevytmetallivanteiden kiristyksessä sopiva momentti on 110 – 120 Nm, jolla pultit pysyvät kiinni, mutta eivät juutu paikoilleen liian helposti. Kevytmetallivanteiden pulttien/muttereiden kiinnitys tulee myös tarkistaa n. 100 km:n ajon jälkeen. Vanteita ei kuitenkaan tule kiristää lisää, vaan tarkistetaan esim. momenttiavainta käyttäen että pultit ovat pysyneet kiinni.
https://www.sailo.fi/renkaiden-vaihto/
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

raksa11 sanoi:
Mitenkäs foorumilaiset säilyttävät kesä/talvi kiekkoja kun ne ei ole auton alla? Tästäkin löytynee monta koulukuntaa. ;D

Omat on viileässä ja pimeässä varastossa, rengaspusseissa päällekkäin(!) pinottuna ja täytettynä renkaan maksimipaineeseen. Päällekkäin pinoamisesta olen joskus kuullut olevan haittaa renkaan muodolle? Ja tuo paineenlisäys on tehty siksi. Paras olisi varmaan oma koukku seinässä joka renkaalle, saisi vanteen varaan roikkumaan.
Rengashotelleissahan noita pinotaan huoletta varsin korkeiksi pinoiksi.

Pystyssä säilytettäessä on periatteessa mahdollisuus että renkaaseen tulee "flat spot" eli tasainen kohta/painauma. En kuitenkaan ole koskaan kuullut että irtonaisiin renkaisiin/vanneyhdistelmiin moisia olisi muodostunut mutta autonalla ½ vuotta maatessaan sellaiset saattavat muodotua ja ne eivät välttämättä enää palaudu. Auton paino on kuitenkin eri juttu kuin pelkkä vanne/rengasyhdistelmän paino. Tutulla meni porschesta renkaat pilalle näin(jäivät täristäviksi). Flat spotin muodostumiseen vaikuttaa myös mitä koordia(kuvassa body ply) renkaan runkoon on käytetty koska ne venyvät/palautuvat eri tavalla, vaihtoehtoina runkokoordille on mm nylon, polyester ja rayon. Runkokoordi alkaa kuvassa olevan oikeanpuoleisen nuolen kohdalta ja jatkuu kaapelien alta ylöspäin renkaan toiselle puolelle saakka samaan pisteeseen. Koordeja on renkaassa yleensä yksi tai kaksi.

Itse en kuitenkaan näe mitään iloa renkaan paineen nostosta säilytyksen ajaksi. Korkeitaan tuo vain venyttää koordeja entisestään. Sinällään rengas itsessään kestää tyypillisesti noin 20barin paineen ja tällöin renkaasta pettää ensimmäisenä tuo kaapeli. Tämä menee sitten kerrasta poikki. Kaapeli on valmistettu tyypillisesti X määrästä kierroksia hiukan alle 1mm halkaisijalta olevasta teräslangassa. (kuvassa bead)

h4USpLv.png


Tässä vielä miten kotimainen rengasvalmistaja neuvoo säilömään renkaat.
Mqy8PEi.png

https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/kayttovinkkeja/varastoi-rengas-oikein/
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Yhdessa autossa tuli mukana jotkin halparenkaat. Niihin tuo flätspotti tuli yhdessä yössä jos oli alle 10 pakkasta ;D
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Minulla on sellainen halpa kahden kerroksen rengasteline, johon mahtuu kahden auton renkaat. Talven ajan siinä seisottuaan kesärenkaissa on kahdessa kohtaa pieni painauma kumissa. Kai se siitä aina aika äkkiä häviää, eikä ole täristänyt, mutta on sen silmällä nähnyt helposti kuitenkin. Tuommoinen kahden poikittaistangon varaan latominen jättää siis sekin jälkensä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Katsoin huvikseen vielä lisää eri automallien käyttöohjekirjoja löytyisikö mainintaa kehoituksesta rasvata pultit, en löytänyt kuin kieltoja.

2016 Toyota Corolla:
Rx254om.png

https://d24bc9lyrt5en5.cloudfront.net/Customer-Portal-Admin/emanuals/TOYOTA/OM12J90FI_Corolla_20160908_INS_2C.pdf

Opel Astra:
I4boz1o.png


Audi A4 2016:
XUG22xt.png


Ford Mondeo 2014:
mKPywEn.png


Mercedes-Benz E-sarja 2014:
YEExR0m.png

https://www.mbusa.com/mercedes/service_and_parts/owners_manuals#!year=2016&class=E-Sedan/Wagon

Nissan Qashqai 2017:
YEExR0m.png

https://www.nissan.ca/content/dam/nissan/ca/owners/manuals/Qashqai/2017-Nissan-Qashqai.pdf
 

VesA

In Memoriam
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Aamulla töhin mennessä oli liittymässä vastaantulevalla kaistalla auto etukulma jarrulevyn varassa.. ja kuski siinä vieressä päätään raapimassa.
 

Arvid

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

pökö sanoi:
mahtaisko tuo hylly vanteita kestääkään. Mulla painaa 26kg vanne+talvikumi. Kestääkö tuo sovella 100 kiloa?
80kg on ilmoitettu kantavuus. Mulla on siinä tällä hetkellä 28kg kappale painava setti, enkä epäröisi laittaa painavampia.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

pökö sanoi:
Yhdessa autossa tuli mukana jotkin halparenkaat. Niihin tuo flätspotti tuli yhdessä yössä jos oli alle 10 pakkasta ;D

Joo, yleensä nuo lähtevät pois ajaessa varsin nopeasti kun rengas (sen koordit tarkalleen ottaen lämpönevät). Ärsyttävä ilmiö. Kylmä vielä korostaa ilmiötä ja sen syntymistä.

Mikäli muistan oikein niin ilmiö liittyy siihen että rungossa on käytetty nylon koordia ja muiden koordien kanssa ilmiö ei tule esille niin herkästi. Renkaan rakenne selviää renkaan kyljessä olevasta tekstistä. Tässä esimerkki. Tuossa on käytetty kahta polyester koordia sekä 2x teräsvöiden päällä nylon käärintää.
WSSC1xK.png

https://www.y-yokohama.com/global/product/tire/learn/knowledge/sidewall_branding_passenger/

Tässä lisää itse ilmiöstä jossa todetaan että se johtuu siitä että renkaan alla oleviin koordeihin kohdistuu pienempi jännitys jolloin ne "kutistuvat" ja muualle renkaaseen kohdistuu venytystä.
U6wmftr.png
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Aika monet tahot sitä rasvaa niihin pultteihin kuitenkin tarjoaa, pikaisen googletuksen satoa. Voi olla että joku jo täällä onkin.

http://www.autonrengasliitto.fi/fi/ehkaise-pyoran-irtoaminen/

https://vantaa.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/vantaa/embeds/vantaawwwstructure/130915_Autopaja_avattu_osaamissisalto.pdf

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/03/28/autonrenkaan-vaihtaminen-hyva-taito-opetella-ja-hallita

https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/renkaanvaihto-nain-se-sujuu/

https://www.motonet.fi/fi/sivut/renkaanvaihto

https://www.hongkong.fi/fi/info/vinkit-talvirengaspakko.html
 

Morjens_1

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Koneenrakennusta opiskelleet tietävät, että kierteiden rasvaus kuuluu asiaan.

Tällöin pitäisi periaatteessa olla määritettynä märkämomentti. Kuitenkin varmuuskertoimet ovat niin huikeat, että autonpulteissa ko asialla ei ole merkitystä. Rasvattu kierre kiertyy paremmin ja tasaisemmin oikeaan momenttiin.

Niin, ja pultti muuten toimii kuin jousi. Kierre ei TAATUSTI lähde itsestään aukeamaan kunhan väännetty riittävän kiereälle.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Juu, ei ne ittestään aukee jos on kunnolla kiinni, ei niin liukasta rasvaa olekkaan.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Morjens_1 sanoi:
Koneenrakennusta opiskelleet tietävät, että kierteiden rasvaus kuuluu asiaan.

Tällöin pitäisi periaatteessa olla määritettynä märkämomentti. Kuitenkin varmuuskertoimet ovat niin huikeat, että autonpulteissa ko asialla ei ole merkitystä. Rasvattu kierre kiertyy paremmin ja tasaisemmin oikeaan momenttiin.

Niin, ja pultti muuten toimii kuin jousi. Kierre ei TAATUSTI lähde itsestään aukeamaan kunhan väännetty riittävän kiereälle.

Velikin on opiskellut koneen rakennusta ja hän tietää myös että rasva ei kuulu jokaiseen kierteeseen.

Ehkä rasva kuuluu johonkin muuhun kierteeseen kuin auton renkaan pulttiin vai miksi autovalmistajat pääntöisesti yksioikoisesti kieltävät rasvan käytön kierteissä? Esimerkkejä eri autojen käyttöohjekirjoista tai korjausoppaista on jo lukemattomia tässäkin ketjussa. Kai siihen joku peruste täytyy olla? Eikai sitä kiellettäisi jos siitä olisi hyötyä vaan pikemmin kehoitettaisiin rasvaamaan? Lisäksi noissa on mainittu nimenomaan pulttien löystyminen.

Onko kukaan saanut autoaan merkkiliikkeestä takaisin "pultit rasvattuna" vain koskeeko nämä rasvatut tapaukset vain tee-se-itse miesten 10v wanhoja biilejä sen jälkeen kun niitä on huollettu itse? Vai johtuuko homma vain siitä suomalaisen perusluonteesta että käyttöohjekirjaan ei kosketa tai saati sitten noudateta sitä koska itse tiedetään paremmin?

Tänään viimeksi otin työkaverin autosta renkaan irti ja kaikki pultit olivat eri kireydellä ja rasvattuna. Oli laittanut rasvaa varmuuden vuoksi kuulemma kun olivat tähän saakka olleet kuivat. Aikaisemmat renkaiden vaihdot oli hoidettu merkkiliikkeessä.

Käskäin kuvaksi oli eksynyt vahingossa kuva mersun käyttöohjekirjasta. Tässä oikea.
epm1INM.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Mutta lähtee niitä renkaita muistakin syistä irti kuin pulttien aukeamin takia. Eräällä tutulla oli joku foordi aikoinaan ja muistelen että siitä irtos takapyörä. Olisko sitten laakeri pettänyt? En muista enää mutta jokatapauksessa tuossa rikkotumismekanismi oli sellainen että se johti pyörän irtoamiseen. Tietääkö kukaan vastaavaa juttua jostain autosta tarkemmin? Olisin veikannut autoksi sierraa tai escorttia. Aikaa kun vaan on jo yli 15v niin muisti on hiukan hämärtynyt asian suhteen.

kzWq1cR.png


Tämäkin johtuu renkaan irtoamisesta vaikkei heti uskoisikaan.
z9XeYcN.png

https://nypost.com/2016/03/11/man-critically-injured-after-tire-comes-off-car-on-highway/
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Muutama vuosi sitten keväällä renkaanvaihto aikaan näin tien varressa 3-pyöräisen auton, jonka etulokasuoja oli leipoutunut uuteen muotoon irronneen renkaan takia. Tuskin oli tekninen vika kyseessä renkaan irrotessa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

ekomies sanoi:
Muutama vuosi sitten keväällä renkaanvaihto aikaan näin tien varressa 3-pyöräisen auton, jonka etulokasuoja oli leipoutunut uuteen muotoon irronneen renkaan takia. Tuskin oli tekninen vika kyseessä renkaan irrotessa.

Paljon näitä oikein mahtaakaan vuosittain sattua? Määrä on varmaan aika suuri ja valtaosa jäänee kuitenkin pimentoon. Wanha juttu mutta eikai se siitä miksikään oo muuttunut?

Kymmeniä vahinkoja renkaiden irtoamisista – Usein vaurioituu auton puskuri ja alusta
Talvirenkaiden vaihtosesonki on ollut tällä viikolla kiivaimmillaan.

Joka syksynä Suomessa sattuu useita kymmeniä vahinkoja, jotka johtuvat auton renkaan irtoamisesta.

Vahinkojen sesonki ajoittuu ensimmäisiin räntäsateisiin, kun kesärenkaita vaihdetaan talvirenkaisiin.

Yleensä renkaan irtoamisen syy on, ettei renkaan pultteja ole muistettu kiristää kunnolla.

Tiedot perustuvat vakuutusyhtiö Ifin tilastoihin. Renkaan irtoaminen vauhdissa aiheuttaa usein autoon sellaisia vaurioita, että niistä haetaan korvausta vakuutuksesta.

Ifin mukaan vahinkojen korjaaminen näissä tapauksissa maksaa keskimäärin 1 500–2 000 euroa.

Lentelevät pultit voivat rikkoa ikkunan
Yleensä vaurioita tulee auton puskuriin ja alustaan ja voi tulla myös akselin päihin ja jarruihin.

Ifin vahinkotietojen mukaan myös sinkoilevat pultit voivat aiheuttaa vahinkoja, kuten rikkoa jopa auton tuulilasin.

Renkaan irtoaminen vauhdissa on vaarallista myös kaikille muille paikalla oleville tiellä liikkujille. Pahimmillaan poukkoileva rengas voi johtaa vakavaan kolariin.

Vahingoilta välttyisi sillä, että kun vaihtaa talvirenkaat autoon itse, tarkastaa vielä erikseen, että pultit on kiristetty kunnolla.

Jos on epävarma omista taidoistaan, renkaat kannattaa vaihdattaa ammattilaisella.

Kun talvirenkailla on ajettu renkaiden vaihdon jälkeen noin 100-150 kilometriä, kiristä pultit vielä uudestaan.
https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kymmeni%C3%A4-vahinkoja-renkaiden-irtoamisista/424761
 
Back
Ylös Bottom