Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.

Siinä ollaankin jännän äärellä kun/jos tulee se "talvirenkaat kelin mukaan" sääntö, kun puoli Suomea ajaa ylileveillä kesäkumeilla läpi vuoden.Scroll sanoi:En tiedä missä sinä istut ikkunassa päivystämässä mutta Helsingistä 30 km itään ja tiet ovat aivan jääkaljamana.
Ei todellakaan liioittelua olla talvirenkaat ja vieläpä hyvät sellaiset alla tänään!
Scroll sanoi:En tiedä missä sinä istut ikkunassa päivystämässä mutta Helsingistä 30 km itään ja tiet ovat aivan jääkaljamana.
Ei todellakaan liioittelua olla talvirenkaat ja vieläpä hyvät sellaiset alla tänään!
metsänhoitaja sanoi:Tämä päivä meni Lahdessa, lumesta tai liukkaasta ei tietoakaan. Huomenna Helsinki, saas nähdä
kuinka käy.
Asiasta toiseen. Mikäs on yleinen mielipide tuohon pyöränpulttien jälkikiristykseen, miten se mielestänne tehdään oikeaoppisesti? Jos oletetaan että pultit on kiritty momenttivarrella tai momenttiavaimella siihen suositeltuun momenttiin, vaikka 120nm, niin tarkoittaako se jälkikiristys että otetaan momenttiavain kouraan parin päivän päästä ja laitetaan lukemaksi 120nm ja jos momenttiavain naksahtaa niin annetaan olla vääntämäti? Vai tarkoittaako se että jokaista pulttia aidosti kiristetään ihan pikkuisen, sen verta että just liikahtaa, ranteella? Vai jotain muuta, mielipiteitä? Siitäkin voisi vääntää onko koko jälkikiristys tarpeellinen.
Lurkus sanoi:Tänä aamuna lahdessa oli moni paikka jäässä. Keskustan suunnalla ekana jäähallin mäki.
pökö sanoi:Juu +10 kitkat sulaa pois vaikkei ajaiskaan.
Scroll sanoi:Terva rasvaa liukastaa kierteet rasvaa paremmin, joten uskomustemput taas käytössä![]()
mk sanoi:Kävisikö niin, että postin jakoautoille nastat ja muille kitkat.
Poislukien tietty oikeasti talviset tiet.
metsänhoitaja sanoi:Asiasta toiseen. Mikäs on yleinen mielipide tuohon pyöränpulttien jälkikiristykseen, miten se mielestänne tehdään oikeaoppisesti? Jos oletetaan että pultit on kiritty momenttivarrella tai momenttiavaimella siihen suositeltuun momenttiin, vaikka 120nm, niin tarkoittaako se jälkikiristys että otetaan momenttiavain kouraan parin päivän päästä ja laitetaan lukemaksi 120nm ja jos momenttiavain naksahtaa niin annetaan olla vääntämäti?
Siitäkin voisi vääntää onko koko jälkikiristys tarpeellinen.
metsänhoitaja sanoi:Okei, mutta kun lepokitka on isompi kun liikekitka niin momenttiavainhan naksahtaa 120nm asetuksella heti yhtään kiristymäti vaikka pultti olisi hakeutunut esim. 100nm momenttiin. Eikö pulttia pitäisi avata vaikka neljänneskierros ja sitten vetää tasainen yksimittainen veto siihen 120nm momenttiin?
Oman kokemuksen perusteella joskus (joissain autoissa/vanteilla) on, joskus ei. Kakkosautossa on kaksi kertaa lähtenyt pultit aukeamaan, kun en jälkikiristänyt. Muutamissa muissakin autoissa on jäänyt kiristämättä, mutta niissä ei ole koskaan ollut ongelmia, vain tuossa yhdessä autossa.metsänhoitaja sanoi:Siitäkin voisi vääntää onko koko jälkikiristys tarpeellinen.
metsänhoitaja sanoi:Omituista kuinka mulle sattui sula reitti, tulin 12-tietä ja pullapojilta renkomäkeen.

mahtaisko tuo hylly vanteita kestääkään. Mulla painaa 26kg vanne+talvikumi. Kestääkö tuo sovella 100 kiloa?Arvid sanoi:Autotallista löytyi sovella hyllystö ja kiskosarjat, joten laitoin siihen sopivan telineen. Tai löytyi vain reiät kun talon myyjä oli tulkinnut kiinteistön maakaarta omalla tavallaan, mutta sehän tuli hänelle aivan v***n kalliiksi. Mutta reikiin asensin siis kiskot ja tämän hyllyn. Auton keula mahtuu alle ja renkaat ovat tallin ikkunan kohdalla, mitä tilaa ei muuten helposti voisi hyödyntää.
![]()
Scroll sanoi:Rytkäytän sillee että lepokitka voitetaan ja sitten ranteeni tarkka momentti suorittaa jälkikiristyksen. Yleensä ei jälkikiristettävää löydy koska rasvatut pultit.
https://www.sailo.fi/renkaiden-vaihto/Oikeaoppisessa rengaspulttien kiristämisen varmistamiseen käytetään aina momenttiavainta, jolla pultit voidaan kiristää oikeaan momenttiin. Momentin tarkistus on erityisen tärkeää käytettäessä erityisesti pulttipyssyjä. Kevytmetallivanteiden kiristyksessä sopiva momentti on 110 – 120 Nm, jolla pultit pysyvät kiinni, mutta eivät juutu paikoilleen liian helposti. Kevytmetallivanteiden pulttien/muttereiden kiinnitys tulee myös tarkistaa n. 100 km:n ajon jälkeen. Vanteita ei kuitenkaan tule kiristää lisää, vaan tarkistetaan esim. momenttiavainta käyttäen että pultit ovat pysyneet kiinni.
raksa11 sanoi:Mitenkäs foorumilaiset säilyttävät kesä/talvi kiekkoja kun ne ei ole auton alla? Tästäkin löytynee monta koulukuntaa.
Omat on viileässä ja pimeässä varastossa, rengaspusseissa päällekkäin(!) pinottuna ja täytettynä renkaan maksimipaineeseen. Päällekkäin pinoamisesta olen joskus kuullut olevan haittaa renkaan muodolle? Ja tuo paineenlisäys on tehty siksi. Paras olisi varmaan oma koukku seinässä joka renkaalle, saisi vanteen varaan roikkumaan.
Rengashotelleissahan noita pinotaan huoletta varsin korkeiksi pinoiksi.
repomies sanoi:Et sitten käynyt kysymässä, että muistiko rasvata pultit?
80kg on ilmoitettu kantavuus. Mulla on siinä tällä hetkellä 28kg kappale painava setti, enkä epäröisi laittaa painavampia.pökö sanoi:mahtaisko tuo hylly vanteita kestääkään. Mulla painaa 26kg vanne+talvikumi. Kestääkö tuo sovella 100 kiloa?
pökö sanoi:Yhdessa autossa tuli mukana jotkin halparenkaat. Niihin tuo flätspotti tuli yhdessä yössä jos oli alle 10 pakkasta![]()
Morjens_1 sanoi:Koneenrakennusta opiskelleet tietävät, että kierteiden rasvaus kuuluu asiaan.
Tällöin pitäisi periaatteessa olla määritettynä märkämomentti. Kuitenkin varmuuskertoimet ovat niin huikeat, että autonpulteissa ko asialla ei ole merkitystä. Rasvattu kierre kiertyy paremmin ja tasaisemmin oikeaan momenttiin.
Niin, ja pultti muuten toimii kuin jousi. Kierre ei TAATUSTI lähde itsestään aukeamaan kunhan väännetty riittävän kiereälle.
ekomies sanoi:Muutama vuosi sitten keväällä renkaanvaihto aikaan näin tien varressa 3-pyöräisen auton, jonka etulokasuoja oli leipoutunut uuteen muotoon irronneen renkaan takia. Tuskin oli tekninen vika kyseessä renkaan irrotessa.
Kymmeniä vahinkoja renkaiden irtoamisista – Usein vaurioituu auton puskuri ja alusta
Talvirenkaiden vaihtosesonki on ollut tällä viikolla kiivaimmillaan.
Joka syksynä Suomessa sattuu useita kymmeniä vahinkoja, jotka johtuvat auton renkaan irtoamisesta.
Vahinkojen sesonki ajoittuu ensimmäisiin räntäsateisiin, kun kesärenkaita vaihdetaan talvirenkaisiin.
Yleensä renkaan irtoamisen syy on, ettei renkaan pultteja ole muistettu kiristää kunnolla.
Tiedot perustuvat vakuutusyhtiö Ifin tilastoihin. Renkaan irtoaminen vauhdissa aiheuttaa usein autoon sellaisia vaurioita, että niistä haetaan korvausta vakuutuksesta.
Ifin mukaan vahinkojen korjaaminen näissä tapauksissa maksaa keskimäärin 1 500–2 000 euroa.
Lentelevät pultit voivat rikkoa ikkunan
Yleensä vaurioita tulee auton puskuriin ja alustaan ja voi tulla myös akselin päihin ja jarruihin.
Ifin vahinkotietojen mukaan myös sinkoilevat pultit voivat aiheuttaa vahinkoja, kuten rikkoa jopa auton tuulilasin.
Renkaan irtoaminen vauhdissa on vaarallista myös kaikille muille paikalla oleville tiellä liikkujille. Pahimmillaan poukkoileva rengas voi johtaa vakavaan kolariin.
Vahingoilta välttyisi sillä, että kun vaihtaa talvirenkaat autoon itse, tarkastaa vielä erikseen, että pultit on kiristetty kunnolla.
Jos on epävarma omista taidoistaan, renkaat kannattaa vaihdattaa ammattilaisella.
Kun talvirenkailla on ajettu renkaiden vaihdon jälkeen noin 100-150 kilometriä, kiristä pultit vielä uudestaan.
https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kymmeni%C3%A4-vahinkoja-renkaiden-irtoamisista/424761