Robotti ruohonleikkurit - kokemuksia?

Aki

Aktiivinen jäsen
Vs: Robotti ruohonleikkurit - kokemuksia?

Olet varmaan oikeassa minä vain muistelin tuon portin tekoa. Itsellä sabluunalla portti ja väylän leveys minimi eli 1,2m. Kun on tuo 2m käytävä niin kyllä se varmaan alialueelle pääsee ja menee kesken pääalueen leikkuun. En kyllä itsekkään ymmärrä miten leveällä käytävällä oleva alialue voi toimia niin että leikkuri leikkaa ensin pääalueen ja sitten alialueen, kun se voi ajella tosta vaan oikeassa kulmassa alialueelle vahingossa sitä itse huomaamatta.

allis

Tulokas

Ok. Täytyy varmaan minunkin tehdä sabluunalla jos robo liikaa seikkailee. Oli helpompi laittaa leveä väylä piuhalla, kun se siirtymäväylä on hiekalla. ???

Nihan

Jäsen

Huomasin että on Clasulla pari Landroidin mallia tarjouksessa. Siihen jos yhdistää yleisen 10% alennuskupongin verkkokauppaan niin alkaa olla sopuhintaisia.

Hankkijan muutamassa liikkeessä on vielä jokunen Gardenan r40li hintaan 590e. Itselle kävin hakemassa moisen alkukesästä ja ihan nätisti on hoidellut pihan. Ei ole tarvinnut mökiltä käydä nurtsia hoitamassa :cool:

iPali

Tulokas

Useimmat kotivakuutukset kun eivät korvaa robotin varastamista, niin yksi vaihto ehto olis integroida jotenkin GPS/GSM tracker robottiin. Onko täällä ketään Worxin 2.0 (esim WG791E.1) omistajaa, joka osaisi sanoa mahtuuko esim tämä http://www.ebay.com/itm/Mini-Global-Locator-Real-Time-Car-Kids-Pet-Tracker-GSM-GPRS-GPS-Tracking-Device-/201389918252?hash=item2ee3c6482c:g:9zwAAOSwDNdVqGtC akku koteloon? Virrat saisi kätevästi USB liittimestä (kaippa siellä on koko ajan sähköt?). Hätä tapauksessa GPS boxin voisi vielä purkaa. Tiedä sitten miten hyvin nuo toimii.

Ruotsin foorumilta löysin tälläisen kuvan.

Ahdasta näyttäs olevan, mutta ei välttämättä mahdoton ajatus.

RAFU

Vakionaama

Toinen kesä alkaa kohta olla takana Robomow TS1000 leikkurilla. Terät vaihdoin vasta pari viikkoa sitten ja tarkemman jäljen se tekee tietenkin vaihdon jälkeen. Viime kesänä vaihdoin terät keskenään ja taas oli tuoreet terät, kaksipuolisia kun ovat.
Ilman huollon takuita ja erinomaista apua olisi leikkaukset loppuneet lyhyeen.
Saldona yksi latauslaite, yksi latauspää ja toisen pyörän moottori joka on vaihdettu kun muovinen akseli katkesi kesken ajon keväällä. Olisikohan ollut liian kylmää ja muovilaatu joka ei kestä alhaisia lämpötiloja. Vehkeessä pitäisi ohjekirjan mukaan olla esto liian alhaisen käyttölämpötilan varalta. Melko tarkkaan tunti leikausta ja kaksi tuntia latausta on rytmi ollut. Joka toinen päivä kierroksella, sen verran suuri tuo nurmikko on.
Viime aikojen runsaat sateet ovat tuottaneet jonkin verran harmia kun nurmikko on tiiviillä savimaalla ja robotti liukastelee rajalangan yli varsinkin alamäessä. Toiminta-aikaa olen joutunut lyhentämään valosan ajan lyhentyessä nyt syksyllä, kun leikkauksen sade-esto, joka perustuu kosteusmittaukseen, ei oikein tunnu pelaavan.
Kaikesta pienestä riesasta huolimatta olen tyytyväinen hankintaan.
Kun robotit lisääntyvät täälläkin, osaavat valmistajat toivottavasti huomioida meidän karut sääolosuhteet paremmin.

Aki

Aktiivinen jäsen

Lähes sama leikkuri täällä MS1000 ja samantyyliset kokemukset. Toinen kesä käytössä ja ei aivan suuria ongelmia. Tämä vuosi on menty niin että itse ulkomailla ja leikkuri hoitanut leikkuut kotosuomessa. Kamerasta olen menoa valvonut ja muutamakerta on pitänyt hälyttää auttava käsi paikalle.

RAFU

Vakionaama

Laitoin eilen (1.10) Robomow TS1000 talvisäilöön ja lataukseen, märkäimurilla tehdyn perusteellisen puhdistuksen jälkeen. Terät näyttivät keränneen jonkun verran ruostetta kesän aikana. Alkuperäiset terät näyttäisi olevan ruostumatonta kun eivät ruostuneet ollenkaan. Tuo uusi latauspää (katso kuva) on vähän erilainen kuin alkuperäinen, ylläpitolatauksen omaa liitintä ei ole vaan sama liitin toimii sekä normaali käytössä että talvilatauksessa.
Ensi kesäksi pitää keväällä hankkia uudet terät ruostuneiden tilalle, teroittaminen kun ohjeen mukaan voi aiheuttaa ylimääräistä ääntä ja kuluttaa laakereita kun kierrosluku on yli 4000 k/min. Paljonko yli ei paljasteta ohjeessa! :)

Liitteet

Ninni

Tulokas

Ensimmäinen kesä mennyt Robomowin kanssa. Todella tyytyväinen olen, vaikkakin koko sateinen syksy meni jumittuneen "maken" irrottamisessa. Kostea nurmi johti liukasteluun ja polulta harhautumiseen. En tiedä, mikä asetus auttaisi tähän.

Miten Robomow laitetaan talviteloille? En löytänyt ohjeita tähän.

Aki

Aktiivinen jäsen

Meillä myös robomow "rolle" jäi pehmeisiin kohtiin kiinni mutta muuten meni tämäkin kesä ok. Viimevuonna laitoin rollen autotallin lämpimään ja käyttöohjeesta löysin ohjeet eli latauspää irti telakasta tähän lataupäähän piuha latausyksiköstä kiinni ja näin ylläpitolatuksella koko talvi.

HJK

Jäsen

Ninni sanoi:
Ensimmäinen kesä mennyt Robomowin kanssa. Todella tyytyväinen olen, vaikkakin koko sateinen syksy meni jumittuneen "maken" irrottamisessa. Kostea nurmi johti liukasteluun ja polulta harhautumiseen. En tiedä, mikä asetus auttaisi tähän.

Miten Robomow laitetaan talviteloille? En löytänyt ohjeita tähän.
Varmaan jo selvisikin, että Robomow säilytetään talven yli jatkuvassa ylläpitolatuksessa. Mutta miten on Robomowisi toiminut talven jälkeen? - onko lähtenyt keväällä normaalisti liikkeelle?

Meidän RS 630 on joka kevät jumissa, niin että jaksaa leikata vain hetken aikaa ja jää makaamaan latausasemaan. Luule kai tehneensä 1700 neliön hommat? - mutta käynnistyy uudellaan vain manuaalikäynnistyksellä (toimien max 20 minuuttia). Sehän ei riitä kuin urien tekemiseen nurmikolle (nykyään pihat on lähinnä niittynä). Robomowini onkin käynyt joka kesä huollossa (viikkojen huoltojaksot), mutta jälleen se odottaa latausaasemassaan huollon vikakoodien selvityksiä (kestänyt jo neljättä viikkoa).

Olisi kiva tietää kuinka yleisiä tälläiset käyntihäiriöt on robottileikkureilla? - ja missä määrin ne piinaa juuri Robomowia? Tämä yksilö on toiminut vain yhden kuukauden normaalisti (kolmannen huollon jälkeen) ja kolmas kesä meieillään (taas robo vikasena). Sen hetken kun toimii niin ohan mahtavan hienoa jälkeä! - kunhan vaan toimisi... . :mad:

RAFU

Vakionaama

http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,22251.msg333893.html#msg333893

Tosiaan hyvin on nyt TS1000 toiminut. Nyt näyttäisi myös kosteusvalvonta toimivan tarkoitetulla tavalla - ei lähde liikkeelle sateella. Olisikohan joku ohjelmapäivitys tullut kun silloin tällöin katson latauksen tilaa (32 - 100 %) Android App kautta älypuhelimellani. Akkujen teho näyttäisi riittävän hyvin kun talvisäilöntä on tehty lämpimässä +22 C tilassa. Edelleen leikkaa noin tunnin ja lataa kaksi tuntia klo 9 - 21 aikana. Teriä en ole vielä vaihtanut, toinen pari on nyt menossa. Nurmikko on taas loistokunnossa, naapuri se vain kasvattaa voikukkia ja ajaa nurmikkoaan haisevalla pumppubensa "Murrella" joka toinen viikko kovalla metelillä.

R-410A

Aktiivinen jäsen

Toinen kattaus robotteja menossa, ensimmäinen Husqvarna AutoMower ajoi 12 vuotta. Nyt uusi AutoMower otettu käyttöön 2014 keväällä. Talvisäilytys kuivassa autotallissa, latasin ennen talvisäilytystä ja aikaisin keväällä. Latausasemaa en ole siirtänyt.
Leikkuri on ollut varmatoiminen, ei ole jäänyt mihinkään kiinni ja on hiljainen. Olen ottanut suojaan sateella (ukkosella), mutta voi ajella myös vaikka sade yllättää joskin märkä ruoho tarttuu alustan joka paikkaan ja voi pysäyttää terälautasen.
Helppo asentaa. Minulla on ainoastaa tontin kiertävä rajoituskaapeli en käytä hakukaapelia koska latausasema lähettää signaalin jonka avulla Automower tunnistaa sen 6-7 m etäisyydeltä, näin leikkuri alkaa etsiä latausasemaa. Jos olisi monimuotoinen ajettava alue voi käyttää hakukaapelia.
Terät on kaksipuolisia, eli kun lekkuri pysähtyy terien pyörimissuunta vaihtuu.
Vaihdan terät aina keväällä uusiin.
Kahta en vaihtaisi: vaimoa ja "kunnar" pässiäni :)

HJK

Jäsen

Nuo robottileikkurien myönteiset käyttökokemukset kuulostaa lähinnä "maksetuilta mainoksilta" ??? Mutta kun Husqvarnan asentaja kävi tutustumassa Robomowin käytön ongelmiini, niin käytiin myös katsomassa hänen omaa ison maatalon pihaansa. Siellä yhä yksi ja sama vanha Automower hoitaa pihanurmikkoa jo toistakymmentä vuotta :eek: Itse olen "mainoksen uhri", sillä kritiikittömästi hankkimani "testivoittaja" RS 630 on osoittutunut varsinaiseksi ongelmaksi.

Ensimmäinen kesä meni myyjän kanssa kinatessa siitä, että onko kyse tuotteen vika vain käytön ongelma? Robomow ei jaksanut edes alkuasetuksia kun pysähtyi "lataa akku". Moninaisten ohjeiden ja kokeilujen jälkeen tein vielä erillisen pienen 200 neliömetrin koeradan (varmistaakseni että ainakin rajalanka on oikein). Jälleen moninaisten ohjeiden ja kokeilujen jälkeen myyjä suostui takuuhuoltoon. Kun Robomow vihdoinkin saapui takuuhuollosta, niin oli jo syksy ja niin kylmää että Robomow meni suoraan talvisäilytykseen (ohjeen mukaiseen ylläpitolataukseen lämpimässä tilassa). Keväällä sama vika jälleen! Selitysten / ohjeiden jälkeen ei toiminut ja uudella (jälleen viikkoja kestäneellä) huoltoreissulla olikin jo elokuu, mutta nyt Robomow näytti miten sen pitäisikin toimia! Kerrankin alkuasetukset meni kerralla ja olihan hienoa jälkeä! - kerta kaikkiaan :cool: Harmitti kun oli jo niin syksy, että robo meni kohta talvisäilytykseen. Mutta keväällä 2017 kaikki viat ja harmi oli jälleen edessä. Keskusteluja huollon kanssa on jatkettu, mutta toimivaa ohjetta/neuvoa ei ole löytynyt. On tarkisteltu etänä vikakoodeja "latauksen ylikuumenemista" jne) ja nyt on odotettu neljättä viikkoa tehtaan kommenttia niistä vikakoodeista ??? Toivottavasti ei syty itsekseen palamaa, tms?

Luulen että tälläiset suojatut maahantuojan omat huollot sisältää ongelman? Monopolitilanteessa yksittäiset hankaluudet voi jättää viikkojen "valohoitoon" ja asikas jää täysin ilman tukea. Hyvä esimerkki tälläisen tarkoin suljetun/suojatun tuotteen ominaisuuksita on varaosat. Yhden kuukauden aikana (sen minkä on toiminut) Robomowista katkesi kolme pyöräakselia! Jälleen syylistettiin pihaa, vaikka Husqarnan asentaja vahvisti ettei pihassa ole mitään ongelmaa. Robomowin merkillisyyksiä, että yksittäisiä muoviakseleita ei ole erikseen saatavissa! - vaan takuun päätyttyä akselin katketessa on ostettava kokonainen ajomoottorikokonaisuus! Katkerinta että akseliepisodin takia jouduin turhaan suojaamaan (konttaamaan) jokaisen puun ja esteen saarekkerajalangalla, niin ettei Robomow törmäisi mihinkään ??? Kolmatta uutta ajomoottoria vaihtaessani tutkin rakennetta tarkemmin. Kävi ilmi että uudessa varaosassa laakerilaippa oli valmiiksi löysä (kaikki neljä ruuvia löysällä - sama kaikissa katkenneissa akselipidikkeissä). Pyöräakseli pääsi siis kiertämään tukilaakerin liikkuessa ja se on murtanut akseleita kun kaikki mekaaninen vääntö jää moottorin teräksisen lukitustapitetun akselin varaan. Harmillista että noita muoviakseleita (pakkomurtokohta) ei saa erikseen! Niitä on kyllä vilahtanut Amazon verkkokaupassa, mutta ovat sittemmin kadonneet tarjonnasta (suojattu tuote)? Tutkittiin jo 3D tulostuksen mahdollisuuksia, mutta toistaiseksi luovuttiin aika haastavasta hankkeesta (niin kauan kun takuu on vielä voimassa). Tuon voisi myös valaa vaikka kultasepän tarkkuusvaluna esim. pronssista, mutta pakkomurtokohdan puuttuessa siinä voisi särkyä jo robon runkorakenteetkin ???

Robomow on ollut täynnä haasteita ja odotan aikaa jolloin takuun päätyttyä päästään tutkimaan systeemiä tarkemmin (jos huolto ei saa sitä toimimaan)? Harrastan F3C - luokan isoja taitolentokoptereita ja niihin verrattuna tälläinen pikku robottileikkkuri on ihan mielenkiintoinen "säädeltävä" - siis takuuajan jälkeen. Siitä riittänee aihetta ihan omaan tarinaansa :) Toistaiseksi kolmatta tonnia maksanut Robomow RS 630 mököttää latausasemassa odottaen aikaa parempaa (valmistajan vastausta vikakoodeihin)... Nurmikot hoituu yhä luotettavasti Stiga Park ajoleikkurilla :cool: Ainoa mikä siinä painaa, on on tietysti 4-työtuntia viikossa :-[

Liitteet

tj86430

Aktiivinen jäsen

Uusimmassa Kuluttaja-lehdessä oli vertailu robottileikkureista. Lehti on kotona ja itse olen mökillä, joten en nyt voi referoida tuloksia.

Aki

Aktiivinen jäsen

Nyt kolmatta kesää käytössä robomow ms1000 ja ei suuri ongelmia vielä mutta pitää todeta että tuo alkukäynnistys talven jälkeen ei aina onnistu vaan leikkuri toimii hieman oudosti (etsii tukiasemaa, lataa ja lataa..). No nyt taas toimii kuten pitääkin. Huoltoon olen laittanut nettisivun kautta kysymyksiä mutta ei vastausta eli huonoa asiakaspalvelua. Leikkurin kielivalinnan palautin eng. kun nuo käännökset suomeksi olivat aivan outoja.

HJK

Jäsen

Aki sanoi:
Nyt kolmatta kesää käytössä robomow ms1000 ja ei suuri ongelmia vielä mutta pitää todeta että tuo alkukäynnistys talven jälkeen ei aina onnistu vaan leikkuri toimii hieman oudosti (etsii tukiasemaa, lataa ja lataa..). No nyt taas toimii kuten pitääkin. Huoltoon olen laittanut nettisivun kautta kysymyksiä mutta ei vastausta eli huonoa asiakaspalvelua. Leikkurin kielivalinnan palautin eng. kun nuo käännökset suomeksi olivat aivan outoja.
Tuo FIN-käännös on todella omituinen, sillä käsitteet on välillä aika käänteiset. Esimerkiksi kun näytöllä lukee "käynnissä", tarkoittaako se että valittuna aikana robo on käynnissä? - vai että onko lepoaika käynnissä? jne... No nehän selviää matkan varrella kokeilemalla (kompuroidessa).

Robomowin huollot hoita Piketa Oy, eli ne nettiin Robomowin sivuille tehdyt ilmottautumiset ei todellakaan johda mihinkään. Kannattaa soittaa suoraan (kiireiselle) huoltomies Mikolle: 02333245. Aina ystävällinen ja asiallinen kaveri, mutta ei hänkään voi mitään jos Robomow käyttäytyy omituisesti ohi huollon käsikirjan. Toinen ryhmä jolle hän ei voi mitään, on "vajakit" asiakkaat jotka ei ymmärrä yksinkertaisia käytön perusteita. Tämä Robomow onkin nöyrryyttänyt allekirjoittanutta jo kolmatta vuotta :-[ Kun syyllistettiin ettei rajalanka olisi kunnossa? - niin konttasin ja juotin varmuuden vuoksi tinalla joka ikisen liitoksen! - silti nöyrryytys vaan jatkuu (kun ei saada toimimaan) :-\

HJK

Jäsen

tj86430 sanoi:
Uusimmassa Kuluttaja-lehdessä oli vertailu robottileikkureista. Lehti on kotona ja itse olen mökillä, joten en nyt voi referoida tuloksia.
Tuo testi pitää hankkia! - ja aloittaa huolellinen tutkinta vaihtoehdoista. Alan jo henkisesti varautua siihen, että takuuajan umpeuduttua on hankittava uusi robottileikkuri (toimimattoman RS 630´n tilalle).
Viimeisin ohje (joka on toki meneillään) on taas sama 24-tunnin lataus turvakytkin OFF asennossa ja toinen 24 -tunnin lataus turvakytkin ON - asennossa. Kuitenkin tuo robo on ollut kuukausia ylläpitolatuksessa turvakytkin OFF - asennossa ja nyt viikkoja maannut lataustelakassa ON-asennossa. Pitkistä latausajoista huolimatta näytölle ei tule ilmoitusta: "VALMIS" - eli lataus ainakin mättää, vaikka vikakoodit ei sitä tuekkaan. Käynnistyy vain manuaalikomennolla (vaikka automatiikka on päällä) ja pystyy kiertämään alueen rajalangan vain minimi vuorokauden latausajalla (normaalli latausaika 2 tuntia). Lopettaa leikkaamisen rajalangan puolimatkassa ja jatkaa latausasemaan "nukkkumaan". Jos komentaa "alue" niin leikkaa kyllä hetken aikaa uraa ruohikkoon, kunnes palaa latausasemaan (5-20 minuuttia). Välillä vain pysätyy ja ilmoittaa "lataa akku" (palaamatta latausasemaan). On niin ilmeinen ja moneen kertaan koettu yksinkertaisen tuntuinen vika (ettei huoltokaan siihen pysty)?

RAFU

Vakionaama

HJK sanoi:
Nuo robottileikkurien myönteiset käyttökokemukset kuulostaa lähinnä "maksetuilta mainoksilta" ???
Lue vaikka omat käyttäjäkokemukseni Robomow TS1000, en ole maksanut kuin laitteen hinnan ja yhden vaihtoteräparin. Takuuseen on mennyt kaikki muu. Alussa oli tosi hankalaa (ensimmäinen kesä), jonka jälkeen kaikki on hoitunut ilman ongelmia, Piketa Oy Tampereella on hoitanut takuuasiat mallikkaasti.
Kun sulla näyttää olevan noin paljon ongelmia oman leikkurisi kanssa suosittelen palauttamaan laitteen myyjälle ja vaadit maksamasi hinnan takaisin, näin kait se kuluttajasuoja sinun tapauksessa toimii kun takuaikaakin on vielä jäljellä.

R-410A

Aktiivinen jäsen

RAFU sanoi:
Kun sulla näyttää olevan noin paljon ongelmia oman leikkurisi kanssa suosittelen palauttamaan laitteen myyjälle ja vaadit maksamasi hinnan takaisin, näin kait se kuluttajasuoja sinun tapauksessa toimii kun takuaikaakin on vielä jäljellä.
Olen Rafun kanssa samaa mieltä.

Lainaus HJK:lta
"Nuo robottileikkurien myönteiset käyttökokemukset kuulostaa lähinnä "maksetuilta mainoksilta" ??? Mutta kun Husqvarnan asentaja kävi tutustumassa Robomowin käytön ongelmiini, niin käytiin myös katsomassa hänen omaa ison maatalon pihaansa. Siellä yhä yksi ja sama vanha Automower hoitaa pihanurmikkoa jo toistakymmentä vuotta :eek: Itse olen "mainoksen uhri", sillä kritiikittömästi hankkimani "testivoittaja" RS 630 on osoittutunut varsinaiseksi ongelmaksi."

Tämä minun kertomus AutoMoweristani ei ole maksettu mainos, mutta huono kello kuuluu kauemmaksi kun hyvä.
Ei minkäänlaisia latausharmeja. Moweri hoitaa latauksen itsenäisesti itse, minun ei tarvitse muuta kun laitan koodin ja menoksi. Illalla sammutan ja laitan pässini varastoon.
Ostin pakkauksen Turvateriä kolmen sarja eli 9 kpl maksoi 28 € nämä on kuulemma kovametallia.
koitin edelliseen "postaukseen" laittaa kuvan mutta liitteen koko oli liian suuri joten jouduin pienentämää sitä tähän.

Liitteet

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

HJK sanoi:
Tuo FIN-käännös on todella omituinen, sillä käsitteet on välillä aika käänteiset. Esimerkiksi kun näytöllä lukee "käynnissä", tarkoittaako se että valittuna aikana robo on käynnissä? - vai että onko lepoaika käynnissä? jne... No nehän selviää matkan varrella kokeilemalla (kompuroidessa).

Robomowin huollot hoita Piketa Oy, eli ne nettiin Robomowin sivuille tehdyt ilmottautumiset ei todellakaan johda mihinkään. Kannattaa soittaa suoraan (kiireiselle) huoltomies Mikolle: 02333245. Aina ystävällinen ja asiallinen kaveri, mutta ei hänkään voi mitään jos Robomow käyttäytyy omituisesti ohi huollon käsikirjan. Toinen ryhmä jolle hän ei voi mitään, on "vajakit" asiakkaat jotka ei ymmärrä yksinkertaisia käytön perusteita. Tämä Robomow onkin nöyrryyttänyt allekirjoittanutta jo kolmatta vuotta :-[ Kun syyllistettiin ettei rajalanka olisi kunnossa? - niin konttasin ja juotin varmuuden vuoksi tinalla joka ikisen liitoksen! - silti nöyrryytys vaan jatkuu (kun ei saada toimimaan) :-\
Se että vika palaa talven jälkeen sopisi kyllä tämmöiseen vikaan: https://support.robomow.com/hc/en-us/articles/207445799-Battery-Problem

Eli vehkeessä on käytetty huonoja liittimiä. Mitähän merkkiä tuo laite mahtaa olla alunperin...

Aki

Aktiivinen jäsen

VesA sanoi:
Se että vika palaa talven jälkeen sopisi kyllä tämmöiseen vikaan: https://support.robomow.com/hc/en-us/articles/207445799-Battery-Problem

Eli vehkeessä on käytetty huonoja liittimiä. Mitähän merkkiä tuo laite mahtaa olla alunperin...
Hyvä vinkki kiitos, uskon että talven jälkeiset häiriöt ovat juuri tuon liittimen syytä.

HJK

Jäsen

VesA sanoi:

Tämä oli hieno vastaus ja täyttä asiaa!

Klobaalissa mailmassa kustannuspaine on taatusti valtava, eli pienet kiinatytöt kai näitäkin kokoaa vauhdilla (?) Israelista lienee vain tuotteen luominen ja kehitystyö? ja tietysti markkinointi. Joka tapauksessa akuperäiset harjattomat vetomoottorit on hienosti koneistettuja! - mutta varaosat on jo ihan erinäköistä "prässitavaraa". Alkuperäiset terätkin on laadukasta terästä, mutta tarviketerät on jo hiiltä, eli ruostuvaiset. Viittaa myös valmistuksen kustannuspaineeseen. Varmaan tekevät saman asian kuin alkuperäiset, mutta kyllä siihen kuvaan mahtuu hyvin "edullisemmat" amppiliittimetkin (ainakin mitä tulee moottoorin liittimiin). Tälläiseen ulkokäyttöön tehdyn laitten liittimiksi vaihdan tilalle mieluusti laadukkaat kullatut liittimet!

On monasti tehnyt mieli avata ja tutustua sisuksiin, sillä F3C-luokan kopteriharrastus on antanut eväitä ymmärtää hiukan "säköiskujakin". Koptereissani on yli 4KW tehot ja taatusti laadukkaat liittimet joka lähtöön. Robomowia varten minulla onkin jo valmiina digitaalinen paneeli; jännite, virta (rengas) ja tehomittaukseen valmiina. Kiinnitän sen suojakannen alle vasta takuun rauettua, juoruamaan akun todellista tilaa ja virrankulutusta. Toisekseen haluan tavoittaa ajoakun erillisellä virta ja tasausliittimellä, niin että voin käyttää tarpeen tullen omaa kehittynyttä latausjärjestelmää ja ehkä omaa akkuakin, sillä nuo LiFePO4 kennot on ihan peruskauraa akkuteknologiassa.

Toistaiseksi vain jäljellä oleva takuuaika estää kajoamasta RS 630 Robomowin sisuksiin! - ja pitäähän tuotteen valmistajalle/huollolle antaa mahdollisuus selvittää ongelma? Huomaan että tästä harmillisesta kokemuksesta on itsesaiassa tulossa robottileikkurin "tuunausharrastus", sillä kohta ei ole mitän menetettävää sen suhteen (takuuajan umpeuduttua).

HJK

Jäsen

RAFU sanoi:
Lue vaikka omat käyttäjäkokemukseni Robomow TS1000, en ole maksanut kuin laitteen hinnan ja yhden vaihtoteräparin. Takuuseen on mennyt kaikki muu. Alussa oli tosi hankalaa (ensimmäinen kesä), jonka jälkeen kaikki on hoitunut ilman ongelmia, Piketa Oy Tampereella on hoitanut takuuasiat mallikkaasti.
Noin se varmaan olisi pitänyt hoitaa jo pari vuotta sitten, mutta kun satuin sairastelemaan samaan aikaan, niin piti antaa nurmikonhoidot ulkopuoliselle ostopalvelulle. Siinä jäi robomow vähän sivuseikaksi (kun ei toiminut) - jäi lähinnä huoltoon makaamaan. Jossain vaiheessa koitin kyllä selvitellä kuluttajasuoja menettelyä, mutta kun olin letkuissa kiinni niin ei siitä silloin mitään tullut. Kävi myös ilmi että Suomen Suoramarkkinointi Oy on jo luopunut tuotteen edustuksesta, joten se siitä kuluttajasuoja valituksesta. Toki minulla on tallella melkoinen arkisto dokumentteja matkan varrelta ja ehkä niitä vielä tarvitaan "viimeisenä oljenkortena" (jos asian selvittely ei tästä edisty)?

Ensimmäinen kesä menikin käytännössä ilman Robomowia (kuten myös viimekesä). Mun robottiharrastuksesta tuli pikkuhiljaa pilkan aihe kotona ja naapurissa, kun joudn yhä ajamaan pihat Stiga Parkilla, vaikka kallis Robomow RS 630 makaa nyt jo kolmatta kesää latausasemassa. Tietysti kaiken moista (hyväntahtoista) herjaa on ruokapöydässä ja aidankin yli kuultu, mutta kiva kun jollain on hauskaa :-[ Mutta se kunnia kuuluu Robomowille, eikä moninaiset ehdotukset; "ootko koittanut vetää sen vieterin? - onko papan piuhat taas poikki? - laita siihen uudet patterit - jospa sitä vähän tyrkkäisi vauhtiin" jne... Olen kai kohta kuuluisuus kylällä kun säälistä ehdottelivat jo vuoden kyläläiseksikin :mad: Syystä olen kovettanut luontoni ja pidän tuon pilkan aiheen "pihamaskottina". Vaikka kunnia menee niin maine kasvaa" - maksoi mitä maksoi ;D - vaikka maksoihan se kolmatta tonnia :mad:

HJK

Jäsen

VesA sanoi:

Mistä lienet löytänyt tuon jälleenmyyjien ohjesivuston?

Toki olen netistä etsinyt vastauksia, mutta tuo on mennyt ohitse. Tuoltahan löytyy kaikki huolto asennusohjeet videolla! Nyt minäkin saan kopan avattua ilman että lukitukset särkyy! Miksi ihmeessä valmistajan pitää piilotella näin olenniasta ja asiallista tietoa kuluttajilta? Nyt kun löytäisin vielä jostakin Robomowin huollon ohjekirjan vikakoodeineen, niin ei tarttis kyykkä koneen vieressä ja luetella huoltoon loputtomia koodien lukusarjoja. Huono systeemi, koska niitä olisi pitänyt jopa kuvata huollolle (kun lukusarjoja on niin paljon). Luulen että Robomowin korkea hinta johtuu paljolti takuuhuoltojen kustannuksista?

Avoin huoltokirja ja valtuutettu huolto yhdessä pitäisi Robomowit toiminnassa! Rakenne on selvästi tehty helpoksi silmällä pitäen omatoimista osanvaihtoa ilman työkaluja, mutta tuo salattu huoltokirja aiheuttaa ihan turhia jopa viikkojen huoltojaksoja :mad: Huolto on pääasiassa ylikuormitettu, sillä puhelinyhteys syntyy vain vastapuheluna ja tietysti silloin kun asiakas ei pääsääntöiosesti ole enää viottuneen leikkurin äärellä! Monet huollon vastapuhelut on tulleet tuntien kuluttua kun olen jo liikenteessä. Tuloksena on vain molemmin puolista tyytymättömyytä kun huoltoasiat ei edisty (riesa huollollekkin). Yhä odotetan huolto-ohjeita (vikakoodit vamlstajaln syynissä jo neljättä viikkoa)!

Luultavasti Robomowini RS 630 olisi toiminut hyvin jo kolme kesää, jos huoltomies vain tietäsi tuon löysien liittimien ongelman? Koko huoltofarssi olisi vältetty yhdellä puhelinsoitolla. Nyt aikaa on kulunut vuosia ja lukematon määrä puheluja ja turhia huoltojaksoja ilman tulosta! - vain siksi että Robomow on tuollainen "salattu" huoltojärjestelmä, eikä tieto kulje tekniikan päättäjille?

On oikeasti harmillista ettei Robomowin sivuilta löytyvä yhteydenottokanava toimi (kukaan ei kai seuraa sitä)? Nämä aisiat olisi niin paljon helmpompi saada suoraan palautteena maahantuojalle/huoltoon. Nyt nämä urputukset jää pyörimään näille palstoille, savuttamatta mitään edistystä tuotteen ilmeisiin puutteisiin. Tiedä sitten kuuluuko "huono kello" koskaan niin kauas, että Robomow sen kuulisi?

Meilläpäin robottiruohonleikkurit on jo huono vitsi. Syystä luonnonrauhaa arvostava naapuri höylää pihaansa perinteisellä kelaleikkurilla! Luopui jo akkukäyttöisestä leikkuristaan ja trimmeristäkin niiden akkku ym. vikojen takia. Syystäkin tämä Robomowini on katsottu "hoopon hommaksi", eikä kylän baarissa voi käydä ilman että joku muistaa kysyä "joko sun ropottisi toimii?" - heheheh. Robomowini on siis jo paikallinen vitsi... :-[

RAFU

Vakionaama

En ole tainnut kertoa tällä palstalla Robomow TS1000 leikkurin yhdestä melko triviaalista virheestä, joka paljastui aivan yllättäen ensimmäisen vuoden talvilatauksen yhteydessä.
Latauslaitteen verkkojohdon liitin laturipäässä oli liian pitkä mahtumaan ahtaaseen koloon mihin se piti sovittaa. Tämä aiheutti latauksen pätkimistä jos sattui liikuttamaan johtoa talvilatauksen aikana sisätiloissa. Tähän vaivaan sain huollosta toisen laturin jota sen jälkeen olen käyttänyt. Nyt on sitten vanha toimiva laturi varaosana, eivät halunneet sitä takaisin huoltoon. Melkomoista hakuammuntaa siellä huollossa tuntuu välillä olevan. ;)

Liitteet

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

HJK sanoi:
Mistä lienet löytänyt tuon jälleenmyyjien ohjesivuston?
Tämän löytäminen ei valitettavasti sisältänyt mitään hienoa oivallusta jolla voisin elvistellä: hain vain 'robomow problems' jollaisella aloituksella yleensä pääsee jollekin purnaussivustolle, jossa on linkkejä eteenpäin, mutta tuo supporttisaitti löytyi heti sillä ensimmäisellä haulla ;D

RAFU

Vakionaama

VesA sanoi:
Tämän löytäminen ei valitettavasti sisältänyt mitään hienoa oivallusta jolla voisin elvistellä: hain vain 'robomow problems' jollaisella aloituksella yleensä pääsee jollekin purnaussivustolle, jossa on linkkejä eteenpäin, mutta tuo supporttisaitti löytyi heti sillä ensimmäisellä haulla ;D
Löysin tuon linkin toisella tavalla. Robomow latauspään alkuperäisessä laatikossa oli QR koodi jonka skannasin puhelimellani ja linkki johti melkein samaan paikkaan, jossa oli video ko. osan poistamisesta ja uuden asennuksesta. Taisi kyllä olla Lontoon kielellä!

HJK

Jäsen

Robomowin toistuva vika liittyy selkeästi akun liittimeen (ainakin välillisesti).

Varmistin ensin huollon esimieheltä, että saan itse avata Robomowin takuuaikana. Kävi ilmi että uusissa malleissa Robomow kannustaa omatoimisuuteen, niin että huolto vain määrittelee vian ja toimittaa mahdolliset takuuosat. Asikas itse hoitaa asennustyöt! Viittaa jälleen huollon kustannuspaineisiin ja selittää miksi oli niin vaikea saada Robomowia takuuhuoltoon. Useampi huoltoreissu oli jo melkoisen vääntämisen takana! - vaikka vikaa ei löytynyt latausosia vaihtamalla (arpapeliä).

Robomowin akkuliittimen irroitus ja uudelleen kiinitys sai näytölle ilmoituksen; "VALMIS" (ensikertaa talven ylläpitolatauksen jälkeen). Leikkuujakso olikin tunnin mittainen (ennen 5-20 min.), mutta jäi yhä n. puoli tuntia vajaaksi, sillä Robomow pysätyi yllättäen keskelle nurmikkoa näyttö pimeänä! Irroitin akun liittimen uudelleen ja siitä robo lähti liikkeelle etsimään latausasemaa. Olisiko sittenkin niin, että tuo akun liitin olisikin vain oire jostakin muusta? Akkuliitin on ihan tiukka ja asiallinen, joten näin herkkä tekniikka on huolestuttavaa toimivuuden kannalta. Kaksi kesää meni jo viallisen Robomowin kanssa ja kolmas on menossa. Tässä liitinepisodissa taitaa olla myös selitys sille, miksi Robomow lähti ensikertaa liikkeelle vasta viimekesänä 2016 kolmannen huollon jälkeen! Huoltomies lienee irroittanut akun, mutta talven ylläpitolataus sai saman vanhan vikatilan uudelleen päälle. Entä jos häiriön syy ei olisikaan itse liittimessä? - vaan vikatila syntyykin talven ylläpitolatauksessa ja laukeaa vasta kun akku irroitetaan (piirilevy buutataan)?

Elän mielenkiintoisia aikoja, kun teen vikajäljitystä Robomowin huollon puolesta. Jos on kyse vain talvilataukseen liittyvästä ominaisuudesta ja RS 630 hoitaisi muuten hommansa, niin se on ihan jees. Mutta jos tämä "sammahtelu" osoittautuu krooniseksi ominaisuudeksi, niin tästä voi tulla vielä mielenkiintoinen vääntö huollon kanssa? Kolmas kesä meneillään ja vasta nyt on päästy alustavasti vikatilan jäljille (?)

Liitteet

Pulp

Jäsen

Husqvarna Automower 220AC
Hoitaa n1000m2 nurmikkoa vaivatta.
Hankittu 2011
Kulut
- 2017 uusittu ekan kerran akku 80€
- 2016 uudet takarenkaat, orginaalien kumipinnat sileenä, n 70€
- Teriä parikolme paketillista
- 2013 oli iso vesivaurio, pääpiirilevy uusiksi. Takuutyönä ei kuluja. Nykyinen paremmin kosteussuojattu
- Lisäkela rajauslankaa, paketissa mukana tullut ei riittänyt edes teoriassa max 1800m² rajaamiseen ei edes tuhannen.
Meteliä pitää vähemmän kuin naapurin tuulikellot (jotka pitäis lailla kieltää!)
Rajalagalla rajattu ulkoreuna sekä kaksi isoa pihakuusta. Kuusi kestäis kyllä törmäilyt, mutta kuusenjuurella on vain savea ja juuret korkealla joka aihuttaa robon jumittumisia.
Muut herkät kasvit saa suojattua kolmella kepillä tai hävittämällä.
Hoitaa pensaiden ja puiden alustat paremmin kuin työnnettävällä ikinä itse jaksoi.

Suosittelen, hinnalltaan huonon etuleikkurin hintainen 2000€.

RAFU

Vakionaama

Pulp sanoi:
Kuusi kestäis kyllä törmäilyt, mutta kuusenjuurella on vain savea ja juuret korkealla joka aihuttaa robon jumittumisia.
Noinhan kuusella ja männyllä juuret kasvaa leikkurin riesaksi asti. Vetelin korkeimmat juuret kirveellä pois ja meno jatkuu ilman esteitä. Männyt voivat edelleen paksusti, eivät moisesta parturoinnista olleet moksiskaan (tulikohan tehtyä "luonnonsuojelurikos" ?). Liukkaimmat kohdat savimaa nurmikollamme ovat juuri nuo kuusen ja mäntyjen alustat. Jos joku vielä keksisi Robotin ojien leikkaamiseen, voisin harkita sellaisen ostoa. Meillä päin kunta ei vaivaudu leikkaamaan ojia kuin korkeintaan kaksi kertaa vuodessa vaikka kaava-alueella asutaan, kiinteistövero kyllä kelpaa. Siimaleikkurilla homma on ihan mahdoton, sen verran sitä ojaa on.

HJK

Jäsen

Nuo mainitut männynjuuret oli tontin reunalla kaivettu koirien toimesta esiin "myyrajahti"- leikeissä, mutta nyt nekin on tasattu mullalla ja kylvetty nurmikolle. Tämä kaikki sen jälkeen kun Robomowin myyjä ei suostunut hankintavuonna 2014 uskomaan että laitteessa olisi mitään vikaa. Ensimmäinen kesä meni kinatessa ja pihaa kunnostaessa. Se kunnostus on jatkunut tähän päivään, jotta robolle olisi kyllin tilaa kulkea pienellä 1700 neliön nurmikolla.

Olen joutunut kohentelemaan pihaa melkoisesti Robomow RS 630 tieltä. Aikanaan se suurin ja "paras" testivoittaja osoittautui sangen kömpelöksi pieneen 1700 neliön puutarhapihaan. Robomowin korjauksia odotellessa on jo kolmas kesää aikaa harventaa istutuksia ja siirrellä marjapensaita, typistää kasvimaata jne, jotta leikkuri suostuisi ylipäätään kulkemaan alueella (liian ahtaat alueet jää vaan leikkaamatta). Tyttäret käy joka kesä mummulassa hoivaamassa omia istutuksiaan ja voi sitä kiukun ja sanomisen määrää mitä tämä "robottihullutus" on kirvoittanut! Vaimo on jo alistunut ukon robottiharrastukseen, mutta kyllä sisällä yhä kiehuu aina kun kaivan istutuksille uusia siirtokuoppia. Kiviko-osudet suihkulähteineen menee vielä osin uusiksi ja niitä kiviä on viellä käännettävänä, että kelpaisi Robomowille?

Kun huolto ei ole onistunut ratkaisemaan tuota lyhyen toimita-ajan/latauksen ongelmaa, niin kanniskelin aikani n. 20 kg roboa eri puolille pihaa, jotta sillä olisi jotakin tekemistä. Leikkasi vain hetken aikaa uria, palatakseen kohta latausaasemaan "Lataa akku" tiedotuksella. Harmillisesti sain siinä raapama sääreen ja nyt se streptokokin aiheuttama "ruusu" on jo toisella kuukauden kestävällä antibioottikuurilla (jalka kuin mankelitukki) :'( Taas olisi Robomowilla käyttöä, mutta kun ei se vieläkään osaa hommaansa. Akkuliittimen irroituksen jälkeen lähti kyllä ensikertaa liikkeelle, mutta jätti tunnin jälkeen homma kesken (näyttö pimeni). Jäi taas tuonne latausaasemaan makaamaan. Ainoa lohtu, että nyt pihalla on koristeena jopa itseäni laiskempi :mad: - vaikkakin vain Robomow RS 630.

Tienvarsiojan olen kunnostellut sen verran loivaksi, että pystyy työntämään työnnettävällä pärisijällä heinät matalaksi ja loput korkeammat rinteet nelitahtitrimmerillä (ei niin paha huutaja kuin 2t -värkit). Tosin nyt ei jalka kärsi taaperrella sitäkään, eli luonto lopulta voittaa kaikkinaiset ihmisen tekniikan kukkaset. Pihaniityt ja luonnonpihat kunniaan!

Pulp

Jäsen

HJK: Hanki Husqvarna :)

Kysymys: Onko kukaan keksinyt mitää hyötykäyttöä noille GSM-palikoille roboissa?
Itse olen ihmetellyt että mitä teen reaaliaikaisella tiedolla siitä että robo on jumittunut jonnekin kuusen juurelle ja lähettää mulle tekstarin?
Sama jos hälyttää että "Apuva mut varastettiin" enpä taida keretä hätiin vaikka kotona olisin.
Robotti on robotti eikä sitä tarvitse vahtia reaaliaikaisesti.
Juu, sanokaa vain että siinäs huutelet kun sulla ei oo GSM/Wifi yhteyttä roboon, mutta oikeesti mitä hyötyä?

Aki

Aktiivinen jäsen

Eipä tuolla GSM ominaisuudella ole juuri mitään tekemistä. Tuo bluetooth on kyllä käyttökelpoinen ominaisuus kun käyttää puhelimessa tai tabletissa sopivaa app:sia.

R-410A

Aktiivinen jäsen

HJK sanoi:
Nuo mainitut männynjuuret oli tontin reunalla kaivettu koirien toimesta esiin "myyrajahti"- leikeissä, mutta nyt nekin on tasattu mullalla ja kylvetty nurmikolle. Tämä kaikki sen jälkeen kun Robomowin myyjä ei suostunut hankintavuonna 2014 uskomaan että laitteessa olisi mitään vikaa.-------

Olen joutunut kohentelemaan pihaa melkoisesti Robomow RS 630 tieltä. Aikanaan se suurin ja "paras" testivoittaja osoittautui sangen kömpelöksi pieneen 1700 neliön puutarhapihaan. Robomowin korjauksia odotellessa on jo kolmas kesää aikaa harventaa istutuksia ja siirrellä marjapensaita, typistää kasvimaata jne, jotta leikkuri suostuisi ylipäätään kulkemaan alueella (liian ahtaat alueet jää vaan leikkaamatta). ------

Kun huolto ei ole onistunut ratkaisemaan tuota lyhyen toimita-ajan/latauksen ongelmaa, niin kanniskelin aikani n. 20 kg roboa eri puolille pihaa, jotta sillä olisi jotakin tekemistä. Leikkasi vain hetken aikaa uria, palatakseen kohta latausaasemaan "Lataa akku" tiedotuksella. Harmillisesti sain siinä raapama sääreen ja nyt se "ruusu" on jo toisella kuukauden kestävällä antibioottikuurilla (jalka kuin mankelitukki) :'( Taas olisi Robomowilla käyttöä, mutta kun ei se vieläkään osaa hommaansa. Akkuliittimen irroituksen jälkeen lähti kyllä ensikertaa liikkeelle, mutta jätti tunnin jälkeen homma kesken (näyttö pimeni). Jäi taas tuonne latausaasemaan makaamaan. Ainoa lohtu, että nyt pihalla on joku muukin (itseäni laiskempi ja tyhmempi) :mad: - vaikkakin vain Robomow RS 630.
Uskomaton tarina kun joudut olemaan pioneerina. Näyttää siltä että on turha potkia "tutkainta" vastaan !!!, Tämän tarinan takia annan sinulle papukaijamerkin ja ehdotan eduskuntaan. Ja jaksamista taistelussasi.
Olen itse muutaman kerran vahingossa katkaissut ohjainlangan, olen langan tinannut tai liittänyt Abiko-liittimellä sekä päälle kutistesukka. Aina on pelittänyt.
Kun oli puhe puun juurista, kävin myös kirveellä tasoittamassa koholla olevia kuusen juuria. Otin myös koneen jyrsimään 60 cm leveän tammen kannon pois ( 60 € )

Liitteet

HJK

Jäsen

R-410A sanoi:
Uskomaton tarina kun joudut olemaan pioneerina. Näyttää siltä että on turha potkia "tutkainta" vastaan !!!, Tämän tarinan takia annan sinulle papukaijamerkin ja ehdotan eduskuntaan. Ja jaksamista taistelussasi.
Olen itse muutaman kerran vahingossa katkaissut ohjainlangan, olen langan tinannut tai liittänyt Abiko-liittimellä sekä päälle kutistesukka. Aina on pelittänyt.
Kun oli puhe puun juurista, kävin myös kirveellä tasoittamassa koholla olevia kuusen juuria. Otin myös koneen jyrsimään 60 cm leveän tammen kannon pois ( 60 € )
En nyt minkään pioneerina, sillä taatusti muitakin epäonnisia täyty löytyä? Kai vaikenevat häpeästä :-X Mutta "Robomowin kiroukseksi" tätä kyllä on mainittu.

Hankin v. 2014 suurimman ja kauneimman (kalleimman) testivoittajan Robomow RS 630´n, hoitamaan ylläpitämääni kylän lennokkikentää (kun en enää itse sairauksiltani pystynyt). Karmee pettymys kun Robomo RS 630 ei lähtenytkään toimimaan. Menetettiin siinä perinteinen jo 80- luvulta asti ylläpitämäni lennokkikenttä, kun kentän hoitoa ei pysty järjestämään (juniorityövoimalla). Robomow jäi vaivoikseni ja osoittutui myös liian isoksi ja kömpelöksi pienelle 1700 nurmikkoputarhalle.
Ensimmäinen kesä meni myyjän kanssa kinatessa vikaa vai ei? Seuraavakin kesä meni huollossa ja vasta 2016 syksyllä toimi kuukauden verran. Tästä lähti myös pihan muokkaus Robomowille sopivaksi ympäristöksi (siihen asti hoidettu Stiga Park ajoleikkurilla). Revin viimesyksystä alkain marjapensaita, tasaisn nurmikkoa ja siirtelin kasvimaata, vedin satoja metrejä suojalankoja (Robomow ei saisi törmätä mihinkään) - 3 kpl katkenneet akselit jne. :mad: Koska projekti on jo paisunut kohtuuttomaksi 40 -vuotta vanhan puutarhapihan uudelleen järjestelyä myöten, niin tästä ei ole paluuta ja vikaantunut Robomow odottaa yhä huollon "vikakoodi" ratkaisuja (nyt jo viides vikatilaviikko meneillään).

Minulla oli kyllä valmiiksi katsottu ajatus vaihtaa Robomowini uuteen Husqvarna Automover 420´n, mutta jäin odottamaan sikakalliin Robomowin takuukorjausta ja huollon kirjallista vakuutusta että laite on kunnossa! Se viimeinen moka oli siinä, että ihastuin vihdoinkin toimivaan Robomowiin siinä määrin, että annoin sille "uuden mahdollisuuden" ja aloitin pihan muokkauksen väljemmäksin :-[ Mutta Robomow pettää aina! - iloa kesti vain yhden kukauden! Se vaihtotilaisuus meni ja jälleen uusi kesä (2017) ilman toimiva Robomowia :( Toistaiseksi jäljelle jäi vain työläs pihan perusmuokkaus, mutta ompahan jotakin tekemistä Robomowin huoltoa odotellessa... (soittivat muuten tänään ja kysyivät laitteen näytön ilmoitusta). Asia lienee siis yhä vireillä? - mutta kovin verkkaisesti Robomowille tutulla saman toistuvan vian selvittelyä kesästä toiseen :mad:

Itse sanoisin tätä väärien valintojen ja henkilökohtaisen typeryyden tiivistymäksi :'( Lapset tästä episodista kyllä huomauttelee, mutta toki vaari senkin vielä kestää :-[

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Minusta kyllä siinä että pihaa muutellaan ruohonleikkurin heikkouksien takia on aika vahva häntä heiluttaa koiraa -meininki.

HJK

Jäsen

Tässä tapauksessa Robomow heiluttaa isäntää :mad:
Robomow RS 630 käyttöön otossa meni kaksi kesää käyttäjää syyllistäessä ja siihen liittyi mittavat rajalankojen uudelleen konttausepidodit. Toimintahäiriöiden takia poistin rajalangan "epävarmuustekijät" juottamalla joka ikisen liitoksen ja eristämällä Bisonin keinokumilla/kutistesukalla. Lopulta tein erillisen testiradan ilman esteitä omalla latausasemalla! - jossa siinäkään ei lähtenyt toimimaan. Kun kolmannen huollon jälkeen lopulta toimi, niin piti kuitenkin tehdä puutarhapuolelle uusi erillisalue, ettei Robomow karkaisi koko ajan väljemmille vesille.

Kun Robomowin akselit katkeili (3), niin jouduin taas konttaamaan muutaman sata metriä, kunnes kaikki pihan puut ja esteet oli saarekkeina. Tosin akseliongelmat osoittutui sittemmin valmistusviaksi, kun varaosissakin akselin laakerituen kiinnitykset osoittutui löysäksi (kiinnitysruuvit löysällä). Muoviakseli pääsi kiertämään moottoriakselin varassa ilman tukea, eikä muoviakselit sitä kauaa kestänyt. Kuvassa näkyy tukilaakerin hiertymä, joka on tullut löysän akselin heilumisesta ilman laakerin tukea.

Robomow hoiti (toimiessaan) etu- ja takapihan vain pääalue - alialue 1 - alialue 2 asetuksin. Tästä lähti pihaväylien lajennukset ja esteiden (istutusten) raivaukset (ja naisväen vihanpito). Istusten välit mimi 1,5m ja kapeammat väylät vähintään 5 metriä. Ratkaisemattomat riidan aiheuttajat jotenkin kummasti kuivuivat oma aikojaan ??? ja pääsin niitä tasaamaan heti varhaiskeväästä. Mutta ne ruusupenkkien ja marjapensaiden uhraukset olikin turhia, kun Robomow ei lähtenytkään keväällä töihin. Ei vaan jaksanut tehdä hommia kuin hetken aikaa, jääden latausaasemaan murjottamaan. Siellä se yhä kököttää odottaen huollon vikakooditulkintoja (valmistajalta). Näitä Robomoweja lienee myyty yli 30 000? - joten ei kai ne yhden perässä ehdi ihmettelemään... ???

Olen ikuisesti kiitollinen Stiga Park ajoleikkuristani ja tyttäret on jo lupautuneet hoitamaan nurmikot (asuvat eri paikkakunnilla), jos vaan luovun Robomow hullutuksesta ja pihan turmelemista! Joka tapauksessa mummulan piha on nyt turvattu, kävi miten kävi ;D

PS. Tälläinen saman asian jauhaminen on tietysti mälsää, mutta myös hyvin terapauttista! Koen etten ole ihan yksin Robomow huolineni ja vi*****sen määrä on jo tuntuvasti vähentynyt. Ehkä piankin voin poistaa nämä joutavat viestit? ja voin lopullisesti unohtaa Robomowin käyttöhuolet? Mikä tosin riippuu kokonaan Robomowin kyvystä hoitaa asia kuntoon, tai tämä aihe jatkuu seuraavaksi kuluttajasuoja asioiden selvittelynä...?

Liitteet

RAFU

Vakionaama

Innostuin hakemaan noita robottileikkurien testejä ja tällainen löytyi jossa Husqvarna on "paras":

https://youtu.be/_f-4J98EWrI

Tekijä tietenkin Husqvarna!

HJK

Jäsen

Itseasiassa tuo oli hyvinkin havainnollinen robottileikkuriesittely!

Husqvarnan vahvuudet tuli kyllä hyvin esiin (luonnollisesti oma tuote hyvin esillä), mutta Robomowilla on myös kiistattomia etuja puolellaan. Omakohtaisesti arvostan Robomovin järeää leikkukykyä, sillä se selvittää näppärästi myös pihan vitsaukset, eli männynkävyt joita totisesti meillä riittää. Mamma on välillä niin hermostunut niihin (tossujensa alla) että käy niihin kiinni haravan voimalla. Mutta Robomow tekee niistä kevyesti silppua! Kerta-ajolla on myös vahvempi pitkässäkin ruohoissa ja terät ylettää vetopyörien ohi sivusuunnassa, ei "tallaa" ruohoa maahan kulkiessaan, vaan todella leikkaa koko leveydeltä! Yksi mitä kiitän Robomowissa, on tuo "kelluva" leikkuuaalusta joka toimii epätasaisellakin pihalla jumittelematta. Eli se on hyvin suojattu vahvojen terien työstön "sirpaleilta". Mitään ei ole roiskunut Robomovin terien hampaista, vaan kaikki silputut oksat ja männynkävyt jää leikkkurin alle sinkoutumatta kintuille! Tämä lienee Robomowin suurimpia vanhvuuksia sanan varsinaisessa merkityksessä.

Heti ensimmäiseksi haluaisin Husqvarnalta tuon kotiinpaluutekniikan, sillä Robomow jauhaa loputa kulu-uraa kun se kiertää aina koko piiitkän rajalangan palatessaan latausasemaan. Onhan siinä uranestooohjelmakin, mutta rinteillä sen mutkittelu saa Robomowin eksymään jopa langan ulkopuolelle, johon tietysti pysähtyy (niin kuin pitääkin). Husqvarnan kotiinpaluu teki minuun vaikutuksen, mutta tuo pyöreä teräkiekko ei oikein vakuuta. Se on sangen kapea leikkuura ja vähänkin pitkässä heinässä se kulkee vain taipuvan ruohon ylitse lähes tulkoon leikkaamatta, eli vaaditaan moneen kertaan jauhamista saman paikan yli ennen kuin pitkäksi päässyt ruoho tasoituu. Robomow tekee selvä jälkeä tehokkaammin, mihin sen maine ja menestys taitaa perustua.

Toisen minkä ottaisin Husqvarnalta Robomoviin, on tuo siisti ohjelman käyttöliittymä. Robomowilla se on ainakin 2014 mallissa sangen kökkö ja vähän hankala hahmottaa, eikä vähiten suomennoksen taki, kun näytön ja manuaalin nimikkeet poikkeaa toisistaan ja mukana on suomenkieliselle jopa käänteisiä ilmaisuja (harhaanjohtavaa).

Kolmas asia jonka haluaisin Husqvarnalta Robomoville, on ehdottomasti huolto! Ainakin Hyvinkäällä Automovwrin myyjäliikkeellä on oma pienkonehuolto ja siellä hoituu pikku ongelmat jopa odottaessa. Robomowilla on vain yksi keskushuolto ja se on todella raskas kokemus, sillä Robomowini on käynyt rahtitavarana siellä joka kesä ja taitaa taas olla jo neljäs reissu edessä? Viikkoja kestäneet huoltojaksot on ihan liikaa yksinkertisessa laitteessa, jonka kaikki osat on jopa asiakkaan itsensä vaihdettavissa lähes ilman työkaluja! Tämä on loistava suunnitelma, mutta toteutus on ollut karmea kokemus silloin kun Robomow ei toimi, eikä vian syytä löydykkään huollon korjauskäsikirjasta? Kesäkuussa kaunis nurmikko on viikossa niittynä! - jos robottileikkuri ei toimi :mad:

Minulla on Robomow RS 630 jo kolmatta kesää, mutta koko aikana se on toiminut vain yhden kuukauden! Samaan aikaan tietämäni naapuurikylän yli 10-vuotias Automover yhä vaan leikkaa nurmikkoa ilman vaikeuksia. Tämän ominaisuuden ottaisin kaikkein mieluimmin myös Robomowiin! Kuukausina laskettuna tuo vanha Automover johtaa 12-1 tätä toimintavertailua! Koska takuuaika on umpeutumassa, toivon totisesti että Robomow alkaisi vihdoinkin toimimaan ja voisin kymmenen vuoden kuluttua todeta että; "toimii se sittenkin" (?). Mutta kohta viisi viikkoa on odotetu Robomowin huollon vikakoodien selvittelyä ja käyttöohjetta/varaosaa, mutta yhä sain (viimeksi eilen) huolon vastaukseksi: "kysytään valmistajalta". Sitä valmistajan vastauksen odottamista tämä on ollut taas koko alkukesä! - kolmas kesä pelkkää vikaselvityksen odottelua :(

Mitähän tälle Robomow ongelmalle kannataisi aikuisen oikeesti tehdä???

fraatti

Vakionaama

Tänne surffailemaan chromella joka kääntää automaattisesti englanniksi tai suomeksi jos saksa ei taivu. Tuolta löytyy myös vikakoodien selitykset mutta se vaatii rekisteröitymisen.

vikakoodit: http://www.roboter-forum.com/showthread.php?19951-RS-630-Powerbox-Problem&p=232281&viewfull=1#post232281

Keskustelua: http://www.roboter-forum.com/forumdisplay.php?89-S-Modelle

Ylös Bottom