Robotti ruohonleikkurit - kokemuksia?

HJK

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Robotti ruohonleikkurit - kokemuksia?

kalanteri sanoi:
Osta toinen laite. (Huso)
Husqvarna ajatuksella olen hiljaksiin nautiskellut, mutta kun tuossa vikaisessa Rowomowissa on kolmatta tonnia kiinn! - ei ihan herkästi tee mieli satsata toista mokomaa ??? Sitäpaitsi yli kuukauden odottelun ja kyselyjen jälkeen valmistaja oli ilmoittanut huoltoon, että tähän mun Robomow RS 630´n saa vihdoinkin vaihtaa akun takuuseen! Akku kuuluu olevan tilattuna, mutta yhä ruoho kasvaa odotellessa... Nyt odotellen jo kolmatta kesää jotta Robomow saataisiin toimimaan! Salaliittoteoriat kukoistaa, että Robomowilla odotellaan 3v takuuajan päättymistä? - ja takuun rauettua päästään myymään minulle kallita varaosia :mad:

RAFU

Vakionaama
Palautepisteet
1

Thän ketjuun sopii varmaan myös laittaa käyttökelpoisia niksejä Robottileikkureiden arkipäiväiseen pulmaan, kuten rajajohdon katkeamispaikan nopeaan löytämiseen. Eilen tuli nimittäin tarve löytää varsin hankalasti piilossa oleva katkeamispaikka. Googlaus tuotti taas tuloksen ja virittelin vanhan (vielä hyvin toimivan) Sony ICF-7600DS FM/AM radion noin 945 kHz taajuudelle ja irroitin toisen rajajohdon latauspään liittimestä. Sitten vaan suhisevan ja naputtavan signaalin saattamana lankaa kiertämään ja nopeastihan se katkospaikka löytyi. Abiko liittimellä hyvin puristaen päät kiinni toisiinsa ja kieppi oli taas ehjä ja leikkaus jatkui. Joku muukin pieni kannettava AM radio käy tähän tarkoitukseen.

R-410A

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
2

Hyvä ohje !
Coby/pastasin ohjeen ja tallensin vastaisuuden varalle. Minulle on käynyt kerran "käpä" ,että olen katkaissut langan kun olen siirtänyt paikkaa ja nostanut langasta irti nurmesta. Kaksi kertaa olen leikkurilla "nirhaissut" langan poikki reunoja ajaessani. Paikka on heti ollut tiedossa.
Tinaus ja Abiko käy mutta olen lämmittänyt päälle kutistesukan

fraatti

Vakionaama
Palautepisteet
54

RAFU sanoi:
Abiko liittimellä hyvin puristaen päät kiinni toisiinsa ja kieppi oli taas ehjä ja leikkaus jatkui.
Tuttu korjannut paljon abikoilla tehtyjä jatkoksia. Hapettuvat melko nopeasti. Olisiko tälläinen parempi tapa jatkaa johtoa?

fraatti sanoi:
Putkijatko.

Kätevä kuumailmapuhaltimella käytettävä johdon jatkamis menetelmä. Laadukkailla liittimillä onnistuu samalla juottaminen putkijatkon sisältämän tinan takia ja liittimestä tulee kaikenlisäksi vedenpitävä päällä olevan kuitistesukan takia. Kaikessa yksikertaisuudessaan johdot työnnetään putken sisään ja sitten vain lämmitetään kuumailmapuhaltimella kunnes tina sulaa putken sisässä johtoihin kiinni.

Vaativissa ympäristöissätoimiville koneille eräässä tehtaassa ainut tapa millä johdot on lupa jatkaa...

Miinuksena ovat melko arvoikkaita...

RAFU

Vakionaama
Palautepisteet
1

En odota rajajohdon muutenkaan kestävän yli 5 vuotta ja laitan sitten vähän tukevamman johdon tilalle. Ei tuollaista kullan arvoista pussukkaa kannata tuhlata tällaisiin "toisarvoisiin" johtoihin kun ei ole Ex-tila vaatimuksiakaan". ;D

Pulp

Jäsen
Palautepisteet
1

EDIT:
Olipa se sittenkin rikki. "Ulkopuolella" viat johtui viallisesta STOP nappulan mikrokytkimestä.
Värkki kun pysähtyi langalle niin mikrokytkin teki lyhyen katkoksen ja robo jatkoi tämän jälkeen eteenpäin. Koska se oli juuri pysähtynyt langalle niin seurauksena oli alueen ulkopuolelle joutuminen.
Uusi kytkin 30€ (alkup varaosa kera johdon ja nipparin) vaihdettu ja ei mitään ongelmia.
Vaihto en helppo homma ja kasatessa kaikki osat vain paikalleen.

Husqvarna Automower 220AC
Nyt se sitten meni rikki! (Tai niin mä luulin)
- Vikailmoitus "Ulkopuolella", "Leikkuri nostettu" toistuvasti
- Jää pensaan juurelle piipittelemään ja yrittää väkisin eteenpän vaikka pitäis tajuta että on juuri törmännyt pensaaseen -> Peruuta ja käänny, lopulta jää siihen
Asento ja törmäysanturitestailua testitilassa. Näyttäis kaikki olevan kunnossa, ainakin käsin koteloa väännellessä
Rajalankakin löytyy testitilassa hienosti.

Mietintään että mitäs on tehty ennen tämän oireilun alkua?
Hei justhan mä vaihdoin akun!
Akussa on merkintä että pitää olla tietty puoli alaspäin jottei häiritse silmukka-anturia
Kone pöydälle ja purkuun.
Akku oli oikeinpäin.
Purkaessa huomasin että oikean etukulman törmäysanturihässäkän juurelle ole kertynyt kiitettävästi ruohonmoskaa, voisko se olla syypää -> Putsataan
Samalla muistan että akkuvaihto projektin jälkeen jäi ylimääräisiä osia, kaksi jousi/lukkoaluslaattaa. Löysin ne kokoonpanon jälkeen nurmikolta jossa tein alustavan purun ja puhdistuksen ja tiesin mistä ne on, mutta en pitänyt niin tärkeinä -> Virhe!
Nämä lukkoaluslaatat tulee etummaisten kotelotukien ja kotelon väliin, ei siis ruuvin alle. Joskus aiemminkin hämmästellyt outoa sijaintia.
Noh, nämä lukkoaluslaatat estää nosto/törmysanturiasetelman kiertymisen kotelon ruuveja kiristettäessä.
Näinhän siinä oli sitten käynyt että anturin se osa jossa on pikkuinen magneetti, jota sääsuojassa oleva kytkin haistelee, oli kiristysvaiheessa kääntynyt vinoon. Lukkoaluslaatta tämän olisi estänyt. Itse anturi toimi luultavasti jotenkuten kunnes ruohonmoska esti senkin.
"Ulkopuolella" virheet taas tuli luultavasti saman magneetin virheasennon vuoksi. Rajalanka/Silmukka-anturi on luultavasti sen verran tarkka lähialueen magneettikentistä että sen toiminta oli häiriintynyt vinosta magneetista. Akun väärinpäin asennus tekisi varmaan vastaavia häiriöitä.
Vian syy oli siis Tein itse ja säästin.
Amatöörikorjauksen virheiden korjauksen jälkeen on Automower ajanut neljä vuorokautta putkeen 24h/vrk ilman yhtäkään vikaa, kelikin on ollut sopivan sateinen että paikallaan sutimiset olisi kyllä heti aiheuttanut vian

Opetus, missään laitteessa ei ole ylimääräisiä osia! Niiden merkityksen ymmärtäminen vain ei aina onnistu.

tepa

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0

HJK sanoi:
Husqvarna ajatuksella olen hiljaksiin nautiskellut, mutta kun tuossa vikaisessa Rowomowissa on kolmatta tonnia kiinn! - ei ihan herkästi tee mieli satsata toista mokomaa ??? Sitäpaitsi yli kuukauden odottelun ja kyselyjen jälkeen valmistaja oli ilmoittanut huoltoon, että tähän mun Robomow RS 630´n saa vihdoinkin vaihtaa akun takuuseen! Akku kuuluu olevan tilattuna, mutta yhä ruoho kasvaa odotellessa... Nyt odotellen jo kolmatta kesää jotta Robomow saataisiin toimimaan! Salaliittoteoriat kukoistaa, että Robomowilla odotellaan 3v takuuajan päättymistä? - ja takuun rauettua päästään myymään minulle kallita varaosia :mad:
Mitä vikakoodeja se tuuppaa? Oletko katsonut kännykkä appia mitä se ilmoittaa? Antaa usein selitykset koodeille tai ainakin kertoo mitä odottaa jos ei automaatilla lähde ajelemaan.

Robomow MC1000 ajelee toista kesää ongelmitta pihaa, ehdottomasti paras ostos on roboleikkuri ollut, niin siistinä se pihan pitää. Muutamia kertoja aluksi kiipesi kivien päälle niin että luulin jo terän hajoavan, mutta mitä vielä hyvin kesti. Nyt laitoin uuden terän kun vanha oli niin karussa kunnossa, ja kivet on siivottu pihalta pois niin uusi kestää terävänä pidempään. Tasapainotuspukki pitää tehdä vielä, jotta saa tuon vanhankin teroitettua, mutta siellä se säilyy kaapissa kunnes motivaatio löytyy :)

HJK

Jäsen
Palautepisteet
0

Robomoiw RS 630 on ollut katastrofihankinta! Laite ei vieläkään toimi useista huolloista huolimatta.

Mistä mahtanee johtua? - että noita Robomowin onnistumisista kyllä kuulee (maksettuja mainoksia?), mutta omat kokemukset on ihan onnettomia. 2017 huhtikuussa talvehtinut Robomow RS 630 ei taaskaan lähtenyt toimimaan ja sitä ongelmaa huolto ihmetteli koko kevään! - kunnes kesäkuun lopussa Robomowin huolto ilmoitti, että tehdas suosittelee uutta akkua! Sen selvittäminen vei siis huollolta kokokonaista kolme kuukautta! Uuden akun toimittaminen on puolestaan kestänyt kohta kuukauden! - ja kyselemällä vastattiin, että akku on tullut "viimeviikolla varastoon". Sitä saapunutta akkua on nyt sitten jo odotettu kaksi viikkoa! ja kesä alkaa taas olla syyspuolella. Sama toistuu joka kesä, eikä kallista Robomowista ole ollut niin mitään hyötyä nurmikon hoidossa.

Pitäiskö tässä vaihtaa miestä vai Robomowia? - mutta tosiasia että jo kolmas kesä (2014 - 2017) on mennyt toimimattoman Roboimowin kanssa! - eikä huolto saa sitä millään toimimaan, eikä edes tilattua uutta akku saada toimiteuksi!

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
69

Tämä huoltojen toiminta alkaa olla sellaista että pitäisi alkaa luettelemaan putiikit joissa huolto pelaa.

Huollan itse kyllä vehkeeni, mutta koneliike Olenius kehä I varressa on ollut hyvä paikka hankkia osia joita ei jaksa odottaa maailmalta. Niillä ihan oikeasti on varastossa vaikka ja mitä ja ukoistakin on oikeasti apua kun tulee osa kourassa. Ei halvalla, mutta maksan mielelläni lunnaat jos tilanne on sellainen ettei viitsi laitetta seisotella. Useimmissa tapauksissa kotimainen edustaja alkaa tilailemaan niitä osia, siitähän ei ole nykymaailmassa mitään iloa.. nopeammin osan saa itse tilaamalla.

tepa

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0

HJK sanoi:
Pitäiskö tässä vaihtaa miestä vai Robomowia? - mutta tosiasia että jo kolmas kesä (2014 - 2017) on mennyt toimimattoman Roboimowin kanssa! - eikä huolto saa sitä millään toimimaan, eikä edes tilattua uutta akku saada toimiteuksi!
Harmituksesta huolimatta, kannattaa kokeilla sitä mobiili applikaatiota ja katsoa mitä se meinaa. Robohan ei lähde automaattisesti liikkeelle ennen kuin on latautunut täysin, ja jos akkuvikaa on niin se voisi selittää myös sen miksei laite halua liikkua.

RAFU

Vakionaama
Palautepisteet
1

Vertailu kahdesta eri Robomow RS630 mallista löytyy tästä:

http://www.sortierbar.de/vergleich/robomow-rs630_oder_robomow-rs630-2015

Vanhempi ja 2015 malli joista viimeksi mainitun myynti alkoi 2/2014. Jonkun verran poikkeavat toisistaan, mutta uudempi taitaa olla se joka HJK:lla on. Siinähän pitäisi olla oma kaukosäädin mukana ja takuuaika 36 kuukautta kun vanhemmassa ei sitä ole ja takuuaika 24 kuukautta. Ilmeisesti Android App toimii molemmissa kunhan ensin on rekisteröinyt laitteen valmistusnumerolla. Leikkuupinta-ala näyttää olevan 3200 m² uudemmalle versiolle ja vanhemmalle 3000 m². Onko HJK sinun laitteesi nyt vanhempi vai uudempi RS630 malli ja onko sinulla jo uusi akku paikalla?

RAFU

Vakionaama
Palautepisteet
1

Ei tuo "vastaava" 3200 m² Husqvarna 430X oikein taida pärjätä RS630 2015 mallille. ;)

http://www.sortierbar.de/vergleich/husqvarna-automower-430x_oder_robomow-rs630-2015

HJK

Jäsen
Palautepisteet
0

RAFU sanoi:
Vertailu kahdesta eri Robomow RS630 mallista löytyy tästä:

http://www.sortierbar.de/vergleich/robomow-rs630_oder_robomow-rs630-2015

Vanhempi ja 2015 malli joista viimeksi mainitun myynti alkoi 2/2014. Jonkun verran poikkeavat toisistaan, mutta uudempi taitaa olla se joka HJK:lla on. Siinähän pitäisi olla oma kaukosäädin mukana ja takuuaika 36 kuukautta kun vanhemmassa ei sitä ole ja takuuaika 24 kuukautta. Ilmeisesti Android App toimii molemmissa kunhan ensin on rekisteröinyt laitteen valmistusnumerolla. Leikkuupinta-ala näyttää olevan 3200 m² uudemmalle versiolle ja vanhemmalle 3000 m². Onko HJK sinun laitteesi nyt vanhempi vai uudempi RS630 malli ja onko sinulla jo uusi akku paikalla?
Tämä minun Robomow 630 on hankittu 2014, mutta myöhemmin kävi ilmi että on se valmiiksi vanha malli (ilman kaukosäätöä - jota siihen ei saa jälkikäteen). Kaikki vikatilanäytöt on huollon tunnusten takana (soitettava erikseen tunnukset). Harmilisnta ettei huolto vastaa kuin takaisinsoitolla, jolloin ei olla enää robon äärellä.

Robomowin keskushuolto kunnostautui! - uuden akun toimitus kesti tasan kuukauden! Vanha akku on 4,8 Ah ja uusi 6 Ah. Vaihdoin akun ja jätin 24 - tunnin ajaksi latautumaan (huollon ohje). Tutkin vanhan akun ja akun tasauspiiriltä mitattuna kennotasapaino oli kohtuullinen 3.312 - 3.348V. Robomow on seissyt pitkään tukiasemassa, silti akun jännite on alhainen! Täyden akun kennojännite pitäisi olla 4.2V! Vikaa on tutkittu jo kolme kesää ja tämän toistuvan vikatilan tutkiminen kesti taas kolme kuukautta ja siihen vielä uuden akun toimitus yksi kuukausi = neljän kuukauden huoltojakso huhtikuusta lukien. Näin ne Robomowin kesät on meillä aina menneet. Robomow on ollut huollossa kuukausia tai seissyt pihassa kuukausia vikaselvitystä odotellen. Kennotan tuon vanhan akun uudelleen jos ja kun tämä uusi taas väsähtää. Tulee taatusti kiina-irtokennoilla edullisemmaksi (akut tulee kiinasta), kuin ostaa joka kevät uusi akku.

Uusi akku on siis paikalla, mutta vielä 24 -tunnin latauksessa. Minulla on vahva epäilys, että akkuni tuhoutui talven ylläpitolatauksessa (keväällä ei lähde toimimaan). Olen noudattanut huollon ohjetta pitämällä Robomowin ylläpitolatauksessa talven yli. Nyt sain itse kyselemällä huollolta uusimman erilaisen ohjeen: https://support.robomow.com/hc/en-us/articles/206131239-How-Should-I-Charge-Robomow-During-The-Winter-

Siinä kehoitetaan lataamaan talvisäilytyksessä kolmen kuukauden välein ja säilytys sulake irroitettuna! Täysin erilainen menettely kuin aiemmassa huollon ohjeessa! Mikä harmillisinta uusi akku ei ei tule onnettomasta huoltohistoriasta huolimatta takuuna! (akun takuu vain yksi vuosi). Tämän tyypiset akut vanhenee tehtaan hihnalta laskien n. kolmessa vuodessa. Käyttöön otettaessa huomasin että laitteessa oli alkuasetus v. 2012! Eli akku on ollut myytäessä jo hyvinkin kolme vuotta vanha? Koska Robomow ei uutenakaan lähtenyt töihin (eikä saatu edes alkuasetuksia tehtyä), niin siitä alkoi tämä loputon huoltokierre. Vasta 2016 elokuussa (kolmannen huollon jälkeen) Robomow toimi kuukauden elokuussa, mutta keväällä 2017 sama vika toistui jälleen talvisäilytyksen jälkeen (leikkaa vain 5-20 minuuttia vuorokauden latauksen jälkeen. Ei lähde itsenäisesti leikkaamaan ohjelman mukaisesti. Jo 2015 myyjä epäili akkua, mutta huolto ei siihen noterannut. Toisen huollon jälkeen väittivät että akku olisi vaihdettu, mutta myöhemmin sitä ei löytynyt huoltohistoriasta (eikä silloin vikakaan korjaantunut).

Tämä farssi on tietysti mielenkiintoinen, mutta turhauttavaa koska kallis kone on ollut koko ajan pääasiassa vikatilassa (kenties aika mitättömän asian takia?? - eikä ruohonleikkuu ei ole enää 68 -vuotiaana lempilajini :-[ Seuraan mielenkiinnolla miten uusi akku vaikutta Robomowin toimintaan? - jää siis nähtäväksi?

tepa

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0

Muistelenko oikein että sinua oli ohjeistettu pitämään kytkimestä virrat pois ja latauksessa yli talven ja välillä muutenkin? Tuohan ei lataa jos "turvakytkin" on nollilla.

R-410A

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
2

Pulp sanoi:
Husqvarna Automower 220AC
Nyt se sitten meni rikki! (Tai niin mä luulin)
- Vikailmoitus "Ulkopuolella", "Leikkuri nostettu" toistuvasti
- Jää pensaan juurelle piipittelemään ja yrittää väkisin eteenpän vaikka pitäis tajuta että on juuri törmännyt pensaaseen -> Peruuta ja käänny, lopulta jää siihen
Asento ja törmäysanturitestailua testitilassa. Näyttäis kaikki olevan kunnossa, ainakin käsin koteloa väännellessä
Rajalankakin löytyy testitilassa hienosti.

Mietintään että mitäs on tehty ennen tämän oireilun alkua?
Hei justhan mä vaihdoin akun!
Akussa on merkintä että pitää olla tietty puoli alaspäin jottei häiritse silmukka-anturia
Kone pöydälle ja purkuun.
Akku oli oikeinpäin.
Purkaessa huomasin että oikean etukulman törmäysanturihässäkän juurelle ole kertynyt kiitettävästi ruohonmoskaa, voisko se olla syypää -> Putsataan
Samalla muistan että akkuvaihto projektin jälkeen jäi ylimääräisiä osia, kaksi jousi/lukkoaluslaattaa. Löysin ne kokoonpanon jälkeen nurmikolta jossa tein alustavan purun ja puhdistuksen ja tiesin mistä ne on, mutta en pitänyt niin tärkeinä -> Virhe!
Nämä lukkoaluslaatat tulee etummaisten kotelotukien ja kotelon väliin, ei siis ruuvin alle. Joskus aiemminkin hämmästellyt outoa sijaintia.
Noh, nämä lukkoaluslaatat estää nosto/törmysanturiasetelman kiertymisen kotelon ruuveja kiristettäessä.
Näinhän siinä oli sitten käynyt että anturin se osa jossa on pikkuinen magneetti, jota sääsuojassa oleva kytkin haistelee, oli kiristysvaiheessa kääntynyt vinoon. Lukkoaluslaatta tämän olisi estänyt. Itse anturi toimi luultavasti jotenkuten kunnes ruohonmoska esti senkin.
"Ulkopuolella" virheet taas tuli luultavasti saman magneetin virheasennon vuoksi. Rajalanka/Silmukka-anturi on luultavasti sen verran tarkka lähialueen magneettikentistä että sen toiminta oli häiriintynyt vinosta magneetista. Akun väärinpäin asennus tekisi varmaan vastaavia häiriöitä.
Vian syy oli siis Tein itse ja säästin.
Amatöörikorjauksen virheiden korjauksen jälkeen on Automower ajanut neljä vuorokautta putkeen 24h/vrk ilman yhtäkään vikaa, kelikin on ollut sopivan sateinen että paikallaan sutimiset olisi kyllä heti aiheuttanut vian

Opetus, missään laitteessa ei ole ylimääräisiä osia! Niiden merkityksen ymmärtäminen vain ei aina onnistu.
Kevennyksenä HJK:n raskaisiin kokemuksiin robottileikkurista

JÄI YKSI PRIKKA YLIMÄÄRÄISTÄ:
Nimim. "Pulp" kirjoitti: missään laitteessa ei ole ylimääräisiä osia!
Nuorena miehenä minulla oli moottoripyörä BMW 250 kardaanivetoinen johon vaihdoin kiertokangen laakerin. Moottorin kokoamisen jälkeen jäi yksi prikka ylimääräistä, tietysti harmitti ja jännitti. Mutta taas mentiin ilman murheita.

LAITOIN YLIMÄÄRÄISEN OSAN:
Mutta kun viimevuoden (2016 ) keväällä vaihdoin uudet terät Husqvarna Automower 220 AC leikkuriin ja käynnistin leikkurin alkoi täristä ja ääni oli kun helikopterista. Syy selvisi, olin laittanut yhteen kolmesta terälapusta kaksi partakoneen terän oloista terää päällekkäin. Terät oli tehtaan rasvassa ja olivat liimautuneet tiukasti toisiinsa joten poistin toisen. Taas toimi kuten pitikin !!!

RAFU

Vakionaama
Palautepisteet
1

tepa sanoi:
Muistelenko oikein että sinua oli ohjeistettu pitämään kytkimestä virrat pois ja latauksessa yli talven ja välillä muutenkin? Tuohan ei lataa jos "turvakytkin" on nollilla.
Noin minuakin neuvottiin huollossa ja kyllä latausta oli keväällä kun verkkopiuha oli laitettu pohjaan asti laturissa. Kannattaisi HJK myös tarkistaa saako laturi varmaan kaikissa tilanteissa verkkovirtaa (230 VAC).

http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,16523.msg334875.html#msg334875

Oma leikkuri on tosiaan TS1000, mutta hyvin paljon muistuttaa RS630 uudempaa 2015 mallia.

HJK

Jäsen
Palautepisteet
0

tepa sanoi:
Tässä yksi valistunut keskushuollon neuvo:

Otettaessa keväällä kone käyttöön:
24 h lataus virtakytkin off asennossa
24 h lataus virtakytkin on asennossa

Tässä toinen yhtä hyvä neuvo:

Keskushuolto uudet kirjoitti 24.7.2017 klo 11:23:
Hei

Maahantuoja on ohjeistanut akkuongelmaan seuraavaa:
ladatkaa akkua ensin 24 tuntia pääkytkin off asennossa. tämän jälkeen konetta voi ladata normaalisti telakassa

Tuosta "pääkytkimestä" oli tietysti lisäkeskustelut, kun on kaksi vaihtoehtoa ja niiden vaikutus on ihan erilainen:

Täsmennyksenä, tarkoitatko "pääkytkimellä" latausyksikön kytkintä (punainen valo palaa OFF -tilassa), vai robonmowin ON/OFF turvakytkintä? (tässä alkaa olla jo vainoharhainen, kun mikään ei toimi oikein)?
Vastaus: Tarkoitan robomowin perässä olevaa on/off kytkintä.

Oma huomautus:
RS 630 turvakytkin (pääkytkin?) on kannen alla (ei perässä). Harmillista että neuvot tulee usein eri nimikkeillä (kuten manuaalissakin laita), eikä tuotteen mallikaan tule aina selväksi, vaikka ovatkin erilaisia toiminnoiltaan.

RAFU

Vakionaama
Palautepisteet
1

Aika sekavia neuvoja olet saanut. Tuossa viimeksi lähettämässäsi linkissä:

https://support.robomow.com/hc/en-us/articles/206131239-How-Should-I-Charge-Robomow-During-The-Winter-

on aika selvästi sanottu "Safety switch ON" ladattaessa ja se on RS630 mallissa tosiaan kannen alla kuten minullakin TS1000 mallissa.

Liitteet

RAFU

Vakionaama
Palautepisteet
1

Tässä vielä yksi lisätieto HJK:n RS630 leikkurista joka sittenkin on vanhempaa mallia. Siitä puuttuu mahdollisuus käyttää esim. Android App ohjelmaa jolla moni asia olisi paljon helpompaa selvittää ja jopa saada ohjelmapäivityksiä laitteelle. Tätä ei ole kuin 2014 ja sen jälkeen valmistetuissa malleissa. Sivutuotteena yhteysyrityksen epäonnistumiseen on ainakin minulle tullut tuon liitteen mukainen ilmoitus asiasta. Noihin myydään kyllä uusia piirilevyjä jollaisella tuo ominaisuus saattaisi onnistua. Jossain 200 € paikkeilla maksaa Saksasta tilattuna. Ehkä Suomestakin saa huollon kautta.

Liitteet

HJK

Jäsen
Palautepisteet
0

Tässä vaiheessa Robomowin keskushuollosta saa vain vaikenemisen :(

Ilmoitin huoltoon tuosta uuden akun käyttöönoton latausohjeiden ristiriidasta ja 24 -tunnin lataustuloksesta. huollon ohjeen mukaisesta latauksesta huolimatta uuden akun jännite pysyi samana (varastojännitteenä) 26.02V! Latauspään tappien jännite on latausasemassa kyllä oikein (33,83V), mutta tuo RS 630 turvakytkin OFF -asennossa sulkee selvästi latauksen pois käytöstä!

Nyt poikkesin huollon kirjallisesta ohjeesta ja otin tuon uusimman tehtaan ohjeen käyttöön. Jätin Robomowin eilen latausasemaan turvakytkin ON-asennossa. Jää nähtäväksi herääkö eloon? - tuleeko näytölle ilmoitus "VALMIS"? Tähän asti huollon ohjeiden mukaiset talven ylläpitolatukset on olleet väärin! Neuvoton huolto kyselee valmistajalta ja vastaukset viipyy viikkoja! - ja tässä tapauksessa jopa kuukausia! Onkohan siellä kukaan oikeasti yhtään perillä siitä mistä on kysymys?

RAFU

Vakionaama
Palautepisteet
1

HJK sanoi:
Tässä vaiheessa Robomowin keskushuollosta saa vain vaikenemisen :(
Ovat ilmeisesti lukeneet tätä keskustelua häpeillen. ::)
Vielä yksi sinunkin laitteeseesi ehkä vaikuttava havainto eilen omasta TS1000 leikkurista. Jätin erehdyksessä leikkurin varsinaisen alueen ulkopuolelle (aidan takana) liian pitkäksi aikaa leikkaamaan. Kun siirsin sen sieltä takaisin latausasemaan noin 2 tunnin jälkeen niin akun lataus oli pudonnut 11 % tasolle kun se normaalitilanteessa leikkauskierroksen jälkeen on 32 %. Yhteydenotto Android App kautta ei latauksen alussa onnistunut, mutta puolen tunnin päästä kun kokeilin niin toimi taas normaalisti. Muiden varsinaisten Robomow keskustelupalstojen mukaan latauspään piirikortti on aika tavallinen vikaantumaan.

tepa

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0

HJK: Tuleeko leikkurin näytölle vikakoodi näkyviin? Numeroina edes. Jos tulee jotain infoa, niin laittaisitko tänne jos löydetään mitä tarkoittaa. Saksalaisilla on aika hyvät listaukset huollon koodeista.

tijuma

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0

Oliko lukijoilla muitakin laitteita kuin näitä sairastavia Husseja? Isopyöräinen ja isoakkuinen sen kai pitäisi olla?

HJK

Jäsen
Palautepisteet
0

tepa sanoi:
HJK: Tuleeko leikkurin näytölle vikakoodi näkyviin? Numeroina edes. Jos tulee jotain infoa, niin laittaisitko tänne jos löydetään mitä tarkoittaa. Saksalaisilla on aika hyvät listaukset huollon koodeista.
Vallitettavasti tämä Robomow RS 630 on "suljettu järjestelmä", eli tähän pääsee käsiksi vain Robomowin huollon kautta, ilmoittamalla huoltönäytön vaihtuava 3-numeroinen numerosarja. Sen avulla huolto ilmoittaa tunnusnumeron joila huoltovalikot avautuu. Vain huolto pystyy tulkitsemaan vikakoodeja. Näitä "etähuoltoja" on kyllä puhelimitse käytyy ja lueteltu koodeja, mutta toistaiseksi tuloksetta.

HJK

Jäsen
Palautepisteet
0

Pakko keksiä jotakin, eli asensin Robomow RS 630 leikkuriin tuollaisen kuvan akun varaustilan mittarin (kalibroitu 8-kennoiselle lipolle). Uutta akkua on nyt ladattu sen uusimman ohjeen mukaisesti (pääkytkin ON-asennossa), mutta yli 30 tunnin latauksen jälkeen akku on vain 20% varaustilassa (27,79V). Latauspään jännite kuitenkin oikein, eli 33,63V. Vikakoodit ei anna mitään viisautta huollolle? - että ihan vaan arvaamalla on "korjailtu" jo kolme kesää? - kun alkuperäinen vika yhä vaan vaivaa eikä Robomow leikkaa ???

Huolto taitaa odotella jo takuuajan umpeutumista? Olisikohan korkea aika kehitellä jotakin uutta omatoimisuutta - kun vaan tietäisi mitä?

Liitteet

RAFU

Vakionaama
Palautepisteet
1

Akkusi on 2 x 7 kennoinen LiFePO akku ja latauksen päättyminen pitäisi käsitykseni mukaan tulla RS630 näytöltä suoraan ilmoituksella "Valmis" tai "Ready". Ellei tuota ilmoitusta tule, niin vika on ilmeisesti latauspään piirikortissa.
Minulle tuli huollosta uudemman mallinen latauspää takuuna noiden latausvaikeuksien jälkeen. Todellisuudessa lataus pätki verkkojohdon huonosta liitoksesta (liian pitkä pistoke) kuten tuossa aikaisemmin kerroin.

HJK

Jäsen
Palautepisteet
0

RAFU sanoi:
Akkusi on 2 x 7 kennoinen LiFePO akku ja latauksen päättyminen pitäisi käsitykseni mukaan tulla RS630 näytöltä suoraan ilmoituksella "Valmis" tai "Ready". Ellei tuota ilmoitusta tule, niin vika on ilmeisesti latauspään piirikortissa.
Minulle tuli huollosta uudemman mallinen latauspää takuuna noiden latausvaikeuksien jälkeen. Todellisuudessa lataus pätki verkkojohdon huonosta liitoksesta (liian pitkä pistoke) kuten tuossa aikaisemmin kerroin.
Vian ongalma on merkillinen, sillä latauspään jännite on oikein 33,64V, mutta se ei siirry akkuun? Näyttäisi ihan sille, että akku itsessään sisältää latauksen suojapiirin ja pitää kennot tasapainossa. Ilmeisesti tuo moninapainen liitin on vain Robomowin ohjelman valvonnan liitin? (kerää tiedon akun tilasta). Ikävää että tämä tekniikka on "salaista" tietoa ja vain huollon takana. Itse ei pääse tekemään muuta kuin näitä yhä omituisempia johtopäätöksiä ???

Mikä pahinta, tämä puuhasteluni ei yhtään auta varsinaiseen ongelmaan, eli Robomow RS 630 vikaisuuteen! Se on kokonaan Robomowin keskuhuollon takana. Kolme vuotta ei ole riittänyt saman ongelman ratkaisuun. Olen tehnyt jopa pienemmän koealulleen omalla erillisellä latausasemalla! - varmistaakseni ettei kyseessä ole varsinaisen pihan rajalankaongelma tai virransyöttä tms. Minulla on ollut kolme vuotta aikaa keksiä kaiken moista "ratkaisua" - kuten muuttaa leikkuualuetta, juottaa kaikki rajalangan liitokset ja eristää ne kutistesukalla ja keinokumilla. Kaikki tyyni turhaa tuskaa! - mutta kun konstit on vähissä, eikä huolloista ole 3v takuuaikana tullut tulosta. Tästä lähtee ne "pelle pelottoman" levottomat ajatukset omiin sovelluksiin :-[

RAFU

Vakionaama
Palautepisteet
1

Nyt selvisi akustosi sisältö, uudemmassa RS630 on tuo LiFePO ja kasittääkseni 7 x 3,7 V = 25,9 V eli 14 kpl 3000m Ah kennoilla. Missään ei täysin selvästi ole kerrottu mutta noin pitäisi mielestäni kennomäärän olla. Näyttäisi, että olet tuon vanhemman RS630 version "vanki" vaikka muuta olet aikanaan ostanut ja jopa hyvin kalliilla hinnalla. Huijauksen maku jää kaikesta kertomastasi ja kokemastasi päätellen. Vieläkin olisi mahdollista purkaa koko kauppa kun et tuon pidemmälle ole päässyt vajaan kolmen vuoden pettymysten jälkeen.
Kuluttaja-asiamiehelle koko tarina ja vaatimuksesi perään! ;)

topau

Jäsen
Palautepisteet
0

Jos nuo kennot on tosiaan lifepoja, on ne kennot käytännössä täysiä heti kun kennojännite alkaa nousta 3.3V tasolta. Rautalipposien jännite on käytännössä koko ajan 3.3V, paitsi lähes tyhjänä alkaa tippumaan ja täytenä alkaa nousemaan. LiPo akkujen mittarilla ei tee siinä mitään, koska akkujännitteestä ei pysty päättelemään 10-95% välillä mitään. Lataus kannattaa lopettaa 3.6V tasolla viimeistään.

Alfonzo

Jäsen
Palautepisteet
1

tijuma sanoi:
Oliko lukijoilla muitakin laitteita kuin näitä sairastavia Husseja? Isopyöräinen ja isoakkuinen sen kai pitäisi olla?
Itselläkin suunnitelmissa robottileikkuri hoitamaan nurmikkoa, kun ei oikein tunnu itse ehtivän kuin sunnuntai-iltaisin...

Ei kai Husseissa pahemmin vikoja ole ollut? Tässäkin ketjussa on ollut enempi ongelmia vain Robomowin kanssa. Kyllä itselle on tällähetkellä kova vaihtoehto nimenomaan Husse...

HJK

Jäsen
Palautepisteet
0

topau sanoi:
Jos nuo kennot on tosiaan lifepoja, on ne kennot käytännössä täysiä heti kun kennojännite alkaa nousta 3.3V tasolta. Rautalipposien jännite on käytännössä koko ajan 3.3V, paitsi lähes tyhjänä alkaa tippumaan ja täytenä alkaa nousemaan. LiPo akkujen mittarilla ei tee siinä mitään, koska akkujännitteestä ei pysty päättelemään 10-95% välillä mitään. Lataus kannattaa lopettaa 3.6V tasolla viimeistään.
Tämä oli hyvää asiatietoa! - ja vain osoittaa miten epätoivoisia vääriä päätelmiä tälläiset ratkaisemattomat vikatilat aiheuttaa. Tuon lipomittarin tilalle on jo tulossa LiFe-mittari, joka paremmin osoittaisi mikä on akun til?. Toki tarpeetonta tietoa, sillä Robomow joko toimii tai sitten ei! Kaikki nämä räpellykset on vaan toimimattoman Robomowin ahdistuksen purkukanavia.

RAFU

Vakionaama
Palautepisteet
1

RAFU sanoi:
Nyt selvisi akustosi sisältö, uudemmassa RS630 on tuo LiFePO
Tuossa sinun vanhemmassa RS630 leikkurissasi on ollut Li-Ion kuten aikaisemmassa (liite) kuvassasi näkyy. Siihen pätee tuo 3,7 V nimellisjännite/kenno ja maks. 4,2 V latausjännite. Aika tarkka saa näiden eri Li-akkujen kanssa olla! Jos olet saanut uuden akun huollosta ja se on omaan leikkuriisi sopiva on se Li-Ion. Oman TS1000 akkumalli alkoi samalla kiinnosta ja aion tarkistaa kumpi akku minulla on.

Liitteet

HJK

Jäsen
Palautepisteet
0

RAFU sanoi:
Nyt selvisi akustosi sisältö, uudemmassa RS630 on tuo LiFePO ja kasittääkseni 7 x 3,7 V = 25,9 V eli 14 kpl 3000m Ah kennoilla. Missään ei täysin selvästi ole kerrottu mutta noin pitäisi mielestäni kennomäärän olla. Näyttäisi, että olet tuon vanhemman RS630 version "vanki" vaikka muuta olet aikanaan ostanut ja jopa hyvin kalliilla hinnalla. Huijauksen maku jää kaikesta kertomastasi ja kokemastasi päätellen. Vieläkin olisi mahdollista purkaa koko kauppa kun et tuon pidemmälle ole päässyt vajaan kolmen vuoden pettymysten jälkeen.
Kuluttaja-asiamiehelle koko tarina ja vaatimuksesi perään! ;)
Ihan vaan oljenkortena - että kun en muuta enää keksinyt, niin latasin vielä kolmannen vuorokauden uutta akkua kytkemällä latauksen kytkimestä Robomowin automatiikan pois päältä. Pari vuotta sitten huolto kehoitti kokeilemaan tätäkin kikikkaa. Tänään Robomowin näytöllä luki ensikertaa (v.2017) "valmis". Kytkin automatiikan pälle ja se lähti aikansa mietittyään ohjelman mukaisesti liikkeelle. Tuleva viikko onkin tehotarkkailua, eli leikkuujaksojen pituus? - latausajat? ja ennen kaikkea miltä piha alkaa näyttämään? Pistin pienen GPS paikantimen mukaan, niin näen milloin Robomow on ollut liikkeellä :)

Varovaista toiveikkuutta ilmassa, vaikka isompi 6Ah akku ei ole latautunut vielä 2,5 - tunnissa (vanhan 4,8Ah akun normaali latausaika oli 2h). Elän mielenkiintoisia aikoja... ::)

Rakennusmetsuri

Maalämmöllä
Palautepisteet
0

Alfonzo sanoi:
Itselläkin suunnitelmissa robottileikkuri hoitamaan nurmikkoa, kun ei oikein tunnu itse ehtivän kuin sunnuntai-iltaisin...

Ei kai Husseissa pahemmin vikoja ole ollut? Tässäkin ketjussa on ollut enempi ongelmia vain Robomowin kanssa. Kyllä itselle on tällähetkellä kova vaihtoehto nimenomaan Husse...

Ei ole Husqvarnoista isommin valitusta näkynyt. Osittain siksi päädyin itsekin kyseiseen härveliin.

Automower 105, eli malliston kevein ronpotti. Muutamia viikkoja on nyt hoidellut vajaan 500 neliön, melko epäselkeää/monimuotoista nurtsiamme. On kapeita käytäviä, puita, nurmea talon joka puolella, pensaita, puutarhavajaa, terassia, kiveyksiä, pensasaitaa, trampoliinia jne. You name it, it is there.
Rajalankapaketiksi ostin koon M, jossa on rajausnarua 250 metriä, eihän se mihinkään riittänyt ;D

Huomioita:
- yllätyin totaalisesti härvelin äänettömyydestä. Tiesin ennalta, että hiljaisia ovat - mutta en uskonut koneen leikkaavan kun päästin sen ensimmäistä kertaa töihin. Luulin, että asetuksista täytyy käydä räpeltämässä vielä jotain. Ei, kyllä se lähemmän tarkastelun jälkeen oikeasti leikkasi. Jos ei nyt ihan vieressä liiku, niin näköhavainto on ainoa jolla laitteen voi paikallistaa.

- ensimmäisenä päivänä jäi pieni epäilys, että näinköhän se spottaa kaikkien puskien välit ja muut pihan koukerot, mutta kolmantena päivänä pystyi jo toteamaan, ettei paikattavaa ole jäänyt.

- reunalanka kannattaa asentaa ohjeen neuvomaa 20 senttiä lähemmäs nurmikon reunaa esim. pensasaidan vieressä, muuten jää trimmerille muutaman sentin leveydeltä töitä. Jos olisin tuon tiennyt, olisin laittanut langan 10 cm etäisyydelle nurtsin reunasta.

- on toiminut kuten pitääkin, ei ole esim. jumiutunut tai eksynyt alueelta ja on aina löytänyt takaisin laturiin.

- nurtsi näyttää jo nyt muutaman viikon jälkeen vaimon sanoin "golf-viheriöltä", ainakin verrattuna aiempaan - vaikka en kulmakunnan laiskin ruohonleikkaaja olekaan.

- Leikkurin puuhastelua on terapeuttisen rauhoittavaa seurata terassilta, tietäen että siinä se Late (Ristitty perheenjäseneksi Late-lampaan mukaan) - puskee hommia tuntitolkulla ja joka ikinen päivä minun puolestani.

- Käyttökustannukset. Naurettavan alhaiset. Sähköä kuluu kuukaudessa noin 4 kWh, joka lienee alle 0.6 euroa rahassa. Silloin kun kone leikkaa 12 tuntia joka päivä. Brigg&Strattoni höräsee enemmän jo yhdellä leikkuukerralla.

- Lopputuomio. Pidän itseäni jokseenkin hölmönä, etten hankkinut aparaatti jo aiemmin. Late hoitaa hommat, satoi tai paistoi. Kokopäiväinen puutarhuri 0.6 euron kuukausipalkalla. Huikea peli, ainakin ennakko-odotuksiin nähden. Lopullinen hankintapäätös syntyi Trampoliinin hankkimisen jälkimainingeissa. Eihän sieltä alta nurtsia perinteisin keinoin leikkaamaan päässyt.

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
7

Minulla oli automower vuodelta 2002 mutta se hajosi pari viikkoa sitten ukkosella. Hyvin toimi tähän asti, pari pyöränmoottoria ja näppäimistö tarvi joskus uusia, eli vajaa kolmesataa korjauskulut. Ja akku kerran kennottaa, itse tehden satasen luokkaa.

Nyt hain uuden 310 hussen ja kaipaisin siihen ääniä kuten vanhassakin oli. Eli laturista lähtöääni, ajoääni, laturiin menoääni, latausääni ja vika/jumiääni. Tietääkö kukaan miten saa, ohjekirja on vaatimaton, jopa surkea.

R-410A

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
2

metsänhoitaja sanoi:
Minulla oli automower vuodelta 2002 mutta se hajosi pari viikkoa sitten ukkosella. Hyvin toimi tähän asti, pari pyöränmoottoria ja näppäimistö tarvi joskus uusia, eli vajaa kolmesataa korjauskulut. Ja akku kerran kennottaa, itse tehden satasen luokkaa.

Nyt hain uuden 310 hussen ja kaipaisin siihen ääniä kuten vanhassakin oli. Eli laturista lähtöääni, ajoääni, laturiin menoääni, latausääni ja vika/jumiääni. Tietääkö kukaan miten saa, ohjekirja on vaatimaton, jopa surkea.
Minulla oli vm 2001 johon samoin uusin pyörämoottorit koska robotti ajoi vinoon, myös akun uusin kerran. leikkuuterät uusin joka kevät. Olihan siinä erilaisia piippauksia ( esim.ajoääni 2 piippausta 10 s välein ) joka ärsytti kukkofasaania niin että fasaani alkoi tappelemaan robotin kanssa mutta "Gunnar" pässi ei ollut moksiskaan.
Uuden Auto Mowerin ostin 2013 joka on toiminut kuin junan vessa. kysyit äänistä, kyllä minun "hussen" käyttöohjeessa on maininta äänistä, muttei ilmeisesti ajoääntä ole vai: KATSO !

Käyttöohje Husqvarna Automower 220 AC
Ohjekirjan mukaan äänet voi ottaa pois/päälle.
Valikkotoiminnat (äänet 4-2 ) sivu 58

http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2007_FIfi/HUSO2007_FIfi__1150320-11.pdf

Ääni Merkitys
2 piippausta/10 sekuntia Lataa
5 piippausta 2 sekunnin sisällä Käynnistää terälevyn
3 piippausta/sekunti Virheilmoitus
Pitkä piippaus Terälevy jarrutettu
Lyhyt naksahdusääni Näppäimistön painiketta painetaan
Matala, pitkä piippaus Virheellinen syöttö
Leikkuri irrotetaan käsin latausasemasta latauksen
ollessa käynnissä.
Lyhyt kaksoispiippaus Asetuksiin on tehty muutos
Leikkuri liitetään käsin latausasemaan.

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
7

Kiitos tuosta linkistä, sen innoittamana hokasin etsiä omani vastaavaa opusta ja löysinkin sen netistä.
Mutta äänistä siinä ei ole sanaakaan, ikävä juttu. Varsinkin jumiääni olisi hyvä vaikka itselläni kone ei jumiudukaan kun kerran tai kaksi kesässä tuohon 32 asteiseen, eli mukanas liian jyrkkään mäkeen.

Onko kellään tietoa sopivasta ukkossuojasta noihin reunajohtojen ja hakukaapelin liitoksiin laturin päähän? Vanhasta koneesta mossahti kahdesti laturin piirilevyn komponentit tuhannen päreiksi kun ylijännite tuli nimenomaan maahan upotettuja johtoja pitkin. Toisella kerralla reunajohto meni samalla vajaan metrin pätkiksi. Laturi on niin kallis että siihen johtojen päihin voisi jonkinlaisen ylijännitesuojan laittaa kun vaan tietäisi minkälainen sen pitäisi olla?

kossi2

Jatkuvaa säätämistä jo vuodesta 1975
Palautepisteet
0

Robomow MS1000 huristeli meidänkin pihalla koko kesän. Voin kyllä ihan vahvasti suositella, ei mitään valittamista.

RAFU

Vakionaama
Palautepisteet
1

Kolmas kesä alkaa olla lopuillaan Robomow TS1000 leikkurilla ja huomasin tänään ensimmäisen kerran akkujen tasapainoittamisen olevan päällä aamun leikkuukierroksen jälkeen (kuva). Olisiko akku kohta valmis vaihtoon. Tätä kautta on korkeintaan 1 - 2 viikkoa jäljellä ja sitten menee leikkuri putsaukseen ja talviteloille. Ensi kesäksi taidan hankkia uuden akun jo valmiiksi.

Liitteet

Ylös Bottom