Robotti ruohonleikkurit - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MJH
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mammotion Luba 2:ssa (ainakin, voi olla muissakin) on reunaterä, joten teoriassa se voisi leikata reunat aika tarkastikin. Käytännössä minulla jää sellainen 5-10cm soiro. Voisi koittaa siirellä rajoja, mutta Mammotion sovellus on siitä huono että rajojen piirtely ja siirtely onnistuu vain ajattamalla.

Ei se käytännössä siitä reunasta siistiä saa, eli jos on esim kivimuuri tai terassin reuna, trimmerillä täytyy ottaa.

Mammotionin omistava työkaveri sanoi, että käännöksissä tuo neliveto jättää jälkiä. Siinä on ne etupyörät semmoiset, missä rullat sivusuuntaista liikkumista varten. Silti vähän kuopii. 2 vetoisissa paino vetävillä pyörillä, käännökset ketterämpiä.

Mammotion Luba 2:ssa (ainakin, voi olla muissakin) on reunaterä, joten teoriassa se voisi leikata reunat aika tarkastikin. Käytännössä minulla jää sellainen 5-10cm soiro. Voisi koittaa siirellä rajoja, mutta Mammotion sovellus on siitä huono että rajojen piirtely ja siirtely onnistuu vain ajattamalla.
Tehdäänkö tämä Navimowin kanssa samalla tavalla?

Viimeksi muokattu:
Tehdäänkö tämä Navimowin kanssa samalla tavalla?

Juu, kaikki muu ajamalla, paitsi kamera off alueet. Ne piirtämällä.

Tässä Vantaalla GPS häirintää ilmeisesti satunnaisesti. Leikkuri kaukana reunasta, valittaa että on ulkopuolella ja täysi GPS vastaanotto. Samoin auto on muutaman kerran ollut metsän puolella, onneksi vain kartassa.

Olikohan tuossa sokkeli tai muuri tms joten yli ei voi ajaa?
Tuommoisissa kannattaisikin laittaa vaikka yksi satsi sauvakiveä (n. 20cm leveästi) jottei nurmi ole heti kiinni sokkelissa/muurissa.

Juu, kaikki muu ajamalla, paitsi kamera off alueet. Ne piirtämällä.
Kyllä Navimowin softalla voi piirrellä reunoja uusiksi ajamatta. (minulla Mammotion Luba 2 Mni AWD kotona ja Segway Navimow i215 Lidar mökillä. Näistä Navimow:n softa on kertaluokkaa parempi kuin Mammotionin. Itse laitteissa on kummassakin omat hyvät ja huonot puolensa)

Kyllä Navimowin softalla voi piirrellä reunoja uusiksi ajamatta. (minulla Mammotion Luba 2 Mni AWD kotona ja Segway Navimow i215 Lidar mökillä. Näistä Navimow:n softa on kertaluokkaa parempi kuin Mammotionin. Itse laitteissa on kummassakin omat hyvät ja huonot puolensa)
Sitten pääsetkin näkemään sofrakehitystä molemmista. Töissä juuri tuumivat että Mammotion 4wd malleihin softia tulee jatkuvasti. Välillä on julkaistu myös bugaavia softia. Nyt työkaverilla on latausongelmia laitteensa kanssa. Heti ajon jälkeen kone ei meinaa ladata. Epäilee että virtalähde olisi kaput. Tänä vuonna käyttöönotettu laite.

Täälläkin on hankittu vaimon toimesta Husse robo-leikkuri, tietenkin opasjohdolla ja 10v vanha
Hyvin vähällä käytöllä ollut, opasjohto oli omasta varastosta + DIY urajyrsin
Kysyin myyjältä miksi se on vain käytetty edellisellä omistajalla 1.8h/vrk keskimäärin, totesi että niin pieni piha heillä
Täällä se saa tehdä 8h päiviä romutukseen asti

Kannattaa ajella reunat reippaasti yli. Tein varmaan 3 eri reunojen kartoitusta.
Itse taisin kartoittaa reunat peräti neljään kertaan, ennenkuin tuli hyvät. :rolleyes:. Ensimmäinen oli hyvin epätarkka, kun halusin vain testata, että valittu latausaseman paikka toimii koko pihalla. Toinen ajettiin sitten tarkasti rajojen mukaan ja sitten kartoituksen lopuksi puhelinappi kysyi että "Tehdäänkö automaattinen käytävä latausasemaan", niin vastasin, että "Kyllä". No, käytävä tuli suorinta reittiä alueen lähimmästä pisteestä kohti latausasemaa. Muuten hyvä, mutta välissä oli pensasaita ja eihän sen läpi millään pääse kulkemaan. Ja tätä automaattisesti luotua käytävää ei pystynyt softassa siirtämään tai poistamaan 😝. Eli alue pois ja uuden tekoon.
Kolmas kartoitus meni taas hienosti loppuun asti ja nyt valitsin sitten käsisäätöisen käytävän luonnin latausasemaan. Virhe tuli sitten siinä kohtaa, kun ajoin leikkurin suoraan latausasemaan, kun olisi pitänyt ajaa se vain lähelle sitä, josta se sitten itse asemoi itsensä asemaan. Nyt siis tuli virheilmoitus että " Kartta poistettu, koska leikkuri työnnetty itse latausasemaan." 😤
Neljäs kartta on siis nyt käytössä ja sitä olen muutamassa kohdassa hienosäätänyt.

Kannattaa ajella reunat reippaasti yli. Tein varmaan 3 eri reunojen kartoitusta.
Tämä on varmaan hyvä vinkki, jos nurmikon reunat ovat sellaiset, että niiden yli voi ajaa. Kotipihassa lähes joka reunassa on aita, niin ei oikein voi (jokuhan on jossain sanonut että ei sitä leikkuria tarvitsee ajaa, sitä voi kuskata vaikka kottikärryssä. Pitäisi ehkä kokeilla kantaa sitä aidan yläpuolella :p). Reunojen siirtely softassa auttaisi, mutta Mammotionilla ei voi.

Luba 2 Mini 1500 Lidar. Sovelluksen Map-sivulla on 'Edit', jolla voi myös piirtää alueajoja uudelleen, vaikka ihan pienen palan kerrallaan. Alueen nimen perässä on kolme pistettä ja roskakori, kolmen pisteen alta löytyy se rajojen uudelleenpiirto.

Luba 2 Mini 1500 Lidar. Sovelluksen Map-sivulla on 'Edit', jolla voi myös piirtää alueajoja uudelleen, vaikka ihan pienen palan kerrallaan. Alueen nimen perässä on kolme pistettä ja roskakori, kolmen pisteen alta löytyy se rajojen uudelleenpiirto.
Sitten meillä on eri softa. Oma on siis Luba 2 Mini 1000 AWD, karttasivulta voi valita "Map Editing", ja sitten "Task Area" ja sitten "Fine-tune Boundary" ja sen jälkeen softa meneekin "Robot Undock"-tilaan jossa valittavissa on "Start Undocking" tai "Cancel". Missään näytössä ei alueen nimen perässä ole sen enempää kolmea pistettä kuin roskakoriakaan. Sovellus on juuri päivitetty uusimpaan versioon, leikkurin firmis vaatinee päivittämistä.

Tuolta tulee 'Redraw section' tai 'Rename'. Jos leikkuri on telakassa, se ajaa ensin ulos. Sitten ajetaan manuaalisesti siihen rajan kohtaan josta halutaan aloittaa. Sovellusversio on 2.3.12.14

1786358145309.webp

Takaisin
Ylös Bottom