Romuista vilppi

Juu todennäköisesti olen mennyt ansaan ja väärään suuntaan tässä tai olen yrittänyt korjata rikkinäistä kompuraa näillä muutoksilla. En edes muista onko täällä mainintaa mutta talvella vähän kun pumppu oli vielä testivaiheessa niin se kiinan ohjain oli seonnut ja niben kompura pyörinyt yöllä ilman säätöä jolloin olin varma että nyt on kompura entinen mut ei ollut lämmitysköytöllä mitään ongelmaa ni luulin et ei ollut mitään käynyt, sitten kun kelit lauhtuivat ja sähkö halpeni niin käyttövesi kokeilu ei toiminut enkä osannut yhdistää vikaa kompuraan, voihan olla et olen väärässä vieläkin.
Mites siinä korkeapaine käyttäytyy, kun yrität pyytää kuumaa? Ja kuumakaasun lämpö?
Mullahan oli joskus reilu 10v sitten testissä yks märkää ainetta saanu Copelandin scrolli. Sehän ei oireillu muuten ku et yläpainetta jäi inan puuttumaan ja kuumakaasun lämpö vaan nousi. Avattuna siitä paljastu kavitoinnin syömät pinnat scrollissa ja siinä yläpään vapaakiertovenassa. Osa aineesta jäi vaan pyörimään siihen kompuraan, vaikka pääosa lähtikin eteenpäin.

Paine nousee kyl normaalin oloisesti, kuumakaasu tuntuu nousevan liki 100c jos höyrystimen tulistus 6k mittausten mukaan. Eev menee tosi pienelle ja kun käsijolla olen eev ajannu kiinni ni ei imupaineet tipu nolliin, viileemmllä kun tekee saman ni menee kyllä alipaineeseen et eev kyl pitäs kiinni mennä.

Ja kyl noit vanhoja juttuja ku lukee ni varmaa vähä on heikentynyt toi viileämmän veden teko myös, kaikki noi tulokset ei kyllä ole vertailukelpoisia kun aluksi en hokannut että puhaltimien sähkö tulikin mittarin ohi

Paine nousee kyl normaalin oloisesti, kuumakaasu tuntuu nousevan liki 100c jos höyrystimen tulistus 6k mittausten mukaan. Eev menee tosi pienelle ja kun käsijolla olen eev ajannu kiinni ni ei imupaineet tipu nolliin, viileemmllä kun tekee saman ni menee kyllä alipaineeseen et eev kyl pitäs kiinni mennä.
No ei tuo kyllä kovin kaukana oikeesta ole. Ehkä kuiten joku muu syy kun kompura.
Tapahtuman muut olosuhteet toki vaikuttaa, kevyessä duunissa toi kk-lämpö tolla tulistuksella on jo kyllä ihan liikaa.

Viimeksi muokattu:
No toi on 99hz ja reilu 50c vesi ulos. On kokeiltu eri täytöksillä pienemmällä ja isommalla höyrystin teholla, eri tulistuksilla, pienemmällä ja isommalla kompurateholla. Eri dt vaihtimen yli. Tossa nollakelissä ei kuuman teosta tule mitään ja yli 10c kun lämmintä ni ei 2cop edes pääse. Luulis et jos nelite painaisi imupuolelle ni putket lämpenisi mut ei ne lämpene. Viime kesän tuloksiin ku vertaa ni kompura ottaa samoilla kierroksilla 500w enemmän ja antoteho 2kw vähemmän et kylhän toi toimii vitun huonosti.

Juu voihan vika olla öljyn määrässä kun laitetta muokkailtu niin paljon ja aineta ajeltu edestakas ja mitä viel, ei ihan tietotaito riitä kuinka herkkä on öljyn määrään. Sen tiedän et jonkin verran on puuttunut ni olen lisänyt eli periaatteessa voi olla liikaa tai liian vähän...

Helppo ymmärtää että liian vähän on liian vähän mutta miten liika täyttö vaikuttaa toimintaan? Viekö vain tilaa kaasukierrolta vai aiheuttaako turhaa kitkaa?
Kone hommissa on usein tullut vastaan että liika täyttö esmes nopeissa laatikoissa on jopa turmiollista ( ainakin kiinalaiset on sen huomioineet kun laittavat vaseliinia rälläkän kulmaan ).

Nyt taas viiraa päässä, en ole tälle kesän aikana muutoksia tehnyt enkä paljoa edes käyttänyt. Vapautu toi talon ams 10 ulkoyksikkö ja acvm 270 sähköt ni alko viiraamaan. Taloon laitoin uuden pumpun ,tarvii vaik oma ketju siintä joskus tehdä.

Mut tämä viiraus. Teen tosta ams 10 monokoneen ja lämmitän sillä tota erillistä varaajaa (glykolikierto) pidän varaajan 15-20c. Varaajassa on kaksi kierukkaa joiden kautta otan lämmön f750 hörystimeen eli levylämmönvaihdin. Pääsen eroon kankeasta sulatuksesta ja toivottavasti kuumanveden ongelmista ja vähän ali tehoisesta koneesta. Jos nappiin menee niin hyötysyhdekin paranee ja laitteet tekevät sitä mihin ne on suuniteltu. Hyvä puoli myös et tarvittavat romut pitäisi löytyä valmiiksi hyllystä niin ei ny rahallisesti anakaan paljoa häviä.

Miltäs kuulostaa? Onko sudenkuoppia vai onko järkee ollenkaan. Pitäähän alkutalvelle jotaa tekemistä keksiä. Kaksi ilppiä pitää remontin ajan rakennuksen lämpösenä.

Kaskadipumppua siis meinaat tehä?

Mun pitäs vaihtaa toi Yutaki puhtaalle aineelle, ei vaan meinaa huvittaa alkaa.
No joo niin kävi mielessä, veikkaan et toi nykynen kombo vaa "tukehtuu" kuumaa tehdessä oisko vaa liian pieni kompura kokonaisuuteen nähden. Siinä mielessä toi kaskadi tekis miel kokeilla, lähinnä harrastus mielessä puuhailen. Toisaalta toi ams 10 mikä talossa oli ni ei ikinä valuuttanut cop arvoilla niin sellasenaan en sitä laita, onhan sil kompurallakin jo tunteja yli 50 000 et sen vois pienempää vaihtaa. Sellain 5-6kw tuotto teho +20 vettä tehdessä varmaa riittäisi tohon f750 syöttjäksi. Hienossa maailmassa toi kaskadi olisi ilman väliainetta(varajaa) mut taitaa mennä liian vaikeeksi jos vanhojen pumppujen logikkaa meinaa hyödyntää... täytyy eka kokeilla fiksailla tosta ams 10 joku pumppu ja kattoo miten toimii. Sit miettii sen jälkee viittiikö tota kaskadia alkaa virittelemään.

Takaisin
Ylös Bottom