Kaikki nämä toimivat paikallisesti joko langallisena tai wifi yli, nettiyhteyttä eikä pilvipalvelua ei tarvita näiden kanssa.Miten nämä ohjautuu yksin talon kuormanjakoon ilman erillistä operaattoria ja pilvipalvelua epäilen että ei mitenkään
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kaikki nämä toimivat paikallisesti joko langallisena tai wifi yli, nettiyhteyttä eikä pilvipalvelua ei tarvita näiden kanssa.Miten nämä ohjautuu yksin talon kuormanjakoon ilman erillistä operaattoria ja pilvipalvelua epäilen että ei mitenkään
go-e charger Gemini ja kaikki wallbox tuotteet (pulsar plus, copper, ja max) säätyvät dynaamisesti aurinkotuoton mukaisesti.puhumattakaan että säätyisivät auringon tehon mukaan
käsittääkseni modbus kiskomittarit suoltaa livenä dataa, miksi pyörä pitää keksiä uudelleen "han"Noista en tiedä, mutta olen itse ajatellut että HAN-portin kautta seuraten voisi välttyä virtamuuntajilta. Ongelmana siinä on Suomessa hitaus (10 s välein dataa) , jossain aiemmin aloittaneissa maissa on jo siirrytty sekuntiin.
millä niitä ohjataan?go-e charger Gemini ja kaikki wallbox tuotteet (pulsar plus, copper, ja max) säätyvät dynaamisesti aurinkotuoton mukaisesti.
hyväksytään eli siellä on keskuksella valmistajan oma virtamuunninyksikkö?Kaikki nämä toimivat paikallisesti joko langallisena tai wifi yli, nettiyhteyttä eikä pilvipalvelua ei tarvita näiden kanssa.
Eikö se riitä että toinen latauspiste säätyy talon kokonaiskuormaan se toinen lataus on jo siinä mitattavassa kokonaiskuormassa.
Tuo asia on sotkettu moneen kertaan - HAN voi tarkoittaa ihan mitä kommunikointitapaa vaan maasta riippuen. Suomessa Sesko vaan päätti standardoida siitä merkkipohjaisen RJ12 sarjaporttiversion, joka on hyvin lähellä Ruotsin systeemeitä, Norjassa on jo eri meininki (RJ45 ja Mbus)käsittääkseni modbus kiskomittarit suoltaa livenä dataa, miksi pyörä pitää keksiä uudelleen "han"
kohta tuokin menee sukuolineutraalin takia uusiksi ja tulee uudet mittarit "hen" portilla
tai sitten se 3x35A liittymäEi riitä esimerkiksi mun tapauksessa. Meinaan selvitä 3x25A pääsulakkeilla ja tilanne on se että yksikin täysteholle säädetty laturi voi olla liikaa.
Mulla on tavoitteena kaksi latauspistettä go-eChargerilla. Tuo sähkökaapin virtamittausyksikkö on harkinnassa, mutta epäilen että teen homman ilman sitä sillain ”halvalla” että kotiautomaatio ilmoittaa kaikille latureille vaan jollain perusteella suurimman jaettavan ampeerimäärän ja ne kaksi latauslaitetta sitten jakavat sen keskenää niin että akut tulee ladattua aamuksi haluttuun tasoon.
Se ”joku” tapa melko varmasti tulee olemaan raspi tms, joka lukee sähkömittarin vilkkuvasta valosta hetkellisen tehon. Koska isot kuormaton kolmivaiheisia, niin se on close enough ja osat maksaa jokusen euron. Tai sitten en tee edes sitä vaan jatkan nykytyylillä että 10A riittää niille yhteensäkin. Jakakoot sen sitten niin että molemmat autot latautuu.
Tuossa säästyy pitkä penni laitteissa ja asennuksissa kun hiacemiestä ei tarvita sähkökaappia sorkkimaan, eikä anturijohtoja vedellä mihinkään. Merkkivaloa voi lukea heikkovirtavermeillä ja tiedon jakelu wifiverkossa. Pilveä ei tarvita.
vaikuttaa siltä että sähköyhtiöltä ei tähän apuja ole tulossa ja jos tulee niin pari releohjausta jos uhkaa pääsulakkeet paukkuaTuo asia on sotkettu moneen kertaan - HAN voi tarkoittaa ihan mitä kommunikointitapaa vaan maasta riippuen. Suomessa Sesko vaan päätti standardoida siitä merkkipohjaisen RJ12 sarjaporttiversion, joka on hyvin lähellä Ruotsin systeemeitä, Norjassa on jo eri meininki (RJ45 ja Mbus)
Siitä saa tällä kulmalla maksaa mansikoita. Ei 3x25A nalleillakaan sähkö lopu, mutta toki täytyy huolehtia ettei kaks autoa hyökkää ottamaan 11kW ja sauna päälle…tai sitten se 3x35A liittymä![]()
on sitä tullut saunottua aamuviideltäkin kun spot oli miinuksella voi jopa suositellaJos ei aja työn takia paljon sähköautot saa kyllä yön aikana pidettyä riittäväsä latingissa hyvin pienillä virroilla ja yhdellä vaiheella. Meilläkin on toinen purkki 11kW vain sen takia että pääsee leikkimään pörssisähkön halvoilla hetkillä, ei sitä muuhun tarvita. Kun tätä leikkiä leikkii niin kaikki kuorma tunkee helposti siihen halvimpaan tuntiin - ja sitten aletaan kaivata isoa liittymää tai kuormanohjausta.
ei oo ees tarvinnut saunoa (tai lataa autoa) yöllä, vaan hinnat pomppii ihan miten sattuu. tuntuu että joka aamu saa yllättyä miltä fingridin appin hinnat sinä päivänä -0,3c/kWh - 30 c/kWh välilläon sitä tullut saunottua aamuviideltäkin kun spot oli miinuksella voi jopa suositella![]()
Tuli sitten ostettua sähköauto ja pitäisi miettiä miten hoitaa latauksen kotona. 51 kWh akku ja 32 A 1-vaihelataus. Autotallissa tai yleensä ulkona vain 10 A sulakkeen takana olevia pistorasioita. Töissä saa ladata ilmaiseksi ja muuta ajoa vähän, joten kotilataustarve ei ole suurta.
10 A on 2,3 kW, mutta millä tahdilla menee akkuun saakka? Vaikuttaako lämpötila?
Onko 16 A vaivansa arvoista? Pitäisi vetää kaapeli talosta yläpohjan kautta seinää pitkin maahan ja sitten kaivaa maahan kymmenisen m. Vetääkö sitten saman tien 3x32A? Liittymä 3x50A ja lämmitys vaihdettu suorasähköstä MLP, joten kai tuosta 32 A saisikin ja jollain muulla autolla 3x32A. Sinänsä en ymmärrä miksi kotona pitäisi olla suuria lataustehoa, mutta vielä en ole koskaan autoa ladannut.
Jaaha, MG4 standard oletan. Meille tuli samanlainen 2. autoksi. Ihan loistava auto vaikkei hintaakaan huomioisi.Tuli sitten ostettua sähköauto ja pitäisi miettiä miten hoitaa latauksen kotona. 51 kWh akku ja 32 A 1-vaihelataus. Autotallissa tai yleensä ulkona vain 10 A sulakkeen takana olevia pistorasioita. Töissä saa ladata ilmaiseksi ja muuta ajoa vähän, joten kotilataustarve ei ole suurta.
10 A on 2,3 kW, mutta millä tahdilla menee akkuun saakka? Vaikuttaako lämpötila?
Onko 16 A vaivansa arvoista? Pitäisi vetää kaapeli talosta yläpohjan kautta seinää pitkin maahan ja sitten kaivaa maahan kymmenisen m. Vetääkö sitten saman tien 3x32A? Liittymä 3x50A ja lämmitys vaihdettu suorasähköstä MLP, joten kai tuosta 32 A saisikin ja jollain muulla autolla 3x32A. Sinänsä en ymmärrä miksi kotona pitäisi olla suuria lataustehoa, mutta vielä en ole koskaan autoa ladannut.
ihan mielenkiinnosta, kun ei vielä ole käytännössä tullut vastaan.... ennen kuin BMS antaa ladata, täytyy akkua hieman lämmittää....
Kaikissa kelvollisissa sähköautoissa on akun lämmitys (on siis myös kelvottomia sähköautoja) ja nestekierto akussa erityisesti viilennykseen. Toteutuksessa on eroja.ihan mielenkiinnosta, kun ei vielä ole käytännössä tullut vastaan
- millä sitä akkua lämmitetään
- joku löpömaster puhaltamaan alle?
- onko noissa autoissa itsessään jokin akunlämmitin
- onko autossa jokin katkaisin tai painike tao ruudussa jokin mistä se aktivoidaan
en ole löytänyt edes mistä näkee akkujen lämpötilan saatika laittaa lämmittimen päälle/pois
ostin weepwek obd'n millä näen akkujen lämpötilan mutta ei sillän voi muuta kun ihmetellä
Joo, yllättävän hyvä tosiaan koeajon perusteella. Saan kai huomenna ja jostain pitää ostaa se suko-laturi ainakin ensihätään.Jaaha, MG4 standard oletan. Meille tuli samanlainen 2. autoksi. Ihan loistava auto vaikkei hintaakaan huomioisi.
Yleensä kai Litiumia ei voi ladata ollenkaan pakkasella eli pitää lämmittää plussalle ellei ajon jäljiltä jo sitten ole. Pikalatauksessa pitää lämmittää vielä lisää.Kovin kylmää litiumakkua ei voi ladata, ainakaan kovin suurella virralla.
Miten suuria virtoja noilla lopulta saa? Videoiden perusteella MG4 SE pääsee jonnekin 30% paikkeille. Mutta 30% mistä? Olettaisin maksimiväännöstä, jolloin teho on reilusti alle 30% maksimista ellei vauhtia ole hurjasti. Tuollainen kestomagneettimoottori tuottaa aika matalan jännitteen latauksessa eli pitää olla lataussysteemi, joka nostaa jännitteen akulle sopivaksi.Mukavuusasiana lämmin akku ottaa myös jarrutusenergiaa vastaan. BMS ei salli sitä kylmään akkuun merkittävissä määrin. Sehän on käytännössä DC-pikalatausta.
En ole perehtynyt miten MGssä tuo on tarkalleen, mutta eikös se invertteri joka muuttaa akussa olevan tasavirran sähkömoottorin tarvitsemaksi vaihtovirraksi toimi regeneroinnissa vain toiseen suuntaan? Autoissa on kai DC-lataustakin varten DC-DC -muuntajat akun haluaman jännitteen saavuttamiseksi.Miten suuria virtoja noilla lopulta saa? Videoiden perusteella MG4 SE pääsee jonnekin 30% paikkeille. Mutta 30% mistä? Olettaisin maksimiväännöstä, jolloin teho on reilusti alle 30% maksimista ellei vauhtia ole hurjasti. Tuollainen kestomagneettimoottori tuottaa aika matalan jännitteen latauksessa eli pitää olla lataussysteemi, joka nostaa jännitteen akulle sopivaksi.
Siis puhuttaneen luokkaa 10 kW tehoista ellei olla yli 100 km/h vauhdeissa.
MG:n regen ei ole erityisen voimakkaan tuntuinen mutta kyllä se ehkä 30% 125kW maksimitehosta voisi olla. Fiksumpaahan tuo olisi esittää kilowatteina niin kuin joissain muissa autoissa.
Riippuu mikä auto on kyseessä että kuinka hyvin valmistaja tuon on huomioinut.Arvid sanoi:
.... ennen kuin BMS antaa ladata, täytyy akkua hieman lämmittää....
no anteeksi, vaikka suomenkieli on rikas niin eri ikäluokat ja alueet prosessoivat sanoja eri tavoin
elikkä se akku lämpenee lataustapahtumassa itsekseen ja sitä ei tarvitse lämmittää
ymmärsin että "täytyy akkua hieman lämmittää"
ostin tuon obd vermeen että näen akkujen lämpötilan talvella jotta voin niitä sitten tarvittaessa lämmittää
eipä ole ilmeisesti tarvetta, tai sitten pakkasella näkee, nyt 0 kelissä ei ainakaan mikään hälyyttänyt ladatessa
En minäkään ole perehtyt MG:n tekniikkaan, mutta noin yleisesti noita kestomagneettimoottoreita ajetaan suoraan DC:tä pätkimällä ja kääntämällä. En siis puhuisi invertteristä, jollainen vanhemmissa Tesloissa oli, kun oli oikosulkumoottori. DC-laturi syöttää suoraan akkuun DC-virtaa BMS:n ohjeiden mukaisesti.En ole perehtynyt miten MGssä tuo on tarkalleen, mutta eikös se invertteri joka muuttaa akussa olevan tasavirran sähkömoottorin tarvitsemaksi vaihtovirraksi toimi regeneroinnissa vain toiseen suuntaan? Autoissa on kai DC-lataustakin varten DC-DC -muuntajat akun haluaman jännitteen saavuttamiseksi.
Jos kaivellakin pitää niin ilman muuta reilumpi 3-vaihe piuha saman tien lataustehosta riippumatta. Kerran on noin isot pääsulakkeet niin ainakin 3x25A eli esim jotain 10mm2 piuhaa. Toiseen päähän sitten sulaketaulu josta jaetaan kaikki tallissa käytetty sähkö. Eli ne entisetkin sähköt voi sitten kytkeä samaan sulaketauluun.Vetääkö sitten saman tien 3x32A?
En minäkään ole perehtyt MG:n tekniikkaan, mutta noin yleisesti noita kestomagneettimoottoreita ajetaan suoraan DC:tä pätkimällä ja kääntämällä. En siis puhuisi invertteristä, jollainen vanhemmissa Tesloissa oli, kun oli oikosulkumoottori.
Tuo kuulostaa erikoiselta. Mikä 3-vaihelatauslaite oli kyseessä? Aika isolla pitäisi tuollainen rajoitus kirjoitella teknisiin tietoihin, jos se latauslaitteesta johtuu. Muussa tapauksessa laitteen palauttava kuluttaja on vahvoilla rahojen palauttamisen osalta.Ostin ensin ylimääräisen 16A 3-vaihelatauslaitteen, koska sekin osaa antaa virtaa 1 vaiheesta. Yllätyksenä tuli että kuitenkin vain 8 ampeeria.
Halpa pieni parannus oli kuitenkin ostaa Tesla UMC 2 gen 1-vaihelaturi, ja siihen karavaanipistoke 16A CEE. Tuolla auto näyttää ottavan käytännössä 13A, eli 16A ei irtoa (muistelin ulkomuistista että ko. laite antaa CEE plugista 16A).
eLOAD matkalatauslaite eli tuollainen mitä mitä myydään varmaan sadalla eri tarralla ja vielä ilman tarraa puoleen hintaan.Tuo kuulostaa erikoiselta. Mikä 3-vaihelatauslaite oli kyseessä? Aika isolla pitäisi tuollainen rajoitus kirjoitella teknisiin tietoihin, jos se latauslaitteesta johtuu. Muussa tapauksessa laitteen palauttava kuluttaja on vahvoilla rahojen palauttamisen osalta.
Ennemmin epäilisin tuossa auton itsensä tarkkailevan akun lämpötilaa, ja rajoittavan virtaa latauksen alussa.
eLOAD matkalatauslaite eli tuollainen mitä mitä myydään varmaan sadalla eri tarralla ja vielä ilman tarraa puoleen hintaan.
Täällä toisena tuo erimerkkisenä, ohjeessa sanotaan että ampeerit asetetaan ennen auton kytkemistä 3 sekunnin (siis painetaan nappia) aikana kun sininen vilkkuu.Oliko eLOAD aseteltu suurimmalle virralle? Tuossahan näyttää olevan asetusvaihtoehtoina 8, 10 13 tai 16 A.
On kokeiltu kaikki eri vaihtoehdot että saisi edes 10A. Yli 8A pyyntö autolta katkaisee latauksen ja kontaktori pomppaa auton päässä eli se ei jotenkin tykkää saamastaan palvelusta.Oliko eLOAD aseteltu suurimmalle virralle? Tuossahan näyttää olevan asetusvaihtoehtoina 8, 10 13 tai 16 A.