Sähköautojen lataaminen ja latausverkosto

PolyEsko

Vakionaama
Juu, nuo latauskartta-sivustot ja vastaavat tuttuja ja parit kolmet suunnitelmat toki tehtävä latauspisteistä, mutta juuri nuo yksityiskohdat eniten epäselviä.
 

tet

Hyperaktiivi
Mutta ainakin tuolla facen latausverkko nyt (vai mikä se oli) ABC:n kaveri neuvoi että kannattaa ensin äppistä lataus ko tolppaan päälle. Se äppin kanssa sählääminen voi viedä uudelta käyttäjältä sen verran aikaa että laturin ja auton välinen kättely menee vanhaksi ja täytyy irtoittaa ja kytkeä uudestaan.

Tuokin voi olla hyvä syy, mutta vielä parempi on mukavuus. Mitäs sitä nyt ulkona tuulessa ja tuiskussa alkaa kännykkää hipelöimään, kun sen voi tehdä auton lämmössä. Vasta kun äppi sanoo että kytke piuha, niin sitten pipo päähän ja pihalle.

Itse otin Helenin tägin kun se toimii muistaakseni halvemmalla Virran latureissa.

Näin oli ennen, mutta nyt on aivan sama ottaako Helenin vai Virran. Virta laskuttaa nykyään kerran kuussa suoraan kortilta koko kuun lataukset, eikä ole enää euron minimiveloitusta per kuukausi kuten prepaid-aikana.
 

vmakela

Vakionaama
Nyt tuleva uussähköautoilija kyselee kokeneempien mielestä tyhmiä, mutta kysyn nyt kuitenkin, kun auton saatuani joskus kuun vaihteessa, hyppään viikon päästä suoraan syvään päähän, eli Lapin latausasemattomille pitkille taipaleilla karseisiin pakkasiin. :) No en nyt ihan kamalan kauaksi jänkhille mene, mutta kuitenkin.

Onhan tuota Niroa tullut odoteltua, mutta eipä ole voinut pahemmin harjoitella missään. Apit luurissa (tosin pitää ne sitoa maksukorttiin vielä) ja muutama tägikin hommattu jo vuosi sitten.

Perusjutut hallussa, eli akku normisti 20-80% välillä ja lämpimänä lataa paremmin jne. Mutta itse lataaminen mystisillä apeilla ja tageilla ja auton ovien sulkeminen ja avaaminen kesken latauksen on hieman oudompaa, eikä noita ehdi kotipuolessa juurikaan harjoitella ennen reissua.
  • Kumpikos kannatti tehdä ensin: Appi kuntoon ja piuha sen jälkeen tolppaan, vai päin vastoin? Tägillä jos lataa, niin siinä sama kysymys. Varsinkin kun ekoilla kerroilla kestää varmana tovin pidempään koko homma. Olisi pitänyt esim. ABC:n apilla treenata etukäteen bensan ostoa, mutta...
  • Apille pitää jostain löytää tolpan/piuhann oikea numero, että maksaa oman latauksen eikä kaverin. Numerolla vai QR-koodilla?
  • Auto lukkoon ennen latauksen alkua, jos lähtee syöpöttelemään/juopottelemaan? Vai onko väliä? Entä jos tulee takaisin kesken latauksen ja avaa oven, niin katkeeko lataus? Entä jos taas sulkee ovet ja menee pikku kävelylle elektronien säilömistä akkuun odotellessa?
  • Kahvaa kannattaa painaa syvälle ja kannatella siihen asti kuin lukittuu, mutta millä asemilla/latureilla tuon kanssa olikaan eniten ongelmia?
  • Mistä kannattaa yleensä päättää lataus? Autosta, tolpasta vai apista, jos sillä makselee? Ja jos yhdestä ei katkea, niin sitten toisesta ja lopuksi soitto tolpan pitäjän aspaan? Jos oma piuha jää 22kW:n laturiin kiinni, niin kuva ja soitto aspaan, että saa omansa takaisin. Piuhaankin varmaan yhteystietoja kannattaa liimailla?
  • Auto lämpimäksi latauksen aikana, niin ei heti akusta imetä lämmitykseen sähköä, mutta riittääkö 11 kW:n teho siihenkin, no tokkiinsa, sillä eikös lämmitys vie maksimissaan jonkun 5-6 kW?
  • Kovilla pakkasilla ei kannattane jättää autoa pidemmäksi ajaksi 10-30%:n lataustasolle, kun lämmittää akkuakin kaiketi aika ajoin ja sitten kun lähtee liikenteeseen, niin kabiniikin pitää lämmitellä. Varmaankin 50-80%:n väli sopiva?
  • Lataus mieluiten ajon jälkeen, kuin pakkasaamun jälkeen ja akkua etukäteen lämmitellen, vaan mahtaako Kian navigaattorissa olla noita Lapin asemia juurikaan valittavissa? Edes viereistä/suht lähellä olevaa.
  • Mitäpäs muuta? Vinkkejä otetaan vastaan mielellään.
Kuten yleensäkin tankatessa, ensin hoidetaan prosessi kuntoon, ja sitten tartutaan letkuun. Jotkut autot moittii jos tehdään toisinpäin, kättely laturin kanssa päätyy timeouttiin. ABC on helppo. Valitse tolppa, hoida maksu kuntoon, ota "pistooli" ja laita se autoon. Auto lukkoon ja tauolle. Voit toki jäädä myös autoon. Niron sisar Kona ainakin antaa laittaa vaikka lämmityksen autossa ollessa mutta kertoo kohteliaasti että se viivästyttää latauksen valmistumista. Kaikissa tapauksissa kannattaa käyttää sitä luottokorttia mitä muutenkin on tottunut käyttämään puhelimen kanssa. Recharge on myös varmatoiminen, toki kalliimpi. Kempowerin laturit on mukavia, Qr koodilla saat seurattua latausta vaikka kahvikupin äärellä reaaliajassa. Jos siis tarvii ladata jotain, niin K-lataus, ABC mobiili, Fortum charge & drive (recharge), Virta ja vaikka Tesla kaupanpäälle. Muita hyödyllisiä: plugshare, a better route planner (abrp), lstauskartta.fi
 

Ton1A

Vakionaama
Mun mielestäni kaikki muut ovat helpompia kuin ABC. Piuha kiinni ja näytetään RFID-tägiä laturille, siinä se. Paitsi Teslalla jää tuo RFID-vaihe pois.
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Eikä se tuossa matkaa tehdessä mikään synti ole vetää akkua täyteen, ei kannata matkantekoa monimutkaistaa siksi ettei 100% asti lataisi. Ei se siitä pilalle mene, on eri asia ladata kotona joka yö tappiin. :)
 

HelaKammo

Vakionaama
Huomasin myös, että kun harvoin tulee K-latausta käytettyä, niin apilla aloitettu lataus ei pääty tägillä(varmaan myös toisinkin päin), mitäs jos akku loppuu tai puhelin unohtuu... Pitää jättää piuha siihen? Asiakaspalvelu toki varmaan auttaa, jos saa puhelimen jostain.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Huomasin myös, että kun harvoin tulee K-latausta käytettyä, niin apilla aloitettu lataus ei pääty tägillä(varmaan myös toisinkin päin), mitäs jos akku loppuu tai puhelin unohtuu... Pitää jättää piuha siihen? Asiakaspalvelu toki varmaan auttaa, jos saa puhelimen jostain.
Painaa autosta ”Lopeta lataus”.
 

HelaKammo

Vakionaama
Päästääkö se irti laturin pään, kun auto lopettaa ja keskeyttää myös laskutuksen? No kyllä sen aina saa autosta irti. Yleensä nuo tolpat haluaa tägin/apin ensin.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Auto kertoo siinä kohtaa laturille ettei enää ota virtaa vastaan ja kaapelin voi irrottaa. Jos jatkaa laskutusta niin siitä pitänee reklamoida. Tuskin kuitenkaan jatkaa kun ei ole kätelty auton kanssa. Kuulostaa jopa vaaralliselta ja laturi sökö.

Kerran on käynyt itselle tosin niin, että piti avata manuaalisella irrotuksella kun ei laturi ladannut, mutta ei autokaan suostunut antamaan kaapelia. Jälkeenpäin opittuna siinä olisi ollut jokin ”paina ovet auki nopeasti kaksi kertaa”-kikka, mistä ei viikon vanha sähköautonomistaja tiennyt mitään vaan piti heti mennä rykimään vaijerista.

Harvassa taitaa tosiaan olla siinä liittimen kohdalla se lopetusnappi. Itse en ole käyttänyt auton kautta lopetusta kuin ehkä 2-3 kertaa ja siinä se samalla sujuu jos sattuu autossa istumaan.
 
Viimeksi muokattu:

sulo_s

Vakionaama
Siis oikeesti, onko tuo lataaminen noilla appitappitaggisappi asemilla vaikeempaa ku tupakin osto?
Jos saat jollain ihme keinolla laturiin yhteyden, mutta vähän töppäät, niin hinta pompsahtaakin 3-5 kertaiseksi.
Ja jos laturi tykästyykin autoon, niin ei hellitä otettaan, vaan on tehtävä muutama temppu, esim avata ovi muutaman kerran, huutaa ikkunasta ulos tai tuijottaa peilistä taivasta. Täh

Jaku minä olin jo lähellä tilata MG;n
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Siis oikeesti, onko tuo lataaminen noilla appitappitaggisappi asemilla vaikeempaa ku tupakin osto?
Jos saat jollain ihme keinolla laturiin yhteyden, mutta vähän töppäät, niin hinta pompsahtaakin 3-5 kertaiseksi.
Ja jos laturi tykästyykin autoon, niin ei hellitä otettaan, vaan on tehtävä muutama temppu, esim avata ovi muutaman kerran, huutaa ikkunasta ulos tai tuijottaa peilistä taivasta. Täh

Jaku minä olin jo lähellä tilata MG;n

Omalla kohdalla oon kaksi kertaa joutunut irrottamaan manuaalisesti laturin ja kysessä oli lopulta viallinen latausportin lukitus joka vaihdettiin takuuna. Tuskin siis mikään yleinen ongelma joka koskee kaikkia sähköautoja.

Tuo lataushässäkkä äppeineen on kyllä hieman rasittavaa, mutta kuin missä tahansa niin jos hosuu eikä tiedä mitä tekee niin varmasti saa roamingmaksut.
Voihan sitä tankata väärää menovettäkin.

Sanotaanko, että 90-95% latauksista julkisilla on itsellä onnistunut. Ehkä on sitten käynyt tuuri, mutta en sitä itse koe ainakaan esteeksi sähköautoilulle.
 

tet

Hyperaktiivi
Jaku minä olin jo lähellä tilata MG;n

Pikaisella googeltuksella näyttäisi, että MG kuuluu niihin valmistajiin jolta lopetusnappi on unohtunut. Se nappi on yliveto, ei koskaan mitään ongelmaa latauksen lopetuksen kanssa. Painaa nappia ja ottaa kaapelin irti, ei muita toimenpiteitä (paitsi AC-latauksessa tietysti nykäisee myös toisen pään irti ja ottaa kaapelin mukaan). Ilman nappia joutuu sitten miettimään, että minkälainen sadetanssi pitää esittää jotta pääsee irti laturista.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Pikaisella googeltuksella näyttäisi, että MG kuuluu niihin valmistajiin jolta lopetusnappi on unohtunut. Se nappi on yliveto, ei koskaan mitään ongelmaa latauksen lopetuksen kanssa. Painaa nappia ja ottaa kaapelin irti, ei muita toimenpiteitä (paitsi AC-latauksessa tietysti nykäisee myös toisen pään irti ja ottaa kaapelin mukaan). Ilman nappia joutuu sitten miettimään, että minkälainen sadetanssi pitää esittää jotta pääsee irti laturista.
Oho! Olin jotenki kuvitellu, että tollanen ois joku sähköauton pakollinen ominaisuus.

Toisaalta noissa kiinalaisissa tai olla vähän omia juttujaan. Katoin eilen just TeslaBjörnin Xpeng G9 testin ja sai menemään 10-15 min tiellä ilman koskematta rattiin EU-säädösten vastaisesti.
 

tet

Hyperaktiivi
Ei se MG4:ssa ole toistaiseksi vaatinut kuin keskuslukituksen avauksen. Ei kai tuo paljon vaikeampaa ole kuin sen napin painaminen?

No jos siinä latausporttia lähimmässä ovessa on avaimettoman pääsyn tunnistin, eli hipaisu kahvaan riittää, niin sittenhän se on sama kuin olisi se nappi luukun alla. Sitten on tietysti ne turhat latauksen katkaisut, jotka aiheutuvat siitä, kun ovia availee muuten vaan. Napin kanssa ei lataus katkea oven avaukseen, edes hetkeksi. Foorumijuttujen perusteella joissain autoissa oven avaus myöskin avaa johdon lukituksen vain pieneksi hetkeksi, jos ei ole nopea niin liitin lukittuu taas itsestään alta aikayksikön.

Onneksi jotkin valmistajat ovat napin tajunneet laittaa, ei tarvitse varoa mitään muita toimintoja tai kiirehtiä minkään kanssa. Muille valmistajille lainaisin Jeremy Clarksonia: "How hard can it be?".
 

Esäätäjä

Vakionaama
En kyllä itse ole mitään nappeja kaivannut, tosin en kyllä julkisilla AC latauksilla käynyt kun Pyhällä jossa muuta ei ollut kymmenien kilometrien säteellä tarjoilla.
Tai on tuossa 11kW kotilaturin kahvassa "teslanappi" joka lopettaa ja irroittaa johdon, avaa myös luukun aloittaessa.
Dc lataus on ainoa jos latauslaite ei halua jossain sekoilutilanteessa päästää autoa menemään, silloin käsin saa irti takakontista. Tuossa tilanteessa ei kyllä auton oma nappikaan yleensä päästä irti jos laturi tuuttaa autolle singaalia että DC lataus käynnissä eikä suostu lopettamaan.
 

Ton1A

Vakionaama
Jaa, mun mielestäni latauksen lopetusnappi latausportin vieressä on varsin kätevä. Siis silloin kun ei olla kotilaturissa tai Teslan SC:llä, joissa latauksen lopetusnappi on myös kahvassa.
 

pamppu

Vakionaama
Ei se MG4:ssa ole toistaiseksi vaatinut kuin keskuslukituksen avauksen. Ei kai tuo paljon vaikeampaa ole kuin sen napin painaminen?

Ei kai se latausta lopeta ovien avauksella? Se nyt on ehkä vielä hassumpaa, kyl mää ainakin oon monesti aukonut ja sulkenut ovia latauksen aikana. Esim. käyny ite vessassa, sitten tullu välillä koiran kusettaa ja sitten lähteny vielä takas kun muksuilla edelleen evästys kesken.

Tai vaan että lyöt auton lataukseen ja sitte huomaat että autoon unohtui jotain. Katkeakoo siihen että avaa ovet?
 
K

korsteeni

Vieras
ei aikaakaan kun joku valopää vaatii myös autoihin, kaikkiin ladattaviin ajoneuvoihin standardin USB-C latausliittimen
 

Ton1A

Vakionaama
EU on jo aika pitkälti standardoinut Type2 ja CCS2 liittimet, eipä autoissa juuri muita enää näe. Maailmanlaajuiseksi standardiksi tuosta ei ole, kun esim. jenkeissä kotitalouksista ei juuri löydy 3-vaiheliittymiä. Joten siellä on J1772/Type1 ja CCS1, tosin nekin ovat korvautumassa Teslan NACS- liittimellä.

Sähköfillareissa saisi olla standardi latausliitin, nyt jokaisella valmistajalla on oma virityksensä.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Ei kai, mutta kaapelin lukitus aukeaa ja kaapelin irrottamalla lataus päättyy. Toimii ainakin AC-latauksessa. DC-latausta olen kokeillut vasta kerran.
Oikeesti? Voiko vetää johdon latauksessa irti?
Citikassa lopetan latauksen avaamalla lukituksen jolloin lataus katkeaa hetkeksi, jos ei tee mitään lukitus menee takaisin ja lataus alkaa uudelleen
 

Ton1A

Vakionaama
Type1-johdon voi vetää irti kesken latauksen, siinä ei ole lukitusta. Mutta siinäkin on kytkin joka katkaisee virrat ennenkuin liitin on kokonaan irti.
 

Arvid

Aktiivinen jäsen
Ei kai, mutta kaapelin lukitus aukeaa ja kaapelin irrottamalla lataus päättyy. Toimii ainakin AC-latauksessa. DC-latausta olen kokeillut vasta kerran.
Minäkin olen vain 2 kertaa testin vuoksi DC ladannut MG:tä. Mielestäni ovien avaus ei heti katkaise lataussessiota, mikä onkin hyvä. Intternetin mukaan avaus - lukitus - uudelleen avaus katkaisee. Jos se toimii noin niin ihan riittävän kätevä.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Oikeesti? Voiko vetää johdon latauksessa irti?
Kai tuo nyt on ihan normaalia AC-latauksessa? Vai miten sen latauksen sammuttaa? Type2:ssahan on proximity pin. Kai se viimeistään siitä huomaa, että johtoa ollaan irrottamassa.

Voi tosiaan olla, että pitää tehdä tuo lukitus-avaus-lukitus, ennen kuin johdon lukitus aukeaa. Tai ei kyllä mielestäni tarvitse AC-latauksessa. Pitääpä kokeilla seuraavalla kerralla. Ihan luonnostaan tuon on irti saanut. Vain ensimmäisellä kerralla oli hämmennystä, kun en ollut koskaan mitään sähköautoa ladannut enkä tiennyt pitääkö tuo irrotus/lopetus hoitaa latausasemasta, autosta vai johdosta.
 

Arvid

Aktiivinen jäsen
Kai tuo nyt on ihan normaalia AC-latauksessa? Vai miten sen latauksen sammuttaa? Type2:ssahan on proximity pin. Kai se viimeistään siitä huomaa, että johtoa ollaan irrottamassa.

Voi tosiaan olla, että pitää tehdä tuo lukitus-avaus-lukitus, ennen kuin johdon lukitus aukeaa. Tai ei kyllä mielestäni tarvitse AC-latauksessa. Pitääpä kokeilla seuraavalla kerralla. Ihan luonnostaan tuon on irti saanut. Vain ensimmäisellä kerralla oli hämmennystä, kun en ollut koskaan mitään sähköautoa ladannut enkä tiennyt pitääkö tuo irrotus/lopetus hoitaa latausasemasta, autosta vai johdosta.
Kotipihassa aukeaa ekasta keskuslukon aukaisusta. Erona on varmaan että jos on auton ja laturin kättelyä vaativa lataussessio niin ei katkea tuosta.

Vähän pöljää on että MG alkaa ladata kotona heti kun kytkee latausjohdon vaikka olisi ajastettu lataus asetuksissa.
 

Batman

Aktiivinen jäsen
Vähän pöljää on että MG alkaa ladata kotona heti kun kytkee latausjohdon vaikka olisi ajastettu lataus asetuksissa.
Itselläni on Renault Captur E-TECH ja sekin aloittaa joskus latauksen itsestään heti kun kytkee valtakunnan verkkoon vaikka olisi ajastettuna alkamaan puolilta öin. Tällöin ohjeistan uudelleen "paneelista" ajastetun latauksen tai sitten teen saman ohjeistuksen puhelimen apin kautta. Itsekin ihmetellyt, että miksi se ominpäin muuttelee tuota latauksen ohjausta, mutten ole keksinyt syytä.
 

pamppu

Vakionaama
Minäkin olen vain 2 kertaa testin vuoksi DC ladannut MG:tä. Mielestäni ovien avaus ei heti katkaise lataussessiota, mikä onkin hyvä. Intternetin mukaan avaus - lukitus - uudelleen avaus katkaisee. Jos se toimii noin niin ihan riittävän kätevä.

Toi on jo ihan järkevä. Tuo johdon lukius on vähän kumma, kyllä mulla type2 lukossa on jos lataa. Mutta onkohan se käytös sitten konffittava.
 
Viimeksi muokattu:

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Jossain tuubipätkässä oli Kempowerin ukkeli joka sanoi, että varmin tapa lopettaa lataus (ja taisi lisätä, että myös suositeltavin) on autosta ja siis DC-latauksesta tietenkin puhun. Oisko ollu Harri Salon pätkiä jossa käsiteltiin sähköautojen käyttöä ikäihmisille.

En ole vielä testannut saako tuolla 2x nopeasti auki ovet-kikalla lopetettua DC latauksen vai onko se vain virhetiloja varten. (VW-konsernin autot). Pitääpä joskus kokeilla. Auton latausvalikosta lopettamalla ainakin aina lopettanut kuin seinään eikä ole tarvinut äppejä availla.
 

tet

Hyperaktiivi
Kai tuo nyt on ihan normaalia AC-latauksessa? Vai miten sen latauksen sammuttaa? Type2:ssahan on proximity pin. Kai se viimeistään siitä huomaa, että johtoa ollaan irrottamassa.

Kyllä se johto on lukittu latauksen aikana, myös AC-latauksessa. Jos lukko aukeaa, niin latauskaan ei ole enää käynnissä siinä vaiheessa. Tai sanotaan nyt, että jos joku on sitä mieltä että autonsa lataa lukitus avattuna, niin vaadin kyllä videotodisteen aiheesta ennenkuin uskon. Ei pitäisi tapahtua missään oloissa, millään autolla.

Nyt siis puhun tietenkin Type2-liittimestä. Jos kyseessä on vanha jenkkimalli Type1, niin siinä on mekaaninen lukko joka avataan kahvassa olevalla mekaanisella napilla. Mutta sekin nappi kertoo ensin PP-pinnin kautta autolle että nyt lähtee irti, jolloin auto ehtii lopettaa latauksen ennenkuin kuski vetää töpselin irti.
 

Ton1A

Vakionaama
Type1/J1772 lukituksen puute muuten johtuu siitä, että siellä ei tunneta irtojohtoja. Latausasemassa on siis aina kiinteä johto, joka ei siis lähde kovin helposti varkaan mukana.
 
Viimeksi muokattu:

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Kyllä se johto on lukittu latauksen aikana, myös AC-latauksessa. Jos lukko aukeaa, niin latauskaan ei ole enää käynnissä siinä vaiheessa. Tai sanotaan nyt, että jos joku on sitä mieltä että autonsa lataa lukitus avattuna, niin vaadin kyllä videotodisteen aiheesta ennenkuin uskon. Ei pitäisi tapahtua missään oloissa, millään autolla.

Nyt siis puhun tietenkin Type2-liittimestä. Jos kyseessä on vanha jenkkimalli Type1, niin siinä on mekaaninen lukko joka avataan kahvassa olevalla mekaanisella napilla. Mutta sekin nappi kertoo ensin PP-pinnin kautta autolle että nyt lähtee irti, jolloin auto ehtii lopettaa latauksen ennenkuin kuski vetää töpselin irti.
Mun mielestä ainakin volkkari aloittaa "hätälatauksen" 6A virralla jos lukitus ei onnistu. Eipä ole videota aiheesta esittää.
 

tet

Hyperaktiivi
Mun mielestä ainakin volkkari aloittaa "hätälatauksen" 6A virralla jos lukitus ei onnistu. Eipä ole videota aiheesta esittää.

Mielenkiintoista. Tuon ehkä voin uskoakin, kun kyse on minimivirrasta ja vain jos lukitus ei onnistu. Tuo edellämainittu tapaus, että avaisi lukituksen ennen latauksen lopetusta, siihen en usko minkään auton kohdalla.
 

VesA

In Memoriam
Mielenkiintoista. Tuon ehkä voin uskoakin, kun kyse on minimivirrasta ja vain jos lukitus ei onnistu. Tuo edellämainittu tapaus, että avaisi lukituksen ennen latauksen lopetusta, siihen en usko minkään auton kohdalla.
Siitä päästä on vaikea kyllä saada valokaaria aikaan, koska ohjauspinnit avaavat releet molemmista päistä ennenkuin virtapinnit irtoavat. Kipinäongelma koskee siis lähinnä sukopäätä jos sellainen on. Ehkä riittävällä riuhtaisulla voisi olla kontaktoria nopsempi.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Kyllä se johto on lukittu latauksen aikana, myös AC-latauksessa. Jos lukko aukeaa, niin latauskaan ei ole enää käynnissä siinä vaiheessa.
Noin tosiaan MG4:ssakin. Kun AC-latauksessa avaa keskuslukituksen, loppuu lataus ja latausjohdon lukitus aukeaa. Jos ei tee mitään, hetken päästä latausjohdon lukitus menee takaisin päälle ja lataus jatkuu. Sitte pitää laittaa lukkoon ja avata, jos haluaakin latausjohdon irti. Ihan fiksusti toimii mielestäni.
 

maanma

Vakionaama
Type2 päätä irroitettaessa CP (control pilot) irtoaa ennen PPta (proximity pilot). Tämä ei ymmärtääkseni katkaise latausaseman EVSE sähkönsyöttöä vaan sen tekee PP irtoaminen. CP ohjaa latausta joten sen katkeaminen pysäyttää ensin latauksen, jos CP on kytketty latauslogiikkaan kuten yleensä on.

Type2 suko kaapelissa ei välttämättä ole latauksen katkaisulle logiikkaa. Omassa juuri testatussa kaapelissa logiikka hoitaa ON-off kytkin. ON asennossa kytkin lisää vastuksen piiriin.
Lisätiedot kts. Signaling kohdassa tuo CP vastuksen kytkentä tapa. Kytkin on yleensä kontaktori auton laturissa. https://en.m.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
 

tet

Hyperaktiivi
Type2 päätä irroitettaessa CP (control pilot) irtoaa ennen PPta (proximity pilot). Tämä ei ymmärtääkseni katkaise latausaseman EVSE sähkönsyöttöä vaan sen tekee PP irtoaminen.

Ei PP-pinnin irtoaminen autosta voi vaikuttaa latausaseman toimintaan mitenkään, koska siitä pinnistä ei ole mitään yhteyttä latausasemaan. PP on lokaali signaali, eli kummassakin päässä johtoa on vain vastus PP- ja maapinnien välillä. Johdinta siinä välissä (PP-PP) ei kulje, joten latausasema ei voi tietää, onko PP kiinni auton päässä vai ei. Auton päässä oleva vastus kertoo autolle, onko kaapeli kiinni auton latausliittimessä vai ei. Latausaseman päässä oleva vastus kertoo latausasemalle, paljonko kaapeli kestää virtaa.
 

maanma

Vakionaama
Linkittämässäni viitteessä on Signaling osuuden kuvassa kytkin S3, joka voinee toimia irrotessa päävirransyötön kontaktorin pitopiirin irtipäästö kytkimenä. Tällöin kytkin vetäisi EVSE päässä aina kun PP on kytketty tai se voinee olla myös mekaaninen pistokekytkin, joka on kytketty, kun pistoke on työnnettynä paikoilleen. Latauksen sähkönsyöttöä se ei käynnistä, mutta voi toimia sammutuksen backupina.

Varmasti se CP irtoaminenkin voidaan toteuttaa niin, että sähkönsyöttö katkeaa jo siitä.
 
Back
Ylös Bottom