Sähköautojen lataaminen ja latausverkosto

pamppu

Vakionaama
Tuo 50kW justiinsa Prismoihin yms on minusta järkevää, ihme että se nyt vasta hoksattiin, sanoin tätä jo aikoja sitten.
- Tarpeetonta grillata akkua isoilla tehoilla jos pienemmälläkin ehtii.
- Isompitehoiset vapautuu ohikulkijoille, joilla isompi tarve, pienempitehoiset pitkään asioiville
- AC laturit voi heittää hevon kuuseen, kun se 11kW tyypillinen ei riitä mihinkää, eikä semmoista johtoa viitsi kuljettaa mukana, saati pelleillä kaupan parkissa semmoisen kanssa.
-Myös monille ohikulkijoille se riittää, itselläkin tyypillinen mummolareissun tarve on 20kWh energiaa ja minimissään puolen tunti stoppi koiran kusetuksineen ja syömisineen. Nyt tuppaa aina tulemaan ihan liikaa kallista reissusähköä. Mä en halua akkua täyteen, jos 50% riittää maaliin.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Onhan noita jos jonkinmoisia nimityksiä, super, suurteho, pikalataus yms... ja tuo teholataus.
Joku (luultavasti ABC-ketjun) työntekijä perusteli alhaisempia tehoja sillä että kaupassa ei ole yleensä kovin kiire ja kauppa-aika taitaa riittää akun lataamiseen hiukan alhaisemmallakin teholla. Tuo pitänee kyllä paikkansa ja näinollen auto ei seiso puolta ajasta akku täynnä.

Itse valitsisin 25kW laturin juuri tuollaiseen tarpeeseen koska se kuormittaa akkua vähemmän kuin vaikka 75kW, jonka auto voisi ottaa vastaan.

ABC:lla käydessä on usein käynyt niin että akku latautuu ihan liikaa siinä ajassa kun hoitaa asemalla muita asioitaan.
 

-Teme-

Vakionaama
Työreissulla tulee käytettyä hypermarkettien lautausmahdollisuutta. Pikalataus on jees kun ei siellä sisällä niin pitkään mene, kun hakee hotellihuoneeseen vähän evästä.
Jos vartin viipyy sisällä niin siinä ajassa saanut hyvin energiaa patteriin.
Tuo 50kW/25kW lataus on myös keino saada ihmiset viipymään pidempään kaupassa.
Pitstop ajatuksella nuo hitaat ei ole toimivia
 

Ton1A

Vakionaama
Minusta on vähintäänkin kyseenalaista kutsua noita Lielahden 50 kW Alpitroniceja teholatauslaitteiksi.
Yleisesti 50 kW pikalatureita on kutsuttu teholatureiksi, ja 100 kW ja yli suurteholatureiksi.

Lisäksi tuollainen 50 kW laturi on 50 kW kun akkujännite on vähintään 400V. Esim. 350V tekniikan autoa tuo lataa maksimissaan noin 43 kW teholla.
 

mobbe

Vakionaama
Yleisesti 50 kW pikalatureita on kutsuttu teholatureiksi, ja 100 kW ja yli suurteholatureiksi.

Lisäksi tuollainen 50 kW laturi on 50 kW kun akkujännite on vähintään 400V. Esim. 350V tekniikan autoa tuo lataa maksimissaan noin 43 kW teholla.
eli n. 4500 miljardia elektronia sekunnissa on siinä litium-ioneilla tiukkaa että ei muutu metalliseen muotoon
 

jmaja

Hyperaktiivi
Lisäksi tuollainen 50 kW laturi on 50 kW kun akkujännite on vähintään 400V. Esim. 350V tekniikan autoa tuo lataa maksimissaan noin 43 kW teholla.
Onkos toi joku standardijuttu 50 kW latureilla? Tuolle Alpitronicin 50 kW/2x25 kW mallille ilmoitetaan 150 A, 50 kW ja 150-1000 V DC, joten 50 kW pitäisi tulla jo 333 V ja 43 kW 287 V. Mulla taitaa olla 350 V auto, mutta LFP:nä ei kyllä tipu alle 300 V koskaan. Lidlin laturista taisi tulla vain alle 45 kW.

Edit: näyttää olevan akkujännite 335 V levossa 42% varaustssolla. Kaasu pohjassa vilahti 288 V ja ehkä 450 A. Täydellä regenillä hiukan yli 100 A ja 350 V.
 
Viimeksi muokattu:

Harrastelija

Vakionaama
Itsellä menee noin 15-20min kun käy prismassa. Ehtisihän siinä jotain ladata mutta kun kotona on halvempaa.
DC latauksessa se hyvä puoli ettei tarvi värkätä ”ylimääräistä” kaapelin kanssa. Harvassa AC laturissa on kaapelia vaan pitää kaivaa se auton oma johto esille ja lopuksi kerätä takaisin.
 

pamppu

Vakionaama
Onkos toi joku standardijuttu 50 kW latureilla? Tuolle Alpitronicin 50 kW/2x25 kW mallille ilmoitetaan 150 A, 50 kW ja 150-1000 V DC, joten 50 kW pitäisi tulla jo 333 V ja 43 kW 287 V. Mulla taitaa olla 350 V auto, mutta LFP:nä ei kyllä tipu alle 300 V koskaan. Lidlin laturista taisi tulla vain alle 45 kW.
Ne jotkut vanhat jo poistuneet oli, kun niissä oli kiveen hakattu ampeeeriraja. Eihän noista uusista nyt välttämättä mitään voi sanoa, ennenkuin näkee.
 

-Teme-

Vakionaama

fraatti

Hyperaktiivi
Pirkanmaalle rakennetaan Suomen tehokkaimpia sähköauton latauskenttiä, joissa akun saa täyteen alle vartin aikana.

Osuuskauppa POK avaa kahden megawatin tehoiset latauskentät Toijalan ABC-asemalle ensi alkuvuonna ja Tampereen Kalevan Prismaan syksyllä.

Kentillä on yhteensä 16 latausruutua ja 500 kilowatin tehoiset laturit, jotka mahdollistavat uusimpien sähköautojen erittäin nopean lataamisen.

Nopean lataussähkön kysyntä kasvaa koko ajan, sillä pitkän matkan sähköautoilijat haluavat minimoida latausajat.

----

Toijalan 500 kW:n tehon laturit toimittaa italialainen Alpitronic, joka on yksi maailman suurimmista alallaan. Lisäksi POK käyttää kotimaisen Kempowerin CCS-latureita.

Suunnitelmissa on toinenkin 2 megawatin latauskenttä, jossa on 16 CCS-latausruutua ja 500 kW:n tehokapasiteetti. Paikoista kaksi on läpiajettavia. Investointi toteutetaan syksyllä 2026 Tampereelle Kalevan Prisman eteläpäätyyn, nykyisille Kesäpihan pysäköintipaikoille.
 

HelaKammo

Vakionaama
Ehkä luotettavuus Italian sähköihin on paremalla tolalla, kun itsellä. Tuleeko avainlippu ja joutsenmerkki? Kas jos vaikka Israelin tarjoaja jäi sentään toiseksi... Ei nämä ketjut välitä, halpuutus on ja pysyy, muulla ei väliä.
 
Back
Ylös Bottom