Sähköautojen latauspaikoista rahareikä?

D

Deleted member 1344

Vieras
Eli kokonaan uusi parkkis, jokaisella paikalla sähkötolppa. Sen sijaan että otettiin 'perinteiset' sähkötolpan sisuskalut, otettiinkin sisuskalut jotka sopivat myös auton hidaslataukseen (todennäköisesti superschuko-pistorasiat ja jokaisella oma kWh-mittari). Uudisrakentamisessa olisi itse asiassa hölmöä valita nuo perinteiset sisuskalut.

Siellä voi olla esimerkiksi tällainen: https://verkkokauppa.slo.fi/fi/latauselementti-garo-idl216-2f-3451000
 

fraatti

Hyperaktiivi
Eli kokonaan uusi parkkis, jokaisella paikalla sähkötolppa. Sen sijaan että otettiin 'perinteiset' sähkötolpan sisuskalut, otettiinkin sisuskalut jotka sopivat myös auton hidaslataukseen (todennäköisesti superschuko-pistorasiat ja jokaisella oma kWh-mittari). Uudisrakentamisessa olisi itse asiassa hölmöä valita nuo perinteiset sisuskalut.

Siellä voi olla esimerkiksi tällainen: https://verkkokauppa.slo.fi/fi/latauselementti-garo-idl216-2f-3451000


Hyhhyh. Johan on suolainen hinta. Toki ovh. Mikä on superschuko?
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Tavallinen pistorasia ei kestä jatkuvaa 16A kuormitusta, siis tuntikausia, varsinkaan vanhempana. Tai voi kestää, mutta niitä ei ole mitoitettu siihen. Netistä löytyy kuvia sulaneista pistorasioista. Sen takia autojen mukana tulevat latausjohdot antavat esim. 12A tai 8A latausvirtaa, vaikka teknisesti ei olisi estettä 16A virralle.

Superschuko parannettu versio jonka pitäisi kestää, mutta niillä on myös suolainen hinta. Omakotiasukkina mun budjettiratkaisuni on alle kympin maksava yksivaiheinen CEE- eli karavaanaripistorasia.
 
  • Tykkää
Reactions: Aki

fraatti

Hyperaktiivi
Tavallinen pistorasia ei kestä jatkuvaa 16A kuormitusta, siis tuntikausia, varsinkaan vanhempana. Tai voi kestää, mutta niitä ei ole mitoitettu siihen. Netistä löytyy kuvia sulaneista pistorasioista. Sen takia autojen mukana tulevat latausjohdot antavat esim. 12A tai 8A latausvirtaa, vaikka teknisesti ei olisi estettä 16A virralle.

Superschuko parannettu versio jonka pitäisi kestää, mutta niillä on myös suolainen hinta. Omakotiasukkina mun budjettiratkaisuni on alle kympin maksava yksivaiheinen CEE- eli karavaanaripistorasia.

Jep. Tämän tiesinkin mutta tuo superi oli uusi juttu. Onko tuossa myös erilainen pistotulppa? Toki tuo vaatii sitten myös latauskaapelin joka ymmärtää että poweria saa ottaa vaiheesta hiukan reilummin...?
EMvlmRG.png
 

Esäätäjä

Vakionaama
Miksi latausinfraa pitää rakentaa myös ”takahikiälle”, vaikka siellä ei olisi ainuttakaan sähköautoa?
Ehkä jokin taho haluaa edistää sähköautojen hankintaa?
Jos takahikiältä ei saisi kuin pelkkää dieseliä, veikkaanpa että bensa-autot olisi aika vähissä. Toki sähköauton latauspiste ei ole mikään bisnes paitsi valmistajalle, joten siksi varmaan pakkolinjalle.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Nyt menee jo vähän aiheen ohi mutta:

Miksi sanotaan että joku paikka on perä- tai takahikiällä? Ei se Hikiä nyt niin perällä Suomessa näytä olevan..

10.01.2011 16:40
Helsingin kaupunginkirjasto
"Perähikiä" taitanee viitata sanana pershikeen, ja sitä kautta ilmaisee paikkaa, joka on sekä kaukana että vähemmän houkutteleva. Suorempi ilmaisu on, että joku paikka on "aivan per...ssä".
Hikiän sijainnilla ei taida olla paljoakaan merkitystä, sen nimi vain sattuu pistämään mielikuvituksen liikkeelle. Fiktiiviseltä puolelta mieleen tulee ensimmäisenä Juhani Peltosen luoma, kaikkien aikojen paras urheilija, kainalniemeläinen Elmo, joka kuului aikoinaan urheiluseuraan Kainalniemen Hiki.
Aikoinaan paikannimet saattoivat olla hyvinkin ronskeja, ja osa niistä on vielä nykyäänkin säästynyt sievistävältä nimenmuutokselta.
Ka-ki-tavuttelun ansiosta sointuvuudeltaan sanana miellyttävämpi Takahikiä, on vielä perähikiääkin hienovireisempi ilmaisu. Vähän kuin "hevon kuusessa" on kauniimpi ilmaisu sanonnasta "hevon v...ssa".
 

fraatti

Hyperaktiivi
Uusi laki sähkölatausvalmiuden rakentamisesta Suomessa astui voimaan marraskuussa 2020 ja sen soveltaminen on alkanut maaliskuussa. Käytännössä laki koskee rakennushankkeita, joiden rakennuslupahakemus on tullut vireille 11.3.2021 alkaen.

Myös laajamittaisen korjausrakentamisen yhteydessä laki edellyttää autopaikkojen latausvalmiuden rakentamista, mutta vain sellaisessa, joka vastaa lähes uuden rakentamista. Taloyhtiöissä on kuitenkin herätty aiheeseen myös markkinalähtöisesti, koska Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA myöntää taloyhtiöille korjausavustusta tänä vuonna 5,5 miljoonaa euroa.

Avustuksen suuruus on 35–50 prosenttia toteutuneista kustannuksista, mutta enintään 90 000 euroa. ARA:n korjausavustusten ryhmäpäällikkö Sami Turusen mukaan avustushakemus kannattaa laittaa hyvissä ajoin liikkeelle, sillä tukirahat loppuivat viime vuonna kesken. Yksityishenkilöt eivät tukea voi hakea.

 

Tulihäntä

Vakionaama
Eihän tuo velvoite ole kuin tavallista suuremmissa peruskorjauksissa missä muutenkin revittäisiin esimerkiksi pihaa auki tai tehtäisiin sähköihin uusintoja. Lisäksi se valmius on vähimmillään sitä, että maahan vedetään vaikka 50mm putket ja vetonaurut. Tämän lisäksi sähkökeskuksessa on riittävästi vapaita paikkoja johdonsuojia varten. Eli kaapeliakaan ei ole pakko vetää. Eli pelkkä ”valmius” riittää. Missään ei myöskään ole mainittu että joka paikalle pitäisi olla 11kw lataus, vaan 1x16A/3,6kw ”valmius” riittää täyttämään lain pykälän.
 

Tulihäntä

Vakionaama
Oliko edes tuotas 1x16A vaatimusta? Eikö riitä 1x10A ja sitten suositus muuttaa omakotitaloon, jollei riitä.
Ei tainnut olla mainintaa. Mutta tuo 1x16A on siitä helppo kun kaapeleita on useampinapaisia. Eli saa helposti useamman pistokkeen yhdellä kaapelilla sen enempää miettimättä. Omaan taloon tuli aikanaan lämmitystolpalle hilppasen paksumpi suojaputki koko matkalle. Toinen pää nousee naruineen suoraan pääkeskukselle ja siihen on helppo vetää ties millainen touvi vierelle. Maksoi ehkä 20€ enemmän ja täten siis on ”valmius” vaikka tuolloin ei mitään määräyksiä vielä edes ollutkaan. Jälkikäteen tuon tekeminen ja asfaltin leikkuut & paikkaukset toki maksaa jokusen rahayksikön enemmän.
 
Back
Ylös Bottom