Sähköenergiamittarista käyrä PC:lle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jule-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vs: Sähköenergiamittarista käyrä PC:lle

Pekkaa,
pulssiulostulolla olevat kWh mittarit eivät ole mielestäni kalliita, no riippuu tietenkin mistä ostaa. Hankin niitä Saksasta useamman, kolme 3 vaiheista- ja joista 2 on vieläpä 2- tariffimittareita, maksoivat 48.. 56 € kpl ja 2 kpl 1- vaiheisia jotka maksoivat 27..32 € kpl. Mukana on postikulu. Toisessa keskustelussa annoin muistaakseni linkinkin.

Jos pulssimittarista aikoo laskea myös tehon, kannattaa katsoa mahdollisimman suuri tuo pulssia/kWh arvo, esim 2000 pulssia/kWh.

/a045b

pekkaa sanoi:
Onko teillä komemusta noista Hall-mittareista? Onko niin, että ne mittaa näennäistehoa, vai miten niissä on toi vaihekulma-ongelma ratkaistu? Entä mitä suuruusluokkaa loistehon osuus kompresoreissa tyypillisesti, eli millaista virhettä voi odottaa, jos olettaa vaihekulman nollaksi? (Joo, en ole sähkömies ja saatan olla pikkasen pihalla näistä :o)

Mun 9 kW Sanyolle näyttää ~1 kW kuormaa kun kamppeet on seis. Mulla on toi OWL (mutta samanlaiset virta-anturit siinäkin on).
Ja se on nimenomaan tuo 3-vaihe ulkoyksikkö mikä sen eron tekee, 4.5 kW kans ei ollut noita ongelmia.

SON sanoi:
Pekkaa,
pulssiulostulolla olevat kWh mittarit eivät ole mielestäni kalliita, no riippuu tietenkin mistä ostaa. Hankin niitä Saksasta useamman, kolme 3 vaiheista- ja joista 2 on vieläpä 2- tariffimittareita, maksoivat 48.. 56 € kpl ja 2 kpl 1- vaiheisia jotka maksoivat 27..32 € kpl. Mukana on postikulu. Toisessa keskustelussa annoin muistaakseni linkinkin.

Hyviä kauppoja tuntuu porukka Saksanmaalta tekevän, niinkuin ne toisessa ketjussa mainitun lämpäenergiamittaritkin. Harmi vaan, että mun saksankielen taito rajoittuu melkein siihen mitä korkkareista opittu, kuten Got im Himmel, Hande hoh ja Arrrggghhhhh. Ei paljon arvaa Saksan ebaystä shoppailla.

pekkaa sanoi:
SON sanoi:
Pekkaa,

Hyviä kauppoja tuntuu porukka Saksanmaalta tekevän, niinkuin ne toisessa ketjussa mainitun lämpäenergiamittaritkin. Harmi vaan, että mun saksankielen taito rajoittuu melkein siihen mitä korkkareista opittu, kuten Got im Himmel, Hande hoh ja Arrrggghhhhh. Ei paljon arvaa Saksan ebaystä shoppailla.

google translate autttaa: Sai taivaalla, kädet Hoh kyllä Arrrggghhhhh.

Espeliini sanoi:
Mun 9 kW Sanyolle näyttää ~1 kW kuormaa kun kamppeet on seis. Mulla on toi OWL (mutta samanlaiset virta-anturit siinäkin on).
Ja se on nimenomaan tuo 3-vaihe ulkoyksikkö mikä sen eron tekee, 4.5 kW kans ei ollut noita ongelmia.

Eli vois siis päätellä, että näennäistehoa mittaavat?

Juu, sitäpä hyvinniin kun ei o sitä jännite kompensointia tai siis virran ja jännitteen vaihe-eroa ei kompensoida

pekkaa sanoi:
SON sanoi:
Pekkaa,

Jos on tarvetta 3-v mittarille, niin kannattaa tiedustella käytettyjä mittareita paikallisilta sähköyhtiöiltä. Vattenfall on ainakin jossain vaiheessa myynyt 20-100€:lla etäluettavien tieltä käytöstä poistettuja Enermetin ja Iskran 3-v mittareita. Meidän edellisessä talossa uusi Iskran mittari ehti olla 1,5 vuotta, ennen kuin vaihtoivat etäluettavan. Myös joillakin sähköliikkeillä on näitä käytettyjä mittareita.

Itse tilasin maalämpöpumppua varten 3-v kWh-mittarin saksalaisesta verkkokaupasta.
http://www.my-messgeraet.com/jtlshop/index.php?a=476&lang=eng

Raksaaja sanoi:
Itse tilasin maalämpöpumppua varten 3-v kWh-mittarin saksalaisesta verkkokaupasta.
http://www.my-messgeraet.com/jtlshop/index.php?a=476&lang=eng

Olispa pitänyt kysellä täältä ennen kuin lähdin osia tilaamaan. Tollanenhan sitä olisi kannattanut tilata.

Tuli hommattua dualCouteri HobbyBoardsilta. Olikos se kytkentä noin, vai tarviiko tohon vielä jonkun ylösvetovastuksen ja jos tarvii niin miksi ???

Liitetiedostot

• Dualcounter.png
    Dualcounter.png
    11,6 KB · Lukukerrat: 772

Mä kytkin +5v:stä tuohon SO+:aan ja sitten SO-:sesta siiihen laskurinastaan. Mutta en tiedä miten sitten ku sulla ei ole kytketty 5v 1wireverkossa ilmeisesti. Varmaankin toimii samalla tavalla, käyttää vain sitä dualcountterin paristoa sillon tuohon pulssin aikaansaamiseen.

Mulla on sarjaporttiin liitetty 1-wire sovitin ja sen nastojen välistä näyttäis tulevan kiinalaisella yleismittarilla 6.25 volttia.

Eli ilmeisesti.
SO+ --> +5 nastaan ja
SO- A ja B nastoihin

Jep, niinhän siellä on mutta en tiedä missä menee raja että rupeaa häiritsemään 1wiren toimintaa jos tuolta varastaa jänöä... Ja toisekseen kun data kulkee niin silloin se jännite käy aina hetkellisesti nollassa että ei siksikään hyvä.

obelix sanoi:
tuolta löytyy jotain mittareita http://www.varmepumpsforum.com/catalog/
Jep,
Mittarit mulla jo on, kyse oli vain kytkennästä.
Hobby Boardsin sivuilta löysin kytkennän mutta en tiedä riittääkö virta ilman erillistä virtalähdettä.

One of the switches to be counted needs to be connected to the terminal marked on the board as “A” and to the terminal marked on the board as “+5”. The second switch to be counted needs to be connected to the terminal marked on the board as “B” and to the terminal marked on the board as “+5”. If you are only counting one device, the second channel can be used for redundancy by connecting one wire from device to both the “A” and “B” terminals, and the other wire to the “+5” terminal.

Kyllä sen pariston pitäis jaksaa aika pitkään. Mutta, entäs jos teet niin että kytket diodin 1wire:n ja +5v välille jolloin se ottaa sähkön 1wirestä silloin kun sitä on tarkolla. Tämän pitäisi mielestäni toimia.

Itsellä tuli ongelmaksi se että countteri syötti koko 1wire verkkoa silloin kun oli piuha irti adapterista, niin jouduin laittamaan kanssa tuohon +5v nastaan diodin väliin. Jännitehän siinä hivenen tippuu, mutta käsittääkseni tuon countterin pitäisi toimia sillä 3voltillakin ok.

junnuvi sanoi:
Kyllä sen pariston pitäis jaksaa aika pitkään. Mutta, entäs jos teet niin että kytket diodin 1wire:n ja +5v välille jolloin se ottaa sähkön 1wirestä silloin kun sitä on tarkolla. Tämän pitäisi mielestäni toimia.

Itsellä tuli ongelmaksi se että countteri syötti koko 1wire verkkoa silloin kun oli piuha irti adapterista, niin jouduin laittamaan kanssa tuohon +5v nastaan diodin väliin. Jännitehän siinä hivenen tippuu, mutta käsittääkseni tuon countterin pitäisi toimia sillä 3voltillakin ok.
Mulla mustaakseni kWh mittareiden datalehdessä kerrottiin ton pulssilaskuriulostulon vaativan 5v(5-30v).
Toi patteri ei välttämättä riitä. Tällähetkellä luen niitä kirjoitinportista omatekemällä softalla.
1-wireverkosta luen myös itsetehdyllä softalla ja anturit on tähtikytketty vaikka niin ei ilmeisesti saisi olla.
Testaampa tota ensin noin ja jos ei toimi täytyy laittaa virtalähde.
Kävisköhän toi PC:n 5v.

pekkaa sanoi:
Osittain tämän ketjun hienojen esimerkkien inspiroimana päätin, että pitää saada omakin pumpun sähkönkulutus mitattua. 3-vaihe kWh mittarit on kuitenkin järjestään törkeen kalliita, isoja tai niistä on hankala saada mittausdata tietokoneelle. Siispä DYI-vaihtoehtoa pohtimaan. Olin selvillä, että useissa mittareissa käytetään Hall-ilmiöön perustuvia sensoreita. Käsittääkseni esim. verkkokauppa.com:n kauppaama Watson [http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=33672] on sellainen. Eli siinä on mittausantureina klipsit, jotka laitetaan vaihejohtojen ympärille. Laatikon pohjalta löytyy ylimääräinen mikrokontrolleri, joten ilmeinen ratkaisu oli ostaa Hall-virtamuuntimet ja rakentaa oma mittari. Anturit [http://www.lemusa.com/docs/products/lts%206-np%20e.pdf] jo ehdin digikey:stä tilaamaankin.

Mutta sitten tuli tulikin vastaan pulma: Noi Hall-anturit mittaa virtaa. Mikrokontrollerilla voin ottaa sämplejä muutaman vaiheen ajalta, selvittää virran amplitudin ja siitä edelleen virran rms-arvon ja näennäistehon. Mutta eikös noi normaalit kWh-mittarit mihin sähkölaskutkin perustuu mittaa nimen omaan pätötehoa? Ja pätötehon laskemista varten pitäisi tietää virran ja jännitteen välinen vaihekulma. Kuitenkaan esim. Watson-tyyppisessä ratkaisussa ei näytä olevan mitään erillistä kytkentää vaihekulman mittaamista varten.

Onko teillä komemusta noista Hall-mittareista? Onko niin, että ne mittaa näennäistehoa, vai miten niissä on toi vaihekulma-ongelma ratkaistu? Entä mitä suuruusluokkaa loistehon osuus kompresoreissa tyypillisesti, eli millaista virhettä voi odottaa, jos olettaa vaihekulman nollaksi? (Joo, en ole sähkömies ja saatan olla pikkasen pihalla näistä :o

Joskus kun tota tehonmittausta oikein tosissani tutkiskelin niin mittaus tehdään monesti niin että virta/jännite tasasuunnataan TRMS piirin kautta.
Kontrolleri siis mittaa suoraan dc jännitettä joka on jonkunnäköstä keskiarvoa veiheeroa ei edes tutkita
Eli mittauksessa cos arvoihin ei siis oteta kantaa. Toteutusta käytetään ihan kaupallisissa energiamittareissa.

Mitenkäs tohon Logtemppiin konffataan virtuaalianturi joka lakee kWh mittarin pulsseista tehon.
Olis tarve saada tohon käppyrä wateista.

Toni sanoi:
Mulla on jo jonkun aikaa ollut tuo chat-interface käytössä, tosin ihan yksinkertaisilla tekstikomennoilla:
* Eli puhelin on mallia jossa on 'Contacts on Ovi'. Mulla on 5730 ExpressMusic
* Toisessa päässä on NSLU2, jossa xpl-perl ja xpl-jabber moduli (sitä piti tosin puukottaa ihan inan verran että toimi, uudelleenkytkeytyminen puuttuu ja samoin tuo versio laittaa domainiksi chat-serverin nimen eikä 'ovi.com')
* Ovi Chat konffausohjeet löytyvät täältä: http://betalabs.nokia.com/blog/2008/07/28/configuring-nokia-chat-to-your-favourite-im-client-on-pc/

Eli summa summarum: kotiautomaatiota voi ohjata puhelimen chatilla, ei tarvitse mitään SMS-gatewayta.
alkoi itseänikin kiinnostamaan tämmöinen ratkaisu.
käytätkö siis chatti serverinä ovi.commia vai nslu2ta?
jabberia voisi käyttää vaikka pidginin kanssa jonka tohon n900 saa tai oikeastaan mitä vaan mikä helpoiten taittuu..

timop sanoi:
Toni sanoi:
Mulla on jo jonkun aikaa ollut tuo chat-interface käytössä, tosin ihan yksinkertaisilla tekstikomennoilla:
* Eli puhelin on mallia jossa on 'Contacts on Ovi'. Mulla on 5730 ExpressMusic
* Toisessa päässä on NSLU2, jossa xpl-perl ja xpl-jabber moduli (sitä piti tosin puukottaa ihan inan verran että toimi, uudelleenkytkeytyminen puuttuu ja samoin tuo versio laittaa domainiksi chat-serverin nimen eikä 'ovi.com')
* Ovi Chat konffausohjeet löytyvät täältä: http://betalabs.nokia.com/blog/2008/07/28/configuring-nokia-chat-to-your-favourite-im-client-on-pc/

Eli summa summarum: kotiautomaatiota voi ohjata puhelimen chatilla, ei tarvitse mitään SMS-gatewayta.
alkoi itseänikin kiinnostamaan tämmöinen ratkaisu.
käytätkö siis chatti serverinä ovi.commia vai nslu2ta?
jabberia voisi käyttää vaikka pidginin kanssa jonka tohon n900 saa tai oikeastaan mitä vaan mikä helpoiten taittuu..

Mulla on siis serverinä chat.ovi.com:5222, ja sekä talolla että mulla on oma Ovi-tunnari. Voin siis harrastaa älykästä keskustella taloautomaation kanssa ;D

Tuo 'Chat on Ovi' löytyy uusista S60-puhelimista ja joihinkin vanhempiinkin sen saa ladattua. Eli sekä puhelin että taloautomaatio ovat clientteja ja serverinä on Ovi. Ja tuo Ovi Chat on siis tosiaan standardikamaa eli esim. Pidginin saa konffattua toimimaan sen kanssa, linkki on tuossa yllä.

DyyD sanoi:
Kuten yllä sanottu, ihan puhelinkaapeli, puristuspihdit, RJ-11 liittimiä ja haarottimia, kaikki Biltemasta. :)

Millaisia haaroittimia olet käyttänyt? Minulla ainakin Bilteman haaroitin (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=22838&sivu=22838.htm&ryhma=1&kategoria=119) laittaa systeemin ihan sekaisin. Kun laittaa hubilta tai suoraan koneelta tulevan piuhan haaroittimen ykköspuollelle ja yhdenkin anturipiuhan haarapuolelle, häviävät kaikki laitteet koneelta näkyvistä, myös hubi. Jos laittaa hubin piuhan ja anturipiuhan haarapuolelle, silloin toimii. Mutta vain jatkoliittimenä, ei haaroittimina (ykköspuolen paikka pitää olla tyhjä). :'(

leeka sanoi:
Kun laittaa hubilta tai suoraan koneelta tulevan piuhan haaroittimen ykköspuollelle ja yhdenkin anturipiuhan haarapuolelle, häviävät kaikki laitteet koneelta näkyvistä, myös hubi. Jos laittaa hubin piuhan ja anturipiuhan haarapuolelle, silloin toimii. Mutta vain jatkoliittimenä, ei haaroittimina (ykköspuolen paikka pitää olla tyhjä). :'(

Nämä R-11-haarottimethan yksinkertaisesti jakavat tulevat neljä johtoa kunkin kahteen rinnakkaiseen haaraan. 1-wiressähän käytössä ovat maa, signaali ja käyttöjännite. Haarottimet ovat melko idioottivarmoja (lähinnä jokin liittimeen joutunut kytkentälangan pätkä tai tinanpala voisi sotkea).

Ovatko liittyvät piirit muutoin kunnossa? Kai kaikki haarottimeen kytketyt johdot ovat 1-wire-johtoja? Jos johdot vaikka menevät sopivasti ristiin, voi tällaisia näennäisesti haarottimesta johtuvia ongelmia ilmetä, vaikka vika onkin aivan muualla.

kotte sanoi:
Ovatko liittyvät piirit muutoin kunnossa? Kai kaikki haarottimeen kytketyt johdot ovat 1-wire-johtoja? Jos johdot vaikka menevät sopivasti ristiin, voi tällaisia näennäisesti haarottimesta johtuvia ongelmia ilmetä, vaikka vika onkin aivan muualla.

Molemmat anturit toimivat erikseen ihan ok. Johdot ovat Bilteman litteää puhelinjohtoa, liittimet myös samasta paikasta. Oheisessa kuvassa toimiva kokoonpano. Mutta jos toisen johdoista siirtää toisella puolella olevaan reikään, menee sekä LogTemp että OneWireViewer ihan tilttiin. Eli haaroittimina ei toimi, jatkona kyllä. Olen kokeillut kahdella vastaavalla haaroittimella.

IMG_5073.jpg

Kannattaisi varmaan mitata haaroittimen sisäistä kytkentää varmuuden vuoksi kahdella liittimeen kytketyllä 4-johdinpätkällä ja yleismittarilla. Biltema ei välttämättä dokumentoi kaikkia myymiään vimpaimia tarkasti tai oikein. Kukaties tässäkin on jokin ristiinkytkentä tai jopa aktiivista toimintaa (vähän silti epäilen, ettei kumminkaan). Etsisin silti edelleen virhemahdollisuuksia myös muista johdotuksista ja kytkennöistä, jos olisin itse painimassa tämän samaisen ongelman kanssa.

Olen itse käytellyt samannäköisiä haaroittimia 1-wire-lämpöantureiden kytkemiseen ketjutetuksi rakenteeksi joissakin kokeiluissa, mutten muista törmänneeni ongelmiin. Pitkät tähtimäiset kytkennät ovat sen sijaan arveluttavia häiriöiden aiheuttajia.

Eihän antureita nyt ole sekaisin erillisellä syöttöjännitteellä ja parasiitti kytkennällä?
Haaroitin siis toimii jatkona? Mutta toimiiko joka suunnassa?

Palikkahan on aivan simppeli tyhmä t kappale. Kaikki 1:set on samassa jne

Joo, olen hankkinut tätä projekti varten kolvin ja liittimet, pihdit ja johtoa. Pihtiampeerimittari tuli hankittua pari viikkoa aiemmin, kun ajattelin korjata rouvan sähkökyntteliköt (vei ne sitten kuitenkin sähköliikkeeseen). Ymmärrys sähköasioista on liian vähäinen...

Mutta mittasin kuitenkin vastusta palikan läpi kahdella johtimella. Meni mielestäni näin:

Tulon (1) ja ensimmäisen haaran (2) välillä

1,1 1,2 1,3 1,4
2,4 2,3 2,2 2,1

Tulon (1) ja toisen haaran (3) välillä

1,1 1,2 1,3 1,4
3,- 3,3 3,- 3,1

Ensimmäisen (2) ja toisen haaran (3) välillä

2,1 2,2 2,3 2,4
3,1 3,- 3,3 3,-

En ymmarra... Miten mittaus voi toimia, kun johdot on kytketty haarapuolelle, paikkoihin 2 ja 3.

Tein pari uutta anturia ja kytkin ne kytkentärimalla. Molemmat toimivat kertalaakista. Eikös anturit tehdä kuitenkin aina samalla tavalla, haaroitintavasta riippumatta?

leeka sanoi:
Mutta mittasin kuitenkin vastusta palikan läpi kahdella johtimella. Meni mielestäni näin:

Nämä puuttuvat yhteydet etenkin kyseisissä paikoissa ovat mystisiä -- mielestäni tuollaisella vehkeellä ei tee mitään (olettaen, että on tosiaan puhdas liitin, so. ei sisällä aktiivipiirejä ja että katkos ei sittenkin aiheudu johtimen tai liiittimen vioista).

Numerointisi on hieman harhaanjohtava siinä mielessä, että jos liitintä katsoo esim. johdinpuolelta niin, että johto on kädessä ja liitin poispäin/ylhäällä, niin numeroitaessa liittimet [1,2,3,4] pitäisi aina olla yhdistettynä piuhat 1-1, 2-2, 3-3 ja 4-4 (johto siis näennäisesti kiertyy katselusuunnan ympäri kulkiessaan haarottimen lävitse ylhäältä alas),

junnuvi sanoi:
Vähän hitaanpuoleinen vastaus, mutta siis ite nysväsin. Jos on tarvetta niin voin pistää jakoon.

Kiinnostusta on joten laita jakoon vaan jos viitsit, päästään me muut sitten helpommalla. ::)
Lisäksi kiinnostaisi että mikä laite tuo näyttö tarkemmin ottaen on? Merkki/malli/hinta/wlan tuella/ym..?

kotte sanoi:
Nämä puuttuvat yhteydet etenkin kyseisissä paikoissa ovat mystisiä -- mielestäni tuollaisella vehkeellä ei tee mitään (olettaen, että on tosiaan puhdas liitin, so. ei sisällä aktiivipiirejä ja että katkos ei sittenkin aiheudu johtimen tai liiittimen vioista).

Taisi selvitä. Testaamani haaroitin oli viallinen. Paremmasta yksilöstä selvisi, että haaroittimessa on ristiinkytkentä. Kun tein koneen ja haaroittimen väliin ristikytkentäjohdon, alkoi homma toimimaan. Tällä kokemuksella tuon selvittäminen mittamaalla kesti kaksi iltaa. Onneksi kenenkään ei tarvinnut maksaa siitä... :P

Kiitos kaikille avusta ja myötäelämisestä!

Tuli hankittua tommonen Dual Counter ja ihan pikkasen epävarmuutta tuosta kytkennästä.
Lähinnä nuo ylösvetovastukset on sellaisia jotka arveluttaa. 1-wire verkossa on myös +5 voltin karva käytössä.
Mites tuo vastuksen arvo, kun sattuu olemaan 1- ja 3-vaihemittareita oisko kellään kiinnostusta vääntää rautalankaa miten vastusarvo lasketaan.

Liitetiedostot

• Kytkentä1.jpg
    Kytkentä1.jpg
    34,6 KB · Lukukerrat: 884

"One of the switches to be counted needs to be connected to the terminal marked on the board as “A” and to the terminal marked on the board as “+5”. The second switch to be counted needs to be connected to the terminal marked on the board as “B” and to the terminal marked on the board as “+5”."

Eli mitä todennäköisimmin dual countterissa on alasvetovastukset sisällä, ei tullut mitattua. Mutta itse kytkin seuraavasti enermetin 3-vaihemittariin ja hyvin toimii.

dual_counter_kytkenta.jpg

junnuvi sanoi:
"One of the switches to be counted needs to be connected to the terminal marked on the board as “A” and to the terminal marked on the board as “+5”. The second switch to be counted needs to be connected to the terminal marked on the board as “B” and to the terminal marked on the board as “+5”."

Eli mitä todennäköisimmin dual countterissa on alasvetovastukset sisällä, ei tullut mitattua. Mutta itse kytkin seuraavasti enermetin 3-vaihemittariin ja hyvin toimii.

dual_counter_kytkenta.jpg

Kortilla on meganen alasveto ja piirin sisällä suurenpuoleinen ylösvetovastus. Eli ei tuo kyllä pitkien johtojen kanssa pysy kovin hyvin alhaalla.

Nojoo, eihän se ole sitten kun heittää alasvetovastukset inputtien ja maan välille jos ei tahdo pysyä alhaalla.

Tein kytkentään myös yhden toisen lisäyksen, tuon diodin tuonne 5v syöttöön koska muutoin muu 1-wire verkko syö countterin paristoa silloin kun virransyöttö 1-wireen syystä tai toisesta katkeaa. Tuolla ei tietysti ole merkistystä jos on pieni ja yksinkertainen 1wire verkko, mutta suosittelen silti koska ainahan sinne verkkoon tulee lisää härveleitä hiljalleen :)

Mulla on 3.3kOhm ylösveto ja yhdestä kWh-mittarista on varmaan 10m piuhaa laskurille. Hyvin se toimii.

Tuo diodi on kyllä ihan paikallaan, mullakin on tyhjiä pattereita. Toisaalta RRD:n kanssa on juuri se sama nollautuuko laskuri välillä vai ei, siinä menettää yhden sämpäysvälin. Tuo RRD kun tallentaa muutosnopeutta (eikä siis laskurin lukemaa suoraan) ja jos laskurin arvo pienenee, se vain tulkitsee sen laskurin pyörähtämiseksi ympäri.

Kiitokset opastuksesta.

Aion sijoittaa Dual counterin aina mittarin viereen, joten piuhaa tulee vain lyhyet pätkät. Olikos se niin että jos tulee vain yksi mittari niin se kytketään sekä A että B laskuriin?

On meikäläisen kielitaito pikkasen kehnolla tasolla ja kuukkelin kääntäjäkin on vähän niin ja näin, saako apua vai ei. ::)

jusa sanoi:
Aion sijoittaa Dual counterin aina mittarin viereen, joten piuhaa tulee vain lyhyet pätkät. Olikos se niin että jos tulee vain yksi mittari niin se kytketään sekä A että B laskuriin?

Ei, toinen laskuri jää sitten vain käyttämättä. Tuon voi näköjään kytkeä useammalla eri tavalla. Mulla on näin:
* S0- on GND:ssä
* S0+ on laskurissa (esim. A)
* Lisäksi A:n ja +5V:n välissä on 3.3 kOhm vastus

Entäs jos laittaa kaksimittaria. Mites sitten kytkentä? Etntä saako toisen mittarin graafit lisättyä kivuttomasti sitten graafiin että näkee pumpun kulutuksen siitä?

RHead sanoi:
Entäs jos laittaa kaksimittaria. Mites sitten kytkentä? Etntä saako toisen mittarin graafit lisättyä kivuttomasti sitten graafiin että näkee pumpun kulutuksen siitä?

No jos on kaksi mittaria, niin toisen S0+ tulee sitten siihen toiseen laskuriin, eli B:hen. Ja B:lle myös ylösveto. S0- GND:hen.

Graafin piirto on sitten ihan siitä kiinni millaista softaa käyttää. Dual Counter on vain laskuripiiri jossa on kaksi laskuria, A ja B.

Takaisin
Ylös Bottom