Toni sanoi:
VesA sanoi:
Eli kaksi hasen kWh-mittaria (yksi kummallekin pumpulle), ja niiden perässä yksi Hobby Boardsin tupla1-wirelaskuri. kWh-mittareille vastuksella ylösvedot 1-wireväylän sähköistä. Vastukset pilkottavat kWh-mittareilta tulevien johtojen seasta, laitoin ne suoraan laskurin ruuviliitinrimaan. Lämpöpumpuissa olen laittanut vielä optoisoloinnin, kun lasken samalla systeemillä oravanpyörän kierroslukua.
Millainen kytkis tuossa on nyt tarkkaan ottaen on tuon kWh-mittarin ja 1-wire laskurin välissä? MIkä vastusarvo jne?
En ole tehnyt näistä kytkiksiä... puuha on senverran simppeliä.
Laitanpa tästä tajunnanvirtaa:
1-wire pelaa hyvin vaihtelevasti ilman erillistä virransyöttöä. Erityisesti RS232-1-wiremuuntimet eivät pysty syöttämään väylälle kunnolla 'lois'sähköä, koska PC-sarjaportit eivät pysty sitä tarjoamaan. Eli 10 vuotta vanhassa pönttöPCssä pelaa, mitä uudempi kone sen huonommin. Erityisesti läppärit ovat melko toivottomia.
Niinpä syötän väylälle sovinnolla myös käyttöjännitteen. Lämpöantureiden kanssa kannattaa muistaa kytkeä anturin käyttöjännitekarva maahan, jos ei syötä väylälle käyttöjännitettä. Eli OneWire-lämpöanturissa on oikeasti 3 eri karvaa kiinni...
- RS232-adapterin kanssa käytän miljuunalaatikosta kaivettua 6V virtalähdettä, jonka kanssa sarjaan laitoin samasta paikasta löytyneen tehodiodin laskemaan jännitteen 5V tienoille.
- USB-adapteri antaa virransyöttöä varten suoraan 5V liittimeensä, niinpä se on näppärämpi. Kiusaa tässä tekee se, että liitin on 6-liuskainen, eikä tavallisessa puhelinjohdossa ole kytkettynä reunimmaisia. Tämän taklasin ostamalla Bebekistä puhelintöpselin jakajan, jonka on tarkoitus liittää 2 puhelinlinjaa yhden tökkelin kautta.. siinä kun oli kaikki 6 liitettynä. Myös RJ45 vähän viilattuna sopii USB-adapteriin, vaikka siinä on jo 8 karvaa.
- itse väylän olen ulkojohtoja lukuunottamatta tehnyt kaupan valmiilla RJ45-ethernet-johdoilla.
- ulkojohdon lainasin puhelinyhtiön tolpasta sivuleikkureilla (ilmajohto oli jätetty roikkumaan, kun piuha oli kaivettu maahan)
- Anturit liitän RJ45-jatkopalaan. Puuha on aika vaivalloista, mutta jatkopalasysteemi antaa vapauden lisäillä ja poistella antureita väylälle lennossa:
1: poraan jatkopalan kylkeen reiän (metalliterän pyörittely sormissa rittää)
2: avaan jatkopalan
3: poltan kolvilla eristeen puhki tarpeellisesta määrästä johtoja
4: pujautan anturin piuhan reiästä ja juotan paljastettuihin kohtiin
5: Laitan tinan päälle kuumaliimaa ettei tinasta tule oikareita
6: laitan palikan kiinni niin kauan kuin liima on pehmeää
7: laitan vielä reikään vedonpoistoksi kuumaliimaa
8: jos kyseessä on vaikka 1-wirelaskuri, laitan sen suoaan RJ45jatkopalan kykeen kuumaliimalla ja nippusiteellä.
Väylälle valitsin RJ-piuhasta häiriöntorjunnan takia kierretyn parin, muistaakseni sininen/valkoinen ja virransyötölle ruskea/valkoinen
Ja se laskuri:
sinne siis tulee 1-wireväylä ja 5V sähköä. Lisäksi Hobby Boardsin laskurissa on patteri, joka syöttää sähköä samaan paikkaan (itse asiassa toimii UPSina koko väylälle )
1-wirelaskurin sisäänmeno on korkea-impedanssinen (eli sinne ei sähköä mene, toisaalta se on herkkä häiriöille). Niinpä ylösvetovastuksen alarajan määrää kWh-mittarin open-collector virrankesto, tyypillisesti jotain 20mA. Eli 5V syötöllä siinä 250 ohmia on alaraja. Toisaalta ei sinne tarvitse niin paljon sähköä laittaa, eli vaikka 4,7kohmin vastuksella sinne menee 1mA ja hyvin toimii silläkin, en muista mitä itse laitoin. Jos vastus on liian iso, häiriöt alkavat tuottaa ylimääräisiä pulsseja.