Aitokiukaasta olen samaa mieltä, mutta sitäpä ei juuri lämmitä alle kahden tunnin ainakaan. Omat ongelmansa tuossakin on, eli vaikka noki palaakin pois (toisin kuin savusaunan kiukaasta tyypillisesti), tuhkaa pakkaa kerrostumaan kivien lomaan ja tuo sitten pölisee ulos, kun löylyä heitetään.No ei ainakaan kertalämmitteisissä Aitokiukaissa ole tuollaista ongelmaa. Saunahan lämpeää vasta luukku avatessa kuumaksi ja kivet punahehkuisia pienessä mallissa tuossa 1,5 tunnissa. Kyllä myös jatkuvalämmitteisessä kivet ovat riittävän kuumat löylyihin alle tunnissa.
Jatkuvalämmitteisistä olen eri mieltä ja kivien heikko lämmönvaraus on yleensä jatkuva ongelma löylyn riittävyyden kannalta, ellei sitten saunaa pidetä aivan turhan kuumana tai kyse ole jostakin melkein eristämättömästä saunakopista talviolosuhteissa. Kuvia olen nähnyt kiuasmalleista, joissa kivet ovat luukun suojaamassa umpinaisessa säiliössä (olisiko Sauna-tontut tuollaisia?), eli jonkinlainen yhdistelmä kerta ja jatkuvalämmitteisiä, mutta tuskin Aito-kiuasta nopeampia lämmittää?