Sähkökiukaan valinta

fraatti

Hyperaktiivi
Hmm, sulakkeen kyljessä ei itsessään lue mitään, mutta sulakepohjassa olis 16/500, eli joo, 16A sulakkeita ilmeisesti ovat?
Joo, biltsu tarjoaa kuvan 10A ja 16A sulakkeesta. 16A sulakkeessa tuo pää on paljon suurempi jota ei voi olla huomaamatta.
1648671615145.png
 

Lauri H

Aktiivinen jäsen
Noniin, hyvä että selvisi. Nyt voi sitten keskittyä itse pääasiaan eli kiukaan mallin valintaan ja päätöksen sanelee sopivan hinta-ulkonäkö-kombinaation löytyminen. Kieltämättä tuo 10 kW:n pilari-IKI hieman houkuttelee, mutta hinta ei niinkään. Pilarimalliseen varmaan tulee joka tapauksessa päädyttyä. Itse en kyllä usko, että kiukaan merkillä hirveästi on merkitystä löylyihin ja saunan lämpenemiseen jos teho ja kivimäärä ovat samoja, mutta ehkä kiukaan kestoikään brändi vaikuttaa?

Kiukaan lisävarusteeksi oon kyllä katsellut tuota Harvian autodose-löylyautomaattia. Ihan vain siksi, kun musta on kiva myös makoilla lauteilla ja siihen ei oikein sovi hyvin yhteen löylynheitto.
 

Lauri H

Aktiivinen jäsen
Tällä hetkellä tuntuu vähän siltä, että valinta tulee kohdistumaan Mondexin kiukaaseen. Joko
Rakka tai Tahko. Rakassa olisi huikeat 200kg kivimassaa, Tahkossakin 140kg. Hintaa Rakalla 1008€ ja Tahkolla 469€. Onko kellään mielipidettä Mondexista noin muuten?
 

Jule

Vakionaama
Varsinkin tuo mekaaninen mondex on kiuas siinä missä mikä tahansa muukin, eli jos ohjaus hajoaa sen uusiminen ei ole ongelma kun noin on kiukaita tehty jo puoli vuosisataa, vastukset ei ole mitenkään valtavan pitkäikäiset, mutta eipä nuo pitkät yleensä ole pitkäikäiset missään muussa kuin yhteisaunakäyttöön hyväksytyissä kiukaissa muutenkaan.
 

pamppu

Vakionaama
No siinäpä sitten meni Harvian vastukset. Yksi pimeni ja kun purin kiviä, niin se ja toinenkin (joka vielä lämpesi) mureni ihan käsiin osalta matkaa. Kolmas oli vahva, mutta kaikki uusin.

Oisko tuo 8-9v, eli taisi kuitenkin ihan hyvin kestää, pari kertaa viikossa käyttöä…
 

jmaja

Hyperaktiivi
Otin pari viikkoa sitten lämpökamerakuvia saunan lämmityksestä.
Tässä alkurtilanne 20:52 juuri ennen kiukaan päälle laittamista. Kiuas ja seinät n. 24 C

1648736395265.png
 

jmaja

Hyperaktiivi
21:20 eli 28 minuutin jälkeen näytti tältä. Kiukaan kivet päältä reunoilla vielä alle 100 C ja keskeltä 140-170 C. Kivien välistä kyllä näkyy 280 C, joka on lämpökameran maksimi. Alempaa kivet paikoin niukasti yli 100 C paikoin reilusti alle.

Lähempi mittari näyttää n. 45 C ja myös lämpökamera on samaa mieltä. Suoran kiukaan päällä on jopa 63 C eli sinne asenettu ulkoinen anturi voisi näyttää tuon verran.

Lauteilla olevan mittarin lukemaa ei näe, mutta lämpökameran mielestä siellä on n. 35 C.

1648737119973.png

1648736653796.png

1648736567077.png
 

jmaja

Hyperaktiivi
21:48 eli 56 minuutin kohdalla näyttää tältä. Kivet kiukaan päällä ovet keskellä 230 C ja reunassa 150 C.

Lähemmän mittarin kohdalla on 63 C ja suoraan kiukaan päällä 83 C.

Lauteiden mittarin kohdalla on vasta juuri yli 50 C, mutta katonrajassa on yli 60 C.
1648737721952.png


1648737601454.png

1648737468394.png
 

jmaja

Hyperaktiivi
22:18 eli 1:26 kohdalla näyttää tältä. Melko alhaallakin kivet ovat 150 C ja päällä 170-230 C.

Lähemmän mittarin kohdalla on n. 75 C ja kiukaan päällä 90 C. Lauteiden mittarin kohdalla n. 65 C.
1648738090887.png


1648737998257.png



1648737918827.png

1648737853390.png
 

Lauri H

Aktiivinen jäsen
Tällä hetkellä tuntuu vähän siltä, että valinta tulee kohdistumaan Mondexin kiukaaseen. Joko
Rakka tai Tahko. Rakassa olisi huikeat 200kg kivimassaa, Tahkossakin 140kg. Hintaa Rakalla 1008€ ja Tahkolla 469€. Onko kellään mielipidettä Mondexista noin muuten?
Noniin, vähän aikaa joutui odottelemaan Rakalle uutta tarjousta kun ensimmäinen meni aikarajoitettuna sivu suun, mutta nyt olisi sauna lopultakin taas käyttökunnossa, jännityksellä odotan, millainen ero on entiseen!

Olipahan kyllä melkoinen homma latoa nuo kivet tuohon. Haluaisin kyllä nähdä sen sepän, joka tuon täydet 200 kiloa onnistuu ohjeistuksen mukaisella väljällä ladonnalla tuohon kiukaaseen asettelemaan, itselläni jäi sen parikymmentä kiloa vajaaksi. Harhakuvitelmaksi kyllä jäi toivo siitä, että kivien vaihto uusiin olisi tuolla mallilla jotenkin helppoa ja kätevää, vaikkakin varmasti rystysille ystävällisempää kuin tyypillisissä verkkokiukaissa.
92DCC5EB-EAFD-4CE8-AE7D-DDE7EE77B041.jpeg


Jonkinlaisen näkemyksen ladonnasta saanee tästä kuvasta:
1E183D85-E7BC-4B62-B950-E8D00C02CC82.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Lauri H

Aktiivinen jäsen
Tänään tuli tehtyä hyvin epätieteellinen subjektiivinen testi Rakan lämmönvarauskykyyn liittyen. Kiuas oli ensin päällä 5-7:30, jona aikana saunan lämpömittari nousi n. 90 asteeseen. Saunottelin ensiksi puolisen tuntia kiuas edelleen päällä, löylyä tuli luonnollisesti hyvin lämpötilan tippuessa tänä ehkä viitisen astetta.

N. kahdeksan aikaan sitten sammutin kiukaan ja jatkoin saunottelua. Löylyä riitti hyvin yhdeksään asti eli n. tunnin ajan. Tänä aikana saunan lämpömittarin lukema laski n. 70 asteeseen. Löylyt myös muuttuivat koko ajan pehmeämmiksi kun pääosa vedestä ei enää höyrystynyt heti päällimmäisistä kivistä vaan valui syvemmälle kiukaan uumeniin.

Kohta yhdeksän jälkeen alkoi ensimmäisen kerran valua vesi kiukaasta läpi, pientä löylyä siitä sai edelleen irti. Jatkoin testiä aina puoli kymmeneen asti, jolloin totesin, että nyt saa riittää. Lämpötila oli laskenut mittarin mukaan vajaaseen 60 asteeseen ja löylynheittäminen ei tällöin enää sanottavasti tuottanut tuntemuksia iholla.
 

Harrastelija

Vakionaama
Eikös tuossa jää hehkuvat vastukset ”näkösälle” kun on harvaan ladottu?
Muut valmistajat (ainakin Harvia) ohjeistaa latomaan ulkopinnan tiiviiksi jottei vastukset näy. Ajatus ilmeisesti että kiukaan ulkopuolelle tulee kuumia pisteitä jos vastukset näkyy paljaalla silmällä. Oikein huonolla tuurilla voi sytyttää vaikka seinäpaneelit tuleen.
Turvaetäisyydet on 10 cm luokkaa mikä on minusta vähän kuumana ”hehkuville” kiville ja varsinkin vastukselle (toki vastukselle on hieman pidempi matka).
 

Lauri H

Aktiivinen jäsen
Siis porattuja kiviä vartaassa tuossa? Jopas on askarreltu.
Joo, tulevat kiukaan mukana valmiiksi porattuna ja jos joskus tarvii uusia niin niitäkin saa valmiiksi porattuna.
Eikös tuossa jää hehkuvat vastukset ”näkösälle” kun on harvaan ladottu?
Muut valmistajat (ainakin Harvia) ohjeistaa latomaan ulkopinnan tiiviiksi jottei vastukset näy. Ajatus ilmeisesti että kiukaan ulkopuolelle tulee kuumia pisteitä jos vastukset näkyy paljaalla silmällä. Oikein huonolla tuurilla voi sytyttää vaikka seinäpaneelit tuleen.
Turvaetäisyydet on 10 cm luokkaa mikä on minusta vähän kuumana ”hehkuville” kiville ja varsinkin vastukselle (toki vastukselle on hieman pidempi matka).
Pyrin kyllä latomaan ne niin tiiviisti kuin pystyin, mut joo, väkisinhän siinä vähän rakoa jää kivien väliin. Vastuksien ympäristö taas ohjeistettiin latomaan harvaan, jotta ilma pääsee kiertämään, eipä tuonne vastusten väliin kiviä oikeastaan olisi mahtunutkaan tuota isointa väliä lukuunottamatta.

Oma kokemukseni on, että vastusten lämpö ei kivien ulkopinnalle asti kovinkaan tehokkaasti johdu, kun ne ovat sen verran kaukana vastuksista, vaikka kiuasta lämmittäisi pitkään ja hartaasti. Pehmeämpää löylyä tietty tulee reunoillekin heittämällä, mutta jonkin aikaa kivien ulkoreunat kyllä pysyvät märkinä löylynheiton jälkeen ennen kuin vesi haihtuu, eivät siis ole mitään hehkuvan kuumia. Eli luottaisin kyllä tuohon ilmoitettuun turvaetäisyyteen sen puolesta.
 

petri2

Tulokas
Tänne muuttaessa seinälle ripustetun heitin mäkeen ja otin tuon halvimman 9kW Cilindron. Perusteina oli:
  • Nykypäivän elektroniikka ei muutenkaan tahdo pysyä kasassa, niin saunaan sellaisen tuominenon vielä hassumpaa. Tuo reletekniikka toimii ihan Ok, vaikka joutuu kyykkimään sinne kiukaan alle
  • Halusin kohtalaisen kivimassan, tuohon sopi 80kg
  • Halusin tornimallin, jotta sitä vettä voi jeittää myös siihen sivuun ja saa kaiken irti
Vielä tuo toimii ja näyttää siistiltä ja maksoi silloin tarjouksessa vain pari sataa.

Meillä on aika iso sauna ja lasiseinä, tuo 9kW on siinä ja siinä. Saunaan mennessä se ei ole kuuma koskaan, sinne vaan pitää viskata useampi napullinen vettä, niin kyllä se siitä herää ja tulee kosteat löylyt. Tuohon kiukaaseen voi kiskoa sen 10 litraa vettä ja sitten se on kaput, tarvitaan tauko että irtoaisi lisää.

Eli on vähän alitehoinen, mutta se nyt ei ole kiukaan vika…
Onko tossa perusmallin Cilindrossa muuten termarin anturi integroitu vai seinälle asennettava? Käyttöohjeessa puhutaan erillisestä anturista vain niissä malleissa joissa ulkoinen ohjausyksikkö.
 

pamppu

Vakionaama
Onko tossa perusmallin Cilindrossa muuten termarin anturi integroitu vai seinälle asennettava? Käyttöohjeessa puhutaan erillisestä anturista vain niissä malleissa joissa ulkoinen ohjausyksikkö.
Ei meillä ainakaan ole erillistä anturia. Ne on noita lisähintaisia malleja. En ole mitenkään osannut moista kaivata.
 

Ton1A

Vakionaama
Saunaremontti menossa, paneloinnit tehty ja nyt sitten ostin Harvia Cilindro PC90XE:n. Saunassa on ennestään tuloilmaventtiili juuri täsmälleen kiukaan yläpuolella. Cilindron asennusohjeessa erikseen painotetaan sitä, että johdollinen anturi pitää sijoittaa kiukaan yläpuolelle, mutta vähintään 50cm päähän tuloilmaventtiilistä. Olisi taas pitänyt lukea asennusohjeet huolella ennen ostoksia...

Ajatuksia? Onko noissa kaikissa tuo anturi, jos vaihtaisi tuon vaikka PC90-malliin?
 

jamseil

Aktiivinen jäsen
Hiiren näköinen anturi on vain erillisellä digi ohjauspanelilla varustetuissa malleissa.

Vähän tuollainen kompromissi tuo säädin on ilman vieressä olevaa tuloputkeakin, kun ylilämpösuoja on rakennettu saman anturin tietoon. Yhteiskäyttö estää anturin järkevän sijoittamisen sinne missä istutaan.

No on tuo kuitenkin tarkempi, kuin mekaaninen termari siellä lattian rajassa kiukaan sisällä.

Laita anturi se puoli metriä sivuun siitä venttiilistä ja plokkaa suora raittiin ilman puhallus hiireen, niin eiköhän siitä ihan toimiva tule. Alkuun vaikka +10 enemmän pyyntiä, kun haluat istumapaikalle. :)
 
Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Tässä on nyt ihmetelty neljän eri kiuasvalmistajan (Harvia, Narvi,Mondex, Sawo) asennusohjeita, kaikissa on identtinen ohje siitä miten ulkoisella ohjauskeskuksella varustetun kiukaan lämpöanturi pitää sijoittaa suoraan kiukaan päälle, vähintään 50cm päähän tuloilmaventtiilistä. Mondexilta löytyi alkuperäisen etäohjatun Tahko E-kiukaan asennusohje, jossa lämpöanturi tulisi ylös laudeseinälle. Nykyään on myynnissä vain E2, jossa anturi tulee kiukaan päälle.

Onkohan tässä joku paloturvallisuusjuttu, kun ulkoisella ohjauskeskuksella on mahdollista laittaa kiuas päälle vaikkapa viereisestä huoneesta, käymättä tarkistamassa onko kiukaan päällä mahdollisesti pyykkejä kuivumassa? Wifi-malleissahan on lisäksi vielä pakollinen ovianturi, varmistamassa että saunan ovi on suljettu.

Ohjauskeskuksella varustettu Harvia Cilindro on muuten tästä päivästä alkaen halvennuksessa K-Raudassa, 50€ pois hinnasta. Voisi melkein harmittaa, jos en olisi ottanut siitä rahoja takaisin viime viikolla.
 

jamseil

Aktiivinen jäsen
Tässä on nyt ihmetelty neljän eri kiuasvalmistajan (Harvia, Narvi,Mondex, Sawo) asennusohjeita, kaikissa on identtinen ohje siitä miten ulkoisella ohjauskeskuksella varustetun kiukaan lämpöanturi pitää sijoittaa suoraan kiukaan päälle, vähintään 50cm päähän tuloilmaventtiilistä. Mondexilta löytyi alkuperäisen etäohjatun Tahko E-kiukaan asennusohje, jossa lämpöanturi tulisi ylös laudeseinälle. Nykyään on myynnissä vain E2, jossa anturi tulee kiukaan päälle.

Onkohan tässä joku paloturvallisuusjuttu, kun ulkoisella ohjauskeskuksella on mahdollista laittaa kiuas päälle vaikkapa viereisestä huoneesta, käymättä tarkistamassa onko kiukaan päällä mahdollisesti pyykkejä kuivumassa? Wifi-malleissahan on lisäksi vielä pakollinen ovianturi, varmistamassa että saunan ovi on suljettu.
Kyllä lämpötilanrajoitin paloturvallisuuteen liittyy. Sen anturi on samassa kotelossa termostaatin kanssa. Molemmille on erilliset releet keskuksessa. Jos termostaatti tai sen rele vikaantuu, niin lämpötilanrajoitin katkaisee lämmityksen.
c150vkk.png


Hieman on säästetty kun se on sijoitettu samaan koteloon termostaatin kanssa, voisi se olla kiukaan sisässä tai erillisessä kotelossa. Silloin termostaatin saisi sijoitettua järkevästi istuma-alueelle.

Mekaanisesta termostaatissä sama homma, erilliset kärjet ja anturi lämpötilanrajoittimelle.
1696883818902.png
 

Harrastelija

Vakionaama
Siellä kiukaan alaosassa ohjainyksikössä ei lämmöt paljoa nouse vaikka kiuas olisi tulessa. Siksi rajoitin on yläpuolella. Reagoi nopeammin.
 
K

korsteeni

Vieras
sähkö on vieläkin halpaa, meillä sähkösauna ottaa kertakylpemisellä 3kWh 1€/ tekisi 3€

uimahallin kertamaksu 6€/aikuinen/kerta tekisi meillä 12€ + matkakulut, normi ekonomian mukaan pitäisi olla päinvastoin kustannukset suuruuden perusteella/yksilö
 

huugo

Vakionaama
sähkö on vieläkin halpaa, meillä sähkösauna ottaa kertakylpemisellä 3kWh 1€/ tekisi 3€

uimahallin kertamaksu 6€/aikuinen/kerta tekisi meillä 12€ + matkakulut, normi ekonomian mukaan pitäisi olla päinvastoin kustannukset suuruuden perusteella/yksilö
onko sulla 50 tai 100m allas kotona lämmitettynä? Veikkaan että valtaosa kustannuksista uimahallissa tulee uima-altaasta - ei saunasta :)
 

Seagear

Aktiivinen jäsen
sähkö on vieläkin halpaa, meillä sähkösauna ottaa kertakylpemisellä 3kWh 1€/ tekisi 3€

uimahallin kertamaksu 6€/aikuinen/kerta tekisi meillä 12€ + matkakulut, normi ekonomian mukaan pitäisi olla päinvastoin kustannukset suuruuden perusteella/yksilö
Aika pienellä menee. Meillä on 9 kW kiuas, jota pitää pitää tunti päällä että saunassa on edes 70-asteen verran. Sitten saunominen ja jälkipito saunan kuivaamiseksi, niin kyllä 15-20 kWh on realismia.
 

sundanic

Aktiivinen jäsen
Aika pienellä menee. Meillä on 9 kW kiuas, jota pitää pitää tunti päällä että saunassa on edes 70-asteen verran. Sitten saunominen ja jälkipito saunan kuivaamiseksi, niin kyllä 15-20 kWh on realismia.
Kannatta vaihtaa kiuas. itsellä 9kWnen Narvilainen lämpiää sauna 45min 75 asteeseen . Kuvassa "saunapäivä" 19.25 sauna päälle ja 20,15 napsahtaa termostaatti ylläpidolle. Sitten hetken ylläpito päällä kun löylytellään.

1700554462815.png
 

Seagear

Aktiivinen jäsen
Kannatta vaihtaa kiuas. itsellä 9kWnen Narvilainen lämpiää sauna 45min 75 asteeseen . Kuvassa "saunapäivä" 19.25 sauna päälle ja 20,15 napsahtaa termostaatti ylläpidolle. Sitten hetken ylläpito päällä kun löylytellään.

katso liitettä 90371
Sama merkki ja kiukaalla ikää n. neljä vuotta. Kivien määräkin on mielestäni sopiva. Edellinen kiuas oli 10 kW Kastor ja se oli kyllä ihan omaa luokkaansa. Viimeksi lauantaina saunottiin ja vuorokauden kulutus oli 58 kWh, muina viime viikon päivinä 33-44 kWh.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Kannatta vaihtaa kiuas. itsellä 9kWnen Narvilainen lämpiää sauna 45min 75 asteeseen
Mistä mitattuna? Nykyäänhän asennusohjeissa mittaus on suoraan kiukaan yläpuolelta, jolloin lauteilla on tyypillisesti 20-30 C kylmempää. Millainen kiuas? Minulla on 9 kW Cilindro, jolla menee 1,5+ h/10 + kWh saada lauteille 80 C. Kiukaan päälle onnistuu jo tuossa 50 minuutissa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Kannatta vaihtaa kiuas.
Jos kiuas on edelleen samantehoinen, niin ei se lämpö siitä mihinkään muutu merkkiä vaihtamalla.

Pahasti rapautuneet kivet kannattaa vaihtaa, niin ei pääse vastukset tuhoutumaan, mutta noin muuten jos sauna ei lämpene nykyisen kiukaan teholla niin sitten pitää vaihtaa tehokkaampaan kiukaaseen tai rakentaa paremmin eristetty tai pienempi sauna. Vähemmän kiviseiniä ja lasia, enemmän eristettyä puuseinää.
 
K

korsteeni

Vieras
Aika pienellä menee. Meillä on 9 kW kiuas, jota pitää pitää tunti päällä että saunassa on edes 70-asteen verran. Sitten saunominen ja jälkipito saunan kuivaamiseksi, niin kyllä 15-20 kWh on realismia.
se on teidän valinta, näissä asioissa kuten taloudessa yleensäkin on järjenkäyttö sallittua, arkijärki
 

Seagear

Aktiivinen jäsen
Jos kiuas on edelleen samantehoinen, niin ei se lämpö siitä mihinkään muutu merkkiä vaihtamalla.

Pahasti rapautuneet kivet kannattaa vaihtaa, niin ei pääse vastukset tuhoutumaan, mutta noin muuten jos sauna ei lämpene nykyisen kiukaan teholla niin sitten pitää vaihtaa tehokkaampaan kiukaaseen tai rakentaa paremmin eristetty tai pienempi sauna. Vähemmän kiviseiniä ja lasia, enemmän eristettyä puuseinää.
Joko vanha kuias oli >10 kW tai nykyinen alle 9 kW, muu ei oikein selitä sitä että lämpenemisaika lähes tuplaantui. Kiviseinää on muutama neliä kiukaan takana ja toisella sivulla.
 
Back
Ylös Bottom