Ilmeisesti sähköfirmat eivöt pysty itse lukitsemaan hintoja millään järkihinnalla. Mahdoton ottaa riskiä ostamalla itse pörssisähköä.Näyttäisi olevan vain pörssisahkö sopimuksia saatavilla. Miksi 24kk ja toistaiseksi sopilukset ovat kadonneet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ilmeisesti sähköfirmat eivöt pysty itse lukitsemaan hintoja millään järkihinnalla. Mahdoton ottaa riskiä ostamalla itse pörssisähköä.Näyttäisi olevan vain pörssisahkö sopimuksia saatavilla. Miksi 24kk ja toistaiseksi sopilukset ovat kadonneet?
Autolainoihinhan nuo nousevat korot eivät juuri vaikuta, ne kun yleisimmin otetaan kiinteinä koko laina-ajalle. Näin sitä on itselläkin kuluton 1% autolaina vielä jonkin aikaa poismakseltavana.Tuohon vielä lisäksi velkarahalla ostetu 50000 e sähköauton lataus ja lyhennykset päälle niin hyvin menee kun korotkin on nousussa.
Itse aion sammuttaa varaajan tammi-maaliskuun ajaksi, kun kvartaalisopparissa futuurien perusteella hinta pomppaa 0,5€On käynyt mielessä, että jos sammuttaisi 300-litran varaajan ja hommaisi tuollaisen. Ainoastaan peseytymiseen tarvitsee lämmintä vettä.
Tarinoita kuulunut että tulevasta talvesta tulee haastava kun ei kohtuuhintaista sähkösopparia nyt saanut ja asuntolainan päälle on juuri ottanut muutaman vuoden vekselin että saanut öljystä vaihdettua vilppiin. Laskettu sen varaan että lisälainan lyhennyksistä selviää kun vilpin sähkölasku vain puolet öljylaskusta. Kotitalousvähennys meneekin melkein sähköyhtiölle.
sitten valitetaan ettei ole varaa harrastuksiin, edes kuntosalilla käyntiin, tottakai kustannukset tulevat kollektiivisena maksuun em hintoihinItse aion sammuttaa varaajan tammi-maaliskuun ajaksi, kun kvartaalisopparissa futuurien perusteella hinta pomppaa 0,5€on /kWh. Perheen peseytymiset kuntosalilla ja joukkueharjoituksissa. Olen varautunut siihen, että sähkölaskut kaikkinensa on tammi-maaliskuun ajan noin 2-2,5 k€/kk.
En ole tainnut sellaista valittaa...sitten valitetaan ettei ole varaa harrastuksiin, edes kuntosalilla käyntiin, tottakai kustannukset tulevat kollektiivisena maksuun em hintoihin
ehkä, ja melko varmasti vielä kertoimen kanssa
eivät ole vielä sisällyttäneet hintoihinEn ole tainnut sellaista valittaa...
Eivätkä sisällytäkään ainakaan merkittävästi, jos hintatakuu voimassa esim 2024 saakka.eivät ole vielä sisällyttäneet hintoihin
ok, onhan näitä siipeilijöitä ollut ainaEivätkä sisällytäkään ainakaan merkittävästi, jos hintatakuu voimassa esim 2024 saakka.

Tuo onnistuu min 3 kk varoitusajalla. Eli aikaisintaan tuo tulisi tänään ilmoitettuna voimaan 1.12.2022.Lyhyesti ytimekkäästi:
Minä väitän että syksyn aikana moni sähkönmyyjä olkoon sitten iso tai pieni tulee ilmoittamaan kiinteän hinnan sopimuksen purkamisesta ja siirtyminen "kelluvaan hinnoitteluun" jos se alittaa sähköpörssin kuukauden keskihintaa...
9000 kwh vuosikulutuksella ei juuri vaikuta. Mielenkiinnolla kuitenkin kysyn minkälainen sopimusrikkomus ja korvaus näistä tulisi, jos mennään kesken määräaikaisen sopimus purkamaan. Tuohan on todellakin aivan mahdollinen skenaario tämän ryöstöhinnoittelun aikakautena.Lyhyesti ytimekkäästi:
Minä väitän että syksyn aikana moni sähkönmyyjä olkoon sitten iso tai pieni tulee ilmoittamaan kiinteän hinnan sopimuksen purkamisesta ja siirtyminen "kelluvaan hinnoitteluun" jos se alittaa sähköpörssin kuukauden keskihintaa...
Moniko tippui tuolista![]()

Käsittääkseni ei tulisi sopimusrikkomusta ja mitään korvausta jos tuo tapahtuisi min. 3 kk siirtymäajalla ilmoituksesta. ks. kohta 10.4.3.Mielenkiinnolla kuitenkin kysyn minkälainen sopimusrikkomus ja korvaus näistä tulisi, jos mennään kesken määräaikaisen sopimus purkamaan.
Jännä nädä miten esimerkiksi kyseinen yrirys sen perustelee, kun kovasti mainostavat tarjoavansa vain fossiilivapaata sähköä. Sen tuotantohan ei ole käsittääksen kallistunut juurikaan.Käsittääkseni ei tulisi sopimusrikkomusta ja mitään korvausta jos tuo tapahtuisi min. 3 kk siirtymäajalla ilmoituksesta. ks. kohta 10.4.3.
"Olosuhteiden kohtuuton muutos" tulee näyttää jotenkin toteen.
Aika moni kunnallinenkin sähköyhtiö taitaa keikkua vararikon partaalla nykytilanteessa, jossa kulujen ainoa aiheuttaja on kiinteällä hinnalla myydyn sähköenergian suojauksen EU-direktiivillä vaatiman vakuuden kattaminen. Viimeistään siinä vaiheessa, kun jokunen yhtiö kupsahtaa, ovat olosuhteet ehdottomasti muuttuneet kohtuuttomasti. Tänään oli Kauppalehdessä paljon juttua asiaan liittyen (ja pääministerikin on puhunut asiassa ennen keskipäivää). Kauppalehdessä olleiden tilastograafien perusteella Fortumkin vaikuttaisi olevan jo käppyröitä hiukan ekstrapoloiden ylittäneen teknisesti laissa määrätyn rajan yrityksen asettamiselle konkurssiin juuri mainittujen syiden seurauksena.Vähän luulen että pelkkä hinta ei ole "olosuhteiden kohtuuton muutos". Luulisin että tuo viittaa pikemminkin siihen jos sähköä ei ole saatavilla mistään hinnasta tai sitä ei kyetä fyysisten esteiden takia toimittamaan.
Ei kai niitä suojella, annettiinhan Lumonkin kipata ilman edes ajatustakaan sen väkisin pelastamisesta. Ja jos asiaa tarkemmin ajattelee, niin sehän on ihan oikein, eihän nuo muuta tehneet kuin kuppasivat kansaa, ostivat ja myivät sähköä vetäen itse vain katteet välistä, jee jeeen ymmärrä miksi sähkön myyntiyhtiöitä pitäisi jotenkin armahtaa?
Vaan eipä ole noin, vaan sähkön myyjä vastaa, kun hinnat nousevat rajusti. Tuo on suoraan direktiivistä tuleva määräys. Sähkön myyjä tavallaan vastaa kaksin verran, eli ensin sen takia, ettei saa kuin sovitun hinnan, vaikka markknoilta saisi moninkertaisesti. Sen lisäksi on asetettava pankkitakauksen kaltainen varma vakuus koko erotukselle, eli sille, että sähkön ostajalle ei tuota edullista sähköään pystyisikään myymään, vaan osatja joutuis hankkimaan sen pörssiperusteisella hinnalla.Olettaisin että tuo menee tai ainakin pitäisi normaalisti mennä niin että se sähkön hinta on suojattu eli joku sijoittaja on ottanut riskin kontolleen.
www.issoy.fi
Kyllä nuo voivat osallistua säätömarkkinoille ja myydä mahdollisen ylimääräisen sähkön. Ei tuosta ehkä ihan pörssisähkön hintaa markkinoilta saa, hyvän kuitenkin. Ja sitä ennen voivat kattaa pörssisähkön ehdoilla myymänsä osuuden omille asiakkailleen myymästään sähköstä. Eli ei suurempaa huolta, jos vähääkään osaavat ammattialansa metkut.Auringon "tuotannosta" ei kukaan voi tehdä ennusteita...
Eikö tämä kuitenkin riipu aivan kokonaistilanteesta, eikä yhden tuottajan omasta. Tuntimarkkinoilla sähkön hinta ei mitenkään automaattisesti ole halvempaa kuin vuorokausimarkkinoilla, kysynnästä ja tarjonnasta se hinta riippuu Elbas-markkinassakin. Säätösähköllä taas joko ylös- tai alassäätöhinta on yleensä sama kuin spot-hinta, vain toinen menee menojaan. Jos sähköstä on pulaa, ylössäätöhinta nousee, mutta alassäätöhinta on sama kuin spot. Ja ylijäämän tapauksessa toisinpäin. Vain erittäin harvoin molemmat poikkeavat spot-hinnasta yhtäaikaa.Lisätäänpä vielä, että jos sähkönmyyjä joutuu ostamaan lisää pörssisähköä päivän aikana, jos kulutus on ollut arvioitua suurempaa, siitä joutuu tyypillisesti maksamaan enemmän kuin pörssisähkön hinta on vuorokausimarkkinoilla. Aurinkosähköntuottajallehen maksetaan noiden vuorokausimarkkinoiden hintatason mukaan, joten odotukset ylittävän aurinkosähkön omien asiakkaiden tuoton myyminen on varsin usein yhtiölle kannattavaakin. Vain silloin asiakkaiden tuotannosta saa tyypillisesti takkiinsa, jos on mennyt huutamaan turhan paljon sähköä vuorokausimarkkinoilta ja sitten tulee vielä asiakkaiden tuotantoa päälle myytäväksi eteen päin yhdessä halvemmalla, mitä itse joutuu maksamaan asiakkailleen näiden tuottamasta sekä ylimääräisestä pörssisähköstään.
Juu, yksinkertaistin asiaa ihan tarkoituksella (koska asia on todellakin hiukan monimutkaisempi, kuten kirjoitit). Kyllä ennuste-epätarkkuuksista voi tulla käsittääkseni ainakin verkkoyhtiölle välistä takkiinkin, mutta en itse tiedä, selvitetäänkö vastuut tämän osalta jotenkin sähkön myyjä-/ostajayhtiön kanssa jälkikäteen vai joutuuko vain verkkoyhtiö vastaamaan näistä ja tekemään tilit kantaverkkoyhtiön kanssa. Käsittääkseni nimenomaan verkkoyhtiön on vastattava kantaverkon suuntaan taseesta ja mahdollisten poikkeamien säätämisestä, koska eihän energianmyyjäyhtiö voi millään edes saada tietoa kunkin hetkisestä energiatasetilanteesta (pitäisi päästä seuraamaan reaaliaikaisesti kaikkein asiakkaiden sähkömittareita, mikä on teknisesti mahdotonta nykyisin), joten kaikki selvitykset on tehtävä jälkikäteen ja silloin pelkät tuntimittaustiedot kulutuksesta ja tuotannosta riittävät pohjaksi. Tuo on kuitenkin aivan liian karkeaa tietoa, jotta sen perusteella voisi jyvittää säätösähköoperaatioiden kustannukset läheskään aiheuttamisperiaatteella kullekin energianmyyjäyhtiölle.Eikö tämä kuitenkin riipu aivan kokonaistilanteesta, eikä yhden tuottajan omasta.
Onko rahan puute esim työttömyys myös "olosuhteiden kohtuuton muutos"Vähän luulen että pelkkä hinta ei ole "olosuhteiden kohtuuton muutos". Luulisin että tuo viittaa pikemminkin siihen jos sähköä ei ole saatavilla mistään hinnasta tai sitä ei kyetä fyysisten esteiden takia toimittamaan.
Onko rahan puute esim työttömyys myös "olosuhteiden kohtuuton muutos"
Näinhän siinä tosiaan pitäisi käydäTällaisiin lukeutuu asiantuntijan mukaan muun muassa veromuutokset. Mikäli esimerkiksi elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk) väläyttämä sähkön arvonlisäveron lasku toteutuisi, pitäisi veroalen näkyä myös määräaikaisissa sopimuksissa.