Sähkönkulutuksen mittarointi, 1 vaihe

kokki

Jäsen
Vs: Sähkönkulutuksen mittarointi, 1 vaihe

Joo, itelle on riittänyt toi pelkkä näyttö aika pitkälle, kun näkee suoraan, että toimiiko varaajan vastukset vaiko eikö. Kerran kuussa oon kuiteki ottanu tuosta etäluettavasta lukemat ylös ja laittanu käsin tietokantaan niin saisihan sen varmaan sitten automatisoitua jotenkin, että näkis kulutuslukemat atk:lta selkeesti ja nopeesti ja vaikka mitä hienoo.

kapsu

Aktiivinen jäsen

Manuaalistatilastointia siitä saa kun laitat mittarin koneeseen USB-piuhalla kiinni, kopioit sieltä sen data tiedoston ja lähetät tänne:
https://fortum.energynote.eu/?lang=en

Jartim

Aktiivinen jäsen

kapsu sanoi:
Manuaalistatilastointia siitä saa kun laitat mittarin koneeseen USB-piuhalla kiinni, kopioit sieltä sen data tiedoston ja lähetät tänne:
Olen kokeillut tuota, mutta harmikseni tuo tieto ei ollut reaaliaikaista eli eipä sillä ollut Fortumin Valpas-palvelun kanssa juuri mitään eroa.

kokki

Jäsen

Näytön ja koneen välissä on sen verran matkaa, että se aktiivinen usbijohto tulee kalliimaksi kun tuollainen silta. Paitsi että meinaan hommata ehkä sopivammelle etäisyydelle raspin, mitenhä reaaliaikaista se data sieltä usbin kautta on? Paljonko siinä on sitten viivettä?

Näköjään puuttuu viimeinen vuorokausi tuolta kun ottaa csv-tiedostona tuon. Mitenhän ite dat-tiedosto, saiskoha sen jotenkin näpsäkästi auki, ettei tarttis turhia siirellä tiedostoja ees sun taas.

No nythä se viel toimii hienosti, ei vaan, kun ei toimi koko tiedoston siirto tonne palveluun. File upload failed, try again, monestikoha täytyis yrittää, on tämä loistavaa palvelua! Nooh, eikai näillä sähköhinnoilla parmepaa voikaan saada!

Jartim

Aktiivinen jäsen

kokki sanoi:
Näköjään puuttuu viimeinen vuorokausi tuolta kun ottaa csv-tiedostona tuon. Mitenhän ite dat-tiedosto, saiskoha sen jotenkin näpsäkästi auki, ettei tarttis turhia siirellä tiedostoja ees sun taas.
Tuo USB-piuhalla Geo Solo II:sta Energynoteen ladattava dat-tiedosto päivittyy kerran vuorokaudessa eli heti puolen yön jälkeen tuo antaa koko edellisen vuorokauden lukemat. Fortumin Valpas-palvelusta saat samat tiedot kun odotat hieman kauemmin eli joskus aamupäivällähän nuo laittavat sinne edellisen vuorokauden tiedot.

Jos hankit tuon Geo Internet Bridgen, niin saat milloin tahansa ruudulle näkyviin reaaliaikaisen kulutuksen, kuten voit nähdä siinä Bridge-videoni loppupuolella, jonka linkin laitoin aiemmin tähän kommentointiketjuun.

kokki

Jäsen

Tuossa bridgessä on vaan se ongelma taas, että ne tiedot pitää taas hakea jostain nettisivulta eli skriptiin pitää tehä kirjautumiset sinne ja weppisivun parserointia. Tuntuu jotenkin turhalta. Tai ehkä ne tiedot saa sniffattua siitä liikenteestä jota tuo silta aiheuttaa?

Typerää, ettei ole tarjolla mitään järkeviä rajapintoja. Pistin tuonne energynotella spostia, että mitä kettua, niiku todellista elämää vuonna 2017 että tehään asiat noin vaikeaksi. Tosin heillähä on tavallaan oma lehmänsä siinä pellolla että muka heille tulisi enemmän asiakkaita, mutta tuohan vaan syö asiakasta ja vaihtaa muuhun leiriin, mistä tiedot saa paremmin ja kätevämmin selville.

Jartim

Aktiivinen jäsen

kokki sanoi:
Tuossa bridgessä on vaan se ongelma taas, että ne tiedot pitää taas hakea jostain nettisivulta eli skriptiin pitää tehä kirjautumiset sinne ja weppisivun parserointia. Tuntuu jotenkin turhalta. Tai ehkä ne tiedot saa sniffattua siitä liikenteestä jota tuo silta aiheuttaa?

Typerää, ettei ole tarjolla mitään järkeviä rajapintoja. Pistin tuonne energynotella spostia, että mitä kettua, niiku todellista elämää vuonna 2017 että tehään asiat noin vaikeaksi. Tosin heillähä on tavallaan oma lehmänsä siinä pellolla että muka heille tulisi enemmän asiakkaita, mutta tuohan vaan syö asiakasta ja vaihtaa muuhun leiriin, mistä tiedot saa paremmin ja kätevämmin selville.
Tuonne Energynoten sivulle pääsee kyllä parilla hiiren klikkauksella, kun sen ensimmäisen kirjautumisen jälkeen selain jo muistaa käyttäjätunnuksen ja salasanan. Enkä ainakaan vielä ole huomannut mitään tarvetta minkään sivulta löytyvän tiedon jälkikäsittelyyn, tosin itse tarvitsen lähinnä tuon reaaliaikaisen sähkönkulutuslukeman sekä ulkolämpötilan seurantaa ja nehän lävähtää näytölle heti ensimmäisenä. Kaikki muut sivustolla olevat analyysit kuten lukemien kaaviot on sikäli turhaa, että nehän voit tulostaa myöhemmin myös sähköyhtion sivuilta.

Voi olla, että ostan myöhemmin muutaman noita Geo Smart Plug-pistorasioita http://www.geotogether.com/product/smart-plug-ii-active/, jolloin Energynoten kautta pystyisi etänä käynnistämään ja sammuttamaan niihin kytketyt laitteet sekä näkemään pistorasian kautta kulkeneen sähkönkulutuksen. Geo Solo II-mittariin voi yhdistää maksimissaan 6kpl noita pistorasioita ja kaikki ne pitäisi näkyä tuossa Energynotessa.

kokki

Jäsen

Mä en vaan käsitä miksi mun pitäs mennä jonneki weppisivulle kattomaan jotai kulutuslukemia tai lämpötiloja. Miksi ihmeessä niitä pitää siirrellä jonnekin pois kotoa? Eikö se nyt ole järkevintä käsitellä se tietoa tässä ja nyt. Sitä ei tiedä mikä päivä "fortum" irtoo tuosta palvelusta ja se siitä ihanuudesta, omavaraisuus on se mihin näissä pyritään. Ja helppous. Saan mä ne lukemat kyllä jatkossakin käsin syöteltyä, mutta olishan se helppoa, jos tiedon vois imasta suoraan atk:lle ilman mitään virhemahdollisuutta eli ihmistä siinä välissä. Tosin lämmityshän syö suurimman osan sähköistä kuitenkin, että seuraavassa versiossa on kyllä noi alipappan mittarin jokaisen patterin eessä kertomassa kulutuksia niin sinänsä, jos tästä ei nyt tietoa saa järkevästi jälkikäsittelyyn niin ei sillä niin väliä ole. Mutta mikään selain-ihminen-kombinaatio ei ole kyllä mikään juttu tässä homassa vaan automaatio.

Jartim

Aktiivinen jäsen

Sinun sähkönkulutuksen mittaroinnin käyttötarkotus on näköjään aivan erilainen kuin mulla... Sulla kannattaa varmasti kehitellä ne omat mittarit vaikka sen mainitsemasi Rasp-tietokoneen ohjaamina toimiviksi, jolloin saat tiedot pienellä (tai suurella) omalla vaivalla automaattisesti omalle tietokoneelle valmiina taulukoina ja kaavioina. Mulla ei riitä energia tuollaisten Rasp-juttujen rakenteluun enää tällä iällä (melkeen eläkkeellä olen) vaikka olisihan siinä varmasti oma mielenkiintonsa ja mikäli kaiken saisi lopuksi toimimaan, niin varmastihan se olisi erittäin palkitsevaa itsellekin.

kapsu

Aktiivinen jäsen

Vastaavan optisen ledilukijan saa tosiaan rakenneltua raspberryyn/arduinoon tms, ei tartte lukea kuin vilkahdukset ja niiden välinen aika, kaveri semmoisen juuri viritteli, itseä noi rakentelut ei ole oikein kiinnostaneet.

Jartim, onko tietoa miten noi smart plugit toimisi Geo Solon yhteydessä? Näkyykö ne siinä laitteen omassa käyttöliittymässäkin jotenkin, vai pelkästään nettipalvelussa?
Aliexpressistä yhden kulutusmittaavan smart plugin olen hommannut, se toiminut ihan ok itsenäisesti. Työkaverilla tais olla tuo vattenfallin smartplugi, jos ottais lainaan ja kokeilis..

kokki

Jäsen

Mjoo, mä mietin tommosta laskuria joskus, mutta tuo näyttö on kyllä hyvä, siitä näkee heti ja suoraan että mitä kuluu, eikä tartte arpoa minkään weppipalvelun kautta.. jos vaikka sattuu olemaan nettiyhteydet poikki tai muuten vaan se kyseinen palvelu ei halua palvella. Kuten tässä kävi, kun yritti lähettää tiedostoa niin eihän se onnistunut. Ei se paljoo mieltä silloin lämmitä, kun se tiedosto on siinä ja jos se olis selkokielistä niin siitä vois ite tulostaa haluamansa tiedot haluamassaan muodossa.. (vaikka puheena kaiuttimesta.. mulla esmes tulee lämpötiloja sun muita tosi tarpeellisia tietoja eteisen näytöstä). Ei tartte ees katsoa niin kuulee mitä on kello ja paljonko lämpötilat missäki.

Ite tykkään siitä, että saa kustomoida ja muokata asiat haluamakseen, eikä tartte painia jonkun vakiopalvelun kanssa, mikä ei palvele kuin sitä keskimääräistä käyttäjää hyvin. Harvempi palvelu toimii esimerkiksi heikostinäkevälle mitenkään järkevästi. On harmaata tekstiä vaaleella pohjalla tai jotain muuta, eikä mitään mahdollisuutta saada selvää mitä siellä sattuu lukemaan.

Jartim

Aktiivinen jäsen

kapsu sanoi:
Jartim, onko tietoa miten noi smart plugit toimisi Geo Solon yhteydessä? Näkyykö ne siinä laitteen omassa käyttöliittymässäkin jotenkin, vai pelkästään nettipalvelussa?

Aliexpressistä yhden kulutusmittaavan smart plugin olen hommannut, se toiminut ihan ok itsenäisesti. Työkaverilla tais olla tuo vattenfallin smartplugi, jos ottais lainaan ja kokeilis..
Kyllä ne varmasti näkyvät Geo Solon näytöllä, koska täytyyhän ne muutenkin parittaa keskenään. Mikäli on tarvetta käynnistää/sammuttaa Geo Smart Plugiin kytkettyjä laitteita etänä tai muuten analysoida sähkönkulutusta kaavioiden avulla, niin silloin tarvitset tuon Geo Internet Bridge-nettiboksin, joka yhdistää valmistajan serverille nettiselaimeen avautuvalla sovelluksella. Tuo toimii hyvin myös millä tahansa älypuhelimella, jossa on nettiselain.

Tuohon Geo Solo II:een ei taida saada paritettua muiden valmistajien smart plugeja, mutta olen kyllä valmis testaamaan ilmaiseksi, jos jollakin on tuollainen muun kuin Geon valmistama 868MHz:n smart plug-pistorasia.

kapsu

Aktiivinen jäsen

Jartim sanoi:
Kyllä ne varmasti näkyvät Geo Solon näytöllä, koska täytyyhän ne muutenkin parittaa keskenään. Mikäli on tarvetta käynnistää/sammuttaa Geo Smart Plugiin kytkettyjä laitteita etänä tai muuten analysoida sähkönkulutusta kaavioiden avulla, niin silloin tarvitset tuon Geo Internet Bridge-nettiboksin, joka yhdistää valmistajan serverille nettiselaimeen avautuvalla sovelluksella. Tuo toimii hyvin myös millä tahansa älypuhelimella, jossa on nettiselain.

Tuohon Geo Solo II:een ei taida saada paritettua muiden valmistajien smart plugeja, mutta olen kyllä valmis testaamaan ilmaiseksi, jos jollakin on tuollainen muun kuin Geon valmistama 868MHz:n smart plug-pistorasia.

hmm, mielenkiintoista.. näkisikö pistorasian kulutuksen erikseen näytöltä?
Onko tuota toimintoa kuvattu jossain Geo Solon manuaalissa? Itse en ole huomannut tuosta mitään mainintaa.

kokki

Jäsen

Mulla on bilteman wlan-pistorasia energiankulutuksella. Se on ihan hauska ja siitä näkee tietoja siitä hetkestä, päivästä, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta.. Siitä luen kuvan kännykästä .. tiedot atk:lle eli screenshotti luurista, sitten luetaan tekstit kuvasta ja pistetään ne kantaan.

Jartim

Aktiivinen jäsen

kapsu sanoi:
hmm, mielenkiintoista.. näkisikö pistorasian kulutuksen erikseen näytöltä?
Onko tuota toimintoa kuvattu jossain Geo Solon manuaalissa? Itse en ole huomannut tuosta mitään mainintaa.
Oletin liikaa ilman parempaa tietoa - pyydän anteeksi. Tutkin asiaa tarkemmin ja näyttää siltä, että nuo Geo Smart Plugit näkyvät ja niiden ohjaus onnistuu ainoastaan netin kautta tuon Energynote-sovelluksen avulla - jopa niiden paritus tapahtuu Energynotessa.
Manuaalissa (http://www.geotogether.com/wp-content/uploads/2015/09/SOL2-A-USG-004_7-CT.pdf) sivulla 19:
"Adding a Smart Plug
The Solo II system is only possible through
the energynote website with a web pack."

kapsu

Aktiivinen jäsen

ok, pitää pohtia innostuisko gatewayn tilaamaan :p

Kuten 'kokki' totesi niin kaikki nämä härvelit missä on jokin pilvipalvelu taustalla ovat hieman epämääräisiä ja palvelu voi loppua koska vain, ja sitten ne on romua. Tuokin smart plug minkä hommasin niin ohjaus kiertää jonkun kiinan pilvipalvelun kautta.. tietoturvaongelmatkin on hyvä tiedostaa.

kokki

Jäsen

Jooo, en kyllä mitään siltoja ala tilaamaan, kun ei ees tuo tiedoston lähetys oo toiminut nyt vuorokauteen. Surkeeta palvelua moinen. Vaihdoin jopa selainta, selaimeen, jossa mulla ei oo adblokkeja tai mitään muutakaa rajoituksia niin ei vaan suostu toimimaan. Onnetonta. Ja nyt esmes verrokkina, jos tuon saisi ite purettua niin ei tarttis arpoa miksei toimi ja mistä johtuu.
Piti käynnistää windows-virtuaaliboxi niin sai lähetettyä tiedoston, ubuntusta ei suostu moista lähetystä tekemään millänsäkkään, pitänee testata viel tabletilla. Tuskin toimii silläkään. Ei toiminu. Hyvät systeemit jos toimii vaan wintoosa-koneilla, onko joku joskus onnistunut jollain muullaki härvelillä tuonne siirtämään tuon datatiedoston? Ja tältä pohjalta muukuin windows-miehelle toi silta taitaakin olla sitten se ainut vaihtoehto.. nooh, ehkä se pitää tilata ja kattoa jos sen datan sais vaikka siitä matkalta otettua talteen ellei se nyt siirrä sitä jotenkin kovin salattuna ja kryptattuna.

kokki

Jäsen

Ääh, saattaa olla kuiteki, että joutuu rikkomaa koko ajatuksen että pitää tän näytön, kun eihän tuolla weppipalvelussakaan saa vaikka jonkun tietyn päivän kulutusta selville, ainoostaan noita ajankohtia joita se palvelu haluu antaa .. eli miksei ole mitään vapaata hakua.. kun se tieto kuitenkin on siellä saatavilla.. ja itellä lukee jopa että valuutta kr, eikai nyt sentään!

Paitsi että jos hommaiski tuon owl:n niin sais rfx:ää pitkin tiedot kulutuksista, jos vaan sais noi virtapihdit sitten johonkin sopivaan paikkaan. Ja vois antaa olla tuon ledilukijan paikallaan. Sitten olis montaa tietä pitkin tietoa, että mitä kuluu ja vois vertailla ja kuutioida.

kokki

Jäsen

HAHA! Ei kyllä vakuuta toi energynote. Tuli helpdeskistä viestiä, että voitko laittaa sen data-tiedoston niin joku tutkii sitä.. no mitä virkaa sillä tutkimisella on, kun sitä tiedostoa ei saa lähetettyä tabletilta/ubuntu firefox/chrome kombinaatioilla sinne, mutta ihan sama tiedosto ja windows/ie niin lähetys toimii ongelmitta niin eikai se vika nyt siinä tiedostossa voi olla? Onko jollai toiminut jollain muulla kombinaatiolla kuin win+ie???
Mutta jooo, antaa olla, hommaan ton owlin joskus ja otan sillä energiatiedot talteen.

kokki

Jäsen

Hee, soittivat Fortumilta nyt asiasta.. eikä sitten olleet ihan tajunneet koko asian ydintä. No en jaksanu alkaa vääntämää heidän kansssaa asiasta vaan sanoin, että kiitos, ja hejdå.

On kuulemma maksullinen softa siellä solon valmistajalla jne.. en sit jaksanu alkaa oikaisemaan, että ottakaa nyt edes selvää faktoista.

kokki

Jäsen

Kohta pitäs varmaa päästä testaamaa tämmöisen SDM120 käyttämistä ja käyttöönottoa.

Turha huoli oli virrankestoista taas, kun kuuklasi mitä noi 5A .. 45A jne meinaa noissa spekseissä. Seuraava ihmetys oliki Enston kytkentäkaaviot, mutta niistäki tais tulla jo selko.

Hyvinhän tämä toimii. Tässäpä pätevä softa tuon lukemiseen usbisarjaportilla:

https://github.com/gianfrdp/SDM120C

juu-zo

Aktiivinen jäsen
Itse olen näitä laittanut keskukseen ja esp:llä luen pulssilähtöä joka lähettää tiedon wifin yli domoticziin. Vaatii tietysti jälleen omaa harrastuneisuutta aavistuksen.

Viimeksi muokattu:

dumo

Aktiivinen jäsen
Toivottavasti ei liian OT: Carlo Gavazzin DIN-mittari tuli todettua asialliseksi. Löytyy "kosketusnäyttö" ja pulssilähtö, ja simppelisti voi konfiguroida parametreja kuten pulssilähdön toimintaa yms. Omaa näyttöä käyttäen näkee kaikenlaista turhaa tietoa, kuten jännitteen, taajuuden, virran, maksititehon, keskitehon halutulta ajanjaksolta jne. Miinuksena toki vähän kalliimpi hinta ja se että asennus vaatii luvat (ja saman sulakkeen takana ei luonnollisesti voi olla muita laitteita, jos haluaa yhtä ILP:tä esim. mitata).

https://www.finnparttia.fi/epages/f...bjectPath=/Shops/2014102905/Products/DINKWH1P

Harrastelija

Vakionaama
Jos haluaa mitata useampaakin tehonkulutusta niin DIN kiskoon tulevat vievät paljon tilaa. Taulusta loppuu äkkiä tila.
Onko kukaan käyttänyt ”pihtivirtamittari” tyyppisiä laitteita? Riittääkö noissa tarkkuus?
Esim tämän tyyppinen: https://www.onsetcomp.com/products/data-loggers/eg4130-pro
Tätä samaa laitetta löytyy muunkin merkkisenä ja pienempikin versio.
Mittaa myös jokaisen vaiheen jännitteen joten tarkkuus voisi olla parempi kuin pelkässä virtaa mittaavassa.
Laskukaavojakin voi tehdä mittauksille. Esim yhdistää 3 mittausta 3-vaihe laitteen yhteydessä tai laittaa korjauskertoimia.
Mitään lähtöliitäntöjä ei taida olla vaan sisäisen webbiserverin kautta käyttö?
Ei kylläkään mikään halpa ja lisäksi tarvii anturit.
Jollain kokemuksia tämän tyyppisitä?

HeTi

Aktiivinen jäsen
Jos haluaa mitata useampaakin tehonkulutusta niin DIN kiskoon tulevat vievät paljon tilaa. Taulusta loppuu äkkiä tila.
Onko kukaan käyttänyt ”pihtivirtamittari” tyyppisiä laitteita? Riittääkö noissa tarkkuus?
Esim tämän tyyppinen: https://www.onsetcomp.com/products/data-loggers/eg4130-pro
Tätä samaa laitetta löytyy muunkin merkkisenä ja pienempikin versio.
Mittaa myös jokaisen vaiheen jännitteen joten tarkkuus voisi olla parempi kuin pelkässä virtaa mittaavassa.
Laskukaavojakin voi tehdä mittauksille. Esim yhdistää 3 mittausta 3-vaihe laitteen yhteydessä tai laittaa korjauskertoimia.
Mitään lähtöliitäntöjä ei taida olla vaan sisäisen webbiserverin kautta käyttö?
Ei kylläkään mikään halpa ja lisäksi tarvii anturit.
Jollain kokemuksia tämän tyyppisitä?

OpenEnergy sivuilta löytyy erilaisia ratkaisuja sähkönmittaukseen.
Esim. 14-kanavainen virtamittauspurkki irtomittapäille. Tuki jollekin tietokannoille ja heidän pilvipalveluun.
loTaWatt

PaveKoo

Jäsen
Minkäslainen mittari olisi kätevin ja vaikkapa edullinenkin mittaamaan ilp:n sähkönkulutusta jossa olisi jonkunlainen historian tarkastelu mahdollisuus... vaikka omalta näytöltä tai pc:hen yhdistettynä...
Eli voi tulla suoraan din-kiskoonkin... nyt on tuollainen perus din-kiskoon tuleva mittari, mutta haluaisin sellaisen josta näkisi vaikka edellisen vuorokauden kulutuksen jälkikäteen... onnistuisihan se tuosta nykyisestäkin, mutta silloin tarvisi kokoajan manuaalisesti laitella noita lukemia paperille ylös.

juu-zo

Aktiivinen jäsen
Minkäslainen mittari olisi kätevin ja vaikkapa edullinenkin mittaamaan ilp:n sähkönkulutusta jossa olisi jonkunlainen historian tarkastelu mahdollisuus... vaikka omalta näytöltä tai pc:hen yhdistettynä...
Eli voi tulla suoraan din-kiskoonkin... nyt on tuollainen perus din-kiskoon tuleva mittari, mutta haluaisin sellaisen josta näkisi vaikka edellisen vuorokauden kulutuksen jälkikäteen... onnistuisihan se tuosta nykyisestäkin, mutta silloin tarvisi kokoajan manuaalisesti laitella noita lukemia paperille ylös.

Minkälainen nykyinen mittari on kyseessä? Onko tuossa esimerkiksi pulssilähtöä vai pelkkä näyttö?

juu-zo

Aktiivinen jäsen
Öö.. :rolleyes: taitaa olla pelkkä näyttö vaan...
Siis joku tuollainen:
https://www.ebay.co.uk/itm/Digital-...h=item4683acac13:g:kGIAAOSwtLxbf-uR:rk:9:pf:0

Ei siis juuri tuo, mutta vastaava.
Tuollaisia sinun linkittämiä mittareita itselläni on käytössä ja noissa on pulssilähtö. Itse keräilen siis esp8266:lla datat domoticziin noista. Pulssilähtöisiin mittareihin saa siis ainakin itse tehtyä loggaukset. Vaatii tietysti vähän ohjelmointia ja kytkentää.

juu-zo

Aktiivinen jäsen
Millasella kytkennällä espllä luet ja millä firmiksellä?

Koodin olen kirjoitellut itse arduino idellä tuohon. Olen määritellyt gpio4 pinnin keskeytyspinniksi laskevalta reunalta ja tuolla mittarilla pätkin sitä maihin. Hyvin simppeli kytkentä siis. En tiedä tarkalleen mikä firmis noissa on sisällä vakiona kun ne olen tilaillut eikä sillä ole kovin merkitystä kun sisällä on oma softa. Mahdollisesti jokin perus AT firmis.

Ismo67

Vakionaama
Yksinkertainen ja helppotapa, ei "koodausta" = SonOff POW ( jos haluaa Domoticziin tämän niin sitten ESPEASY esim pitää flässätä ).
https://www.gearbest.com/access-con...YgqjYLG4Fk9FT1IkXNZ38htijs8GkmDhoCpAkQAvD_BwE
Dinkiskoadapteri edelliseen:
https://www.gearbest.com/smart-socket-plug/pp_1829118.html?wid=1433363
Noita tänne linkitettyjä pulssilähdöllä din mittareita on minullakin ja noihin kiinni vain "S0 Meter", joka on Domoticz yhteensopiva.
Tässäkään ei tarvita koodausta, ja nopea tapa jos on jo Domoticz käytössä.
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop

timop

Aktiivinen jäsen
Kyselin vaan kun on tuo nykyinen mittaus ilpin din laskurista (1000imp/kwh) 1wire dualcounteriin, ja jos se joskus laukeaa niin vaihtoehto olisi hyvä löytää. Uusissa kun saatavuus on vähän nihkeä tai ainakin callis.
Toinen kanava dualcounterista on sähkömittarin (1000imp/kWh) ledin vilkkua lukeva. joka on kyllä ollut hämmästyttävän tarkka mitä olen tarkistellut lukemaan verraten heittoa 1-5 kWh /kk riippuen kellonajasta.
Sonoffi powr2 on autonlämmitys käyttöön tulossa.
Domoticzin vaihdoin home assistanttiin monipuolisemmuuden takia, tai vaihto menossa.. vaatii toki opettelua.

Muoks: espeasyllä näin ilmeisesti saisi, josta mqttllä eteenpäin
https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=71
S- connected to ESP12E gnd
S+ connected to GPIO04 of ESP (other GPIO pins should work as well)
S+ also connected with a pullup resistor (10k) to Vcc of ESP

I am using the counter of ESPEasy. No need for an additional transistor and resistors.

Viimeksi muokattu:

HeTi

Aktiivinen jäsen
Espeasyllä luen asunnon kWh-mittaria, anturi on kytketty kahteen gpio-nastaan, toinen on konffattu kWh-mittariksi ja toisesta saadaan asunnon teho 5min välein. Pulssilähtö meni mittarin vaihdon yhteydessä mutta ledin villkumisesta saa saman tiedon, anturina TSL250 valoanturi.
Mittarissa oli myös led loisteholle, samalla vaivalla senkin sai luettua. Toivottavasti eivät ala loistehosta laskuttamaan, sitä näyttäisi menevän 1/4 pätötehosta.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=8034

timop

Aktiivinen jäsen
meillä olis päämittarissa pulssilähtö ja siitä vaihdon jälkeen aikoinaan soitin sähköyhtiöön että voisinko ottaa siitä oksan niin asiantuntevasti totesi ettei siinä semmosta oo,sanoi varmaan ettei tarvii lähettää ketään tekemään...
toki pärjään tuolla ledin luennalla (http://www.elisanet.fi/jjm/project.html) . kunhan milloin vaihtavat seuraavan kerran niin kyselen kyllä asentajalta suoraan.

ejuvonen

Aktiivinen jäsen
Suuri miinus on ollut jo kaksi hajonnutta Voltcraft SEM-3600BT. Huom. vain sisäkäyttöön.

Halvempien mittarien käyttö on tarkoitettu tilapäiseksi, joten ne kuoleen lämpöön.
Regulaattori-FET:in jäähdytyksen parantaminen.

ejuvonen

Aktiivinen jäsen
Tässä on halpa paketti, noin 10 €. Rivarin kopperon lämpötila ja sisälämpötila. Ulkona -5.
AC-mittari on laitteen kunnon tarkkailuun ja samalla ohikulkiessa näkee laadun eli millä tasolla kone pyörii.
ILP sisäyksikkö on tuosta mittaripaketista oikealla n. 3 m. Dataloggeri roikkuu sisäyksikön ulostuloaukossa.
Pyynti 21 ja puhallus 3.
Käyti huoltomiestä 10:men vuos tarkastuksessa ja hän näki ensimmäistä kertaa paljonko hornii virtaa täysillä ( oli yllättynyt ku otti 10 A ).
Suosittelin samanlaista mittaria huoltotoimenpiteisiin.
https://www.ebay.com/itm/AC-0-10A-A...548485&hash=item467ed116c1:g:4e8AAOSw899bmq8d

Liitteet

• ILP_mittarit.JPG
    ILP_mittarit.JPG
    84,7 KB · Katsottu: 332
Ylös Bottom