Kellonaikojen käsittely ei oikeastaan ole kovinkaan haastavaa, kunhan sen muistaa aina tehdä UTC-ajassa. Eli kun käyttäjä syöttää järjestelmään kellonajan, se muunnetaan heti käyttäjärajapinnassa UTC-ajaksi. Softassa sitten kaikki aikojen laskennat, vertailut ja haut UTC-ajoilla, ja tietokannassa data tietenkin myös UTC-aikaleimoin. Kun oikeat tulokset on saatu, käyttäjälle lähetettävä data muunnetaan ihan lopuksi paikallisaikaan. Tällä lailla homma ei oikein voi mennä pieleen, koska UTC-aika on lineaarinen, se ei koskaan pompi taaksepäin.Tuossa on vain se ero tavalliseen päivään että on 25 tuntia. Tosi rasittava loppujenlopuksi kun tuohon koodailee logiikan miten se kellonaika vaihtuu. Murr.... Olisi pikkuisen fiksumpi kun tuossa "position" kohdassa olisi kellonaika eikä typerä juokseva numero.
Tämän sanottuani huominen varmaan pudottaa minut taas maan pinnalle. Olen itse tuon saman XML-parserin koodannut asiakkaalle, huomenna täytyy töissä ensi töikseen katsoa, miten oma koodi on kellon käännöstä suoriutunut.
Tosin olin näemmä perinteisesti toiminut toisin, kuin kehotin muita toimimaan. Olinkin jättänyt aikeleiman parseroinnin .NET-systeemikirjaston hoidettavaksi, ja mikkisofta oli onnistunut täydellisesti.
(pakastin oli muuten -26 kun tarkistusmittasin sisälämpötilan).