Vaikea uskoa että olen ainoa joka säästää sähköä vaikka omistaa kiinteän sopimuksen..
Kyllä täällä säästetään sen verran mikä järkevältä tuntuu vaikka kuulunkin siihen onnelliseen ryhmään, jolla on vielä vuoden verran alle 5c/kWh -soppari Lumpeelta voimassa. Ihmeitä nyt ei pysty tekemään, mutta sähkösaunan käyttöä oon vähentänyt ja tyytynyt pitämään ilppejä päällä lämmitykseen 18 asteessa, katsellaan, kuinka pitkälle talveen sillä pärjää. Makkareiden patterit ovat poissa päältä ja niiden lämmitys hoituu lämmönsiirtopuhaltimilla. Pieni puolilämmin varastotila talon yhteydessä taas on ollut minimilämmitystasolla jo pitkään, autotalliosassa taas ei lämmitystä olekaan.
Autoa ei ole, joten senkään lämmitykseen ei sähköä kulu.
Kylppärin sähköinen lattialämmitys on yösähkökytkennällä, samoin 500 litran varaajan, niin kuin ovat aina olleet ja saavat kyllä myös ollakin. Parempi olisi toki varaajan lämmitys saada pikkutunneille, mutta se muutos nyt ei ainakaan itseltäni onnistu. Pyykinpesukonetta ja astianpesukonetta käytellään myös usein myöhäisillasta tai kolmen maissa päivällä, eli pahimpia piikkiaikoja vältellen. Ruoanlaitto on paremman puoliskon vastuulla ja sen ajankohtaan en isommin tohdi puuttua

Välillä päivällä, välillä illalla, välillä öisinkin. Jonkin verran varmaan kulutusta vähentäisi vanhan hellan ja sähköuunin vaihtaminen nykyaikaiseen? Osaako joku sanoa suuruusluokkaa tähän? Se nyt ei mikään mahdoton investointi kuitenkaan olisi.
Muun käyttösähkön osuus taas on suhteessa kokonaisuuteen sen verran mitätöntä, että en koe sillä olevan mitään merkitystä..
Jos oikein pahaksi tilanne menee niin voisin toki huomauttaa paremman puoliskon pitkähköistä suihkuista...
Takka löytyy talosta, mutta se ei varaa (mallia "imee kylmän ilman ulkoa sisään, lämmittää sen ja puskee lämpimän ilman piipusta ulos

) ja puitakaan ei ole. Varaavan takkasydämenhän siihen voisi toki hankkia, mutta jotenkin tuntuu vain turhalta, ei mulla edes olis aikaa sitä kovin usein lämmitellä. Käyttöveden lämmityksen jos sillä saisi tehtyä järkevästi, niin se toki parantaisi intoa.