Taas vanhukselta vietiin kaikki säästöt

-Teme-

Vakionaama
IMEItäkö tarkoitat numerolla? Vai mikä numero tuohon on linkattu?
Puhelinnumero ja IMSI kulkee SIMin mukana.
Spankin appissa näkyy että linkattu puhelinnumeroon. Tässä tapauksesa puhelinnumero oli se vanha, jo käytöstä poistettu. Spankin appissa oli paikka josta muuttaa varmistusnumero (puhelinnumero) mutta se ei tallentunut vaikka painoi tallenna. Seuravaalla kerralla oli taas se vanha numero johon appi oli linkattu.
Vissiin tuo puhelimensisällön siirtäminen applen menetelmällä, kun puhelinnumero vaihtuu ei ollut testattu
Esimerkin kuvassa nuolella merkitty numero oli vanhassa luurissa käytössä ollut puhelinnumero
IMG_2340.jpeg

Viimeksi muokattu:

Harrastelija

Vakionaama
Ymmärsinköhän oikein… Eli puhelimen vaihto kannattas tehdä vanhalla simmillä ja vasta sen jälkeen uusi sim käyttöön?
Vai mikä olisi paras toimntatapa?

-Teme-

Vakionaama
Jaa-a, tietojen siirto tilanteessa jossa numero vaihtuu samalla kuin luuri ei tuo s-pankin appi sitä osaa handlata.
Korjaus on helppo, riittää että appin poistaa uudesta luurista ja asentaa uusiksi siihen jolloin nuo tiedot korjaantuu

pamppu

Vakionaama
On jossakin ketjussa puhe aiemminkin, mutta tämä on kyllä erikoinen tämä kiinalaisen valvontakameran homma, että pitää antaa jotakin oikeuksia googletiliin. Lähinnä syy on erikoinen, että ko. palvelu voi lähettää meilejä ja että muka pitää minun omalla gmailiosoitteella lähettää minulle.

Noita reolinkkejä itsekin tässä setuppasin, tosin en tuota postinotifikaatiota. Ongelma on tietysti siinä, että voiko valmistajan suljetun lähdekoodin tuotokseen luottaa, mutta tilanne on kuitenkin periaatteessa aivan sama kuin jos vaikka konffaat johonkin Outlookin tai vaikka puhelimen mail-sovellukseen tms. Googletilin tai jonkun muun. Eli luotatko vaikka Microsoftiin, että ne ei pölli tietojasi Googlepostista, kun heidän sovellukseen laitat salasanan.

Toki MS:n ja jonkin Reolinkin luotettavuudessa on iso ero….

Mutta siis periaatteessa se kamera tarvitsee salasanasuojatun SMTP palvelimen, ei se erityisesti vaadi Googletiliä tms. Se SMTP service voisi olla myös vaikka operaattorilta. Tai voit itse pysyttää jonnekin vaikka Postfixin, joka osaa tehdä postirelayn jonkun mutkan kautta ja antaa sitten Reolinkille sen ihan oman palvelun hömppätunnukset. Toki taas keskivertokansalainen ei enää semmoisia tee, tai ole edes kuullut SMTP:stä. Siitä kuitenkin on kyse.

Yksi Reolinkin typeryys tuossa on. Useimmille olisi hyvin kelvannut operaattorin tarjoama suojaton ja autentikoimaton SMTP, mutta sellaista Reolink ei anna konffia. Tätä voisi kuitenkin itse käyttää lätkäisemällä joku oma relay väliin…

Husky

Hyperaktiivi
^^Ok.
Joo, luottaisin kuitenkin Mikkiin enempi kuin kiinalaiseen firmaan.

Tulkitsen, että muillakin kameravalmistajilla on lähtökohtaisesti tehtävä samoin tuo googletilin "luovutus"

Jule

Vakionaama
Jos kamera tosiaan vaatisi pääsyn googletiliin, niin ei kai sen googletilin luominen mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeaa ole, sen kun tekee sitten kameralle oma "roskatilin"

Esäätäjä

Vakionaama
Jos kamera tosiaan vaatisi pääsyn googletiliin, niin ei kai sen googletilin luominen mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeaa ole, sen kun tekee sitten kameralle oma "roskatilin"
Joo, googletili ei ainakaan tähän asti tarvi mitään käyttäjätodennuksia, on kuin prepaid...
Muutenkin kun joutuu sp-tiliä käyttämään epämääräisiin paikkoihin, niin se turhan tilin voi unohtaa tai lopettaa itse jos roskaa tulee.

Husky

Hyperaktiivi
Ymmärsinköhän oikein… Eli puhelimen vaihto kannattas tehdä vanhalla simmillä ja vasta sen jälkeen uusi sim käyttöön?
Vai mikä olisi paras toimntatapa?
Onkohan pankeilla puhelimen päässä "IT tukea" nykyään, että voisi varmistua mitä pitää tehdä?
Vai pitääkö itse googletella suomi24:t.
Nordealla pari vuotta sitten löytyi vain hlökohtainen sijoitusasiantuntija.
Rinnakkaistilin luomisessa oli jotakin hankaluuksia. Jossain vaiheessa meinasin tehdä mutta jäi tekemättä sitten

Harrastelija

Vakionaama
Onko kameralla mitään muuta syytä päästä sähköpostiin kuin sähköpostin lähetys? Muut syyt on jotain kikkailua tai vakoilua.
Eli esim hälytyksen yhteydessä lähettää kuvan sähköpostiin.
Tuota varten kannattaa olla se rinnakkainen sposti jolloin eivät pääse vakoileen henk koht posteja.

Husky

Hyperaktiivi
Käsitin ettei ole muuta syytä kuin tuo sähköpostin lähetys. Ja sekin ns sekundäärinen syy, kun en tarvitse hälytyksiä meiliin, vaan piti tehdä tuo jotta sai pilvipalvelun alkuunkaan päälle (eli vähän vaikutti tekosyyltä)

Harrastelija

Vakionaama
Yleensähän pilveen luodaan omat tunnukset joita käytetään myös kun laite liitetään pilveen.
Toki tuossa pilvitunnuksen luonnissa usein käytetään sähköpostiosoitetta käyttäjätunnuksena mutta ei siihen mitään googlen salasanaa laiteta vaan keksitään oma salasana pilveä varten.

On niin paljon aikaa että en enää muista miten tuo meni reolinkin tapauksessa. Ja on voinut muuttuakin kun on tosiaan useampi vuosi aikaa.
Mulla ei kuitenkaan ole sitä maksullista pilvipalvelua tallennuksia varten. Pelkästään ”peruspalvelu” jolla voi katsoa livekuvaa appilla + muistikortin tallennuksia. Ja onnistuu tuolla se sähköpostin lähetyskin. Kamerat ovat kuitenkin yhteydessä johonkin pilveen. Muuten tuo appi ei toimisi.
Reolinkin kotisivulla kirjautuessa näkyy mm tilaukset mutta ei mitään listaa laitteista jotka liitettynä. Kotisivulta kun valitsee pilven niin ehdottelee käyttäjätunnuksen liittämistä ja maksua siitä varsinaisesta tallennuspilvestä.

Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Yleensähän pilveen luodaan omat tunnukset joita käytetään myös kun laite liitetään pilveen.
Toki tuossa pilvitunnuksen luonnissa usein käytetään sähköpostiosoitetta käyttäjätunnuksena mutta ei siihen mitään googlen salasanaa laiteta vaan keksitään oma salasana pilveä varten.

On niin paljon aikaa että en enää muista miten tuo meni reolinkin tapauksessa. Ja on voinut muuttuakin kun on tosiaan useampi vuosi aikaa.
Mulla ei kuitenkaan ole sitä maksullista pilvipalvelua tallennuksia varten. Pelkästään ”peruspalvelu” jolla voi katsoa livekuvaa appilla + muistikortin tallennuksia. Ja onnistuu tuolla se sähköpostin lähetyskin. Kamerat ovat kuitenkin yhteydessä johonkin pilveen. Muuten tuo appi ei toimisi.
Reolinkin kotisivulla kirjautuessa näkyy mm tilaukset mutta ei mitään listaa laitteista jotka liitettynä. Kotisivulta kun valitsee pilven niin ehdottelee käyttäjätunnuksen liittämistä ja maksua siitä varsinaisesta tallennuspilvestä.
Juu, ite tarvitsin tuon pilvipalvelun, jossa on about viikon verran nauhoituksia tallessa. Varmaan tuo livekuvan katselu ja kameran konffaus nettisovelluksessa toimii kevyemmällä rekisteröitymisellä, jos käyttää musitikorttia.

Jule

Vakionaama
Onko kameralla mitään muuta syytä päästä sähköpostiin kuin sähköpostin lähetys? Muut syyt on jotain kikkailua tai vakoilua.
Eli esim hälytyksen yhteydessä lähettää kuvan sähköpostiin.
Tuota varten kannattaa olla se rinnakkainen sposti jolloin eivät pääse vakoileen henk koht posteja.
Mulla se ainakin lähettää aina snapshotin sähköpostiin kun kamera näkee liikettä siinä tilassa jossa itse tallennin on. Sen voisi konffia myös niin että tallenteet tuupataan gooflepilveen, jottei kameraa, tai kameratallentimen varastamalla pääse pälkähästä.

Tallenteita voi selailöa netin yli etänä, mutta ne ovat siellä keskusyksikössä, ja jos sen joku vie, ei ole kamerakuvaa jälkikäteen pällisteltävänä.

Husky

Hyperaktiivi
Tässä ketjussa ollut puhe positiivisesta luottorekisteristä.

Ylellä oli radiouutisissa juttu, että tullut kamalia ongelmia yrittäjille. Oli iltasanomatyyliin ylimalkainen juttu vaikka aika pitkä tarina olikin. Mutta yrittäjähän on itse tehnyt ko. kiellon eikä kukaan muu. Jos on ongelmia, niin miksei sitten laita pois päältä? Vaikka siksi aikaa, että saa osamaksusopimuksen tehtyä ja sitten takaisin.

En kunnolla tiedä miten tuo toimii, mutta ilmeisesti normaalisti sinne menee tulotiedotkin. Mutta miksei selviä tarkastajalle, että hlö itse on tuon tehnyt eikä ole kyseessä luottotietojen menetys (viittaan omaan tapaukseeni, kun oli vähän hankaluuksia saada uusi luottokortti eikä heti onnistunut todistaa että olen itse tehnyt...se verottajan palvelu huono, kun ei saa kunnon todistusta asiasta vaan pitää ruutukaappauksella toimia)?

Sukke

Aktiivinen jäsen

Ylellä oli radiouutisissa juttu, että tullut kamalia ongelmia yrittäjille. Oli iltasanomatyyliin ylimalkainen juttu vaikka aika pitkä tarina olikin. Mutta yrittäjähän on itse tehnyt ko. kiellon eikä kukaan muu. Jos on ongelmia, niin miksei sitten laita pois päältä? Vaikka siksi aikaa, että saa osamaksusopimuksen tehtyä ja sitten takaisin.

En kunnolla tiedä miten tuo toimii, mutta ilmeisesti normaalisti sinne menee tulotiedotkin. Mutta miksei selviä tarkastajalle, että hlö itse on tuon tehnyt eikä ole kyseessä luottotietojen menetys (viittaan omaan tapaukseeni, kun oli vähän hankaluuksia saada uusi luottokortti eikä heti onnistunut todistaa että olen itse tehnyt...se verottajan palvelu huono, kun ei saa kunnon todistusta asiasta vaan pitää ruutukaappauksella toimia)?

Kyse oli siitä, ettei toiminimi yrittäjän yksityisnostot näy tuloina positiivisessa luottorekisterissä, jolloin luottopäätöksen saaminen voi olla haastavaa. Vaatinee siis henkilökohtaisempaa asiointia luotottajan kanssa, jotta maksukyvyn saa osoitettua.

-Teme-

Vakionaama

Tämä toiminimiyrittäjän tilanne on aivan @@$$ista. Tulot 0€ ja kaikki osamaksut yms jäissä automaattisen tarkastuksen vuoksi.
Jos yrittäjänä oloa ei ole kestänyt parin tilivuoden yli, niin käytännössä et pysty myöskään hyväksyttäviä tuloja esittämään taseesta.
Itse päättänyt että yhtiömuoto muuttuu heti kun liikevaihdosta pystyy itselle maksamaan palkkaa siten että myös firman tilille jää jotain kerryttämään tasetta.
Positiivisessa tulorekisterissä positiivista ei ole kuin nimessä

Husky

Hyperaktiivi
Ok.
Eikö tuossa tilanteessa sitten auta, jos laittaa tauolle tuon positiivisen rekisterin? Oletan siis että ilman sitä olisi saanut luotot, kun kerran uutinen on noin, että ko. rekisteri esti.

-Teme-

Vakionaama
Ok.
Eikö tuossa tilanteessa sitten auta, jos laittaa tauolle tuon positiivisen rekisterin? Oletan siis että ilman sitä olisi saanut luotot, kun kerran uutinen on noin, että ko. rekisteri esti.
Ei se onnistu. Tehty estämään ylivelkaantumista, mutta jätetty huomioimatta eräs ryhmä. Ongelma on hyvin tiedossa mutta pistetty pää pensaaseen eikä asialle haluta mitään tehdä

Husky

Hyperaktiivi
Ei se onnistu. Tehty estämään ylivelkaantumista, mutta jätetty huomioimatta eräs ryhmä. Ongelma on hyvin tiedossa mutta pistetty pää pensaaseen eikä asialle haluta mitään tehdä
Tuon lisäksi estää rikollisen lainanoton toisen nimiin. Muistaisin uutisen, että suurin osa on tuon takia sen tehnyt ja suht pieni osa siksi, että estää itseänsä sohlaamasta ylivelkaantumista itselleen

Esäätäjä

Vakionaama
Joo, täällä ilmoittautuu yksi jolla mennyt kaikki päin pers... 1.4 jälkeen. Vuosi sitten kodinkoneliikkeessä otin mainostetun maksuajan, eli teki resurs bankiin luottotilin, sanoin että se 500 riittää, mutta oli 2000 minimi hakee. Meni läpi ja nyt on edelleen se power tili käytettävissä.

Syksyllä pyysin autoliikkessä 300 summaa laskulle, olisi ollut ok mutta eipä mennyt läpi minulle. Eli mitään luottotietojen tarkistusta vaativaa ei saa menemään enään läpi.

Aiemmin missään ei mitään ongelmaa, olin ostanut käytännössä 100% velalla uuden sähköpakettiauton ja uuden Teslan, ei ongelmaa. No sen verran katsoivat että 2 uutta autoa ei samasta luottoyhtiöstä annettu.

Esäätäjä

Vakionaama
Positiivisen luottorekisterin tarkoitus on hyvä, mutta kun se tulee takautuvasti, siitä tulee käsittämättömät ongelmat kun ei ne Tmi yrittäjän velat mihinkään poistu.

Husky

Hyperaktiivi
Sanoisitko itseasiassa vielä, miksei se auta, että laittaa tuon välillä jäähylle tuon rekisterin? Itse kun tein tuon, niin luin jostakin että jos ongelmia niin nou hätä kun voi sämplätä sitä ees taas.

Minulla on nyt yksi tilanne kohta (ei varmaan tule mieleen kellään, että tietyssä tapauksessa tarkastetaan luottotiedot, kun itselle päin tulee maksu toiselta, enkä ole varma että saan ko maksun ns ajoissa jos tästä tulee joku ongelma...), niin täytyis ymmärtää tämä kerpeleen rekisteri paremmin :)

Sukke

Aktiivinen jäsen
Sanoisitko itseasiassa vielä, miksei se auta, että laittaa tuon välillä jäähylle tuon rekisterin? Itse kun tein tuon, niin luin jostakin että jos ongelmia niin nou hätä kun voi sämplätä sitä ees taas.

Minulla on nyt yksi tilanne kohta (ei varmaan tule mieleen kellään, että tietyssä tapauksessa tarkastetaan luottotiedot, kun itselle päin tulee maksu toiselta, enkä ole varma että saan ko maksun ns ajoissa jos tästä tulee joku ongelma...), niin täytyis ymmärtää tämä kerpeleen rekisteri paremmin :)

Ei kai tuosta rekisteristä pääse mitenkään eroon.

Sekoitatko rekisterissä olemisen vapaaehtoiseen luottokieltoon? Kiellon voi kyllä tehdä rekisterissä, mutta ei rekisterissä oleminen tarkoita, että olisi luottokielto.

Husky

Hyperaktiivi
Ei kai tuosta rekisteristä pääse mitenkään eroon.

Sekoitatko rekisterissä olemisen vapaaehtoiseen luottokieltoon? Kiellon voi kyllä tehdä rekisterissä, mutta ei rekisterissä oleminen tarkoita, että olisi luottokielto.
Voi olla, että sekoitan jotakin, mutta uutisessa puhuttiin positiivisesta luottorekisteristä ja olen varma että se mitä tein n. vuosi sitten oli sen niminen.

Ja tosiaan ko. teko sai aikaan sen, etten meinannut saada luottokorttia ennenkuin sain kohtuullisen säätämisen jälkeen todistettua, että olen itse tehnyt.

-Teme-

Vakionaama
Voi olla, että sekoitan jotakin, mutta uutisessa puhuttiin positiivisesta luottorekisteristä ja olen varma että se mitä tein n. vuosi sitten oli sen niminen.

Ja tosiaan ko. teko sai aikaan sen, etten meinannut saada luottokorttia ennenkuin sain kohtuullisen säätämisen jälkeen todistettua, että olen itse tehnyt.
Siellä voi säätää omatoimisesti luottokiellon, mutta nyt tarkoitetaan että tmi yrittäjillä kun ei ole palkkatuloa, vaan yksityisnostoja niin ansiotulot eivät välity rekisteriin, mikä näkyy luotonantajille että henkilöllä ei ole tuloja, joten käyttäjä ei ole luottokelpoinen
Kiitos vaan Arkadianmäellä ollutta punavihreää jauhojengiä joka tuon paskan laati kasaan

Esäätäjä

Vakionaama
Siellä voi säätää omatoimisesti luottokiellon, mutta nyt tarkoitetaan että tmi yrittäjillä kun ei ole palkkatuloa, vaan yksityisnostoja niin ansiotulot eivät välity rekisteriin, mikä näkyy luotonantajille että henkilöllä ei ole tuloja, joten käyttäjä ei ole luottokelpoinen
Kiitos vaan Arkadianmäellä ollutta punavihreää jauhojengiä joka tuon paskan laati kasaan
Alle puoli vuotta vanhoilla tilinpäätöstiedoilla tulot voi todistaa jotakuinkin. Jos tilinpäätöksestä enemmän aikaa tarvii välitilinpäätöksen, helppoa eikö vaan.

Lisäksi jos ei ole mennyt hyvin, niinkuin omalla alallani nyt tilanne, oletetaan että jatkossakin menee heikosti.

Kun palkansaaja esittää jossain palkkatodistuksen, oletus on että samat tulot jatkuvat tulevaisuudessakin. Pieni ero näissä...

puuteknikko

Vakionaama
Itselläkin oli positiivisen luottorekisterin takia pieni mutka matkassa syksyllä lainaa hakiessa. Pankki kyseli, että mikä 100 tuhannen euron laina minulla on Nordnetistä ja olin itsekin ihmeissäni merkinnästä. No, sehän oli Superluotto, jonka maksimi näkyi rekisterissä samalla tavalla kuin vaikka luottokorttien luottorajat. Luotosta ei ole koskaan ollut euroakaan käytössä, mutta sopimus täytyi tietysti päättää, jotta sen sai pois listoilta ja luvut järkevämmiksi.

Husky

Hyperaktiivi
Ja tuon uutisen sisältämässä linkissä lukee "murtautujat loivat mobiilivarmenteita luvattomasti toisten ihmisten verkkopankkiin päästyään"...vaatisikohan selitystä että miten muka voi tehdä mobiilivarmenteita verkkopankissa, en ole moista omassani huomannut. Ja mitä sitten jos tekeekin, että mitä moisen avulla saa aikaiseksi

Husky

Hyperaktiivi
Mielenkiintoista:
Hiljattain oli uutista, että pankit ovat kehittäneet tilisiirtoja nopeammaksi ja helpommaksi. Että eläkesäästöjen siirto ulkomaille onnistuu enempiä ihmettelemättä aiemman 10ms sijaan 5ms:ssa.

Nyt piti siirtää omalta tililtä toiselle, niin 5 päivää kestää!
Nordea ja Joustotili. Tilitiedoissa lukee että tilisi on käytettävissä aina kun tarviit ja silti käpy on nyt ties missä bittiavaruudessa.

No ei haittaa (vaikka kyseessä on se kerran 10 vuodessa tarve), etenkään jos roistolle on sama viive. Mutta onko kun finanssivalvojaviranomaisen kommentit olivat sen suuntaisia että siirrot ulkomaille pitää nimenomaan turvata ilman viiveitä...

Husky

Hyperaktiivi
Hienoa: piti testata kuinka myöhään saa alkamaan 6kk sähkösopimuksen, niin ei onnistu kun on luottohäiriö.

Voisiko joku selittää, että miten ihmeessä vuonna 2025 ei tunnisteta, että minä itse olen tehnyt positiivisen luottokiellon?!?!? Miten voi olla näin vaikeata.

En luota pankkeihin ja mihinkään systeemiin joka hallinnoi eläkesäästöjäni kun on näin s@@t@nan tumpeloa touhua!

PS tuokaan p2ska ei toimi: vaikka hyväksyy vakuusmaksun niin ei silti anna mennä eteenpäin millään, mikään ei toimi nykyään!

1747336888779.png

Arisoft

Hyperaktiivi
Voisiko joku selittää, että miten ihmeessä vuonna 2025 ei tunnisteta, että minä itse olen tehnyt positiivisen luottokiellon?!?!? Miten voi olla näin vaikeata.

No kyllä sinä sen itsekin ymmärrät, että juuri tätä sinä halusit, kun halusit ettet saa luottoa. Velaksi sähkön ostaminen kun on juuri sitä luottoa.

Onhan se sitten noloa että myyjän systeemi ei toimi oikein... toivottavasti hoituu puhelimitse.

-Teme-

Vakionaama
Sen verran järjestelmää modattu, että minä joka tmi yrittäjänä ei ole lainkaan tuloja ja on siitä syystä luottokelviton tuon ”positiivisen” luottorekisterin vuoksi, saa kuitenkin sähkösopimuksia ja matkapuhelinliittymän hommattua. Näin kun ei ole yhtään tukivuotta täynnä yrittäjänä niin ei myöskään ole näyttää tilinpäätöstä jolla voisi esittää todistetta että on tuloja

Husky

Hyperaktiivi
No kerpele tätä, on se kuitenkin eri asia että on itse laitettu luottokielto kuin että luottotiedot menetetty maksamattomien laskujen takia.
Ja eikö voisi sitten olla mahdollisuus laittaa luottokortin numeroa tuollaisissa jos nyt luotoksi ajatellaan jotakin mitä ei voi online maksaa sillä hetkellä kun käytät kuten sähkö.

Espejot

Hyperaktiivi
Ja tuon uutisen sisältämässä linkissä lukee "murtautujat loivat mobiilivarmenteita luvattomasti toisten ihmisten verkkopankkiin päästyään"...vaatisikohan selitystä että miten muka voi tehdä mobiilivarmenteita verkkopankissa, en ole moista omassani huomannut.
Ja mitä sitten jos tekeekin, että mitä moisen avulla saa aikaiseksi
Ei mobiilivarmenetta tehdä pankissa mutta koska siihen tarvitaan tunnistautuminen niin jos saat pankkitunnukset haltuun niin se on sama asia kuin väärenetty passi jos asiaa katsoo tunnistautumisen puolesta. Mulla on ollut nyt moobilivarmenne käytössä kuukauden päivät ja suositelen.

Back
Ylös Bottom