Taas vanhukselta vietiin kaikki säästöt

Arisoft

Hyperaktiivi
No kerpele tätä, on se kuitenkin eri asia että on itse laitettu luottokielto kuin että luottotiedot menetetty maksamattomien laskujen takia.
Ja eikö voisi sitten olla mahdollisuus laittaa luottokortin numeroa tuollaisissa jos nyt luotoksi ajatellaan jotakin mitä ei voi online maksaa sillä hetkellä kun käytät kuten sähkö.

Kyllä se luottokortillakin saatu luotto on luottoa. Ajattele jotain ylivelkaantunutta, joka laittaa itselleen luottokiellon juuri siksi ettei voisi ostaa enää luotolla yhtään mitään. Kyllä se kattaa myös luottokortin.

Mutta vakuusmaksu on toinen juttu. Se on luottoa toisinpäin, eli myyjä on silloin velkaa sinulle. Saitko hoidettua sen asian kuntoon asiakaspalvelun kautta?
 

ErkkiXC

Jäsen
Tuon vapaaehtoisen luottokiellon voi nopeasti käväistä poistamassa ja tekee sen sitten uudelleen jahka saanut asiansa hoidettua. Itsekään en saanut uutta sähkösopimusta tehtyä kun se oli voimassa ja alkuun ihmettelin miksi ei soppari mene läpi, aspan kaverikaan ei sitä heti tajunnut. Jahka poisti tuon luottokiellon niin onnistui verkossa tehty uuden sähköntoimittajan kanssa tehty sopimus.
 

hemaris

Aktiivinen jäsen
Tuon vapaaehtoisen luottokiellon voi nopeasti käväistä poistamassa ja tekee sen sitten uudelleen jahka saanut asiansa hoidettua. Itsekään en saanut uutta sähkösopimusta tehtyä kun se oli voimassa ja alkuun ihmettelin miksi ei soppari mene läpi, aspan kaverikaan ei sitä heti tajunnut. Jahka poisti tuon luottokiellon niin onnistui verkossa tehty uuden sähköntoimittajan kanssa tehty sopimus.
Itsellä tuli tilanne vastaan optikolla uusia lasja ostaessa. Myyjä sain aluksi ylipuhuttua tällaiseen all inclusive diiliin. Papereita tehdessä tuli ilmoitus että luottotiedot ei ole kunnossa. Kesti jonkin aikaa tajuta että kyse oli vapaaehtoisesta luottokiellosta. Hyvä juttu tuossa oli että koska liike oli jo menossa kiinni tuli mietintäaikaa ja luin sopimuksen tarkasti läpi. Sen jälkeen totesin otankin lasit ihan normikaupalla. Eli luottokielto toimi erittäin hyvin tässä tapauksessa :)
 

Husky

Hyperaktiivi
Kyllä se luottokortillakin saatu luotto on luottoa. Ajattele jotain ylivelkaantunutta, joka laittaa itselleen luottokiellon juuri siksi ettei voisi ostaa enää luotolla yhtään mitään. Kyllä se kattaa myös luottokortin.

Mutta vakuusmaksu on toinen juttu. Se on luottoa toisinpäin, eli myyjä on silloin velkaa sinulle. Saitko hoidettua sen asian kuntoon asiakaspalvelun kautta?
No kyllä minulla luottokortti toimii.

En vielä ehtinyt syventyä asiaan. Piti vain kokeilla kuinka kauas saa sopimuksen tehtyä eli en olisi ottanut jos vain 3kk päähän
Tuon vapaaehtoisen luottokiellon voi nopeasti käväistä poistamassa ja tekee sen sitten uudelleen jahka saanut asiansa hoidettua. Itsekään en saanut uutta sähkösopimusta tehtyä kun se oli voimassa ja alkuun ihmettelin miksi ei soppari mene läpi, aspan kaverikaan ei sitä heti tajunnut. Jahka poisti tuon luottokiellon niin onnistui verkossa tehty uuden sähköntoimittajan kanssa tehty sopimus.
Päivittyykö tuo pois otto heti vai onko näitä 3päivää- kaksi viikkoa juttuja mihin tässä digimaassa törmää koko ajan. Paitsi jos kyseessä on rosvo jonka pitää millisekunnissa saada tilisi tyhjennettyä ulkomaille - yhteiskunta pitää huolen ettei SIIHEN tule viivettä
 

Husky

Hyperaktiivi
Juu hyvä että roistoille helpotuksia, kuten oli Ylen digihuijatut ohjelmassa tuosta nopeutuksesta.

Itsellä eilen ajoneuvokaupassa taas häväistys. Hitto kun Nordean pelisäännöistä ei saa selkoa eikä sieltä ketään saa kiinni jotta voisi näistä puhua. Pelkkiä sijoitusneuvojia saa tavoitettua.

Eilen ei toiminut kortti. Vuosi sitten oli isommalla summalla toisinpäin, eli omalla läppärillä ei onnistunut verkkopankissa maksu, mutta kortilla onnistui. Ehkä tuo johtui siitä, että läppäri oli kaupassa vierasverkossa ja tuli blokkaus.

Eilistä en tajua. Kun kuula punaisena lähti kotiin maksamaan, niin saman summan sai maksettua verkkopankissa eli ei sitä todennut laittomaksi siirroksi.

7v sitten onnistui asunto-osakkeen maksu vierasverkossa läppärillä ja oli jo tämänvuotisesta asuntokaupasta painajaista, mutta Dias pelasti tuolta.

Jos jollakulla on näistä blokkauksista kokemuksia niin kertokaa? Lähinnä Nordea kyseessä.

Ihan ok että blokataan, mutta olisi kiva tietää miten voisi valmistautua tai tehdä erilailla, kun tuo on pirun noloa.
 
Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
eli omalla läppärillä ei onnistunut verkkopankissa maksu
Ihan ok että blokataan, mutta olisi kiva tietää miten voisi valmistautua tai tehdä erilailla, kun tuo on pirun noloa.

Mistä tiedät että blokattiin? Sanoiko Nordea että tämä tietokone ei kelpaa?

"Virhe" toki oli se että et käyttänyt omaa verkkoasi, jonka veit kauppaan mukanasi taskussa. Sen kanssa voisit etukäteen testata ja harjoitella.
 

Tonttuj

Aktiivinen jäsen
Juu hyvä että roistoille helpotuksia, kuten oli Ylen digihuijatut ohjelmassa tuosta nopeutuksesta.

Itsellä eilen ajoneuvokaupassa taas häväistys. Hitto kun Nordean pelisäännöistä ei saa selkoa eikä sieltä ketään saa kiinni jotta voisi näistä puhua. Pelkkiä sijoitusneuvojia saa tavoitettua.

Eilen ei toiminut kortti. Vuosi sitten oli isommalla summalla toisinpäin, eli omalla läppärillä ei onnistunut verkkopankissa maksu, mutta kortilla onnistui. Ehkä tuo johtui siitä, että läppäri oli kaupassa vierasverkossa ja tuli blokkaus.

Eilistä en tajua. Kun kuula punaisena lähti kotiin maksamaan, niin saman summan sai maksettua verkkopankissa eli ei sitä todennut laittomaksi siirroksi.

7v sitten onnistui asunto-osakkeen maksu vierasverkossa läppärillä ja oli jo tämänvuotisesta asuntokaupasta painajaista, mutta Dias pelasti tuolta.

Jos jollakulla on näistä blokkauksista kokemuksia niin kertokaa? Lähinnä Nordea kyseessä.

Ihan ok että blokataan, mutta olisi kiva tietää miten voisi valmistautua tai tehdä erilailla, kun tuo on pirun noloa.
Autokaupassa siis maksu ei onnistunut?
Yrititkö suoraan verkkopankista tilisiirrolla vai antoiko autokauppa maksulinkin?
 

Husky

Hyperaktiivi
Mistä tiedät että blokattiin? Sanoiko Nordea että tämä tietokone ei kelpaa?

"Virhe" toki oli se että et käyttänyt omaa verkkoasi, jonka veit kauppaan mukanasi taskussa. Sen kanssa voisit etukäteen testata ja harjoitella.
Tuosta tapauksesta on tasan vuosi. En muuten ole varma vaikka olisinkin jakanut kännykästä netin, piru kuinkahan tuo oli.

Verkkopankki toimi muuten, mutta hylkäsi maksun. Ja tosiaan outoa oli, että aika ison summan pystyi sitten minuuttia myöhemmin maksamaan pankkikortilla samalta tililtä.
Autokaupassa siis maksu ei onnistunut?
Yrititkö suoraan verkkopankista tilisiirrolla vai antoiko autokauppa maksulinkin?
Juu autokauppa. Itse tilisiirrolla.

Syy löytyy varmaan tuolta
Voi olla, mutta tämä viimeisin oli eilen illalla ja tuosta saa käsityksen että koskee tätä päivää
 

maanma

Vakionaama
hightrust id (EU digilompakko eiDAS) tunnistautuminen käyttöönotettu. Otti mielestäni käyttöön biometrisen (kirjautumis) vahvistamisen automaattisesti, kun sellainen oli tarjolla. NFC sisäänluvussa ei ollut mitään erityistä.

Sovelluksessa käytetään (ensiaktivoinnissa) itseluotuja PIN1 (väh. 4) ja PIN2 (väh 6) numerokoodeja. Tein ensiaktivoinnin erikseen läppärin korttipaikan avulla. Sovelluksessa on myös (ensi)aktivointi toiminto.
 

dbwarrior

Vakionaama
hightrust id (EU digilompakko eiDAS) tunnistautuminen käyttöönotettu. Otti mielestäni käyttöön biometrisen (kirjautumis) vahvistamisen automaattisesti, kun sellainen oli tarjolla. NFC sisäänluvussa ei ollut mitään erityistä.

Tuossa pitää muutakin tehdä kuin ladata äppi kännykään ?
 

maanma

Vakionaama
App lisäksi "kopioidaan" kortilta varmenne (kortti) hightrust digilompakkoon. Kopiointi tapahtuu nfc menetelmällä ja kysyy molemmat PIN koodit (kai voidakseen käyttää niitä).
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
En osaa sanoa, sattumaa vai ei, mutta on parikin kertaa sattunut, että kun on jotain tilannut niin tulee ikään kuin siihen liityen eriskummallinen viesti jollakin tapaa kuin pankin nimissä. Kun pankit toitottaa, etä heiltä ei koskaan sähköpostia tule, delete on pelannut. Eipä ole mitään kuulunut tai pankin sivujen omissa viesteissä näkynyt, kun sinne on kirjautunut.
 

-Teme-

Vakionaama
Kah, itselle linkki aukesi ilman maksumuuria.
Poimin pari keissiä:
1940-luvulla syntyneelle naiselle soitettiin viime viikolla ulkomaalaisesta puhelinnumerosta, ja soittajana ollut suomea puhunut nainen oli kertonut olevansa Osuuspankista. Sitten puhelimeen oli vaihtunut suomea puhuva mies, joka oli kertonut, että naisen rahoja oltiin siirtämässä Puolaan ja tämän estämiseksi nainen oli kertonut soittajalle verkkopankkitunnuksensa.

Rikolliset veivät naisen tililtä yli 8 000 euroa.
Toinen:
Poliisin mukaan yksi yleisimmistä viime aikoina esille tulleista huijaustavoista kulminoituu siihen, että uhriin otettaan yhteyttä esiintyen pankin edustajana ja kerrotaan hänen pankissa olevien varojen olevan vaarassa.

Tilillä olevien rahojen pelastamiseksi ne pitää siirtää turvaan turvatilille tai uudelle perustettavalle tilille. Tällaisia turvatilejä ei ole eli kyseessä on rikollisten huijaus. Jos saat puhelun tai viestin, jossa rahojasi pyydetään siirtämään turvatilille, sulje puhelu tai hävitä viesti.

Esimerkkinä mainitunlaisesta tapauksesta viime perjantaina lieksalaiselle 90-luvulla syntyneelle miehelle oli tullut tekstiviesti If-vakuutusyhtiön nimissä ja laskussa oli muistutettu erääntyvästä laskusta, joka on menossa perintään.

Viestissä oli linkki, josta olisi päässyt rikollisten tekemälle Ifin feikkisivulle. Mies oli tarkastanut, että hänellä ei ollut mitään avoimia vakuutusmaksuja. Kohta miehelle oli tullut puhelu, jonka soittaja oli esiintynyt pankin työntekijänä ja kysellyt, että oliko mies yrittänyt siirtää tilillään olevia rahoja ulkomaille.

Mies oli kertonut, ettei ollut mitään tällaista tehnyt, jolloin soittaja oli kertonut, että hänen pankkitunnuksensa on ilmeisesti viety ja hänelle avataan uusi tili, jonne tilillä olevat rahat pitää siirtää turvaan.

Mies oli siirtänyt tililtään 18 000 euroa rikollisten tilille.
Sitten jutussa mainittu perinteisiä Facebook messengerin kautta otetuista yhteydenotoista, sekä ulkomaalaisista perinnöistä yms.
 

Karvakuono

Aktiivinen jäsen
Omaan tajuntaan ei vieläkään uppoa miksi kukaan, ikinä ja koskaan antaa pankkitunnuksia puhelimessa, kun siitä on ainakin omiin silmiin tullut muistutuksia pankin suunnalta, etteivät he koskaan kysele tunnuksia eikä niitä koskaan kuulu antaa kenellekään. Ja silti löytyy näitä jotka ilmeisesti eivät ole koskaan kuulleetkaan asiasta.

Vai onko juttu se ettei minulla ole tilillä jouten 18 000 tai 100 000 euroa.
 

kotte

Hyperaktiivi
miksi kukaan, ikinä ja koskaan antaa pankkitunnuksia puhelimessa,
Eihän se noin menekään, vaan puhelimessa esitetään jokin dramaattinen stoori, joka pelästyttää vastaanottajan ja saa tämän toimimaan vahvasti tunnistautuessa vakioprotokollan vastaisesti, jolloin oman turvallisuus pääsee salakavalasti vuotamaan.
 

Jule

Vakionaama
Tuossa muutama viikko sitten tuli ilmeisesti oikeasti jonkun booking.com palvelun virheen takia äidille viesti että hänelle on vahvistettu hotelliyöpyminen. Ehkä tuosta oli se hyöty että mä pääsin selostamaan sille kaikki virheet mitkä se oli tehnyt.. Eli laittanut sähköpostia siinä itse sähköpostissa olleeseen linkkiin, klikannut sähköpostista bookingin sivut auki ja kirjautunut sisään, ja yrittänyt soittaa sähköpostissa olevaan puhelinnumeroon (sunnuntai, aspa kiinni).

Koska tuo oli oikeasti bookingilta tullut viesti siitä ei sitten seurannut sen kummempia, mutta toisalta ko. palvelu on myös suhteellisen leväperäisen oloinen, ja esim niiden nettisivulta ei löytynyt sitä sähköpostissa ollutta puhelinnumeroa lainkaan.

Toivottavasti äiti nyt hieman säikähti tuosta, ja muistaa seuraavan kerran kun saa vastaavan viestin mitä siinä voi olla.
 

Karvakuono

Aktiivinen jäsen
Eihän se noin menekään, vaan puhelimessa esitetään jokin dramaattinen stoori, joka pelästyttää vastaanottajan ja saa tämän toimimaan vahvasti tunnistautuessa vakioprotokollan vastaisesti, jolloin oman turvallisuus pääsee salakavalasti vuotamaan.
Kirjoitin hieman ympäripyöreästi, mutta juuri tuota tarkoitin, että vuodetaan pääsy tilille puhelimessa saatujen ohjeiden mukaisesti.
Se pitäisi olla jokaiselle selvä, että jos pankilla on jokin tarve päästä asiakkaansa tilille, he kyllä pääsevät ilman asiakkaan sallintaa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
No tuli puhelu oudosta numerosta jossa sanottiin sen olevan automaattinen puhelu, jossa sanottiin tililtänne tehdyn 370€ tilisiirto, jos ette tehnyt sitä itse, painakaa 1., puhelu siirtyy asiakaspalvelijalle. Tietysti tiesin huijaukseksi jo siksikin että tilillä ei ollut edes ollut sitä summaa. Painoin 1. ja aika kauan joutui odottamaan. Sitten nuori naisääni vastasi "nimellään" jolloin käynnistin porakoneen puhelimessa kiinni...
 

TJAP

Aktiivinen jäsen
Taas on NTH AG aktivoitunut. Kuvio menee niin, että matkapuhelin operaattorin laskulle ilmestyy mystinen veloitus. Rivitietona veloittajan puhelinnumero: 73190 (voi olla jokin muukin 17-alkuinen) pelit ja ajanvietepalvelut . Summa ainakin kerran 9,89 €, voi olla enemmänkin, jopa satoja euroja. Tämä NTH AG on tunnettu huijauspalveluiden välittäjä, joka tunnetaan hyvin Telian ja muidenkin operaatoreiden asiakkaiden keskuudessa. Itse firma ei kait huijaa, mutta ei paljoa näytä välittävän sen palvelussa tehdyistä rikoksista.
Tämä huijaus kuvio hiipuu välissä ja nyt taas on aktivoitunut. Vaimon laskussa 1 x 9,89 € veloitus. Hän reklamoi Telialle, pyysi hyvityksen. Katsotaan miten käy. Telia on kaiketi kerran historiassa jo sulkenut NTH AG:n palveluistaan ulos. Se miten petos toimii, on hämärän peitossa. Googlaamalla Esim. Telia/Elisa/Dna+ NTH AG löytyy keskusteluja. Tässä yksi vanhempi ketju: https://yhteiso.telia.fi/telian-asiakkuuteen-liittyvaet-keskustelut-25/laskulla-nth-ag-33250 Liittymiin estot päälle niin välttyy näiltä. Vaimolla noin 1/2 vanha Telian liittymä eikä ollut eiliseen asti estoja päällä.
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Taas on NTH AG aktivoitunut. Kuvio menee niin, että matkapuhelin operaattorin laskulle ilmestyy mystinen veloitus. Rivitietona veloittajan puhelinnumero: 73190 (voi olla jokin muukin 17-alkuinen) pelit ja ajanvietepalvelut . Summa ainakin kerran 9,89 €, voi olla enemmänkin, jopa satoja euroja. Tämä NTH AG on tunnettu huijauspalveluiden välittäjä, joka tunnetaan hyvin Telian ja muidenkin operaatoreiden asiakkaiden keskuudessa. Itse firma ei kait huijaa, mutta ei paljoa näytä välittävän sen palvelussa tehdyistä rikoksista.
Tämä huijaus kuvio hiipuu välissä ja nyt taas on aktivoitunut. Vaimon laskussa 1 x 9,89 € veloitus. Hän reklamoi Telialle, pyysi hyvityksen. Katsotaan miten käy. Telia on kaiketi kerran historiassa jo sulkenut NTH AG:n palveluistaan ulos. Se miten petos toimii, on hämärän peitossa. Googlaamalla Esim. Telia/Elisa/Dna+ NTH AG löytyy keskusteluja. Tässä yksi vanhempi ketju: https://yhteiso.telia.fi/telian-asiakkuuteen-liittyvaet-keskustelut-25/laskulla-nth-ag-33250 Liittymiin estot päälle niin välttyy näiltä. Vaimolla noin 1/2 vanha Telian liittymä eikä ollut eiliseen asti estoja päällä.
Ulkomaanmatkan jälkeen pojan kännykkälaskussa oli jotakin pieniä ihme kuluja. Ei selvinnyt oliko huseerannut itse jotakin. Tuosta vuosia aikaa. Sain ne jotenkin loppumaan.

Olisiko ollut jotakin vastaavaa
 

TJAP

Aktiivinen jäsen
Ulkomaanmatkan jälkeen pojan kännykkälaskussa oli jotakin pieniä ihme kuluja. Ei selvinnyt oliko huseerannut itse jotakin. Tuosta vuosia aikaa. Sain ne jotenkin loppumaan.

Olisiko ollut jotakin vastaavaa
Tämä vaimon veloitus on kyllä aito laskutushuijaus, joka on mennyt Teliankin läpi. Taustaa ja teknistä toteutusta en tiedä eikä Teliakaan sitä enempää selittele. Joka tapauksessa vaimo sai tänään Telialta vastauksen, että voi vähentää NTH AG:n 9,89 € laskun loppusummasta. Toivottavasti Telia tekee jotain toimenpiteitä, ettei tuo NTH AG pysty enää noita huijausveloituksia Telian kautta veloittamaan. Sitten voi pohtia kuinka moni Suomessa ja muualla maailmalla on vastaavan huijausveloituksen vain maksanut ja ajatellut, että olen itse jotenkin töpeksinyt?
 

Husky

Hyperaktiivi
Eipä ole tällaistakaan ennen tapahtunut: vaimon kännykkä yhtäkkiä sanoo, että ladataan ja asennetaan widget. Eikä lopeta sitä millään. Hittoako sellaista latailee ja asentelee lupaa kysymättä!?!?
Onko tässä roistolle keino ujuttaa ties mitä kaappausohjelmaa kännykkään jos väittää sitä joksikin v'tun widgetiksi?!?
 

Husky

Hyperaktiivi
No nyt tuli hyvä uutinen varmenteen käyttäjille.
Hyvä ettei mitään "parannusta", joka varmasti auttaisi vain roistoja tai sitten hankaloittaisi toimivaa systeemiä, lähdetä rääpimään.

Ja juu, en esim arvosta, kun verkkopankkisovelluksissa nykyään hyppii jotakin mainoksia ja muita popuppeja, juuri kun olet klikkaamassa vaikka maksa lasku. Ja ohjaudutkin johonkin makkamainokseen, huhhuh!


Nyt tuli huono uutinen mobiilivarmenteen käyttäjille https://share.google/7Jfb7EtBd5rBPLWWk

Edit No mitä se linkki nyt tuollaisena tuohon tuli. IL linkki on.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Nyt tuli huono uutinen mobiilivarmenteen käyttäjille

Ei vielä tiedä onko se hyvä vai huono asia. Tiedä vaikka olisi helppo huijata tuollaista.

Sekä Valtonen että Pohtola korostavat, että mobiilivarmenne on nykymuodossaankin jo helppokäyttöinen ja toimiva, minkä lisäksi asiakkaat ovat olleet palveluun tyytyväisiä. Käyttäjien määrän kerrotaan kasvavan nykyiselläänkin koko ajan.

Hyvä sen elisan kehua että lisää asiakkaita kun väksiin myivät asiakkailleen sen. Sehän kuuluu nyt palvelupakettiin halusi tai ei.
 

Husky

Hyperaktiivi
Totta.

Mutta tarkennus: meinasinkin että tuo muutos olisi huononnus. Tuo lainaus tuli erilailla kuin yleensä ja tuo "...huono uutinen..." on lehden otsikko.

Toinen asia:
Nordeasta tullut kirje kortin jostakin Click to pay ominaisuudesta. Että helpottaa maksamista kun ei tarvita salasanoja.
Takuulla parannus roistoille taas.
Toivottavasti saa ko. täysin tarpeettoman ominaisuuden pois päältä.

Laittaisivat vanhat toiminnot kuntoon eikä keksisi turhia uusia.

Onko joku syventynyt mikä p*rkele tuo taas on?
 

kotte

Hyperaktiivi
Onko joku syventynyt mikä p*rkele tuo taas on?
En tiedä, onko sama asia kuin joihinkin luottokortteihin (kuten Mastercard) liittyvä ominaisuus, että voit pankin kautta sopia niin, että verkkokaupassa ei tarvitse kirjoittaa luottokortin numeroa tai tallentaa sitä verkkokauppaan, jotta voisit maksaa. Eli käytännössä kun verkkokaupassa merkkaat haluavasi ostaa luottokortilla, tuo systeemi ehdottaa suoraan, että saako osoittaa tietylle luottokortille (jonka tietoja ei näytetä kuin osittain kortin nimeämiseksi) ja sen jälkeen tapauksesta riippuen voi joko hyväksyä pikkusumman suoraankin tai yleensä edellyttää vahvistusta mobiiliapin kautta normaalikäytännön mukaisella pankkivahvistuksella. Ei tuo omasta mielestäni ainakaan heikennä turvallisuutta verrattuna vaihtoehtoihin, jos yleensäkään asioit verkkokaupoissa.
 

Husky

Hyperaktiivi
Hmmm, kuulostaisi ihan järkevältä jos noin. Kunhan ei tule lieveominaisuuksia ohessa.

kun verkkokaupassa merkkaat haluavasi ostaa luottokortilla, tuo systeemi ehdottaa suoraan, että saako osoittaa tietylle luottokortille (jonka tietoja ei näytetä kuin osittain kortin nimeämiseksi) ja sen jälkeen tapauksesta riippuen voi joko hyväksyä pikkusumman suoraankin tai yleensä edellyttää vahvistusta mobiiliapin kautta normaalikäytännön mukaisella pankkivahvistuksella.

Toimiiko suomalaiset verkkopankit ulkomaisissa verkko-ostoksissa? (Kyllä, en tilaa netistä kiinalaista muovia pilkkahinnalla vaan ostan sen fyysisestä kaupasta, joten en ole aikoihin tehnyt nettitilauksia ulkomailta. Ulkoistan tilaamisen kaupalle ja saan vastineeksi valitus- ja palautusoikeuden, kun kapineet usein ei toimi kuten pitää)
 

-Teme-

Vakionaama
Harvemmin suoraan verkkopankit toimii.
Kannattaa myös miettiä applePay tai Android Wallet maksamista. Myös kertakäyttöiset virtuaalikortit ovat hyvä vaihtoehto vähänkään kyseenalaisissa verkkokaupoissa.
Saisivat suomalaiset pankit myös itse tarjota niitä kertakäyttöisiä virtuaalikortteja - vai onko niitä jollakin?
 

TJAP

Aktiivinen jäsen
Tilasin 23.7.2025 yhden torx ruuvarin 4,99€ Digishop/Helsinki noudettuna. Maksoin PayPal:n kautta. Automaattinen tilausvahvistus tuli sähköpostiin välittömästi, jossa arvio tilauksen valmistumisesta 24.7.2025. Sen jälleen täydellinen radiohiljaisuus. Ruuvarille oli tarvetta heti ja peruin tilauksen sähköpostilla 26.7.2025. Ei mene sähköposti läpi? Koitin soittaa seuraavalla viikolla, numero ei ole käytössä? Tein tänään 2.8.2025 PayPalille reklamaation Digishopista ja maksun palautuspyynnön. Joku automaatti/tekoäly käsittely ja hyvitys myönnettiin välittömästi. Rahat kortilla 5-7 päivän kuluessa ja tapaus suljettu.

Onkohan putiikkia enää edes toiminnassa?

Edit. Ei varmaan ole oikein ketjun aiheeseen sopiva tapaus, mutta onko foorumilla parempaakaan?
 

kotte

Hyperaktiivi
Toimiiko suomalaiset verkkopankit ulkomaisissa verkko-ostoksissa?
Suuret amerikkalaiset luottokorttiyhtiötkin tyypillisesti vaativat ostajien suhteellisen luotettavaa tunnistamista. Tuossa sitten tarvitaan suomalaisten pankkien apua ja luottoketju taitaa mennä suunnilleen niin, että pankki itse asiassa takaa asiakkaansa ja vastaa sitten noista luottokorttiyhtiölle. Jos kyse onkin huijarista, kortin myöntänyt/välittänyt suomalainen pankki joutuu maksumieheksi luottokorttiyhtiölle.
 

Husky

Hyperaktiivi
Tuossa eräällä vanhuksella ei toiminut kortti kaupassa.

Oli nyt käynyt automaatilla ja muistaa tunnusluvun oikein kun pääsi sisään, mutta ei ollut antanut nostaa rahaa.

Sit kokeili samalla tunnuksella uudestaan, niin ei enää päässyt.

Olen aika varma että nuo pitää paikkansa nuo mainitut.

Mielestäni Nordean kortti ei mene lukkoon, vaikka syöttäisi tunnuksen väärin? Tuleeko jotakin mieleen jollakulla?
 

Tonttuj

Aktiivinen jäsen
Kortti lukittuu kolmella virheellisellä pin-yrityksellä.
Aukeaa, jos Otto-automaatilla naputtelee sen oikean.
 
Back
Ylös Bottom