Tekoälybuumi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fraatti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vai jotta tuoretta mallia olisi taas tuloillaan. Ränknäsin tuon oman skriptin kanssa ja tuntuu että kaikista parhaiten sen toimintaa osasi simuloida ja hakea vikoja Sonnet 5 medium, vaikka se oli ilmainen. Toki ei sekään virheetöntä saanut aikaiseksi ainakaan heti.

1783628216719.png

Omien kokemusten mukaan tuo dementia on vähentynyt kaikissa testaamissani kielimalleissa. Chatgtp/Copilot ainakin kärsi tuosta. Geminin kanssa en nyt suoraan muista että tuollaista tilannetta olisi edes tullut vastaan.

Itse kun olen tuota koodia vääntänyt lukemattomien yksittäisten keskustelujen kautta, kysyin kerran muistin kattavuudesta. Vastaus oli jotakuinkin niin, että yksityiskohtaista muistia kaikkien keskustelujen yli ei oikeastaan ole, mutta tietty ison kuvan ymmärrys säilyy. Siltä se vaikuttaakin, se poimii selkeästi koodirakenteita vanhoista muttei muista jotain funktiota tasan tarkasti.

Vanhan keskustelun muistaminen ei oikeastaan liity kielimalliin mitenkään, vaan sitä käyttävään järjestelmään. Mallihan on tilaton ja sille vaan uudelleensyötetään tietoa ja muistia. Käytännössä koko muistia ei voi sinne tunkea, vaan (harness) koittaa löytää kontekstiin riippuvaa muistoa järjestelmästä ja liittää sen inferenssikutsuun.

Kuukkelin asemasta ei oikein pidetä, koska tekoällivastaukset vähentävät liikennettä itse tiedon lähteelle. Saattapi olla että tästä kuuluu vielä perästä.

Kuukkelin asemasta ei oikein pidetä, koska tekoällivastaukset vähentävät liikennettä itse tiedon lähteelle. Saattapi olla että tästä kuuluu vielä perästä.

Googlella on tässä vähän pakkorako. Usein tekoälyvastauksessa on mukana linkki, mutta linkin takana ei usein löydy aiheesta tietoa. Sekin on siis jotenkin mielestäni rikki.

Aika näyttää mihin suuntaan tilanne etenee. Boikotoijat eivät kyllä helposti hyödy boikotistaan.

Mitäs sitten kun tekoäly hoittaa lähes kaiken aikaavievän työn ja tekoälyä aletaan käyttää poliittisena painostuskeinona ja taloudellisena aseena kuten öljyä ja maakaasu?

Miten maailma voi kohta enää taloudellisesti pyöriä, kun AI hoitaa kaiken ja suurinosa ihmisistä on työttöminä, eivätkä tuota mitään.

Miten maailma voi kohta enää taloudellisesti pyöriä, kun AI hoitaa kaiken ja suurinosa ihmisistä on työttöminä, eivätkä tuota mitään.

Tätä on syytä pohtia. Historiaa tutkien voisi kai sanoa, että elintaso on noussut viimeisten satojen vuosien aikana. Mutta johtuuko se siitä, että ihmiset ovat olleet tuotavampia vai ovatko koneet olleet tuottavampia? Tässä on käyty läpi teollinen vallankumous ja nyt käymme läpi informaatiovallankumousta. Kumpikin on muuttanut työn luonnetta mutta työmahdollisuuksia on silti ollut tarjolla.

Tuottavuuden lisääntyminen on mahdollistanut sen, että jotkut voivat olla tekemättä työtä. Mitä enemmän työ tehostuu sitä useampi voi olla tekemättä työtä. Liekö työn tekeminen sitten jokin itsetarkoitus, jos ei ole tehtävää työtä?

Tuottavuuden lisääntyminen on mahdollistanut sen, että jotkut voivat olla tekemättä työtä. Mitä enemmän työ tehostuu sitä useampi voi olla tekemättä työtä. Liekö työn tekeminen sitten jokin itsetarkoitus, jos ei ole tehtävää työtä?
Lähinnä mietin asiaa Espejotin kommenttia mukaillen. Jos työttömät eivät ole varakkaita, niin heillä ei ole varaa kuluttaa. Kuka hoitaa kulutuksen, että jatkuvaan kasvuun perustuva talous toimii ?

Lähinnä mietin asiaa Espejotin kommenttia mukaillen. Jos työttömät eivät ole varakkaita, niin heillä ei ole varaa kuluttaa. Kuka hoitaa kulutuksen, että jatkuvaan kasvuun perustuva talous toimii ?

Eliitti hoitaa. Rivikansalaisia ei tarvita mihinkään. Joku sota tai pandemia tai vastaava toki tarvittaisiin että meistä turhiksi käyneistä työläisistä päästäisiin eroon.

Kuka hoitaa kulutuksen, että jatkuvaan kasvuun perustuva talous toimii ?

Kun tuotanto tehostuu niin tuote halpenee ja sitä voidaan kuluttaa enemmän tai voidaan kuluttaa tuotteita joita aiemmin ei voitu kuluttaa. Sitten kun työttömyys kasvaa liian suureksi, tulee uudet kuviot. Niitä ei kai voi oikein ennustaa.

kun ohjelmistorobotteja alettiin ottamaan käyttöön, n.10 vuotta sitten, puhuttiin että se on 4.teollinen vallankumous - varsin oikein silloin jo nähtiin miten se tulee vaikuttamaan työhön.
Itse olin mukana automatisoimassa manuaalisia prosesseja, aloitin ensin omasta duunista josta leikkasin n.1/3 omasta työstä mikä oli toistuvia rutiineita antamalla softarobotin tehdä sen puolesta. Tämän jälkeen se jalkautettiin koko tiimin kattavaksi. Seuraavaksi minua vietiin toisaalle jatkamaan samaa rutiinien pois siirtoa muiden tiimien duuneista.
Nyt tekoälyn aikaan, tämä saadaan vietyä vielä huomattavan paljon pidemmälle. Pelkästään operatiivisten prosessin analysointi ja siitä turhien osien leikkaaminen + automatisointi saadaan toteutettua huomattavan paljon tehokkaammin. Koko end-to-end prosessi saadaan kerralla analysoitua, ohjattua vaiheistukset tehokkaammin ja useimmat osat automoitua. Lisäksi tekoäly voi ohjata vanhoja softarobotteja tehtävissä joita ei saada automatisoitua tai järjestelmä ei tue suoria integraatioita.
Toimistossa toimivan tietotyöläisen tehtävät kaventavat henkilöiden väliseen kommunikaatioon ja valvomaan prosessien toimintaa. Lisäksi vielä tarvitaan niitä tekijöitä jotka ohjaavat näiden AI prosessien luomista.

Asia mikä myös unohtuu erityisesti ohjelmistopuolella, että tekoälyn myötä sellaiset ohjelmistoprojektit mitkä ennen oli kannattamattomia, muodostuvat mahdollisiksi. Pienetkin firmat ja taloudet voivat tilata custom ohjelmistoja, kunhan softatalot vaan alkavat ymmärtämään mahdollisuudet ja hinnoittelevat oikein.

Personoidun asiakasratkaisun demon tekeminen kesti helposti 1-2kk n.10v sitten, vaadittiin jo esisopimus, sekä ensimmäisen maksu kokonaisratkaisun toteuttamisesta.
Nyt vastaavan ja jopa laajemmin toteutettu demo onnistuu kun asetetaan AI agentit hommiin lounaan ajaksi ja palataan 1h myöhemmin.
Käytännössä mockup demo voidaan näyttää jo tarjousta jättäessä.

Kustomoitujen softien osalta on mielenkiintoista nähdä, että millaisia modulaariratkaisuja asiakasyrityksille voidaan mahdollisesti tarjota, jotka mahdollistaa sen, että asiakkaat voivat itse helposti muokata toimitetun softan ominaisuuksia jonkin verran tarpeen vaatiessa AI:n avulla, mutta ilman riskiä, että päätyvät rikkomaan jotain oleellista, kun AI ei ymmärtänytkään kaikkea projektiin liittyvää.

Ei se voikaan. Itse melkein piirsin rastin seinään, kun Björn Wahlroos sanoi televisiohaastattelussa, että jonkinlainen kansalaispalkka tarvitaan tulevaisuudessa välttämättä. Se kuvastaa, että kyllä rahapiireissäkin ymmärretään, että nykyjärjestelmän loppu häämöttää.

Elon Muskin tekoälyfirma kärähti:Keräsi käyttäjiensä ohjelmistoprojektien kaikki lähdekoodit luvatta itselleen.

Viestini #549 toteutui yllättävän äkkiä. Ensimmäisen kärähdys.

Jospa ennustaisin että konetehon kasvaessa kaikki järjissään olevat yritykset tulevat siirtämään kielimallit ajettaviksi omissa saleissa. Hulluahan se on liikesalaisuuksia puskea tuommoisten firmojen systeemeihin ihan surutta. Loppu tulee sille vielä.

Viestini #549 toteutui yllättävän äkkiä. Ensimmäisen kärähdys.

Jospa ennustaisin että konetehon kasvaessa kaikki järjissään olevat yritykset tulevat siirtämään kielimallit ajettaviksi omissa saleissa. Hulluahan se on liikesalaisuuksia puskea tuommoisten firmojen systeemeihin ihan surutta. Loppu tulee sille vielä.

Meillä on käytössä ns. "virallinen tekoäly". Eli firman hankkima kielimalli, jonka kanssa pitäisi rupatella kaikki sellaiset jutut, joissa on vähänkään liikesalaisuuteen viittaavaa. Mutta ei se omassa salissa pyöri, ihan toimittajan pilvessä sekin.

Nyt on tullut töissä ja kotona urakalla käytettyä, että puolikas datakeskusta on saanut jauhaa näitä.
Jotakin kehitystä on tapahtunut tänä muutaman viikon aikana mitä aiemmin kirjoitin, että tekoäly keksii tekosyitä ja mikä pahempaa, tekee virheen, tunnustaa ja heti sama uusiksi.

Copilotissa aluksi taisi minulla usein olla "automaatti", mutta nyt olen valinnut "syvä ajattelu" tai Claude tai GPT5.6. Ihan ei ole auennut mikä kannattaa tehdä chät-ikkunassa ja millä mallilla ja mitä agentissa. Väittäisin että keskustelutilanne agentissa sujuu nyt paremmin kuin 1kk sitten. Useita päivityksiä on tänä aikana kyllä tullut.

Sen olen huomannut, että vaikka aloittaa tarkoituksella puhtaalta pöydältä, niin tuo silti poimii asioita aiemmista keskusteluista. Osa noista menee kohdilleen, mutta iso osa aiheuttaa ongelmia. Jotenkin tuon on ehkä tässä oppinut välttämään komentamalla tuota.

Tänään pystyi agentti jo ihan uskomattomaan suoritukseen parilla lauseella ja tiedostojen roiskaisulla. Sen oli varmaan pakko jostakin aiemmista sessioista osata ottaa ohjeita.

Pari kertaa tiukassa väännössä tuo on puhutellut etunimellä vaikken ole esittäytynyt sille :oops:

Tekoälyn käyttö kuormittaa ympäristöä valtavasti,sanoo suomalaisasiantuntija-tyrmää yleisen harhaluulon ja nimeää pahimmat energiasyöpöt(UusiSuomi)

Tekoälyn käyttö kuormittaa ympäristöä valtavasti,sanoo suomalaisasiantuntija-tyrmää yleisen harhaluulon ja nimeää pahimmat energiasyöpöt(UusiSuomi)

Kun Suomeen ollaan rakentamassa isoja datakeskuksia joita ajetaan pääasiassa vihreällä energialla, niin poistuuko kuormittavuus tällöin?

Takaisin
Ylös Bottom