tuuma: Aurinkolämpö projekti

T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

jussi sanoi:
Ihme kyllä, suunnilleen samanmoista esitteli nuo minunkin tasokeräimet tänään. Olipa hyvä, että raivasin vähän lunta pois edestä eilen,
ei mennyt harakoille auringonsäteet tänään.

Hienoa että sielläkin on ollut samanmoisia ilmiöitä! Kesä se sieltä jälleen hiljaa hiipii, onneksi! Kylläpä tämä talvi on melkoinen ollutkin. Tai oikeastaan eräs vanha parta vaan totesi: Normitalvi.

I

ihanja

Vieras

Täällä tänään tasokeräimet tuottanu jo kolmisen tuntia lämpöä varaajaan... Nesteen lämpötila varaajaan tullessa parhaimmillaan n. 58 astetta... Kyllä on kiva kun kevät sieltä pikkuhiljaa jolkottelee.

T

tuuma

Vieras

ihanja sanoi:
Täällä tänään tasokeräimet tuottanu jo kolmisen tuntia lämpöä varaajaan... Nesteen lämpötila varaajaan tullessa parhaimmillaan n. 58 astetta... Kyllä on kiva kun kevät sieltä pikkuhiljaa jolkottelee.

Hienoa etten ole ihan yksin keräimieni kanssa. Vaikkei nyt vielä kovin suuria euromääriä ole tullut keräiltyä niin silti pelkästään tuo hyvänmielen lämmitys on noissa kovaa luokkaa ;)

O

oonakonna

Vieras

tuuma sanoi:
ihanja sanoi:

Hienoa etten ole ihan yksin keräimieni kanssa. Vaikkei nyt vielä kovin suuria euromääriä ole tullut keräiltyä niin silti pelkästään tuo hyvänmielen lämmitys on noissa kovaa luokkaa ;)

Ainakin huomiseksi on tänne Lounais-Suomeenkin luvattu auringon paistetta, joten täytyypi pikimiten käydä
putsaamassa keräin (20 tyhjiöputkea, keräinala 3 m2). Raportoin jos säteitä jää purkkiin.

Mihinkä kulmaan olette keräimet asettaut: mulle ohjeistettu että 15-75 asteen kulma olis optimaalinen joka
tuntuu aikas "väljältä" skaalalta. Onko kokemuksia mikä merkitys kulmalla on keräimeen?

EVV

Aktiivinen jäsen

Tässäpä keräinten kulmista:http://www.sirrai.com/forum/index.php?topic=19.0. Mulla on puolet keräimistä noin 60 ja puolet noin 45 asteen kulmassa. Jyrkemmässä kulmassa olevista lähtee lumi paremmin pois.

I

ihanja

Vieras

Mulla täällä lounais-Suomessa tasokeräimet katolla n. 60 asteen kulmassa, jolla on haettu kevään ja syksyn parempia hyötysuhteita. Keräinala oli siis se 15 m2, jolla saa kesän auringonsäteet kerättyä, vaikka kulma kesälle ei olekaan optimaalinen (puhuvat 45 asteesta).

O

oonakonna

Vieras

oonakonna sanoi:
tuuma sanoi:
ihanja sanoi:

Ainakin huomiseksi on tänne Lounais-Suomeenkin luvattu auringon paistetta, joten täytyypi pikimiten käydä
putsaamassa keräin (20 tyhjiöputkea, keräinala 3 m2). Raportoin jos säteitä jää purkkiin.

Mihinkä kulmaan olette keräimet asettaut: mulle ohjeistettu että 15-75 asteen kulma olis optimaalinen joka
tuntuu aikas "väljältä" skaalalta. Onko kokemuksia mikä merkitys kulmalla on keräimeen?

Aamulla ohutta pilvipeitettä mutta keräimessä veden lämpötila nousi klo 12 mennessä 30 asteeseen. Hetkellisesti kun aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta ja estin kv-pumpun käynnistymisen selvittääkseni mihin asti lämpötila keräimessä nousee, niin aikas nopeasti se olikin jo 48 astetta.

Meillä keräin on autotallin katolla jonka kaltevuus on 1:2 eli onkos se sitten n. 23 astetta?

T

Tilator

Vieras

tuuma sanoi:
Jaahas, voisi vaikka väittää kevään 2010 alkaneeksi, sen verran nuo keräimet innostuivat tänään. Onhan nuo hiukan räpsineet lämpöä aiemminkin mutta nyt lämpeni jo varaaja lähes suihkulämpöiseksi, karu mies tietty ottaisi jo +27 asteessa suihkun mutten minä.

Muuten on laitteisto samalla mallillaan kuten syksylläkin. Kuisti alkaisi olla piakkoin eristettynä ja entisen ulkolämpötilan sijaan on +18 astetta. Tosin 1500W sähköpuhaltimen voimin. Sitten kun saa pinnat Chunnukan kohdalta valmiiksi niin olisi aika ripustella se sinne ja avata vähän ilmareittiä muuallekin taloon. Takuu tuossa saattaa mennä tätä menoa tosin umpeen ennenkuin kuuluu pihaustakaan :(

Tuo aiemmin laittamani linkkikin alkoi taasen toimimaan, en tiedä mikä oli ollut vikana: http://tuuma.homeip.net/

Merkillisen näköiset käppyrät näyttää tuottavan, kun lämmitysteho lienee suurimmillaan punaisen viivan sahatessa tiuhaan, mutta varaajan lämpeneminen samalla loppuu. Ettei vaan olisi varaaja-anturi pytyn yläosassa?

EVV

Aktiivinen jäsen

Meillä keräin on autotallin katolla jonka kaltevuus on 1:2 eli onkos se sitten n. 23 astetta?

Juu, niinhän se likimain on.

T

tuuma

Vieras

Tilator sanoi:
tuuma sanoi:
Jaahas, voisi vaikka väittää kevään 2010 alkaneeksi, sen verran nuo keräimet innostuivat tänään. Onhan nuo hiukan räpsineet lämpöä aiemminkin mutta nyt lämpeni jo varaaja lähes suihkulämpöiseksi, karu mies tietty ottaisi jo +27 asteessa suihkun mutten minä.

Muuten on laitteisto samalla mallillaan kuten syksylläkin. Kuisti alkaisi olla piakkoin eristettynä ja entisen ulkolämpötilan sijaan on +18 astetta. Tosin 1500W sähköpuhaltimen voimin. Sitten kun saa pinnat Chunnukan kohdalta valmiiksi niin olisi aika ripustella se sinne ja avata vähän ilmareittiä muuallekin taloon. Takuu tuossa saattaa mennä tätä menoa tosin umpeen ennenkuin kuuluu pihaustakaan :(

Tuo aiemmin laittamani linkkikin alkoi taasen toimimaan, en tiedä mikä oli ollut vikana: http://tuuma.homeip.net/

Merkillisen näköiset käppyrät näyttää tuottavan, kun lämmitysteho lienee suurimmillaan punaisen viivan sahatessa tiuhaan, mutta varaajan lämpeneminen samalla loppuu. Ettei vaan olisi varaaja-anturi pytyn yläosassa?

Tuolloin kun sahaa niin alkaa tuotto hiipumaan eli alkaa pätkiä tuota keräimien kiertopumppua ja seisovan liuoksen lämpötila kohoaa nopeasti ja sitten taas jäähtyy yhtä nopeaan. Jatkuva hiljalleen nouseva käyrä kertoo oikeastaan kaiken olevan hyvin, eli kiertonopeus pumpulla on sopiva kun varaajasta palaava eli uudestaan lämpenemään menevä liuos on jäähtynyt sopivasti varaajassa ja on valmis ottamaan lämpöä taas itseensä eikä tarvitse sammutella pumppua välillä.

Anturi on vähän alle pönikän keskiosan.

H

hazuu

Vieras

Vaikuttaa hyvälle. Oma projekti vielä pahasti vaiheessa. Ei ees kivijalkaa tuvassa

Haetaan hieman samantyyppistä kuin Tuumalla

Tupa n.200 neliöö ja lämmitys vesikiesosella lattialämmityksella, tupa matalaenergia talo. Energiatodistuksen arvoksi talolle 120 (jotain w/m2...) ja tallille 88. Vuoden puolentoista ehkä jo asutaan

Nyt oon sitten IHAN itse pähkäillyt lämmityssysteemiä ja tulos olis tässä. Kukaan ei oikeen tunnu haluavan naittaa näitä systeemejä yhdelle paperille joten sen joutui tehdä itse...

Katotaan saanko kuvan liitettyä

Näyttääs näkyvän.

Mielipiteitä projektista!!

Niin joo olihan mulla oikeen kysymys. Miten tuosta varaajasta kannattaa ottaa lattialämmitykselle? nyt piirretty että oläpäästä mutta onkohan liian lämmintä, jos ottaas keskeltä ja paluu alas?

T

tuuma

Vieras

Tännehän oli ilmestynyt mukavasti tarinaa, alkaa vissiin olla kevättä rinnassa kaikilla selvästi ;)

Jos mä sammuttaisin kiertopumpun niin tuloksena olisi pikainen nousu lähelle sataa astetta ja ylikin. Tyhjiöputkimallissa kun tuo liuoksen tilavuus on keräimien yläosassa olevan 22mm kupariputken kokoinen eli kaiketi vain pari litraa niin sen lämmittämiseen ei montaa wattia tarvitse kun jo huitelee varallisilla lukemilla, todistettu on kun alkuun oli ohjauksissa hieman vikaa :-[

Mulla on keräimet 45 asteen kulmassa, joka on vissiinkin sellainen kompromissi. Nyt ei ole vielä parhaimmillaan eikä sitten keskikesälläkään mutta jossain toukokuussa kaiketi optimikulma.

My.Ai.Hu

Vakionaama

Ei jaksaneet vielä lämmittää varaajaa mutta lähellä kävi (pentteleen pilvet)...
itsellä ei ole optimaallinen asennus kun kaltevuus on 1/2.5 eli 26 astetta..
mutta jos vaikka huomenissa...

Sen mitä olen huomennut niin elo ,syys loka kuun aikanan saadaan paneleista pikkasen lämpöä lattiaan
ja kesäaikaan on varaajan lämpö usein 80 ja risat..... nyt tässä parin viikon sisällä
åitäisi putkarin tulla virittelemään käyttöveden esilämmitysputket varaajaan jotta
saadaan sekin hyöty käyttöön.. ikävä kyllä se sitten lyö toisen mukavuuden hyödyn nollille..
kaikkea ei voi saada näköjään... mutta jääpähän tuo tulistus sentää

pilpille... ;D

T

tuuma

Vieras

hazuu sanoi:
Vaikuttaa hyvälle. Oma projekti vielä pahasti vaiheessa. Ei ees kivijalkaa tuvassa

Haetaan hieman samantyyppistä kuin Tuumalla

Tupa n.200 neliöö ja lämmitys vesikiesosella lattialämmityksella, tupa matalaenergia talo. Energiatodistuksen arvoksi talolle 120 (jotain w/m2...) ja tallille 88. Vuoden puolentoista ehkä jo asutaan

Nyt oon sitten IHAN itse pähkäillyt lämmityssysteemiä ja tulos olis tässä. Kukaan ei oikeen tunnu haluavan naittaa näitä systeemejä yhdelle paperille joten sen joutui tehdä itse...

Katotaan saanko kuvan liitettyä

Näyttääs näkyvän.

Mielipiteitä projektista!!

Niin joo olihan mulla oikeen kysymys. Miten tuosta varaajasta kannattaa ottaa lattialämmitykselle? nyt piirretty että oläpäästä mutta onkohan liian lämmintä, jos ottaas keskeltä ja paluu alas?

Hmmm. Vai että vesitakka, mielenkiintoista, täytyykin tutustua moiseen. Tuo PILP ja Keräimet tietty toimivat hiukan samoilla alueilla kevät-kesä-syksy mutta mikä ettei tuokin kombinaatio jotain säästä, PILP voi lepäillä ja olla kuluttamatta sähköä auringon ilmestytyyä. Onhan mullakin VILP ja Keräimet vähän toisiaan vastaan sotivia mutta esim. nytkin VILP huilaa kun ei kovilla pakkasilla viitsi huudattaa. Keräimet toimivat kovillakin pakkasilla kunhan aurinko vaan näkyy ja olisi vähän vielä korkeammalla kuin nyt.

Tuo kuva on siisti kuin mikä! Eiköhän sen lattialämmityksen voi ottaa myös noin, shunttihan sen sitten säätää sopivaksi.

T

tuuma

Vieras

My.Ai.Hu sanoi:

Sen mitä olen huomennut niin elo ,syys loka kuun aikanan saadaan paneleista pikkasen lämpöä lattiaan
ja kesäaikaan on varaajan lämpö usein 80 ja risat..... nyt tässä parin viikon sisällä
åitäisi putkarin tulla virittelemään käyttöveden esilämmitysputket varaajaan jotta
saadaan sekin hyöty käyttöön.. ikävä kyllä se sitten lyö toisen mukavuuden hyödyn nollille..

pilpille... ;D

Pilvet aiheuttaa täälläkin päässä aikamoisia tunteenpurkauksia. Viime vuonna vieläpä kovin usein :)

T

tuuma

Vieras

ihanja sanoi:
Mulla täällä lounais-Suomessa tasokeräimet katolla n. 60 asteen kulmassa, jolla on haettu kevään ja syksyn parempia hyötysuhteita. Keräinala oli siis se 15 m2, jolla saa kesän auringonsäteet kerättyä, vaikka kulma kesälle ei olekaan optimaalinen (puhuvat 45 asteesta).

Tuo 15m2 on melkoinen määrä. Siellä on varmaan kiehuminen kovan säteilyn aikaan melko lähellä, jos ei ole mihin tuoton pääsee aina hukkaamaan ::)

T

tuuma

Vieras

oonakonna sanoi:
tuuma sanoi:
ihanja sanoi:

Toivotaan että ennusteet pitäisi kerrankin paikkansa, putsaamaan tässä on itsekin mentävä jos siltä aamusella näyttää. Kunpa nuo jotenkin putsaisivat itse itsensä.

Mekaniker

Vakionaama
Vs: Projekti Hazuu

Miksiköhän PILP on kytketty kierukkaan lämmittämään varaajaa??
Kyseisen kierukan käyttö käyttöveden alkulämmittelyyn antaa paremman hyötysuhteen vuositasolla, varaajan yläosa ei kylmene niin äkkiä...

Tuo lattiapaluu kannattaa keskustella LVI-suunnittelun kanssa, sisään tuleva kylmä lattia-paluu valuu kylmänä alaspäin ja saattaa sekoittaa lämpötilat

I

ihanja

Vieras

Tuuma: Onneksi on tossa järjestelmässä varosysteemejä, jotta tietyn lämpötilan jälkeen (olisikohan jotain 140 astetta?) sulkee järjestelmän ja lämmöntuotto varaajalle pysähtyy... Varaaja on kuitenkin n. 1100 litraa pystyssä piipun ympärillä (eli jonkun aikaa saa aurinko porottaa).

T

tuuma

Vieras

ihanja sanoi:
Varaaja on kuitenkin n. 1100 litraa pystyssä piipun ympärillä (eli jonkun aikaa saa aurinko porottaa).

Jaa, joo, no sitten :)

My.Ai.Hu

Vakionaama

tuuma sanoi:
My.Ai.Hu sanoi:

pilpille... ;D

Pilvet aiheuttaa täälläkin päässä aikamoisia tunteenpurkauksia. Viime vuonna vieläpä kovin usein :)

Valitettavasti tuo aurinko on näyttäytynyt aina vain vähemmän ja vähemmän...
itse laitoin keräimet katolle jo -06 syksyllä ja kesä 07 oli paras... ja pari seuraavaa olleet
huonompia. Nyt sitten tässä katsellaan miten kehittyy tuo meno kun liitetään vielä
tuo käyttöveden esilämmitys varaajaan.
Niin minulla on se jäähdyttävä pilp... eli ei jäähdytystä kun ei tarvii vettä... :(

t M

H

hazuu

Vieras
Vs: Projekti Hazuu

Mekaniker sanoi:
Miksiköhän PILP on kytketty kierukkaan lämmittämään varaajaa??
Kyseisen kierukan käyttö käyttöveden alkulämmittelyyn antaa paremman hyötysuhteen vuositasolla, varaajan yläosa ei kylmene niin äkkiä...

Tuo lattiapaluu kannattaa keskustella LVI-suunnittelun kanssa, sisään tuleva kylmä lattia-paluu valuu kylmänä alaspäin ja saattaa sekoittaa lämpötilat

:p joo niinkuin kirjoitin ennemmin. Ei ole näistä systeemeistä liiemmin kokemusta. Miten tuo PILP kannattaa sitten kytkeä jos tämänhetkinen kierukka otetaan käyttöveden lämmitykseen mukaan?

Tässä vielä reilu ½ vuotta hyvää suunnitteluaikaa, tosin kun lumet ja routa sulaa ei varmaan täällä foorumilla kerkee paljo käydä...

Mekaniker

Vakionaama

Toivomus:
Hazuu:n projekti siirtyy omaksi ketjuksi
On siten helpompi seurata ja lukea

Kuvasta= http://www.suomenpuhdasilma.fi/kaaviokuvafutura1100.pdf näkee että koneessa on yhteet, minulle on jäänyt epäselväksi se tieto tuleeko sieltä jatkuvasti lämpöä? Silloin varaajan alempaan osaan

H

hazuu

Vieras

Mekaniker sanoi:
Toivomus:
Hazuu:n projekti siirtyy omaksi ketjuksi
On siten helpompi seurata ja lukea

Kuvasta= http://www.suomenpuhdasilma.fi/kaaviokuvafutura1100.pdf näkee että koneessa on yhteet, minulle on jäänyt epäselväksi se tieto tuleeko sieltä jatkuvasti lämpöä? Silloin varaajan alempaan osaan

Oma projektini siirretty:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=8997.0

Menikö oikealle alueelle? ;)

My.Ai.Hu

Vakionaama

aamu alkoi lupaavasti .. mutta mutta...
ehkäpä huomenissa saa lämpöä...

TUUMA: mistä ja miten hommasit niitä keräimiä kun kerran kiinasta
tilasit?? itse olen ajatellut lisätä keräimiä niin että mahdollinen talvi keräys onnistuisi.

t M

junnuvi

Jäsen

Käväsin vaihteeks tämän topikin innoittamana katolla putsailemassa keräimistä lumia pois.. Itsellä ainakin tullut aika paljon jäätä jo keräimien päälle :( Ja kattoreissulla päätin myös että ensi kesänä lähtee lisää puita pois varjostamasta, tahtoo kovasti varjostaa keräimiä ainakin näihin aikoihin kun aurinko paistaa alhaalta.

mms-14.02.2010_132322.jpg

Laitoin muuten keräimille tuossa jokin aika sitten ultaäänienergiamittarin, nyt näkee luotettavammin tuottoja sitten. Tällähetkellä näyttäisi keräimet tuuppaavan 500W varaajaan.. Ei oo paljon mutta on se kuitenki jotakin! :D

Ainiin, tuo kulma olis pitänyt mitata. Muistaakseni se on noin 60 astetta. Puhelimella olis voinnut mitata ihan oikeanki kulman, muta tosiaan unohtu.

jussi

Vakionaama

Meilläkin nyt ensimmäiset Pollucomin rekisteröimät kilowatit talletettu, peräti 2 jo. Semmoista 1,2-1,4 kW hetkellistä tulee kolmesta neliöstä
heijastimen kanssa. Keräimen lämpö 58C, ulkona -10C.

Sammypiru

Vakionaama

Viritellääs tilaus Kiinanmaalle, tuuma hoitaa hommat ja me maksetaan kulut :D Vaivannäöstä saa mainetta ja kunniaa.

H

hazuu

Vieras

Sammypiru sanoi:
Viritellääs tilaus Kiinanmaalle, tuuma hoitaa hommat ja me maksetaan kulut :D Vaivannäöstä saa mainetta ja kunniaa.

Koska ja mitä tilataan. Täällä kiinnostunut :D

Sammypiru

Vakionaama

Tilataan tyhjiöputkikeräimiä ja tarvikkeita. tuuma poikee täällä taas ens yönä ja laittaa homman alulle.

T

tuuma

Vieras

My.Ai.Hu sanoi:
aamu alkoi lupaavasti .. mutta mutta...
ehkäpä huomenissa saa lämpöä...

TUUMA: mistä ja miten hommasit niitä keräimiä kun kerran kiinasta
tilasit?? itse olen ajatellut lisätä keräimiä niin että mahdollinen talvi keräys onnistuisi.

t M

Joo, täällä oli tasaisen harmaata mutta silti pari vilkasliikkeistä hiukkasta tuli napattua. Tulisipa jo sellainen pilvetön jakso mitä kersana aina hiihtolomien aikaan oli. Aika kultaa muistot?

Tulihan nuo Kiinasta tilattua sillain hirveällä riskillä. Rahat Kiinalaiselle tosi pitkällä numerosarjalla varustetulle tilille ja sitten parin kuukauden päästä tuli Suomalaiselta huolitsijalta meili että teille on tulossa jotain tavaraa Kiinasta. Tullaammeko vai tullaatko itse. VILP:in tullaisin itse mutta nuo annoin huolitsijan hoidettavaksi. VILP:in kanssa meni puoli päivää tehokasta työaikaa arvuutellessa mihin kategoriaan tulliluettolossa kuuluvat ja menin vieläpä ensin väärään tulliin. Ihan kantapään kautta ummikkonakin tuo onnistuu mutta hiukan alta lipan olevia katseita siinä joutui toki kärsimään.

T

tuuma

Vieras

junnuvi sanoi:
Käväsin vaihteeks tämän topikin innoittamana katolla putsailemassa keräimistä lumia pois.. Itsellä ainakin tullut aika paljon jäätä jo keräimien päälle :( Ja kattoreissulla päätin myös että ensi kesänä lähtee lisää puita pois varjostamasta, tahtoo kovasti varjostaa keräimiä ainakin näihin aikoihin kun aurinko paistaa alhaalta.

Hieman samannäköisiä huurteisia nuo munkin ovat. Sen olen huomannut että kannattaa putsata aamulla kun lumi estää tuon kuuran muodustumisen. Toki jos keräimet on katolla niin aamutuimaan vähän hullua harjan kanssa katolla heilua. Tosin vaikka mulla on maatasossa niin hiukan naapurusto sivuun katsoo kun harjailee tuota ohjuspatteristoa kahdenkymmenen asteen pakkasessa.

Jos ne on omia puita niin sileeksi vaan, itse joutuisin vähän muiden tonteilla käyttämään Partneria...

T

tuuma

Vieras

jussi sanoi:
Meilläkin nyt ensimmäiset Pollucomin rekisteröimät kilowatit talletettu, peräti 2 jo. Semmoista 1,2-1,4 kW hetkellistä tulee kolmesta neliöstä
heijastimen kanssa. Keräimen lämpö 58C, ulkona -10C.

Mullakin on energiamittari mutta vaan paketissa :( Tuo 1,2-1,4kW on hienosti! Tulisipa vaan 24h/vrk. Minkälainen heijastin keksintö sulla on? Ajatellut kun on joku 10kpl putkia vielä varaosana niin voisi jollain heijastimilla kasvattaa pinta-alaa muttei ole oikein keksinyt miten. Kiiltävän rosterin jos paraboloidin muotoon vääntäisi putkien taakse niin luulisi toimivan?

T

tuuma

Vieras

Sammypiru sanoi:
Tilataan tyhjiöputkikeräimiä ja tarvikkeita. tuuma poikee täällä taas ens yönä ja laittaa homman alulle.

Juu, mites arvasitkin että poikkean täällä yöllä ;)

Tililleni vaan rahaa niin kyllä putki(a) tulee ;D Ei vaan, tokihan noita saisi. Mitä edellisistä tilauksista oppinut niin saisi rahtikuluista sievoisen summan pois kun edes puolikontillista saisi tilattua kerralla. En ole ottanut pitkään aikaa yhteyksiä keräin toimittajaan mutta jos yhteyden saa niin olisi ainakin pienoinen varmuus että jotain tavaraakin tulisi. Näissä tämmöisissä kimppatilauksissa vaan on omat riskinsä. Kiinaan kun pitää laittaa rahat etukäteen ja jos joku kämmi sitten tapahtuukin niin mä joudun häippäsemään jonnekin sinne suuntaan teitä karkuun :p

EDIT: Tuolta nuo omani ovat: http://www.xiankesolar.com/newEbiz1/EbizPortalFG/portal/html/index.html

T

tuuma

Vieras

Olipa aurinkoinen päivä. Mutta kuten kuvasta näkee niin mikä laulaen tulee se viheltäen menee.

Pohtinut tätä talon lämmitysjärjestelmän kasvusuuntaa ja tuo öljynhinta näyttää pikkuhiljaa nousevan ja olevan jo tasolla jossa kiikun kaakun alkaa jopa suorasähkö olla edullista, varsinkin tuollaisella huonon hyötysuhteen omaavalla kattilalla kuin täällä.

Siirtelen joskus tuon aurinkovaraajan että myös LVV:n tuohon Jämän tilalle niin saan taas autotallin siihen käyttöön mihin se on tarkoitettu, kai?

Samalla siirrän VILP:in ja asennan suuremmat putket niin saa virtausta lisää ettei tarvitse koko ajan pelätä että napsauttaa erroriin itsensä. Kerran tosin vasta käynyt mutta hilkulla menee. Samalla COP paranee kun ei kuumene vesi niin korkealle kuten nyt, lähelle kuuttakymppiä.

Konvektorien (usko tai älä Sammypiru) asentaminen on viivästynyt oikeastaan sopivan paikan etsimisen parissa. Laitan suosiolla keskikerrokseen ja voi sieltä sitten levittää lämpönsä myös ullakolle kun ilmareitti sinne aukeaa jossain vaiheessa.

Mites muilla on keräilyt sujunut?

Liitteet

• Keraimet_24022010.jpg
    Keraimet_24022010.jpg
    13 KB · Katsottu: 575
I

ihanja

Vieras

Meillä eilen oli sen verran aurinkoista, että keräimet tuottivat lämpöä n. neljän tunnin ajan (automatiikassa vain tuntilaskuri). tehosta en tiedä, mutta kivasti kierrättivät nestettä (olin kotona vasta illalla, joten en voinut seurata lämmönnousuja). Hyvään suuntaan (kevättä rinnassa) kuitenkin ollaan menossa, tosin sääennusteet ennustavat aika harmaata tänne lounais-Suomeen...

junnuvi

Jäsen

Eilinen meni ihan jees vaikkakin keräimet oli hieman jäässä pinnasta. 6KW silti taivaalta energiamittarin mukaan tuli.

Sain eilen viimein myös laskurin kiinni tuohon mittariin niin saa käppyrää.
Tänäänkin näyttää aika hyvältä, pääsee testaamaan toimiiko laskuri ok.

T

tuuma

Vieras

Mukava kuulla että keräimet heräilee henkiin. Jotakuinkin nyrkkisääntönä voisi pitää että Helmikuun viimeisellä viikolla alkaa mainittavia tuloksia siis jo syntyä. Mä kun en ole asentanut vieläkään mittaria niin laskin vanhan kaavan mukaan tulokseksi 6kWh eilen niin aika hyvin pelkällä laskukaavallakin tässä pärjäilee.

T

tuuma

Vieras

Sammypiru sanoi:
tuuma hereillä keskellä päivää? Kipee?

;D

Vähän ollut levoton olo viime aikoina, auringonpilkkuja vissiin ilmestymässä enemmänkin...

Back
Ylös Bottom