Uima-allaspumpusta VILPiksi

jussi

Vakionaama
Vs: Uima-allaspumpusta VILPiksi

VesA sanoi:
päädyin itse aikoinaan kuumaliimaan ja kutistesukkaan, eivät ole pettäneet ja asennusvaiheessa ikäänkuin toimivat yhteen ja lopputulos on tukeva. Ainakaan tavallisista epoksiliimoista ei ole näihin hommiin.
Sillai oli eka anturi tehty. Kestoikä jokseenkin sama, kun tolla epoksilla.
 

jussi

Vakionaama
Nonni, 7 vuotta menty ja nyt alkaa toi jäähdytyssarjan Copeland kuulostamaan huonolta. Onko sitten huono vai hyvä, jos toimii tuonkin aikaa speksiensä ulkopuolisella alueella...
Sulatusvaiheelle käännössä on joissain olosuhteissa ollut koko ajan ikäviä sivuääniä, venttiilikäännön jälkeisen odotuksen pidentäminen minuutista ei juuri muuttanut tilannetta, joten minuutilla on menty. Nyt kun asiaa vähän enemmän mietin, niin syyllinen taitaa olla imuvaraaja. Se kun saa sisäänsä sulatuksen alussa tulistuskierukasta lämmintä tavaraa, niin se "räjäyttää" imuvaraajaan jääneen öljyn kylmäainesisällön hetkessä liikkeelle.
Tarttee varmaan alkaa tutkia, miten ZR ja ZH sarjojen hintakehitys on menny tässä ajassa.
 

tihee

Jäsen
Saako täällä kysellä tyhmiä?

Oletko öljypohjan lämpöjä mitannut? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

3.3 Accumulators ( https://www.rcpsrl.com/resource/refrigeration-compressors/pdf/copeland/copeland-zh.pdf )

Too much refrigerant dilutes the oil. Liquid refrigerant can wash the oil off the bearings and moving parts leading to overheating and compressor failure.

Due to Copeland Scrolls inherent ability to handle liquid refrigerant in flooded start and defrost cycle operation, an accumulator is not required for durability in most systems. However, large volumes of liquid refrigerant repeatedly flooding back to the compressor during normal off cycles, or excessive liquid refrigerant flooding back during defrost or varying loads can dilute the oil, no matter what the system charge is. As a result, bearings and moving parts will be inadequately lubricated and wear may occur.

To determine if the accumulator can be removed, dedicated tests must be carried out to ensure that excessive liquid does not flood back to the compressor during defrost or varying loads. The defrost test must be done at an outdoor ambient temperature of around 0°C in a high relative humidity environment. Liquid floodback must be monitored during reversing valve operation, especially when coming out of defrost. Excessive floodback occurs when the sump temperature drops below the safe operation line shown in Figure6: Dilution chart for transient operation (tb=bottom shell temp.; te=evaporating dew temp.)

If an accumulator must be used, the oil-return orifice should be from 1 to 1.4 mm in diameter for models ZH12K4Eto ZH45K4Eand ZH09KVE to ZH18KVE, and 2.0 mm for models ZH56K4Eto ZH11M4Eand ZH24KVE to ZH48KVE, depending on compressor size and compressor floodback results.To protect this small orifice from plugging with system debris a large-area protective screen no finer than 30 x 30 mesh (0.6 mm openings) is required. Tests have shown that a small screen with a fine mesh can easily become plugged causing oil starvation to the compressor bearings.

The size of the accumulator depends upon the operating range of the system and the amount of subcooling and subsequent head pressure allowed by the refrigerant control. System modelling indicates that heat pumps that operate down to and below -18°C will require an accumulator that can hold around 70% to 75% of the system charge.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

jussi

Vakionaama
Oletko öljypohjan lämpöjä mitannut? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Enpä sen isommin mittarilla. Kompura on lämpösessä sisällä, mutta kylmäksihän se pitkässä käyntijaksossa menee.
Kyllä tossa voi olla ihan vaan siitä kyse, että jäähdytyssarjan kone on käytännössä aina lauhdepaineessa alueensa ulkopuolella.
 

jussi

Vakionaama
Minkähän kompuran sisäisen resonanssin tuo kehittäny... Pitkiäkin aikoja käy ihan normiäänellä, sit väliin oudosti "värähtelee". Toimintalokissa ei mitään ihme poikkeamaa, ainoastaan ehken kuumakaasun lämpö lähtee tippumaan kennon jäätyessä vähän selkeämmin kun uutena. Sekin jaksottain erilailla, kuten tietty huurtuminenkin, eikä korreloi ääniongelman kanssa.
 
Ylös Bottom