Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oli jo aika hyvä pitkään ennenku nyt lauhari alko vuotaan veteen. Tosin minä koskaan saa mitään "valmiiksi", koska aina tulee jotain muutosta mieleen.Katsoin aloituksesta, että tätäkö on nyt rakennettu 15 vuotta? Joko alkaa olla mieleinen?
Olisko vaan se, ettei tartte osata tehä kartiota, eikä kiristää sitä oikein? Kemia on kyllä hyvä lisä kaikessa, kun osaa käyttää oikein. Loctiten punanen ohut hydrauliikkatiiviste on oikeen kätsä myös kylmähommissa, kestää kaikki aineet mitä oon testannu. Mut ei sitä oo tarkotus jokapaikkaan ruuttailla. Ihan selviin ongelmakohtiin voi siitä saada pelastuksen, mut kyl noi laipat pitää oikein tehtynä ja kirrattuna. Yleinen ongelma kai tahtoo olla, että pieniä kirrataan helposti liikaa ja sit isot jää löysälle. Se momentti kasvaa aika lailla, kun putkikoko kasvaa.Nyt myydään liimaa scanofficellakin laippaliitoksiin. Mä en oikein tajua miksi. Onko kokemusta?
Ei tuollaista ainetta pitäisi kylmäpiirissä olla eikä mistään tulla. Oma kantani on, että vuotaa jostakin ja sillä selvä.Jää seilaileen siihen 120-140mbar kohdille, joka voi toki tarkottaa, että siellä on jotain siinä paineessa ja lämmössä höyrystyvää vielä jäljellä. Vesi ei vielä oikeen lähe tolla paineella.
Vuodolta se minustakin tuntuu. Vaan aika omituisesti haisee edelleen koko ajan kylmäaineen tapaiselle ja mittari liikuttulee neulaa yhden viivavälin mennen hitaasti alas ja sit nopeesti nousten taas.Ei tuollaista ainetta pitäisi kylmäpiirissä olla eikä mistään tulla. Oma kantani on, että vuotaa jostakin ja sillä selvä.
Jos öljyissä on kylmäainetta tai vettä, eivät nuo tosiaan nopeasti poistu, mutta jotta alkavat poistua ollenkaan, puhutaan joistakin millibareista tai korkeintaan kymmenestä. Satojen millibarien paine viittaisi johonkin alkoholiliuokseen, jollaista ei uskoisi mistään päässeen kylmäpiiriiin -- ainakaan muussa kuin maalämpöjärjestelmässä jokseenkin täydellisen ja pitkään huomaamatta jääneen kylmäainekadon tapauksessa.Helvatan hitaasti se veteenkin vuotanut tuntuu poistuvan, vaikka lämmintä.
Nyt toi tippuu nopeesti siihen 160mbar paikkeille ja siitä hitaasti 130-140mbar kohdille. Siinä alueella sit liikettä viisarissa. Kylläpähän tuota on vielä tutkittava, vaikka samanlainen oli sillon edellisessäkin täytössä useempi vuosi sitten. Silloin täytin vaan, kun ei ollut vesipuolella vuoto. Nyt se pitää saada tyhjäksi kyllä.Jos öljyissä on kylmäainetta tai vettä, eivät nuo tosiaan nopeasti poistu, mutta jotta alkavat poistua ollenkaan, puhutaan joistakin millibareista tai korkeintaan kymmenestä. Satojen millibarien paine viittaisi johonkin alkoholiliuokseen, jollaista ei uskoisi mistään päässeen kylmäpiiriiin -- ainakaan muussa kuin maalämpöjärjestelmässä jokseenkin täydellisen ja pitkään huomaamatta jääneen kylmäainekadon tapauksessa.
Kaikki muu on sisällä paitsi höyrystin ja pohjapellin alijäähylenkki. Niitä on näillä keleillä tuskanen saada ainakaan kuumaksi. Ja sinne ulkopuolelle se ongelma nyt näkyy menevän.Onnistuuko koko laitteiston kevyt lämmittely kauttaaltaan? Tai auttaako se mitään?
Voiko noi syöpyä sisältä päin? Käytitkö vaahtoa vai miten löytyi.Eipä ihme, ettei meinannu löytyä. 5cm päässä piipparin kiljuntapaikasta aivan virheettömien alulamellien alla kennon putkessa pieni ihan pyöreä lommo ja siitä 3mm päässä neulanpiston kokonen reikä. Ei mitään merkkiä ulkoisesta tekijästä.
Pistesyöpymää, materiaalivikaa?Eipä ihme, ettei meinannu löytyä. 5cm päässä piipparin kiljuntapaikasta aivan virheettömien alulamellien alla kennon putkessa pieni ihan pyöreä lommo ja siitä 3mm päässä neulanpiston kokonen reikä. Ei mitään merkkiä ulkoisesta tekijästä.
Luultavasti materiaalivika, ei mitään hapettumaa tai kolhua reiän kohdalla, se pieni monttukin putkessa on pakko olla ollu jo ennen lamellien päällelaittoa.Pistesyöpymää, materiaalivikaa?
Kun ei siinä piippailukohdassa mitään ollu edelleenkään, niin aloin ruiskiin sitä vaahtojuttua vähän isommalti siihen lähelle, niin ääni paljasti. Ei siihen kuplaa tullu, ei edes sit putsattuna niistä lamellinosista. Niin terävän suihkun antoi se reikä, et vaahdot vaan poistu siitä jälkeä jättämättä, mut sormella sit paikallistu. Eikä ollu edes paljon paineen puolella.Voiko noi syöpyä sisältä päin? Käytitkö vaahtoa vai miten löytyi.
Jonkun matkaahan sai tuota eev:n vaihtoa vanuteltua näköjään...Vs: Uima-allaspumpusta VILPiksi
Nytpä sitten softaa muutin, niin että vena alustetaan vain bootissa. Muuten vedetään startissa vain 10 askelta kiinni. Asentolaskuria ei nollata myöskään muuten, kuin bootissa, joten jos säätö lipsuu venan jumimiseen, niin kohta näyttää mitä sattuu.
Samalla huomasin yllättäen tuon uudemman päivitetyn prossun kohentaneen myös vahtikoiran ominaisuuksia uudella sisäisellä rc-kellolla ja postscalerilla. Prescaleri on edelleen varattuna timermodulille, joten täydellä postscalerilla saa n. 2sekuntia nollausväliksi. Sekin teki sotkuisen koodin takia alkuun useemmankin kämmin, nollauksen uupuessa sopivasta kohdasta, mutta nyt versio on jo pystyssä ja ajossa. Jospa tällä vois venyttää jumivan venan vaihdon tulevaisuuteen...
Arvaa kuin oon samaa ihmetelly. Ainoo positiivinen puoli tossa tivolissa oli se, kun ei meinannu löytyä, niin tuli tutkittua se lauharikierukkakin tarkemmin. Se olis jääny löytymättä, jos noi kaks muuta olis ollu kovin helppoja.Kylläpä oli monta vuotoa samalla kertaa. Merkillistä, että toimahti edes jotenkin aiemmin, luulisi että noin monesta vuodosta tulee aineet ulos aika äkkiä jo.
Itse en onnistunut ohjaamaan EEV, että yksi askel kerrallaan.. mulla siirtyy kaksi askelta kerralla.. eipä tuolla tuossa väliä.. pysyypähän paremmin askeleet "kartalla" . Onko tuossa sinun systeemissä nyt tarpeen, kun tuli muutenkin pienempi venttiili ?Ei oikeen uus eev tykkää tehä pikkuaskelia, vaikka jo kokeilin vähän softaakin korjata. Rumaa säätöä näkyvissä. Hienosti kyllä suristelee yhtään isommat ajot.
Vanhalla isolla oli 1 askel käytössä. Nyt tein jo uuden softan, jossa mennään 2 vähimmillään, mutta en vielä kokeillu ku säätö näyttäs vakautuneen järkevän lähelle. Omituisia muutoksia tapahtu toiminnassa, osa loogisia, mut ei kaikki. Antotehon mittaaminen vaikeutu entisestään, kun eka lauhari on nyt tehokas. Muutenkin lisääntynyt lauhdutinpuoli uudella alijäähyllä näköjään laski painetasoa ja samalla ottotehoa. Epäloogista on eev-säädön vakautuminen nyt paljon pienempään aukemaan kun isolla venalla, mutta se voi johtua siitä, että ei tottele niitä 1 steppi kiinnikäskyjä.Itse en onnistunut ohjaamaan EEV, että yksi askel kerrallaan.. mulla siirtyy kaksi askelta kerralla.. eipä tuolla tuossa väliä.. pysyypähän paremmin askeleet "kartalla" . Onko tuossa sinun systeemissä nyt tarpeen, kun tuli muutenkin pienempi venttiili ?
Ajatko sitä muuten yksi vai kaksi kelaa virrallisena kerrallaan?Itse en onnistunut ohjaamaan EEV, että yksi askel kerrallaan.. mulla siirtyy kaksi askelta kerralla.. eipä tuolla tuossa väliä.. pysyypähän paremmin askeleet "kartalla" . Onko tuossa sinun systeemissä nyt tarpeen, kun tuli muutenkin pienempi venttiili ?
Mä nyt poistin ne ykkösen stepit ja vähän hidastin ajoa, et ehtis paremmin mukaan. Ei oikeen vaikuttanu. Toimii kyllä alueella, mutta poissa on se viivasuora kuumakaasun lämpökäyrä, johon jo vanhalla venalla pääsin. Ihemeellisiä parin asteen hyppyjä tulee höyrystimen lämpöihin äkisti välillä, ihan kun venan liikkeeseen reagois isommalla viiveellä. Tuli siihen kyllä nyt eev:lle 2x 35cm lisää putkea, kun siirsin sen vähän huoltoystävällisempään paikkaan. Tai sit taas joku lämpöanturi alkaa prakaamaan ja hyppelee alkuun.katso liitettä 93994
Siis tällä yritin, mutta jäi stepit välistä.. onkos se nyt samanlailla kun sinulla eli 2->4->6->8
Tollasta asteen sisällä se on mullakin ollu, nyt vaan tulistus pomppaa yhenäkisti 2-3 astetta ja en kerenny edes näkeen kumpi anturi otti pompun. Vai menikö molemmat eri suuntiin.Tuossa katoin 30min jaksosta käppyrää.. höyrystimen mittaus vaihtelee min-max ero 1 asteen sisällä.. ja imukaasu min-max ero n. 2. ja ulkolämpötila min-max n 0.8 astetta. joten ei ne nyt ihan luotisuoraa piirrä. tulee varmaan ntc antureista jo omaa mittausheittoa.