Vs: Uuden talon lämmitys, tulipa vaikeeta...
Täsähän oli ilmeisimmin kysymys, miten ratkaista lämmitys ja energia asiat uudessa talossa ja aihe oli "vaikeata ja jne"
Itse olen jokusenkin talon rakentanut ja yhteensä 22kpl.
Nyttemmin kun jäin eläkkeelle ja aloin harrastaa kiinteistön omaa energiantuottoa ja ratkaisuja siihen..
Itse ratkaisisin energiantuoton seuraavasti nyt;
-Jos etelä Suomessa; Mitsun Electric ILP tuottamaan lämmöt. Tehokas on ja huomattavan edullinen, verrattuna maalämpöön, joka on arpapeliä..
-Aurinkovoimaa käyttöveden lämmitykseen, kuten esitin jutussani; http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=20209.0
Joka tapauksessa muurauttaisin ISON varaavan takka uunin(vastavirta uuni..), joka on puun polton hyötysuhteeltaan paras.
Sellaisen olen muurauttanut ja kunnon tiilipiipun jokaiseen rakentamaani taloon.
Olen ottanut selvää muurarimestarista, joka on vanhempaa polvea ja todella tietää.
Heitä löytyy vielä !
Sekä puu kiuas ja parhaat löylyt !
Yläpohjan eristys, joka on a ja o, talon energiakulutuksessa;
Suoraan katto ristikkoon kiinni 2 kierrosta Finfoam 50mm levyä ponttiin ja ristiin(pitkillä ruuveilla ja naulauslevyillä, vaahdotus määrätyin paikoin), jonka alle alumiini paperi heijastava puoli alaspäin.
On työteliästä ja aikaa vievää, mutta itse tehnyt joka taloon tämän ja tulos on paras mahdollinen.
Finfoam on lyömätön eriste, ei ota kosteutta sisäänsä yläpohjassa, kuten puhallusvilla.
Yläpohjassa luonnon armoilla puhallusvilla, eriste kostuu ja eriste arvo ?
Tämän alle ristikoolaus 50cm X 50cm, 22 X 100 laudalla erittäin pitkillä ruuveilla, jonka päälle sisäkatto, millä pinnalla halutaan.
Tämän ristikoolauksen läpi saa sähkövedot, ynnä putkivedotkin väliseiniin ja helposti, ilman yläpohjan lävistyksiä.
Päälle puhallusvillaa (jota ei lämmön eristyksen takia tarvittaisi..), mutta ilmanvaihto kanavien eristykseen ja ääni eristeeksi n 20-40Cm.
Tällä Finfoam yläpohjan eristyksellä olen rakentanut KAIKKI taloni ja on sitä naureskeltu aikanaan..
Ei muuten enää..
Lattiat ja routaeristeet myös reilulla Finfoam levy eristyksellä ja ei mene vesi sisään, kuten styroksiin..
Ensimmäisen tälläisen talon kun rakensin -80 luvulla, tuli paikallisen energia yhtiön mies tarkastamaan, että otetaanko sähköä ohi
mittarin, kun kulutus suora sähkölämmityksessä "omituinen"..
Kaikissa taloissa myös 4 kertaiset lasit omalla kehittämälläni systeemillä.
Mittari pyörii harvakseltaan..
Yläpohjasta energia hukka on ISOIN.
Seinistä vain murto osia.
Siinä.
Antero Rantanen
040 511 5245