Vs: Uusi talo - millä lämmittäisit?
sam123 sanoi:
Tuossa maalämpötalossa on 54m2 lämmin autotalli, joka sinulta puuttuu. Pistelin tuohon vähän muistin virkistykseksi omia postauksiasi sähkölämmityksen ihanuudesta. Maalämpötalossa on vietetty mukavaa elämää kun lattiat ovat lämpimät ja ILPit ovat viilentäneet kesällä. Vielä kun uskallat katsoa 2009-2010 talven kulutuslukemat niin alkaa totuus paljastumaan.
Minulle(kkin) on aivan sama millä uuden talosi lämmität, mutta selkään taputtelijaksi en ala vain sen vuoksi että muistisi pätkii

Sami
Totta toriset, harvojen harmaiden välistä vedetty hiharavistus tuotti vajaat 1000 kWh liian optimistisen tuloksen. Niin se muisti pätkii kotiin päin.
Vuoden 2009 kulutus on ollut 23980 kWh
Viimeisen vuoden kulutus (syyskuu 2009 - elokuu 2010) = 23941 kWh
Kesällä 2009 asennettiin ILP (kiitos vaan Pauli), joten viime talvena lattialämmöt eivät paahtaneet maata 27-28 asteisina, vaan noin 6-7 astetta viileämpinä. Ilppi hoiti lopun lämmitystarpeen.
Itseasiassa piharakennuskin on nyt olemassa. Rakennettu viime talvena/kevättalvena. Tuskin vaikuttaa paljon tuleviin kulutuslukemiin, jos vaikuttaa niin pienentävästi, sillä aiempia lukemia on ollut kasvattamassa viimeiset vuodet 18 m2 kokoinen varasto, jonka seinistä ei taida 5 senttiä enempää eristettä löytyä. Koppi on pidetty lämpöisenä sen omilla sähköpattereilla viime talvet, koska kopissa on varastoitu mm. maalia ynnä muuta rojua, jota ei ole voinut päästää jäätymään. Nyt se on kylmillään kun autokatoksen yhteyteen tuli 34m2 lämmintä varastotilaa ja kamat on kannettu sinne.
Jos joku tarvitsee n. 3*6 metristä, vaihtolavan tyyliin kuljetettavaa, lämmintä varastoa rakennuspuuhiinsa, niin tosta pihalta sellasen saa satasen halvemmalla kuin itse maksoin.
Noissa minun huitasemissa pinta-aloissa on myös feelua, tässä tarkat arvot:
Talon
huoneistopinta-ala on 165 m2
Talon
lämmitettävä pinta-ala on noin 175 m2 (yläkerran alle 160 cm huonetilat mukaan laskien - näitä ei lasketa mukaan huoneistopinta-alaan)
Talon
kerrosala on 190 m2
Piharakennuksessa on
lämmitettävää pinta-alaa 34 m2 (= huoneala)
Kerrosalaa piharakennuksessa on 75 m2
Eli lämmitettäviä neliöitä on todellisuudessa 175 + 34 = 209 m2 (aiemmin niitä on ollut 175+18 = 193, tosin tuo varasto vastaa lämpöenergian kulutukseltaan yli 50 m2 nykynormein eristettyä tilaa)
Huonepinta-alaa 165 m2 + erillinen varasto 34m2 = 199 m2 yhteensä.
Kerrosalaa yhteensä 265m2
Edit: Unohdin pahoitella, että olen ollut sangen suurpiirteinen, jopa huolimaton. That's me!
Tosin, vertailu ei tämän suuremmasta tarkkuudesta tuskin hyödy, kun asumistottumuksiakaan ei voida vertailla keskenään.