Uusi VILP omistaja ilmottautuu - Nibe Polar 12

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Ja samoilla patterilämpöisillä menovesilläkö?
Koska olen paskanpuhumiselle voimakkaasti allerginen niin en tuota sinun 6kk-cop +4 usko.

Käyttökertomuksestahan tuo on nähtävillä. Huhtikuun alusta syyskuun loppuun COP 4,1 vaikka heinäkuussa tuotanto melkein pyöreä nolla.
Lämpötila on sen 35 °C kesälläkin ja olen kokeillut välillä veden lämmittämisen kannalta korkeampaakin noin 37 °C.
Nämä perustuu ihan seurantaan ja laskelmaan eikä vain mutu heittoihin.

pökö

Kaivo jäässä

Liitteet

• Screenshot_20200301-110522.png
    Screenshot_20200301-110522.png
    275 KB · Katsottu: 428

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Näin sivuheittona, että naapuritaloonkin näytti ilmestyvän vilp järjestelmä viimeviikolla. Näyttää olevan Boschin laitteisto. Ilmankos kyseli yks päivä niin kiinnostuneena minun laitteistosta :D

roots

Hyperaktiivi
Ei vuosisadan lämpimimmän talven perusteella nyt kannata vielä mistään tappomeiningeistä puhua...lämmöt olleet samoja melkein kuin juhanina muutaman kesänä. :cool:

roots

Hyperaktiivi
Näin sivuheittona, että naapuritaloonkin näytti ilmestyvän vilp järjestelmä viimeviikolla. Näyttää olevan Boschin laitteisto. Ilmankos kyseli yks päivä niin kiinnostuneena minun laitteistosta :D
Siinähän voitte laittaa kisan sitten pystyy Nibe<>Bosch kun pitelette vähän kirjaa ristiin/rastiin ja normittelette lukemia...

Nyt en muista oliko noissa sinun lukemissa sulatuskin mukana, vaikka ei oliskaan niin hyvät arvot kumminkin VILP:lle.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Siinähän voitte laittaa kisan sitten pystyy Nibe<>Bosch kun pitelette vähän kirjaa ristiin/rastiin ja normittelette lukemia...

Setä ilmoittautuu mukaan !

Käyttökertomuksen Kuva 4 on hyvä tarkastelutapa. Tuottolämpötila tietysti vaikuttaa myös ja minulla sen voi olettaa olleen 35 °C.
Kuva 6 esittää tuoton, kulutuksen ja COPin todellisissa olosuhteissa. Eli erona kuvien 4 ja 6 välillä on, että käytännössä pumppu voi toimia käyttäjästä riippuen joka painottuen kylmempiin tai lämpimämpiin olosuhteisiin. Tuo kuva 6 on piirretty vallitsevien ulkoilman olosuhteiden mukaan sellaisilta päiviltä, kun vuorokautinen lämpötilanvaihtelu on ollut hyvin pientä.

Esittämäni tarkastelutapa poistaa tuon ulkolämpötilan normitustarpeen muuten paitsi tuottolämpötilalta. Tarkoitus lienee verrata juuri pumppuja eikä kohteita.

VesA

In Memoriam
Normittakaa nyt sitten ne mittaustapanne myös - ja tuloksia julki sitten ehkä eri tavoin niin viisaus saattaa lisiä.

Kuvassa on siis Samalla hetkellä luetuista mittareista ( lukematarkkuus 1kWh )

pystyakseli: maasta otettu + sähkömittari / sähkömittari
vaaka-akseli Lämmitysverkkoon laitettu ( Techem ) + käyttöveteen kulutettu ( Pollu ) / sähkömittari.

latauspiirissä ei ole mittaria, se on vaihtoventiilin takia aika hankala laitella - joko kaksi mittaria tai sitten pitäisi laittaa pumpun sisään ennen vaihtoventtiiliä.

Tässä siis Vaillantin COP kahdella eri tavalla mitattuna - ja niiden suhde:

Screen Shot 2020-03-01 at 13.28.18.png

Nibottaja

Aktiivinen jäsen

En lähde tuohon. Siinä on ihan tarpeeksi hommaa kun yritetään pitää toisemme kateellisina autokaluston suhteen, siihen vielä lisäksi lämmitysjärjestelmä. Ei, siihen ei enää kykene, tulee hulluksi :D :D ;)

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Jos saisi noita mittauspisteitä, ei niiden ripustaminen käyrälle ole vaikeaa.
X,x °C, COP Y,y

Tai
Ulkolämpötila °C, Sähkö kWh, Lämmön tuotto kWh.
10 pistettä olisi jo ihan hyvä saalis.
Piste 1
Piste 2
Jne
Jokin maininta tuottolämpötilasta vaikka keskimäärin, ellei se nyt aivan hirveästi muutu.
+ tieto, onko sulatukset vähennetty vai ei.
Eduksi olisi, jos nuo pisteet olisi pumpattu 1-3 vrk jaksoissa silloin kun ulkolämpötila ei kovasti muutu. Pakkaset nyt ei kovin pitkiä ole ollut mutta pakkasella kun kulutus ja tuotto kasvavat, edustavat lukemat saa nopeammin kuin lämpimällä säällä.

roots

Hyperaktiivi
En lähde tuohon. Siinä on ihan tarpeeksi hommaa kun yritetään pitää toisemme kateellisina autokaluston suhteen, siihen vielä lisäksi lämmitysjärjestelmä. Ei, siihen ei enää kykene, tulee hulluksi :D :D ;)
Oletko kirjautunut verkkoyhtiön palveluun? Nyt olis ihan mielenkiintoista nähdä vuoden 2020 alusta sähkönkulutus vrt 2019... vaikka kk tasolla, pari kuukautta mennyt...

roots

Hyperaktiivi
Carunalla on tämmönen diagrammi, tähän vertailuun tuon tyylinen istuis ihan hyvin kun 2019 sulla taisi olla pelletti ja nyt vilp:
1583066184696.png

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Tässä on vertailu käyttöönotto päivästä eiliseen päivään talon kokonais kulutuksesta, ja vertailu vuoden takaiseen samaan ajanjaksoon verkkoyhtiön sivuilta.
Screenshot_20200301_144155.jpg

roots

Hyperaktiivi
Onhan tuo kulutuksen nousu/3kk tosi pieni jos siinä kerran pelkästään pelletti>vilp muutos...no tietysti lämmintä on ollut, astepäiväluku vertailulla sen pystyis vähän tarkentamaan.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Ei muuta muutosta kuin pelletistä luopuminen ja vilp tilalle. Autojen lohko/sisätila lämmittimien käyttö tänä talvena ollut toki huomattavasti vähäisempää.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Joku on jo minusta jossain vaiheessa todennut, että tämä Polar ottaa tuotto mittauksissa huomioon sulatukset ja kun katsoo trendiä tuoton laskurista, niin näyttäisi siltä, koska selvästi näkyy kun trendi tekee pikku sukelluksen sulatusvaiheissa. Tässä trendiä lämmityksen tuotosta. Lämmpimän käytyöveden tuotto on sitten vielä erikseen.
Screenshot_20200306_123423_com.nibeuplink.android.jpg

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Väliaikatietoa. 5.12.2019 - 14.3.2020.
Talon lämmitys ja käyttövesi tuotettu kokonaisuudessaan vilpillä. Kulutus 1952kWh ja tuotto 7404kWh. Alla lämpötilakäppyrää.
Screenshot_20200314_213314_com.nibeuplink.android.jpg

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Hyvä tulos ilman muuta.

Hiukan kannattaa kuitenkin näillä näkymin epäillä tuota Niben omaa energiamittausta, olen tuossa omassa ketjussa verrannut sitä pariin energiamittariin ja omalta osalta vaikuttaa siltä että Nibe näyttää hiukan reilu 10% liian hyvää tulosta. No, vaikka tuosta sinun tuloksesta vähentääkin reilun 10%:in niin on se silti VILP:lle todella hyvä ulkolämpötiloihin nähden. Teillä taisikin olla lattialämmitys, meillä sekajärjestelmä joten lämmöt tehdään pattereiden tarpeen mukaan.

Disclaimer tuossa kuitenkin se että virtaus pitää hyvin kutinsa myös Niben anturin osalta mutta NTC antureiden tarkkuus ovat sit mitä ovat. Eli jollain tuo voi antaa hyvinkin oikeat luvut jos on sattunut hyvät anturit mutta meillä tuntuu ”liioittelevan” tuon reilun 10%.

Espejot

Hyperaktiivi
Hiukan kannattaa kuitenkin näillä näkymin epäillä tuota Niben omaa energiamittausta, olen tuossa omassa ketjussa verrannut sitä pariin energiamittariin ja omalta osalta vaikuttaa siltä että Nibe näyttää hiukan reilu 10% liian hyvää tulosta.

Kun mittauspisteitä tulee tarpeeksi, mittaustarkkuus paranee. Virhe on tyypillisesti isompi kun energiamäärät on pienempiä. Eikä nämä COP ole mitään absoluuttisia lukukemia mutta niiden avulla voidaan tarkailla systeemiä.

Viimeksi muokattu:

VesA

In Memoriam
omalta osalta vaikuttaa siltä että Nibe näyttää hiukan reilu 10% liian hyvää tulosta

Juu, luottaisin siihen virtausmittariin, ultraäänimittari on aika helppo saada toimimaan riittävän hyvin, mutta lämpöantureiden kanssa on toinen juttu jos siellä on NTC:t. Tuossa Vaillantissa on huoltovalikossa mahdollisuus laittaa simppeli korjaus ainakin joillekin antureille.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Joo, no minä en tiedä sen tarkemmin tuoton paikkansa pitävyydestä, eikä tarkoitukseni ainakaan missään nimessä ole jotenkin kehua, tai puolustella vääristyneillä tiedoilla hankintaa. Annan vain sitä faktaa mitä minulla on, enkä ala sitä varmentamaan millään lisämittauksilla :). Itselleni fakta on kuitenkin se, että valitsemani laitteisto ja lämmitysmuoto on tähän mennessä täyttänyt omat odotukset ja toiveet, eli kun pelletti tonni maksoi minulle 260€ mikä ei olisi riittänyt tämän ajanjakson täyttämiseen lähellekkään mistä nyt laitoin väliaika tietoa, ja maksoi minulle nyt noin 215€.

VesA

In Memoriam
Joo, no minä en tiedä sen tarkemmin tuoton paikkansa pitävyydestä, eikä tarkoitukseni ainakaan missään nimessä ole jotenkin kehua, tai puolustella vääristyneillä tiedoilla hankintaa. Annan vain sitä faktaa mitä minulla on, enkä ala sitä varmentamaan millään lisämittauksilla :). Itselleni fakta on kuitenkin se, että valitsemani laitteisto ja lämmitysmuoto on tähän mennessä täyttänyt omat odotukset ja toiveet, eli kun pelletti tonni maksoi minulle 260€ mikä ei olisi riittänyt tämän ajanjakson täyttämiseen lähellekkään mistä nyt laitoin väliaika tietoa, ja maksoi minulle nyt noin 215€.

Juu, ja voiihan se sinun yksilösi vaikka mitata oikeinkin tarkasti tai vaikka alakanttiin. Jatka vaan julkaisemista että päästään vähän vertailemaan näitä keskenäänkin.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Juu, ja voiihan se sinun yksilösi vaikka mitata oikeinkin tarkasti tai vaikka alakanttiin. Jatka vaan julkaisemista että päästään vähän vertailemaan näitä keskenäänkin.
No tuskin kuitenkaan alakanttiin, koska täällä niin epäillään :D mutta toivottavasti :D :D

Viimeksi muokattu:

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
VesA:a kompaten niin jatka vaan julkaisemista.

Pahoittelen jos minun kirjoitukseni vaikutti epäillyltä, ei ollut sellaiseksi tarkoitettu vaan ihan puhtaasti toteamus että tällainen tilanne itselläni. Sinun tilanteesi voi olla vallan toinen riippuen siitä miten nuo anturit sopivat yhteen.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
VesA:a kompaten niin jatka vaan julkaisemista.

Pahoittelen jos minun kirjoitukseni vaikutti epäillyltä, ei ollut sellaiseksi tarkoitettu vaan ihan puhtaasti toteamus että tällainen tilanne itselläni. Sinun tilanteesi voi olla vallan toinen riippuen siitä miten nuo anturit sopivat yhteen.
Ei hätää, ei vaikuttanut epäillyltä. Ymmärrän kyllä, että jokainen talous on yksilöllinen, eikä täten ole täysin vertailu kelpoinen toiseen ja lisäksi mittaus tavat ym. muut eroavaisuudet vaikuttavat tuloksiin :)

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Maaliskuun kulutus talon lämmityksen ja lämminveden tuottamiseen 543kWh ja tuotto 2118.7kWh. Joulukuun 5 päivästä maaliskuun 31 päivään kulutus 2226kWh ja tuotto 8501.8kWh.
Alla maaluskuun lämpötilakäppyrä.
Screenshot_20200331_194004_com.nibeuplink.android.jpg

iqo

Vakionaama
On kyllä kova tulos tuo COP 3.8 varsinkin jos kuuman käyttöveden kulutus ei ole aivan minimaalista. Uskallan siis onnitella hienosti toimivan järjestelmän johdosta!

Itseasiassa tulos on hyvin lähellä sitä, minkä olen itse saavuttanut pelkälle lattialämmitykselle (PUHZ-SW75 / kiinteä lauhdutus 27 astetta) vastaavana ajanjaksona ja sulatusten vaikutus arvioituna. Vaikuttaisi siis siltä, että Niben koville mainospuheille "ihmekoneesta" on ainakin jotakin katetta. Tosin on taas muistettava, että kun COP alkaa liikkua kolmen ja neljän välissä, kannattaa aina itse pohtia, onko saavutettava lisäsäästö riittävä suhteessa investoitaviin lisäeuroihin ja mitä muita etuja mahdollisesti on perusteltua odottaa.

Pystytkö @Nibottaja erittelemään Niben antamien lukemien perusteella, miten tuotettu energia jakaantuu lämmityksen ja käyttöveden kesken?

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Koko jaksolta lämmityksen tuotto on 7704.4kWh ja lämpimän veden tuotto 797.4kWh.
Tämän kuukauden lämmityksen tuotto 1889.3kWh ja lämpimän veden tuotto 229.4kWh.
Koko jaksolla kulutus on ollut sisäyksiköllä 110kWh ja ulkoyksiköllä 2116kWh.

Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kun on reilun kokoinen kone joka selviytyy työstään kunnialla, tulos paranee. Nibe varmaan myös on hionut näissä kaikki oheistoiminnot terävään kuntoon ja kone keskittyy lämmön tuottamiseen.

iqo

Vakionaama
Reilun kokoinen kone tosiaan auttaa ja Niben tapauksessa myös katkokäyntiä saa hallittua järkevästi asteminuuttisäädöllä. Kyllä tuolla setupilla on Nibottajan hyvä jatkaa huoletonta lämmitystä! Toivotaan Nibelle mahdollisimman pitkää ikää.

Ihan henkilökohtaisesta mielenkiinnosta vielä kysyn (saattaa olla jo käytykin läpi keskusteluissa), mutta mikä sulki maalämpövaihtoehdon pois ja oliko ylipäänsä selvitetty, mikä olisi ollut hintaero (kotitalousvähennysten jälkeen)? Investoinnin suuruushan ei ollut määräävä kriteeri, silloin yleensä päädytään juuri maalämpöön. Taisi tällekin systeemille jäädä hintaa reilusti yli 10000 euroa?

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Kyllä oma laiskuus ja pienimuotoinen kiirekkin sai minut keskittymään ainoastaan ilmavesi vaihtoehtoon ja myös se, että jostain kumman syystä minua kiinnosti tämä vaihtoehto eniten. En myöskään halunnut mitään koneita möyrimään ja poraamaan pihalleni, koska piha on hyvässä kunnossa istutuksineen ja pelkäsin myös, että robottileikkurin rajanaru saattaa saada siipeensä moisesta operaatiosta. Tiesin (oletin) myös, että nämä ilmavesi järjestelmät ovat kehittyneet jo aika pitkälle, koska niitä nyt kuitenkin on ollut markkinoilla jo tovin, mutta pienellä riskillä tähän kuitenkin lähdin, koska en totuuden nimessä jaksanut tehdä kovin kovasti taustatyötä faktojen perään.

Tottakai myös käytetty raha vaikuttaa ja myönnän, että ehkä olisi kannattanut kysyä tarjouksia maalämmöstä, koska ei se erotus välttämättä olisi kovin monta tonnia ollut. Toisaalta minä tiedän itseni ja olisin maalämmönkin laitteiston saralta päätynyt omasta mielestä parhaaseen mitä markkinoilta saa hieman ylimitoitetulla syvyydellä porareijänkin suhteen, ajatuksella nyt kun kerran porataan "hinnasta viis", eli uskon, että erotus nykyiseen järjestelmään olisi ollut siinä 5 tonnin paikkeella, mutta enhän minä tiedä, koska en sitä selvittänyt. Vaikka sanoinkin, että investointikustannus ei ollut se ohjaava asia ja kyllähän minä olisin rahallisesti maalömmönkin pystynyt laittamaan, mutta ehkä juuri siksi minulla siihen resursseja onkin kun olen kuitenkin suht tarkka rahan käytössä, enkä lähde "kylvämään" rahaa ympärinsä jos en koe, että se ei ole kovin perusteltua, kuten tässä tapauksessa koin.

Aika huonoja perusteluja varmaan, mutta moni piklu seikka tähän ratkaisuun ajo ja tuolla se nyt raksuttaa eikä enää oikein muuta voi :D

Back
Ylös Bottom